Auteur Topic: Voorspellingen die niet uitkomen, en Deut 18;22  (gelezen 5116 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Voorspellingen die niet uitkomen, en Deut 18;22
« Gepost op: september 05, 2006, 12:06:32 am »
In het topic over de bedelingenleer staat een opvallende uitspraak:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 september 2006 om 19:03:

Bepaalde dingen die gebeuren in de wereld en die een teken zijn dat 'de tijd nabij is' (vergelijk die tekst uit Openbaring 1 vers 3 -) en  dat de Heer zal gaan oordelen en Hij terug zal komen.
bv Israel (de vijgeboom genoemd) of valse leringen en valse christussen - de wetsverachting neem toe in de wereld
Natuurgeweld en dan wel de frequentie ervan
etc.
Dit lijkt me een voorspelling over wat binnenkort gaat gebeuren. Één van de argumenten is, blijkbaar, "Natuurgeweld en dan wel de frequentie ervan". Ik ga er maar even van uit dat de uitspraak volgt uit de bedelingenleer van Darby, maar laat me graag corrigeren natuurlijk. Hoe dan ook, hier wordt gesteld dat het veranderen van de frequentie van optreden van natuurgeweld een teken des tijds is, waaruit volgt dat "de tijd nabij is".

Nu vroeg ik me af: gegeven het feit dat:
- ondanks herhaald aandringen geen spoor van onderbouwing wordt gegeven;
- ondanks uitgebreid zoeken in allerlei bronnen terzake ik geen enkel feit kon vinden dat de bewering dat de frequentie van het optreden van natuurgeweld zou wijzigen, of recent gewijzigd is, kan ondersteunen, maar wel een overdaad aan feiten die de onjuistheid van deze claim ondersteunen;
- vrij eenvoudig kan worden verklaard waarom, door een combinatie van statistiek vervangen door "indrukken" en het niet goed onderscheiden van "acts of God" en "acts of man" de gedachte kan postvatten dat de frequentie van het optreden van natuurgeweld wel is gewijzigd, in casu is toegenomen, ook al is dat feitelijk niet zo;
- Darby blijkbaar een voorspelling baseert op deze incorrecte waarneming van de feiten;
- Deut 18;22 zegt "Wanneer die profeet in den Naam des HEEREN zal hebben gesproken, en dat woord geschiedt niet, en komt niet; dat is het woord, dat de HEERE niet gesproken heeft; door trotsheid heeft die profeet dat gesproken; gij zult voor hem niet vrezen"

is het schriftwoord nu van toepassing op Darby en/of zijn leer, of niet?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2006, 08:27:43 am »
Geen idee of dat op Darby van toepassing is.

Als ik de woorden van Jezus lees dan is dat maar één van de facetten die staat te gebeuren in de eindtijd. Heb eigenlijk de indruk uit de woorden van Jezus dat het natuurgeweld niet eens het belangrijkste is.

Matt. 24
3 Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden. 6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën. 9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil. 10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn. (Zie ook: Marc. 13, Luk. 21)

En de eindtijd.. zelf denk ik dat we al bijna 2000 jaar in die eindtijd leven.

En als ik het goed begrepen heb, schrijf Paulus hier ook over in een brief aan de Tessalonicenzen daar waar mensen ook heftig bezig zijn met de eindtijd dat ze niet meer werken (2 Tess. 3)
Misschien, heel misschien is dat Schriftwoord wel van toepassing op Darby en/of zijn leer..(?)
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Levi

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2006, 10:03:30 am »

quote:

diak2b schreef op 05 september 2006 om 00:06:

[Priscilla en Aquila schreef op 03 september 2006 om 19:03:

Bepaalde dingen die gebeuren in de wereld en die een teken zijn dat 'de tijd nabij is' (vergelijk die tekst uit Openbaring 1 vers 3 -) en dat de Heer zal gaan oordelen en Hij terug zal komen.
bv Israel (de vijgeboom genoemd) of valse leringen en valse christussen - de wetsverachting neem toe in de wereld
etc.]

Dit lijkt me een voorspelling over wat binnenkort gaat gebeuren. Één van de argumenten is, blijkbaar, "Natuurgeweld en dan wel de frequentie ervan". Ik ga er maar even van uit dat de uitspraak volgt uit de bedelingenleer van Darby, maar laat me graag corrigeren natuurlijk. Hoe dan ook, hier wordt gesteld dat het veranderen van de frequentie van optreden van natuurgeweld een teken des tijds is, waaruit volgt dat "de tijd nabij is".

- ondanks uitgebreid zoeken in allerlei bronnen terzake ik geen enkel feit kon vinden dat de bewering dat de frequentie van het optreden van natuurgeweld zou wijzigen, of recent gewijzigd is, kan ondersteunen, maar wel een overdaad aan feiten die de onjuistheid van deze claim ondersteunen;
- vrij eenvoudig kan worden verklaard waarom, door een combinatie van statistiek vervangen door "indrukken" en het niet goed onderscheiden van "acts of God" en "acts of man" de gedachte kan postvatten dat de frequentie van het optreden van natuurgeweld wel is gewijzigd, in casu is toegenomen, ook al is dat feitelijk niet zo;
- Darby blijkbaar een voorspelling baseert op deze incorrecte waarneming van de feiten;
- Deut 18;22 zegt "Wanneer die profeet in den Naam des HEEREN zal hebben gesproken, en dat woord geschiedt niet, en komt niet; dat is het woord, dat de HEERE niet gesproken heeft; door trotsheid heeft die profeet dat gesproken; gij zult voor hem niet vrezen"

De vraag is volgens mij in hoeverre de profetieën in de bijbel betrekking hebben op de natuurlijke wereld. Als we kijken naar de profetieën uit het OT, dan hebben die veelal betrekking op het volk Israel van toen. Waarom zouden andere profetieën dan nu betrekking hebben op andere dingen, dan de zaken die het huidige geestelijk volk Israel aangaan?
Wanneer we naar de geestelijke gesteldheid kijken van tegenwoordig, dan neemt het ‘natuurgeweld’ inderdaad toe. Men laat zich – zoals Paulus beschrijft – meewaaien met alle wind van wat er verkondigt wordt door mensen die tot alles in staat zijn om hen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen.
Of, zoals Jakobus schrijft: ‘Wie twijfelt is als een golf in zee, die door de wind heen en weer wordt bewogen.’
Uit de bijbel valt dus af te leiden dat ons geestelijk leven vaak vergeleken wordt met alledaagse natuurlijke situaties. In die zin klopt het wel dat er aardbevingen zijn en geruchten van aardbevingen en dergelijke. Scheuringen volgen elkaar op, simpelweg omdat men het niet eens is met de leerstellingen van de kerk waar men naartoe gaat. De wetteloosheid (let wel: van het geestelijk volk Israel) neemt hand over hand toe en de liefde (niet alleen onderling, maar ook ten opzichte van G*ds werk) verkoelt.

