Auteur Topic: Waarom?  (gelezen 5243 keer)

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #50 Gepost op: maart 30, 2003, 10:45:08 am »
Beste Mezz,

Ik begrijp je niet. Door te zeggen dat het feiten zijn, wil ik aangeven dat als je de bijbel serieus neemt en de geschiedenis er omheen dat de kruisiging bijvoorbeeld zeer aannemelijk is. Er zijn zelfs mensen die zo te geloof zijn gekomen, bijvoorbeeld Josh McDowell, "Jezus feit of fictie". Zeer interessant boek!

Peter

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #51 Gepost op: maart 30, 2003, 11:34:13 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 19:39:01 schreef Mezzamorpheus:
Ergens op dit forum staat wel een doelstelling, weet zo gauw niet waar (missschien een van de moderators?), maar er is al meerdere keren hier, ook door moderators, gezegd dat IEDEREEN hier welkom is: gereformeerde, evangelische, hervormde, vrijzinnige, gelovige, ongelovige, moderne en postmoderne mensen.
En toch ben ik het wat dit betreft wel eens met Berean. De hele reformanda/95stellingen kwestie ligt al gevoelig genoeg binnen de GKV. Reformanda-aanhangers worden er - al of niet terecht - van verdacht dat ze bij voorbaat uitgaan van hun eigen gelijk en dat ze niet echt bereid zijn tot een inhoudelijk gesprek. Dus ben ik blij, dat Berean dit beeld doorbreekt, ook al ben ik niet alles met hem/haar eens.
Dan is het gewoon jammer, dat de discussie hier en daar vertroebeld wordt door iemand, die buiten deze hele kwestie staat (en nou ook niet bepaald bereid is om van standpunt te veranderen) en allerlei 'vreemde' elementen inbrengt. Deze vertroebeling ontneemt mij zo langzamerhand de lust om nog echt deel te nemen aan de discussie.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #52 Gepost op: maart 31, 2003, 12:01:38 am »
Ik heb niet de hele topic gelezen.. maar even een reactie van mijn kant.. waarom? Ik ben het er erg mee eens.

Ik was vanochtend in de GKV, daarnet (vanavond) was ik bij een genezingsdienst in een pinkstergemeente. In beide gemeenten ontmoet ik dezelfde God. In beide gemeenten zie ik mensen die komen om te leren over die God, om die God te ontmoeten.

Het belangrijkste is toch Jezus.

Ik hoorde vanavond van een vriend nog een mooi stukje geschiedenis over de kerk van de nazarener (kom ik ook weleens). Deze is begin vorige eeuw opgericht door 96 dominee's: met als uitgangspunt: kinderdoop, volwassendoop, belijdenis, kinderen aan 't avondmaal, kinderen opdragen: het mag allemaal. Laat de keuze aan de gemeenteleden zelf. Zolang de basis van het geloof maar hetzelfde is.

We zijn toch met alle christenen één in dezelfde Christus! We zijn al Eén als we Jezus als basis hebben van ons geloof.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #53 Gepost op: maart 31, 2003, 12:34:53 am »

quote:

op 30 Mar 2003 10:45:08 schreef Sam:
Beste Mezz,

Ik begrijp je niet. Door te zeggen dat het feiten zijn, wil ik aangeven dat als je de bijbel serieus neemt en de geschiedenis er omheen dat de kruisiging bijvoorbeeld zeer aannemelijk is. Er zijn zelfs mensen die zo te geloof zijn gekomen, bijvoorbeeld Josh McDowell, "Jezus feit of fictie". Zeer interessant boek!
Dan zul je dit waarschijnlijk ook erg interessant vinden:
http://www.infidels.org/l...f_lowder/jury/index.shtml

Het verdelen van verhalen in 'feit' of 'fictie', is niet de enige manier om over de geschiedenis na te denken.

