Auteur Topic: preken opnemen in mp3 formaat  (gelezen 8804 keer)

JTP

• Bekijk profiel
preken opnemen in mp3 formaat
« Gepost op: januari 31, 2006, 12:52:40 am »
Wij hebben het plan om de diensten op cd op te nemen (voor degenen die de hele dienst willen) Vervolgens halen we de tekst en de preek eruit en willen die als mp3 op de site van de kerk zetten. (om te downloaden) Heeft iemand hier ervaring mee? Welke techniek is aan te bevelen? Wat is er voor nodig?

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2006, 01:25:45 am »
Mja, dat kan op ongeveer 100 manieren, maar erg veel zal er niet nodig zijn.

Wat het handigste is hangt nogal af van wat voor systemen er nu al zijn en hoeveel tijd er in gestoken kan worden. Als de diensten nu al op cassette (oid) opgenomen worden dan zou je al kunnen volstaan met het afleveren van het bandje bij iemand met een cassetedeck, een computer van minder dan 5 jaar oud en een kabeltje tussen die twee. De rest allemaal prima te doen met (gratis) software, Audacity zou volgens mij prima moeten voldoen voor het opnemen/knippen en kan het resultaat als mp3 opslaan.

Als het geld mag kosten is er ook genoeg apparatuur te koop die direct op CD of als MP3 kan opnemen. Dat soort dingen vind je in het proffesionele segment maar ook nog best vaak op voordelige consumenten MP3 spelers. Of de geluidskwaliteit daarvan acceptabel is durf ik je niet te zeggen, maar er zijn regelmatig goedkope audio componentendie nog een verbazend goede kwaliteit leveren. Zoiets zou bijvoorbeeld een praktische en redelijk betaalbare oplossing op kunnen leveren, maar er zijn er vast veel meer.
Aan de andere kant, een PC om in de kerk op de geluidsinstallatie aan te sluiten hoeft ook niet veel te kosten en zelfs een 20GB harddisk kan heel wat mp3 diensten opslaan.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2006, 04:19:53 pm »

quote:

JTP schreef op 31 januari 2006 om 00:52:
Wij hebben het plan om de diensten op cd op te nemen (voor degenen die de hele dienst willen) Vervolgens halen we de tekst en de preek eruit en willen die als mp3 op de site van de kerk zetten. (om te downloaden) Heeft iemand hier ervaring mee? Welke techniek is aan te bevelen? Wat is er voor nodig?

bij onderstaande 2 websites kun je ze automatisch laten opslaan en kan ieder downloaden en branden wat hij wil.

www.stream-it.nl
www.audioserver.nl

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2006, 04:32:16 pm »
De belangrijkste vraag lijkt me: wat heb je nu staan? Is er al opnameapparatuur? Analoog? Digitaal? Een aangesloten PC? Een PC in de buurt voor bijvoorbeeld een beamer, die nog best wat extra's kan? Handige lui in de kerk? Een beschikbare laptop?

Zoals AVee al zegt, alles is mogelijk. Afhankelijk van het resultaat dat je wilt kun je 't zo duur of goedkoop als je wilt maken. Het handigst is een oud pc'tje op je bestaande installatie aansluiten, en rechtstreeks opnemen op de harddisk. In combinatie met een CD-brander kun je dan ook direct na de dienst cd's beschikbaar hebben.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2006, 07:03:35 pm »
Volgens mij kun je beter wat verder in de toekomst gaan kijken ;)

Ik weet van verschillende gemeentes dat ze het internet gebruiken voor kerktelefonie. Mensen die geen i-net hebben krijgen een kastje zodat ze het via de TV kunnen horen.

Mensen mét internet kunnen ook de dienst meeluisteren, als je een keer ziek bent ofzo :r Maar het grote voordeel is dat je de diensten ook door de week kunt beluisteren. Ze blijven nl op die server staan.

Dat bestand is uiteraard ook weer te downloaden zodat je de dienst ook op je Ipod kunt zetten. :P Kun je in de trein lekker de kerkdienst nog een keer horen.

Ik meen dat Solcon wel zoiets heeft.

http://www.solcon.net/index.php?Id=243&content=text

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2006, 07:11:05 pm »

quote:

Promtus schreef op 31 januari 2006 om 19:03:
Volgens mij kun je beter wat verder in de toekomst gaan kijken ;)

Ik weet van verschillende gemeentes dat ze het internet gebruiken voor kerktelefonie. Mensen die geen i-net hebben krijgen een kastje zodat ze het via de TV kunnen horen.

Mensen mét internet kunnen ook de dienst meeluisteren, als je een keer ziek bent ofzo :r Maar het grote voordeel is dat je de diensten ook door de week kunt beluisteren. Ze blijven nl op die server staan.

Dat bestand is uiteraard ook weer te downloaden zodat je de dienst ook op je Ipod kunt zetten. :P Kun je in de trein lekker de kerkdienst nog een keer horen.

Ik meen dat Solcon wel zoiets heeft.

http://www.solcon.net/index.php?Id=243&content=text

Wat is het verschil met een mp3, behalve dat je hem al als stream aanbiedt tijdens de dienst? Die voordelen (door de week luisteren, of op je ipod) heb je dan toch ook?

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2006, 07:16:42 pm »

quote:

Pooh schreef op 31 januari 2006 om 19:11:

[...]

Wat is het verschil met een mp3, behalve dat je hem al als stream aanbiedt tijdens de dienst? Die voordelen (door de week luisteren, of op je ipod) heb je dan toch ook?