De tekenen die Jezus beschrijft in Matteüs 24:
‘29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen’
vinden plaats in werkelijkheid. We weten dat Jezus de Zon van gerechtigheid genoemd wordt. Door Hem wordt de gemeente, hier weergegeven als het beeld van de maan, beschenen, die op haar beurt weer het licht uit dient te dragen in de duistere wereld rondom ons. De sterren zijn het beeld van de ambtsdienaren. Door alle scheidingen en het volgen van eigen inzichten kan de Heer Zijn licht niet meer geven. Daarmee is het zo dat dit licht ook niet meer doorgegeven kan worden in de wereld. Daarnaast klopt het dat de ‘sterren uit de hemel vallen’, want is het niet zo dat er tegenwoordig zelfs mensen zijn die zich dominee of voorganger noemen, maar Christus niet erkennen als Middelaar, of Zijn opstanding weerspreken?

Dan nog het teken van de vijgenboom. We weten dat de Heer op aarde kwam om vrucht te zoeken in Israel. Echter, de vrucht van het geloof was in Israel niet te vinden. De Heer vervloekt daarom ook de vijgenboom en zegt dat deze in eeuwigheden geen vrucht meer zal dragen. In Matteüs 24 zegt Jezus:
‘32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is. 34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.’
Wat hebben wij in 1947 zien gebeuren? Israel is teruggekeerd in zijn land en is daarmee het beeld van de vijgenboom wiens takken weer uitlopen en in blad schieten. Daarop volgt de belofte van de Heer dat de generatie die dat meemaakt niet voorbij zal gaan voordat ‘al deze dingen’ (de zaken uit de eindtijd dus) gebeuren. Als we ons bedenken dat mensen gemiddeld 70 tot 80 jaar oud worden, dan is de rekensom vrij simpel en kan de conclusie getrokken worden dat we in de eindtijd leven.

Kortom: wij denken altijd bij de verschrikkingen die over de eindtijd geschreven staan, dat ze de ongelovigen zullen treffen, terwijl we ons moeten bedenken dat profetieën niet gegeven zijn voor de ongelovigen, maar juist voor de christenen. Zoals Petrus zegt: Het oordeel begint bij onszelf.

Mazzel,
Levi

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 05, 2006, 10:13:06 am »

quote:

Levi schreef op 05 september 2006 om 10:03:
De tekenen die Jezus beschrijft in Matteüs 24:
‘29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen’
vinden plaats in werkelijkheid. We weten dat Jezus de Zon van gerechtigheid genoemd wordt. Door Hem wordt de gemeente, hier weergegeven als het beeld van de maan, beschenen, die op haar beurt weer het licht uit dient te dragen in de duistere wereld rondom ons. De sterren zijn het beeld van de ambtsdienaren. Door alle scheidingen en het volgen van eigen inzichten kan de Heer Zijn licht niet meer geven. Daarmee is het zo dat dit licht ook niet meer doorgegeven kan worden in de wereld. Daarnaast klopt het dat de ‘sterren uit de hemel vallen’, want is het niet zo dat er tegenwoordig zelfs mensen zijn die zich dominee of voorganger noemen, maar Christus niet erkennen als Middelaar, of Zijn opstanding weerspreken?

Dan nog het teken van de vijgenboom. We weten dat de Heer op aarde kwam om vrucht te zoeken in Israel. Echter, de vrucht van het geloof was in Israel niet te vinden. De Heer vervloekt daarom ook de vijgenboom en zegt dat deze in eeuwigheden geen vrucht meer zal dragen. In Matteüs 24 zegt Jezus:
‘32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is. 34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.’
Wat hebben wij in 1947 zien gebeuren? Israel is teruggekeerd in zijn land en is daarmee het beeld van de vijgenboom wiens takken weer uitlopen en in blad schieten. Daarop volgt de belofte van de Heer dat de generatie die dat meemaakt niet voorbij zal gaan voordat ‘al deze dingen’ (de zaken uit de eindtijd dus) gebeuren. Als we ons bedenken dat mensen gemiddeld 70 tot 80 jaar oud worden, dan is de rekensom vrij simpel en kan de conclusie getrokken worden dat we in de eindtijd leven.
Ik geloof zelf ook dat we redelijk tegen het eindje aan zitten, maar dat haal ik nou juist niet uit de Bijbel, bij Tekton bijvoorbeeld, kan je goede argumenten lezen dat Math. 24 juist betrekking heeft op de vernietiging van de Tempel en de val van Jeruzalem in het jaar 70.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 05, 2006, 11:19:05 am »

quote:

Kortom: wij denken altijd bij de verschrikkingen die over de eindtijd geschreven staan, dat ze de ongelovigen zullen treffen, terwijl we ons moeten bedenken dat profetieën niet gegeven zijn voor de ongelovigen, maar juist voor de christenen. Zoals Petrus zegt: Het oordeel begint bij onszelf.

Zat vanmorgen onderweg in de auto ook ineens aan dit gedeelte over de vijgeboom te denken. Vaak wordt er aangehaald dat met de vijgeboom Israël bedoeld wordt, de oprichting van de nieuwe staat (1948) de vijgeboom loopt weer uit zegt met dan.
Maar... is dat zo...?

Mijn gedachten gingen vanmorgen een andere kant op. Stel dat daarmee de Kerk bedoeld wordt, de Kerk door Christus gesticht. Het lijkt me dat de Kerk een verdere voorzetting is van Gods plan met Zijn schepping, een geopenbaarde Waarheid. Ook voor Israël, de Joden. In bepaalde leringen wordt een tweedeling gemaakt tussen Israël en de heidenen, God zou met elk een andere weg gaan. Er zijn tekstgedeeltes zat die dat kunnen ondersteunen. Maar is het dan ook zo...

Weer opnieuw denkende aan het gebed van Jezus, Joh. 17

Kijkende naar bijv. kleine tekenen bijv..
Baptisten hervatten dialoog met RK-Kerk
Methodisten akkoord met verklaring rechtvaardigingsleer

De Kerk, de Bruid van Christus... zou het niet zo kunnen zijn dat de Bruid zich moet klaarmaken, reinigen, mooi maken voor het komende Bruilofsfeest....?