M.i. zijn feiten een mythe. Feiten bestaan niet.
Ze bestaan alleen in het menselijke denken. Als hulpmiddelen om de wereld om ons heen te ordenen. En als feiten al 'echt' bestaan, dan nog is een abstractie van dat feit, het beste dat je kunt krijgen.
Als je van de opstanding van Christus een feit maakt, dan doe je m.i. de zaak tekort. Je maakt de opstanding dan kleiner dan ons denken. Dat geldt ook voor de andere heilsfeiten. Ze zijn groter dan ons denken. Het zijn geen simpele waarheidjes die je in one-liners kunt verkondigen. De enige manier om echt met deze zaken in contact te komen is door ervaring.
Waar het m.i. dus niet om gaat is proberen te bewijzen dat de kruisiging echt heeft plaatsgevonden. En dat ... echt is gebeurd. Het gaat erom wat kruisiging en opstanding nu en voor mijn leven betekenen. Als je bewijzen (feiten) wilt, dan stap je in dezelfde val als veel wetenschappers: overschatting van het menselijke kennen. Denken dat je door redeneren en onderzoek waarheid kunt produceren. De ervaring leert echter dat er voor elk feit wel weer een tegenargument kan worden gevonden (zie de link hierboven). Dat iemand door redeneren christen wordt is mooi, maar er zijn er minstens zoveel die door redeneren hun geloof verliezen. Het is een beetje ongeloofwaardig om dan alleen diegenen die door redeneren tot geloof zijn gekomen, serieus te nemen. Ik kan daar in ieder geval niet mee leven.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2003, 12:47:57 am door Pulpeet »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #54 Gepost op: maart 31, 2003, 12:47:14 am »

quote:

op 31 Mar 2003 00:01:38 schreef Tave:
We zijn toch met alle christenen één in dezelfde Christus! We zijn al Eén als we Jezus als basis hebben van ons geloof.
Precies, Tave. Christus is het middelpunt. Niet onze theorieen over het geloof (theologie, belijdenisgeschriften, etc...)
Christus is de Levende. Theorieen zijn dood.
Volgens mij gaat het mis als mensen over het geloof gaan nadenken en het proberen te begrijpen. De een komt dan tot een andere uitleg dan de ander. Zelfs over de basisdingen kan verschillend gedacht worden. Er zijn een paar 'modellen' voor de verzoening. Welke is de juiste? Ik weet het niet.
Zolang het denken van mensen verbonden blijft met de Levende, kan het bijgestuurd worden. Zodra het losstaande theorieen worden, wordt het mensenwerk. Zelfs zaken die oorspronkelijk uit een levend geloof voortgekomen zijn (zoals het opstellen van de belijdenisgeschriften) kunnen in andermans handen tot genadeloze wapens worden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #55 Gepost op: maart 31, 2003, 09:12:26 am »

quote:

op 30 Mar 2003 23:34:13 schreef Peter:
op 29 Mar 2003 19:39:01 schreef Mezzamorpheus:
Ergens op dit forum staat wel een doelstelling, weet zo gauw niet waar (missschien een van de moderators?), maar er is al meerdere keren hier, ook door moderators, gezegd dat IEDEREEN hier welkom is: gereformeerde, evangelische, hervormde, vrijzinnige, gelovige, ongelovige, moderne en postmoderne mensen.

En toch ben ik het wat dit betreft wel eens met Berean. De hele reformanda/95stellingen kwestie ligt al gevoelig genoeg binnen de GKV. Reformanda-aanhangers worden er - al of niet terecht - van verdacht dat ze bij voorbaat uitgaan van hun eigen gelijk en dat ze niet echt bereid zijn tot een inhoudelijk gesprek. Dus ben ik blij, dat Berean dit beeld doorbreekt, ook al ben ik niet alles met hem/haar eens.
Dan is het gewoon jammer, dat de discussie hier en daar vertroebeld wordt door iemand, die buiten deze hele kwestie staat (en nou ook niet bepaald bereid is om van standpunt te veranderen) en allerlei 'vreemde' elementen inbrengt. Deze vertroebeling ontneemt mij zo langzamerhand de lust om nog echt deel te nemen aan de discussie.
Misschien dat een moderator hierin een beslissing kan nemen, of in ieder geval duidelijkheid kan scheppen?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #56 Gepost op: maart 31, 2003, 09:38:26 am »
Op dit moment is het zo dat iedereen welkom is, ook in dit forum. Of dat heel erg wenselijk is weet ik ook niet. Ik zal in elk geval in het crewforum een balletje opwerpen om te kijken wat de rest ervan vindt.
Een groot probleem is natuurlijk dat iedereen wel kan roepen dat hij 'vrijgemaakt' dan wel othodox gereformeerd is.....
Pinkeltjefan

Sam

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #57 Gepost op: maart 31, 2003, 11:03:33 am »

quote:

Dat iemand door redeneren christen wordt is mooi, maar er zijn er minstens zoveel die door redeneren hun geloof verliezen.

