Auteur Topic: Syrisch ortodoxe kerk  (gelezen 3117 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Gepost op: januari 21, 2006, 01:49:33 pm »
In nederland (vooral in Twente) zijn veel syrisch orthodoxe christenen.
Ik heb ooit een net in Nederland verblijvende oudere man die syrisch orthodox was, enthousiast horen vermelden (nadat hij een paar keer in onze kerk geweest was) dat ze eigenlijk veel dichter bij ons staan dan bij de Rooms Katholieken. Als je naar de sfeer kijkt lijkt het omgekeerd.

Wie weet veel van de syrisch orthodoxe kerk (volgens mij eigenlijk bijna hetzelfde als grieks-orthodox en russisch orthodox) en kan dit beoordelen?

Zou het niet mooi zijn om initiatieven te ontwikkelen om met de jeugd (misschien ook ouderen als die ervoor open staan) in kontakt te komen en gedachten uit te wisselen? Wie weet zijn er ook die dit forum lezen, ik geloof dat ik in het verleden er ooit één hier gezien heb.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Laodicea

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2006, 04:35:09 pm »
Wikipedia weet er wel veel van ;)

quote:

De geschiedenis van de Kerk
Zoals reeds hierboven vermeld leert de overlevering dat de Kerk van Antiochië is gesticht door Petrus. Hij was tevens haar eerste patriarch vóór zijn vertrek naar Rome. Petrus zou de pas gestichte Kerk van 37 tot 44 geleid hebben. Het christendom verspreidde zich snel naar de provinciehoofdstad Edessa. Tur Abdin en omgeving werd volgens de traditie door de apostel Thaddaeus gekerstend. Edessa, Antiochië en Tur Abdin vormen de oorspronkelijke kern van het Syrisch christendom.

Het christendom verspreidde zich verder naar het Oosten tot India en China. De Antiocheens patriarch had alle christenen in het verre oosten onder zijn hoede. Daarom draagt de patriarch (ook nu nog) de titel: “Patriarch der Syrisch-orthodoxe Kerk van Antiochië en het gehele Oosten”. In India en met name op Sri Lanka bestaan aanzienlijke Syrisch-orthodoxe gemeenschappen, die al in de Oudheid gesticht werden.

Na het concilie van Efeze in 431 splitste een deel van de, toen in het Perzische rijk bestaande, Syrische Kerk zich af van het, in het Romeinse Rijk zetelende, patriarchaat van Antiochië. Zo ontstond de Oost-Syrische of ‘Nestoriaanse kerk’.

Het concilie van Chalcedon in 451 leidde tot een schisma tussen de West-Syrische kerk en de byzantijnse christenheid. Chalcedon deed uitspraak omtrent de ‘twee-naturenleer’. De Kerk van Antiochië kon zich niet vinden in deze formulering. Zonder het Godmenselijke karakter van Christus op te geven, hielden zij vast aan de eenheid van Christus, ook in zijn natuur. Door hun tegenstanders werden zij daarom 'monofysieten' (aanhangers van de ene natuur van Christus) genoemd. Deze afscheiding ligt aan de basis van de Syrisch-orthodoxe Kerk van Antiochië.

Vervolgingen van de kant van de byzantijnen bleven niet uit. Vooral onder de keizer Justinus (519-527) waren ze hevig. Diens opvolger Justinianus (527-565) was meer gematigd. Hij gaf zelfs toestemming tot wijding van monofysitische bisschoppen. Eén van hen was Jacobus Baradaeus. Vooral aan zijn werk is te danken, dat de Syrisch-Orthodoxen in de strijd niet ondergingen. Vandaar dat de Syrisch-Orthodoxen ook Jacobieten genoemd worden.

