Auteur Topic: Gemeente van God!  (gelezen 4312 keer)

TheCrowd

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Gepost op: november 26, 2005, 06:49:01 pm »
Gemeente van God!

Wachtend tot de kerkdienst begint, kijk ik nog eens om mij heen. Mijn gedachten gaan terug naar de vorige avondmaalzondag. Tsjah, toen was het vol, van de achterste rij tot de voorste helemaal bezet. Ik kijk nogmaals om mij heen of ik niet droom. Nee, ik droom jammer genoeg niet. Het is gewoonweg leeg, de voorste 4 rijen niet bezet, grootte gaten waar een paar week geleden nog mensen zaten. Ik vraag me af hoe dit komt, waar deze broeders en zusters zijn?

Herken je dit? Het zitten in een lege kerk, of misschien lees je dit terwijl je af en toe ook wel eens een kerkdienst skipt. Wat is tegenwoordig nog de waarde van een gemeente zijn, of het twee keer per zondag God ontmoeten in de dienst ter ere van hem met zijn gemeente. Er zijn twee dingen waar ik aan denk:

1.   Beseffen we wat gemeente van God zijn is?
2.   Beseffen wat voor voorrecht het is dat wij 2 keer naar de kerk kunnen

Om maar als eerste met het eerste punt te beginnen. Wat is nou precies gemeente van God zijn. Ik heb een aantal teksten opgezocht waar de gemeente van god wordt besproken.

quote:

“Mat 18,15: Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden.“

quote:

“Hand 9,31: In heel Judea en Galilea en Samaria leefde de gemeente in vrede en kwam tot bloei. De gelovigen leefden in ontzag voor de Heer, en dankzij de bijstand van de heilige Geest nam hun aantal steeds meer toe.“

quote:

“Hand 12,5: Terwijl Petrus onder zware bewaking zat opgesloten, bleef de gemeente vol vuur voor hem bidden tot God.“

Wat valt hier in deze teksten op? In deze teksten wordt telkens gepraat over één geheel, namelijk de gemeente. Hiermee wordt verstaan een groep gelovigen in een plaats of gebied. Ook opmerkelijk is dat deze vorm van een groep niet zomaar een groep is. Er leeft iets, het naar elkaar omkijken, de liefde voor elkaar.  Zoals in Mat 18, 15 waarin broeders en zusters om elkaar geven om ze voor de gemeente te behouden, maar ook in Hand 12,5 waar een gemeente vol vuur voor Petrus bidden tot God. Er is dus iets wat een gemeente bij elkaar houdt, een kracht die mensen beweegt, maar ook iets wat oproept om gemeente Gods te zijn.

Laten we kijken wat de bijbel hiervan zegt.

quote:

“Hand 20,28: Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.”

quote:

“1 Kor 12,7: In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.“

Zoals we in 1 Kor 12,7 mogen lezen is het de Geest Gods die zichtbaar in iedereen bezig is, en dat ten bate van de gemeente. We mogen dus wel zeggen dat we het aan de Geest te danken hebben dat we gemeente Gods zijn, maar ook moeten blijven. Dan kom ik weer op het punt dat de leegloop binnen onze kerk een serieus gemis is, want ook deze mensen heeft de Geest gaven gegeven. Kunnen we ze dan zomaar missen? Of beter gezegd, is het maar vrijblijvend voor iedereen om zich in te zetten voor de gemeente. Ik denk het niet, zoals God ons leert in bijvoorbeeld in Hand 20,28. Iedereen is een opziener van Gods gemeente, iedereen met zijn eigen taken en gaven. Allen heeft hij verworven met het bloed van zijn eigen zoon. Wij zijn wij dan, om te zeggen om niet naar de dienst te gaan waar deze gemeente bijeenkomt, of wie zijn wij dan om naar een andere gemeente op te zoeken. Met het laatste doel ik op mensen die diensten overslaan om bijvoorbeeld de babtistische gemeente kunnen bezoeken. Wie zijn wij om die beslissing te kunnen nemen, wij zijn wij om te kunnen bepalen voor onszelf of wij gemist kunnen worden. Dit kunnen we ook lezen in 1 Korintiërs 12:

quote:

“Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. 19 Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? 20 Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. 21 Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. 22 Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk.”

Hopelijk mag het duidelijk zijn waar ik mij bezorgt om maak. Niet alleen mensen die een keer een kerkdienst skipt. Maar ook mensen die er voor zichzelf in de kerk zitten. Laten we niet vergeten dat iedereen belangrijk is in de gemeente, zoals God onze zelf geleerd heeft. Om af te sluiten wil ik nog 1 tekst aan je meegeven:

quote:

1 Kor 14,26: Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt, draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2005, 09:27:45 pm »
En hoe vaak ga jij naar bijbelkring?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2005, 10:23:56 pm »
Nee, ik herken dit niet... :O
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2005, 12:13:14 am »

quote:

TheCrowd schreef op 26 november 2005 om 18:49:
Wachtend tot de kerkdienst begint, kijk ik nog eens om mij heen. Mijn gedachten gaan terug naar de vorige avondmaalzondag. Tsjah, toen was het vol, van de achterste rij tot de voorste helemaal bezet. Ik kijk nogmaals om mij heen of ik niet droom. Nee, ik droom jammer genoeg niet. Het is gewoonweg leeg, de voorste 4 rijen niet bezet, grootte gaten waar een paar week geleden nog mensen zaten. Ik vraag me af hoe dit komt, waar deze broeders en zusters zijn?