Beste Pulpeet,

Ik vind dit interessant worden. Kun je hiereens op ingaan bij het onderwerp "Waarom mensen geen christen worden". Thanks.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #58 Gepost op: maart 31, 2003, 11:20:55 am »
Als we de hele reformandabups gaan afschermen leren we dus alleen nog maar van onze eigen standpunten...

Als het dan zo gevoelig ligt, moet men het niet in een krant en internet publiceren maar in achterkamertjes gaan bespreken.

Ik kom hier zoveel mensen tegen met wie ik binding voel, ook niet GKV-ers.
Laten we dat zo houden a.u.b.

Sam

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #59 Gepost op: maart 31, 2003, 12:13:15 pm »
Laten we niemand wegzetten door er een etiket op te plakken, en gewoon luisteren naar wat hij/ zij te zeggen heeft.

fransje

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #60 Gepost op: maart 31, 2003, 12:22:01 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 11:20:55 schreef Skynolimit:
Als we de hele reformandabups gaan afschermen leren we dus alleen nog maar van onze eigen standpunten...

Als het dan zo gevoelig ligt, moet men het niet in een krant en internet publiceren maar in achterkamertjes gaan bespreken.

Ik kom hier zoveel mensen tegen met wie ik binding voel, ook niet GKV-ers.
Laten we dat zo houden a.u.b.

Ik ban het met Sky eens. Mits iedereen zich wil houden aan de `gedrag regels`zoals Wiering ze heeft  weergeven. (Waar ook al weer?)
Ik zou wel willen vragen eenige bescheidenheid te betrachten, dat zou ik ook doen als ik op een site zit van een andere kerkgenootschap. Volgens mij is dat het hem soms. De toon maakt de muziek, zullen we maar zeggen.
Je moet je altijd realiseren dat iedere kerkgenootschap of i.d.  zo zijn eigen jargon heeft  (of dat goed is is natuurlijk wel weer wat anders :) )
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

xgnoom

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #61 Gepost op: maart 31, 2003, 12:27:11 pm »
Mensen vinden verschillende dingen (erg) belangrijk. Laten we niet op elkaar projecteren wat de ander belangrijk moet vinden, maar rekening met elkaar houden. Dit betekent dat een evangelische de orthodox-gereformeerde standpunten serieus moet nemen, en de orthodox-gereformeerde de evangelische standpunten serieus moet nemen. Dan hoef je het niet met elkaar eens te zijn, maar je dient elkaar en hebt respect voor elkaar...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #62 Gepost op: maart 31, 2003, 12:29:12 pm »
Waar ik zelf aan zit te denken is een stukje voor alleen vrijgemaakten en de rest voor iedereen. In principe zou in beiden dus gewoon hetzelfde besproken kunnen worden. De mensen die het dan gaar in het beschermde gedeelte willen doen krijgen daar dan ook de mogelijkheid voor.
Het is slechts een voorstel wat ik gedaan heb. Of het kan met de huidige software en of de crew het wenselijk vindt is weer een ander verhaal :)
Pinkeltjefan

xgnoom

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #63 Gepost op: maart 31, 2003, 12:51:06 pm »
Iets op een internet-forum posten en dat prive willen houden lijkt me een innerlijke tegenstelling - van mij mag iedereen lezen wat ik te zeggen heb en daarop reageren.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #64 Gepost op: maart 31, 2003, 01:03:30 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 12:29:12 schreef Alfredt:
Waar ik zelf aan zit te denken is een stukje voor alleen vrijgemaakten en de rest voor iedereen. In principe zou in beiden dus gewoon hetzelfde besproken kunnen worden. De mensen die het dan gaar in het beschermde gedeelte willen doen krijgen daar dan ook de mogelijkheid voor.
Het is slechts een voorstel wat ik gedaan heb. Of het kan met de huidige software en of de crew het wenselijk vindt is weer een ander verhaal :)
Jij in jouw klein hoekje, en ik in 't mijn.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Skynolimit

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #65 Gepost op: maart 31, 2003, 01:10:24 pm »

quote:

Wat een onzin. :(

We staan IN de wereld en niet er buiten.
Wil je afgeschermd kletsen, bel elkaar dan op of ga mailen met elkaar of zo.
Maar laten we hier niet een speciaal hoekje voor wie dan ook maken. Dat brengt weer scheiding met zich mee.
BTW Wat zou een GKV -er willen zeggen dat een ander niet mag horen???
Zelfs de synodevergaderingen zijn openbaar!