Tot het jaar 518 bleef het patriarchaat in Antiochië. Daarna werd het naar verschillende kloosters verplaatst, o.a. bij Edessa, later Militene, Amida (Diyarbakir), Mardin (tot 1928), Homs (in Syrië) en sinds 1959 in Damascus.

de rest van het artikel
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2006, 04:39:19 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

drentenaar

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2006, 05:11:03 pm »
Uit een scriptie van mij over diverse allochtonenkerken in Nederland:

De Syrisch-orthodoxe kerk was onlangs in het nieuws door het overlijden op 29 oktober j.l. van de in Glane (Twente) residerende aartsbisschop, Rabban Cicek, voor de Benelux en Midden-Europa. Grote massa’s mensen kwamen daar op af. Deze kerk behoort niet tot dezelfde familie als de ‘Russisch-Orthodoxe’ of ‘Grieks-Orthodoxe Kerk’. Zij behoort tot de kerkengroep van ‘Oosters-Oriëntaalse Kerke’ en is mogelijk oudste kerkgemeenschap ter wereld. Volgens de kerk zelf gebruikt men tijdens de liturgie hetzelfde Aramees als Jezus sprak. Haar geschiedenis gaat, naar eigen zeggen, terug naar de eerste gemeente in Antiochië, de plaats waar de leerlingen van de Heer voor het eerst 'christenen' genoemd werden (Hand. 11 : 26). De Syrisch-Orthodoxen leggen veel nadruk op de eenheid van Christus' menselijke en goddelijke natuur om zo zijn God-menszijn te verklaren. Daarom worden zij monofysieten (monos=één, fusis=natuur) genoemd, een naam die zij overigens zelf als scheldnaam ervaren en daarom liever niet gebruiken. In het jaar 451, tijdens het concilie van Chacedon, leidde deze visie tot een splitsing met andere orthodoxe kerken, die juist het onderscheid tussen de twee naturen van Christus benadrukten (dit zijn de Oosters-Orthodoxen; de Syrischen worden - samen met de armeense en koptische christenen - gerekend tot de Oriëntaals-Orthodoxen). Hoewel de naam anders doet vermoeden, zijn de Syrisch-Orthodoxen niet allemaal afkomstig uit het huidige Syrië. Zij behoren eigenlijk tot het oude volk der Arameeërs, een naam die meer dan 2000 jaar oud is. Nadat koning Cyrus enkele eeuwen voor Christus hun land veroverd had, ging men de Arameeërs ook Syriërs noemen. Vandaar het woord 'Syrisch' in de naam van het kerkgenootschap, al is dan Oostelijk Turkije hun 'kerngebied'.  

De Syrisch-Orthodoxe kerk kan bogen op een roemrijke geschiedenis. Talloze missionarissen van deze kerk trokken er in de vroege kerkgeschiedenis op uit naar alle uithoeken van Azië, tot ver in India en China toe. Restanten van Syrisch-orthodoxe kerken en kloosters kan men nog her en der aantreffen. In de Middeleeuwen moet het verspreidingsgebied van deze kerk aanzienlijk groter zijn geweest dan dat van de R.K. Kerk.
Toch is het niet het 'roemruchte' verleden dat deze kerk stempelt. De syrisch-orthodoxen zijn - evenals de verwante armeniërs - bovenal een vervolgde gemeenschap. Vanaf haar begin als kerkgemeenschap buiten de Rijkskerk van Byzantium (erfgenaam van het Oost-Romeinse Rijk) heeft men de overheid tegen zich gehad. De romeinse staat (eerst de 'heidense', daarna de 'christelijke') keerde zich met harde hand tegen haar. Gedurende de eeuwen van arabische overheersing was er een redelijke mate van tolerantie, maar men was wel tweederangsburger in eigen land. De westerse kruisvaarders - op weg naar het heilige land - richtten ware slachtingen onder hen aan. Syrisch-orthodoxen waren immers Turken? Ook onder latere overheersing door de Mongolen en onder het Ottomaanse (Turkse) Rijk werd men in het beste geval getolereerd. Christelijke centra werden regelmatig geplunderd. Tijdens de massamoorden van 1915 in Oost-Turkije zijn vele honderdduizenden Armeniërs en andere christenen vermoord, minstens zo veel anderen kwamen om ten gevolge van ziekten, honger en ontberingen. In de jaren '20 leidden politieke gebeurtenissen in Turkije opnieuw tot massamoorden (de zgn. 'Armeense kwestie'). Het woongebied van de Syrisch-orthodoxen - gelegen precies in het spanningsveld van elkaar vijandige Turken en Kurden - lokte als het ware voortdurend spanningen uit. De opeenvolgende golven van wrede onderdrukking reduceerden de Syrisch-Orthodoxen niet slechts getalsmatig, maar lieten hen ook eeuwenlang achter als een in armoede en onwetendheid voortlevende groep. Merkwaardigerwijze beleeft deze kerk de laatste decennia weer een 'revival'.
Als gevolg van de politieke spanningen in Turkije is sinds de Eerste Wereldoorlog een groot deel van deze christenen uitgezworven, vooral naar Irak, Libanon en Syrië. De huidige patriarch woont dan ook in Damascus.