Herken je dit?
Nee.

quote:

Wat is tegenwoordig nog de waarde van een gemeente zijn, of het twee keer per zondag God ontmoeten in de dienst ter ere van hem met zijn gemeente. Er zijn twee dingen waar ik aan denk:

1.   Beseffen we wat gemeente van God zijn is?
2.   Beseffen wat voor voorrecht het is dat wij 2 keer naar de kerk kunnen
ad 1) ik wel
ad 2) waarom zou je het gemeenteleven in vredesnaam beperken tot 2x anderhalf uur per week? Of bedoel je dat gemeenteleven iets anders is dan kerkgang, en dat kerkgang een doel in zichzelf is?

quote:

Ik heb een aantal teksten opgezocht waar de gemeente van god wordt besproken. (...)

Zoals we in 1 Kor 12,7 mogen lezen is het de Geest Gods die zichtbaar in iedereen bezig is, en dat ten bate van de gemeente. We mogen dus wel zeggen dat we het aan de Geest te danken hebben dat we gemeente Gods zijn, maar ook moeten blijven. Dan kom ik weer op het punt dat de leegloop binnen onze kerk een serieus gemis is, want ook deze mensen heeft de Geest gaven gegeven.

Een conclusie kan ook zijn: de Geest drijft hen naar een gemeente die wel leeft. Of: de Geest 'ondersteund' een leeglopende gemeente niet. Immers, een boom herkent men aan de vruchten. Een leeglopende gemeente is kennelijk een afgehouwen tak, een waar een andere voor in de plaats geent wordt.

quote:

Kunnen we ze dan zomaar missen? Of beter gezegd, is het maar vrijblijvend voor iedereen om zich in te zetten voor de gemeente. Ik denk het niet, zoals God ons leert in bijvoorbeeld in Hand 20,28. Iedereen is een opziener van Gods gemeente, iedereen met zijn eigen taken en gaven.
Lijkt mij een correcte observatie. De Geest verzamelt zich een gemeente, de bruid van Christus. Derhalve is de gemeente daar waar de gelovigen, het lichaam van Christus, zich verzamelt. Daar is het waar je je gaven moet inzetten. En weer geldt: aan de vruchten herkent men de boom. Iemand die bewoont wordt door de Geest zal zijn/haar gaven inzetten waar de Geest het hem/haar geeft te doen.

quote:

Hopelijk mag het duidelijk zijn waar ik mij bezorgt om maak.
Mij is het niet helemaal duidelijk. Het klinkt alsof je je druk maakt om iets dat mensenhanden in stand proberen te houden. God is het fundament, Hij bouwt het huis. Het geeft naar mijn mening geen pas om als mens een bepaald stenen gebouw te vullen met mensen en dat als werk van God aan te merken. God trekt Zijn eigen plan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

lotje99

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2005, 09:06:16 am »
the Crowd

Ik herken het wel dat ik het af en toe ook jammer vind dat het de ene dienst leger is dan de ander. Maar ik kan echt niet in de harten van mensen kijken en ik weet ook niet waarom mensen ervoor kiezen om niet te komen.

Maar al die bijbelteksten erbij halen, dat volg ik niet zo. Dat mensen niet 2x in de kerk komen wil absoluut niet zeggen dat ze minder meelevend gemeentelid zijn, of zich minder laten gebruiken door de geest. Het zegt volgens mij juist iets over ons gebrek aan vermogen om de kerkdiensten zo in te vullen dat mensen er graag komen.

Tuurlijk is het een rijkdom dat we 2x per zondag naar de kerk kunnen, maar met die rijkdom moeten we niet zo gemakkelijk omgaan. Zorg dat het een rijkdom blijft. Zorg voor tenminste één kerkdienst per zondag die het grote punbliek aanspreek en waar aandacht gegeven wordt aanhet ontmoeten van elkaar (dus iedereen actief betrekken bij de dienst), onderwijs en beleving die aansluit bij onze tegenwoordige tijd.

TheCrowd

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2005, 02:18:20 pm »

quote:

ad 2) waarom zou je het gemeenteleven in vredesnaam beperken tot 2x anderhalf uur per week? Of bedoel je dat gemeenteleven iets anders is dan kerkgang, en dat kerkgang een doel in zichzelf is?

Uiteraard is gemeente zijn niet alleen zondags in de kerk, alleen dit is wel het enige moment dat je met 'complete' gemeente voor God verschijnt.

quote:

Een conclusie kan ook zijn: de Geest drijft hen naar een gemeente die wel leeft. Of: de Geest 'ondersteund' een leeglopende gemeente niet. Immers, een boom herkent men aan de vruchten. Een leeglopende gemeente is kennelijk een afgehouwen tak, een waar een andere voor in de plaats geent wordt.

Ook dit vindt ik erg gemakkelijk praten over de werk van de Geest. Als iemand dus vertrekt naar een andere kerk, vindt jij dat het werk van de Geest die hem naar andere 'levende gemeente' toe trekt. Ook het voorbeeld van de vruchten van de boom vindt ik te kort door de bocht. In deze gemeente waar ik overschrijf zie je echt nog wel de vruchten van de Geest, alleen waar ik bang voor ben, is dat steeds meer mensen het belang van gemeente of kerk zijn niet meer zien of voelen. Als jij een leeglopende gemeente afdoet als afgehouwen tak, doe je tekort aan het werk van de Heilige Geest. Staat er namelijk ook niet dat God nooit iemand zal loslaten tenzij diegene zichzelf van God afkeert.

quote:

Lijkt mij een correcte observatie. De Geest verzamelt zich een gemeente, de bruid van Christus. Derhalve is de gemeente daar waar de gelovigen, het lichaam van Christus, zich verzamelt. Daar is het waar je je gaven moet inzetten. En weer geldt: aan de vruchten herkent men de boom. Iemand die bewoont wordt door de Geest zal zijn/haar gaven inzetten waar de Geest het hem/haar geeft te doen.

Je redeneert nu een beetje of iemand de Geest wel of niet heeft, natuurlijk is dit het geval. Alleen zoals jij het stelt lijkt het alsof iemand die de Geest heeft,  altijd zijn of haar gaven op de juiste plek inzet. Terwijl de praktijk bewijst dat sommige mensen hun gaven nog niet weten, of niet willen gebruiken.

quote:

Mij is het niet helemaal duidelijk. Het klinkt alsof je je druk maakt om iets dat mensenhanden in stand proberen te houden. God is het fundament, Hij bouwt het huis. Het geeft naar mijn mening geen pas om als mens een bepaald stenen gebouw te vullen met mensen en dat als werk van God aan te merken. God trekt Zijn eigen plan.
Ook hier doe je naar mijn mening tekort aan het kerk zijn. Je doet het af als Gods werk, en dat iedereen maar lekker achterover moet hangen, en de Geest het werk laat doen. Terwijl ik van mening ben dat wij ook er aan moeten werken. Netzoals paulus brieven schrijft aan gemeenten waarvan hij van mening is dat er iets verkeerd zit, bijvoorbeeld het gemis aan liefde bij de mensen. Dan is die gemeente nog niet gelijk een afgehouwen tak.. maar moet er wel wat veranderen.

Esek

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #6 Gepost op: november 27, 2005, 05:52:48 pm »
Een relevante tekst in deze discussie lijkt me ook 1 Kor. 12:28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te besturen en verscheidenheid van tongen.
Als we geen raad weten met deze instellingen van God moeten we niet klagen over lauwheid en minder interesse.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #7 Gepost op: november 27, 2005, 05:57:14 pm »

quote:

TheCrowd schreef op 27 november 2005 om 14:18:
[...]

Uiteraard is gemeente zijn niet alleen zondags in de kerk, alleen dit is wel het enige moment dat je met 'complete' gemeente voor God verschijnt.

Jullie hebben nooit gemeenteavonden, gezamenlijke activiteiten enzovoort? :o

quote:

Ook dit vindt ik erg gemakkelijk praten over de werk van de Geest. Als iemand dus vertrekt naar een andere kerk, vindt jij dat het werk van de Geest die hem naar andere 'levende gemeente' toe trekt. Ook het voorbeeld van de vruchten van de boom vindt ik te kort door de bocht. In deze gemeente waar ik overschrijf zie je echt nog wel de vruchten van de Geest, alleen waar ik bang voor ben, is dat steeds meer mensen het belang van gemeente of kerk zijn niet meer zien of voelen. Als jij een leeglopende gemeente afdoet als afgehouwen tak, doe je tekort aan het werk van de Heilige Geest. Staat er namelijk ook niet dat God nooit iemand zal loslaten tenzij diegene zichzelf van God afkeert.

Het 'zelf' willen doen is wel heel voor de hand liggend. Je bent liever 'zelf' bezig als mens, dan dat je de Geest het werk laat doen. Op de één of andere manier denken mensen ook vaak dat ze het 'zelf' beter weten dan de Geest (over hoe iets aangepakt moet worden enzo). Ik ben het erg met elle eens: geloven is in de eerste plaats het aan God overlaten en je laten gebruiken als gereedschap in Zijn hand. Die insteek mis ik totaal in jouw posts.

quote:

Je redeneert nu een beetje of iemand de Geest wel of niet heeft, natuurlijk is dit het geval. Alleen zoals jij het stelt lijkt het alsof iemand die de Geest heeft,  altijd zijn of haar gaven op de juiste plek inzet. Terwijl de praktijk bewijst dat sommige mensen hun gaven nog niet weten, of niet willen gebruiken.

Gaven ontwikkel je, en je hebt niet een 'vaste set gaven'. God gebruikt je als gereedschap, en houdt daarbij rekening met wie je bent en hoe je bent. Dus kan het zijn dat je in de ene situatie een bepaalde gave krijgt, en in een andere situatie een andere. Iemand zal door de Geest gedreven altijd op de plek terechtkomen die God bedacht heeft. Natuurlijk kan het zijn dat mensen zelf te weinig geduld hebben en 'zelf' maar weer bezig gaan, wat meestal tot minder bevredigende resultaten leidt dan wanneer je het aan de 'expert' (lees: de Geest) overlaat.

quote:

Ook hier doe je naar mijn mening tekort aan het kerk zijn. Je doet het af als Gods werk, en dat iedereen maar lekker achterover moet hangen, en de Geest het werk laat doen. Terwijl ik van mening ben dat wij ook er aan moeten werken. Netzoals paulus brieven schrijft aan gemeenten waarvan hij van mening is dat er iets verkeerd zit, bijvoorbeeld het gemis aan liefde bij de mensen. Dan is die gemeente nog niet gelijk een afgehouwen tak.. maar moet er wel wat veranderen.