20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.
24 Vader, u hebt hen aan mij geschonken, laat hen dan zijn waar ik ben. Dan zullen zij de grootheid zien die u mij gegeven hebt omdat u mij al liefhad voordat de wereld gegrondvest werd. 25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent u niet, maar ik ken u, en zij weten dat u mij hebt gezonden. 26 Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en dat zal ik blijven doen, zodat de liefde waarmee u mij liefhad in hen zal zijn en ik in hen.’
(Joh. 17)
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2006, 12:40:11 pm »

quote:

[...]

Mazzel,
Levi

Even een vraagje, is het ook nodig dat er vrucht aan de vijgenboom komt of is het uitlopen van de takken en het blad aan de vijgenboom voldoende ??

Waarom reken jij vanaf 1947, want Jeruzalem was er toen nog niet bij,  in 1967 is Israel als land weer een eenheid ??

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2006, 12:47:34 pm »

quote:

(..)

Nee, tenzij Darby heeft gedaan alsof hij sprak namens de Here. Daar gaat dit gedeelte van de schrift namelijk over. Het is een Sola Scriptura Ad Absurdam benadering, om te denken dat je 'profeet' in Deut.18 zomaar gelijk kunt scharen met iemand die op basis van wat hij in z'n omgeving ziet, een (mogelijkerwijs) verkeerde conclusie trekt en daar iets over zegt. Zolang iemand niet zegt: "De Here zegt ..." voldoet hij/zij niet aan de clausules van Deut.18:22.

Het gaat in Deut. 18 niet om mensen die op basis van wat ze zien een bepaalde verwachting uitspreken of een conclusie trekken, maar het gaat hier om mensen die het volk van God (de kerk) misleiden door te zeggen dat ze namens de Here spreken. Die vallen door de mand omdat hun 'profetisch' (namens de Here) spreken niet uitkomt.

Daarbij moet nog opgemerkt worden dat Jezus wel aangegeven heeft dat het 'uur' van de wederkomst niet te berekenen valt, maar dat Hij wel algemene aanwijzingen heeft gegeven die kunnen duiden op de nadering van Zijn komst. Dus geen heel specifieke gegevens, maar de 'tekenen der tijden' kunnen een aanwijzing geven (De rede over de laatste dingen, Mat. 24). Het zou dan ietswat eigenaardig zijn, dat God de clou geeft (oorlogen, rampen, etc) maar mensen wil straffen die op het verkeerde moment die aanwijzingen denken te herkennen.

Levi

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 05, 2006, 01:05:55 pm »

quote:

cyber schreef op 05 september 2006 om 12:40:
[...]

Even een vraagje, is het ook nodig dat er vrucht aan de vijgenboom komt of is het uitlopen van de takken en het blad aan de vijgenboom voldoende ??

Waarom reken jij vanaf 1947, want Jeruzalem was er toen nog niet bij,  in 1967 is Israel als land weer een eenheid ??

De tekst spreekt slechts van het uitlopen van de takken. Mijns inziens kunnen ze ook geen vrucht dragen, want dat is een 'taak' die nu toebedeeld is aan de christenen. Wij moeten vrucht voortbrengen.

Daarnaast reken ik van 1947, omdat het volk vanaf toen weer in Israel ging wonen. Dat doet er niets aan toe of af of het land (al) een hoofdstad had of niet. Het gaat erom dat de takken uitlopen. Dat is een geleidelijk proces.

Mazzel,
Levi

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 05, 2006, 04:18:30 pm »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 05, 2006, 05:37:52 pm »

quote:

[...]
Misschien is het handig dat ik ook de vraag quote waarop ik dit antwoord geef (en de voorgaande vraag voor het verband er maar even bij) en dat is deze:

quote:

P&A
M.i. is het een bijbels gegeven de tekenen der tijden te onderscheiden. En heeft Christus het daar wel over in de evangelien. Ook is bijna het laatse vers van de bijbel qua inhoud nu juist: Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’ Amen. Kom, Heer Jezus!
ursa vraagt
Wat zijn de 'tekenen der tijden'?
P&A
Bepaalde dingen die gebeuren in de wereld en die een teken zijn dat 'de tijd nabij is' (vergelijk die tekst uit Openbaring 1 vers 3 -) en dat de Heer zal gaan oordelen en Hij terug zal komen.
etc.

Deze vraag en mijn rreactie daarop, is niet speciaal gerelateerd aan Darby maar wel aan het 'pas' in de 19e eeuw duidelijk worden van de profetien in z'n geheel. De opmerking van Ursa was dat hij dat vreemd vond - waarom niet eerder dan.
Mijn onderbouwing daarvan was dat m.i. God over de profetien het licht gaf omdat de eindtijd nabij is waar deze profetien betrekking op hebben.

Darby heeft juist niet veel tekenen der tijden gezien.
(Alleen de dwaalleer was toen wel heel erg aanwezig en breidde zich uit - de staatskerk was in een zeer wereldse toestand.)
Hij heeft vanuit de bijbel aangetoond dat het Joodse volk weer in het land Israel zal wonen. En dat is inmiddels gebeurd al zijn ze nog niet zover dat ze de Messias hebben aangenomen.
Dit is een voorspelling uit de Bijbel die uitkomt. Darby heeft dat onderzocht maar nog meer gelovigen uit de 19e eeuw zijn hier mee bezig geweest en zeiden dat dit zou moeten gebeuren op grond van Gods Woord.
Deze gebeurtenis moet plaats vinden voordat Christus terugkomt om Zijn Vrederijk te stichten.
En dat Israel weer op de kaart staat is nu voor ons achteraf wel duidelijk, en we kunnen hier  een teken van de tijd in zien: de vijgeboom bot weer uit.
In de 19e eeuw was dit nog niet aan de orde.

Over de tekenen der tijden zie ik in het tekstgedeelte wat Aafke heeft gequote dit staan:

quote:

matt 24
6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën.

Dit zijn de punten die er in de Grote Verdukking zullen gebeuren (m.i.) maar je ziet dit nu al de voorboden van.

Wat we nu zien is de voorbereiding voor die tijd.
- Zoals je ziet dat Israel al weer in het land is, maar nog niet zover dat ze ook weer 'geestelijk' hersteld zijn.
- Wat ook een 'voor'teken is is m.i. de opkomst van de Messiasbelijdende Joden. Er komt beweging.
- Er is veel etnisch geweld tegenwoordig - bv in voormalig Joegolavie staan volken tegen elkaar op die jaren lang naast elkaar leefden....
- hongersnoden is ook iets wat we helaas kennen vanuit Afrika bv

En wat betreft het woord 'frequentie' wat ik gebruikte i.v.m. natuurgeweld, dat houdt verband met de vergelijking die wordt getrokken met 'weeen'..
Het begin der weeen is dan dat iets af en toe er is, en als het vergaat volgen ze elkaar sneller op. Dat is de gedachte erachter.
Je ziet dit ook pas echt in vervulling gaan in de Grote Verdrukking.

De dingen die ik aangeef kun je nu zien als voorboden. Dit is ook geen dwingend moeten maar alleen een constatering voor mijzelf.
De dingen die genoemd worden in Matt 24 zijn pas in de Grote Verdrukking geheel aan de orde.

quote:

offtopic:Hier in deze post een antwoord. Soms kun je niet direct overal op reageren.
- als in ik in een topic de enige persoon ben die ergens voor staat waar over wordt gesproken
- door tig anderen die het er of niet mee eens zijn (dat mag natuurlijk) of er weinig van weten (dat kan ook natuurlijk) allerlei vragen krijg of opmerkingen lees
dan is het niet doenelijk om overal direct op te reageren of er schiet bv een vraag tussendoor die je niet hebt gezien - of wel gezien maar toen had je geen tijd en daarna vergeet je het.
Ik kan niet de hele dag achter de computer zitten en wil dat ook niet. Dus als ik het nu nakijk zijn er zondagmiddag aardig wat posts geweest maar was ik niet on-line - er is wat bij in geschoten.
Dit was mijn verantwoording voor het nog niet beantwoorden van die vraag over de natuurrampen.

quote:

Ik hoop dat ik heb duidelijk gemaakt dat Darby geen voorspellingen heeft gedaan; hij heeft Gods woord uitgelegd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over natuurrampen etc zijn wel wat sites op internet.

http://woeste-aarde.startpagina.nl/

Hier zie je ook deze links:
http://www.univie.ac.at/W...e/heat/structur/table.htm
http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/top10.php

en nog veel meer.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 05, 2006, 05:39:20 pm »

quote:

een aardig artikel, maar er wordt wel even een ontzettende stropop opgeworpen en verbrand  }:|

"Zo wordt in Openbaring 5:6-14 gesproken over de Heer, Jezus Christus als over het geslachte Lam. Dit roept het beeld op van een ritueel geslacht offerdier. Wie alles in de Bijbel en in apocalyptische teksten letterlijk wil nemen, loopt hier tegen het probleem aan dat een boek als Openbaring ongedwongen gebruik maakt van symbolen. Of wil men soms beweren dat God Jezus op een bepaald tijdstip in de toekomst zal veranderen in een schaapachtige? Natuurlijk niet; het is overduidelijk een symbool. "

Alsof millenialisten met 'letterlijk' dit soort onzin bedoelen. Als je chiliastische schrijvers leest, dan geven ze aan dat de bijbel symbolen gebruikt, en dat je uit moet zoeken waar die symbolen voor staan (Lam = Jezus, vrij evident) en dat je dán moet kijken naar de common sense interpretatie.

Een sterk punt is m.i. het wijzen op Ezechiel 40-48 over de 'nieuwe tempel'. Hoe kan dat ooit een aardse tempel in een duizend-jarig rijk zijn, als Jezus alle offers overbodig heeft gemaakt. Ik snap dat offers uit dankbaarheid (n.b. dat is een collecte ook!) niet overbodig zijn gemaakt, maar Ez. heeft het over verzoenoffers.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 05, 2006, 05:59:57 pm »

quote:

Aafke schreef op 05 september 2006 om 08:27:
Geen idee of dat op Darby van toepassing is.

Als ik de woorden van Jezus lees dan is dat maar één van de facetten die staat te gebeuren in de eindtijd. Heb eigenlijk de indruk uit de woorden van Jezus dat het natuurgeweld niet eens het belangrijkste is.

Het was ook alleen maar een opsomming van bepaalde kenmerken waar ik ook natuurrampen noemde...

quote:

En als ik het goed begrepen heb, schrijf Paulus hier ook over in een brief aan de Tessalonicenzen daar waar mensen ook heftig bezig zijn met de eindtijd dat ze niet meer werken (2 Tess. 3)
Misschien, heel misschien is dat Schriftwoord wel van toepassing op Darby en/of zijn leer..(?)

Ik heb al eerder gezegd: als de Heer vandaag zou terugkomen zou ik nog een boom planten.
Ik verder denk dat je dan eerst maar eens moet lezen wat Darby in zijn leven allemaal heeft gedaan.
Ik weet eigenlijk niet wat je gedachte hierachter is: dat mensen die deze ideeen ook als bijbels zien maar helemaal niets meer doen de hele dag? :?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 05, 2006, 07:36:46 pm »

quote:

Levi schreef op 05 september 2006 om 13:05:
[...]

De tekst spreekt slechts van het uitlopen van de takken. Mijns inziens kunnen ze ook geen vrucht dragen, want dat is een 'taak' die nu toebedeeld is aan de christenen. Wij moeten vrucht voortbrengen.

Daarnaast reken ik van 1947, omdat het volk vanaf toen weer in Israel ging wonen. Dat doet er niets aan toe of af of het land (al) een hoofdstad had of niet. Het gaat erom dat de takken uitlopen. Dat is een geleidelijk proces.

Mazzel,
Levi
Okay, het is mij nu duidelijker hoe je het bedoelt, thnxs

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 05, 2006, 09:11:39 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 september 2006 om 17:39:
een aardig artikel, maar er wordt wel even een ontzettende stropop opgeworpen en verbrand  }:|
offtopic:Ik hoop dat er zich gauw een Nederlandstalig alternatief aandient voor dit vrees'lijke anglicisme.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 05, 2006, 09:13:13 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 september 2006 om 21:11:
[...]
offtopic:Ik hoop dat er zich gauw een Nederlandstalig alternatief aandient voor dit vrees'lijke anglicisme.

offtopic:
purist!

"strooienman" misschien?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 05, 2006, 09:19:36 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 september 2006 om 21:13:
offtopic:
purist!

