Auteur Topic: Stop de Roomse bevoorrechting.  (gelezen 2973 keer)

frinkyron

• Bekijk profiel
Stop de Roomse bevoorrechting.
« Gepost op: januari 17, 2006, 12:22:21 pm »
Het roomse geloof heeft te veel macht omdat de rooms katholieke kerk de enige kerkelijke instantie is die als staat vertegenwoordigd is in de wereldpolitiek. Via haar wereldwijde netwerk van ambassadeurs en haar vertegenwoordiging in organisaties als de VN, OVSE en WTO zit zij als enige levensbeschouwing aan de tafel waar regeringen beleid maken. Dat is natuurlijk héél onrechtvaardig.

Vinden jullie ook niet dat de EU en Nederland de katholieke kerk niet langer als land moeten behandelen, maar - net als andere religies - als gesprekspartner.

SGP-oprichter Kersten heeft al lang geleden in een kamer motie opgeroepen tot het verbreken van de diplomatieke banden met het Vaticaan, maar dat was onacceptabel voor het toenmalige Katholieke kabinet.
Wordt het geen tijd voor hernieuwde actie om de bevoorrechting van de Roomsen te stoppen  en de diplomatieke banden met het Vaticaan te stoppen?

Graag jullie mening hierover.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2006, 12:42:30 pm »
Volgens mij zou je graag rooms willen zijn,je gaat zo te keer,in wat voor eeuw ben jij van huis gegaan .

O ja je hebt niets maar dan ook niets begrepen van de Navolging van Jezus Christus.

Gelukkig zijn er Christenen die kunnen denken zonder voorvoegsels en kerkmuren .

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2006, 12:43:03 pm »
Please, don't feed the troll, thank you. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2006, 12:43:32 pm »
Hmz... Ik denk dat je van de Islam hetzelfde kunt zeggen: politieke godsdienst bij uitstek (zie Iran ea). Gaat ook op voor de staat Israel, imho. En ik snap niet waarom het vaticaan zoveel macht zou hebben: ik merk er niet zoveel van.

Claim lijkt mij onterecht.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2006, 12:44:05 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2006, 12:52:12 pm »

quote:

frinkyron schreef op 17 januari 2006 om 12:22:
Vinden jullie ook niet dat de EU en Nederland de katholieke kerk niet langer als land moeten behandelen, maar - net als andere religies - als gesprekspartner.

SGP-oprichter Kersten heeft al lang geleden in een kamer motie opgeroepen tot het verbreken van de diplomatieke banden met het Vaticaan, maar dat was onacceptabel voor het toenmalige Katholieke kabinet.
Wordt het geen tijd voor hernieuwde actie om de bevoorrechting van de Roomsen te stoppen  en de diplomatieke banden met het Vaticaan te stoppen?

Volgens mij haal je hier 2 dingen door elkaar. Je hebt de roomse kerk, en je hebt 't vaticaan. Dat die 2 met elkaar allerlei banden onderhouden is niet politiek relevant.

De RKK is gewoon een gesprekpartner, net als alle andere kerken, belangengroeperingen, etcetera.

Het vaticaan is een land, nogal klein, maar verder gewoon een land, waarmee je banden hebt, handel drijft, diplomaten heen en weer stuurt en alle andere dingen doet die je zoal met een bevriende staat kunt doen.

Ik snap niet wie er nou bevoorrecht wordt? Als je in gesprek wilt met de RKK in nederland, moet je echt niet bij het vaticaan zijn. Dat doet de overheid ook niet. Met het vaticaan hebben we ongeveer evenveel banden als met Andorra of Liechtenstein.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2006, 01:26:22 pm »
Ik zie protestanten en katholieken niet als in competitie voor macht.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2006, 04:35:51 pm »
Anders probeer je Bush wijs te maken dat er terroristen in het Vaticaan zitten, is dat ook zo opgelost.. 8)7
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2006, 04:42:27 pm »
[ahum]
Ik zie dat exact dezelfde draad ook al op andere fora is geplaatst (credible.nl, christenforum.nl, etc)
Lijkt mij een gefrustreerde kopieer en plak topic...
[/ahum]
Verba volant, scripta manent

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2006, 07:25:35 pm »
Wat nu? Zo vreemd is de vraag van frinkyron toch niet? Daar kunnen we toch serieus over discussiëren? Waar Sacerdos in hemelsnaam vandaan haalt dat frinkyron 'niets maar dan ook niets begrijpt van de Navolging van Jezus Christus', is mij een raadsel...