De Syrisch-Orthodoxen in Nederland komen grotendeels uit Oost-Turkije. Een groot aantal van hen is hier begin jaren '80 - m.n. in Twente en in Amsterdam - als asielzoeker gekomen. Een aantal van hen kreeg destijds bekendheid onder de naam 'Kerkturken', o.a. verblijf houdend in de gereformeerde kerk van het degelijke Twentse stadje Rijssen. In Nederland zetelt sedert 1979 ook het hoofd van de kerk (aartsbisschop) voor Midden-Europa en de Benelux, die in dit bisdom zo'n 60.000 zielen omvat.  In Twente verwierf aartsbisschop, Rabban Cicek, in 1981 een oud R.K. klooster, gelegen in Glane bij Losser aan de duitse grens, en vestigde zich daar. Inmiddels is hier een indrukwekkend centrum voor de Syrisch-Orthodoxe kerk tot stand gekomen: het klooster met bijbehorende ontmoetings-ruimten en educatief centrum is fraai gerestaureerd en wordt intensief gebruikt; een spiksplinternieuwe kathedraal - aan 1000 kerkgangers plaatsbiedend - is in 1994 in gebruik genomen en fungeert als pelgrimscentrum; voor dit alles heeft men miljoenen weten op te brengen.  
Inmiddels telt de Syrisch-Orthodoxe kerk in Nederland ruim 10.000 leden, groten-deels in Twente. Opmerkelijk is dat de gemeenschap in korte tijd energie, tijd en geld vond om - door aankoop of nieuwbouw - een achttal kerkgebouwen te verwerven, en voor elke parochie een priester aan te stellen. In elke kerk wordt dagelijks (!) dienst gehouden.  De urenlang durende zondagsliturgie (in het Syrisch, Turks en Arabisch) is indrukwekkend. Oeroude en bijbelse rituelen van zalving, voetwassing, besprenkeling (vgl. psalm 51:9) blijken er springlevend te zijn. In het aangrijpende kyriëgeroep klinkt het lijden en het leed van zoveel eeuwen verdrukking en pijn door.

Op de vraag waarom men zo veel geld besteed heeft aan de bouw van een nieuwe kathedraal, antwoordde een Syrisch-orthodoxe priester mij:
'Jullie Nederlanders verkopen kerken en kloosters, maar tachtig procent van onze   bevolkingsgroep gaat regelmatig naar de kerk. Wij zijn vanuit ons vaderland gewend aan grote en mooie kerken en kloosters, dat is belangrijk voor ons. Daarom doen we dat hier ook. En het is niet alleen de kerk; er zit ook een begraafplaats bij en driehonderd parkeerplaatsen. Bovendien is de kerk aan de   binnenkant voor een groot deel van marmer'.
Mogelijk een signaal dat het deze christenen sinds hun jarenlange strijd om een verblijfsvergunning in Nederland economisch niet slecht gegaan is. Ook kerkelijk wordt men - vergeleken met andere migrantenkerken - voor 'vol' aangezien. Een grief van menig syrisch-orthodox kerklid is dat men in de nederlandse praktijk van alledag (en in de statistieken!) voor 'islamiet' wordt aangezien. Het zijn immers 'Turken'?

diak2b

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2006, 05:27:36 pm »

quote:

drentenaar schreef op 21 januari 2006 om 17:11:
De Syrisch-Orthodoxen leggen veel nadruk op de eenheid van Christus' menselijke en goddelijke natuur om zo zijn God-menszijn te verklaren. Daarom worden zij monofysieten (monos=één, fusis=natuur) genoemd, een naam die zij overigens zelf als scheldnaam ervaren en daarom liever niet gebruiken.
Interessant stuk! Maar de bewering dat deze kerk "dichter" bij de calvinistische kerken zou staan dan bij de katholieke, lijkt me hiermee wel afdoende weerlegd. Ze staan tamelijk ver van beiden af in hun Christologie.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2006, 09:09:06 pm »
Ja, ik vind het ook zeer interessant.