"strooienman" misschien?
offtopic:Het is meer de hele constructie van stropoppen die opgeworpen worden om vervolgens te worden verbrand, volgens mij is dat bijna letterlijk vertaald uit het Amerikaans-Engels. :P

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 05, 2006, 10:53:56 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 september 2006 om 17:39:

Een sterk punt is m.i. het wijzen op Ezechiel 40-48 over de 'nieuwe tempel'. Hoe kan dat ooit een aardse tempel in een duizend-jarig rijk zijn, als Jezus alle offers overbodig heeft gemaakt. Ik snap dat offers uit dankbaarheid (n.b. dat is een collecte ook!) niet overbodig zijn gemaakt, maar Ez. heeft het over verzoenoffers.

Zoals ik het van PenA begrepen heb moet de tempel er zijn in die 7 jaren en niet in het 1000jarig rijk.
Als ik het mis heb dan hoor ik het wel.

Had je de maten al bekeken van de tempel in Ezechiel ?? en is die tempel te bouwen door mensenhanden denk je .

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 06, 2006, 12:25:47 am »

quote:

Laodicea schreef op 05 september 2006 om 21:19:
[...]

offtopic:Het is meer de hele constructie van stropoppen die opgeworpen worden om vervolgens te worden verbrand, volgens mij is dat bijna letterlijk vertaald uit het Amerikaans-Engels. :P

offtopic:wat dacht je van "hooien Jan". Klinkt een beetje hetzelfde, maar toch een heel genunceerd geluid....
"Een hooien Jan opwerpen en daarna verbranden"  :P
« Laatst bewerkt op: september 06, 2006, 12:25:58 am door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 06, 2006, 12:26:44 am »

quote:

cyber schreef op 05 september 2006 om 22:53:
[...]

Zoals ik het van PenA begrepen heb moet de tempel er zijn in die 7 jaren en niet in het 1000jarig rijk.
zou ook kunnen. Maar dan blijft alsnog de vraag: waarom een offerdienst, terwijl we Jezus al hebben.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 06, 2006, 06:20:43 pm »

quote:

Nunc schreef op 06 september 2006 om 00:26:

[...]

zou ook kunnen. Maar dan blijft alsnog de vraag: waarom een offerdienst, terwijl we Jezus al hebben.
Goeie vraag, ik heb geen flauw idee een antwoord heb ik dus niet voor je.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 06, 2006, 11:57:21 pm »

quote:

cyber schreef op 05 september 2006 om 22:53:
[...]

M.i. zal er weer een tempel zijn in die 7 jaar. Dit is te lezen in Daniel.
Dan. 9: 27 geeft aan dat hij het verbond voor velen zwaar zal maken, een week lang; in de helft van de week zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden;
Hij verbreekt het verbond in het midden van die 7 jaar en de offerdienst moet dan ophouden. Er is dan dus een offerdienst.
Dat is ook de misleiding van deze Antichrist: hij doet zich voor als de Messias en wordt door de Joden aangenomen als de Messias.
(Joh 5,43
Ik ben gekomen in de naam mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen.)
En moet dan ook tijdens zijn tijd van valse vrede het 'spel meespelen' door de tempel en de offerdienst te herstellen. Maar op de helft van die tijd laat hij de offerdienst stoppen.

quote:

Had je de maten al bekeken van de tempel in Ezechiel ?? en is die tempel te bouwen door mensenhanden denk je .

Deze tempel zal er m.i. in het 1000 jarig Rijk zijn.
Als Christus als Koning over de aarde regeert vanuit Jeruzalem, zal Israel eindelijk zover zijn dat ze God eren zoals het de bedoeling was: ook met hun hart omdat ze de Messias hebben aangenomen en Hij hun Koning zal zijn. Zoals ook al voorspeld is in in het Mattheus evangelie: Hij is de Koning der Joden.

De maten van de tempel zouden te groot zijn voor de berg Moria, de uitverkoren plaats voor de tempel
Maar in Jes 2: 2 staat dit:
 En het zal geschieden in het laatste der dagen: dan zal de berg van het huis des HEREN vaststaan als de hoogste der bergen, en hij zal verheven zijn boven de heuvelen. En alle volkeren zullen derwaarts heenstromen 3 en vele natiën zullen optrekken en zeggen: Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan en des HEREN woord uit Jeruzalem.

Als de Heer is teruggekomen en Zijn koninkrijk opricht, zullen er grote geografische veranderingen plaatsvinden in het land die we nu nog niet kunnen verklaren. (zie Zach. 14: 4 - 8 - 10)
De beschreven tempel en alles wat erbij hoort is zo groot dat dit niet kan in het huidige Israel maar door de veranderingen die er zullen komen zal het mogelijk worden.

Zach. 14
8 Dan zullen te dien dage levende wateren uit Jeruzalem vlieten, de helft daarvan naar de oostelijke en de helft naar de westelijke zee; in de zomer zowel als in de winter zal dat geschieden. 9 En de HERE zal koning worden over de gehele aarde; te dien dage zal de HERE de enige zijn, en zijn naam de enige. 10 Het gehele land zal worden als de Vlakte van Geba tot Rimmon, zuidelijk van Jeruzalem; maar dit zal verhoogd worden en op zijn plaats blijven bestaan, van de Benjaminpoort tot de plaats van de vroegere poort, tot de Hoekpoort, en van de Chananeltoren tot de koninklijke perskuipen; 11 men zal het bewonen, en er zal geen ban meer zijn, maar Jeruzalem zal veilig gelegen zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 06, 2006, 11:57:33 pm »

quote:

Nunc schreef op 06 september 2006 om 00:26:

De offerdienst wordt ook niet door de Christenen verricht.
Het is een Joodse eredienst en die Joden hebben hun Messias aangenomen en zijn eindelijk in de positie die God voor hen in petto had maar waar ze nog nooit aan toe zijn gekomen.
Dit lees je bv in Ex 19:
6 En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk. en hun opdracht was om het heil te verspreiden naar de volken rondom.

Deze opdracht zullen ze nu pas vervullen: alle volken zullen door hen gezegend worden en de volken zullen bv. elk jaar opgaan naar Jeruzalem om het Loofhuttenfeest te vieren.

quote:

Zach 14,16
Allen, die zijn overgebleven van al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE der heerscharen, en het Loofhuttenfeest te vieren.

Jes 2,3
en vele natiën zullen optrekken en zeggen: Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan en des HEREN woord uit Jeruzalem.