Ik was iets te snel, dacht dat ze het alleen op cd wouden uitbrengen 8)7

Maar ik denk dat er wel wat vordelen te bedenken zijn. Geen werk met zelf opnemen / uploaden e.d. En je hebt de complete dienst.

Ik zou hier toch even naar kijken. Misschien zijn ze ook wel opzoek naar een vervanger van de kerktelefoon en kunnen ze twee vliegen in één klap vangen.

JTP

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2006, 08:27:25 pm »

quote:

Promtus schreef op 31 januari 2006 om 19:16:
[...]

Ik was iets te snel, dacht dat ze het alleen op cd wouden uitbrengen 8)7

Maar ik denk dat er wel wat vordelen te bedenken zijn. Geen werk met zelf opnemen / uploaden e.d. En je hebt de complete dienst.

Ik zou hier toch even naar kijken. Misschien zijn ze ook wel opzoek naar een vervanger van de kerktelefoon en kunnen ze twee vliegen in één klap vangen.

Bedankt voor de tips. Ik had er inderdaad al iets van gehoord. Hoewel kerktelefoon toch met name door de ouderen gebruikt word. En die zie ik niet zo snel met de pc over weg gaan. De cd speler kan nog net. Bovendien schatten we zo in dat er niet direct behoefte is aan een hele dienst (dat kan dan wel op cd ) maar op de site bieden we alleen de preek ter download aan.
@Pooh. We hebben nu niets staan op dat gebied. Behalde dan de good old cassete recorder. Je krijgt als je nu een dienst wil dan ookj een cassettebandje. je hoort al af en toe dat men dat jammer vind omdat ze geen cassetspeler (meer) hebben.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2006, 12:27:56 am »
Bij de door mij genoemde websides krijgen de huidige kerktelefoon luisteraars geen PC in huis. Alleen maar een simpel kastje. ze kunnen oude kerkdiensten terug luisteren. Veel goedkoper dan het huidige KPN systeem. En mensen die willen branden hun eigen Cd's. Tenminste als je dat wilt want je kan de diensten ook achter een slotje zetten. Maar dat is niet echt evangeliserend :)

clifford Gilberto

• skippy'sfirst sambalesson
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 20, 2006, 04:04:54 pm »
Als je niet veel apparatuur hebt, maar misschien wel een analoge CD brander dan is het zo gek nog niet om het gewoon daarmee op te nemen.

Je hebt dan wel ergens anders een redelijk goede computer nodig met een goede soundcard. Ik heb zelf creative. Dee heeft ook een programma dat wave-editor heet. Hierin kun je de wave file openen. Je kunt nu de preek er uit knippen en in een nieuw bestand plakken. Dit bestand kan je zowel in Wave-format (voor CD) als MP3 opslaan. MP3 kwaliteit 192 kbps is vergelijkbaar met die van een CD .
I was young and I needed the money

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2006, 05:14:38 pm »
Illegaal hoor.. :)
Live vanuit de luie stoel

jeroenkleen

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2006, 08:23:10 pm »
hoi een verlate reactie.

Ik heb zelf voor onze kerk een aantal opnames gemaakt dmv een COMMODORE mp3 speler: http://hardware.commodore...3&s=products&p=49

voordeel is dat deze MP3 speler ook kan opnemen via een Line-in die op de speler zit (3.5jackplug). De bitrate kun je ook instellen waarmee je dus de kwaliteit bepaalt.
De bestandgroote is bij 128bitrate 70MB groot voor ongeveer 75 minuut. De kwaliteit is dan zeer goed en je kunt op een 256MB stick 2 diensten opnemen. Na de dienst kun je deze eenvoudig en snel via Usb overzetten naar een webserver op iets anders. Ook heb ik opnames gemaakt via een line-in ingang op een laptop via LAME en een andere MP3 decoder en dat ging ook goed. Voordeel daarvan is dat je automatisch via een script de MP3 opname kunt starten om bijv. 9h30 en de koster moet dan alleen de opname eindigen dmv CTRL-C; je kunt daarna zelf automatisch scriptjes maken zodat het bestand gelijk automatisch op je webserver gezet wordt.

Mocht iemand meer advies hierover nodig hebben dan hoor ik het wel.

MBT opname CD: wij gaan over op DVD!
CD opname is max 80min. en sommige diensten redden dit net niet; en de 100minuten CDs zijn wel heel erg duur. Tevens is er niet een goedkope CD-HD recorder maar wel genoeg goedkope HD-DVD recorders. Onze opzet gaat worden dat we opnemen direct op de HD en dan op verzoek een DVD branden  voor personen thuis. Dit overzetten naar DVD duurt ongeveer slects 6 minuutjes; een DVD kost tegenwoordig slechts 25-30 cent oftewel dat zijn de kosten ook niet meer. TEvens geeft dit de mogelijkheid om alle preken op de HD te bewaren en te archiveren op een later tijdstip. Tevens is bij ons de bedoeling om er later een camera aan te hangen zodat we er ook nog video bij hebben; tja dan wil je dus echt nooit meer terug naar bandjes!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2006, 02:10:02 pm »
In Arnhem wordt dit opgenomen door Audioserver. Je stelt gewoon een start- en een eindtijd in (en dat kan je maanden vooruit doen) en die nemen het dan op. Na de kerkdienst ga je naar huis en kan je de preek gelijk downloaden en bewerken.

Audicity is idd wel een goed (open source) programma voor het knippen in de audiofile en het omlaag gooien van de bitrate. Hier maken we twee versies van de preken, de hele dienst en bijbellezing+preek.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien