Auteur Topic: De Zoon des mensen.  (gelezen 17246 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #100 Gepost op: februari 19, 2007, 12:58:10 pm »

quote:

Nunc schreef op 19 februari 2007 om 12:29:

[...]

eigenlijk had ik wel verwacht dat dit je niet onbekend voorkwam, aangezien het zelfs geen protestantse vinding is.
Ik vrees dat je nu ofwel mijn kennis van de katholieke leer zwaar opverschat, of de omvang van het totale corpus aan kennis onderschat :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #101 Gepost op: februari 19, 2007, 04:29:09 pm »

quote:

Meindertd schreef op 19 februari 2007 om 10:59:
Weet je trouwens dat één wat van de belangrijkste redenen, dat Jezus ook God moet zijn, is ? Omdat alleen God genade kan uitdelen? Een goed mens kan alleen zichzelf redden? Zoals in Ezechiel 18 staat beschreven.  

of zoals in psalm 49 staat geschreven:

[...]

Wat ik ook al noemde een paar posts eerder:
Priscilla en Aquila in "De Zoon des mensen."
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Meindertd

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #102 Gepost op: februari 19, 2007, 04:32:41 pm »

quote:

sorry, overheen gelezen !!!!

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #103 Gepost op: februari 19, 2007, 09:25:49 pm »

quote:

Willeke schreef op 18 februari 2007 om 13:02:
[...]

Ik ken die dogma's niet, maar dat betekent dat jij haarfijn kunt uitleggen hoe het zit met die menswording.
als je iets uit de bijbel destilleert, hoeft dat nog niet altijd te betekenen dat we het ook kunnen begrijpen! Je verwart die twee hier met elkaar. Het is niet onmogelijk dat de menswording écht waar is, maar dat tegelijkertijd niemand precies snapt hoe het zit. Een 'dogma' is geen wiskundig uitlegen, maar vastleggen.

quote:

Want in zo'n dogma staat dat de Heere Jezus mens en God tegelijkertijd was.
Als dat waar is leg me dan eens uit waarom Hij gehoorzaamheid moest leren.
Het babietje Jezus was dus een klein Godje. En wist alles al???

Anders vrees ik dat we niet het wiel moeten uitvinden, maar wel lezen wat de Bijbel zegt, niet één zogenaamd dogma ( wat het ook zijn moge) is onderbouwd door een tekst uit de Schrift.

Maar degenen die er autoriteit aanhechten zouden het toch moeten snappen en kunnen uitleggen en weerleggen wat Filippenzen 2 dan bedoelt??
Prettige zondag!

Als je Filippenzen 2 geïsoleerd bekijkt, en je zou de rest van de bijbel niet hebben, dan zou 'ontledigd' zeker kunnen betekenen dat Jezus tijdens z'n leven op aarde alleen maar mens was. Dan zou 'ontledigd' kunnen slaan op het volledig afdoen van alle goddelijkheid.

Maar Fillipenzen 2 is niet het enige boek in de bijbel. Het OT (Jesaja 9, Maleachi 3:1) geven n.b. al aan dat de messias meer dan mens is tijdens zijn werkperiode ("Sterke God", "Engel des verbonds") en de profetie waarmee Johannes de Doper wordt aangekondigd (Mar.1, Mat.11) geeft ook aan dat beide auteurs en De Doper dachten dat Jezus gelijk was aan 'de Here' voor wie de weg vrijgemaakt moest worden. Dat wat betreft OT en profetieën die Jezus' goddelijkheid tijdens zijn leven op aarde aantonen.

Daarnaast zijn er dus de daden zoals het vergeven van zonden (Luk.6:22, Mat.9) en het lopen over het water (joh.6). Beide eigenschappen van God zelf. En dan zijn er natuurlijk nog de "ego eimi" ("Ik ben")-claims die Jezus doet, en die met name in het Johannes-evangelie zijn opgetekend (maar ook 1x in Matteus). Zoiets zeggen zou op z'n zachtst gezegd stom zijn, als Jezus op dat moment niet goddelijk was. Je dan wel tooien met de goddelijke naam, kan dan natuurlijk niet.

En we hebben de "Meer dan de tempel is hier"-(Mat.12:6) en de "heer over de sabbat" (Mat.12:8)-claim. Bij Jezus' doop zegt de Vader al "Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb" (Mat.3:17) en bij de verheerlijking op de berg wordt dit herhaald (Mat.17). Bij die verheerlijking schijnt Jezus' goddelijkheid even door. In Mat.8:28-29 wordt Jezus door een demon geïdentificeerd als 'zoon van God'. De demon is bang dat Jezus hem nu al komt straffen (onmogelijk voor een mens, mogelijk voor God). Jezus wordt zelfs meermalen beschuldigd van blasfemie (o.a. Mat.9:3, Mat.26:63, Joh.5:18, Joh.10:33).

In Johannes 10 stelt Jezus zichzelf ook gelijk aan God. Hij identificeert de Hem belagende schriftgeleerden (religieuze elite) met de 'goden' in Ps. 82 (n.b. 'goden' wordt ook in Ps.58:1 voor mensen gebruikt. Het gaat om diegenen die van God macht hebben gekregen, de rechters enzo). Jezus wordt 'belaagd' door aanklagers, maar Hij keert het tij door hen erop te wijzen dat Hij de echte aanklager is. Hij is de God uit ps. 82, en de aanklagers zijn degenen die met 'goden' aangesproken worden, maar die de goddelozen gunsten bewijzen (vesr 2, aan de romeinen) en onrechtvaardig zijn.

Dat wat betreft de evangelieën (het is niet volledig, maar dit zijn m.i. wel de opvallende punten).

En dan hebben we nog o.a. Kolossenzen 1: "19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. ". De ganse volheid (van God) woonde in Hem (Jezus) op z'n minst op het moment van het verzoenen, aan het kruis.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2007, 09:53:22 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #104 Gepost op: februari 19, 2007, 10:31:13 pm »

quote:

Willeke schreef op 18 februari 2007 om 13:02:
Ik ken die dogma's niet, maar dat betekent dat jij haarfijn kunt uitleggen hoe het zit met die menswording.
Ja? Ik zie niet in hoe die premisses noodzakelijk tot die conclusie moeten leidden.

quote:

Want in zo'n dogma staat dat de Heere Jezus mens en God tegelijkertijd was.
Als dat waar is leg me dan eens uit waarom Hij gehoorzaamheid moest leren.
Het babietje Jezus was dus een klein Godje. En wist alles al???
Ik zal eens een poging doen, zie het maar als een huwelijk, dat is ook de beste metafoor denk ik. Als mijn vrouw iets weet wat ik niet weet, dankan ik dat leren. Toch is die kennis alwel aanwezig in het huwelijk.

quote:

Anders vrees ik dat we niet het wiel moeten uitvinden, maar wel lezen wat de Bijbel zegt, niet één zogenaamd dogma ( wat het ook zijn moge) is onderbouwd door een tekst uit de Schrift.
Je kan wel van alles onderbouwen uit de H. Schrift, mits je een beetje creativiteit hebt uiteraard, daarom zijn er ook binnen het Protestantisme (waar hooguit 1/3 van de Christenen onder vallen) 30.000 verschillende stromingen.

quote:

Maar degenen die er autoriteit aanhechten zouden het toch moeten snappen en kunnen uitleggen en weerleggen wat Filippenzen 2 dan bedoelt??
Zonder nou op dit specifieke stukje in te gaan (dat doet Nunc al), kan je wel nagaan datr dat juist niet zo is. Niet iedereen is even goed in exegese, anderen zijn er wel weer goed in maar lijden aan een tunnelvisie, een derde is weer onbewust geneigd er teveel wensdenken in te leggen, daarom heeft God ook een Kerk gegeven die de onvermijdelijke controverses uiteindelijk kan beslechten, zo is mijn geloof. Maar goed, je bent nog niet ingegaan op de eerste verdedigingen van de twee-naturenleer:

quote:

Laodicea schreef op 10 februari 2007 om 11:43:
Wat jij hier stelt heet Sabellianisme of Monarchisme. Tertullianus heetft daar al heel vroeg een uitstekende apologie tegen geschreven, 'Against Praxeas',  net zoals Hippolytus met 'Against Noetus'. Misschien is het handig dat je dat eerst even doorspit alvorens de geschiedenis te herhalen? :)
Wat vond je daar van? Ook heb ik en anderen al diverse teksten aangehaald waaruit weldegelijk bleek dat Jezus God was, ook gedurende Zijn leven.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #105 Gepost op: februari 19, 2007, 10:53:29 pm »

quote:

Meindertd schreef op 19 februari 2007 om 16:32:
[...]

sorry, overheen gelezen !!!!

Niet erg, :)
wel aardig dat je met dezelfde tekst komt eigenlijk (viel misschien niet zo op omdat jij de NBV gebruikte geloof ik)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #106 Gepost op: februari 22, 2007, 07:27:37 pm »

quote:

Als je Filippenzen 2 geïsoleerd bekijkt, en je zou de rest van de bijbel niet hebben, dan zou 'ontledigd' zeker kunnen betekenen dat Jezus tijdens z'n leven op aarde alleen maar mens was. Dan zou 'ontledigd' kunnen slaan op het volledig afdoen van alle goddelijkheid.

Maar Fillipenzen 2 is niet het enige boek in de bijbel. Het OT (Jesaja 9, Maleachi 3:1) geven n.b. al aan dat de messias meer dan mens is tijdens zijn werkperiode ("Sterke God", "Engel des verbonds") en de profetie waarmee Johannes de Doper wordt aangekondigd (Mar.1, Mat.11) geeft ook aan dat beide auteurs en De Doper dachten dat Jezus gelijk was aan 'de Here' voor wie de weg vrijgemaakt moest worden. Dat wat betreft OT en profetieën die Jezus' goddelijkheid tijdens zijn leven op aarde aantonen.

Dat is ook zo de Messias is meer dan een mens alleen want Hij was zonder zonde.
Jesaja 9 zegt immers heel duidelijk dat: "een Kind ons geboren is" en "dat een Zoon ons gegeven is" en dat roept de vraag op wanneer is Hij ons als Zoon gegeven?"
" De Heerschappij rust op Zijn schouders".. en de vraag komt dan op: Is dat nu of is dat toekomst?
En het eindigt met het feit dat Hij Vredevorst is, maar is Hij dat nu al???

quote:

Daarnaast zijn er dus de daden zoals het vergeven van zonden (Luk.6:22, Mat.9) en het lopen over het water (joh.6). Beide eigenschappen van God zelf. En dan zijn er natuurlijk nog de "ego eimi" ("Ik ben")-claims die Jezus doet, en die met name in het Johannes-evangelie zijn opgetekend (maar ook 1x in Matteus). Zoiets zeggen zou op z'n zachtst gezegd stom zijn, als Jezus op dat moment niet goddelijk was. Je dan wel tooien met de goddelijke naam, kan dan natuurlijk niet.

Dat Hij claimt zonden te vergeven is helemaal waar, en het is zinvol om uit te zoeken welke apostel dat schrijft en in welk verband de Heer dat claimt... maar op het water lopen is niet een wonder die specifiek kan toegeschreven worden aan God Zelf, dat is wel zo, maar het onderscheidt God niet van de profeten Elia en Elisa bijvoorbeeld. Ik denk even aan die bijl.

De "ego eimi" dan wel de "Ik ben"claims is nu juist wat ik probeer uit te leggen, n.l. Hij zegt dat min of meer in verborgen vorm...als dat de juiste term is.
Ik zeg ook nergens dat Hij Jehovah niet is of was, maar dat Hij dat niet was tijdens Zijn functie als "Zoon van God" .
Natuurlijk was de Heer God Zelf, maar laten we dat niet goddelijk noemen dat zegt de Bijbel nergens.
Hij was God, Hij werd Mens en werd weer God.

quote:

En we hebben de "Meer dan de tempel is hier"-(Mat.12:6) en de "heer over de sabbat" (Mat.12:8)-claim. Bij Jezus' doop zegt de Vader al "Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb" (Mat.3:17) en bij de verheerlijking op de berg wordt dit herhaald (Mat.17). Bij die verheerlijking schijnt Jezus' goddelijkheid even door. In Mat.8:28-29 wordt Jezus door een demon geïdentificeerd als 'zoon van God'. De demon is bang dat Jezus hem nu al komt straffen (onmogelijk voor een mens, mogelijk voor God). Jezus wordt zelfs meermalen beschuldigd van blasfemie (o.a. Mat.9:3, Mat.26:63, Joh.5:18, Joh.10:33).

De uitspraak van God uit Psalm 2 '"Deze is Mijn Zoon de geliefde enz....slaat op Zijn opstanding...

quote:

In Johannes 10 stelt Jezus zichzelf ook gelijk aan God. Hij identificeert de Hem belagende schriftgeleerden (religieuze elite) met de 'goden' in Ps. 82 (n.b. 'goden' wordt ook in Ps.58:1 voor mensen gebruikt. Het gaat om diegenen die van God macht hebben gekregen, de rechters enzo). Jezus wordt 'belaagd' door aanklagers, maar Hij keert het tij door hen erop te wijzen dat Hij de echte aanklager is. Hij is de God uit ps. 82, en de aanklagers zijn degenen die met 'goden' aangesproken worden, maar die de goddelozen gunsten bewijzen (vesr 2, aan de romeinen) en onrechtvaardig zijn.

Dat wat betreft de evangelieën (het is niet volledig, maar dit zijn m.i. wel de opvallende punten).

Helemaal waar maar ik ontken niet dat Jezus God was, ik ontken dat hij niet volledig mens was bij Zijn werk wat Hij op aarde deed als Hogepriester naar het oude verbond.

quote:

En dan hebben we nog o.a. Kolossenzen 1: "19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. ". De ganse volheid (van God) woonde in Hem (Jezus) op z'n minst op het moment van het verzoenen, aan het kruis.

Het is buitengewoon belangrijk om te zien wat vrede maken betekent en wat het bloed des kruises wil zeggen en wat verzoenen betekent en wat de volheid van God woonde in hem te zien en wat dat wil zeggen, maar het laatste zal ik niet aan toekomen anders wordt het veel te lang.

Ik beperk me door Zijn werk op aarde en Zijn huidige werk en Zijn bloed.

De Heer moest bloed en vlees deelachtig worden en moest aan Zijn broederen gelijk worden, dus Hij heeft als Mens geleden tijdens Zijn aardse rondwandeling tot in de dood.
Door de dood heen.
Door Zijn lijden en sterven is de hele mensheid en zijn zonde en zonden in de dood gebracht, en slechts tot geloof komen tijdens ons leven in deze oude schepping en dus een keus maken.

Hij daalde uit de hemel en door een wonder is Hij volledig mens geworden, maar had toen geen Hogepriesterlijke functie dat kon immers niet. Maar Hij kon wel de wet volbrengen omdat Hij stierf onder het Oude Verbond en heeft degenen die onder die wet leefden verlost van de wet.
Maar ook van de vrees van de dood.
Door geloof krijgen wij deel aan de nieuwe schepping die tot stand is gebracht.
De uitgang van het graf was de ingang naar de nieuwe schepping.

De Hogepriester onder het oude verbond was werkzaam voor het verloste volk uit Egypte.

De Hogepriester van het Nieuwe Verbond is werkzaam voor de verlosten van deze nieuwe schepping.
Dat is een ander woord dan verzoenen dan het verzoenend werk op Golgotha, maar in onze taal is dat onderscheid niet aan te tonen.

Men moet wel tot die Hogepriester gaan..
Het gaat niet om de vergeving van zonden in het algemeen, waardoor men behouden wordt.
Dat is allang gebeurd. Dat is niet gebeurd door de Hogepriester van het nieuwe verbond, maar door de Heer voordat Hij Hogepriester werd, namelijk toen Hij leed en stierf en zo de zonden der wereld droeg.
Het verzoeningswerk van de Hogepriester van het Nieuwe Verbond heeft tot doel om de in de praktijk nog aanwezige zonden weg, te nemen zodat zij geen rol van betekenis meer spelen.

Voor ons zijn ze soms van betekenis maar voor God niet.
Wij hebben een Hogepriester.
Dus zouden we elkaar niet voor de voeten gooien: "Hoe kun jij nou als kind van God, of als gelovige zus of zo doen?"
Of als gelovige ga je zo niet met mensen om enz....
Dat zijn nou verwijten waardoor we juist in de ellende komen.
Op deze manier zouden wij als gelovigen in dit leven nog slechter af zijn dan de ongelovigen.
Alleen mogen die ongelovigen nog zondigen en wij als gelovigen niet meer.

De functie van de levende Christus aan de rechterhand Gods in het bijzonder nu in onze bedeling, houdt in dat wij door Hem volmaakt staan voor God.
Dat wordt op verschillende wijze beschreven.
In Johannes 14 staat dat wij gaan naar het Vaderhuis en over de Heer Die naar het Vaderhuis zou gaan.
Hij is de Ware Levende Weg die in Hebr. 10 vers 20 besproken wordt.
Die weg leidde tot in de hemel en dus naar het Vaderhuis. Als Christus, die Weg is betekent dat hier ook gesproken wordt over de Grote Priester over het huis Gods.

Die plaatsbereiding van de Here Jezus is niet een werk dat Hij aan het Vaderhuis doet, maar in het Vaderhuis.
Alles is immers gereed in het Vaderhuis.
Dat werk doet Hij in de functie van Hogepriester, op de plaats van het verzoendeksel.
Hij verzoent ons en Hij stelt ons rein voor God en zo worden wij gereedgemaakt voor die plaats.

Overdrachtelijk gezien ging de Heer in Johannes 14 naar de hemel, maar dat plaatsbereiden wil zeggen dat Hij Hogepriester naar de ordening van Melchizédek zou worden. Dat is inmiddels gebeurd.
In die positie trekt Hij ons tot Zich.
Wij zijn immers al gezet in de hemel.
Hij verzoent ons met God en die verzoening heeft te maken met het feit, dat wij als gelovigen nog zonden in ons leven hebben en via de positie van Christus worden die zonden weggedaan.
Wat uit God geboren is zondigt immers niet...
De zonden speelt voor God geen enkele rol meer.
En dat zouden ze voor ons ook niet meer moeten hebben.

De Heer leefde op aarde als volmaakte gelovige.
Toen Hij aan het kruis voor allen stierf, zei Hij:"Het is volbracht."
Daarna stond Hij op uit de dood en werd tot Hogepriester aangesteld, maar was Zijn werk toen volbracht????

Het lijden en sterven aan het kruis deed Hij niet als Hogepriester.
Toen bracht Hij geen offer.
Het sterven van de Here Jezus wordt nergens in de Bijbel een offer genoemd.
Pas toen Hij Hogepriester was, bracht Hij een offer. Men leze dan Hebr. 9 vers 14.

Als er in de Bijbel over offer gesproken wordt dat Hij gebracht heeft dan is dat Zijn opstanding uit de dood.
Een welriekend offer ( Efeze5 vers 2).
Een dankoffer dus en een spijsoffer en een brandoffer.
Altijd beelden van dood en opstanding en van de nieuwe levenswandel en van de verheerlijking.
Het schuld en zondoffer zijn een beeld van het lijden en sterven van de Heer en zijn geen welriekende offers. Levitus 4 en 5

Het bloed wat gestort werd op Golgotha was het bloed van het oude testament.
Onder dat verbond was zonder bloedstorting geen vergeving mogelijk. Maar door de kruisiging werd dat verbond beeindigd en het bloed van het nieuwe testament is niet het leven dat Hij aflegde, maar het leven dat Hij ontving.
Met dat leven is Hij het Heiligdom binnengegaan.
Toen Hij zich aan Zijn discipelen voorstelde nadat hij uit de dood was opgestaan had Hij een lichaam van vlees en benen, zie Lucas 24 vers 39.
Het bloed wordt daar niet genoemd.
Daar moet een reden voor zijn.
De gedachte in Lucas 24 is juist, dat dat bloed er niet is en dat dat bloed dus niet de hemel inging.
Het bloed in een hogere toepassing, namelijk Het Leven van een nieuwe schepping ging de hemel in.
In Hebr 9 vers 14 staat dat Christus Zichzelf offerde ,toen Hij het heiligdom inging. Hij moest immers iets hebben om te offeren.

Hij moest ingaan met bloed, namelijk Zijn eigen bloed.
De hogepriester van het ouder verbond had immers vreemd bloed.

Het eigen bloed van Christus is de kracht van het onvergankelijk leven, het Leven van de Hogepriester, de opgewekte en dat praktische Leven heeft Christus aan de Vader aangeboden.
Hij heeft toen Zijn Lichaam gesteld tot een levend heilig Gode welbehaaglijk offer en wij zouden Hem daarin navolgen.
Toen Hij Zichzelf offerde, offreerde Hij de Gemeente als Zijn lichaam en wij zijn daarin één met Hem.

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #107 Gepost op: februari 22, 2007, 09:01:41 pm »

quote:

Willeke schreef op 22 februari 2007 om 19:27:
Ik zeg ook nergens dat Hij Jehovah niet is of was
Jehovah? 8)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #108 Gepost op: februari 22, 2007, 10:53:38 pm »

quote:

Vallen de schellen je van de ogen Lao? :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #109 Gepost op: februari 23, 2007, 10:28:27 am »

quote:

wordt zowel door veel (engelstalige) protestanten als door Jehova's getuigen gebruikt.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Tetragrammaton, http://www.newadvent.org/cathen/08329a.htm)

Willeke lijkt mij geen Jehova's Getuige, of anders wel een zeer 'onorthodoxe', omdat ze Jezus als deel van de godheid ziet (triniteit) en eigenlijk alleen - correct me if I'm wrong - afwijkt op het punt hoe we Jezus tijdens z'n leven moeten zien qua naturen.

Daarnaast heeft ze aangegeven dat de Heilige Geest niet alleen een kracht is, maar ook persoonlijk.

Beide punten zijn onoverkomelijk voor een JG.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2007, 10:28:36 am door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #110 Gepost op: februari 23, 2007, 11:49:16 am »

quote:

Willeke schreef op 22 februari 2007 om 19:27:
[...]

Dat is ook zo de Messias is meer dan een mens alleen want Hij was zonder zonde.
Jesaja 9 zegt immers heel duidelijk dat: "een Kind ons geboren is" en "dat een Zoon ons gegeven is" en dat roept de vraag op wanneer is Hij ons als Zoon gegeven?"
" De Heerschappij rust op Zijn schouders".. en de vraag komt dan op: Is dat nu of is dat toekomst?
En het eindigt met het feit dat Hij Vredevorst is, maar is Hij dat nu al???

als je met 'nu al' het heden (nu ik dit schrijf) bedoel, dan is het antwoord zeker 'ja'. Jezus zal die macht pas aan het einde der tijden aan de Vader overdragen.

Maar het zou kunnen, dat Jesaja met 'een kind is ons geboren' spreekt over Jezus' geboorte en leven, en dat alle titels die erna komen, pas slaan op wat er vanaf Jezus' opstanding het geval was. Het lijkt me een rare lezing van de tekst, zeker niet de natuurlijke, maar ik kan me voorstellen dat het zo zou kunnen.