Tot 1985 heeft zich een aantal bijzondere curisoiteiten voorgedaan in de verhouding tussen Vaticaanstad en Italië. Zo was de rk-godsdienst de staatsgodsdienst in Italië, werd het afvallige priesters verboden een openbare functie te bekleden, was rk-godsdienstonderricht verplicht op alle scholen en moesten bisschoppen een eed van trouw aan de Italiaanse koning zweren... Nu vraag ik u.

Hoe het tegenwoordig precies zit, moet ik uitzoeken. Maar wel weet ik dat de Heilige Stoel ook nu nog zijn soevereine status gebruikt om langs politieke weg aan religie te doen. Daar kun je het mee eens of mee oneens zijn, en daarover wil frinkyron discussiëren, zo te zien. Kan toch?
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2006, 12:16:35 am door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2006, 07:32:36 pm »
De heilige stoel is bepaald niet een uitzondering zoals de TS wil doen geloven. Iedere machthebber heeft een ideologische agenda. En soms zijn dat religies/ geestelijke leiders. De ayatollah's in Iran bv. Nog steeds maken die daar de dienst uit vanachter de schermen. We verbreken toch ook niet de banden met zo'n land? Noord-korea ademt communisme. Toch wordt er (met moeite) contact onderhouden. En zo kunnen we doorgaan. Het vaticaan is gewoon een kleine staat. Als het om de omvang gaat dan moeten we ook overwegen om monaco niet meer als staat te zien bv.

Kortom, ik vind de benadering van de TS erg selectief en proef een anti-roomse houding die me niet gezond lijkt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 18, 2006, 12:02:49 am »

quote:

Het roomse geloof heeft te veel macht omdat de rooms katholieke kerk de enige kerkelijke instantie is die als staat vertegenwoordigd is in de wereldpolitiek. Via haar wereldwijde netwerk van ambassadeurs en haar vertegenwoordiging in organisaties als de VN, OVSE en WTO zit zij als enige levensbeschouwing aan de tafel waar regeringen beleid maken. Dat is natuurlijk héél onrechtvaardig.
Citaat

Ze zitten daar als staat aan tafel.

quote:

Maar ze zijn gewoonweg ook een land, dat is nu eenmaal een realiteit.

quote:

Wel grappig dat je nu met iemand aan komt zetten die het, net als het Vaticaan ook niet zo nauw nam met de scheiding van kerk en staat, dat is toch wel een stevige ontkrachting van je eigen argument. ;)

quote:

Bij deze  :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 18, 2006, 09:53:21 am »

quote:

Fleur schreef op 17 januari 2006 om 19:25:
Hoe het tegenwoordig precies zit, moet ik uitzoeken. Maar wel weet ik dat de Heilige Stoel ook nu nog zijn soevereine status gebruikt om langs politieke weg aan religie te doen. Daar kun je het mee eens of mee oneens zijn, en daarover wil frinkyron discussiëren, zo te zien. Kan toch?
Ik proef uit de TS dat het wringt dat de RKK deze machtsmogelijkheid heeft, terwijl andere kerken dat niet hebben

Het komt dus uit een soort competitiegedachte voort waar ik niet veel mee kan. Of het wenselijk is vanuit de RKK om in deze situatie te zitten (in het licht van het beginsel van scheiding van kerk en staat) is een andere discussie die ik best zou willen voeren.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 18, 2006, 10:55:20 am »

quote:

Zijnkind schreef op 17 januari 2006 om 19:32:
De heilige stoel is bepaald niet een uitzondering zoals de TS wil doen geloven. Iedere machthebber heeft een ideologische agenda. En soms zijn dat religies/ geestelijke leiders. De ayatollah's in Iran bv. Nog steeds maken die daar de dienst uit vanachter de schermen. We verbreken toch ook niet de banden met zo'n land? Noord-korea ademt communisme. Toch wordt er (met moeite) contact onderhouden. En zo kunnen we doorgaan. Het vaticaan is gewoon een kleine staat. Als het om de omvang gaat dan moeten we ook overwegen om monaco niet meer als staat te zien bv.

Kortom, ik vind de benadering van de TS erg selectief en proef een anti-roomse houding die me niet gezond lijkt.

Wat een onzin op een rijtje! Het Vaticaan is onvergelijkbaar met landen als Iran en Noord-Korea. Vrijwel geen land ter wereld heeft diplomatieke banden met Noord-Korea. China waarschijnlijk, Cuba ongetwijfeld, en wie weet Rusland nog, maar daar houdt het ook mee op. En reken maar dat er ook weinig landen zijn die diplomatieke relaties hebben met Iran. De president van dat land beschikt trouwens wel over humor. Laatst zei hij helemaal geen kernwapen nodig te hebben, omdat zijn uitspraken alleen al Israel op zijn grondvesten deden schudden...

