quote:
P. Strootman schreef op 26 maart 2006 om 10:54:[...]
Nunc,
Waarom zou het misplaatst zijn? Hanna Kohlbrugge wees er gewoon op, dat we bij het lezen van de koran gedrongen kunnen worden om de bijbel zelf te lezen, zodat dit onze ogen zou kunnen openen voor 'het onheil van slordig, ondoordacht en ongeestelijk gebruik van bijbelwoorden'. Het zijn haar eigen woorden! Kennelijk heeft zij (terecht) ontdekt, dat er in de koran ook dingen staan, die een corrigerende factor kunnen betekenen, voor ons 'slordig' gebruik van bijbelwoorden.
(..)
Niet omdat het mijn bijdrage is aan deze discussie, maar ik vind het allerminst misplaatst wat ik over haar gezegd heb.
Piet, als ik je citaat van Kohlbrugge niet had nagetrokken, dan was je vorige post als volgt gelezen:
quote:
P. Strootman schreef op 25 maart 2006 om 20:16:(..)
Dr. Hanna Kohlbrugge signaleerde, dat de islam een godsdienst is, waarin een ieder zelfstandig de weg tot Allah kan vinden. Dat is in het christendom wel anders! Zij waarschuwde in haar boeken, dat het lezen van de koran onze ogen zouden kunnen openen voor het onheil van slordig, ondoordacht en ongeestelijk gebruik van bijbelwoorden.
Deze zinnen suggereren dat Kohlbrugge deze signalering
positief vindt. Het
"Dat is in het christendom wel anders! " geeft die suggestie extra sterkte. Het kan uiteraard ook zijn dat dat gedeelte jouw eigen toevoeging is, maar dat is dan niet echt duidelijk. Hoe dan ook, het suggereert dat Kohlbrugge en jij (ongeveer) hetzelfde signaleren (namelijk dat de islam voor zelfstandige gelovigen is), en daar ook een zelfde mening over hebben (namelijk een positieve waardering).
Uit het citaat wat ik in het RD las, en ook uit het andere artikel waar ik naar link, blijkt echter, dat Kohlbrugge wel die signalering doet, maar die juist negatief beoordeelt:
quote:
http://oud.refdag.nl/kl/011005kl07.htmlDe islam is een godsdienst die geschikt is voor de enkeling. Hij is in wezen democratisch omdat alle gelovigen voor Allah gelijk zijn. Maar deze eenlingen, voor wie Allah de hele aarde heeft ingericht, zien zich volgens Kohlbrugge geplaatst in
„een schepping zonder doel, zonder middelpunt.”
Wat betreft het feit dat de koran volgens haar christenen de ogen kan openen, in combinatie met het vorige (
"Dat is in het christendom wel anders!"), suggereert dat je bedoelt dat Kohlbrugge de koran positief beoordeelt. Christenen zouden (zo suggereert je post in ieder geval) van de koran kunnen leren.
Wat het artikel wat ik citeer echter laat zien, is dat Kohlbrugge de koran allerminst waardeert, maar alleen op de koran wijst omdat die ons laat zien hoe diep het verderf is waar we door de God van de Bijbel (JHWH dus) uit gered worden. Niet omdat de koran een juweeltje zou zijn dus, of wat dan ook. Christenen kunnen van de koran leren, zoals piloten van het kijken naar een neergestort vliegtuig (om Kohlbrugge wat vrij te parafraseren). Niet om
uit de koran te leren of er wijsheden uit op te diepen, maar omdat de koran een waarschuwend voorbeeld is van hoe het nu juist niet moet.
Het is ook heel duidelijk (
"Vader van onze Heer Jezus Christus, zijn nooit en te nimmer dezelfde. Ook voor de moslims is er maar één uitredding uit de nood, dat is het Kruis van Jezus Christus.”) dat Kohlbrugge een
orthodox christen is, dus haar opmerking over
"onheil van slordig, ondoordacht en ongeestelijk gebruik van bijbelwoorden" moet simpelweg in dat licht bezien worden. Dat blijkt o.a. uit de alinea's die voor het door mij gegeven citaat in het artikel staan. Daar zet Kohlbrugge o.a. Allah die geen liefde geeft, maar alleen gebied dat mensen hem liefhebben, tegenover JHWH die liefheeft en Zichzelf aan ons schenkt. Haar waarschuwing geldt dus richting christenen die teveel in wetticisme vervallen.
In die zin is aanhalen van Kohlbrugge dus ongepast of in ieder geval zeer onvolledig en suggestief, omdat je doet voorkomen dat haar woorden jouw mening ondersteunen, maar dat doen ze in feite niet, omdat ze met haar woorden (in de context bekeken) juist waarschuwt tegen de islam, en wijst naar het verzoenende offer van Jezus, waar ze als orthodox christen in gelooft. Haar woorden vormen dus geen ondersteuning voor jouw standpunt, tenzij je ineens ook in het verzoenende offer van Jezus gelooft, en mensen wilt waarschuwen voor de islam?