Maar dat neemt niet weg dat Maleachi 3:1 + Jesaja 40:3 + Marcus 1:1-2 + Matteus 11:10-11 al voldoende zijn om te laten zien dat Jezus van mening waren dat die profetieën op Hem en Johannes de Doper beide sloegen. Johannes is de bode (zelfde woord als "engel") en de "roepende" en Jezus is de "Here" en de "engel (bode) des verbonds". Alleen die identificatie is al genoeg om te stellen dat Jezus op het moment van spreken ervanuit ging dat Hij de Heere uit het OT was.

quote:

[...]

Dat Hij claimt zonden te vergeven is helemaal waar, en het is zinvol om uit te zoeken welke apostel dat schrijft en in welk verband de Heer dat claimt...
zowel Matteus (9:1-8) als Marcus (2:1-12) als Lukas (5:17-26) beschrijven dit gebeuren. Waar volgens jou Johannes juist het perspectief van na de opstanding (Zoon van God) weergeeft, komen juist de andere drie met het 'zonden vergeven'.

quote:

maar op het water lopen is niet een wonder die specifiek kan toegeschreven worden aan God Zelf, dat is wel zo, maar het onderscheidt God niet van de profeten Elia en Elisa bijvoorbeeld. Ik denk even aan die bijl.
het gaat niet om het wonder an sich (n.b. Petrus liep óók - zij het kort - over water, juist door de kracht van God). Het gaat om de pretentie. Allereerst wordt nergens gezegd dat Jezus dit kon doordat de Vader dat deed (maar het zou impliciet nog kunnen), maar verder doet Jezus hier precies wat beschreven wordt over God. Het is dus een soort toneelstukje, waarin Jezus de rol van God (Job 9:8) op zich neemt, en daarna de rol van ps.107 wanneer hij de golven stilt. Beide zijn dingen die eerder over God gezegd waren, en dat Jezus deze dingen doet, is een enorme pretentie. Het fungeert als visitekaartje, Jezus identificeert zichzelf ermee. Jezus doet het nog eens dubbelop door ook nog eens 'ik ben' (ego eimi) te zeggen, de griekse verwijzing naar de godsnaam. De discipelen snappen de hint en vallen voor Hem neer en zeggen "Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon" (Mat. 14:33).

quote:

De "ego eimi" dan wel de "Ik ben"claims is nu juist wat ik probeer uit te leggen, n.l. Hij zegt dat min of meer in verborgen vorm...als dat de juiste term is.

het is misschien verborgen, maar dat hangt ook van de context af. Bij de lopen-over-water-en-golven-stillen-scene was het niet verborgen.

quote:

Ik zeg ook nergens dat Hij Jehovah niet is of was, maar dat Hij dat niet was tijdens Zijn functie als "Zoon van God" .

Misschien snap ik het niet meer helemaal. Kun je dit uitleggen? Jezus was dus wel JHWH (dus trinitarisch?) maar niet toen Hij op aarde was? Hoe rijm je dat met juist de identificatie van Jezus (Mat.11+Mar.1+Jes.40+Mal.3) dat Hij JHWH de Here is? Daar is je standpunt als ik het goed begrijp namelijk mee in tegenspraak.

quote:

Natuurlijk was de Heer God Zelf, maar laten we dat niet goddelijk noemen dat zegt de Bijbel nergens.

Dat is een mogelijke vertaling van Joh.1:1. "Het woord was God(delijk)", als ik het goed begrepen heb.

Maar hoe dan ook, 'goddelijk' is m.i. duidelijker omdat je als je zegt 'Jezus is God', je de Vader lijkt te vergeten (die immers ook God is, en nog wel dezelfde God ook). Als je zegt dat ze alledrie goddelijk zijn en gezamelijk God dan heb je dat probleem minder.

quote:

Hij was God, Hij werd Mens en werd weer God.

Mat.11+Mar.1+Jes.40+Mal.3 laten zien dat Jezus op dat moment ook gewoon Here (God) was. Hij werd dus zeker mens, maar hij werd niet eventjes "God-af".

quote:

De uitspraak van God uit Psalm 2 '"Deze is Mijn Zoon de geliefde enz....slaat op Zijn opstanding...

hoezo? Het wordt namelijk bij Zijn doop en verheerlijking (maar juist niet bij zijn opstanding) gezegd.

quote:

[...]

Helemaal waar maar ik ontken niet dat Jezus God was, ik ontken dat hij niet volledig mens was bij Zijn werk wat Hij op aarde deed als Hogepriester naar het oude verbond.
Je stelt dus dat Jezus volledig mens was, écht mens. Dat doe ik ook. Waar het om gaat, is dat jij daaruit de conclusie wil trekken dat hij daarom niet ook écht God geweest kan zijn. Maar het ene volgt niet logisch uit het andere. Ik kan in Nederland zowel het nederlandse als het marokaanse burgerschap hebben. Nu zijn er wel mensen die daar een probleem mee hebben, maar toch is het heel goed mogelijk om zowel écht Nederlander te zijn, als tegelijkertijd ook écht Marokaan.

Wat jij lijkt te doen, is dogmatisch stellen dat je niet tegelijkertijd zowel goddelijke als menselijke natuur mag hebben, en dan met dat dogma en het feit dat Jezus heel duidelijk menselijk was, concluderen dat hij dan op dat moment niet goddelijk kan zijn.

quote:

Het is buitengewoon belangrijk om te zien wat vrede maken betekent en wat het bloed des kruises wil zeggen en wat verzoenen betekent en wat de volheid van God woonde in hem te zien en wat dat wil zeggen, maar het laatste zal ik niet aan toekomen anders wordt het veel te lang.

Ik beperk me door Zijn werk op aarde en Zijn huidige werk en Zijn bloed.

De Heer moest bloed en vlees deelachtig worden en moest aan Zijn broederen gelijk worden, dus Hij heeft als Mens geleden tijdens Zijn aardse rondwandeling tot in de dood.
Door de dood heen.
Door Zijn lijden en sterven is de hele mensheid en zijn zonde en zonden in de dood gebracht, en slechts tot geloof komen tijdens ons leven in deze oude schepping en dus een keus maken.

mee eens.

Je gaat alleen niet in op Kol.1 waaruit blijkt dat in ieder geval op het moment van kruisiging, de volheid van God in Jezus was.

quote:

Hij daalde uit de hemel en door een wonder is Hij volledig mens geworden, maar had toen geen Hogepriesterlijke functie dat kon immers niet. Maar Hij kon wel de wet volbrengen omdat Hij stierf onder het Oude Verbond en heeft degenen die onder die wet leefden verlost van de wet.
Maar ook van de vrees van de dood.
Door geloof krijgen wij deel aan de nieuwe schepping die tot stand is gebracht.
De uitgang van het graf was de ingang naar de nieuwe schepping.

De Hogepriester onder het oude verbond was werkzaam voor het verloste volk uit Egypte.

De Hogepriester van het Nieuwe Verbond is werkzaam voor de verlosten van deze nieuwe schepping.
Dat is een ander woord dan verzoenen dan het verzoenend werk op Golgotha, maar in onze taal is dat onderscheid niet aan te tonen.

Men moet wel tot die Hogepriester gaan..
Het gaat niet om de vergeving van zonden in het algemeen, waardoor men behouden wordt.
Dat is allang gebeurd. Dat is niet gebeurd door de Hogepriester van het nieuwe verbond, maar door de Heer voordat Hij Hogepriester werd, namelijk toen Hij leed en stierf en zo de zonden der wereld droeg.

Het verzoeningswerk van de Hogepriester van het Nieuwe Verbond heeft tot doel om de in de praktijk nog aanwezige zonden weg, te nemen zodat zij geen rol van betekenis meer spelen.

Voor ons zijn ze soms van betekenis maar voor God niet.
Wij hebben een Hogepriester.
Dus zouden we elkaar niet voor de voeten gooien: "Hoe kun jij nou als kind van God, of als gelovige zus of zo doen?"
Of als gelovige ga je zo niet met mensen om enz....
Dat zijn nou verwijten waardoor we juist in de ellende komen.
Op deze manier zouden wij als gelovigen in dit leven nog slechter af zijn dan de ongelovigen.
Alleen mogen die ongelovigen nog zondigen en wij als gelovigen niet meer.

De functie van de levende Christus aan de rechterhand Gods in het bijzonder nu in onze bedeling, houdt in dat wij door Hem volmaakt staan voor God.
Dat wordt op verschillende wijze beschreven.
In Johannes 14 staat dat wij gaan naar het Vaderhuis en over de Heer Die naar het Vaderhuis zou gaan.
Hij is de Ware Levende Weg die in Hebr. 10 vers 20 besproken wordt.
Die weg leidde tot in de hemel en dus naar het Vaderhuis. Als Christus, die Weg is betekent dat hier ook gesproken wordt over de Grote Priester over het huis Gods.

Die plaatsbereiding van de Here Jezus is niet een werk dat Hij aan het Vaderhuis doet, maar in het Vaderhuis.
Alles is immers gereed in het Vaderhuis.
Dat werk doet Hij in de functie van Hogepriester, op de plaats van het verzoendeksel.
Hij verzoent ons en Hij stelt ons rein voor God en zo worden wij gereedgemaakt voor die plaats.

Overdrachtelijk gezien ging de Heer in Johannes 14 naar de hemel, maar dat plaatsbereiden wil zeggen dat Hij Hogepriester naar de ordening van Melchizédek zou worden. Dat is inmiddels gebeurd.
In die positie trekt Hij ons tot Zich.
Wij zijn immers al gezet in de hemel.
Hij verzoent ons met God en die verzoening heeft te maken met het feit, dat wij als gelovigen nog zonden in ons leven hebben en via de positie van Christus worden die zonden weggedaan.
Wat uit God geboren is zondigt immers niet...
De zonden speelt voor God geen enkele rol meer.
En dat zouden ze voor ons ook niet meer moeten hebben.

dus vanwege de parallel: "exodus en daarna een hogepriester" "kruis en vergeving van zonden en daarna dé Hogepriester" concludeer je dat dé Hogepriesterrol pas na het kruis een rol speelde? Het is een mogelijkheid, en in dat geval slaat het 'hogepriester' in bv. Hebreeën inderdaad op het 'reinigen van Christenen', het heiligen van de mens, en niet op het vergeven van zonden aan het kruis.

quote:

De Heer leefde op aarde als volmaakte gelovige.
Toen Hij aan het kruis voor allen stierf, zei Hij:"Het is volbracht."
Daarna stond Hij op uit de dood en werd tot Hogepriester aangesteld, maar was Zijn werk toen volbracht????

Gaf Jezus precies aan welk gedeelte van zijn werk volbracht was dan? Ik zie je punt niet helemaal denk ik. Jezus' uiteindelijke werk is pas volbracht als Hij de heerschappij over de hele schepping aan de Vader overdraagt, aan het einde der tijden. Het 'het is volbracht' slaat duidelijk op iets anders.

quote:

Het lijden en sterven aan het kruis deed Hij niet als Hogepriester.
Toen bracht Hij geen offer.
Het sterven van de Here Jezus wordt nergens in de Bijbel een offer genoemd.
Pas toen Hij Hogepriester was, bracht Hij een offer. Men leze dan Hebr. 9 vers 14.

Als er in de Bijbel over offer gesproken wordt dat Hij gebracht heeft dan is dat Zijn opstanding uit de dood.
Een welriekend offer ( Efeze5 vers 2).
Een dankoffer dus en een spijsoffer en een brandoffer.
Altijd beelden van dood en opstanding en van de nieuwe levenswandel en van de verheerlijking.
Het schuld en zondoffer zijn een beeld van het lijden en sterven van de Heer en zijn geen welriekende offers. Levitus 4 en 5

ik vrees dat je hier toch je theologische onderscheid m.b.t. Hogepriester enzo in de weg staat van de bijbeltekst. Al in het OT (Jesaja) wordt Jezus' dood een offer genoemd:

Jes. 53 "1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? (..) 4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte. 5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. (..) Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. 9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest. 10 Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben. 11 Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen"

Jesaja tekent de kruisiging als een schuldoffer. Pas daarna, na het offer dus, zal de messias zijn 'nakomelingen' (ofwel de gelovigen) zien.

Ook Hebreeën laat dat zien:
Heb 7,27 "die niet, gelijk de hogepriesters, van dag tot dag eerst offers voor zijn eigen zonden behoeft te brengen en daarna voor die van het volk, want dit laatste heeft Hij eens voor altijd gedaan, toen Hij Zichzelf ten offer bracht. "

en:

Heb 9,13-154 "Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen? En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden.".

en even verderop:

Hebr. 9:25-28 "ook niet om Zichzelf dikwijls te offeren, gelijk de hogepriester jaarlijks met ander bloed dan het zijne in het heiligdom gaat, 26 want dan had Hij dikwijls moeten lijden sinds de grondlegging der wereld; maar thans is Hij éénmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door zijn offer de zonde weg te doen. 27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel, 28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten. "

Het gaat hier duidelijk om de kruisiging, vanwege de vermelding van het bloed van Christus. Dát is het offer waar de Hebreeën-schrijver hier op doelt. Christus heeft zichzelf éénmaal geofferd om veler zonden op zich te nemen.

Johannes haakt ook in op dit offer in Openbaring, waar hij beschrijft hoe in de hemel een Lam was, als geslacht. (Opb.5:6). Daar wordt de messias Jezus weer geidentificeerd met het offerlam.

quote:

Het bloed wat gestort werd op Golgotha was het bloed van het oude testament.
Onder dat verbond was zonder bloedstorting geen vergeving mogelijk. Maar door de kruisiging werd dat verbond beeindigd en het bloed van het nieuwe testament is niet het leven dat Hij aflegde, maar het leven dat Hij ontving.
Met dat leven is Hij het Heiligdom binnengegaan.
Toen Hij zich aan Zijn discipelen voorstelde nadat hij uit de dood was opgestaan had Hij een lichaam van vlees en benen, zie Lucas 24 vers 39.
Het bloed wordt daar niet genoemd.
Daar moet een reden voor zijn.
De gedachte in Lucas 24 is juist, dat dat bloed er niet is en dat dat bloed dus niet de hemel inging.
Het bloed in een hogere toepassing, namelijk Het Leven van een nieuwe schepping ging de hemel in.
In Hebr 9 vers 14 staat dat Christus Zichzelf offerde ,toen Hij het heiligdom inging. Hij moest immers iets hebben om te offeren.

Hij moest ingaan met bloed, namelijk Zijn eigen bloed.
De hogepriester van het ouder verbond had immers vreemd bloed.

Het eigen bloed van Christus is de kracht van het onvergankelijk leven, het Leven van de Hogepriester, de opgewekte en dat praktische Leven heeft Christus aan de Vader aangeboden.
Hij heeft toen Zijn Lichaam gesteld tot een levend heilig Gode welbehaaglijk offer en wij zouden Hem daarin navolgen.
Toen Hij Zichzelf offerde, offreerde Hij de Gemeente als Zijn lichaam en wij zijn daarin één met Hem.

Een interessante gedachte, dat het niet genoemde bloed bij Lukas een betekenis heeft, maar welke betekenis het ook precies heeft, het kan niet ontkrachten dat Jesaja de kruisiging als offer aanduidt, en evenmin dat de Hebreeën-auteur het bloed en het lijden en het eenmalig zijn allemaal betrekt op het offer, en dat die beschrijving heel goed past bij de kruisiging.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2007, 11:52:22 am door Nunc »

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #111 Gepost op: februari 25, 2007, 01:45:56 pm »
Nee hoor ik ben geen Jehovah's Getuigen maar in de Statenvertaling, die ik lees, weet ik als HEERE zo geschreven wordt in de grondtekst JEHOVAH, staat.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #112 Gepost op: februari 25, 2007, 06:16:56 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 februari 2007 om 22:53:
[...]

Vallen de schellen je van de ogen Lao? :+

Geweldig aandeel in deze discussie, ik had ook Jahwe kunnen zeggen of HEERE want dan staat er Jehovah in de grondtekst.
Ik ben geen Jehovah getuigen.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #113 Gepost op: februari 25, 2007, 06:50:04 pm »

quote:

Willeke schreef op 25 februari 2007 om 13:45:
Nee hoor ik ben geen Jehovah's Getuigen maar in de Statenvertaling, die ik lees, weet ik als HEERE zo geschreven wordt in de grondtekst JEHOVAH, staat.

zoiets vermoedde ik al:

quote:

Nunc schreef op 23 februari 2007 om 10:28:

wordt zowel door veel (engelstalige) protestanten als door Jehova's getuigen gebruikt.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Tetragrammaton, http://www.newadvent.org/cathen/08329a.htm)

Willeke lijkt mij geen Jehova's Getuige, of anders wel een zeer 'onorthodoxe', omdat ze Jezus als deel van de godheid ziet (triniteit) en eigenlijk alleen - correct me if I'm wrong - afwijkt op het punt hoe we Jezus tijdens z'n leven moeten zien qua naturen.

Daarnaast heeft ze aangegeven dat de Heilige Geest niet alleen een kracht is, maar ook persoonlijk.

Beide punten zijn onoverkomelijk voor een JG.
ik had er alleen even niet bij stilgestaan dat in sommige nederlandse vertalingen ook wel Jehova staat. Ik dacht dat Jehovah vooral in het angelsaksische taalveld zo voorkwam. Om verwarring te voorkomen gebuik ik zelf altijd JHWH, de 4 letters van de Godsnaam.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #114 Gepost op: februari 25, 2007, 08:16:28 pm »

quote:

Maar het zou kunnen, dat Jesaja met 'een kind is ons geboren' spreekt over Jezus' geboorte en leven, en dat alle titels die erna komen, pas slaan op wat er vanaf Jezus' opstanding het geval was. Het lijkt me een rare lezing van de tekst, zeker niet de natuurlijke, maar ik kan me voorstellen dat het zo zou kunnen.

Jesaja schrijft profetische woorden.

quote:

Maar dat neemt niet weg dat Maleachi 3:1 + Jesaja 40:3 + Marcus 1:1-2 + Matteus 11:10-11 al voldoende zijn om te laten zien dat Jezus van mening waren dat die profetieën op Hem en Johannes de Doper beide sloegen. Johannes is de bode (zelfde woord als "engel") en de "roepende" en Jezus is de "Here" en de "engel (bode) des verbonds". Alleen die identificatie is al genoeg om te stellen dat Jezus op het moment van spreken ervanuit ging dat Hij de Heere uit het OT was.

De Heere wist natuurlijk Wie Hij was, daar is geen twijfel over mogelijk.

quote:

Misschien snap ik het niet meer helemaal. Kun je dit uitleggen? Jezus was dus wel JHWH (dus trinitarisch?) maar niet toen Hij op aarde was? Hoe rijm je dat met juist de identificatie van Jezus (Mat.11+Mar.1+Jes.40+Mal.3) dat Hij JHWH de Here is? Daar is je standpunt als ik het goed begrijp namelijk mee in tegenspraak.

God is één zegt de Bijbel en Jezus werd mens toen Hij die Godheid aflegde en zijn volheid werd omgezet tot ledigheid, dat is een baby immers, een mens is een hol aarden vat, die gevuld moet worden en dat was de Heer ook.

quote:

Maar hoe dan ook, 'goddelijk' is m.i. duidelijker omdat je als je zegt 'Jezus is God', je de Vader lijkt te vergeten (die immers ook God is, en nog wel dezelfde God ook). Als je zegt dat ze alledrie goddelijk zijn en gezamelijk God dan heb je dat probleem minder.

De Bijbel kent geen meergodensysteem.

quote:

Mat.11+Mar.1+Jes.40+Mal.3 laten zien dat Jezus op dat moment ook gewoon Here (God) was. Hij werd dus zeker mens, maar hij werd niet eventjes "God-af".

Om even een tekst specifiek te nemen Jesaja 40 vers 5; "....en de heerlijkheid des Heeren zal geopenbaard worden en alle vlees te gelijk zal zien dat de mond des Heeren gesproken heeft, dit wijst naar de opstanding, en de rest van het hoofdstuk wijst ook naar dat wat nog komen moet.

Hij was wel God af, Hij had Zijn volheid geledigd om volledig mens te worden.

quote:

hoezo? Het wordt namelijk bij Zijn doop en verheerlijking (maar juist niet bij zijn opstanding) gezegd.

De uitspraak van De Vader: "Dit is Mijn Zoon enz...wijst naar de toekomst.
De discipelen mochten het immers niet rond bazuinen, hen werd het zwijgen opgelegd en de reden is bekend.

quote:

Je stelt dus dat Jezus volledig mens was, écht mens. Dat doe ik ook. Waar het om gaat, is dat jij daaruit de conclusie wil trekken dat hij daarom niet ook écht God geweest kan zijn.

Waar haal je dat uit???
Dat is natuurlijk merkwaardig want ik citeer Filippenzen 2 vers 16. Natuurlijk was Hij ook God. De Vader en de Zoon zijn immers één. Misschien mag je zeggen een Tweeheid.

quote:

Maar het ene volgt niet logisch uit het andere. Ik kan in Nederland zowel het nederlandse als het marokaanse burgerschap hebben. Nu zijn er wel mensen die daar een probleem mee hebben, maar toch is het heel goed mogelijk om zowel écht Nederlander te zijn, als tegelijkertijd ook écht Marokaan.

Als gelovigen hebben wij nu al hemels burgerschap ontvangen en toch leven we hier op aarde, dus ik zie het 'probleem' niet.

quote:

Wat jij lijkt te doen, is dogmatisch stellen dat je niet tegelijkertijd zowel goddelijke als menselijke natuur mag hebben, en dan met dat dogma en het feit dat Jezus heel duidelijk menselijk was, concluderen dat hij dan op dat moment niet goddelijk kan zijn.

Dus half God half Mens, of God verkleed als mens??
Nee dat zie ik dan anders volledig ontledigd is volledig en niet gedeeltelijk.
De mensen gelijk geworden is de mensen gelijk geworden.

quote:

Je gaat alleen niet in op Kol.1 waaruit blijkt dat in ieder geval op het moment van kruisiging, de volheid van God in Jezus was.

Lees het hele hoofdstuk en dan concluderen we dat Hij het Beeld Gods werd bij de opstanding, dat kan niet anders want erachter staat dat Hij Eerstgeborene werd van een nieuwe schepping.
In vers 17 staat ; "Hij is voor alle dingen, en in de grondtekst betekent het woord "voor"  Hij is " hoger" dan alle dingen en alle dingen bestaan door Hem.
Ook dat wijst op Zijn heerlijkheid toen Hij uitermate verhoogd werd, want als mens was Hij beneden de engelen gesteld, dat was alleen nodig omdat hij vernederd zou worden en over die vernedering spreekt de gevangenisbrief van Paulus absoluut niet.
Vers 19 segt ..."Het is welbehagen geweest, dat in Hem al de volheid wonen zou...,en Joh. 1 vers 14 zegt ....het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond en de discipelen kunnen dan zeggen...; "Hij heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd een heerlijkheid als de Eniggeborene van de Vader., vol van genade en waarheid.
Dat wijst uitdrukkelijk op Zijn uitermate verhoging en Zijn kruisiging was dat absoluut niet.
De slang in de woestijn wijst ook op Zijn verhoging en niet op Zijn kruisiging anders was dat ding niet van koper.

quote:

dus vanwege de parallel: "exodus en daarna een hogepriester" "kruis en vergeving van zonden en daarna dé Hogepriester" concludeer je dat dé Hogepriesterrol pas na het kruis een rol speelde? Het is een mogelijkheid, en in dat geval slaat het 'hogepriester' in bv. Hebreeën inderdaad op het 'reinigen van Christenen', het heiligen van de mens, en niet op het vergeven van zonden aan het kruis.