Als ik het me goed herinner dan bedoelde die man vooral de manier waarop de bijbel bestudeerd werd. Hij kende dat ook in zijn eigen kerk, blijkbaar niet zo in de Rooms Katholieke kerk en was zelf verrast te merken dat er in protestante kerken in Nederland ook zoveel aan bijbelstudie werd gedaan.

Ik wist inderdaad dat er ook iets ingewikkelds was met de naturen van Christus, dat zal inderdaad zo zijn dat dat misschien tussen hen en ons (protestanten) instaat. Wel jammer dat wij elkaar daarom (zou het daarom zijn of meer om het cultuurverschil?) niet zo goed kennen.

diak2b

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2006, 11:16:17 pm »

quote:

mirt schreef op 21 januari 2006 om 21:09:
Ja, ik vind het ook zeer interessant.

Als ik het me goed herinner dan bedoelde die man vooral de manier waarop de bijbel bestudeerd werd. Hij kende dat ook in zijn eigen kerk, blijkbaar niet zo in de Rooms Katholieke kerk en was zelf verrast te merken dat er in protestante kerken in Nederland ook zoveel aan bijbelstudie werd gedaan.

Ik wist inderdaad dat er ook iets ingewikkelds was met de naturen van Christus, dat zal inderdaad zo zijn dat dat misschien tussen hen en ons (protestanten) instaat. Wel jammer dat wij elkaar daarom (zou het daarom zijn of meer om het cultuurverschil?) niet zo goed kennen.
Als je elkaar slecht kent, omdat je anders gelooft, mag dat met recht jammer heten. Maar het is niet onbekend, helaas. Sommige mensen sluiten zich liever op in hun eigen, veilige & bekende kringetje, dan dat ze "vage figuren" toelaten tot de plekken waar zijzelf gesprekken voeren. Heel jammer is dat, denk ik. Persoonlijk zou ik de kans om met een Syrisch orthodox van gedachten te wisselen, juist over diens monofysitisme, leerzaam vinden om meer van mijn eigen geloof te kunnen doordenken en te begrijpen. Zoals ik persoonlijk ook graag met protestanten van gedachten wissel, en hun sola's, om zo meer van mijn eigen geloof te kunnen doordenken. Het is imho zo bijzonder beperkt als je alleen met mensen wil praten die je bestaande visies bevestigen.

drentenaar

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2007, 04:32:23 pm »
De Syrisch-Orthodoxe kerk is in ons land een levend(ig)e kerkgemeenschap.

Het ND van heden meldt o.a.:

In het klooster St.-Ephrem de Syriër in Glane in Overijssel wordt morgen de nieuwe Syrisch-orthodoxe bisschop voor Nederland geïnstalleerd. Bisschop Polycarpus Augin Aydin  is vriendelijk, zachtmoedig, spreekt zelfverzekerd en vloeiend Engels. 'Ik ben er nog niet toe gekomen om Nederlands te leren', verontschuldigt hij zich. 'Na de installatie volg ik een spoedcursus Nederlands op het talenlaboratorium aan de Universiteit Twente.'.

Tot voor kort verbleef hij in de V.S. De nieuwe bisschop is de opvolger van aartsbisschop Julius Yeshu Çiçek, die in oktober 2005 overleed....  

Hij schat dat tegenwoordig zo'n 15.000 Syrisch-orthodoxe christenen rondom Amsterdam en in Twente wonen. Ruim tienduizend alleen al in Twente: Rijssen, Hengelo, Enschede, Oldenzaal. In deze regio beschikt de Syrisch-orthodoxe gemeenschap over zes parochiekerken.

De Syrisch-orthodoxe christenen in Twente zijn van oorsprong afkomstig uit Zuidoost-Turkije, Syrië, Libanon en Irak. Daar liggen gevoelsmatig ook nog steeds hun wortels: in het land van Tur Abdin, een laaggebergte ingeklemd tussen de grenzen van Turkije met Irak en Syrië. Het jarenlange geweld van de Koerden en de onderdrukking door de Turkse overheid hebben deze christenen uit het Midden-Oosten doen vluchten naar West-Europa, Canada en Australië.

Wat de beleidsprioriteiten van de nieuwe bisschop van Nederland zijn? ,,Als herder van de kudde behoor ik in nauw contact te staan met de gemeenschap. We moeten elkaar leren kennen. Daar zal ik de eerste tijd veel tijd en aandacht aan besteden.''