Ik zou de post van elle en anderen nog eens doorlezen. Volgens mij wordt dit niet bedoeld. Het gaat er niet om dat mensen gaan consumeren. Als ze dat doen is dat nog een aanwijzing dat ze de Geest niet hebben. De Geest werkt door mensen. Je schetst hier een onjuiste tegenstelling en maakt een karikatuur van andermans post.
Paulus zegt juist dat je moet leven door de Geest, dus God de leiding over het leven moet geven, dan volgen de vruchten vanzelf. Alleen is het niet zo dat als je vandaag je leven in Gods handen legt, je morgen een en al activiteit bent. Er is sprake van geestelijke groei (1 Joh. 2 meen ik). Dus iemand die wedergeboren wordt, is niet de volgende dag een volwassen christen. Je verwacht van babies ook niet dat ze daags na hun geboorte rond gaan rennen en je alles gaan uitleggen, waarom verwacht je dat dan wel van baby-christenen (dwz. van net wedergeboren christenen). :?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2005, 11:46:50 pm »

quote:

Gemeente van God!

Wachtend tot de kerkdienst begint, kijk ik nog eens om mij heen. Mijn gedachten gaan terug naar de vorige avondmaalzondag. Tsjah, toen was het vol, van de achterste rij tot de voorste helemaal bezet. Ik kijk nogmaals om mij heen of ik niet droom. Nee, ik droom jammer genoeg niet. Het is gewoonweg leeg, [...]

Ik doe ook wel avondmaal zonder de Gemeente.

Weet dat GOD niet in aantallen ziet!!
GOD kijkt naar het Hart,  OOK naar JOU HARTgesteldheid!

GOD ziet kinderen die WAARLIJK voor hem gekozen hebben, en niet die 2- keer naar de kerk gaan!!
Alleen door JEZUS

Zijnkind

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #9 Gepost op: december 01, 2005, 11:59:09 pm »

quote:

rinuz schreef op 01 december 2005 om 23:46:
Weet dat GOD niet in aantallen ziet!!
Math. 18: 20 Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’ ;)

quote:

GOD ziet kinderen die WAARLIJK voor hem gekozen hebben, en niet die 2- keer naar de kerk gaan!!
Lijkt me niet per definitie een tegenstelling. De frequentie is iets dat mensen onderling regelen maar de bijbel promoot duidelijk een gemeenschappelijk leven zowel thuis in je gezin (of met je directe omgeving) als met je medechristenen (en dat kan in kerkverband bijv.)
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

CZ

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #10 Gepost op: december 05, 2005, 06:03:08 pm »
Ik ben ook niet zo'n type van kerkshopperij. Maar het mes snijdt aan twee kanten : waarom gaan mensen shoppen en wat kan de gemeente daaraan doen. Ten tweede een heel goede vraag die al expliciet genoemd is: wat doe je als je je gaven niet kwijt kunt in de kerk? Bv dat je wat voor de kinderen of jeugd wil organiseren en dat wordt tegen gewerkt ? Als je niet kunt functioneren als deel van het lichaam, zou God dan altijd vragen bij die kerk te blijven?

weintheworld

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #11 Gepost op: december 05, 2005, 11:44:48 pm »
Ja, dan kun je er toch voor zorgen dat je wel kunt funcioneren in dat lichaam? Het gesprek aangaan? Waarom kun je niet functioneren? Kun je daar dingen in veranderen?
weintheworld

TheCrowd

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #12 Gepost op: december 10, 2005, 06:03:54 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 05 december 2005 om 18:03:
Ik ben ook niet zo'n type van kerkshopperij. Maar het mes snijdt aan twee kanten : waarom gaan mensen shoppen en wat kan de gemeente daaraan doen. Ten tweede een heel goede vraag die al expliciet genoemd is: wat doe je als je je gaven niet kwijt kunt in de kerk? Bv dat je wat voor de kinderen of jeugd wil organiseren en dat wordt tegen gewerkt ? Als je niet kunt functioneren als deel van het lichaam, zou God dan altijd vragen bij die kerk te blijven?
Erg intressante vragen!! Maar stel dat je die gaven niet kwijt kan, moet je dan maar een andere plek gaan zoeken? Dat vindt ik juist zo jammer, dat juist mensen met die gaven die we nog in onze diensten missen vertrekken. Ook zij zijn waardevol en daarom moeten we het gesprek aangaan zoals weintheworld ookal aangeeft. Ik ben ook van mening dat sommige veranderingen een kerk/gemeente naar toe moet groeien. Als de mensen met een afwijkende mening dan vertrekken, zal die kerk/gemeente er nooit naar toe groeien.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #13 Gepost op: december 11, 2005, 10:55:45 pm »

quote:

TheCrowd schreef op 10 december 2005 om 18:03:
[...]