De Heer stierf onder de wet  van het oude verbond en stierf voor hen die onder die wet leefden.
De Heer stierf voor de hele wereld en met Hem stierf die hele wereld, maar de Heer leeft voor gelovigen dus voor degenen die met Hem zijn opgestaan. (wedergeboorte dus).
De wereld werd met God verzoend, maar dat is een andere verzoening dan wat de Grote Verzoendag voorstelt. er zijn ook andere termen voor.
Wellicht een ander topic.

DE Heer was niet uit de stam van Levi, dus kon geen hogepriester zijn onder het oude verbond. Het Hogepriesterlijk werk van Hem heeft dus niets te maken met Zijn lijden en sterven. Galaten 5 vers 1 en Galaten 4 vers 4 en 5.

Wij zijn niet behouden door de verzoening van onze zonden, maar door verzoening met God. Tenminste als wij wedergeboren zijn.
Hij leed en stierf voor onze zonden, maar Hij stond op voor degenen die geloven.
De keuze ligt bij ons.
Maar het is eigenlijk Zijn wedergeboorte waar wij deel aan krijgen.
Als wij tot geloof komen komt er niets tot stand, wij krijgen deel aan Iets wat tot stand gebracht is. 2 Korinte 5 vers 19.

Nu er een eind is gekomen aan dat oude verbond leven gelovigen onder dat nieuwe verbond, maar zondigen nog steeds, toch zegt de Bijbel wat uit God geboren is zondigt niet.
En dat is het huidige Werk van Christus onder dit nieuwe verbond waar Hij onze Advocaat is, zodat wij rein voor God staan. Hij heeft de Gemeente aangeboden aan de Vader en dat was Zijn offer en Hij zorgt ervoor dat dat offer een welriekend offer is en blijft.
De OT offers wijzen daar ook heen, behalve het schuldoffer.
Want Dien , Die geen zonde gekend heeft is tot zonde gemaakt opdat wij gerechtvaardigd zouden worden in God in Hem.
Dat gaat over de Here Jezus uiteraard, maar in Jesaja 53 vers 6 staat dat al onze ongerechtigheid op Hem was.

quote:

Gaf Jezus precies aan welk gedeelte van zijn werk volbracht was dan? Ik zie je punt niet helemaal denk ik. Jezus' uiteindelijke werk is pas volbracht als Hij de heerschappij over de hele schepping aan de Vader overdraagt, aan het einde der tijden. Het 'het is volbracht' slaat duidelijk op iets anders.

Toen Hij riep; "Het is volbracht" was dat omdat het een einde was aan Zijn bediening op aarde, Hij was op aarde vanwege het lijden des doods ( Hebr. 2 vers 9 ).
Hij heeft gehoorzaamheid ( geloof) geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden ( Hebr. 5 vers 8).
Hij leefde op aarde als volmaakte gelovige. Toen Hij aan het kruis voor allen stierf zei Hij genoemd kruiswoord.
Daarna stond Hij op uiit de dood en werd tot Hogepriester aangesteld.
Was Zijn werk volbracht, of begon het toen pas? Nou allebei dus...

Het lijden en sterven deed Hij niet als Hogepriester.
Pas toen Hij Hogepriester werd bracht Hij een offer. Hebr. 9 vers 14, Efeze 5 vers 2.

Het bloed dat Hij stortte was het bloed van het OT want zonder bloedstorting is er geen vergeving.
Het oude verbond werd dus beeindigd en Hij had bij Zijn opstanding een lichtam van vlees en benen, het graf was immers leeg. Dus het was Zijn oude lichaam, en bloed wordt daar niet genoemd, dus dat bloed ging niet de hemel binnen. Het gaat dus niet over het schuldoffer als het offer een welriekend Gode behaaglijk offer wordt genoemd.
Het gaat over bloed wat Leven betekent Nieuw Leven dus, dus een veel hoger niveau.
Het is het eigen bloed van Christus dat de kracht is van het onvergankelijk leven.
En dat practische Nieuwe Leven heeft Hij aangeboden en dat was Zijn Offer.
Dat gaat dus over het offer wat welriekend was en toen de Heer leed en stierf was dat omdat Hij de zondeschuld droeg en daarom is het een schuldoffer volgens Jesaja.

quote:

Ook Hebreeën laat dat zien:
Heb 7,27 "die niet, gelijk de hogepriesters, van dag tot dag eerst offers voor zijn eigen zonden behoeft te brengen en daarna voor die van het volk, want dit laatste heeft Hij eens voor altijd gedaan, toen Hij Zichzelf ten offer bracht. "

en:

Heb 9,13-154 "Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen? En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden.".

en even verderop:

Hebr. 9:25-28 "ook niet om Zichzelf dikwijls te offeren, gelijk de hogepriester jaarlijks met ander bloed dan het zijne in het heiligdom gaat, 26 want dan had Hij dikwijls moeten lijden sinds de grondlegging der wereld; maar thans is Hij éénmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door zijn offer de zonde weg te doen. 27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel, 28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten. "

Het gaat hier duidelijk om de kruisiging, vanwege de vermelding van het bloed van Christus. Dát is het offer waar de Hebreeën-schrijver hier op doelt. Christus heeft zichzelf éénmaal geofferd om veler zonden op zich te nemen.

Johannes haakt ook in op dit offer in Openbaring, waar hij beschrijft hoe in de hemel een Lam was, als geslacht. (Opb.5:6). Daar wordt de messias Jezus weer geidentificeerd met het offerlam.

De Hebreeënbrief stelt dat Christus Hogepriester geworden is in Zijn opstanding uit de dood.
Naar OT normen moet de Hogepriester éénmaal een werk doe.
Hij is éénmaal gestorven voor onze zonden, maar dat is niet het werk van de Hogeprieser.
Als Hogepriester ging de Heer éénmaal in het heiligdom. Hebr 9 vers 12.
Het heiligdom is een uitbeelding van het nieuwe verbond of van de hemel. In de praktijk van de Hebreeënbrief is het allebei hetzelfde, ingaan in het nieuwe verbond is ingaan in de hemel.
Wanneer de Hogepriester ingaat in het heiligdom, moet ook Deze iets hebben om te offeren ( Hebr. 8 vers 3).
Deze is Degene, die als is opgestaan uit de dood anders was Hij geen Hogepriest en hoefde Hij niets te hebben om te offeren.

Het bloed dat de Heer op Golgotha stortte was het bloed van het oude verbond.
Het bloed van het nieuwe verbond is niet het leven dat Hij aflegde... dat was het leven van een oude schepping.
Maar het bloed van het nieuwe verbond is het Leven, want bloed is Leven wat Hij ontving bij de opstanding uit de dood.

Met dat Leven ging Hij het heiligdom binnen.,

Hebr 9 vers 14 zegt dat Christus Zichzelf offerde toen Hij het heiligom inging, Hij moest immers iets hebben om te offeren Hij moest ingaan met bloed namelijk Zijn eigen bloed vers 12 van hoofdstuk 9.

De hogepriester onder het oude verbond ging met vreemd bloed.

Christus de Voorloper en het Hoofd van een nieuwe mensheid heeft Zichzelf aan God opgeofferd volgens Hebr. 9 vers 14 en Hebr. 6 vers 20 dat heeft tot gevolg dat wij allemaal in die éénmalige handeling van Christus (Hebr. 10 vers 1) ook  aan God geofferd zijn en daarom Zijn eigendom zijn, wij hebben immers deel aan Zijn Leven, het leven dat Christus Zelf opgeofferd heeft en dat was niet aan het kruis maar bij Zijn opstanding.

quote:

Een interessante gedachte, dat het niet genoemde bloed bij Lukas een betekenis heeft, maar welke betekenis het ook precies heeft, het kan niet ontkrachten dat Jesaja de kruisiging als offer aanduidt, en evenmin dat de Hebreeën-auteur het bloed en het lijden en het eenmalig zijn allemaal betrekt op het offer, en dat die beschrijving heel goed past bij de kruisiging.

De vaste bijbelse uitdrukking is "vlees en bloed" bijvoorbeeld in Matth. 16 vers 17 en Johannes 6 vers 54, 56.
De  gedachte in Lukas 24 is juist dat dat bloed er niet is en dat dat bloed dus niet de hemel inging.

Het schuldoffer in Jesaja is van een andere orde dan de offers in Hebreeën.
Offeren of offreren is apart zetten.
Zo overkwam dat Izak en de dochter van Jefta, maar beiden werden niet afgeslacht.

De Hebr. brief zet niet een op zich staande waarheid uiteen, maar deze brief baseert alles wat erin geleerd wordt op OT instellingen, waaronde wij niet leven en die niet meer gelden.
De waarheid van deze brief is niet dat Christus onze Hogepriester is, maar dat Christus de Vertegenwoordiger is van de hele nieuwe mensheid.
God ziet die nieuwe mensheid in Christus. Via Chistus naderen wij tot God en in Hem zijn wij volmaakt. Dat staat in deze brief maar ook in de Kolossenznbrief.

Hoe leert de Hebr. brief dat dan?
Via de meest bekende OT instellingen.
De offers konden de zonden niet wegnemen. Waarom waren de offers er dan?
Zij waren een uitbeelding van het nieuwe verbond.
De hogeprieser Aäron was een type van Christus.
De Hebr., brief spreekt van hoger dingen.
Dus de Heer ging met Zijn eigen bloed het heilidom binnen. Hij bracht een beter offer. Hij was de Middelaar van een beter verbond.

Terugredenerend (en dat doet de Hebr. brief), zeggen we dat Christus nu onze Hogepriester is.

Laodicea

• Bekijk profiel

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #116 Gepost op: februari 26, 2007, 06:26:30 pm »
Ik spreek en lees geen Engels.

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #117 Gepost op: februari 26, 2007, 10:42:53 pm »

quote:

Willeke schreef op 26 februari 2007 om 18:26:
En ik typ & vertaal slecht.  :|
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2007, 10:43:07 pm door Laodicea »

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #118 Gepost op: februari 27, 2007, 10:33:54 am »

quote:

Willeke schreef op 26 februari 2007 om 18:26:

quote:

Laodicea schreef op 26 februari 2007 om 22:42:
[...]

En ik typ & vertaal slecht.  :|

we hoeven natuurlijk niet naar andere (engelstalige) sites toe, aangezien alleen al in dit topic een flink aantal teksten en redenen is aangedragen. Laten we daar eerst eens grondig naar kijken.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #119 Gepost op: februari 27, 2007, 10:47:17 am »
Uiteraard bedoelde ik dat er mee.

EEn andere invalshoek misschien?

De Naam "Heere Jezus Christus" bestaat uit drie belangrijke posities of functies. Deze drie worden van elkaar  onderscheiden door Zijn geboorte (menswording) en Zijn dood & opstanding (wedergeboorte).

Heere

De Heere = Jehova van het Oude Testament die gesproken heeft tot de vele gelovigen in het O.T. en die Zijn Woord via de vele profeten aan de mensen gegeven heeft.

De geboorte van de Heere Jezus.

Deze Heere heeft Zijn Heerlijkheid afgelegd en heeft een gestaltenis van een dienstknecht aangenomen, namelijk is de mensen gelijk geworden.
En werd Hij als mens geboren uit de maagd Maria.  
Jezus
De Mens Jezus was de Zoon des Mensen die in de wereld kwam om te lijden en sterven voor de zonden der wereld. In deze positie, als mens zoals u en ik, was Hij de Dienstknecht  van God.

De dood en opstanding van de Heere Jezus.

Door Zijn geloof liep Hij de loopbaan die Hem voorgesteld was in de Schriften van het Oude Testament. Door de weg van dood en opstanding ontving Hij de Naam boven alle naam namelijk :  
Christus
Omdat de Heere Jezus door Zijn geloof de weg ging van lijden en sterven om daarmee de wereld met God te verzoenen, werd Hij door God opgewekt uit de dood en aangesteld als de "Zoon van God". In deze verheerlijkte en eeuwige positie ontving Hij ook de definitieve erfenissen van Adam, Abraham en David. Dus in Zijn opstanding is Hij geworden :

"Zoon van God"

"Zoon des Mensen"

"Zoon van Abraham"

"Zoon van David"  

Al deze titels smelten samen in één persoon namelijk de Christus of volgens de Hebreeuwse term de Messias.

Zijn volledige Naam die Hij dus draagt sinds Zijn opstanding is dus :

Heere Jezus Christus.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #120 Gepost op: februari 27, 2007, 10:55:57 am »
Het gebruik van Zijn Naam in het Nieuwe Testament.

Om een duidelijk beeld te krijgen van deze Naam "Heere Jezus Christus"en Zijn bijbehorende titels, moeten we er denk ik rekening mee houden dat wanneer er in het Nieuwe Testament over de Heere Jezus gesproken wordt het voor kan komen, dat in deze teksten de titels "Jezus Christus", "Christus" of "Zoon van God", "Zone Davids", etc al gebruikt worden ondanks dat, ten tijde als de beschreven gebeurtenis plaatsvond, Hij nog niet gestorven en opgestaan was.

De vier evangeliën en al de brieven zijn geschreven na de opstanding van de Heere Jezus Christus.

De apostelen beschreven dus de omstandigheden en noemden de Heer hierbij bij Zijn hoogste Naam. Ook de titel "Christus Jezus" wordt soms gebruikt, hierbij geeft de volgorde van de Naam al aan welke positie het belangrijkste is.

Ook de gebeurtenis op de berg uit o.a. Lukas 9:28-36 waar de stem uit de wolk zegt : "Deze is Mijn geliefde Zoon, hoort Hem" wordt vooruitgegrepen op de positie die de Heere Jezus zou ontvangen nadat Hij de weg van dood en opstanding gegaan zou hebben die God Hem voorgesteld had. Om de vele schriftplaatsen over de Heere Jezus Christus te kunnen begrijpen is het belangrijk om te weten wat Zijn positie is en was in de heilsgeschiedenis.

De geboorte van de Heere Jezus.

Om een beeld te krijgen wie Hij in Zijn "dagen des vleses" was en wat de Bijbel over Hem zegt, kan ik denk ik het beste beginnen bij het gedeelte wat iedereen wel kent namelijk : De geboorte van het Kindje Jezus. Zo rond Kerst weten we het wel weer, het Kind in de kribbe geboren uit de maagd Maria. Tegen Maria werd door de engel Gabriël gezegd :

"En de engel zeide tot haar : Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden. En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten Jezus. Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven. En Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijn Koninkrijks zal geen einde zijn."  Lukas 1:30-33

Over dit Kind, wat toen nog geboren moest worden, werd al geprofeteerd door de engel dat Hij de Zoon des Allerhoogsten genoemd zou worden en dat Hij eeuwig Koning over het huis van Jakob zou zijn. Naast deze twee titels die in deze verzen van toepassing gebracht worden op de Zoon, worden ook de volgende titels genoemd in de evangeliën :

"Het boek des geslachts van Jezus Christus den Zoon van David, den Zoon van Abraham"  Math. 1:1

"Want de Zoon des mensen is gekomen , om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was"  Lukas 19:10

Uit deze verzen komen de volgende titels naar voren :

Zoon van God

Zoon van David

Zoon van Abraham

Zoon des mensen

Van dit Kind in de kribbe werd dus nogal wat verwacht, Hij zou deze titels dragen, maar hoe en op welke wijze? Waren deze titels, die te maken hebben met erfrecht, wel direct te leggen op de Mens ...... Jezus van Nazareth?

Het begrip "zoon", is in een eerder posts al uitgelegd, maar is relevant in de opsomming van titels en om te begrijpen wat de inhoud van deze titels voorstellen moeten we eerst weten wat de betekenis is van het begrip "zoon".

Als we in het oude testament het woord "zoon" tegenkomen is dit meestal de vertaling van het Hebreeuwse begrip "ben". Echter dit Hebreeuwse begrip "ben" wordt ook in sommige situaties vertaalt met "bouwer". Je zou kunnen concluderen dat dit begrip "ben" twee betekenissen heeft, maar waarom is het dan maar één woord in het Hebreeuws.

Ze liggen eigenlijk in elkaars verlengde. In het Hebreeuws is de bouwer de zoon, en andersom is de zoon ook de bouwer. Het gaat hier om het bouwen van het leven van de vader, de zoon bouwt dit leven verder. In principe handelt dit begrip "ben" dus over het erfrecht en kunnen we concluderen dat een "zoon" een erfgenaam is.  Bij dit Hebreeuwse principe van "vader" en "zoon" is het echter niet noodzakelijk dat de zoon door de vader verwekt is, iets wat in de Bijbel nog al eens voorkomt.

Het Hebreeuwse principe van vader en zoon

Dit principe van erfrecht kent echter een tussen stadium, wanneer er een "zoon" verwekt was en dit kind nog niet volgroeid was (nog niet volwassen), dan was dit kind nog niet in staat  om de erfenis te ontvangen. Pas als de tijd daarvoor rijp was werd het kind tot "zoon" gesteld.

"Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles"  Gal 4:1

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #121 Gepost op: februari 27, 2007, 12:20:12 pm »

quote:

Willeke schreef op 25 februari 2007 om 20:16:
[...]

Jesaja schrijft profetische woorden.
ongetwijfeld, maar de vraag is, of als Jesaja zegt: "een kind is ons geboren" en dan titels opsomt, hij die titels op een ander tijdstip bedoelt dan het "een kind is ons geboren". Dat zou kunnen, maar het is een eigenaardige lezing. Een ellips in feite, omdat je stelt dat Jesaja iets zegt als "een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouders (maar dan pas na zijn opstanding) en men noemt hem sterke god (maar dan pas na zijn opstanding) (..) etc"

quote:

[...]

De Heere wist natuurlijk Wie Hij was, daar is geen twijfel over mogelijk.

mooi, dan zijn we er toch? Jezus wijst de profeet Johannes de Doper aan (Mat. 11:10, Mar.1, Mat.3:3 waar Matteus het aanwijzen doet) als de 'roepende in de woestijn' (Jes.40:3) en de 'bode' (Mal.3:1).

Johannes de Doper vraagt of Jezus degene is die zou komen (Mat. 11:3 "Zij Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten") waarop Jezus bevestigend antwoord (door op messiaanse wondertekenen te wijzen zoals genezing, doden opwekking en evangelieprediking).

Jezus bevestigt dus dat Hij degene is die Johannes verwachtte en als we naar de profetieën van Jesaja en Maleachi kijken, dan blijkt het dat de HERE aangekondigd werd.

Jezus weet dus in derdaad wie Hij is  :)

quote:

God is één zegt de Bijbel en Jezus werd mens toen Hij die Godheid aflegde en zijn volheid werd omgezet tot ledigheid, dat is een baby immers, een mens is een hol aarden vat, die gevuld moet worden en dat was de Heer ook.

dat 'afleggen' gaat echt lijnrecht in tegen de identificatie die door Mat.3,Mat.11, Mar.1, Jes.40 en Mal.3 gemaakt wordt. Jezus is op het moment dat Johannes Hem aanwijst, de HERE.

Maar wellicht bedoel je met 'afleggen' (in de zin van 'ontledigen', fil.2) niet dat Jezus ophield God/HERE te zijn, maar dat Jezus niet meer de status, macht, etc had die Hij genoot voordat Hij mens werd? Wel God, maar geen goddelijke macht enz. meer?

quote:

[...]

De Bijbel kent geen meergodensysteem.

En de triniteit is ook geen meergodensysteem.

Maar in de bijbel staat wel (hebr. 1):

5 Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:
Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt?
En wederom:
Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn.
6 En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij:
En Hem moeten alle engelen Gods huldigen.
7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God
, is in alle eeuwigheid
en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.

Hoe wil je dit noemen als het geen 'meergodendom' is? (hint: triniteit ;) )

quote:

Om even een tekst specifiek te nemen Jesaja 40 vers 5; "....en de heerlijkheid des Heeren zal geopenbaard worden en alle vlees te gelijk zal zien dat de mond des Heeren gesproken heeft, dit wijst naar de opstanding, en de rest van het hoofdstuk wijst ook naar dat wat nog komen moet.

Hij was wel God af, Hij had Zijn volheid geledigd om volledig mens te worden.
hoe weet je dat dat pas slaat op de opstanding? Johannes en Jezus hebben dit onderonsje al lang voor de opstanding namelijk, en nergens blijkt daar dat het niet gaat om het heden, maar dat Johanes en Jezus het dan over de toekomst hebben.

quote:

De uitspraak van De Vader: "Dit is Mijn Zoon enz...wijst naar de toekomst.
De discipelen mochten het immers niet rond bazuinen, hen werd het zwijgen opgelegd en de reden is bekend.
De reden is helemaal niet bekend. Jij stelt dat de reden is, dat het nog niet waar was, maar de discipelen mochten evenmin vertellen dat Jezus de Christus, de Messias was. Was dat óók nog niet waar tijdens Jezus' leven?

Mat 16,20
  Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.  

Maar Jezus was z'n hele leven Messias/Christus, want bij z'n geboorte werd al gezegd:

Mat 2,4
  En hij liet al de overpriesters en schriftgeleerden van het volk vergaderen en trachtte van hen te vernemen, waar de Christus geboren zou worden.  

Luc 2,11
  U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.  

Luc 2,26
  En hem was door de heilige Geest een godsspraak gegeven, dat hij de dood niet zou zien, eer hij de Christus des Heren gezien had.  

En tijdens Jezus' 'carriere':

Joh.4: 25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons alles verkondigen. 26 Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben het.

Het lijkt me dus niet houdbaar dat Jezus de discipelen verbood Zijn identiteit te onthullen, omdat dat nog niet het geval zou zijn op dat moment. Zijn Messias-identiteit wordt óók verhuld, en overal blijkt dat Jezus tijdens zijn leven als Messias/Christus wordt beschouwd.

quote:

Waar haal je dat uit???
Dat is natuurlijk merkwaardig want ik citeer Filippenzen 2 vers 16. Natuurlijk was Hij ook God. De Vader en de Zoon zijn immers één. Misschien mag je zeggen een Tweeheid.

weet je dat ik het nu echt even niet meer volg? Ik doe echt m'n best, en misschien ligt het gewoon aan de woordkeuze, maar ik krijg steeds het idee dat je van mening verandert?

Was Jezus nu toen Hij op aarde rondliep (dus vóór de kruisiging en opstanding enzo) écht God? Je zegt hier van wel, of bedoel je dat Jezus écht God is vóór de aardse geboorte en ná de opstanding, maar niet ertussen in?

En je noemt het een Tweeheid, maar waar is de Heilige Geest van wie we eerder al gezien hadden dat die persoonlijke trekken heeft? Je kan tegen de geest (proberen te) liegen (Hand. 5 "‘Ananias, waarom heb je je door Satan laten misleiden en heb je de heilige Geest bedrogen (..)"). En in Johannes 14 staat: "26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb". De Geest is dus pleitbezorger, is gezonden (zoals Jezus ook gezonden was door de Vader, zie vers 24) en de Geest zal mensen dingen leren.

Dus nu hebben we een Drieheid van Vader, Jezus en Heilige Geest.

Maar je zegt tegelijkertijd óók dat de Vader en de Zoon samen één zijn. Een éénheid dus, die ook een Tweeheid (Drieheid met de Geest erbij) is.

(n.b. Twee- of Drieheid suggereert twee of drie afzonderlijke Wezens, zoals bv. het griekse pantheon een honderdheid (ofzoiets) is, simpelweg omdat ze met 100 goden zijn en dus een groep van 100 vormen. Is dat wat je met Twee-/Drieheid bedoelt? Lijkt me niet als je ook stelt dat ze samen één zijn).

quote:

[...]

Als gelovigen hebben wij nu al hemels burgerschap ontvangen en toch leven we hier op aarde, dus ik zie het 'probleem' niet.

Mijn burgerschapsvoorbeeld is om te laten zien dat je best eigenschappen van allebei kunt hebben. Je kunt tegelijkertijd volledig Nederlander zijn, en óók volledig Turk, omdat je van beide tegelijk het staatsburgerschap kunt hebben. Hetzelfde geldt inderdaad ook voor ons als gelovigen m.b.t. het hemelse en aardse burgerschap. Het zijn als het ware twee verschillende dimensies, of hoe je het ook wilt uitleggen.

Op dezelfde manier beweer ik, dat een goddelijke natuur en een menselijke natuur elkaar niet bijten. Ze kunnen best samengaan, omdat het goddelijke niet uitsluit dat Jezus óók menselijk kon zijn geweest, en andersom. Precies zoals in het voorbeeld van de staatsburgerschappen (of beter nog, het hemelse en aardse burgerschap).

Dus als Jezus echt helemaal mens was, betekent dat niet automatisch dat Hij niet meer God is. De aangedragen evangelie-teksten (met name Mat.3+11, Mar.1, Jes.40 en Mal.3) geven aan dat Jezus op dat moment gewoon God/-delijk was, en gewoon geïdentificeerd kon worden met profetieën die over de HERE (JHWH) gingen.

quote:

Dus half God half Mens, of God verkleed als mens??
Nee dat zie ik dan anders volledig ontledigd is volledig en niet gedeeltelijk.
De mensen gelijk geworden is de mensen gelijk geworden.

Ben je met twee paspoorten half nederlander? Dat ligt er maar aan hoe je het definieert. Volgens mij ben je met een nederlands paspoort nederlander, dus maakt het geen ene moer uit, hoeveel paspoorten je nog meer hebt. Je bent toch ook docent als je een PABO-diploma hebt gehaald? Ongeacht of je ook nog een diploma theoretische natuurkunde op zak hebt (en dus óók doctorandus in de natuurkunde bent). Je bent beide, en het ene doet niet af aan het andere.

Dus niet 'half God, half mens', omdat je ook niet 'half Nederlander, half Turk' bent met twee paspoorten. Je bent in alle opzichten nederlander.

En zeker niet God verkleed als mens. Dat is de dwaling van het Docetisme. Dan ontken je de echtheid van het lijden en sterven, omdat het dan kennelijk God met een schijnlichaam is.

quote:

[...]

Lees het hele hoofdstuk en dan concluderen we dat Hij het Beeld Gods werd bij de opstanding, dat kan niet anders want erachter staat dat Hij Eerstgeborene werd van een nieuwe schepping.
In vers 17 staat ; "Hij is voor alle dingen, en in de grondtekst betekent het woord "voor"  Hij is " hoger" dan alle dingen en alle dingen bestaan door Hem.
Ook dat wijst op Zijn heerlijkheid toen Hij uitermate verhoogd werd, want als mens was Hij beneden de engelen gesteld, dat was alleen nodig omdat hij vernederd zou worden en over die vernedering spreekt de gevangenisbrief van Paulus absoluut niet.
Vers 19 segt ..."Het is welbehagen geweest, dat in Hem al de volheid wonen zou...,en Joh. 1 vers 14 zegt ....het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond en de discipelen kunnen dan zeggen...; "Hij heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd een heerlijkheid als de Eniggeborene van de Vader., vol van genade en waarheid.
Dat wijst uitdrukkelijk op Zijn uitermate verhoging en Zijn kruisiging was dat absoluut niet.
De slang in de woestijn wijst ook op Zijn verhoging en niet op Zijn kruisiging anders was dat ding niet van koper.
Er staat niet dat Jezus eerstgeborene van een nieuwe schepping wordt. De schepping waar Paulus het over heeft, is de schepping, namelijk die in Genesis al beschreven wordt. Waarvan Johannes (Joh.1) dat het Woord van God (Jezus) daar werkzaam was, waarvan spreuken 3 en 8 getuigen dat Gods Wijsheid (Jezus, zie 1 Kor.1:24) daar werkzaam was. De lofrede ("Hij is het beeld ....") in Kol.1:15-17 gaat dus over de schepping van hemel en aarde, niet over de opstanding. Daar gaat het over als Paulus spreekt over Jezus die óók het hoofd is (geworden) van de gemeente (vs.18). Daarna komen de passages waar Paulus er herhaaldelijk op wijst dat Jezus door zijn bloed aan het kruis (vs.20, 22) ons verzoend heeft. Dat is dus vóór de opstanding.

quote:

[...]

De Heer stierf onder de wet  van het oude verbond en stierf voor hen die onder die wet leefden.
De Heer stierf voor de hele wereld en met Hem stierf die hele wereld, maar de Heer leeft voor gelovigen dus voor degenen die met Hem zijn opgestaan. (wedergeboorte dus).
De wereld werd met God verzoend, maar dat is een andere verzoening dan wat de Grote Verzoendag voorstelt. er zijn ook andere termen voor.
Wellicht een ander topic.

DE Heer was niet uit de stam van Levi, dus kon geen hogepriester zijn onder het oude verbond. Het Hogepriesterlijk werk van Hem heeft dus niets te maken met Zijn lijden en sterven. Galaten 5 vers 1 en Galaten 4 vers 4 en 5.

Wij zijn niet behouden door de verzoening van onze zonden, maar door verzoening met God. Tenminste als wij wedergeboren zijn.
Hij leed en stierf voor onze zonden, maar Hij stond op voor degenen die geloven.
De keuze ligt bij ons.
Maar het is eigenlijk Zijn wedergeboorte waar wij deel aan krijgen.
Als wij tot geloof komen komt er niets tot stand, wij krijgen deel aan Iets wat tot stand gebracht is. 2 Korinte 5 vers 19.

Nu er een eind is gekomen aan dat oude verbond leven gelovigen onder dat nieuwe verbond, maar zondigen nog steeds, toch zegt de Bijbel wat uit God geboren is zondigt niet.
En dat is het huidige Werk van Christus onder dit nieuwe verbond waar Hij onze Advocaat is, zodat wij rein voor God staan. Hij heeft de Gemeente aangeboden aan de Vader en dat was Zijn offer en Hij zorgt ervoor dat dat offer een welriekend offer is en blijft.
De OT offers wijzen daar ook heen, behalve het schuldoffer.
Want Dien , Die geen zonde gekend heeft is tot zonde gemaakt opdat wij gerechtvaardigd zouden worden in God in Hem.
Dat gaat over de Here Jezus uiteraard, maar in Jesaja 53 vers 6 staat dat al onze ongerechtigheid op Hem was.

maar ik snap niet hoe dit relevant is m.b.t. de vraag of Jezus tijdens zijn leven op aarde óók volledig God was.

overigens, Jezus werd door de Vader aangewezen tot hogepriester (Hebr. 5:5-6). Aangezien God Hem aanstelde, vraag ik me af of het relevant is dat Hij niet uit Levi kwam. God kiest immers zelf hoe Hij de zaken regelt? Overigens staat er in Hebr. 5 nog iets interessants. Jezus wordt in H.5 geïntroduceerd als "zoon van God" (vers 14), maar even verderop schrijft de auteur: "Tijdens zijn dagen in het vlees (..) en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, gehoorzaamheid geleerd (..)" (vers 7-8). Hij was dus óók gewoon Zoon van God toen Hij in het vlees was.

quote:

Toen Hij riep; "Het is volbracht" was dat omdat het een einde was aan Zijn bediening op aarde, Hij was op aarde vanwege het lijden des doods ( Hebr. 2 vers 9 ).
Hij heeft gehoorzaamheid ( geloof) geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden ( Hebr. 5 vers 8).
Hij leefde op aarde als volmaakte gelovige. Toen Hij aan het kruis voor allen stierf zei Hij genoemd kruiswoord.
Daarna stond Hij op uiit de dood en werd tot Hogepriester aangesteld.
Was Zijn werk volbracht, of begon het toen pas? Nou allebei dus...

Het lijden en sterven deed Hij niet als Hogepriester.
Pas toen Hij Hogepriester werd bracht Hij een offer. Hebr. 9 vers 14, Efeze 5 vers 2.
Als hogepriester brengt Jezus continu offers namens/voor ons (Hebr.8:1-2: "De kern van mijn betoog is dat wij een hogepriester hebben die in de hemel plaatsgenomen heeft aan de rechterzijde van de troon van Gods majesteit 2 en die de dienst vervult in het ware heiligdom"), maar er is ook sprake van een éénmalig offer (Hebr.9:12: "Christus daarentegen is aangetreden als hogepriester van al het goede dat ons is toebedacht: hij is door een indrukwekkender en volmaakter tent – die niet door mensenhanden gemaakt is en niet behoort tot onze schepping – 12 voor eens en altijd het hemelse heiligdom binnengegaan, en dan niet met bloed van bokken en jonge stieren maar met zijn eigen bloed. Zo heeft hij een eeuwige verlossing verworven."). Dus Jezus' dood aan het kruis was dit eeuwig offer wat eeuwige verlossing (en verzoening) verwierf, maar kennelijk is Jezus nog steeds bezig met namens ons offers brengen (Hebr.8). Ongetwijfeld omdat wij als christenen nog steeds zondige mensen zijn.

quote:

Het bloed dat Hij stortte was het bloed van het OT want zonder bloedstorting is er geen vergeving.
Het oude verbond werd dus beeindigd en Hij had bij Zijn opstanding een lichtam van vlees en benen, het graf was immers leeg. Dus het was Zijn oude lichaam, en bloed wordt daar niet genoemd, dus dat bloed ging niet de hemel binnen.

Het was Jezus' verheerlijkt (opstandings-)lichaam (zie 1 Kor.15). In zekere zin was het zijn oude lichaam, maar het was verheerlijkt (Hij kon er bv. mee door muren lopen enzo en zomaar ineens ergens verschijnen).

quote:

Het gaat dus niet over het schuldoffer als het offer een welriekend Gode behaaglijk offer wordt genoemd.
Het gaat over bloed wat Leven betekent Nieuw Leven dus, dus een veel hoger niveau.
Het is het eigen bloed van Christus dat de kracht is van het onvergankelijk leven.
En dat practische Nieuwe Leven heeft Hij aangeboden en dat was Zijn Offer.
Dat gaat dus over het offer wat welriekend was en toen de Heer leed en stierf was dat omdat Hij de zondeschuld droeg en daarom is het een schuldoffer volgens Jesaja.
Het welriekende offer waar Paulus het in Efeze 5:2 over heeft ("zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk.") is een slachtoffer. Dat verwijst duidelijk naar de kruisiging (waar Jezus het offerlam, het paschalam was) en naar Jesaja 53 waar over een schuldoffer en over de kruisiging wordt gesproken. Het gaat dus, ondanks de woordkeuze voor 'welriekend' toch over het kruisoffer. Dát was namelijk een overduidelijk 'slachtoffer'.

quote:

De Hebreeënbrief stelt dat Christus Hogepriester geworden is in Zijn opstanding uit de dood.
Naar OT normen moet de Hogepriester éénmaal een werk doe.
Hij is éénmaal gestorven voor onze zonden, maar dat is niet het werk van de Hogeprieser.
Als Hogepriester ging de Heer éénmaal in het heiligdom. Hebr 9 vers 12.

onjuist, want in Hebr. 7 staat:

Hebr. 7
12 Want uit een verandering van priesterschap volgt noodzakelijk ook een verandering van wet. (..) 17 Want van Hem wordt getuigd: Gij zijt priester in eeuwigheid naar de ordening van Melchisedek. 18 Want een vroeger voorschrift wordt wel afgeschaft, als het zonder kracht en nut is, 19 – immers de wet heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht – maar thans wordt een betere hoop gewekt, waardoor wij nader tot God komen. 20 En in zoverre het niet zonder een plechtige eed plaats had – want genen zijn zonder eed priester geworden, 21 maar déze met een eed bij monde van Hem, die tot Hem sprak: De Here heeft gezworen en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt priester in eeuwigheid – 22 in zoverre is Jezus ook van een beter verbond borg geworden. 23 En zíj zijn in groter getale priester geworden, omdat zij door de dood verhinderd werden het te blijven, 24 doch Híj heeft, juist doordat Hij in eeuwigheid blijft, een priesterschap, dat op geen ander kan overgaan. 25 Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten. 26 Immers, zulk een hogepriester hadden wij ook nodig: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven; 27 die niet, gelijk de hogepriesters, van dag tot dag eerst offers voor zijn eigen zonden behoeft te brengen en daarna voor die van het volk, want dit laatste heeft Hij eens voor altijd gedaan, toen Hij Zichzelf ten offer bracht. 28 Want de wet stelt als hogepriester mensen, die met zwakheid behept zijn, maar het plechtige woord van de eed, die ná de wet kwam, stelt de Zoon, die in eeuwigheid volmaakt is.

allereerst een interessant puntje. Eerst was er de priesterschapswijziging, en daaruit volgde logischerwijs de wijziging van wet (vers 12). Daarnaast blijkt uit dit gedeelte dat Jezus met een eed (uit de psalmen) (vers 22) ingezworen werd. Dat gebeurde n.b. zelfs honderden jaren vóór Zijn geboorte op aarde! Daarnaast blijkt uit vers 27 dat die nieuwe Hogepriester "zichzelf ten offer bracht" en dat dat was om dat laatste te doen, namelijk voor de zonden van zijn volk een offer brengen. Jezus wordt dus als hogepriester aangeduidt vóordat Hij het kruis-offer brengt, want het offer aan het kruis is het offer wat Hij als hogepriester bracht. Toen was Hij hogepriester, bij de kruisiging.

Dat is het eenmalige offer waar Hebr. 9:12 en bv. Ef.5:2 ook over spreken.

quote:

Het heiligdom is een uitbeelding van het nieuwe verbond of van de hemel. In de praktijk van de Hebreeënbrief is het allebei hetzelfde, ingaan in het nieuwe verbond is ingaan in de hemel.
Wanneer de Hogepriester ingaat in het heiligdom, moet ook Deze iets hebben om te offeren ( Hebr. 8 vers 3).
Deze is Degene, die als is opgestaan uit de dood anders was Hij geen Hogepriest en hoefde Hij niets te hebben om te offeren.

Maar kennelijk doet Jezus nu nog steeds offers voor ons, maar dat is niet het hierboven genoemde eenmalige offer (wat Hij óók als Hogepriester deed). Nu verricht Hij nog steeds "de dienst in het heiligdom" (Hebr. 8:2-3).

Maar ik zie nergens staan dat de huidige hemelse Tempeldienst van Jezus als Hogepriester, impliceert dat Hij bij zijn kruisdood geen Hogepriester was. Sterker nog, zoals ik al liet zien, geeft Hebr. 7:27 al aan, dat Jezus ten tijde van de kruisiging als Hogepriester werd beschouwd, en dat zijn dood als Zijn offer werd beschouwd door de auteur van de Hebreeënbrief.

Niet het opstaan uit de dood heeft Hem hogepriester gemaakt (waar zie je dat staan? ik kan het niet vinden?!) maar de eed van de Vader: Hebr.7:21 "maar déze met een eed bij monde van Hem, die tot Hem sprak: De Here heeft gezworen en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt priester in eeuwigheid"  (een citaat uit psalm 110:1)

quote:

Het bloed dat de Heer op Golgotha stortte was het bloed van het oude verbond.
Het bloed van het nieuwe verbond is niet het leven dat Hij aflegde... dat was het leven van een oude schepping.
Maar het bloed van het nieuwe verbond is het Leven, want bloed is Leven wat Hij ontving bij de opstanding uit de dood.

Met dat Leven ging Hij het heiligdom binnen.,

Hebr 9 vers 14 zegt dat Christus Zichzelf offerde toen Hij het heiligom inging, Hij moest immers iets hebben om te offeren Hij moest ingaan met bloed namelijk Zijn eigen bloed vers 12 van hoofdstuk 9.

De hogepriester onder het oude verbond ging met vreemd bloed.

Hebr. 7:27 geeft je hierin helaas ongelijk. Jezus werd op het moment van het offeren van zichzelf al als hogepriester beschouwd, zoals ik hierboven al liet zien.

quote:

Christus de Voorloper en het Hoofd van een nieuwe mensheid heeft Zichzelf aan God opgeofferd volgens Hebr. 9 vers 14 en Hebr. 6 vers 20 dat heeft tot gevolg dat wij allemaal in die éénmalige handeling van Christus (Hebr. 10 vers 1) ook  aan God geofferd zijn en daarom Zijn eigendom zijn, wij hebben immers deel aan Zijn Leven (..)

inderdaad

quote:

(..) , het leven dat Christus Zelf opgeofferd heeft en dat was niet aan het kruis maar bij Zijn opstanding.

nee, dit klopt niet met wat er in de bijbel staat, zoals ik heb laten zien. Het kruis-offer was hét eenmalige offer van Jezus.

quote:

De vaste bijbelse uitdrukking is "vlees en bloed" bijvoorbeeld in Matth. 16 vers 17 en Johannes 6 vers 54, 56.
De  gedachte in Lukas 24 is juist dat dat bloed er niet is en dat dat bloed dus niet de hemel inging.

ik denk dat je hier inderdaad een punt hebt. Lukas wijst hier subtiel op het bloed (omdat hij het expres niet noemt in een (waarschijnlijk) standaard uitdrukking).

Maar het maakt niks uit voor de vraag of Jezus menselijk en/of goddelijk was. We hebben immers al gezien dat Hebr.7:27 aangeeft dat Zijn lijden en sterven hét offer was wat Jezus als hogepriester bracht, ter afsluiting van het OT-verbond.

quote:

Het schuldoffer in Jesaja is van een andere orde dan de offers in Hebreeën.
Offeren of offreren is apart zetten.
Zo overkwam dat Izak en de dochter van Jefta, maar beiden werden niet afgeslacht.

ik wilde dat meer mensen wisten wat er echt met Jefta's dochter gebeurde. De meesten denken dat ze afgeslacht werd namelijk  d:)b

quote:

De Hebr. brief zet niet een op zich staande waarheid uiteen, maar deze brief baseert alles wat erin geleerd wordt op OT instellingen, waaronde wij niet leven en die niet meer gelden.
De waarheid van deze brief is niet dat Christus onze Hogepriester is, maar dat Christus de Vertegenwoordiger is van de hele nieuwe mensheid.

beide punten worden in Hebr. neergezet. Aan de ene kant gaat Hebr. over Jezus' kruisdood (welke als offer wordt neergezet) en aan de andere kant over Jezus' continue dienst als hogepriester en middelaar van het nieuwe verbond in de Hemelse Tempel.

quote:

God ziet die nieuwe mensheid in Christus. Via Chistus naderen wij tot God en in Hem zijn wij volmaakt. Dat staat in deze brief maar ook in de Kolossenznbrief.

inderdaad

quote:

Hoe leert de Hebr. brief dat dan?
Via de meest bekende OT instellingen.
De offers konden de zonden niet wegnemen. Waarom waren de offers er dan?
Zij waren een uitbeelding van het nieuwe verbond.
De hogeprieser Aäron was een type van Christus.
De Hebr., brief spreekt van hoger dingen.
Dus de Heer ging met Zijn eigen bloed het heilidom binnen. Hij bracht een beter offer. Hij was de Middelaar van een beter verbond.

Terugredenerend (en dat doet de Hebr. brief), zeggen we dat Christus nu onze Hogepriester is.

Jezus is - zou je kunnen zeggen - het "superoffer" waar alles naar vooruit wees. Maar Hebr. leert ons ook: " Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, 14 hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?" (Hebr. 9:13-14). Dus óók het OT-offer reinigde. Wellicht reinigden de OT-offers juist omdat ze vooruitwezen naar het NT-offer, maar er staat wel dat ze reinigden.

Maar hoe zijn deze details relevant? Je hebt proberen aan te tonen dat Jezus pas bij de opstanding hogepriester werd, maar dat lijkt me ontkracht door Hebr.7:27 wat Jezus' kruisdood al als offer door een hogepriester aanmerkt.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #122 Gepost op: februari 27, 2007, 01:21:03 pm »

quote:

Willeke schreef op 27 februari 2007 om 10:55:
Het gebruik van Zijn Naam in het Nieuwe Testament.

Om een duidelijk beeld te krijgen van deze Naam "Heere Jezus Christus"en Zijn bijbehorende titels, moeten we er denk ik rekening mee houden dat wanneer er in het Nieuwe Testament over de Heere Jezus gesproken wordt het voor kan komen, dat in deze teksten de titels "Jezus Christus", "Christus" of "Zoon van God", "Zone Davids", etc al gebruikt worden ondanks dat, ten tijde als de beschreven gebeurtenis plaatsvond, Hij nog niet gestorven en opgestaan was.
(..)
Wat je hier poneert is oncontroleerbaar. Je legt (dogmatisch) vast dat het zo is dat de discipelen die titels alvast gebruikten maar dat ze uiteraard pas gelden na Zijn opstanding. Maar hoe weet je dat? De discipelen zeggen nergens dat ze alvast een voorschotje nemen op Jezus' titelatuur, maar dat die titels 'nu' op het moment dat ze ze in de evangelien gebruiken, nog niet gelden maar pas na de opstanding.

Waarom deze 'verborgen aanname' doen? Kennelijk heb je die nodig, omdat je van mening bent dat Fil.2 aan zou geven dat Jezus geen God meer was na Zijn geboorte en vóór zijn opstanding? Dat leidt m.i. tot allerlei problemen en complicaties, omdat je dan bv. de identificatie van Jezus als HERE (JHWH) in Mat.3 + 11 en Mar.1 moet 'aanvullen' met de verborgen aanname dat dat uiteraard op dat moment niet gold, terwijl de tekst vrij duidelijk is op dat punt. Johannes (de Doper) vraagt of Jezus degene is die komen zou (namelijk de HERE), en Jezus antwoordt bevestigend.

Maar het 'ontledigen' kan ook 'ontkrachten', 'krachteloos maken' etc betekenen, en dat past m.i. heel goed bij wat over Jezus gezegd wordt in de evangelien. Aan de ene kant wordt Hij geïdentificeerd als HERE, maar aan de andere kant beroept Hij zich nergens op z'n macht en glorie, en ondergaat Hij vrijwillig elke vernedering.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #123 Gepost op: februari 27, 2007, 07:33:30 pm »
Ik probeer te antwoorden, maar het duizelt mij nu ook.

Vele gelovige mensen denken dat Jezus, tijdens Zijn aardse optreden in het verleden, de Zoon van God was. Maar wanneer de vier evangeliën bestudeert worden, blijkt dat Hij Zichzelf bijna nooit zo noemde, en dat Hij beslist niet openlijk propageerde dat Hij de Zoon van God was in Zijn aardse rondwandeling. Een van de vier teksten waarin het begrip "Zoon van God" genoemd wordt is in Matheus 26 waar de Heere Jezus voor de hogepriester geleid wordt :

"Doch Jezus zweeg stil. En de hogepriester, antwoordende, zeide tot Hem: Ik bezweer U bij den levenden God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God? Jezus zeide tot hem; Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg ulieden : van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels."  Math. 26:63-64

Hier lijkt de Heere Jezus de vraag te ontwijken maar Hij geeft toch een vreemd antwoord : "zij zullen zien de Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods". Hij doelt hierbij op de verhoogde positie die de Hij (als de Zoon des mensen) zou ontvangen na Zijn lijden en sterven. Hij zegt dus eigenlijk "Je ziet nu de Zoon des Mensen ! ..... deze zal worden de Christus, de Zoon van God".

Dit is dus ook de kern van de hele zaak : Wanneer Jezus, de Zoon des mensen, Zijn taak volbracht zou hebben, dan zou Hij de Zoon van God worden. Dat de Heere Jezus in bij een paar gelegenheden Gods Zoon genoemd wordt is dus niet zo vreemd omdat Hij voorbestemd was om dit te worden. Daarom kan tegen Maria ook gezegd worden : "Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden" Lukas 1:35

Wanneer dit onderwerp betreffende Zijn positie als de Christus ter sprake kwam dan verbood Hij zelfs om hierover te spreken, zoals o.a in Matheus 16 :

"13 Als nu Jezus gekomen was in de delen van Cesarea Filippi, vraagde Hij Zijn discipelen, zeggende: Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen, ben? 14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; en anderen: Elias; en anderen: Jeremia of een van de profeten.  
15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? 16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.  

17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is. 18 En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen. 19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.  

20 Toen verbood Hij Zijn discipelen, dat zij iemand zeggen zouden, dat Hij was Jezus, de Christus".    Math. 16:13-20

Waarom mochten de discipelen tegen niemand zeggen dat de Heere Jezus de beloofde Christus zou worden ? Dit was toch een prima manier om Hem beter aan de man te brengen en meer volgelingen te krijgen ? Ook op andere plaatsen krijgen de discipelen te horen dat zij over bepaald zaken moesten zwijgen.  

De reden van dit mysterieuze gedrag is het feit dat de weg die de Zoon des mensen zou moeten gaan, de weg door dood en opstanding, niet bekend was bij de "overheden en machten". Deze "overheden en machten" in eerste instantie de Joodse raad, Pilatus en Herodes, maar op hoger niveau de Duivel zelf hebben de Heere Jezus de dood in gejaagd, niet wetende dat Hij na 3 dagen zou opstaan uit de dood. Daarom zegt Paulus ook :

"En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden; Maar wij spreken de wijsheid Gods, bestaande in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was; Welke niemand van de oversten dezer wereld gekend heeft; want indien zij ze gekend hadden, zo zouden zij den Heere der heerlijkheid niet gekruist hebben."  1 Cor. 2:6-8

De weg, die de Heere Jezus moest gaan om de Christus te worden, was dus verborgen in Zijn dagen. Desondanks probeerde Hij deze weg wel te verkondigen aan Zijn discipelen.

"En Hij begon hun te leren, dat de Zoon des mensen veel moest lijden, en verworpen worden van de ouderlingen, en overpriesters, en Schriftgeleerden, en gedood worden, en na drie dagen wederom opstaan"  Mark. 8:31
"Want Hij leerde Zijn discipelen, en zeide tot hen: de Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen der mensen, en zij zullen Hem doden, en gedood zijnde, zal Hij ten derde dage wederopstaan" Mark 9:31

Dat de Zoon des Mensen zou moeten lijden en sterven, Hij wist ook dat deze weg, een weg was door de dood heen.  Door Zijn geloof en volharding in deze weg heeft God Hem gesteld boven alle dingen en is Hij, door Zijn dood en opstanding, de beloofde Messias (Christus) geworden. Via deze weg ontstond dus de Heere (Jehova) Jezus Christus.

We kunnen dus concluderen dat Jezus van Nazareth tijdens Zijn aardse rondwandeling nog niet de Zoon van God was ! .......
............. Hij zou dit worden na (en door) Zijn dood en opstanding !

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #124 Gepost op: februari 27, 2007, 08:13:38 pm »

quote:

Willeke schreef op 27 februari 2007 om 19:33:
Ik probeer te antwoorden, maar het duizelt mij nu ook.

Vele gelovige mensen denken dat Jezus, tijdens Zijn aardse optreden in het verleden, de Zoon van God was. Maar wanneer de vier evangeliën bestudeert worden, blijkt dat Hij Zichzelf bijna nooit zo noemde, en dat Hij beslist niet openlijk propageerde dat Hij de Zoon van God was in Zijn aardse rondwandeling. Een van de vier teksten waarin het begrip "Zoon van God" genoemd wordt is in Matheus 26 waar de Heere Jezus voor de hogepriester geleid wordt :

"Doch Jezus zweeg stil. En de hogepriester, antwoordende, zeide tot Hem: Ik bezweer U bij den levenden God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God? Jezus zeide tot hem; Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg ulieden : van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels."  Math. 26:63-64

Hier lijkt de Heere Jezus de vraag te ontwijken maar Hij geeft toch een vreemd antwoord : "zij zullen zien de Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods". Hij doelt hierbij op de verhoogde positie die de Hij (als de Zoon des mensen) zou ontvangen na Zijn lijden en sterven. Hij zegt dus eigenlijk "Je ziet nu de Zoon des Mensen ! ..... deze zal worden de Christus, de Zoon van God".

Dit is dus ook de kern van de hele zaak : Wanneer Jezus, de Zoon des mensen, Zijn taak volbracht zou hebben, dan zou Hij de Zoon van God worden. Dat de Heere Jezus in bij een paar gelegenheden Gods Zoon genoemd wordt is dus niet zo vreemd omdat Hij voorbestemd was om dit te worden. Daarom kan tegen Maria ook gezegd worden : "Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden" Lukas 1:35

Wanneer dit onderwerp betreffende Zijn positie als de Christus ter sprake kwam dan verbood Hij zelfs om hierover te spreken, zoals o.a in Matheus 16 :

(..Mat.16..)

Waarom mochten de discipelen tegen niemand zeggen dat de Heere Jezus de beloofde Christus zou worden ? Dit was toch een prima manier om Hem beter aan de man te brengen en meer volgelingen te krijgen ? Ook op andere plaatsen krijgen de discipelen te horen dat zij over bepaald zaken moesten zwijgen.  

De reden van dit mysterieuze gedrag is het feit dat de weg die de Zoon des mensen zou moeten gaan, de weg door dood en opstanding, niet bekend was bij de "overheden en machten".

(..)

De weg, die de Heere Jezus moest gaan om de Christus te worden, was dus verborgen in Zijn dagen. Desondanks probeerde Hij deze weg wel te verkondigen aan Zijn discipelen.

"En Hij begon hun te leren, dat de Zoon des mensen veel moest lijden, en verworpen worden van de ouderlingen, en overpriesters, en Schriftgeleerden, en gedood worden, en na drie dagen wederom opstaan"  Mark. 8:31
"Want Hij leerde Zijn discipelen, en zeide tot hen: de Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen der mensen, en zij zullen Hem doden, en gedood zijnde, zal Hij ten derde dage wederopstaan" Mark 9:31

Dat de Zoon des Mensen zou moeten lijden en sterven, Hij wist ook dat deze weg, een weg was door de dood heen.  Door Zijn geloof en volharding in deze weg heeft God Hem gesteld boven alle dingen en is Hij, door Zijn dood en opstanding, de beloofde Messias (Christus) geworden. Via deze weg ontstond dus de Heere (Jehova) Jezus Christus.

We kunnen dus concluderen dat Jezus van Nazareth tijdens Zijn aardse rondwandeling nog niet de Zoon van God was ! .......
............. Hij zou dit worden na (en door) Zijn dood en opstanding !

ik weet niet of je het zelf doorhebt, maar je 'conclusie' volgt op geen enkele manier uit je betoog! Je stelt dat we kunnen concluderen dat Jezus op aarde niet 'de Zoon van God' was, maar waaruit concludeer je dat?

Je begint met de constatering "Maar wanneer de vier evangeliën bestudeert worden, blijkt dat Hij Zichzelf bijna nooit zo noemde, en dat Hij beslist niet openlijk propageerde dat Hij de Zoon van God was in Zijn aardse rondwandeling" (als inleiding neem ik aan).

Daarna kom je met de geschiedenis uit Mat.26, waar Jezus voor de hoge raad komt. Uit de (volgens jou vreemde) reactie constateer je meteen "Hij zegt dus eigenlijk "Je ziet nu de Zoon des Mensen ! ..... deze zal worden de Christus, de Zoon van God".". Maar zoiets staat er niet, en ik zie er geen aanleiding toe, zoiets te concluderen, tenzij je al vantevoren gekozen had voor dat standpunt.

Dan kom je met "Dit is dus ook de kern van de hele zaak : Wanneer Jezus, de Zoon des mensen, Zijn taak volbracht zou hebben, dan zou Hij de Zoon van God worden.", waarin je - alweer zonder onderbouwing - nog eens je principe herhaalt.

Daarna geef je een mogelijke reden waarom Jezus' messias-schap verborgen moest blijven, maar dat staat los van Zijn status als Zoon van God, of zijn goddelijke status.

En daarna kom je dus met je 'conclusie', die gewoon weer een herhaling is van het punt, wat je nu juist zou gaan bewijzen! Zoiets heet ook wel een cirkelredenering. Je gebruikt je conclusie om je conclusie te bewijzen.

Ik denk dat je ik je theologische redenen wel een beetje begrijp. Filippenzen 2 spreekt over ontledigen, en het is eigenlijk absurd om te denken dat de baby Jezus goddelijk was. Daaruit zou dus logisch volgen dat 'ontledigen' betekent dat Jezus echt "God af" wordt. Het grote probleem is dan alleen, dat je al die door mij opgesomde teksten geweld aan moet doen. Je moet er overal bij verzinnen dat ze eigenlijk spreken over de toekomst, terwijl de duidelijke betekenis duidt op het heden. Je moet zelfs een directe uitspraak van de Vader ("deze is mijn Zoon") zo aanvullen, dat die uitspraak eigenlijk over de toekomst gaat.

Het andere alternatief is, om 'ontledigen' te begrijpen als 'ontkrachten'. Jezus koos ervoor om z'n majesteit en goddelijke privileges af te leggen, maar bleef in principe wel gewoon God. Zoals een directeur gewoon directeur blijft, ook al gaat hij als knecht de werkvloer op, en ziet hij vrijwillig af van zijn privileges. Dan hoef je geen moeite te doen om elke tekst over de Christus die ergens in de evangelien staat, ingewikkeld te lezen zodat ze eigenlijk over de toekomst gaat. Ook kan "deze is Mijn Zoon" gewoon blijven staan, en kan de identificatie die in Marcus 1 (en Mat. 3 en 11) gebeurt, en waar Jezus geïdentificeerd wordt met JWHW (HERE) blijven staan.

Het enige wat overboord moet, is jouw gevoel dat een 'goddelijke baby' absurd is, en daarom niet kan. Ik ben het direct met je eens dat het 'absurd' is, maar ik kan je met Paulus vertellen dat de kruisiging óók absurd is (1 Kor.1:22, voor Joden een aanstoot, voor grieken een dwaasheid), en dat de incarnatie sowieso absurd is (of Jezus nu als baby al goddelijk was of niet). En toch zijn de incarnatie (God werd mens) de kruisiging (mensen kruisigden hun God) écht gebeurd.

iets heel anders:

quote:

Je stelt dat Jezus de beloofde Christus zou worden, maar Jezus wordt steeds als de Christus (heden) gepresenteerd.

Mat 11,2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen:  

Nergens staat dat Johannes vraagt of de man die al die werken doet de Christus zal worden. Matteus beschrijft dat Johannes van de werken van de Christus hoort.

Mat.16: 15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? 16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God! 17 Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is. 18 En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. 19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen. 20 Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.

Ook hier zien we van Jezus geen terechtwijzing als Petrus op de vraag "Wie zegt gij dat Ik ben" met het antwoord "Christus" komt. Jezus prijst Petrus zelfs om die conclusie! Wel wordt hen verboden het rond te bazuinen, maar na het prijzen van Jezus, is het absurd om te denken dat Jezus vond dat het niet klopte. Hij wil het alleen om bepaalde redenen geheim houden.

Mat 26,68 anderen sloegen Hem in het gelaat en zeiden: Profeteer ons, Christus, wie is het, die u geslagen heeft?  

De omstanders begrepen duidelijk wel dat Jezus zijn Messias/Christus-claim "nu" bedoelde. Ze gingen ervanuit dat Jezus de messias al was.

Luc 2,11  U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.

Let toch echt op het "heden" in deze aankondiging. Niks van voorbehoud, geen clausule dat Jezus de Christus zou worden. Gewoon de aankondiging dat de Christus geboren is.

Luc 2,26  En hem was door de heilige Geest een godsspraak gegeven, dat hij de dood niet zou zien, eer hij de Christus des Heren gezien had.

Simeon had zelfs van de Heilige Geest te horen gekregen dat hij de Christus te zien zou krijgen. En wanneer ziet hij Jezus? Als Jezus nog een baby is!

Luc 4,41  Van velen voeren ook boze geesten uit, roepende en zeggende: Gij zijt de Zoon van God. En Hij bestrafte hen en liet hun niet toe te spreken, omdat zij wisten, dat Hij de Christus was.

Zelfs de boze geesten waren allang op de hoogte van zijn status: ze wisten dat Hij de Christus was (en niet "zou worden").

Luc 23,2  En zij begonnen Hem te beschuldigen en zeiden: Wij hebben bevonden, dat deze ons volk verleidt, doordat Hij verbiedt de keizer belasting te betalen, en van Zichzelf zegt, dat Hij de Christus, de Koning is.

Jezus werd ervan beschuldigd gezegd te hebben dat Hij de Christus was.

Joh 1,42 deze vond eerst zijn broeder Simon en zeide tot hem: Wij hebben gevonden de Messias, wat betekent: Christus.

Andreus vertelt tegen Petrus dat ze de Messias (Christus) gevonden hebben.

Joh.4,25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons alles verkondigen. 26 Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben het.

Jezus zegt niet: "ik zal het worden", maar "ik ben het".

Joh.7:26-27 En zie, Hij spreekt vrijuit en zij zeggen Hem niets. Zouden waarlijk onze oversten hebben ingezien, dat deze de Christus is? Van deze echter weten wij, vanwaar Hij is, doch wanneer de Christus komt, weet niemand, vanwaar Hij is.

Het publiek heeft Jezus ontdekt, en speculeert of Hij de Christus is, niet of Hij Christus gaat worden.

etc.

De Christus (grieks voor "Messias") was beloofd in het OT, en niet pas na de kruisiging. Vandaar dat het publiek speculeert of Jezus de beloofde messias is, vandaar dat er steeds over het heden ("is") gesproken wordt, ipv over de toekomst ("zal worden"). Vandaar dat naar de geboorteplaats van de messias gevraagd kan worden, en vandaar dat Simeon de Christus te zien krijgt - zoals beloofd door God - terwijl Hij nog een baby is.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2007, 08:24:28 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #125 Gepost op: februari 27, 2007, 09:11:10 pm »
Kleinigheidje, het schijnt ook nog eens zo te zijn dat de titel 'mensenzoon' begrepen moet worden als een messianistische titel.

edit:
Dit bedoel ik.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2007, 09:21:42 pm door Laodicea »

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #126 Gepost op: februari 27, 2007, 11:33:51 pm »
Wat betreft je laatste pericoop heb ik tot slot dit antwoord erop, omdat ik het zo geloof en geloof wat er staat geschreven en kennelijk niet in staat ben om het te beredeneren en daarom geloof ik het heel eenvoudig....

In Zijn "dagen des vleses" was Jezus van Nazareth dus wel een zoon van David, net zoals Zijn vader Jozef ook een zoon  van David was. Zij waren afstammelingen uit de Koninklijke familie. Maar pas na Zijn opstanding werd Hij de Zoon van David (de Messias) die vanuit het Oude Testament beloofd was.

In deze positie als de Zoon van David zal de Heere Jezus Christus als Koning regeren over het "huis van Jakob"

Ondanks dat de Heere Jezus Christus bij Zijn opstanding deze troonrechten over het huis Israëls ontving, werden dit niet direct tot uitvoering gebracht. De vestiging van dit aardse Koninkrijk laat nog op zich wachten.  

De Zoon werd bij Zijn opstanding door God gegenereerd als Eersteling van een nieuwe schepping. De vestiging van het Koninkrijk over Israël is hier een onderdeel van, echter voordat dit ten uitvoer gebracht zou worden heeft en had God eerst een plan met de heidenen.

"En nadat deze zwegen, antwoordde Jakobus, zeggende: Mannen broeders, hoort mij.  Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam.  En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is: Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten".  Handelingen 15 : 13-16

Misschien is deze tekst nog een raakvlak?
 "Ik weet, dat gij Abrahams zaad zijt; maar gij zoekt Mij te doden; want Mijn woord heeft in u geen plaats.  Ik spreek wat Ik bij Mijn Vader gezien heb; gij doet dan ook, wat gij bij uw vader gezien hebt.  Zij antwoordden en zeiden tot Hem: Abraham is onze vader. Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen.  Maar nu zoekt gij Mij te doden, een Mens, Die u de waarheid gesproken heb, welke Ik van God gehoord heb. Dat deed Abraham niet.  Gij doet de werken uws vaders. Zij zeiden dan tot Hem: Wij zijn niet geboren uit hoererij; wij hebben een Vader, namelijk God.  Jezus dan zeide tot hen: Indien God uw Vader ware, zo zoudt gij Mij liefhebben; want Ik ben van God uitgegaan; en kom van Hem. Want Ik ben ook van Mijzelven niet gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden".  Johannes 8: 37-42

Ook in Johannes 3 wordt hierover gesproken :

"Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.   Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?  En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die (nu) in de hemel is".   Johannes 3 : 11-13

In dit gedeelte van Johannes 3 spreekt de Heere Jezus over het feit dat de Zoon des mensen alleen naar de hemel kon gaan (na Zijn opstanding) als Hij daarvan ook afkomstig was. In Zijn positie als de dienstknecht Jezus van Nazareth, was Hij afkomstig van zowel de Heere .... uit de hemel nedergedaald als van Adam ..... uit de mensen genomen. Omdat op deze wijze beide lijnen bij elkaar komen is de Christus, die geworden is Zoon van God en Zoon des mensen, de Middelaar tussen God en de mensen.  

Heere Jezus Christus ......... de Zoon van God

In Zijn verhoogde positie als de Zoon van God is Hij gezonden in de wereld om op te treden als de Middelaar van het Nieuwe Verbond. Als we het gedeelte in Johannes 3 verder lezen staat er :

" En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;   Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.   Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.  Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.  En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.   Johannes 3 :14-19

Zoals Mozes een slang verhoogde in de woestijn, waardoor het volk Israël genezen werd van de vele slangenbeten. Moest ook de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat Hij in Zijn verhoogde positie (als de Christus, de Zoon van de Levende God) verlossing zou kunnen brengen aan de vele gelovigen. Als hier dus staat dat God Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft slaat dit niet op de Heere Jezus tijdens Zijn aardse rondwandeling, maar heeft het betrekking op de positie die de Heere Jezus nu (na Zijn opstanding) bekleed als de Christus, de Hogepriester van het Nieuwe Verbond.

Een soortgelijk Schriftgedeelte waarin de Heere Jezus deze verbinding legt tussen de Zoon des mensen en de Zoon van God is in Johannes 6 waar Hij spreekt over het Brood des Levens, het Brood dat (na Zijn opstanding) vanuit de hemel zou "nederdalen" :

De Heere Jezus wijst hier al vooruit op Zijn verhoogde positie in de hemel, van waaruit Hij Zichzelf zou offeren als Gode welbehaaglijk offer (Zijn lijden en sterven was dit niet !). In Zijn positie als de Zoon van God, en als de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek zou Hij verzoening doen voor Zijn volk en hen (ons gelovigen) reinigen van een kwaad geweten.  

De Heere Jezus bekleed de functie als de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek, een Hogepriester die met ons kan lijden en die weet wat er in ons mensen omgaat. Dit kan Hij weten omdat Hij zelf mens was !!!.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #127 Gepost op: februari 28, 2007, 12:44:12 pm »

quote:

Willeke schreef op 27 februari 2007 om 23:33:
Wat betreft je laatste pericoop heb ik tot slot dit antwoord erop, omdat ik het zo geloof en geloof wat er staat geschreven en kennelijk niet in staat ben om het te beredeneren en daarom geloof ik het heel eenvoudig....

In Zijn "dagen des vleses" was Jezus van Nazareth dus wel een zoon van David, net zoals Zijn vader Jozef ook een zoon  van David was. Zij waren afstammelingen uit de Koninklijke familie. Maar pas na Zijn opstanding werd Hij de Zoon van David (de Messias) die vanuit het Oude Testament beloofd was.
en het hele punt is nu juist, dat het niet zo staat geschreven. Je moet er telkens datgene wat je gelooft bij denken en dan klopt het. Dat betekent dus dat je vast zit in een cirkeltje. Om te lezen wat er staat, moet je er tekst bij 'lezen'.

quote:

In deze positie als de Zoon van David zal de Heere Jezus Christus als Koning regeren over het "huis van Jakob"

Ondanks dat de Heere Jezus Christus bij Zijn opstanding deze troonrechten over het huis Israëls ontving, werden dit niet direct tot uitvoering gebracht. De vestiging van dit aardse Koninkrijk laat nog op zich wachten.  

De Zoon werd bij Zijn opstanding door God gegenereerd als Eersteling van een nieuwe schepping. De vestiging van het Koninkrijk over Israël is hier een onderdeel van, echter voordat dit ten uitvoer gebracht zou worden heeft en had God eerst een plan met de heidenen.

dat de Zoon bij de opstanding de eersteling van de nieuwe schepping werd, staat los van zijn identiteit vóór de opstanding. Immers, vóór de incarnatie was Jezus volgens jou wel God, maar toen was Hij ook nog niet de eersteling van de nieuwe schepping. Ergo, of Jezus nu God of mens was of beide, maakt geen biet uit voor het eersteling zijn. Hij was eersteling, vanwege de opstanding, niet vanwege Zijn natuur/naturen.

quote:

"En nadat deze zwegen, antwoordde Jakobus, zeggende: Mannen broeders, hoort mij.  Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam.  En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is: Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten".  Handelingen 15 : 13-16

een profetie over de wederopbouw van David's troon, maar het zegt niks over welke naturen Jezus op welk moment had. Het spreekt alleen over Zijn Messiaanse rol.

quote:

Misschien is deze tekst nog een raakvlak?
 "Ik weet, dat gij Abrahams zaad zijt; maar gij zoekt Mij te doden; want Mijn woord heeft in u geen plaats.  Ik spreek wat Ik bij Mijn Vader gezien heb; gij doet dan ook, wat gij bij uw vader gezien hebt.  Zij antwoordden en zeiden tot Hem: Abraham is onze vader. Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen.  Maar nu zoekt gij Mij te doden, een Mens, Die u de waarheid gesproken heb, welke Ik van God gehoord heb. Dat deed Abraham niet.  Gij doet de werken uws vaders. Zij zeiden dan tot Hem: Wij zijn niet geboren uit hoererij; wij hebben een Vader, namelijk God.  Jezus dan zeide tot hen: Indien God uw Vader ware, zo zoudt gij Mij liefhebben; want Ik ben van God uitgegaan; en kom van Hem. Want Ik ben ook van Mijzelven niet gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden".  Johannes 8: 37-42

ook hier zie ik de relevantie niet. Hier geeft Jezus aan waar Hij vandaan komt, maar Hij zegt nergens wat Hij niet is.

quote:

Ook in Johannes 3 wordt hierover gesproken :

"Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.   Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?  En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die (nu) in de hemel is".   Johannes 3 : 11-13

waar komt het 'nu' vandaan? Dat staat niet in de bijbeltekst.

quote:

In dit gedeelte van Johannes 3 spreekt de Heere Jezus over het feit dat de Zoon des mensen alleen naar de hemel kon gaan (na Zijn opstanding) als Hij daarvan ook afkomstig was. In Zijn positie als de dienstknecht Jezus van Nazareth, was Hij afkomstig van zowel de Heere .... uit de hemel nedergedaald als van Adam ..... uit de mensen genomen. Omdat op deze wijze beide lijnen bij elkaar komen is de Christus, die geworden is Zoon van God en Zoon des mensen, de Middelaar tussen God en de mensen.  