A propos, Zijnkind, natuurlijk gaat het niet om de omvang van Vaticaanstad. Daar heeft toch helemaal niemand het over? Het gaat om de disproportionele invloed die de RK-Kerk heeft, vanwege de omstandigheid dat het Vaticaan op veel terreinen meebeslist in de wereldpolitiek. En dat terwijl het alleen een godsdienst vertegenwoordigt, en niet een bevolking, zoals 'normale' landen.

Ik kan echt niet begrijpen waarom je frinkyron beschuldigt van een 'niet-gezonde anti-roomse houding'. De vragen die hij stelt zijn m.i. volstrekt legitiem.

Persoonlijk heb ik overigens geen moeite met de politieke macht van het Vaticaan. Ik ben blij met de matigende invloeden die achtereenvolgende pausen hebben gehad op oorlogszuchtige plannen van allerlei wereldleiders. En de morele standaard die de H. Stoel hanteert, is bitter hard nodig in delen van de wereld (lees: het geperverteerde Westen).

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 18, 2006, 11:36:10 am »

quote:

Het roomse geloof heeft te veel macht omdat de rooms katholieke kerk de enige kerkelijke instantie is die als staat vertegenwoordigd is in de wereldpolitiek....  

Een katholiek kabinet in Nederland?
Nooit van gehoord!
Is er ook nooit geweest!

Frinkyron doelt kennelijk op de 'nacht van Kersten', oftewel op de late avond van 10 november 1925.
Bij de behandeling van de begroting van Buitenlandse zaken dienden de SGP-ers Kersten en Zandt een amendement in, dat tot doel had de gelden voor het gezantschap bij de Paus te schrappen.
Regeringspartijen waren toen: ARP (die de gereformeerde premier H. Colijn leverde), de CHU, de RKSP en de liberale fractie.

Het SGP-amendement werd aangenomen, omdat de ganse oppositie (m.n. de SDAP en de CPN) benevens regeringspartij CHU er steun aan verleunde.
Echter ... bij de stemming waren CHU-fractieleider De Visser en enkele anti-revolutionairen afwezig.  
Voor de duidelijkheid: de achterban van de AR was overwegend gereformeerd, die van de CHU voornamelijk hervormd.

De 'nacht van Kersten' betekende overigens wel de val van het eerste kabinet-Colijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2006, 03:07:18 pm »
Fleur,

Je moet je niet blind staren op mijn voorbeelden. Het gaat erom dat het vaticaan bepaald niet de enige staat is die religieus geladen beleid voert. Voor de rest denk ik dat de rechtstreekse invloed van het vaticaan nogal overschat wordt. Zeker hier in het westen. In landen waar katholieken in grotere aantallen aanwezig zijn zal die invloed groter zijn. Logisch.

Natuurlijk mag de TS iets vragen. En ik mag daar mijn mening over geven :). De TS is op zijn minst erg selectief in de aanpak van 1 religieuze politieke invloed. Daar basseerde ik mijn uitspraak van ongezonde houding op. Iemand die moeite heeft met de islam zal eerder de invloed van die geestelijken proberen in te dammen. En ja, in Iran bepalen die geestelijken meer dan de regering.

Ik ben met je eens dat de invloed die het vaticaan nog wel heeft een goed tegenwicht biedt aan westerse politiek.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 19, 2006, 01:47:46 am »

quote:

Ik vind het hartverwarmend hoe hier gepoogd word de abnormale situatie tot normaal te verklaren, wat een warme gevoelens voor Rome :)

Maar mijn mening is dat je volstrekt gelijk hebt. De status die Vaticaanstad heeft in de diplomatieke wereld is niet het gevolg van het feit dat Vaticaanstad een staatje is, maar Vaticaanstad is een staatje vanwege de diplomatieke status die de RKK in de loop der eeuwen heeft opgebouwd, imho.

