Auteur Topic: De onsterfelijkheid van de ziel, een bijbelse leerstelling?  (gelezen 13080 keer)

pyro

• Bekijk profiel
De onsterfelijkheid van de ziel, een bijbelse leerstelling?
« Reactie #50 Gepost op: juni 19, 2008, 06:11:18 am »

quote:

Nunc schreef op 17 juni 2008 om 11:44:
[...]

Nee, ik kan me voorstellen dat het niet leuk zou zijn als u door mij uitgescholden zou worden. Graag verneem ik waar ik dat dan precies doe, want ik kan het in mijn posts niet terugvinden.
Je noemt hem ergens een zielige gebeten hond of iets dergelijks. Ik neem aan dat hij dat bedoelt, het komt iig niet specifiek hartelijk over.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 20, 2008, 03:16:58 pm »

quote:

pyro schreef op 19 juni 2008 om 06:11:
[...]

Je noemt hem ergens een zielige gebeten hond of iets dergelijks. Ik neem aan dat hij dat bedoelt, het komt iig niet specifiek hartelijk over.
je hebt denk ik gelijk op dat punt. Ik bedoelde dat hij de gebeten hond speelt en dat ik dat zielig vind. Ik heb die mening al vaker geventlieerd, maar nu wellicht uit iritatie te kortaf. Maar als iemand in een discussie speelt op medelijden of erop wijst dat hij/zij "in een ander topic ook zus-of-zo niet mocht zeggen" ("censuur"!!), dan is dat niet zuiver binnen de discussie (en ook nog eens onwaar), maar gewoon het spelen van de gebeten hond, om daarmee de discussie te beïnvloeden.

Mijn uitspraak was dus geen karakterisering van een persoon, maar mijn mening over het waargenomen gedrag. Als iemand het als persoonlijke aanval heeft opgevat, dan wil ik daar mijn excuses voor aanbieden, want zo was het zeker niet bedoeld. Ik wil niemand "zielig" noemen, en al evenmin een "hond", maar het lijkt mij dat ik wel het recht heb om waargenomen gedrag te karakteriseren, en "de gebeten hond spelen" is een gangbaar spreekwoord voor zielig doen in een discussie om sympathie op te wekken. Het staat er alleen wat kortaf waardoor het een uitschelden van een persoon lijkt, en dat was bij nader inzien niet echt handig.

Pyro, bedankt dat je me erop wees.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2008, 03:20:38 pm door Nunc »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 25, 2008, 04:17:56 pm »
@ Nunc, alles goed?
De overeenkomst tussen Jezus en Elia is interessant, maar hoe rijm jij dat met Christus die zegt dat Johannes Elia is die komen zou?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 26, 2008, 12:18:12 am »

quote:

mohamed schreef op 25 juni 2008 om 16:17:
@ Nunc, alles goed?
De overeenkomst tussen Jezus en Elia is interessant, maar hoe rijm jij dat met Christus die zegt dat Johannes Elia is die komen zou?

Hoi Mohamed, ik zei niet dat Elia en Jezus op e.o.a. manier dezelfde zijn. Ik bedoelde dat de beschrijving van hun "ten hemel varing" veel gelijkenis vertoont en dat het dus krom is van een wachttorengenootschaplid om aan de ene kant te beweren dat Jezus naar de (geestelijke) hemel ging, maar Elia niet. Maar dat Jezus naar de echte hemel gaat had men nodig om a.h.v. Hand.2 te kunnen beweren dat David niet in diezelfde hemel is. Maar aan de andere kant moet men dan tegelijkertijd beweren dat Elia's "hemelvaart" niet naar de geestelijke hemel was, omdat die hemelvaart zo duidelijk "fysiek" beschreven wordt, terwijl Jezus' hemelvaart nu juist op dezelfde manier wordt beschreven. Dat is een grove inconsequentie waaruit blijkt hoe zwak en met name hoe ad-hoc en vergezocht het geheel is.

Johannes was inderdaad degene die kwam met de geest en de kracht van Elia (Lukas 2) en dus "Elia die komen zou" was.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2008, 12:18:57 am door Nunc »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 26, 2008, 12:29:15 am »

quote:

mohamed schreef op 25 juni 2008 om 16:17:
@ Nunc, alles goed?

Elia is ten hemel opgenomen, daarom werd niet geloofd dat hij ooit fysiek dood was gegaan, en daarom was het denkbaar dat hij in een fysieke vorm kon zijn teruggekeerd. Johannes de Doper die voor Elia wordt aangezien.
Als Christus zegt dat Johannes de Doper (zijn voorganger, wegbereider) Elia is, dan betekent dat dat Christus zelf meer zou kunnen overeenkomen met Elisa. Elisa had 2 keer de dosis Heilige Geest over zich dan Elia, en zet hun wonderen eens naast elkaar (die van Jezus en Elisa) dat komt veel sterker met elkaar overeen dan wanneer je die van Jezus en Elia vergelijkt.

Groetjes Divinespark

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 26, 2008, 12:30:46 am »
Het zou kunnen dat het Jezus niet veel uitmaakt, of zelfs goed uitkomt dat Johannes de Doper voor Elia wordt aangezien. Uiteindelijk gaat het toch om de boodschap.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2008, 12:32:08 am door Divinespark »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 26, 2008, 07:59:10 am »
@ Nunc  ik begrijp wat je bedoelt, thnx

@ Divinespark
Jezus zei letterlijk dat Johannes Elia was die komen zou.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 03, 2008, 01:08:24 am »
Uit nieuwschierigheid: weet je ook in welke bijbeltekst hij dat zegt?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Abraham

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 03, 2008, 09:06:57 pm »
Let_love-rule schreef over Matt 17:1-13
Dit was een visioen, het bijzondere transfiguratievisioen, een aanschouwelijke voorstelling van Jezus in zijn toekomstige koninkrijksmacht. Elia en Mozes waren niet letterlijk aanwezig, ze werden zichtbaar voorgesteld.

Ja, dat kun je wel beweren, maar dat staat er niet.  Petrus wilde nog wel tenten opslaan voor Jezus, Mozes en Elia. Tenten voor een voorstelling?
Bovendien zegt Jezus in Joh 10:17 dat Hij zijn leven (psyche) zal afleggen om het weer te nemen. Zo eenvoudig zit het met de ziel (psyche) in de Bijbel dus niet.
Is jouw eigenlijke moeite niet dat je gelooft dat God niet straft? Geredde Jehovah's Getuigen komen in het koninkrijk en wie niet gered wordt is er gewoon niet meer. Dan wordt het wel moeilijk om Dan. 12:2 te lezen.  Evenals andere bijbelse uitspraken dat God of Jezus de mensen eens zullen oordelen, zoals Hand 17:31 want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan.’
Om maar te zwijgen over Openb. 20:11-15  11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.
Vergeet ook niet de uitspraken van Jezus over geween en tandengekners: Matt 8:12; 13:42,50; 22:13; 24:51; 25:30.