Erg intressante vragen!! Maar stel dat je die gaven niet kwijt kan, moet je dan maar een andere plek gaan zoeken? Dat vindt ik juist zo jammer, dat juist mensen met die gaven die we nog in onze diensten missen vertrekken. Ook zij zijn waardevol en daarom moeten we het gesprek aangaan zoals weintheworld ookal aangeeft. Ik ben ook van mening dat sommige veranderingen een kerk/gemeente naar toe moet groeien. Als de mensen met een afwijkende mening dan vertrekken, zal die kerk/gemeente er nooit naar toe groeien.

Ik denk dat je altijd je gaven kwijt kunt op de plek waar God je neergezet heeft. Misschien alleen niet op de manier zoals jij het wilt. Misschien is het dan wijs om na te gaan wat God wil en dit niet te verwarren met je eigen wil (= het vlees).

Waarom zou een kerk/gemeente zich aan jou moeten aanpassen? :?

CZ

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #14 Gepost op: december 12, 2005, 11:42:56 am »
Het gaat ook om een noodsprong, dat ik bedoel ik context met dit onderwerp van redenen tot kerkverlating - het is niet zo dat je zodra je je belemmerd voelt, metteen moet vertrekken. verootmoediging, gebed om Gods wil te ontdekken is dan op zijn plaats. Uitgangspunt is dat God vraagt je met je gaven in te zetten in de gemeente waar je zit. Het gaat om de vraag of je een deel van het lichaam van Christus kan zijn in die plaats. Het moet wel heel erg benauwd zijn als je daar geen mogelijkheid meer toe ziet, maar ik wil mensen niet veroordelen die om die reden van gemeente veranderen. En ook niet vanuit een liefdeloze kerk, al ben ik zelf van mening dat liefde vooral bij jezelf begint, jij kunt vanuit Christus altijd een stroom van levend water worden, hoe droog de kerk of omgeving ook is:Het is beter te geven dan te nemen. De vraag is dus niet : voel ik me hier thuis maar kan ik op deze plek God en mijn naaste liefhebben? Dat is de meetlat waaraan je je moet conformeren (misschien zijn er nog andere criteria maar dit is een essentiele).

desiree

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #15 Gepost op: januari 03, 2006, 08:44:21 am »
Twee keer naar kerk is helaas voor ons een luxe die ons niet gepermiteerd is.
De kerk zit namelijk vol en wij worden gevraagd aub maar 1 keer te komen zodat de tweede kerkdienst van die zondag gevuld kan zijn met hen die nog niet kwamen die zondag. Zo kunnen er per zondag dus 4000 man de boodschap van God horen.
In het gebouw van de Bethel gemeente in Drachten passen 2000 man.
De kerk zit elke zondag 2 x vol.
Met kerst zijn er 30 mensen bekeerd dus weer groter.

Het geheim van een bloeiende kerk schuilt in de relatie met God en de relatie die mensen met elkaar hebben. Is GKV ook opgedeeld in gemeentecellen (kleine groepjes van ongeveer 10 mensen die elke week samenkomen voor bijbelstudie om beurten in elkaars huis)?  Dit is een soort eeuwig geprolongeerde Alpha cursus formule die erg goed werkt.
Mensen verdwijnen zo niet in de massa maar komen tot hun recht.
Het resultaat is erg gemotiveerde gelovigen die zich thuis voelen.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2006, 08:53:10 am door desiree »
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #16 Gepost op: januari 03, 2006, 01:03:26 pm »
Je hebt in steeds meer GKv's huiskringen, da's een beetje hetzelfde systeem.

desiree

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #17 Gepost op: januari 04, 2006, 12:53:15 am »
Worden jullie ook ingezet met taken?
een taak in de gemeente voor leken?
Ieder een taak?

Nu zijn er natuurlijk altijd mensen die dit niet willen of kunnen door omstandigheden
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2006, 12:56:47 am door desiree »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #18 Gepost op: januari 04, 2006, 06:50:27 am »
Het niet kunnen is maar de vraag. Hebben we niet alleen tenminste 1 talent gekregen?
En het niet willen, heeft dat dan te maken met onze onzekerheid over dat talent en over de reactie van anderen (zowel binnen als buiten de kerk) als wij een bepaalde taak op ons nemen?

Dit zijn zo vragen die bij mij heel sterk gespeeld hebben een aantal jaren toen ik enrom aan het zoeken was. En de zoektocht duurt voort, al heb ik op meerdere fronten wel het idee dat ik nu dingen doe waar God mij echt in wil gebruiken met mijn ondersteunende kwaliteiten en mijn ideeën rondom kerk zijn. Binnen de kerk ben ik onderdeel van de denktank over invulling van en betrokkenheid bij de eredienst. In mijn werk mag ik mensen binnen de maatschappelijke opvang, waar ik eerder hen direct ondersteunde op de werkvloer, nu indirect ondersteunen door mij bezig te houden met het inroosteren van de medewerkers en het notuleren van overlegvergaderingen van het middenmanagement en de staf. En daarnaast mag ik mij inzetten in het politieke krachtenveld binnen een steunfractie en ben ik altijd op zoek naar het ondersteunen van mensen in de maatschappij die wat extra's wel kunnen gebruiken, waarbij ik me momenteel richt op een voedselbank.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

wondermiddel

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #19 Gepost op: januari 04, 2006, 01:08:13 pm »
Citaat
Gemeente van God!