Dat Nederland een sterk geseculariseerd land is, waar de kerken leeglopen en ook jongere generaties Syrisch-orthodoxe christenen het gevaar lopen hun religieuze tradities los te laten, beschouwt de jonge bisschop eerder als een belangrijke uitdaging dan als een bedreiging. Hij wil ,,Jezus Christus steeds als voorbeeld stellen aan mensen''.

De bisschop van Nederland zal vooral sterk de nadruk leggen op het bevorderen van verschillende vormen van geloofsonderricht (catechese).

Op die manier hoopt hij ook de Orthodoxe jongeren in Nederland te kunnen blijven interesseren voor hun cultuur en religieuze tradities. ,,Ik hoop dat we een jongerencomité kunnen vormen en veel boeken uit het Aramees in het Nederlands kunnen laten vertalen. Zodat de nieuwe generatie de rijke eeuwenoude Syrisch-orthodoxe traditie kan leren kennen. Ook wil ik speciale kerkdiensten en Bijbelstudies voor jongeren organiseren.''

pyro

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2007, 05:32:41 pm »

quote:

mirt schreef op 21 januari 2006 om 13:49:
In nederland (vooral in Twente) zijn veel syrisch orthodoxe christenen.
Ik heb ooit een net in Nederland verblijvende oudere man die syrisch orthodox was, enthousiast horen vermelden (nadat hij een paar keer in onze kerk geweest was) dat ze eigenlijk veel dichter bij ons staan dan bij de Rooms Katholieken. Als je naar de sfeer kijkt lijkt het omgekeerd.

Wie weet veel van de syrisch orthodoxe kerk (volgens mij eigenlijk bijna hetzelfde als grieks-orthodox en russisch orthodox) en kan dit beoordelen?

Of syrisch orthodox dichter bij gereformeerd dan katholiek zit? Hangt er een beetje vanaf welke elementen in het geloof je belangrijk vindt denk ik.
Misschien omdat syrisch orthodox en katholiek beide heel oude en geformaliseerde geloofsvormen zijn, dat daardoor verschillen (onbekendheid met elkaars traditionele symboliek) meer in het oog springen.
Gereformeerd is erg sober, dus wellicht kan je dan de kernwaarden ook makkelijker terugvinden.

quote:

Zou het niet mooi zijn om initiatieven te ontwikkelen om met de jeugd (misschien ook ouderen als die ervoor open staan) in kontakt te komen en gedachten uit te wisselen? Wie weet zijn er ook die dit forum lezen, ik geloof dat ik in het verleden er ooit één hier gezien heb.
Ja hoor dat zou mooi kunnen zijn  O-)

drentenaar

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2007, 06:07:03 pm »

quote:

pyro schreef op 28 april 2007 om 17:32:
Of syrisch orthodox dichter bij gereformeerd dan katholiek zit? Hangt er een beetje vanaf welke elementen in het geloof je belangrijk vindt denk ik.

Wat dogmatiek betreft zitten Syrisch-orthodoxen en vrijgemaakt-gerefomeerden nou niet bepaald in elkaars buurt.

Maar ... wat normen en waarden betreft zouden ze wel eens heel dicht bij elkaar kunnen zitten!

Lijkt me een uitdaging.
Zeker als je bedenkt dat in een stad als Enschede zowel de GKv als de Syrisch-Orthodoxen royaal vertegenwoordigd zijn!!!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2007, 09:13:07 pm »
Ze hebben ook een forum: http://www.turabdin.nl/fo...d96d18c1b273afccd8668889e
Ik zou me kunnen aanmelden misschien, ik ben met één van hen getrouwd.
Dan kan ik 'ons' forum eens bij hen introduceren.
Ik ben alleen even nog wat te druk.

Ulysses

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2007, 10:09:41 pm »
Deels offtopic: ik ga morgenochtend naar een doopdienst in een Ethiopisch-Koptische kerk. Lijkt me reuze interessant, al schijnt de kerkdienst zo'n 4 uur te duren.. :o
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Laodicea

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2007, 12:10:21 am »
Ik meen ergens gelezen te hebben dat die kwestie van dat monofysitisme opgelost was.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

drentenaar

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2007, 09:37:33 pm »
Van een 'oplossing' op dit gebied heb ik (nog) niets vernomen.