Als je naar de kerkgeschiedenis kijkt, zeker ook de recente, zal je zien dat het religieuze altijd een wezenlijke component in de staat is geweest, tot de opkomst van de natie-staat. Per land zijn de situaties anders, maar je ziet in Europa in een vrij korte periode toch dat "ineens" de staat belangrijker wordt dan de Kerk. De verhoudingen met "Rome" zijn dan grotendeels al wel gevestigd, en ieder land herziet die verhoudingen op haar eigen manier. Het scheelt daarbij nogal of een land de Kerk met grof geweld onderdrukt, haar bezittingen confiskeert en haar gelovigen geloofsvrijheid ontneemt (Engeland, in mindere mate Nederland, Duitsland, bijvoorbeeld), of dat staten van oudsher al hun eigen gezag boven Rome stelden en wisten te handhaven (Frankrijk, in mindere mate Spanje, bijvoorbeeld). Italië als staat is eigenlijk pas een heel recente uitvinding, en tot voor kort was een fors deel van die landstreek onderworpen aan het wereldlijke gezag van de paus. Ook dat heeft de verhoudingen, natuurlijk, getekend. Feit is, dat de laatste eeuwen de staten duidelijkere, afgegrensde organisatorische eenheden zijn geworden, die zich steeds minder deel wisten van een groter (ook in metafysische zin groter) geheel, maar meer als atomaire entiteiten in constant conflict met elkaar. Waar dat conflict niet geweldadig werd gevoerd, werd diplomatie beoefend. De rol van de Kerk als wereldlijke macht is vrij vlotjes gemarginaliseerd (tot zegen van de Kerk overigens), en alleen het diplomatieke stelsel bleef overeind. Sterker, dit heeft een omvang en kwaliteit waar meninge natie niet aan kan tippen. Vanuit die historische achtergrond is het buitengewoon eenvoudig in te zien waarom "Rome" wel, en andere christelijke kerken (die immers nooit boven de wereldlijke macht, maar daarnaast of zelfs daaraan onderworpen zijn geweest en gebleven) niet in de positie zit die frinkyron wat kort door de bocht schetst. Het is in dit licht bijvoorbeeld ook goed te begrijpen waarom de particuliere kerken van de catholica in de VS nadrukkelijk voor een koers hebben gekozen die expliciet maakt dat katholieken niet een soort dubbel staatsburgerschap hebben, en ze niet in wereldse, politieke zin "burgers" zijn van Rome.

Hoe je dit moet beoordelen is een tweede. Je kan pragmatisch zijn, constateren dat de Roomse diplomatie effectief is, en invloedrijk, en daar dus een relatie mee onderhouden, en je kan principieel zijn, en haar negeren. Maar ik denk dat je jezelf een klein beetje op gezochte argumenten moet baseren om pragmatisme hier te combineren met een principiele houding. Vaticaanstad is alleen maar een zelfstandige staat omdat Italië die status garandeert, maar het is een kunstmatige verhouding die het gevolg is van een (redelijk succesvolle) poging van Italië om zich aan de wereldlijke macht van de Kerk te onttrekken, zonder volksopstand der katholieken.

Principieel erken ik de soevereiniteit van de staat ten opzichte van de Kerk niet, maar pragmatisch als ik ben zal je me daar niet snel over horen. Principieel denk ik dat Nederland, indien het zich soeverein acht ten opzichte van de Kerk, de diplomatieke betrekkingen met Vaticaanstad zou moeten verbreken, maar pragmatisch als Nederland is, zal dat wel niet gebeuren.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 19, 2006, 01:54:46 pm »

quote:

Zo'n actie is vorig jaar al ondernomen in de Tweede Kamer, op inititatief van het D'66 kamerlid mw. Loesewies van der Laan.
Haar was het vooral te doen om zo 'af' te komen van het aanhoren van de pro-life standpunten van het Vaticaan, dus over zaken als abortus, euthanasie enz.  
Reden zelfs (!) voor de SGP om het voorstel van mw. van der Laan geen kans te geven.
Haar actie haalde geheel en al niets uit!

In 1925 was afschaffing van het gezantschap bij het Vaticaan nog een optie, in 2005 kennelijk niet meer!
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2006, 02:22:01 pm door drentenaar »

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 22, 2006, 01:59:53 pm »
Modbreak:
2x bericht verwijderd en dit bericht op 1 plaats gewijzigd. Elkaar respectloos behandelen/benoemen is niet toegestaan. Geldt ook voor externen zoals mvr. L. v.d. Laan.

Heeft de SGP in 2005 tegen zo'n voorstel van L. v.d. Laan gestemd? Ook ik wist dat niet, maar als het zo is, is dat inderdaad een vermeldenswaardig feit! Ik wilde het even opzoeken op de SGP-website, maar die is op zondag gesloten...

Ik kan mij voorstellen dat de mannenbroeders der SGP hiermee flink geworsteld hebben. Het anti-papisme viert in deze kringen nog hoogtij! Dat zij nochtans tegen zo'n voorstel van Loesewauwel stemmen, moet een vrucht van ampele afwegingen en vurige gebeden zijn geweest.

