quote:
diak2b schreef op 05 september 2006 om 00:06:In het topic over de bedelingenleer staat een opvallende uitspraak:
[...]
Dit lijkt me een voorspelling over wat binnenkort gaat gebeuren. Één van de argumenten is, blijkbaar, "Natuurgeweld en dan wel de frequentie ervan". Ik ga er maar even van uit dat de uitspraak volgt uit de bedelingenleer van Darby, maar laat me graag corrigeren natuurlijk. Hoe dan ook, hier wordt gesteld dat het
veranderen van de frequentie van optreden van natuurgeweld een teken des tijds is, waaruit volgt dat "de tijd nabij is".
Misschien is het handig dat ik ook de vraag quote waarop ik dit antwoord geef (en de voorgaande vraag voor het verband er maar even bij) en dat is deze:
quote:
P&A
M.i. is het een bijbels gegeven de tekenen der tijden te onderscheiden. En heeft Christus het daar wel over in de evangelien. Ook is bijna het laatse vers van de bijbel qua inhoud nu juist: Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’ Amen. Kom, Heer Jezus!
ursa vraagt
Wat zijn de 'tekenen der tijden'?
P&A
Bepaalde dingen die gebeuren in de wereld en die een teken zijn dat 'de tijd nabij is' (vergelijk die tekst uit Openbaring 1 vers 3 -) en dat de Heer zal gaan oordelen en Hij terug zal komen.
bv Israel (de vijgeboom genoemd) of valse leringen en valse christussen - de wetsverachting neem toe in de wereld
Natuurgeweld en dan wel de frequentie ervan
etc.
Deze vraag en mijn rreactie daarop, is niet speciaal gerelateerd aan Darby maar wel aan het 'pas' in de 19e eeuw duidelijk worden van de profetien in z'n geheel. De opmerking van Ursa was dat hij dat vreemd vond - waarom niet eerder dan.
Mijn onderbouwing daarvan was dat m.i. God over de profetien het licht gaf omdat de eindtijd nabij is waar deze profetien betrekking op hebben.
Darby heeft juist
niet veel tekenen der tijden gezien.
(Alleen de dwaalleer was toen wel heel erg aanwezig en breidde zich uit - de staatskerk was in een zeer wereldse toestand.)
Hij heeft vanuit de bijbel aangetoond dat het Joodse volk weer in het land Israel zal wonen. En dat is inmiddels gebeurd al zijn ze nog niet zover dat ze de Messias hebben aangenomen.
Dit is een
voorspelling uit de Bijbel die uitkomt. Darby heeft dat onderzocht maar nog meer gelovigen uit de 19e eeuw zijn hier mee bezig geweest en zeiden dat dit zou moeten gebeuren
op grond van Gods Woord.
Deze gebeurtenis
moet plaats vinden voordat Christus terugkomt om Zijn Vrederijk te stichten.
En dat Israel weer op de kaart staat is nu voor ons achteraf wel duidelijk, en we kunnen hier een teken van de tijd in zien: de vijgeboom bot weer uit.
In de 19e eeuw was dit nog niet aan de orde.
Over de tekenen der tijden zie ik in het tekstgedeelte wat Aafke heeft gequote dit staan:
quote:
matt 24
6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën.
Dit zijn de punten die er in de Grote Verdukking zullen gebeuren (m.i.) maar je ziet dit nu al de voorboden van.
Wat we nu zien is de
voorbereiding voor die tijd.
- Zoals je ziet dat Israel al weer in het land is, maar nog niet zover dat ze ook weer 'geestelijk' hersteld zijn.
- Wat ook een 'voor'teken is is m.i. de opkomst van de Messiasbelijdende Joden. Er komt beweging.
- Er is veel etnisch geweld tegenwoordig - bv in voormalig Joegolavie staan volken tegen elkaar op die jaren lang naast elkaar leefden....
- hongersnoden is ook iets wat we helaas kennen vanuit Afrika bv
En wat betreft het woord 'frequentie' wat ik gebruikte i.v.m. natuurgeweld, dat houdt verband met de vergelijking die wordt getrokken met 'weeen'..
Het begin der weeen is dan dat iets af en toe er is, en als het vergaat volgen ze elkaar sneller op. Dat is de gedachte erachter.
Je ziet dit ook pas echt in vervulling gaan in de Grote Verdrukking.
De dingen die ik aangeef kun je nu zien als voorboden. Dit is ook geen dwingend moeten maar alleen een constatering voor mijzelf.
De dingen die genoemd worden in Matt 24 zijn pas in de Grote Verdrukking geheel aan de orde.
quote:
Nu vroeg ik me af: gegeven het feit dat:
- ondanks herhaald aandringen geen spoor van onderbouwing wordt gegeven;
- ondanks uitgebreid zoeken in allerlei bronnen terzake ik geen enkel feit kon vinden dat de bewering dat de frequentie van het optreden van natuurgeweld zou wijzigen, of recent gewijzigd is, kan ondersteunen, maar wel een overdaad aan feiten die de onjuistheid van deze claim ondersteunen;
- vrij eenvoudig kan worden verklaard waarom, door een combinatie van statistiek vervangen door "indrukken" en het niet goed onderscheiden van "acts of God" en "acts of man" de gedachte kan postvatten dat de frequentie van het optreden van natuurgeweld wel is gewijzigd, in casu is toegenomen, ook al is dat feitelijk niet zo;
offtopic:Hier in deze post een antwoord. Soms kun je niet direct overal op reageren.
- als in ik in een topic de enige persoon ben die ergens voor staat waar over wordt gesproken
- door tig anderen die het er of niet mee eens zijn (dat mag natuurlijk) of er weinig van weten (dat kan ook natuurlijk) allerlei vragen krijg of opmerkingen lees
dan is het niet doenelijk om overal direct op te reageren of er schiet bv een vraag tussendoor die je niet hebt gezien - of wel gezien maar toen had je geen tijd en daarna vergeet je het.
Ik kan niet de hele dag achter de computer zitten en wil dat ook niet. Dus als ik het nu nakijk zijn er zondagmiddag aardig wat posts geweest maar was ik niet on-line - er is wat bij in geschoten.
Dit was mijn verantwoording voor het nog niet beantwoorden van die vraag over de natuurrampen.quote:
- Darby blijkbaar een voorspelling baseert op deze incorrecte waarneming van de feiten;
- Deut 18;22 zegt "Wanneer die profeet in den Naam des HEEREN zal hebben gesproken, en dat woord geschiedt niet, en komt niet; dat is het woord, dat de HEERE niet gesproken heeft; door trotsheid heeft die profeet dat gesproken; gij zult voor hem niet vrezen"
is het schriftwoord nu van toepassing op Darby en/of zijn leer, of niet?
Ik hoop dat ik heb duidelijk gemaakt dat Darby geen voorspellingen heeft gedaan; hij heeft Gods woord uitgelegd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over natuurrampen etc zijn wel wat sites op internet.
http://woeste-aarde.startpagina.nl/Hier zie je ook deze links:
http://www.univie.ac.at/W...e/heat/structur/table.htm http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/top10.phpen nog veel meer.