De enige 'dogmaverandering' die mij de laatste tijd ter ore kwam was die van de 'afschaffing' van de zgn. Imbus. Paus Benedictus XVI bleek altijd al getwijfeld hebben aan het bestaan van het 'voorgeborchte', waar volgens de r.-k. traditie de zielen van kinderen die voor of kort na de geboorte overleden zonder de doop te hebben ontvangen in belanden; noch hel, noch hemel was hun deel, doch naar een soort voorportaal, waar het toch nog redelijk gelukkig was.

De paus schaft overigens alleen het voorgeborchte voor doodgeboren kinderen af. Het voorportaal van de hel voor mensen die leefden voordat Christus op aarde kwam, blijft volgens de katholieke kerk bestaan. En waar zullen monofysieten ooit belanden?

Laodicea

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2007, 10:01:46 pm »

quote:

drentenaar schreef op 30 april 2007 om 21:37:
Van een 'oplossing' op dit gebied heb ik (nog) niets vernomen.
Kende je deze nog niet? ;)

quote:

De enige 'dogmaverandering' die mij de laatste tijd ter ore kwam was die van de 'afschaffing' van de zgn. Imbus. Paus Benedictus XVI bleek altijd al getwijfeld hebben aan het bestaan van het 'voorgeborchte', waar volgens de r.-k. traditie de zielen van kinderen die voor of kort na de geboorte overleden zonder de doop te hebben ontvangen in belanden; noch hel, noch hemel was hun deel, doch naar een soort voorportaal, waar het toch nog redelijk gelukkig was.
De paus schaft overigens alleen het voorgeborchte voor doodgeboren kinderen af.
Nee, dat ligt nog weer wat ingewikkelder. ;) Het Limbus infantum was altijd al een theologische opinie en geen dogma, in tegenstelling tot het Limbus patrum. En het wordt niet zozeer afgeschaft, alswel dat men een stapje terug doet en dit aan het mysterium overlaat. Dit ook in verband met voortschrijdend theologisch inzicht in kwesties als het doopsel van begeerte. Overigens, als ik nog steeds in het Limbus infantum zou willen geloven, dan staat me dat volledig vrij.

quote:

Het voorportaal van de hel voor mensen die leefden voordat Christus op aarde kwam, blijft volgens de katholieke kerk bestaan.
Ik weet niet of het niet meer bestaat, maar ik weet wel zeker dat het in ieder geval leeg is. ;)

quote:

En waar zullen monofysieten ooit belanden?
De katholieke heilsonzekerheid zal zich ook tot hen uitstrekken. :P

diak2b

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #14 Gepost op: april 30, 2007, 10:36:16 pm »

quote:

Laodicea schreef op 30 april 2007 om 22:01:
Nee, dat ligt nog weer wat ingewikkelder. ;) Het Limbus infantum was altijd al een theologische opinie en geen dogma, in tegenstelling tot het Limbus patrum. En het wordt niet zozeer afgeschaft, alswel dat men een stapje terug doet en dit aan het mysterium overlaat. Dit ook in verband met voortschrijdend theologisch inzicht in kwesties als het doopsel van begeerte. Overigens, als ik nog steeds in het Limbus infantum zou willen geloven, dan staat me dat volledig vrij.
Gelukkig wel. Want voor de keuze geplaatst te geloven in het Limbus infatum, of in de halfwassen vrijzinnigheden mbt het doopsel van begeerte waarmee tegenwoordig getracht wordt treurende ouders te troosten, geloof ik vanuit het diepst van mijn hart dat mijn ongedoopte, voor geboorte al overleden kind dáár het einde der tijden afwacht, overgeleverd aan het eindeloos erbarmen van Christus die over de ongedoopte kinderen van Israël zei "laat de kinderen tot mij komen", en niet in afhankelijkheid van het geloof van zijn ouders, zoals de moderne theologen me willen doen geloven.

Tukkertje

• Bekijk profiel
Syrisch ortodoxe kerk
« Reactie #15 Gepost op: mei 09, 2007, 03:07:47 pm »

quote:

drentenaar schreef op 21 januari 2006 om 17:11:
Uit een scriptie van mij over diverse allochtonenkerken in Nederland:
Interessant! Is de rest van de scriptie ook beschikbaar (mailen een optie?)