Daank Mientje:

quote:

op 31 Mar 2003 13:03:30 schreef Mientje:

Sam

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #66 Gepost op: maart 31, 2003, 01:18:06 pm »
Ik zeg nee tegen Apartheid.

Skynolimit

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #67 Gepost op: maart 31, 2003, 01:22:58 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 13:18:06 schreef Sam:
Ik zeg nee tegen Apartheid.
off topic: je scheidt dus ook geen afval?? :+

Sam

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #68 Gepost op: maart 31, 2003, 01:24:52 pm »
Nee

Skynolimit

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #69 Gepost op: maart 31, 2003, 01:33:23 pm »
Lonneke had in een ander topic iets moois gezet.
Ik citeer ongeveer de helft.

quote:

God is er voor ieder mens, ongeacht of je wel of niet gelooft.
God wijst geen mensen af.
Dus wie zijn wij om wél mensen af te wijzen?

Ging Jezus in de achterkamer van de tempel zitten kletsen of stond Hij tussen de mensen?
Woonde God tussen het volk of woonde Hij er vanaf (tempel)?
Predikte Johannes onder de mensen of ging hij een secured room in Jeruzalem binnen?
Spraken de profeten met het volk of spraken zij over de hoofden van het volk?
Wie ben ik dat jij mijn gedachten niet mag weten?
Wie ben jij dat ik je niet mag leren kennen?
enz.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #70 Gepost op: maart 31, 2003, 02:25:34 pm »
Citaat
op 31 Mar 2003 13:33:23 schreef Skynolimit:
Lonneke had in een ander topic iets moois gezet.
Ik citeer ongeveer de helft.

quote:

God is er voor ieder mens, ongeacht of je wel of niet gelooft.
God wijst geen mensen af.
Dus wie zijn wij om wél mensen af te wijzen?

Ging Jezus in de achterkamer van de tempel zitten kletsen of stond Hij tussen de mensen?
Woonde God tussen het volk of woonde Hij er vanaf (tempel)?
Predikte Johannes onder de mensen of ging hij een secured room in Jeruzalem binnen?
Spraken de profeten met het volk of spraken zij over de hoofden van het volk?
Wie ben ik dat jij mijn gedachten niet mag weten?
Wie ben jij dat ik je niet mag leren kennen?
enz.

Natuurlijk, maar mag ik weten wat dat met dit forum te maken heeft?

Ik denk niet dat we buitenstaanders aanspreken door een reformandadiscussie, waar vaak nog al hard gediscussieerd wordt ook.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Skynolimit

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #71 Gepost op: maart 31, 2003, 02:32:36 pm »
Antwoord naar Tave: Dat we niet moeten afwijzen door in hokjes te gaan zitten zoals een der mods voorstelt

Opmerking naar Wiering mbt tot wat hieronder staat: die bladen voor domi´s kan ik toch ook vrij lezen?

Ik zie niet in waarom we delen zouden moeten afschermen voor GKV leden.
(Hoe wil je dat softwarematig uberhaupt doen?)
Ook de zwaardere discussies kunnen wervend zijn zolang het respectvol gaat.

Het reformanda gebeuren zou ik niet als vuile was willen behandelen en binnen willen laten staan. Gaat stinken...

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #72 Gepost op: maart 31, 2003, 02:32:37 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 13:10:24 schreef Skynolimit:

Wat een onzin. :(

We staan IN de wereld en niet er buiten.
Wil je afgeschermd kletsen, bel elkaar dan op of ga mailen met elkaar of zo.
Maar laten we hier niet een speciaal hoekje voor wie dan ook maken. Dat brengt weer scheiding met zich mee.
BTW Wat zou een GKV -er willen zeggen dat een ander niet mag horen???
Zelfs de synodevergaderingen zijn openbaar!

Daank Mientje:
op 31 Mar 2003 13:03:30 schreef Mientje:

Maar Sky, ik denk ook niet dat Alfredt bedoelt dat we het hele forum gaan afschermen. Aan de andere kant hebben dominees bijvoorbeeld ook bladen alleen voor hun beroepsgroep. Wanneer iemand die bijvoorbeeld nog nooit het verschil gezien heeft tussen Hervormden en Gereformeerden, of weet wat er met de Heidelbergse Catechismus bedoelt wordt, denk ik dat er twee mogelijk reacties zijn. Waarschijnlijk zegt diegene dat hij helemaal geen zin heeft in die discussie. Of er worden standpunten die niet echt 'handig' zijn geformuleerd.

Daarnaast is de Reformandakwestie, en dat is ook wat breder dan dit forum overigens, 'ons' probleem. Ik bid voor alles dat de eenheid bewaart mag blijven. Wanneer andere Christenen zich dan gaan zitten bemoeien met het probleem, kon het best snel gaan escaleren.

Daarom zie ik Alfredts redenering wel in.
Ps. 111:10

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #73 Gepost op: maart 31, 2003, 02:39:52 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 14:32:37 schreef Wiering:
Daarnaast is de Reformandakwestie, en dat is ook wat breder dan dit forum overigens, 'ons' probleem. Ik bid voor alles dat de eenheid bewaart mag blijven.
Maar we zijn toch al één in Christus met alle christenen?

AW

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #74 Gepost op: maart 31, 2003, 02:45:11 pm »
100 %, ja.  Maar dit zijn moeilijke theologische kwesties. Iets anders; mensen die nog nooit Nederlands geleerd hebben kunnen ook niet meediscussieren. Die grenzen houdt je dus altijd/

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #75 Gepost op: maart 31, 2003, 02:51:45 pm »
Als ik kijk naar het andere forum waar ik veel kom hebben we ook verschillende afgesloten gebieden. Ik zie niet in waarom dat hier niet zou kunnen. Er zijn zo veel plekken op het internet die niet toegankelijk zijn voor jan en alleman. Kijk naar de fora van diverse studentenverenigingen. een open gedeelte en een gesloten gedeelte voor de leden.
Ik denk dat er op het GKV forum onder een aantal users een behoefte is aan een stukje voor zichzelf. Daar kan men dan in alle rust discussieren over zaken die HUN kerk aan gaan en niet de mensen die geen lid zijn van die kerk.

Ik snap niet dat dat zo hard moet worden aangevallen. Het zal slechts om een klein subforum gaan. En als een vrijgemaakte het zelf onzin vindt komt hij er niet.....
Wat zeker niet zal gebeuren is dat dit subforum op slot gaat, hooguit komt er een nieuw subforum dat alleen toegankelijk zou zijn voor vrijgemaakten.
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #76 Gepost op: maart 31, 2003, 02:59:41 pm »
quote:
op 31 Mar 2003 14:51:45 schreef Alfredt:
Ik denk dat er op het GKV forum onder een aantal users een behoefte is aan een stukje voor zichzelf. Daar kan men dan in alle rust discussieren over zaken die HUN kerk aan gaan en niet de mensen die geen lid zijn van die kerk.

Als niet-gkv'er vind ik dit ook niet zo'n slecht idee hoor. Ik voel me toch al toeschouwer in deze discussies. Ik heb er ook geen belang bij om me erin te verdiepen. Best als het achter gesloten deuren gebeurt.

xgnoom

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #77 Gepost op: maart 31, 2003, 03:43:12 pm »
quote:
op 31 Mar 2003 14:51:45 schreef Alfredt:
Ik snap niet dat dat zo hard moet worden aangevallen.

Ik bedoel het niet hard, ik vind het alleen niet echt nodig. Als anderen er wel behoefte aan hebben, mij best.

AW

• Bekijk profiel
Waarom?
« Reactie #78 Gepost op: maart 31, 2003, 03:58:03 pm »
Het is volgens mij door Alfredt niet bedoeld als een soort scheidsmuur tussen Christenen. Alleen bedoelt hij m.i., en daarin geef ik hem gelijk, dat het niet zo erg is wanneer er een apart forum voor wordt opgericht. Bovendien is dit een forum, duidelijk gelieerd aan de GKv, dus buitenstaanders zullen er best begrip voor hebben.