Heere Jezus Christus ......... de Zoon van God

inderdaad komen beide lijnen bij elkaar in Jezus, en mede daarom heb ik er niet zo'n probleem mee, te accepteren dat Jezus kennelijk God en mens tegelijk was, als bijbelteksten dat aangeven (bv. Mar.1+de rest)

quote:

In Zijn verhoogde positie als de Zoon van God is Hij gezonden in de wereld om op te treden als de Middelaar van het Nieuwe Verbond. Als we het gedeelte in Johannes 3 verder lezen staat er :

" En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;   Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.   Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.  Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.  En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.   Johannes 3 :14-19

Zoals Mozes een slang verhoogde in de woestijn, waardoor het volk Israël genezen werd van de vele slangenbeten. Moest ook de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat Hij in Zijn verhoogde positie (als de Christus, de Zoon van de Levende God) verlossing zou kunnen brengen aan de vele gelovigen. Als hier dus staat dat God Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft slaat dit niet op de Heere Jezus tijdens Zijn aardse rondwandeling, maar heeft het betrekking op de positie die de Heere Jezus nu (na Zijn opstanding) bekleed als de Christus, de Hogepriester van het Nieuwe Verbond.

als we 'verhogen' puur moeten opvatten zoals jij dat hier doet, namelijk slaand op de verhoging tot goddelijkheid, dan zou deze tekst dat inderdaad zeggen. Maar de slang werd niet tot God verhoogd (en was het ook nooit!), maar werd wel op een paal in de hoogte gehouden, zoals Jezus op een paal in de hoogte gehouden werd bij Zijn kruisiging. Dus deze 'verhoging' kan veel directer slaan op de handelingen bij de kruisiging, en dan gaat je betoog niet op.

quote:

Een soortgelijk Schriftgedeelte waarin de Heere Jezus deze verbinding legt tussen de Zoon des mensen en de Zoon van God is in Johannes 6 waar Hij spreekt over het Brood des Levens, het Brood dat (na Zijn opstanding) vanuit de hemel zou "nederdalen" :
het "na zijn opstanding" plaats je er klakkeloos bij, maar dat is nu juist de vraag, óf Hij dat exclusief voor na de opstanding bedoelde.  In vers 35 spreekt Jezus in tegenwoordige tijd en zegt dat Hij het brood des levens is. Niet dat ze nog even moeten wachten tot over een paar jaar na de opstanding.

quote:

De Heere Jezus wijst hier al vooruit op Zijn verhoogde positie in de hemel, van waaruit Hij Zichzelf zou offeren als Gode welbehaaglijk offer (Zijn lijden en sterven was dit niet !). In Zijn positie als de Zoon van God, en als de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek zou Hij verzoening doen voor Zijn volk en hen (ons gelovigen) reinigen van een kwaad geweten.  

De Heere Jezus bekleed de functie als de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek, een Hogepriester die met ons kan lijden en die weet wat er in ons mensen omgaat. Dit kan Hij weten omdat Hij zelf mens was !!!.

Hier negeer je wat ik eerder over dit offer en hebreeën zei:

Als hogepriester brengt Jezus continu offers namens/voor ons (Hebr.8:1-2: "De kern van mijn betoog is dat wij een hogepriester hebben die in de hemel plaatsgenomen heeft aan de rechterzijde van de troon van Gods majesteit 2 en die de dienst vervult in het ware heiligdom"), maar er is ook sprake van een éénmalig offer (Hebr.9:12: "Christus daarentegen is aangetreden als hogepriester van al het goede dat ons is toebedacht: hij is door een indrukwekkender en volmaakter tent – die niet door mensenhanden gemaakt is en niet behoort tot onze schepping – 12 voor eens en altijd het hemelse heiligdom binnengegaan, en dan niet met bloed van bokken en jonge stieren maar met zijn eigen bloed. Zo heeft hij een eeuwige verlossing verworven."). Dus Jezus' dood aan het kruis was dit eeuwig offer wat eeuwige verlossing (en verzoening) verwierf, maar kennelijk is Jezus nog steeds bezig met namens ons offers brengen (Hebr.8). Ongetwijfeld omdat wij als christenen nog steeds zondige mensen zijn.

Het welriekende offer waar Paulus het in Efeze 5:2 over heeft ("zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk.") is een slachtoffer. Dat verwijst duidelijk naar de kruisiging (waar Jezus het offerlam, het paschalam was) en naar Jesaja 53 waar over een schuldoffer en over de kruisiging wordt gesproken. Het gaat dus, ondanks de woordkeuze voor 'welriekend' toch over het kruisoffer. Dát was namelijk een overduidelijk 'slachtoffer'.

Dat God dat slachtoffer "toevallig" welriekend vindt, ondanks dat het geen reukoffer is, maakt niet uit. Er staat expliciet dat het een slachtoffer is, én dat God het welriekend vond. Je kunt dus niet het ene deel "het is welriekend" uitspelen tegen het andere deel "slachtoffer"  door te zeggen dat het welriekend is, en daarom een reukoffer moet zijn geweest en dus geen slachtoffer. Je negeert dan namelijk de andere helft van Paulus' zin en selecteert dan arbitrair een gedeelte daaruit.

Hebr. 7
12 Want uit een verandering van priesterschap volgt noodzakelijk ook een verandering van wet. (..) 17 Want van Hem wordt getuigd: Gij zijt priester in eeuwigheid naar de ordening van Melchisedek. 18 Want een vroeger voorschrift wordt wel afgeschaft, als het zonder kracht en nut is, 19 – immers de wet heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht – maar thans wordt een betere hoop gewekt, waardoor wij nader tot God komen. 20 En in zoverre het niet zonder een plechtige eed plaats had – want genen zijn zonder eed priester geworden, 21 maar déze met een eed bij monde van Hem, die tot Hem sprak: De Here heeft gezworen en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt priester in eeuwigheid – 22 in zoverre is Jezus ook van een beter verbond borg geworden. 23 En zíj zijn in groter getale priester geworden, omdat zij door de dood verhinderd werden het te blijven, 24 doch Híj heeft, juist doordat Hij in eeuwigheid blijft, een priesterschap, dat op geen ander kan overgaan. 25 Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten. 26 Immers, zulk een hogepriester hadden wij ook nodig: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven; 27 die niet, gelijk de hogepriesters, van dag tot dag eerst offers voor zijn eigen zonden behoeft te brengen en daarna voor die van het volk, want dit laatste heeft Hij eens voor altijd gedaan, toen Hij Zichzelf ten offer bracht. 28 Want de wet stelt als hogepriester mensen, die met zwakheid behept zijn, maar het plechtige woord van de eed, die ná de wet kwam, stelt de Zoon, die in eeuwigheid volmaakt is.

allereerst een interessant puntje. Eerst was er de priesterschapswijziging, en daaruit volgde logischerwijs de wijziging van wet (vers 12). Daarnaast blijkt uit dit gedeelte dat Jezus met een eed (uit de psalmen) (vers 22) ingezworen werd. Dat gebeurde n.b. zelfs honderden jaren vóór Zijn geboorte op aarde! Daarnaast blijkt uit vers 27 dat die nieuwe Hogepriester "zichzelf ten offer bracht" en dat dat was om dat laatste te doen, namelijk voor de zonden van zijn volk een offer brengen. Jezus wordt dus als hogepriester aangeduidt vóordat Hij het kruis-offer brengt, want het offer aan het kruis is het offer wat Hij als hogepriester bracht. Toen was Hij hogepriester, bij de kruisiging.

Dat is het eenmalige offer waar Hebr. 9:12 en bv. Ef.5:2 ook over spreken. Zowel Ef.5:2 als Jesaja 53 als Hebr.7 geven aan dat Jezus' kruisdood een (slacht)offer was, en Hebr.7 geeft ook aan dat Jezus toen al als hogepriester beschouwd werd.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #128 Gepost op: februari 28, 2007, 01:51:20 pm »
even een puntje ter aanvulling: bij de slachtoffers in het oude testament staat ook dat het was 'tot een lieflijke reuk voor de HEERE' (bijvoorbeeld Lev. 1 : 9, 13, 17) En ga er maar vanuit dat dat heel wat meer stonk dan de reukoffers...
computerfout: een vreemde een in de byte

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #129 Gepost op: februari 28, 2007, 01:57:55 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 28 februari 2007 om 13:51:
even een puntje ter aanvulling: bij de slachtoffers in het oude testament staat ook dat het was 'tot een lieflijke reuk voor de HEERE' (bijvoorbeeld Lev. 1 : 9, 13, 17) En ga er maar vanuit dat dat heel wat meer stonk dan de reukoffers...

zo zie je maar weer: neem niks voor waar aan totdat je het zelf uitgezocht hebt. Ik ging ervanuit dat Willeke dit al wel uitgezocht had, maar kennelijk dus niet?! In Efeze 5:2 kan dus het 'slachtoffer' niet eens tegen de 'welriekende geur' uitgespeeld worden, omdat dat in het OT ook al samen voorkomt.

dankjewel!

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #130 Gepost op: februari 28, 2007, 11:41:35 pm »
Ik kan in Leviticus niet terugvinden dat het slachtoffer tot een lieflijke reuk was, wel de andere offers.

Het woordje "In" in de tekst uit Johannes is er tussen gevoegd omdat de Heer nu toch in de hemel is? Of het in de grondtekst staat weet ik niet.

De offers waren niet echt het onderwerp van dit topic, dus is het slechts aangetipt, misschien heb ik iets verkeerds gezegd erover?
Ik heb het in ieder geval als volgt bedoeld.

Als je het lijden en sterven van de Heere Jezus een offer in de bijbelse betekenis van het woord zou zijn, dan zou Hij daarmee de wet overtreden hebben.
Dan was Hij door Zijn eigen overtreding des doods schuldig geweest. Hij was geen priester en mocht dus niet offeren.
Hij kwam uit de stam van Juda en mocht niet eens een offer brengen.;
Dat was het werk van de priesters en die waren uit de stam van Levi.
Zij slachtten een schaap bijvoorbeeld en dat deden ze op de slachtbank.
Wat werd uiteindelijk aan de Heer geofferd? De rook die opsteeg naar boven. Dat was de Heer een lieflijke reuk.

Rook is een beeld van geestelijke dingen. Zie het Pantheon in Rome met zijn open dak.
Dat moest opstijgen tot de goden.

Jesaja 53 vers 7: Hij werd ter slachting geleid. Zijn kruisdood is hetzelfde als het slachten van een schaap op de slachtbank.

Pas na Zijn opstanding mocht Hij wat offeren. Vanaf dat moment was Hij wedergeboren en gold Zijn aardse afkomst niet meer.
Vanaf dat moment was en is Hij Hogepriester, niet naar de ordening van Aäron, maar van Melchizédek.
Vóór Zijn opstanding waren koningschap ( Juda) en priesterschap ( Levi) gescheiden.
Nà Zijn opstanding konden die twee functies weer door één Persoon uitgeoefend worden.
Hebr. 8 vers 3 en 4.

Was de Heere Jezus, toen Hij aan het kruis stierf op aarde of in de hemel?
 Was Hij uit de stam van Levi? Mocht Hij dus een offer brengen? Nee. Heeft Hij dan geen offer gebracht? Ja dus na de opstanding;
Toen heeft Hij Zichzelf geofferd aan God.
Natuurlijk moest Hij eerst "geslacht"worden, anders zou Hij nooit dat offer hebben kunnen brenken en dankzij dat offer is Hij de goede herder, Die Zijn leven stelt voor Zijn schapen.

Hebr. 9 vers 13 en 14: Want indien het bloed der stieren en bokken, en de as der jonge koe, besprengende de onreinen, reinigt tot de reinigheid des vleses.
Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door de eeuwigen Geest Zichzelf Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om de levende God te dienen.

Door de offers onder het OT werd het vlees gereinigd. Dat stelde niet zoveel voor, want ieder jaar moest het opnieuw gebeuren.
Die reiniging was dus niet afdoende. Daarentegen reinigt het offer van Christus ons geweten, onze geest, van dode werken.
Door dat offer zijn wij in staat gesteld en blijven wij in staat om de levende God te dienen.
Zoals in het OT alleen maar gave dieren geofferd mochten worden, zo mankeert er aan ons ook niets in die zin dat Christus ervoor zorgt dat wij er toch gaaf  ( zonder zonden) worden aangezien door God. Zo kunnen wij ook zelf geofferd worden aan Hem.

Hebr. 10 vers 1 tot 5

Al die wetten onder het OT ook de wetten over de offers, waren slechts een beeld van de dingen die onder het NT zouden gebeuren.
Onder het OT konden de zonden nooit weggenomen worden, maar nu, nu Christus Zichzelf geofferd heeft, kunnen die zonden wel worden weggenomen.
Hij is immers onze Hogepriester.
Joh. 13 vers  9 en 10.

Dat gaat over de voetwassing van de discipelen door de Heer Jezus. Een beeld van wat Hij nu voor ons doet.
Wij hoeven niet meer helemaal gewassen te worden. Dat heeft Hij gedaan voor ons aan kruis.
Nu wast Hij alleen nog onze voeten. Dat is wat ons nog met deze zondige aarde verbindt.
Omdat wij nog in een zondig lichaam leven. Als daar niets aan gedaan zou worden dan konden we ook nu niet de levende God dienen.

Gelukkig heeft Hij Zijn leven gesteld voor Zijn schapen en zorgt ervoor dat wij steeds rein Voor God kunnen staan.
Voorwaarde is wel dat we dat geloven, want anders blijven we in onze zonden.
Als Hij zegt dat we gereinigd zijn, dan is dat zo. Door dat offer zijn wij voor altijd geheiligd.

Hebr 10 vers 8 Als Hij te voren gezegd had.: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden).
Toen sprak Hij: "Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.
In welke wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Christus. eenmaal geschied

Al die offers, die onder het Oude Verbond gebracht waren, hoefde God niet. Die offers waren slechts een beeld van het ene offer dat gebracht werd onder het Nieuwe Verbond.
Dat is het offer van het lichaam van Christus.
Nogmaals, dat is niet Zijn lichaam dat aan het kruis gedood werd, maar het lichaam dat hij bij Zijn opstanding gekregen heeft.

Efeze 1 vers 22 en 23..En heeft alle dingen (tapantha) Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen.
Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervuld.

Dat lichaam is de Gemeente. Hij heeft dus niet alleen Zichzelf geofferd, maar ook de Gemeente.
Ons nieuwe Leven is in feite het leven van Christus. Ons leven is dus Zijn leven. Daar heeft Hij de beschikking over....althans..dat zou zo moeten zijn.
Dat leven van Christus en de Gemeente. Hoofd en Lichaam, heeft Hij aan God ter beschikking gesteld.

God heeft dat leven een functie gegeven. Christus is de Hogepriester geworden van het NIeuwe Verbond; en daarom zijn wij priester geworden. God doet dus Zijn werk via ons.
Rom 12 vers 1: Ik bid u dan, broeders door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende heilige en Gode welbehagelijke offerande, welk is uw redelijk Godsdienst ( dienst aan God en geen religie).
Wij stellen toch ook ons nieuwe leven als offer aan God tot een welkriekende reuk, zonder dat we op de slachtbank gaan?

De priesters onder het oude verbond droegen een vergankelijk priesterschap maar Christus is onvergankelijk.
Bovendien was en is Hij na Zijn opstanding absoluut zonder zonden.
Daaom kan Hij volkomen zaligmaken.

In het hebr. is het woord voor offeren hetzelfde als het "naderen tot God" n.l. het woord "korban".
Net als de rook van het verbrande dier tot God naderde, zo naderen ook wij "in de geest" tot God.
De rook is daarmee een beeld van de opstanding uit de doden.
We zijn dan niet meer vleselijk, maar geestelijk. Zo naderen wij tot God, niet met de oude mens, maar met de nieuwe mens.
 Wij naderen tot de troon der genade, waar Christus zit aan de de rechterhand van God.
Daar is Hij onze Hogepriester dus de Middelaar tussen God en de gelovigen en Hij bidt voor ons.
Daar kon het priesterschap van Aäron niet aan tippen. Dat was wel belangrijk, maar alleen als beeld van het Hogepriesterschap van Christus. Het laatste is de vervulling van het eerste.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #131 Gepost op: februari 28, 2007, 11:50:42 pm »
"In slachtoffer en spijsoffer hebt Gij geen behagen "Gij hebt Mij geopende oren gegeven..
brandoffer en zondoffer hebt Gij niet gevraagd.
Toen zeide Ik: "Zie , Ik kom; in de boekrol is over Mij geschreven; Ik heb lust om Uw wil te doen, Mijn God
Uw wet is in Mijn binnenste.

Een citaat uit Psalm 40 waar het gaat over de Here jezus Christus zoals ook in Hebr. 10,

"Gij hebt Mij een Lichaam bereid" en hieruit blijkt dat de gehoorzaamheid van Christus tot uitvoering zou worden gebracht in een menselijk lichaam.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #132 Gepost op: maart 01, 2007, 01:10:20 am »

quote:

Willeke schreef op 28 februari 2007 om 23:41:
Ik kan in Leviticus niet terugvinden dat het slachtoffer tot een lieflijke reuk was, wel de andere offers.
Leviticus 1
1 De HEER riep Mozes en zei vanuit de ontmoetingstent tegen hem: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Als iemand van jullie de HEER een offer uit de veestapel wil aanbieden, moet dat een rund, een schaap of een geit zijn.
3 Wie een brandoffer wil aanbieden en daarvoor een rund neemt, moet een mannelijk dier nemen zonder enig gebrek. Hij moet het naar de ingang van de ontmoetingstent brengen, waar de HEER het zal aanvaarden. 4 Hij moet zijn hand op de kop van het offerdier leggen, dan zal zijn offer worden aanvaard als verzoening. 5 Hij moet de stier slachten ten overstaan van de HEER, en de priesters, de zonen van Aäron, moeten het bloed naar het altaar brengen dat bij de ingang van de ontmoetingstent staat en het tegen de zijkanten ervan gieten. 6 Het offerdier moet worden gevild en in stukken gesneden, 7 en de zonen van Aäron, de priester, moeten een vuur op het altaar aansteken en er hout op leggen. 8 De priesters moeten de stukken vlees van het offerdier met de kop en het vet op het houtvuur op het altaar leggen. 9 De ingewanden en de poten van het offerdier moeten met water gewassen worden, en de priester moet alles op het altaar verbranden. Zo is het geschikt als brandoffer, als geurige gave die de HEER behaagt.
10 Wie een schaap of geit als brandoffer aanbiedt, moet een mannelijk dier nemen zonder enig gebrek. 11 Hij moet het slachten aan de noordkant van het altaar, ten overstaan van de HEER, en de priesters, de zonen van Aäron, moeten het bloed tegen de zijkanten van het altaar gieten. 12 Het dier moet in stukken worden gesneden, en de priester moet de stukken vlees met de kop en het vet op het houtvuur op het altaar leggen. 13 De poten en de ingewanden moeten met water gewassen worden, en de priester moet alles naar het altaar brengen en het daarop verbranden. Zo is het geschikt als brandoffer, als geurige gave die de HEER behaagt.
14 Wie een vogel als brandoffer aan de HEER aanbiedt, moet een tortelduif of een jonge gewone duif nemen. 15 De priester moet het offer naar het altaar brengen, het dier de kop afknijpen en die op het altaar verbranden. Het bloed laat hij uitlekken langs de zijkant van het altaar. 16 Hij moet de krop met inhoud verwijderen en weggooien op de ashoop, aan de oostkant van het altaar. 17 Daarna scheurt hij de vleugels in, zonder ze los te trekken, en verbrandt hij de vogel op het houtvuur op het altaar. Zo is het geschikt als brandoffer, als geurige gave die de HEER behaagt.

Lev.1 ondersteunt dus mijn lezing van Efeze 5:2, waar het m.i. gewoon helder en duidelijk gaat over het slachtoffer wat Jezus aan het kruis bracht. En dat dat offer 'welriekend' wordt genoemd, is misschien eigenaardig, maar niet onbijbels, aangezien in Lev.1 (zie hierboven) meermalen een slachtoffer 'als geurige gave die de Heer behaagt' wordt beschreven.

quote:

Het woordje "In" in de tekst uit Johannes is er tussen gevoegd omdat de Heer nu toch in de hemel is? Of het in de grondtekst staat weet ik niet.
het staat niet in de grondtekst. Het is dus jouw interpretatie van wat er daar bedoeld wordt.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #133 Gepost op: maart 01, 2007, 08:27:27 pm »
Dan heb ik toch een probleem.
We weten dat de Heer stierf voor de hele mensheid.
In Efeze  5 vers 2 staat: En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot en offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk.

Dit gaat over gelovigen maar Zijn kruisdood was voor de hele mensheid???
En Zijn opstanding alleen voor gelovigen.
De verwijzing is in mijn Bijbel o.a. naar Titus 2 vers 14: : "Die Zichzelven voor ONS gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goed werken.
Het gaat ook hier duidelijk over gelovigen dus over de Gemeente.

Dat bevestigt mijn hele betoog over het begrip "offer" wat Hij aanbood aan de Vader bij/na Zijn opstanding.
Dat deed Hij volgens Johannes 20 vers 17 voordat zij Hem mochten aanraken en Hij een plaats ging bereiden voor ons.
.." Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders en zeg hun: Ik vare op tot Mijn vader en uw Vader en tot Mijn God en uw.

Toen ging Hij idd naar de Vader om Zijn titels in ontvangst te nemen en een Lichaam te ontvangen waarmee Hij door deuren kon enz....
Want het graf was leeg, dus Hij is in het aardse Lichaam opgestaan wat veranderd is evenals wat met de lichamen van gelovigen zal gebeuren in de toekomst.

Het gaat hier uiteraard niet om Zijn hemelvaart.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2007, 08:30:46 pm door Willeke »

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #134 Gepost op: maart 01, 2007, 08:39:28 pm »
Al eerder werd de dochter van Jeftha genoemd en ook Izak.
Jeftha is een type van de Here Jezus en het gaat nu te ver om die hele geschiedenis uit Richteren te behandelen, maar beiden zouden geoffreerd worden.
Dat is apart gezet en niet afslachten.
Uit het hele hoofdstuk kun je absoluut niet opmaken dat zijn dochter afgeslacht werd.
God vraagt geen mensenoffers van mensen..."In slachtoffer en spijsoffer hebt Gij geen behagen" staat er duidelijk en dat zijn de woorden van de Heer Zelf.
Het is natuurlijk puur typologisch bedoeld al zouden we de letterlijke en profetische betekenissen van alles in het OT ook serieus nemen.
Zo is ook de Bijbel wel voor ons geschreven, maar gaat niet altijd over ons.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2007, 08:40:56 pm door Willeke »

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #135 Gepost op: maart 01, 2007, 11:15:22 pm »

quote:

Willeke schreef op 01 maart 2007 om 20:27:
hoezo? waar haal je dit vandaan?

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #136 Gepost op: maart 02, 2007, 12:30:20 am »
Want alzo lief had God de wereld gehad opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven zal hebben.  Johannes 3 vers 16

De Heer stierf voor alle mensen, maar worden alle mensen behouden?
Nee immers.... of geloof jij in de alverzoening?
Alleen degenen die geloven krijgen deel aan Zijn opstanding en ontvangen nieuw leven en over die mensen gaat het in Efeze, over gelovigen.

Meindertd

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #137 Gepost op: maart 02, 2007, 11:04:07 am »

quote:

Willeke schreef op 02 maart 2007 om 00:30:
Alleen degenen die geloven krijgen deel aan Zijn opstanding en ontvangen nieuw leven en over die mensen gaat het in Efeze, over gelovigen.
Naast Alverzoening zou je ook kunnen bediscuseren dat Jezus niet voor alle mensen stierf. Juist niet voor degenen die dit kruisoffer een aanstoot vinden.

Er staat in 1 kor 1:18

quote:

De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God.

Daar wordt de boodschap van het kruis voor hen die gered worden een kracht genoemd. En voor degene die verloren gaan een dwaasheid.  Ik ben het met jouw eens dat de omvang van het kruisoffer genoeg is voor heel de wereld. Maar ik denk dat God niet de kruisoffer wil opdringen aan hen die het een dwaasheid vinden. Maar ik begrijp uit jouw woorden dat jij denkt dat het resultaat van de kruisdood wel aan alle mensen is uitgedeeld? Krijg je dan niet een spagaat in het laatste oordeel? Waar God dan verzoende, dus in Gods ogen dan zondeloze mensen moet veroordelen? Of zie ik het nu weer helemaal verkeerd? Vandaar de ondersteuning aan de vraag van nunc

Leg uit, hoe het volgens jouw precies zit met dat de kruisdood voor alle mensen is?

Groeten Meindert
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2007, 11:09:38 am door Meindertd »

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #138 Gepost op: maart 02, 2007, 05:31:45 pm »

quote:

Meindertd schreef op 02 maart 2007 om 11:04:
[...]

Naast Alverzoening zou je ook kunnen bediscuseren dat Jezus niet voor alle mensen stierf. Juist niet voor degenen die dit kruisoffer een aanstoot vinden.

Er staat in 1 kor 1:18

[...]

Daar wordt de boodschap van het kruis voor hen die gered worden een kracht genoemd. En voor degene die verloren gaan een dwaasheid.  Ik ben het met jouw eens dat de omvang van het kruisoffer genoeg is voor heel de wereld. Maar ik denk dat God niet de kruisoffer wil opdringen aan hen die het een dwaasheid vinden. Maar ik begrijp uit jouw woorden dat jij denkt dat het resultaat van de kruisdood wel aan alle mensen is uitgedeeld? Krijg je dan niet een spagaat in het laatste oordeel? Waar God dan verzoende, dus in Gods ogen dan zondeloze mensen moet veroordelen? Of zie ik het nu weer helemaal verkeerd? Vandaar de ondersteuning aan de vraag van nunc

Leg uit, hoe het volgens jouw precies zit met dat de kruisdood voor alle mensen is?

Groeten Meindert

Ik meen dat Johannes 3 vers 16 daar helder genoeg over is, maar oké:

Het lijden dat Hij onderging was in onze plaats en voor onze zonden; zijn sterven was eveneens in onze plaats en voor onze zonde.
Maar daar kan het niet bij blijven.
Wanneer wij de dood van Christus op onszelf van toepassing brengen, weten wij dat wij verlost zijn van de zonde en de wet, maar het betekent tevens dat wij voor
God ons leven verloren hebben.

Behalve onze zonden zijn we ook ons leven zoals geërfd van Adam kwijtgeraakt.
De ziekte van de boom is weggenomen, maar de boom is zelf ook dood. Zoiets als...de operatie is geslaagd, maar de patiënt is overleden.
Er is daarmee nog niets opgelost.

"Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen. "1 Korinthe 15 vers 19.

"En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof." 1 Korinthe 15 vers 14.

"En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs zo zijt gij nog in uw zonden. Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn"

Christus is niet Iemand, die het leven afneemt, maar die Het Leven geeft.
Hij is niet alleen voor ons gestorven, maar ook voor ons opgewekt.
En dan heb ik het nu uitsluitend over degenen die gelovigen, degenen die een keuze maken en dat Leven in Christus accepteren.
Romeinen 6 en Efeze 2

Doordat wij geplaatst werden "in Christus" hebben wij net als Christus onze oude vleselijke natuur verloren. maar door diezelfde positie "in Christus" ontvingen wij met Hem een nieuw leven, een leven uit de doden. Romeinen 6 vers 23 en Romeinen 6 vers 9.
"Wetende dat Christus opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft, de dood heerst niet meer over hem.Dit is een leven dat pas na de dood begint.
"Is er leven na de dood? "
Antwoord: "Ja er is leven na de dood, maar dan alleen in de verheerlijkte opgewekte Christus.
En dit leven kunnen wij nu reeds ontvangen als wij geloven dat Hij in onze plaats gestorven is.
Dan is Zijn dood onze dood en dan is Zijn Leven ons leven. En omdat het leven begint waar de dood ophoudt is het een eeuwig leven.

Eeuwig leven is dus geen prolongatie door de eeuwen heen van het leven dat Adam voor de zonde val bezat.
Het is een leven op een totaal ander niveau en van andere aard dan het leven dat God in de neusgaten van Adam blies.
Het is zo sterk dat de Griekse grondtekst van het NT verschillende woorden gebruikt: Het natuurlijk menselijk leven is "psuche"en wordt vertaald met leven, maar ook vaak met ziel.
Hiervan afgeleid is het b.v. naamwoord "psuchikos" en wordt vertaald met natuurlijk.

..."maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn en eigenlijk zou "psuchikos" vertaald moeten worden met ziellijk omdat de "ziel" de aanduiding is van het soort leven dat de mens op natuurlijke wijze ontvangen heeft.

Psuche is het natuurlijke leven van de mensheid. Dat is ook het leven dat de Heer opgaf ten behoeve van die mensheid.

Het Leven dat Hij aan de gelovigen geeft, het eeuwig leven wordt aangeduid met "zoë".

Dat onderscheid komt sterk naar  voren waar ik wil naar toe wil, n.l. het evangelie van Johannes, vele teksten spreken hierover.

Een ieder die gelooft in de Here Jezus Christus krijgt deel aan Zijn opstanding en degenen die die keus niet maken zijn met de kruisiging in de dood gebracht. .. "Eén is gestorven dus zijn allen gestorven".

Het gesprek met Nicodemus is duidelijk wat wedergeboorte is en als dat niet plaatsvindt heeft men geen deel aan de opstanding.
Dus kort door de bocht gezegd.

De genade Gods is verschenen aan alle mensen, maar als men het niet aanneemt is men verloren.
..."Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."Johannes 3 vers 3.
Vers 5 ..."Hij kan het Koninkrijk Gods niet ingaan." Zeg nu niet direct dat dat de Hemel is want dat is de helft van het verhaal. Wij worden door wedergeboorte één plant met Hem en één Lichaam, de Gemeente genaamd, een verborgen koninkrijk met een verborgen Koning.

Allen die dat geloven hebben deel aan... en leven vanuit.... die opstanding en in dat leven heeft de zonden geen plaats.
..'Wat uit God geboren is zondigt niet."
De zonden van ongelovigen speelt ook geen rol want ongelovigen zijn dood voor God want .."Eén is gestorven en dus zijn allen gestorven"...

Ik val in herhalingen.
De Heer werd bij de opstanding de Eerstgeborene van een heel nieuwe schepping waarvan Hij het Hoofd is.
Als je geen keuze maakt blijf je in de oude natuur die in de dood is gebracht.

Dat wedergeboorte in principe gelijk is aan opstanding ten leven werpt nieuw licht op de anders onbegrijpelijk vraag aan Nicodémus: "Zijt gij de leraar van Israël en weet gij deze dingen niet? Maar de Schrift van deze theoloog bestond hoofdzakelijk uit het OT.
Nu lijkt het alsof het begrip wedergeboorte niet voorkomt in het OT, maar het komt voor in de vorm van "Opstanding ten leven"en in het woord Gilgal, Hij kon het wel degelijk weten.

Reincarneren is overigens weer vleesworden en wedergeboorts is geestwording.

Het is dan na bovenstaand heel goed mogelijk om alle woorden van wedergeboorte te vervangen door opstanding.
En die opstanding is bestemd voor wedergeborenen en niet voor iedereen, maar voor "een ieder die gelooft".

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #139 Gepost op: maart 02, 2007, 06:34:49 pm »

quote:

Willeke schreef op 02 maart 2007 om 00:30:
Want alzo lief had God de wereld gehad opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven zal hebben.  Johannes 3 vers 16

inderdaad

quote:

nee, ik geloof niet in alverzoening. Ik snap ook niet hoe je erop komt om dat te vragen?

jij zei:

quote:

Willeke in "De Zoon des mensen."
en ik snapte niet wat je daarmee bedoelde. Misschien bedoelde je dat het aanbod van genade (waar de kruisdood voor staat) in principe voor iedereen is, maar dat het uiteindelijk alleen voor diegenen die Jezus als Here erkennen, tot verzoening leidt. Als je dat bedoelt, dan ben ik het met je eens.

quote:

nu ik - denk ik - snap wat je bedoelt met 'kruisdood voor allen', kan ik ingaan op de post die de aanleiding voor mijn vraag was:

quote:

Willeke schreef op 01 maart 2007 om 20:27:
Dan heb ik toch een probleem.
We weten dat de Heer stierf voor de hele mensheid.
In Efeze  5 vers 2 staat: En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot en offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk.

Nu begrijp ik je redenering, en durf ik ook te stellen dat ze onjuist en onbijbels is. Je redeneert als volgt: het kruis was voor iedereen (het aanbod), maar de verzoening is (uiteraard) alleen voor diegenen die Jezus als Here hebben geaccepteerd. Dit lijk jij te koppelen aan de opstanding, maar niet aan de kruisdood (verbeter me als ik ernaast zit) wellicht op basis van Kolossenzen 2:12?

En aangezien in Efeze 5:2 sprake is van het aanspreken van de gemeente ("zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer"), kan het daar niet over de kruisdood gaan. Is dat inderdaad je argument?

Als dat zo is, dan is het een onbijbels argument, want Kolossenzen 2 laat zien dat Paulus de kruisdood van Jezus beschouwt als het moment waarop we verzoend werden, want op dat moment werden de overtredingen kwijtgescholden:

Kol 2"13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd."

Ook de Efezebrief getuigd hiervan: " En in Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade" (Ef.1:7). Door Zijn (Jezus') bloed hebben we vergeving van de overtredingen. Ondanks dat het kruis voor iedereen een aanbod is, is het voor de aangeschrevenen (de gelovigen) tot vergeving.

quote:

De verwijzing is in mijn Bijbel o.a. naar Titus 2 vers 14: : "Die Zichzelven voor ONS gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goed werken.
Het gaat ook hier duidelijk over gelovigen dus over de Gemeente.
inderdaad gaat het hier om de gemeente. Maar zoals Kolossenzen 2 duidelijk laat zien, was de kruisdood voor ons tot verzoening. Uiteraard is ze aanbod voor iedereen, maar ze is qua uitwerking voor diegenen die Jezus als Here accepteren.

quote:

Dat bevestigt mijn hele betoog over het begrip "offer" wat Hij aanbood aan de Vader bij/na Zijn opstanding.

nee, integendeel. Wat het bij mij wel een beetje bevestigt, is dat je op zoek bent naar rechtvaardiging voor je standpunt dat Jezus geen God was op aarde, en dat je daardoor geneigd bent om onjuiste argumenten aan te nemen. Dit is niet vervelend bedoeld, en ik beschouw je ook zeker als iemand die oprecht gelooft in het verzoenende werk van Jezus Christus, maar ik bemerkt wel dat je moeilijk lijkt te doen, om het 'probleem'  op te lossen dat Jezus ook goddelijk zou zijn hier op aarde.

Ik kan me dat heel goed voorstellen, want ik kan zelf ook vrij weinig met een baby die God is. Ik snap er geen snars van, en ik weet ook niet of ik het wel wil geloven. Het is vreemd en een tikkeltje absurd, maar je komt er m.i. niet onderuit als je de bijbel bestudeert. Jezus wordt bv. al als baby aangeduid als Messias/Christus (ontmoeting met Simeon), en ook ten tijde van Zijn doop door Johannes de Doper, wordt Hij als God (HERE) geidentificeerd. Hoe gek het ook is, Jezus is kenenlijk op dat moment 'gewoon' God.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #140 Gepost op: maart 02, 2007, 08:28:23 pm »
Het is niet flauw bedoeld, maar bloedserieus: "Denk jij dat de Heer in de wieg of in de box of wat later de Thora kon opzeggen?

Ik probeer aan te tonen dat Hij  volledig Mens was, (alleen tijdens Zijn bediening op aarde, )op Hem werd juist de zonden gelegd omdat Hij Zoon des Mensen was.

Toen de Heere Jezus aan het kruis hing, was er geen vrede tussen God en Hem. Toen rekende God Hem als zondaar.  In onze plaats droeg Hij de zonden, van zondaren en goddelozen, aan het kruis. Toen was er van Gods zijde vervloeking en verdoemenis. Het handschrift, de wet gaf kennis der zonde en veroordeelde de mens.
Doch De Heer Jezus heeft het oordeel over de zonde en zonden voor ons gedragen.

"Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende."  Kol. 2:14.

In Zijn lijden en sterven droeg Hij de zonden (meervoud, de uitwerking van de zondige natuur) van de wereld.
De zonde (enkelvoud, de erfzonde die wij mee kregen in Adam) werd gedragen doordat de Heere Jezus de dood in ging.

De zonde heerst namelijk over de mens zolang als hij leeft, zodra een mens sterft is hij vrij van de zonde (erfzonde) maar draagt nog wel verantwoording voor de zonden die hij begaan heeft toen hij nog leefde.
Volgens dit principe zal de mensheid dan ook geoordeeld worden op de Jongste dag, waar zij voor de grote witte troon zullen verschijnen. ( Gelovigen verschijnen daar niet, die verschijnen voor de Rechterstoel van Christus en niet op de Jongste Dag).

Aanvaard men echter het verlossingswerk van de Heere Jezus Christus dan is men ook vrij van zijn gedane zonden.
De straf die de Heere Jezus droeg voor onze zonden, maakte ons voor God vrij van die straf, alsof wij hem zelf gedragen hadden.

De dood die de Heere Jezus onderging voor onze zonde, maakte ons vrij van de dood, alsof wij die zelf ondergaan hadden. Zoals ook 2 Kor. 5:15 zegt :
"Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is.  2 Kor. 2:15

Op de hierboven beschreven wijze zijn wij dus door de Heere Jezus verlost van de zonden en zonde. Als dit echter alles was dan zouden wij nog met Hem in de dood zijn. Dan had de overste dezer wereld, de Satan, toch zijn overwinning behaald. Maar zoals het eind van Jesaja 53 al vermelde had God een welbehagen in de Heere Jezus. De dood heeft Hem niet kunnen vasthouden. God wekte Zijn Knecht, de Rechtvaardige op uit de dood.

10....... als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.   11 Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.   12 Daarom zal Ik Hem een deel geven van velen, en Hij zal de machtigen als een roof delen, omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in den dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden gedragen heeft, en voor de overtreders gebeden heeft.   Jes. 53: 10b - 12

In de opstanding van de Heere Jezus hebben wij dus pas echt de verlossing ontvangen. In Hem zou God velen rechtvaardig maken. In Hem ontvingen wij het nieuwe leven.

"Maar ook om onzentwil, welken het zal toegerekend worden, namelijk dengenen, die geloven in Hem, Die Jezus, onzen Heere, uit de doden opgewekt heeft. Welke overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking".  Rom 4:24-25

"Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding".  Rom. 6:4-5

" .... indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden".   1 Kor. 15:17

Bij Zijn opstanding ontving de Heere Jezus een positie in de Hemel, Een Naam boven alle naam. Door Zijn opstanding werd hij de beloofde Messias, de Christus.  Hiermee was dit éénmalige werk "volbracht" zoals de Heere Jezus Zijn laatste woorden waren aan het kruis hangende "het is volbracht". In Filippensen 2 staat Zijn werk heel kernachtig beschreven in de verzen 5 t/m 10 :

5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;  6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;  7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;  8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.  9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;  10 Opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.  11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.    Filip. 2 : 5-11 (zie ook 1 Petr. 2 : 22-24)

Zijn volbrachte Werk was voor de gehele wereld..voor alle mensen.

Het huidige Werk van de Heere Jezus Christus is ten behoeve van de Gemeente.

Het volbrachte verlossingswerk van de Heere Jezus wekt bij nogal wat gelovigen de indruk dat Zijn werk nu klaar is.  
Nu is het wel zo dat het werk aangaande de "zonden der wereld" is volbracht, maar uit de Schrift blijkt dat er nu ook een "werk" gedaan wordt aan de gelovigen die Hem aangenomen hebben.

Bij Zijn opstanding ontving Christus naast Zijn hoge positie nog iets anders. Als loon voor Zijn gedane arbeid ontving Hij van God een "Volk voor Zijn Naam" namelijk de Gemeente. Dit volk, wat zou bestaan uit eerstelingen van een nieuwe schepping, wordt op vele plaatsen genoemd als "Hoofd en Lichaam". Hierbij is Christus het Hoofd en de Gemeente het Lichaam.

20.... Die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt; en heeft Hem gezet tot Zijn rechter hand in den hemel;  21 Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende;  22 En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen;  23 Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.  Efez. 1 : 20-23

"Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht. Gij die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden"   1 Petr. 2:9

Als eerstelingen in Christus zijn wij bestemd voor God en ontvangen hierdoor een positie in de hemel.
Al in het oude testament wordt ons het principe bijgebracht dat de eerstgeborene, de eerste vruchten van het land bestemd waren voor God, en zodanig in de tempel "geofferd" moesten worden. Volgens dit principe is de eerste vrucht van de nieuwe schepping bestemd voor God.

"Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft. Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden). En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus; Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen de uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus".     Efez. 2: 4-7

De Gemeente wordt gezien als een volk wat "opgeschreven is in de Hemel". De positie die wij ontvangen in Christus wordt door God gebruikt als voorbeeld en bewijs van Zijn genade en goedertierenheid. Dit is een hele speciale positie, die gezien vanuit het oude testament niet bekend was. Vanuit het oude testament was bekend dat de gelovigen van toen, zoals Abraham, Izaak, en vele andere gelovigen zouden opstaan op de Jongste dag en dan (op grond van hun geloof) een nieuwe aarde zouden bevolken. Dat er dus nu een gelovig volk is dat deze positie in de hemel ontvangt, is iets bijzonders. Het is het bewijs van Zijn genade.

Het werk dat de Heere Jezus Christus dus nu doet is ten behoeve van Zijn Lichaam.

Hij bouwt, reinigt  en onderhoud Zijn Lichaam ...... de Gemeente.

"Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.  Titus. 2 : 14  

In Handelingen 20 wordt de Gemeente gezien als een kudde schapen :

Zo hebt dan acht op uzelven en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.  Hand. 20:28  

In dit vers staat dat Hij de Gemeente Gods verkregen heeft door Zijn eigen bloed ? Mocht je hierin zijn lijden en sterven lezen dan mis je met alle respect de werkelijke betekenis van dit vers.
Zijn eigen bloed is namelijk Zijn eigen leven nu. Zijn bloed reinigt ons van onze zonden die wij nu begaan zolang wij ons nog in het oude lichaam bevinden. Zoals het bloed in uw eigen lichaam een voedende en reinigende werking heeft, zo reinigt ook Zijn bloed ons van dode werken en voedt ons met Zijn leven. Dit is werk waarvan je eigenlijk niets merkt, net zoals je eigen bloedsomloop die indien je gezond bent geruisloos zijn werk doet.  

In veel Schriftplaatsen wordt er gesproken over het tegenwoordige werk van Christus. Vaak begint men dan met een terugblik naar het volbrachte werk en schakelt daarna door naar het huidige werk van Christus. Indien je deze teksten niet aandachtig genoeg leest loop je de kans het huidige werk te missen.  Lezen we bijvoorbeeld de tekst uit Efeze :

"En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk"    Efez. 5:2

Ook dit vers uit Efeze handelt over het tegenwoordige werk van Christus. Hij heeft Zichzelven overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk. Het offer aan het kruis was géén welriekende reuk !

Ook de tekst in Romeinen 5 is hier een goed voorbeeld van.

6 "Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven. 7 Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven. 8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.  9 Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.  10 Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven".   Rom. 5:6-10

Beide werken van de Heere Jezus Christus spreken over vergeving van zonden. Indien we de beide werken naast elkaar zetten krijgen we echter een beter beeld van Zijn huidige werk en de hogere toepassing hiervan.

Door te geloven in het lijden en sterven van de Heere Jezus, zijn wij verlost van de straf der zonde.

Door te geloven in Christus, die zit aan de rechterhand Gods, worden wij verlost van de macht der zonde en komen wij tot een "matig, rechtvaardig en godzalig leven".

Dit is Zijn werk, Hij wil door de Heiligen Geest ons losmaken van het "zondeleven" van de oude mens, en ons laten leven naar de nieuwe mens. De Schrift zegt hiervan dat wij hiermee hebben ontvangen "genade op genade" , "uitnemendheid Zijner genade" Efez. 2:7 of "een overvloed der genade". Het tweede werk volgt dus uit het eerste maar is van een hogere kwaliteit.

... "Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen. Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen. Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen."  Gal. 5: 1- 4

Wij zouden deze twee werken van de Heere Jezus Christus onderscheiden, al is het maar omdat de Schrift het onderscheid duidelijk aangeeft. Wij zouden niet Zijn tegenwoordige werk reduceren tot het volbrachte werk aan het kruis.  

Sorry maar die gelovigen die het tegenwoordige werk van Christus niet kennen en daaruit niet leven, zullen met hun zonden weer terug gaan naar het kruis !!!!!  
Helaas hoor ik dat ook vaak.
.."Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ze te vergeven." Dat is geen voorwaarde maar de vaststelling van een feit.

Als wij onze zonden weer bij het kruis neer leggen, kruisigen wij hierbij Christus opnieuw en zullen niet gereinigd worden.
Sorry, maa deze gelovigen zullen dan ook géén gereinigd geweten hebben ten opzichte van God of de Heere Jezus Christus. Zij zullen onder hun zonden en onder de wet blijven leven, zij leven dus niet allen in de oude schepping, maar praktiseren deze ook, oordelende wat wel en niet kan.  

..... " Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.  Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf".  Hebr 12:15-16

De gelovige wordt door de Schriften op zijn verantwoording gewezen om de genade Gods niet te misbruiken.
Dit gebeurt o.a. door bijvoorbeeld gelovigen die de genade gebruiken om onder de wet te kunnen leven. De wet als “leefregel der dankbaarheid” heeft men er zelfs van gemaakt. Dit is echter onmogelijk, genade en wet gaan niet samen. Zoals de wet was gelegd op de oude mens, die gestorven is aan het kruis. Is de genade verstrekt aan de nieuwe mens, die leeft in Christus. Zo zijn wij dan vrij van de wet.

.... "Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen. Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen. Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen."  Gal. 5: 1- 4

Let op de overvloedige genade, het tegenwoordige werk van de Heere Jezus Christus,
opdat uw geweten gereinigd wordt en u een vrijmoedige toegang hebt tot God.

Wij hebben een vrijmoedige toegang tot de troon der genade, want wij hebben Christus als getrouw Hogepriester naar de ordening van Melchizedek. Zoals de wet het voorschreef had Hij, net als alle voorgaande hogepriesters uit het oude testament, eerst Zijn eigen zonden beleden (aan het kruis). Daarna kon Hij ingaan in het heiligdom, om verzoening te doen voor het gehele volk (de Gemeente).

26 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.  1 Want alle hogepriester, uit de mensen genomen, wordt gesteld voor de mensen in de zaken, die bij God te doen zijn, opdat hij offere gaven en slachtofferen voor de zonden;  2 Die behoorlijk medelijden kan hebben met de onwetenden en dwalenden, overmits hij ook zelf met zwakheid omvangen is;  3 En om derzelver zwakheid wil moet hij gelijk voor het volk, alzo ook voor zichzelven, offeren voor de zonden.   4 En niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs als Aaron.  5 Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.  6 Gelijk Hij ook in een andere plaats zegt: Gij zijt Priester in der eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.   Hebr. 12: 26 / 13: 1- 6

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #141 Gepost op: maart 03, 2007, 01:00:42 am »

quote:

Willeke schreef op 02 maart 2007 om 20:28:
Het is niet flauw bedoeld, maar bloedserieus: "Denk jij dat de Heer in de wieg of in de box of wat later de Thora kon opzeggen?

Ik probeer aan te tonen dat Hij  volledig Mens was, (alleen tijdens Zijn bediening op aarde, )
In de hemel is Hij m.i. ook volledig mens. Een verheerlijkte mens zoals wij ook eens verheerlijkte mensen in de hemel zullen zijn.

quote:

op Hem werd juist de zonden gelegd omdat Hij Zoon des Mensen was.
Waarom? Omdat Hij de volmaakte mens was lijkt me een betere omschrijving. En op Hem werden de zonden gelegd omdat Hij dit wilde.

quote:

Toen de Heere Jezus aan het kruis hing, was er geen vrede tussen God en Hem. Toen rekende God Hem als zondaar.  In onze plaats droeg Hij de zonden, van zondaren en goddelozen, aan het kruis. Toen was er van Gods zijde vervloeking en verdoemenis. Het handschrift, de wet gaf kennis der zonde en veroordeelde de mens.
Doch De Heer Jezus heeft het oordeel over de zonde en zonden voor ons gedragen.

"Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende."  Kol. 2:14.

In Zijn lijden en sterven droeg Hij de zonden (meervoud, de uitwerking van de zondige natuur) van de wereld.
De zonde (enkelvoud, de erfzonde die wij mee kregen in Adam) werd gedragen doordat de Heere Jezus de dood in ging.

Zie je hier verschil in dan? Tussen het lijden en sterven en de dood ingaan? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Door Zijn sterven zijn we vrij van de zonde, het beginsel/de 'fabriek' waaruit de zonden voortkomen. En doordat Zijn bloed gevloeid heeft, zijn de zonden weggedaan. Doe je na je bekering nog zonden, moet je die belijden.
Dat bloed heeft dus ook vooruitwerkende kracht. God ziet in de hemel het bloed, en op grond van het bloed dat op Golgotha is gestort zijn onze zonden vergeven.

quote:

De zonde heerst namelijk over de mens zolang als hij leeft, zodra een mens sterft is hij vrij van de zonde (erfzonde) maar draagt nog wel verantwoording voor de zonden die hij begaan heeft toen hij nog leefde.
Volgens dit principe zal de mensheid dan ook geoordeeld worden op de Jongste dag, waar zij voor de grote witte troon zullen verschijnen. ( Gelovigen verschijnen daar niet, die verschijnen voor de Rechterstoel van Christus en niet op de Jongste Dag).

Hoe leg je deze tekst uit Romeinen eigenlijk uit?
De zonde heerst over de mens zolang hij leeft - bedoel je hiermee dat de zonde ook over een gelovige heerst totdat hij dit leven op aarde heeft achtergelaten en overleden is?
Is een ongelovige ook vrij van de erfzonde? (Even voor de duidelijkheid)
Een ongelovige verschijnt dan voor de witte troon om geoordeeld te worden nadat ze gedaan hebben.
Een gelovige komt voor de rechterstoel van Christus maar wordt daar m.i. niet geoordeeld zoals een ongelovige voor de witte troon.

quote:

Aanvaard men echter het verlossingswerk van de Heere Jezus Christus dan is men ook vrij van zijn gedane zonden.
De straf die de Heere Jezus droeg voor onze zonden, maakte ons voor God vrij van die straf, alsof wij hem zelf gedragen hadden.

De dood die de Heere Jezus onderging voor onze zonde, maakte ons vrij van de dood, alsof wij die zelf ondergaan hadden. Zoals ook 2 Kor. 5:15 zegt :
"Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is.  2 Kor. 5:15

Op de hierboven beschreven wijze zijn wij dus door de Heere Jezus verlost van de zonden en zonde. Als dit echter alles was dan zouden wij nog met Hem in de dood zijn. Dan had de overste dezer wereld, de Satan, toch zijn overwinning behaald.
Toch wordt dit al wel genoemd in 2 Kor 5:15. Het hoort bij elkaar: het sterven en de opstanding - Hij bleef niet in de dood.

quote:

Maar zoals het eind van Jesaja 53 al vermelde had God een welbehagen in de Heere Jezus. De dood heeft Hem niet kunnen vasthouden. God wekte Zijn Knecht, de Rechtvaardige op uit de dood.

10....... als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.   11 Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.   12 Daarom zal Ik Hem een deel geven van velen, en Hij zal de machtigen als een roof delen, omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in den dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden gedragen heeft, en voor de overtreders gebeden heeft.   Jes. 53: 10b - 12

In de opstanding van de Heere Jezus hebben wij dus pas echt de verlossing ontvangen. In Hem zou God velen rechtvaardig maken. In Hem ontvingen wij het nieuwe leven.

"Maar ook om onzentwil, welken het zal toegerekend worden, namelijk dengenen, die geloven in Hem, Die Jezus, onzen Heere, uit de doden opgewekt heeft. Welke overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking".  Rom 4:24-25

"Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding".  Rom. 6:4-5

" .... indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden".   1 Kor. 15:17

Bij Zijn opstanding ontving de Heere Jezus een positie in de Hemel, Een Naam boven alle naam. Door Zijn opstanding werd hij de beloofde Messias, de Christus.

Dit vind ik nogal kort door de bocht. Je grondt dit denk ik op de tekst dat God Hem tot Christus heeft gemaakt. Maar Hij was het ook al. Christus betekent gezalfde en Hij was dat allang. Hij was zelfs het ' geslachte Lam gekend van voor de grondlegging der wereld'.
Je kunt m.i. niet zeggen dat Hij pas de Messias werd op het moment dat het werk volbracht was.
Zoals Petrus in Maatheus al zijn belijdenis geeft tijdens Jezus' rondwandeling op aarde: Gij zijt de Christus de Zoon van de levende God.

quote:

Hiermee was dit éénmalige werk "volbracht" zoals de Heere Jezus Zijn laatste woorden waren aan het kruis hangende "het is volbracht". In Filippensen 2 staat Zijn werk heel kernachtig beschreven in de verzen 5 t/m 10 :

5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;  6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;  7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;  8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.  9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;  10 Opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.  11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.    Filip. 2 : 5-11 (zie ook 1 Petr. 2 : 22-24)

Zijn volbrachte Werk was voor de gehele wereld..voor alle mensen.

Het huidige Werk van de Heere Jezus Christus is ten behoeve van de Gemeente.

Het volbrachte verlossingswerk van de Heere Jezus wekt bij nogal wat gelovigen de indruk dat Zijn werk nu klaar is.  
Nu is het wel zo dat het werk aangaande de "zonden der wereld" is volbracht, maar uit de Schrift blijkt dat er nu ook een "werk" gedaan wordt aan de gelovigen die Hem aangenomen hebben.

Toch rust de Here Jezus nu en wat belangrijker is: God rust in het werk van Zijn Zoon. Er hoeft niets meer gedaan te worden om ons te verlossen.
Ik zie de deling die je hier maakt tussen: Het volbrachte werk en het werk wat Jezus nu doet, eigenlijk niet zo.
Wat Jezus nu doet is: Het bloed laten zien. Dit heeft Hij gebracht in het hemels heiligdom en op grond van dat bloed zijn wij eens en voor altijd geheiligd.
Voltooide tijd. Het is van Gods kant bezien allemaal al voor elkaar.

Ik zou het meer zo benaderen dat de Heilige Geest in de gelovige, deze gelovige heiligt en reinigt. Dit is het werk van de Geest in ons. En Die is gekomen naar de aarde in de gelovigen vanaf het moment dat Jezus in de hemel is gekomen en is gezeten aan de rechterhand van God.

quote:

Bij Zijn opstanding ontving Christus naast Zijn hoge positie nog iets anders. Als loon voor Zijn gedane arbeid ontving Hij van God een "Volk voor Zijn Naam" namelijk de Gemeente. Dit volk, wat zou bestaan uit eerstelingen van een nieuwe schepping, wordt op vele plaatsen genoemd als "Hoofd en Lichaam". Hierbij is Christus het Hoofd en de Gemeente het Lichaam.

20.... Die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt; en heeft Hem gezet tot Zijn rechter hand in den hemel;  21 Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende;  22 En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen;  23 Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.  Efez. 1 : 20-23

"Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht. Gij die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden"   1 Petr. 2:9

Als eerstelingen in Christus zijn wij bestemd voor God en ontvangen hierdoor een positie in de hemel.
Al in het oude testament wordt ons het principe bijgebracht dat de eerstgeborene, de eerste vruchten van het land bestemd waren voor God, en zodanig in de tempel "geofferd" moesten worden. Volgens dit principe is de eerste vrucht van de nieuwe schepping bestemd voor God.

"Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft. Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden). En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus; Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen de uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus".     Efez. 2: 4-7

De Gemeente wordt gezien als een volk wat "opgeschreven is in de Hemel". De positie die wij ontvangen in Christus wordt door God gebruikt als voorbeeld en bewijs van Zijn genade en goedertierenheid. Dit is een hele speciale positie, die gezien vanuit het oude testament niet bekend was. Vanuit het oude testament was bekend dat de gelovigen van toen, zoals Abraham, Izaak, en vele andere gelovigen zouden opstaan op de Jongste dag en dan (op grond van hun geloof) een nieuwe aarde zouden bevolken. Dat er dus nu een gelovig volk is dat deze positie in de hemel ontvangt, is iets bijzonders. Het is het bewijs van Zijn genade.

Mee eens.
Maar ook hier zie je dat we al gegeven zijn aan Hem, maar in de praktijk de gemeente nog niet eens voltallig is; er komen nog steeds mensen tot geloof die tot de gemeente behoren.

quote:

Het werk dat de Heere Jezus Christus dus nu doet is ten behoeve van Zijn Lichaam.

Hij bouwt, reinigt  en onderhoud Zijn Lichaam ...... de Gemeente.

"Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.  Titus. 2 : 14  

In Handelingen 20 wordt de Gemeente gezien als een kudde schapen :

Zo hebt dan acht op uzelven en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.  Hand. 20:28  

In dit vers staat dat Hij de Gemeente Gods verkregen heeft door Zijn eigen bloed ? Mocht je hierin zijn lijden en sterven lezen dan mis je met alle respect de werkelijke betekenis van dit vers.
Dank je. ;)

quote:

Zijn eigen bloed is namelijk Zijn eigen leven nu. Zijn bloed reinigt ons van onze zonden die wij nu begaan zolang wij ons nog in het oude lichaam bevinden. Zoals het bloed in uw eigen lichaam een voedende en reinigende werking heeft, zo reinigt ook Zijn bloed ons van dode werken en voedt ons met Zijn leven. Dit is werk waarvan je eigenlijk niets merkt, net zoals je eigen bloedsomloop die indien je gezond bent geruisloos zijn werk doet.
Maar het is wel het bloed wat op Golgota is gestort en zijn waarde behoudt.

quote:

In veel Schriftplaatsen wordt er gesproken over het tegenwoordige werk van Christus. Vaak begint men dan met een terugblik naar het volbrachte werk en schakelt daarna door naar het huidige werk van Christus. Indien je deze teksten niet aandachtig genoeg leest loop je de kans het huidige werk te missen.  Lezen we bijvoorbeeld de tekst uit Efeze :

"En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk"    Efez. 5:2

Ook dit vers uit Efeze handelt over het tegenwoordige werk van Christus. Hij heeft Zichzelven overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk. Het offer aan het kruis was géén welriekende reuk !
Voor God wel. Het was de genoegdoening op de zonde. En hoe kan het tegenwoordige werk van Christus zoals jij het noemt in de voltooide tijd staan?: Hij heeft Zichzelf overgegeven.

quote:

Ook de tekst in Romeinen 5 is hier een goed voorbeeld van.

6 "Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven. 7 Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven. 8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.  9 Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.  10 Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven".   Rom. 5:6-10

Hij is gestorven en opgewekt.
Er staat niet bij dat Hij nog hard aan het werk is om het volbrachte werk nog extra volbracht te maken. Hij leeft. Dat is het punt waar het om draait. God heeft hem opgewekt uit de doden.

quote:

Beide werken van de Heere Jezus Christus spreken over vergeving van zonden. Indien we de beide werken naast elkaar zetten krijgen we echter een beter beeld van Zijn huidige werk en de hogere toepassing hiervan.

Door te geloven in het lijden en sterven van de Heere Jezus, zijn wij verlost van de straf der zonde.
De dood bedoel je?

quote:

Door te geloven in Christus, die zit aan de rechterhand Gods, worden wij verlost van de macht der zonde en komen wij tot een "matig, rechtvaardig en godzalig leven".

En wat is de macht der zonde?
M.i. haal je steeds bepaalde termen een beetje door elkaar waardoor het er niet duidelijker op wordt.

quote:

Dit is Zijn werk, Hij wil door de Heiligen Geest ons losmaken van het "zondeleven" van de oude mens, en ons laten leven naar de nieuwe mens. De Schrift zegt hiervan dat wij hiermee hebben ontvangen "genade op genade" , "uitnemendheid Zijner genade" Efez. 2:7 of "een overvloed der genade". Het tweede werk volgt dus uit het eerste maar is van een hogere kwaliteit.

Bedoel je nu: dat de wedergeboorte: meegestorven en opgestaan het eerste werk is? En de heiligmaking die we in de praktijk moeten ervaren (of hoe je het ook maar precies zegt) het tweede werk is?
Of zie je het meegestorven zijn als het eerste werk en het opgewekt zijn in een nieuw leven als het tweede werk?

Ik zie een werk wat 'doorwerkt' tot in het heden.

quote:

... "Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen. Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen. Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen."  Gal. 5: 1- 4

Wij zouden deze twee werken van de Heere Jezus Christus onderscheiden, al is het maar omdat de Schrift het onderscheid duidelijk aangeeft. Wij zouden niet Zijn tegenwoordige werk reduceren tot het volbrachte werk aan het kruis.  

Zijn werk aan het kruis zou niet genoeg zijn? Voor de duidelijkheid: de opstanding hoort erbij.
Maar je maakt het te ingewikkeld. En het verband met die teksten uit Galaten zie ik niet echt.

quote:

Sorry maar die gelovigen die het tegenwoordige werk van Christus niet kennen en daaruit niet leven, zullen met hun zonden weer terug gaan naar het kruis !!!!!  
Helaas hoor ik dat ook vaak.
.."Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ze te vergeven." Dat is geen voorwaarde maar de vaststelling van een feit.

Als wij onze zonden weer bij het kruis neer leggen, kruisigen wij hierbij Christus opnieuw en zullen niet gereinigd worden.

Dit kun je niet hard maken m.i.
Wat verstaan mensen dan onder het: 'zonden weer bij het kruis neerleggen' volgens jou?

quote:

Sorry, maar deze gelovigen zullen dan ook géén gereinigd geweten hebben ten opzichte van God of de Heere Jezus Christus. Zij zullen onder hun zonden en onder de wet blijven leven, zij leven dus niet allen in de oude schepping, maar praktiseren deze ook, oordelende wat wel en niet kan.  

..... " Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.  Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf".  Hebr 12:15-16

Sorry hoor :) maar ik kan je niet geheel volgen en je komt nogal oordelend over op dit punt.
En hoezo de wet? Als ik het kruis accepteer ben ik niet meer onder de wet dacht ik zo. Want het kruis zegt mij dat ik meegstorven ben met Christus en hierdoor niet meer onder de wet maar onder de genade ben. Romeinen 6.

quote:

De gelovige wordt door de Schriften op zijn verantwoording gewezen om de genade Gods niet te misbruiken.
Dit gebeurt o.a. door bijvoorbeeld gelovigen die de genade gebruiken om onder de wet te kunnen leven. De wet als “leefregel der dankbaarheid” heeft men er zelfs van gemaakt. Dit is echter onmogelijk, genade en wet gaan niet samen. Zoals de wet was gelegd op de oude mens, die gestorven is aan het kruis. Is de genade verstrekt aan de nieuwe mens, die leeft in Christus. Zo zijn wij dan vrij van de wet.

Mee eens. Maar hoe je dit nu weer legt op: de zonden bij het kruis leggen en hier de wet bij te halen, is me niet duidelijk.

quote:

.... "Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen. Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen. Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen."  Gal. 5: 1- 4

Let op de overvloedige genade, het tegenwoordige werk van de Heere Jezus Christus,
opdat uw geweten gereinigd wordt en u een vrijmoedige toegang hebt tot God.

Wij hebben een vrijmoedige toegang tot de troon der genade, want wij hebben Christus als getrouw Hogepriester naar de ordening van Melchizedek. Zoals de wet het voorschreef had Hij, net als alle voorgaande hogepriesters uit het oude testament, eerst Zijn eigen zonden beleden (aan het kruis).
Tja, ik denk dat Christus geen zonde had. Hij kon Zijn eigen zonden dus niet belijden. Hij beleed onze zonden. En God maakte Hem tot zonde, zag Hem als oorzaak van al die zonden.

quote:

Daarna kon Hij ingaan in het heiligdom, om verzoening te doen voor het gehele volk (de Gemeente).

Met veel toepassingen die je maakt kan ik wel meegaan.
Met deze niet.
De hogeproiester uit het OT moest ook voor zichzelf offeren omdat hij zondig was:

Hebr. 5
1 Want elke hogepriester, die uit de mensen genomen wordt, treedt voor de mensen op bij God, om gaven en offers te brengen voor de zonden. 2 Hij kan tegemoetkomend zijn jegens de onwetenden en dwalenden, daar hij ook zelf met zwakheid omvangen is, 3 die hem verplicht evenzeer als voor het volk, voor zichzelf offers voor de zonden te brengen. 4 En niemand matigt zichzelf die waardigheid aan, doch men wordt ertoe geroepen door God, zoals immers ook Aäron.

Maar juist van Christus wordt gezegd dat Hij kan meevoelen met onze zwakheden maar dat Hij nooit heeft gezondigd:

Heb 4,15
Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, [de mens] doch zonder te zondigen.[Hij was ook God]

Hebr 7
26 Immers, zulk een hogepriester hadden wij ook nodig: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven; 27 die niet, gelijk de hogepriesters, van dag tot dag eerst offers voor zijn eigen zonden behoeft te brengen en daarna voor die van het volk, want dit laatste heeft Hij eens voor altijd gedaan, toen Hij Zichzelf ten offer bracht. 28 Want de wet stelt als hogepriester mensen, die met zwakheid behept zijn, maar het plechtige woord van de eed, die ná de wet kwam,stelt de Zoon, die in eeuwigheid volmaakt is.

In eeuwigheid wil ook zeggen dat het is. Het woord altijd is er niet eens op van toepassing want stelt het weer in de tijd. Eeuwigheid staat buiten de tijd en heeft geen begin en geen einde.

Hebr 9
14 hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen? 15 En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond,
...
maar thans is Hij éénmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door zijn offer de zonde weg te doen. 27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel, 28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten.

Wel ken ik een andere toepassing:
De hogepriester die eerst verzoening doet voor zijn huis - Jezus doet verzoening voor de Gemeente (de eerstelingen - zoals je zelf ook aanhaalt dacht ik)
Daarna voor het volk: Ook Israel zal in de toekomst verzoend worden.

quote:

26 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.  1 Want alle hogepriester, uit de mensen genomen, wordt gesteld voor de mensen in de zaken, die bij God te doen zijn, opdat hij offere gaven en slachtofferen voor de zonden;  2 Die behoorlijk medelijden kan hebben met de onwetenden en dwalenden, overmits hij ook zelf met zwakheid omvangen is;  3 En om derzelver zwakheid wil moet hij gelijk voor het volk, alzo ook voor zichzelven, offeren voor de zonden.   4 En niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs als Aaron.  5 Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.  6 Gelijk Hij ook in een andere plaats zegt: Gij zijt Priester in der eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.   Hebr. 12: 26 / 13: 1- 6

Een mooi gedeelte maar niet in de zin van het tweede werk'' ofzo. :)

Ik associeer deze benadering meer met de overtuiging van de Zevende dags adventisten die de gedachte aanhangen van het reinigende oordeel vanuit het heiligdom wat een noodzakelijke aanvulling is op het volbrachte werk van Jezus aan het kruis. (Alhoewel het wel heel andere acenten legt)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2007, 08:54:48 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #142 Gepost op: maart 03, 2007, 10:08:38 pm »
Over het bewuste stukje uit Filipenzen 2 vond ik vanmiddag wel een aardige verklaring: artikel
Modbreak:
tekst verwijderd ivm copyright e.d. (zie faq en dergelijke)
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2007, 09:50:37 pm door Nunc »

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #143 Gepost op: maart 06, 2007, 12:05:03 pm »
Priscilla en Aquilla,
Ik heb je post met belangstelling gelezen en ben het er mee eens, ik begrijp dat er wat nuance verschillen zijn, die niet veel van mijn zienswijze verschillen nu ik het herlees,
maar ik gebruik soms wat andere termen die door jou gezien worden als verschillend, maar die ik zie als synoniemen.
B.v. t.a.v. zonde en dood, dit even als voorbeeld.
Toch een beetje te wijten aan het op schrift zetten van dingen die meer uitleg eisen dan dat een forum toelaat.

De Heer is de rust ingegaan dat ben ik helemaal met je eens, maar dat Hij een Werk aan ons doet als Hogepriester is niet zo'n algemene gedachtengang, dat is mij bekend.

Ik weet niet wat adventisten precies geloven, maar er zijn misschien raakvlakken die herkenbaar zijn dat weet ik niet.

Bedankt dat je puntsgewijs erop in bent gegaan.