Jer 33
14 Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat Ik over het huis van Israël en het huis van Juda gesproken heb. 15 In die dagen en te dien tijde zal Ik aan David een Spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. 16 In die dagen zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen, en zó zal men het noemen: De HERE onze gerechtigheid. 17 Want zo zegt de HERE: Nimmer zal het David ontbreken aan een man, die op de troon van het huis Israëls gezeten is; 18 en de levitische priesters zal het nimmer ontbreken voor mijn aangezicht aan een man die brandoffers offert, spijsoffers ontsteekt en slachtoffers brengt al de dagen.

Er zal weer een tempel zijn met een offerdienst en die zal vanuit Jeruzalem ten dienste staan van alle volken.
Israel heeft dit voordat Jezus is gekomen gedaan als een voorafschaduwing van het offer van Jezus Christus.
Zij hadden daar nog niet het besef van dat dat toen zo was, dat ze met elk offer uitbeeldden dat Christus eens zou sterven en Zichzelf als offer zou geven aan God de Vader voor ons.

In het Vrederijk zullen zal het bekeerde volk Israel weer offeren en dan niet als voorafschaduwing, maar als een terugverwijzen naar hun Messias die het offer was waardoor zij gered zijn. En dan zullen ze pas beseffen wat de offers werkelijk inhouden. Omdat ze nu hun Messias kennen.

En dat lees je m.i. in Ezechiel bij de tempeldienst in de nieuwe tempel.
En een offer ter verzoening, is nu dus een terugverwijzen naar het verzoenen wat Jezus heeft gedaan op het kruis.
Zij zijn als natie nu ook wedergeboren, God heeft een nieuw verbond met hen gesloten - hebben een nieuw hart gekregen en zullen denk ik niet voor hun zonden nog steeds een offer moeten brengen.
God heeft hen door het offer van Jezus ook gereinigd ende situatie is nu dus anders dan vroeger in de Oude bedeling, toen Jezus nog niet was gekomen en het bloed van bokken en stieren alleen maar de zonden bedekten. Ze konden niet worden weggenomen door dierenoffers en daarom moest het elke keer opnieuw gebeuren.

Nu de zonden zijn weggenomen kun je zeggen dat dit offeren een terugverwijzen is.
En spreken die offers van de verlossing van Israel en de volken door het offer van de Here Jezus.
In vergelijking zoals wij christenen het Avondmaal vieren en gedenken aan wat Jezus voor ons heeft gedaan om ons te verlossen.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2006, 11:52:05 am door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 07, 2006, 12:43:49 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 september 2006 om 23:57:

[...]

In het Vrederijk zullen zal het bekeerde volk Israel weer offeren en dan niet als voorafschaduwing, maar als een terugverwijzen naar hun Messias die het offer was waardoor zij gered zijn. En dan zullen ze pas beseffen wat de offers werkelijk inhouden. Omdat ze nu hun Messias kennen.

[...]

In vergelijking zoals wij christenen het Avondmaal vieren en gedenken aan wat Jezus voor ons heeft gedaan om ons te verlossen.

Nu leert ons de HC dat het Avondmaal een viering en gedenken is, maar nadrukkelijk geen presentstelling van het offer van Christus (zoals de RK Eucharistie) en al helemaal geen herhaling, of nieuw offer, zoals de auters van de HC per abuis dachten dat de RK Eucharistie is. Dat zou immers een "vervloekte afgoderij" zijn. Maar ik begrijp dus dat Israël in het 1000-jarige rijk zich met precies die "vervloekte afgoderij". waar de auteurs van de HC zo fel over waren, gaan bezig houden?

Overigens, de joden zullen, als ze hun Messias kennen, dus beseffen wat de offers werkelijk inhouden. Nu ken jij hun Messias al, dus jij kan het vast al vertellen: wat houden die offers van de Joden, na Jezus' volmaakte offer, dan precies in?

Levi

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 07, 2006, 08:18:25 am »

quote:

cyber schreef op 06 september 2006 om 18:20:
[...]

Goeie vraag, ik heb geen flauw idee een antwoord heb ik dus niet voor je.

Een tempel hoeft niet in te houden dat er geofferd wordt.

Hebreën 9:
'Christus is immers niet binnengegaan in een heiligdom dat door mensenhanden is gemaakt, in de voorafbeelding van het hemelse heiligdom, maar in de hemel zelf, waar hij nu bij God voor ons pleit. '

Mazzel,
Levi

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 07, 2006, 10:07:42 am »

quote:

Levi schreef op 07 september 2006 om 08:18:
[...]

Een tempel hoeft niet in te houden dat er geofferd wordt.
maar natuurlijk wel als dat offeren in Ezechiel beschreven staat, en dat als profetie over de nieuwe tempel wordt gezien.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 07, 2006, 10:53:32 am »
Artikel uit de EO Visie over de herbouw van de Tempel

Toch vraag ik me af...

Jezus bedoelde toch iets anders met de wederopbouw van de Tempel. Zijn discipel begrepen dit pas na de opstanding. Beloofde Jezus niet de Trooster, de H. Geest. En wat schreef Paulus over het lichaam en dat dat de tempel van de H. Geest zou zijn (1 Kor. 6) En waarom scheurde het voorhangsel....
Is de Kerk, het Mystieke Lichaam van Christus niet de Tempel waar Jezus op doelde.. (1 Kor. 3, Ef. 2)

En dan Ef. 9
11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf. 13 Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, 14 hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen? 15 En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden.

Zomaar wat gedachten die bij me opkwamen na het lezen van de laatste berichten in deze topic.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2006, 10:56:42 am door Aafke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 07, 2006, 11:49:23 am »

quote:

diak2b schreef op 07 september 2006 om 00:43:
[...]

Nu leert ons de HC dat het Avondmaal een viering en gedenken is, maar nadrukkelijk geen presentstelling van het offer van Christus (zoals de RK Eucharistie) en al helemaal geen herhaling, of nieuw offer, zoals de auters van de HC per abuis dachten dat de RK Eucharistie is. Dat zou immers een "vervloekte afgoderij" zijn. Maar ik begrijp dus dat Israël in het 1000-jarige rijk zich met precies die "vervloekte afgoderij". waar de auteurs van de HC zo fel over waren, gaan bezig houden?