Zo was de SGP een jaar of vijf geleden ook tégen een amendement op de Winkelsluitingswet, dat het aantal koopzondagen wilde beperken tot 12 per jaar. Zónder dit amendement zou het aantal koopzondagen onbeperkt zijn, maar de SGP kon het niet over haar hart verkrijgen om vóór een amendement te stemmen dat koopzondagen zou toestaan...
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2006, 08:22:50 pm door Zijnkind »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 22, 2006, 07:43:43 pm »
Modbreak:
Om dezelfde reden als de post van Fleur ook hier een wijziging.

Overigens over de visie van deze D66-voorvrouw op het Vaticaan hoef je niet lang in het onzekere te vertoeven als je op Google 'Lousewies' en 'Vaticaan' intypt. Liefst 532 hits!
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2006, 08:22:11 pm door Zijnkind »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 22, 2006, 08:46:13 pm »
Inmiddels ben ik wel zeer benieuwd om nu - na vijf dagen discussie - nog eens weer de mening c.q. visie van topic-starter Frinkyron te vernemen.  Is er bij hem bijv. ook sprake van 'voortschrijdend inzicht'?

Zijn totaal aantal postings op dit Forum is tot dusver blijven steken op 1 (zegge: één).
Jammer!

Is er inmiddels oog gekomen voor meer nuanceringen of is er anderszins sprake van bijstellingen?  
Graag zou ik dat dan vernemen!

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 22, 2006, 10:22:24 pm »

quote:

drentenaar schreef op 22 januari 2006 om 20:46:
Inmiddels ben ik wel zeer benieuwd om nu - na vijf dagen discussie - nog eens weer de mening c.q. visie van topic-starter Frinkyron te vernemen.  Is er bij hem bijv. ook sprake van 'voortschrijdend inzicht'?

Zijn totaal aantal postings op dit Forum is tot dusver blijven steken op 1 (zegge: één).
Jammer!

Is er inmiddels oog gekomen voor meer nuanceringen of is er anderszins sprake van bijstellingen?  
Graag zou ik dat dan vernemen!
gezien deze

quote:

[ahum]
Ik zie dat exact dezelfde draad ook al op andere fora is geplaatst (credible.nl, christenforum.nl, etc)
Lijkt mij een gefrustreerde kopieer en plak topic...
[/ahum]
eerdere post van Pietza in deze draad lijkt me die kans minimaal :+

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 22, 2006, 10:47:34 pm »
Sorry dat ik tegen de forum-regels inging, door mevr. v.d. Laan een andere voornaam te geven. Ik had niet in de gaten dat dat niet mocht. Haar krampachtige strijd om al wat katholiek of orthodox is, uit het openbare leven te verbannen, bracht mij hiertoe. Zij werpt zich op als koningin der ontkerstening, en de felle en verbeten blik in haar ogen doet vermoeden dat ze nog lang niet tevreden is. Ik hoop dat ik dit nog wel mag schrijven.

@ E-Line: ik neem aan dat je berichtje per abuis hier geplaatst is, en in een ander topic thuishoort? Ik kan me althans niet voorstellen dat je vindt dat er in dít topic respectloos en oneerlijk over de SGP wordt geschreven.
Wat IK schreef over de SGP, komt uit de grond van mijn hart. Nogmaals, ik heb niet meegekregen dat de SGP tegen Van der Laans plannetje heeft gestemd, maar ALS dat zo is: 1. ben ik daar alleen maar blij mee! 2. is dat wel een flinke breuk met het vroegere stemgedrag van de staatkundig gereformeerden (dat niet gespeend is van anti-papisme).

Modbreak:
Voor alle duidelijkheid hierbij de mededeling er al contact met Fleur is geweest over het feit dat de post van E-line en de mod-break m.b.t. de SGP niet op het betreffende bericht van Fleur sloeg; dit bericht is dan ook niet verwijderd
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 11:20:30 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 22, 2006, 10:55:26 pm »
Modbreak:
Posts die respectloos zijn richting de SGP plus de reacties daarop, verwijderd. Het zou prettig zijn als een mod-break niet meer nodig was: vanaf nu worden respectloze posts en andere off-topic berichten zonder commentaar verwijderd.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 24, 2006, 11:49:06 am »
Modbreak:
De modbreak van zondag 22 januari 2006 13:59 geldt ook voor jou.

De SGP is een partij van de  Nadere Reformatie,maar papenhaters en protestantenhaters heb je aan allebei  de kanten ---WAANZIN ---natuurlijk.
 Jammer dat veel Christenen niet over kerkmuren heen kunnen zien, en van Roomse bevoorrechting is geen sprake.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 03:46:39 pm door Zijnkind »