Auteur Topic: Onderzoek: meer gelovigen is beter voor de mensheid  (gelezen 2167 keer)

Annika

• Bekijk profiel
Onderzoek: meer gelovigen is beter voor de mensheid
« Gepost op: februari 03, 2006, 11:13:58 am »
Hallo allemaal,

Ik had een verzoekje... Voor mijn studie Theologie moet ik een onderzoek naar de mening van mensen over goede doelen/ vrijwilligerswerk en of dat beinvloed wordt door iemand z'n religieuze overtuiging. En daarom zoek ik mensen die mee willen doen aan dit onderzoek.
Het onderzoek is in de vorm van een enquête, die je via de mail krijgt. Iedereen kan meedoen, of je nou wel of niet aan goede doelen meedoet. De uitkomsten worden anoniem in het onderzoek doorgevoerd. Zodra ik de enquête, van degenen die meedoen, ontvang, wordt de originele mail verwijderd. Op de enquête zelf hoef je geen naam in te vullen.

Je kunt je opgeven via het e-mailadres A.S.Triandafyllidou@uvt.nl .

De enquete (een Word-document) wordt rond 10 februari naar de deelnemers toegezonden en kan tot en met 1 maart naar het bovenstaande e-mailadres teruggezonden worden. Wanneer je het leuk vindt, kunt je met diezelfde mail aangeven of je de uitslag van dit onderzoek wilt ontvangen.

Alvast bedankt,

Annika Triandafyllidou
Student Theologie aan de Universiteit van Tilburg

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2006, 11:45:19 am »
Je conclusie staat al in de titel van dit topic. Waarom zou ik dan nog mee doen?
Bovendien lijkt dit forum (erge, het deel van dit forum 'wat het leuk vindt') me nou niet bepaald een zuivere afspiegeling van de nederlandse samenleving.

Maar goed, als je een document hebt waarvoor het niet nodig is eerst een paar honderd euro uit te geven aan een office pakket (RTF, platte tekst, online forumlier, Open Document Text) dan mag je me wel een mailtje sturen op http://forum.gkv.nl/forum/user_email_gfx/1557/FFFFFF/000000.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2006, 11:48:15 am door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Annika

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2006, 10:44:58 pm »
natuurlijk is dit forum niet een afspiegeling van de nederlandse samenleving. Voor een goed onderzoek, plaats je het bericht op meerdere forums... wat ik dus gedaan heb.

De titel is een hypothese, therefore helemaal niet bewezen.

groetjes Annika

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2006, 11:53:14 pm »
Erg origineel is de titel van dit topic bepaald niet!
En het onderzoekje van Annika al evenmin.
Overigens valt er niet zoveel meer te onderzoeken!

Prof.dr. H.M. Kuitert (!) schreef in 1974 al een boek waarin hetzelfde naar voren kwam; antiquarisch is het vast nog wel ergens te krijgen:

'Zonder geloof vaart niemand wel'.

(Baarn, Ten Have, ISBN 90 259 4052 8)

'helemaal niet bewezen' zegt Annika ook nog; wel dat haalt je de koekoek!

Annika

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2006, 12:15:15 am »
Luister, ik moet een onderzoek doen hiernaar. Levert mij studiepunten op. Als je niet mee wil doen, reageer gewoon niet. Ik vraag niet of je het origineel vindt, of dat een of andere knakker het onderzoek ook heeft gevoerd...

Ik vraag alleen mensen die mee willen doen aan dit onderzoek, die het de moeite waard vinden en gewoon leuk vinden om te doen. Ik merk wel nu op welk forum ik zit...

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2006, 12:22:50 am »

quote:

Annika schreef op 04 februari 2006 om 00:15:
 ik moet een onderzoek doen hiernaar.
Levert mij studiepunten op.
Als je niet mee wil doen, reageer gewoon niet.
Ik merk wel nu op welk forum ik zit...

OK, ik zal mijn door academische studie verworven kennis over dit topic verder maar onder stoelen en (kerk-)banken zetten.

Op welk Forum je hier ziet .... ?

Heeft iets te maken met de vrijgevochten kerk.

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2006, 12:31:37 am »
Agreed. Methodologisch valt er nog wel wat aan de steekproeftrekking (die erg veel weg heeft van een 'sample of convenience') en onderzoeksopzet aan te merken.

Maar misschien moet je dat iets minder 'puntig' neerzetten, drentenaar. ;)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2006, 12:45:47 am »
Als de enquete maar goed is, dan is er al veel gewonnen. Best kans dat Annika goed heeft nagedacht over welke fora een redelijke afspiegeling vormen. Dus wie weet heeft ze de oproep ook op fok! en geenstijl gepost.
Nadeel is dat je daar irritante puberreacties krijgt, maar ja, die zijn niet voorbehouden aan die sites alleen...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2006, 10:15:37 am »
Een beetje christelijke compassie tonen kan geen kwaad dunkt me, ik kan me geen Bijbelvers herinneren dat stelt:"heb uw naaste lief als uzelf, maar wees vooral bot en boers tegen enqueteurs."
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2006, 10:38:56 am »

quote:

Laodicea schreef op 04 februari 2006 om 10:15:
Een beetje christelijke compassie tonen kan geen kwaad dunkt me, ik kan me geen Bijbelvers herinneren dat stelt:"heb uw naaste lief als uzelf, maar wees vooral bot en boers tegen enqueteurs."
Als Laodicea moderator was, had ik nu een 'Modbreak' gehad ...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2006, 10:51:28 am »

quote:

stekeltje schreef op 04 februari 2006 om 00:31:
Agreed. Methodologisch valt er nog wel wat aan de steekproeftrekking (die erg veel weg heeft van een 'sample of convenience') en onderzoeksopzet aan te merken.
Eh, welke informatie heb jij over de steekproef- en onderzoeksopzet die anderen niet hebben?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 04, 2006, 11:17:15 am »

quote:

Annika schreef op 04 februari 2006 om 00:15:
 Ik merk wel nu op welk forum ik zit...

Leuk he ergens gebruik maken van een prikbord en dan dat forum ook maar even afkraken.

Je komt hier gewoon je onderzoekje neerkwakken zonder hier bekend te zijn. Prima, daar is dit subforum ook voor. Maar een beetje normaal blijven reageren ook al krijg je wat kritiek is toch niet te veel gevraagd?
Pinkeltjefan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2006, 11:57:03 am »

quote:

=Kuitert  8)7

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2006, 12:00:47 pm »

quote:

drentenaar schreef op 04 februari 2006 om 10:38:
Als Laodicea moderator was, had ik nu een 'Modbreak' gehad ...

Neuh... dat valt wel mee. ;)
Maar op zich vind ik nog steeds dat met een beetje gastvrijheid niets mis is, en er komt nog bij dat dit onderzoek wellicht een podium(pje) biedt om het christendom wat positieve aandacht te geven, wat niet overbodig is in een land dat stukje bij beetje steeds anti-religieuzer lijkt te worden.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2006, 12:03:21 pm »
Ja hoores, ze doet theologie in Tilburg... Wat wil je dan?
Ze worden daar echt niet zo doorkneed in grefoleer als in Kampen.

Hier, van hun site: http://www.uvt.nl/faculteiten/tft/onderwijs/beroep.html
De beroepsperspectieven bestaan uit diverse soorten pastoraal werk, voornamelijk voor bisdommen. Daarnaast kun je beleidsmedewerker worden, of AIO, of godsdienstdocent. Het beroep 'Predikant' (of voor mijn part pastoor) schittert door afwezigheid. Dan vind ik het niet zo vreemd dat aan Kuitert niet zoveel aandacht wordt gegeven.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 04, 2006, 12:22:23 pm »

quote:

elle schreef op 04 februari 2006 om 12:03:
Ja hoores, ze doet theologie in Tilburg... Wat wil je dan?
Ze worden daar echt niet zo doorkneed in grefoleer als in Kampen.

Hier, van hun site: http://www.uvt.nl/faculteiten/tft/onderwijs/beroep.html
De beroepsperspectieven bestaan uit diverse soorten pastoraal werk, voornamelijk voor bisdommen. Daarnaast kun je beleidsmedewerker worden, of AIO, of godsdienstdocent. Het beroep 'Predikant' (of voor mijn part pastoor) schittert door afwezigheid. Dan vind ik het niet zo vreemd dat aan Kuitert niet zoveel aandacht wordt gegeven.
Pastoraal werk voor bisdommen? Gezien de laatste berichten is dat niet echt een beroep met toekomst meer. Hooguit in Breda. En pastoor zit er voor iemand die Annika heet vermoedelijk sowieso niet in ;)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 04, 2006, 12:31:52 pm »
Neu, maar da's voor sommigen geen reden om geen theologie te doen. In Kampen (Broederweg) studeren ook 2 of 3 vrouwen, die kunnen daar later echt helemaal niets mee (behalve catechesatie geven in een niet al te strenge gemeente, of godsdienstdocente worden). Da's echt een predikantenopleiding.

Ik bedoelde meer: 't lijkt me een rooms gekleurde theologische opleiding, dus dat Kuitert (als afvallige orthodoxe grefo) daar niet uitgebreid aan bod komt is wel logisch, temeer omdat de nadruk ligt op pastoraat, en niet per se op theologie.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 04, 2006, 12:53:32 pm »
Het onderwerp wordt er niet nieuwer van, kijk maar 's hier. Maar goed ik zal me van 't weekend wel aanmelden om mee te doen.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2006, 01:49:44 pm door dingo »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 04, 2006, 01:12:11 pm »

quote:

elle schreef op 04 februari 2006 om 12:31:
Neu, maar da's voor sommigen geen reden om geen theologie te doen. In Kampen (Broederweg) studeren ook 2 of 3 vrouwen, die kunnen daar later echt helemaal niets mee (behalve catechesatie geven in een niet al te strenge gemeente, of godsdienstdocente worden). Da's echt een predikantenopleiding.
Dat is nog heel wat dan :) Aan de priesteropleidingen in Nederland studeren 0 vrouwen, als het goed is. Maar ja, dat is dan ook een ander soort opleiding.

quote:

Ik bedoelde meer: 't lijkt me een rooms gekleurde theologische opleiding, dus dat Kuitert (als afvallige orthodoxe grefo) daar niet uitgebreid aan bod komt is wel logisch, temeer omdat de nadruk ligt op pastoraat, en niet per se op theologie.
Lijkt me ook. En ik hoop dat Tilburg weer wat roomser begint te kleuren, zou mooi zijn.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 04, 2006, 01:26:59 pm »

quote:

elle schreef op 04 februari 2006 om 12:31:
In Kampen (Broederweg) studeren ook 2 of 3 vrouwen, die kunnen daar later echt helemaal niets mee

Had je gedacht, elle!!!

De NGK zijn in principe al overstag inzake de vrouw op de kansel.

Ik schat dat het in de GKv nog ca. 7 tot 10 jaar duurt
(je kunt zo'n proces mooi vergelijken met de ontwikkeling in de synodale kerk van 30 jaar geleden en met die van de NGK in de laatste 5 jaar).  

Zeker als het predikantentekort in de GKV (nog) groter wordt, zal men snel eieren voor z'n geld kiezen.

Kanseltoekomst dus voor Kamper vrouwen!

Annika

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 09, 2006, 11:37:49 am »
Goed, flink wat reacties zie ik ;)

Even over het onderzoek, en daarna waarom ik als niet-katholiek in godsnaam in tilburg theologie ben gaan studeren ;)

Het onderzoek is op verschillende levensbeschouwelijke fora neergezet. daarbij ga ik dit weekend de straat op om mensen te enqueteren. ik doe dit in opdracht van het vak Godsdienstpsychologie, een vak die kijkt naar hoe en waarom mensen geloven. Ook hoe ze dit in hun dagelijks leven laten terugkomen.
Iedereen kan aan het onderzoek meedoen, ook niet gelovigen. Wat me nu al wel opvalt is dat niet-gelovigen veel enthousiaster reageren op mijn oproep. Hier was het meteen: wat een onzin, je titel zegt het al en nog iemand verwees me naar een boek. Misschien had ik er niet zo fel op moeten reageren, maar had al een rotdag vol afwijzingen, en dan dacht ik juist van medechristenen toch iets van sympathie en hulp te kunnen krijgen.

Dus nogmaals: de titel die ik aan het onderzoek heb gegeven, is niet mijn eind-conclusie. Maar je moet gewoon een beginnende hypothese hebben die je op waarheid moet toetsen.

Maar goed, ik zie ook al allemaal wilde verhalen bij over mijn studie. ik ben theologie gaan studeren, omdat ik al altijd een grote interesse had in religie. ik heb er al een paar aan den lijve meegemaakt (Grieks-Orthodoxisme, Rooms-Katholiek, Jehovah's Getuige, Gereformeerd) aangezien mijn moeder altijd zoekende is naar het ware geloof. Ik heb me niet bij een kerk aangesloten, weiger het ook, maar ik geloof in de bijbel, en probeer ook te doen wat er in de bijbel staat.
dat de studie die ik volg deels katholiek is, klopt. maar dat deze ons ook het pastoraat induwt, klopt niet. De meesten van ons komen toch bij de journalistiek terecht, of als geestelijk begeleider in leger, ziekenhuis en gevangenis, waar niet je eigen geloof, maar dat van de hulpbehoevende belangrijk is. Ik moet er niet aan denken om in een kerk te staan. Alsjeblieft. Ik discussieer liever met mensen in een vrije omgeving. Ze hoeven niet mijn mening te delen, als we maar elkaar aan het denken zetten, wat er daadwerkelijk er toe doet in de aanbidding van God.

in mijn studiejaar zitten voornamelijk vrouwen. De twee heren die ook deze studie doen, doen de variant religie en cultuur, dus die kunnen niet eens de kerk in. De studie is minder Rooms dan mensen denken. ik kan ook zo'n een twee drie geen studenten opnoemen die echt rooms zijn en daardoor de studie zijn gaan doen.
Ik kan goed opschieten met een medestudent die zeer actief is in zijn Gereformeerde gemeente. Onze ideeen over God en hoe je je geloof tot uiting zou moeten/ kunnen brengen, komen vaak niet overeen, maar we blijven er wel over praten en bestuderen elkaars opvattingen.

Dat ik het onderzoek neerkwak, zonder dat ik eerder hier ben geweest, kan kloppen. Ik kwam ook deze site pas tegen bij het begin van mijn opdracht. Maar als ik meer over mij neer zou zetten, zoals ik nu doe, bij het onderzoek, zullen er altijd mensen zijn die menen dat ik de verkeerde houding heb. dat ik de uitslag al heb bepaald vanwege mijn eigen achtergrond. Het was eigenlijk al zelfs te veel informatie waar ik studeerde, want men ging even voor mij mijn toekomst uitstippelen aan de hand van een standaard universiteitssite. Overigens wordt onze theologische facultiet door Rome (dus door de paus) zelf niet geaccepteerd als Rooms.

Het valt gewoon op dat christelijke sites snel in de aanval gaan, islamitische reageren niet eens, joodse ook niet. Alleen humanistische, sceptische, agnostische en atheistische sites vinden het leuk om te doen en zeggen: ja maar je onderzoek is niet eerlijk omdat je al een conclusie hebt getrokken in je titel of je bent niet eerlijk, omdat je zelf christen bent en dat zal natuurlijk invloed hebben op je onderzoek.
En dat vind ik jammer, dat gelovigen amper reageren. Dan gaat mijn onderzoek inderdaad niet kloppen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 09, 2006, 11:55:06 am »

quote:

Annika schreef op 09 februari 2006 om 11:37:
Het valt gewoon op dat christelijke sites snel in de aanval gaan, islamitische reageren niet eens, joodse ook niet. Alleen humanistische, sceptische, agnostische en atheistische sites vinden het leuk om te doen en zeggen: ja maar je onderzoek is niet eerlijk omdat je al een conclusie hebt getrokken in je titel of je bent niet eerlijk, omdat je zelf christen bent en dat zal natuurlijk invloed hebben op je onderzoek.
En dat vind ik jammer, dat gelovigen amper reageren. Dan gaat mijn onderzoek inderdaad niet kloppen.

Dat heeft, naar mijn bescheiden mening, vooral met de sfeer op die sites te maken, niet zozeer met hun christelijk gehalte.

Deze site is nogal 'beschermd', er komt een kleine groep mensen om te praten over het geloof en andere zaken. Een wildvreemde die hier "een onderzoek neerkwakt", waarbij je ook nog eens moet mailen om mee te doen, zal nogal argwanend bekeken worden. Een online enquete zou al positievere reacties opleveren, schat ik.

De mensen komen hier ook primair voor discussie, niet voor het prikbord (hoewel zulk soort oproepjes van harte welkom zijn). Zeker als je dan geen aanzet lijkt te geven voor discussie, maar je beperkt tot een oproep, verzamelt zich in zo'n topic een groep mensen die ongecoordineerd wat brainstormen over zo'n onderzoek (en daarbij al 't denkwerk dat jij al hebt gedaan nog eens overdoen).

Als je functioneel gebruik zou willen maken van dit forum, kun je beter een discussie starten over je onderzoeksvraag, en dan melden dat je graag ziet dat mensen meedoen aan je enquete om zo de discussie van harde cijfers te voorzien, en dan ook de resultaten hier publiceren.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 09, 2006, 12:07:50 pm »
Mooie post Anika, pooh verwoord precies wat ik er verder van vind. Maar je hebt me wel warm gemaakt voor de enquette nu. Dus ik zal je mailen :)
Pinkeltjefan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 09, 2006, 12:28:38 pm »
Ja, helemaal vergeten :D

Mail mij het onderzoek ook maar; ruijtenbeek@europe.com

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 10, 2006, 02:16:44 pm »
Modbreak:
Topic opgeschoond. Zie ook Ambten in RKK en protestante kerken