Even een korte reactie:
Als in het OT er werd geofferd, werd niet op dat moment Christus Zelf geofferd maar er werd naar toe verwezen - de voorafschaduwing. Het feit zelf 'dat Christus zou sterven', had toen (edit:)nietelke keer al plaats bij het offeren.
Christus offer is éénmalig gebeurd op Golgotha en wordt nergens weer herhaald m.i.
Er wordt alleen naar toe verwezen door de offers in het OT.
Zo is dan m.i. het offeren in het Duizend jarig Rijk een terugverwijzen naar dat offer van Christus. En niet het feit zelf, Hij wordt niet elke keer weer geofferd - er worden dieren geofferd en die offers laten zien in allerlei facetten wat Jezus heeft gedaan.
Zoals het Avondmaal een herinneringsmaal is en m.i. Hij niet steeds weer 'present wordt gezet' bij de breking van het brood.

quote:

Overigens, de joden zullen, als ze hun Messias kennen, dus beseffen wat de offers werkelijk inhouden. Nu ken jij hun Messias al, dus jij kan het vast al vertellen: wat houden die offers van de Joden, na Jezus' volmaakte offer, dan precies in?

Hier kom ik nog op terug want is iets uitgebreidere materie om hier zo even neer te zetten in twee zinnen.

NB even ge-edit - er was een belangrijk woordje weggevallen. :)
« Laatst bewerkt op: september 07, 2006, 02:10:30 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 07, 2006, 12:12:04 pm »

quote:

Is dat nou wat men noemt een self-fulfilling prophecy? Ik denk dat als die Tempel wordt gebouwd, dat dan eerst de antichrist er zich in zal nestelen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 07, 2006, 12:58:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 september 2006 om 11:49:

[...]

Even een korte reactie:
Als in het OT er werd geofferd, werd niet op dat moment Christus Zelf geofferd maar er werd naar toe verwezen - de voorafschaduwing. Het feit zelf 'dat Christus zou sterven', had toen elke keer al plaats bij het offeren.
Snap ik

quote:

Christus offer is éénmalig gebeurd op Golgotha en wordt nergens weer herhaald m.i.
Er wordt alleen naar toe verwezen door de offers in het OT.
Snap ik ook. In het Avondmaal wordt er ook naar verwezen overigens, en in de Eucharistie wordt datzelfde ene offer present gesteld, dus ook niet herhaald. Dus tot zover snap ik je nog.

quote:

Zo is dan m.i. het offeren in het Duizend jarig Rijk een terugverwijzen naar dat offer van Christus. En niet het feit zelf, Hij wordt niet elke keer weer geofferd - er worden dieren geofferd en die offers laten zien in allerlei facetten wat Jezus heeft gedaan.
Zoals het Avondmaal een herinneringsmaal is en m.i. Hij niet steeds weer 'present wordt gezet' bij de breking van het brood.
OK, maar het Avondmaal heet nadrukkelijk geen offer. Ik snap nog steeds niet wat de gein van herintroductie van offers is.

quote:

Hier kom ik nog op terug want is iets uitgebreidere materie om hier zo even neer te zetten in twee zinnen.
Fijn. Neem de tijd!

Levi

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 07, 2006, 01:09:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 september 2006 om 23:57:

[...]

M.i. zal er weer een tempel zijn in die 7 jaar. Dit is te lezen in Daniel.
Dan. 9: 27 geeft aan dat hij het verbond voor velen zwaar zal maken, een week lang; in de helft van de week zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden;
Hij verbreekt het verbond in het midden van die 7 jaar en de offerdienst moet dan ophouden. Er is dan dus een offerdienst.
Dat is ook de misleiding van deze Antichrist: hij doet zich voor als de Messias en wordt door de Joden aangenomen als de Messias.
(Joh 5,43
Ik ben gekomen in de naam mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen.)
En moet dan ook tijdens zijn tijd van valse vrede het 'spel meespelen' door de tempel en de offerdienst te herstellen. Maar op de helft van die tijd laat hij de offerdienst stoppen.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De berekening in dit visioen waarop je hier doelt is volgens mij al uitgekomen.

Het dagelijks offer is in 166 voor Christus afgeschaft en toen is er een beeld van Zeus in de tempel geplaatst. Dat was twee jaar na de verovering van Israel door Syrië. De periode van 1290 dagen van het visioen van Daniël is dus aangevangen vanaf 166 vC.

Kijkend naar de tekst, dan kan de volgende ‘berekening’ worden onderkend:
'24 Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten, voordat het wangedrag is vergolden en eeuwige gerechtigheid is gebracht, voordat het profetisch visioen bezegeld is en het allerheiligste gewijd. 25 Je moet weten en begrijpen: Vanaf het ogenblik waarop het woord is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden tot het tijdstip waarop een gezalfde vorst verschijnt, zullen zeven weken verstrijken; en het herstel en de wederopbouw van de stad, met pleinen en wallen en al, zal tweeënzestig weken duren, en het zal een tijd van verdrukking zijn. 26 Na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden vermoord, zonder dat iemand het voor hem opneemt. Het volk van een toekomstige vorst zal verderf brengen over de stad en het heiligdom. Hij zal zijn einde vinden in een overstroming. Tot aan het einde van de strijd zullen er verwoestingen zijn, zoals is vastgesteld. 27 Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.’'

Er wordt gesproken over 70 weken (eigenlijk gaat het om 70 zeventallen). Dit zijn zogenoemde 'jaarweken', want als Daniël in zijn boek over normale weken spreekt, gebruikt hij de bewoording: 'dagen van de week' (overigens is in de NBV verzuimd dit op deze manier te vertalen).
70 (jaar)weken = 490 jaar.
We lezen dat er gerekend moet worden vanaf het tijdstip dat er toestemming werd gegeven om de tempel te herbouwen. Dat was in 457 vC, wat op te maken valt uit Ezra 7.
Verder staat er dat de Messiach na 7 + 62 = 69 jaarweken, dat is dus 483 jaar, aan Israel bekendgemaakt zou worden.
Rekenen we 483 jaar vanaf 457 vC, dan komen we uit op het jaar 26. Met de correctie van 4 jaar (de abt Dionysius Exiguus heeft zich verrekend bij het maken en invoeren van de kalender), dan komen we op precies het jaar 30 uit. Wij weten dat Jezus op 30-jarige leeftijd door Johannes is gedoopt, waarna Hij Zijn evangelieprediking begon.

Daarna zou de Messiach ter dood gebracht worden, maar dat zou niet voor Hemzelf zijn, maar Hij zou op de helft van een jaarweek (dus na 3,5 jaar) de offers laten ophouden. Dat is ook gebeurd, want na Zijn evangelieprediking van 3,5 jaar is Jezus ter dood gebracht en is er sindsdien geen offer meer nodig; Jezus is tenslotte Zelf het 'gedurig offer'.

