Goed, flink wat reacties zie ik

Even over het onderzoek, en daarna waarom ik als niet-katholiek in godsnaam in tilburg theologie ben gaan studeren

Het onderzoek is op verschillende levensbeschouwelijke fora neergezet. daarbij ga ik dit weekend de straat op om mensen te enqueteren. ik doe dit in opdracht van het vak Godsdienstpsychologie, een vak die kijkt naar hoe en waarom mensen geloven. Ook hoe ze dit in hun dagelijks leven laten terugkomen.
Iedereen kan aan het onderzoek meedoen, ook niet gelovigen. Wat me nu al wel opvalt is dat niet-gelovigen veel enthousiaster reageren op mijn oproep. Hier was het meteen: wat een onzin, je titel zegt het al en nog iemand verwees me naar een boek. Misschien had ik er niet zo fel op moeten reageren, maar had al een rotdag vol afwijzingen, en dan dacht ik juist van medechristenen toch iets van sympathie en hulp te kunnen krijgen.
Dus nogmaals: de titel die ik aan het onderzoek heb gegeven, is niet mijn eind-conclusie. Maar je moet gewoon een beginnende hypothese hebben die je op waarheid moet toetsen.
Maar goed, ik zie ook al allemaal wilde verhalen bij over mijn studie. ik ben theologie gaan studeren, omdat ik al altijd een grote interesse had in religie. ik heb er al een paar aan den lijve meegemaakt (Grieks-Orthodoxisme, Rooms-Katholiek, Jehovah's Getuige, Gereformeerd) aangezien mijn moeder altijd zoekende is naar het ware geloof. Ik heb me niet bij een kerk aangesloten, weiger het ook, maar ik geloof in de bijbel, en probeer ook te doen wat er in de bijbel staat.
dat de studie die ik volg deels katholiek is, klopt. maar dat deze ons ook het pastoraat induwt, klopt niet. De meesten van ons komen toch bij de journalistiek terecht, of als geestelijk begeleider in leger, ziekenhuis en gevangenis, waar niet je eigen geloof, maar dat van de hulpbehoevende belangrijk is. Ik moet er niet aan denken om in een kerk te staan. Alsjeblieft. Ik discussieer liever met mensen in een vrije omgeving. Ze hoeven niet mijn mening te delen, als we maar elkaar aan het denken zetten, wat er daadwerkelijk er toe doet in de aanbidding van God.
in mijn studiejaar zitten voornamelijk vrouwen. De twee heren die ook deze studie doen, doen de variant religie en cultuur, dus die kunnen niet eens de kerk in. De studie is minder Rooms dan mensen denken. ik kan ook zo'n een twee drie geen studenten opnoemen die echt rooms zijn en daardoor de studie zijn gaan doen.
Ik kan goed opschieten met een medestudent die zeer actief is in zijn Gereformeerde gemeente. Onze ideeen over God en hoe je je geloof tot uiting zou moeten/ kunnen brengen, komen vaak niet overeen, maar we blijven er wel over praten en bestuderen elkaars opvattingen.
Dat ik het onderzoek neerkwak, zonder dat ik eerder hier ben geweest, kan kloppen. Ik kwam ook deze site pas tegen bij het begin van mijn opdracht. Maar als ik meer over mij neer zou zetten, zoals ik nu doe, bij het onderzoek, zullen er altijd mensen zijn die menen dat ik de verkeerde houding heb. dat ik de uitslag al heb bepaald vanwege mijn eigen achtergrond. Het was eigenlijk al zelfs te veel informatie waar ik studeerde, want men ging even voor mij mijn toekomst uitstippelen aan de hand van een standaard universiteitssite. Overigens wordt onze theologische facultiet door Rome (dus door de paus) zelf niet geaccepteerd als Rooms.
Het valt gewoon op dat christelijke sites snel in de aanval gaan, islamitische reageren niet eens, joodse ook niet. Alleen humanistische, sceptische, agnostische en atheistische sites vinden het leuk om te doen en zeggen: ja maar je onderzoek is niet eerlijk omdat je al een conclusie hebt getrokken in je titel of je bent niet eerlijk, omdat je zelf christen bent en dat zal natuurlijk invloed hebben op je onderzoek.
En dat vind ik jammer, dat gelovigen amper reageren. Dan gaat mijn onderzoek inderdaad niet kloppen.