Herken je dit? Het zitten in een lege kerk, of misschien lees je dit terwijl je af en toe ook wel eens een kerkdienst skipt. Wat is tegenwoordig nog de waarde van een gemeente zijn, of het twee keer per zondag God ontmoeten in de dienst ter ere van hem met zijn gemeente.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Op de vraag waar deze broeders en zusters zijn het volgende:

Of deze mensen hebben geen kerkelijke binding meer en stoppen met het kerk gaan.
Of ze zijn op zoek gegaan naar een andere gemeente.

Het gemeente zijn volstaat niet alleen maar met 2 keer in de week naar een kerk gaan of 1 keer. Het gaat door de weeks verder, heb jij aandacht voor je zieke broeder of zuster, bel je hem of haar of stuur je een kaartje. Help jij andere gemeente leden indien ze een beroep op jou doen, v.b. verhuizen o.i.d.
Een huiskring kan gemeente leden heel dicht bij elkaar brengen. Je zou het zo kunnen zien dat naar de kerk gaan groot en algemeen is. Een huiskring is individueler, daar kom je zelf aan bod.

Gemeente zijn is heel belangrijk Paulus spreekt daar meerder malen over in zijn brieven die hij verstuurt heeft.

Het is heel jammer en ik zie het om me heen gebeuren dat kerken verkocht moeten worden omdat er bijna niemand meer komt. Hoe komt dit? Ik denk dat het antwoord vrij complex is en per persoon verschilt.
Mijn eigen ervaring zou ik best willen delen.
Van kinds af aan ben ik opgevoed met het christelijke geloof, samen met mijn ouders bezochten wij wekelijk onze kerk.
Nadat ik ouder werd en op mezelf ging wonen, liet ik het kerk gaan erbij zitten. Het trok me niet meer. Het geloof deed me niets en God was iemand die voor mij erg ver weg leek en die mijn problemen zeker niet kon oplossen. In de huidige maatschappij moest ik dat maar zelf doen. Ach en ik dacht van euh ik kom toch wel in de hemel was toch gedoopt en had belijdenis gedaan.
Nou had ik de pech/geluk dat ik een huis kocht dat vlakbij een andere kerk (gemeente) stond. Dus niet de kerk waar ik in opgevoed was.
Zomers stonden daar de deuren vaak open en hoorde je de fijne muziek bij ons in huis.
Ik heb deze gemeente eens bezocht uit nieuwschierigheid en ontdekte na verloop van tijd dat mijn visie niet klopte en dat ik God zeker nodig ben in mijn dagelijkse leven.
Na verloop van tijd had ik wel begrepen dat zou ik willen groeien in mijn geloof een keuze moest maken. Ik ben van de ene gemeente overgegaan naar de andere.
Tot op de dag van vandaag heb ik daar helemaal geen spijt van. Om te kunnen groeien moet je soms keuzes maken. Alleen door Gods ongelooflijke genade ben ik behouden, niet uit eigen werk. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #20 Gepost op: januari 04, 2006, 04:49:21 pm »

quote:

desiree schreef op 04 januari 2006 om 00:53:
Worden jullie ook ingezet met taken?
een taak in de gemeente voor leken?
Ieder een taak?

Nu zijn er natuurlijk altijd mensen die dit niet willen of kunnen door omstandigheden

Natuurlijk heeft iedereen een taak. :?
Als je belijdenis gedaan hebt, dan mag men daarna ook verwachten dat je je verantwoordelijkheid op je neemt.

Alleen zijn er altijd mensen die willen 'consumeren', maar die heb je overal. En je moet ook waken voor mensen die bezig zijn met 'goede werken'. Die het vuur uit de sloffen lopen voor de gemeente, maar wie het meer om het 'sociale aspect' te doen is dan de 'dienstbaarheid voor God'. Dat is imho even kwalijk als consumeren.

In de GKv wordt een geen onderscheid gemaakt tussen 'clericus' en 'leken', voor zover ik weet.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2006, 04:50:03 pm door Roodkapje »

desiree

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #21 Gepost op: januari 04, 2006, 11:17:52 pm »
Roodkapje zegt dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de dominee en de schaapjes.
Is dat werkelijk zo? Ik dacht dat de dominee in GKV het geheel voor het zeggen had en op een enorm voetstuk geplaatst werd.
Dit lijkt mij erg handig met preken, makkelijke schapen zijn erg prettig...
Zijn jullie makke lammetjes ?
Dit is natuurlijk met een glimlach gezegd en niet spottend bedoeld, maar het lijkt mij heel prettig.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #22 Gepost op: januari 05, 2006, 12:21:39 am »

quote:

desiree schreef op 04 januari 2006 om 23:17:
Roodkapje zegt dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de dominee en de schaapjes.
Is dat werkelijk zo? Ik dacht dat de dominee in GKV het geheel voor het zeggen had en op een enorm voetstuk geplaatst werd.

Misschien wordt het dan eens tijd om je te verdiepen in hoe het in de GKv dan in werkelijkheid georganiseerd is, ipv te denken vanuit vooroordelen. De dominee is gewoon een kerklid dat samen met andere kerkleden (die we ouderlingen en diakenen noemen) het dagelijks bestuur in handen heeft. Daar krijgt hij ook nog geld voor, aangezien hij een dagtaak heeft hieraan. Het uitvoerend gezag ligt bij de kerkenraad en die heeft zich tov de gemeente te verantwoorden. De gemeente controleert dus of de kerkenraad z'n werk goed doet, en zo niet, dan zijn er genoeg kerkrechtelijke kanalen om dit te corrigeren.

quote:

Dit lijkt mij erg handig met preken, makkelijke schapen zijn erg prettig...
Zijn jullie makke lammetjes ?
Dit is natuurlijk met een glimlach gezegd en niet spottend bedoeld, maar het lijkt mij heel prettig.

Als ik zo kijk bij de Vrije Baptisten hier in de stad, en die met de gereformeerden vergelijk, dan is het altijd bij de Vrije Baptisten 'volgens de voorganger', 'de voorganger vindt', 'de voorganger zegt'. Na een gereformeerde preek hoor ik op het plein altijd hoe de preek kritisch besproken wordt en de dominee niet bepaald gespaard wordt als het matig is.

Behalve een vooroordeel ook een vorm van projectie denk ik. Met een glimlach gezegd, en niet spottend bedoeld, natuurlijk. :) Ik denk dat evangelischen makkere schaapjes zijn dan gereformeerden, niet in de laatste plaats doordat gereformeerden een degelijke bijbelkennis hebben en hiaten in de preek daardoor sneller opsporen dan de gemiddelde 'geboren en getogen' pinkster-evangelische kerkganger.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2006, 12:25:02 am door Roodkapje »

diak2b

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #23 Gepost op: januari 05, 2006, 12:34:45 am »

quote:

Roodkapje schreef op 05 januari 2006 om 00:21:
Behalve een vooroordeel ook een vorm van projectie denk ik. Met een glimlach gezegd, en niet spottend bedoeld, natuurlijk. :) Ik denk dat evangelischen makkere schaapjes zijn dan gereformeerden, niet in de laatste plaats doordat gereformeerden een degelijke bijbelkennis hebben en hiaten in de preek daardoor sneller opsporen dan de gemiddelde 'geboren en getogen' pinkster-evangelische kerkganger.
Auw. Bijtend en toch niet spottend en met een glimlach. Ik kijk even mee om te leren :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #24 Gepost op: januari 05, 2006, 12:35:19 am »
Het lijkt mij heel prettig om niet te hoeven nadenken onder de preek en lekker 'go with the flow' alles aan te kunnen nemen van de voorganger, die immers 'in de Geest' Gods Woord verkondigt. :)

wondermiddel

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #25 Gepost op: januari 05, 2006, 07:16:15 am »
Als ik zo kijk bij de Vrije Baptisten hier in de stad, en die met de gereformeerden vergelijk, dan is het altijd bij de Vrije Baptisten 'volgens de voorganger', 'de voorganger vindt', 'de voorganger zegt'. Na een gereformeerde preek hoor ik op het plein altijd hoe de preek kritisch besproken wordt en de dominee niet bepaald gespaard wordt als het matig is.

Behalve een vooroordeel ook een vorm van projectie denk ik. Met een glimlach gezegd, en niet spottend bedoeld, natuurlijk. :) Ik denk dat evangelischen makkere schaapjes zijn dan gereformeerden, niet in de laatste plaats doordat gereformeerden een degelijke bijbelkennis hebben en hiaten in de preek daardoor sneller opsporen dan de gemiddelde 'geboren en getogen' pinkster-evangelische kerkganger.[/quote]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zou het zo kunnen zijn dat evangelischen een beter opgeleide voorganger hebben dan de gereformeerden waardoor er minder discussie buiten de kerkdeuren nodig is.
En dat een gereformeerde meer bijbelkennis heeft valt naar mijns inziens te betwijfelen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #26 Gepost op: januari 05, 2006, 09:41:53 am »

quote:

wondermiddel schreef op 05 januari 2006 om 07:16:
Zou het zo kunnen zijn dat evangelischen een beter opgeleide voorganger hebben dan de gereformeerden waardoor er minder discussie buiten de kerkdeuren nodig is.
En dat een gereformeerde meer bijbelkennis heeft valt naar mijns inziens te betwijfelen.

De evangelische voorganger heeft helemaal geen theologische opleiding gehad, hem wordt alles ingegeven door 'de Geest'. Ik heb hem een aantal malen horen preken, en ik kan je vertellen dat een curus exegese geen overbodige luxe zou zijn. Maar niemand die daar verder over valt. :X
Het verschil in bijbelkennis is al jarenlang bekend. Heb eens op een evangelische bèta-kring gezeten, en dat was echt erg.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2006, 09:45:31 am door Roodkapje »

desiree

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #27 Gepost op: januari 05, 2006, 10:44:59 am »
Nou, ik heb zelf gepredikt voor een evangelische kerk in Drachten (4X invaller door gebrek aan eigen voorganger) ik vond de jeugd wel enthousiast maar ook kritisch .
De ouderen waren wat blij dat ik 1 zondag preekte zoals zij het herkenden, zij vallen vaak uit de boot omdat de jeugd continue gepamperd wil worden.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2006, 10:47:30 am door desiree »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #28 Gepost op: januari 05, 2006, 10:53:01 am »
Hoe de jeugd is zou ik niet weten, ik behoor niet tot de jeugd, ik heb het over de categorie 25-99 en die zijn doorgaans erg bijbelvast en kritisch in de GKv. Er zijn ook wel bijbelvaste en kritische "efo's" maar die hebben negen van de 10 keer een gereformeerde achtergrond.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #29 Gepost op: januari 08, 2006, 08:38:10 pm »
@ Roodkapje: efo's :?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #30 Gepost op: januari 08, 2006, 08:46:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 januari 2006 om 09:41:
[...]