Dan is er tenslotte nog in Daniël 8 een periode van 2300 dagen terug te vinden, waarbij de engel benadrukt dat het visioen wat Daniël daarbij ontvangt 'ziet op de tijd van het einde'.
Deze 2300 dagen kunnen dus geen letterlijke dagen zijn, want dat was niet de tijd van het einde.
In Ezechiel 4 staat:
'5 één dag voor elk jaar dat het volk van Israël schuldig is geweest.'

In hoofdstuk 9 van Daniël spreekt de engel van het visioen dat Daniël heeft ontvangen. Echter, in hoofdstuk 9 heeft Daniël helemaal geen visioen gehad, dus moet dit wel terugslaan op het visioen in hoofdstuk 8. En de engel zegt:
'24 Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad'.
De vertaling is hier niet helemaal juist. Het Hebreeuwse woord 'n'chtak' betekent afsnijden. Er staat eigenlijk dat zeventig weken zijn afgesneden en de enige periode waarvan die 70 weken (of zoals eerder gezegd 490 jaar) afgesneden kan zijn, is de 2300 jaar die in Daniël 8 genoemd worden.
Dat houdt in dat 2300 jaar vanaf 457 vC. (met correctie) uitkomt op 1847. Volgens Daniël is sinds dat jaar het heiligdom, de tempel van de Eeuwige, weer hersteld.

Nou alleen nog even googlen wat er in 1847 binnen het grote G*dswerk is gebeurd.

Mazzel,
Levi

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 07, 2006, 01:26:48 pm »

quote:

Levi schreef op 07 september 2006 om 13:09:
Nou alleen nog even googlen wat er in 1847 binnen het grote G*dswerk is gebeurd.
Als we niet al te nauwkeurig zijn, dan was het in elk geval een tijd van uitgebleven wederkomsten:

quote:

1836  Methodist Church founder John Wesley foresaw the Millennium beginning in
1836, the same year that the Beast of Revelation was to rise from the sea. (McIver #269)  

1843  Harriet Livermore's Parousia prediction #1. (McIver #699)  

Apr 28, 1843  Although this date was not officially endorsed by the Millerite leadership, it was a popular belief among William Miller's followers that the Second Coming would take place on this day. (Festinger p.16)  

Dec 31, 1843  Many Millerites expected Jesus to return at the end of 1843. (Festinger p.16)  

Mar 21, 1844  William Miller, leader of the so-called Millerite movement, predicted through careful calculation that Christ would return sometime between March 21, 1843 and March 21, 1844. He gathered a following of thousands of devotees. After the failure of Jesus to show up during this window, the cult experienced a crisis of faith and in the confusion began reinterpreting the prophecy and aggressively proselytizing. (Gould p.49, Festinger p.16-17)  

Oct 22, 1844  It's Miller time again! Rev. Samuel S. Snow, an influential Millerite, predicted the Second Coming on this day. The date was soon accepted by Miller himself. On that day, the Millerites gathered on a hilltop to await the coming of Jesus. After the inevitable no-show, the event became known as the "Great Disappointment." (Gould p.49, Festinger p.17)

Oct 22, 1844  It's Miller time again! Rev. Samuel S. Snow, an influential Millerite, predicted the Second Coming on this day. The date was soon accepted by Miller himself. On that day, the Millerites gathered on a hilltop to await the coming of Jesus. After the inevitable no-show, the event became known as the "Great Disappointment." (Gould p.49, Festinger p.17)  

1845  The Second Coming according to the Second Adventists, a group that formed from the remaining hardcore members of Miller's cult. The Second Adventists were the forerunners of the Seventh Day Adventists (Kyle p.91)  

1846  Another Second Coming according to the Second Adventists. (Kyle p.91)  

1847  Harriet Livermore's Parousia prediction #2. (McIver #699)  

Aug 7, 1847  "Father" George Rapp, a German ascetic who founded a sect known as the Harmonists (aka the Rappites) and established a utopian commune in Economy, Pennsylvania, was convinced that Jesus would return before his death. Even on his deathbed he refused to give up hope for Christ's return, saying "If I did not know that the dear Lord meant I should present you all to him, I should think my last moment's come." It turned out that his last moment had indeed come, yet Jesus failed to show up. Rapp died on August 7, 1847. (Cohen p.23, Thompson p.283, Encyclopedia Britannica)  

1849  Yet another Second Coming according to the Second Adventists. (Kyle p.91)  

1851  You guessed it! Still another Second Coming according to the Second Adventists. (Kyle p.91)  

1856  The Crimean War (1853-56) was seen by some as the Battle of Armageddon. After all, Russia had plans to wrest control of Palestine from the Ottoman Empire. Perhaps it was this war that triggered the popularity of the "Russia invades Israel" scenario so popular among modern prophecy teachers. (McIver #437)  
bron

Verder is er eigenlijk verassend weinig schokkends gebeurt in 1847.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 07, 2006, 01:31:44 pm »

quote:

Levi schreef op 07 september 2006 om 13:09:

Het duurde echter tot 1847 voor men met grote terughoudendheid voor de naam Katholiek Apostolische Kerk koos, aangezien men zich niet als apart kerkgenootschap wilde beschouwen, maar als deel van de Ene, Heilige, Katholieke en Apostolische Kerk, zoals die wordt beleden in de geloofsbelijdenis van Nicea. Ook gingen de apostelen in dat jaar over tot de 'verzegeling' van de leden (enigszins vergelijkbaar met het katholieke vormsel). In alle verzegelde gemeenten werden op de handoplegging der apostelen de gaven van de Heilige Geest openbaar. Men nam nu ook de apostolische prediking ter hand en spoedig werd nu vaste voet in Europa gekregen waar het 'Apostolische Werk' vooral in Noord-Duitsland tot grote bloei kwam.

Bron

;)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 07, 2006, 03:31:38 pm »
Wat gebeurt er eigenlijk volgens het dispensationalisme ná de 1000 jaar met de Joden?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 08, 2006, 10:41:32 am »

quote:

Laodicea schreef op 07 september 2006 om 15:31:
Wat gebeurt er eigenlijk volgens het dispensationalisme ná de 1000 jaar met de Joden?

wat gebeurt er dan met de wereld? Volgens mij breekt na het 1000 jarig rijk de periode van de hemel aan, dus alle christenen (incl. het zojuist bekeerde joodse volk) samen in de hemel.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 11, 2006, 09:11:12 pm »
Modbreak:
Off-topic discussie over diverse evangelische opvattingen verplaatst naar Wat voor stroming zijn de Evangelischen
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.