De evangelische voorganger heeft helemaal geen theologische opleiding gehad, hem wordt alles ingegeven door 'de Geest'. Ik heb hem een aantal malen horen preken, en ik kan je vertellen dat een curus exegese geen overbodige luxe zou zijn. Maar niemand die daar verder over valt. :X
Het verschil in bijbelkennis is al jarenlang bekend. Heb eens op een evangelische bèta-kring gezeten, en dat was echt erg.

Heb je het hier over iemand die jullie allebei kennen ofzo? Als dat niet zo is en dit een algemene opmerking is, vind ik dit toch kort door de bocht.
Niet alle evangelischen prediken zonder ergens iets vanaf te weten/ studie gedaan te hebben / een bijbelschool te hebben gevolgd o.i.d..
Ze spreken alleen door 'in de Geest' te zijn, kun je niet van iedereen zomaar zeggen.

Tenzij je dus weet waar wondermiddel het over heeft, en je een specifiek iemand op het oog hebt. Maar dat was niet echt duidelijk in deze berichten hier.

edit:
RK heeft het over een specifiek iemand, denk ik. Wondermiddel heeft het over voorgangers in het algemeen. Denk ik na het nog eens te hebben overgelezen.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2006, 08:48:24 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #31 Gepost op: januari 08, 2006, 09:11:58 pm »

quote:

Ja, efo's, refo's, grefo's... da's veel makkelijker dan het helemaal uit te schrijven. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #32 Gepost op: januari 08, 2006, 10:00:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 januari 2006 om 21:11:
[...]

Ja, efo's, refo's, grefo's... da's veel makkelijker dan het helemaal uit te schrijven. :)

Grefo en refo is me duidelijk. Maar efo dus niet. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #33 Gepost op: januari 08, 2006, 11:02:36 pm »
efo = evangelisch, maar dat moet op 'o' eindigen, want efa is weer iets heel anders... ;) Dus... :)

Adinomis

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #34 Gepost op: januari 08, 2006, 11:41:41 pm »
We zijn weer bezig evangelischen en gereformeerden tegenover elkaar te plaatsen en nog wel in de bekende stereotypen. Zou de gemeente van God niet uit refo´s, grefo´s en éfo´s bestaan? En ook nog uit Romo´s, om er nog maar eentje aan toe te voegen?
Onze Here Jezus heeft zijn gemeente (de Gemeente van God) vergaderd uit alle landen, volken en stammen, en ik zou het willen aanvullen met uit alle kerken en groeperingen:

Openb. 5:9 en 10
Gij zijt waardig de boekrol te nemen en haar zegels te openen; want Gij zijt geslacht en Gij hebt (hen) voor God gekocht met uw bloed, uit elke stam en taal en volk en natie; 10 en Gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters, en zij zullen als koningen heersen op de aarde.

Voor zover refo´s, grefo´s, éfo´s en romo´s gekocht zijn met het bloed van Jezus, zijn ze de gemeente van God. Ze kunnen elkaar met hun gaven dienen. Dat hoeft nog niet eens altijd binnen de kerkelijke organisatie. Op 14 januari a.s. is de nationale gebedsdag. Dat is ook een mogelijkheid om met elkaar te bidden om éénheid in Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #35 Gepost op: januari 09, 2006, 12:00:32 am »
Adinomis, je hoeft niet álles serieus te nemen, toch? :?

diak2b

• Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #36 Gepost op: januari 09, 2006, 12:25:30 am »

quote:

Adinomis schreef op 08 januari 2006 om 23:41:
Voor zover refo´s, grefo´s, éfo´s en romo´s gekocht zijn met het bloed van Jezus, zijn ze de gemeente van God.
Voorzover die "romo's" hun eigen geloof een beetje kennen, weten ze dat het genuanceerd anders ligt :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #37 Gepost op: januari 09, 2006, 09:56:22 am »

quote:

Roodkapje schreef op 09 januari 2006 om 00:00:
Adinomis, je hoeft niet álles serieus te nemen, toch? :?

Dus het is eigenlijk niet serieus bedoeld... :P Prima, ik houd ook niet zo van die hokjes vakjes...etc. (een rare afkorting trouwens  - efo's, alleen de e klopt)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gemeente van God!
« Reactie #38 Gepost op: januari 09, 2006, 10:51:07 am »
Ik weet het, ik heb de afkorting niet zelf bedacht. ;)

diak2b: voor grefo's en refo's (vooral voor die laatste groep) ligt het ook genuanceerd anders. romo's ken ik niet, wel 'roomsen'. :P
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2006, 10:49:42 am door Roodkapje »