Auteur Topic: Beroep van een dominee  (gelezen 2094 keer)

j@f@

• Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Gepost op: december 11, 2005, 08:02:20 am »
Als een dominee wordt beroepen heeft hij enige tijd om om een afweging te maken wel of niet gaan.
Waarop is een afweging van een dominee gebaseerd. Wat speelt een rol bij het maken van de afweging. Is het puur een keuze op basis van waar God hen wil hebben of wordt er ook gekeken naar een mooi huis, grote gemeente etc, kinderen die liever blijven waar ze zijn??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2005, 10:22:16 am »
Moet de titel niet even veranderd worden? Ik zou als antwoord geven: dominee. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2005, 12:30:10 pm »

quote:

j@f@ schreef op 11 december 2005 om 08:02:
Als een dominee wordt beroepen heeft hij enige tijd om om een afweging te maken wel of niet gaan.
Waarop is een afweging van een dominee gebaseerd. Wat speelt een rol bij het maken van de afweging. Is het puur een keuze op basis van waar God hen wil hebben of wordt er ook gekeken naar een mooi huis, grote gemeente etc, kinderen die liever blijven waar ze zijn??

Je lijkt een tegenstelling te maken waar die er volgens mij niet is.

Alle christenen maken toch keuzes op basis van de vraag "wat wil God met mij"? Toch kijken al die christenen ook naar dingen als een huis om in te wonen en een school voor hun kinderen. Dat is voor een predikant niet anders.

Gods leiding werkt meestal niet met een stem in ons hoofd, of een bijbel die plotseling openvalt bij een bepaalde tekst. Gods stem klinkt ook in heel menselijke, banale dingen. Iemand die twijfelt over het al dan niet accepteren van een nieuwe baan, en God vraagt om leiding, kan die leiding ervaren in het aangeboden krijgen van een fatsoenlijk huis in de omgeving van zijn nieuwe baan, of juist in het ontbreken van een christelijke school.

Natuurlijk is het soms moeilijk, voor zowel een predikant als een 'gewoon' christen, om die afweging zuiver te houden, om te luisteren naar Gods stem, in plaats van naar eigen verlangens, hebzucht en trots. Dat is fout, maar menselijk. Als je vraag dus eigenlijk luidt: Is een dominee ook zondig, is het antwoord simpel: ja.

j@f@

• Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2005, 01:58:22 pm »
Pooh, in mijn vraagstelling heb ik inderdaad een aantal zaken genoemd die m.i. overweegd zouden kunnen worden. Ik ben  gewoon benieuwd hoe een dominee hier mee omgaat.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2005, 02:05:41 pm door j@f@ »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2005, 02:31:49 pm »

quote:

j@f@ schreef op 11 december 2005 om 13:58:
Pooh, in mijn vraagstelling heb ik inderdaad een aantal zaken genoemd die m.i. overweegd zouden kunnen worden. Ik ben  gewoon benieuwd hoe een dominee hier mee omgaat.

En wat snap je niet aan mijn antwoord: "net als ieder ander christen, bij elke beslissing waarin hij probeert Gods leiding te zien" ?

Luc

• Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2005, 05:11:52 pm »
ER zal zeker gekeken worden naar huis, omgeving en wat de kinderen willen.

Maar ik denk in dit alles dat de Here het is die leidt; en ook de menselijke overwegingen gebruikt om een dominee te laten gaan of laat blijven.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Zijnkind

• Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #6 Gepost op: december 11, 2005, 10:25:14 pm »
Modbreak:
3 off-topic berichten verwijderd. Het gaat hier om het beroepen van een dominee en de overwegingen die daarbij gemaakt worden. Niet over grappen en taalcorrecties.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2005, 07:12:51 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2006, 05:08:07 pm »
In de eerste plaats zou ik zeggen, waarom vraag je niet aan dominees wat hun afwegingen zijn daarbij? Ik kan een hoop bedenken waar een dominee zich door kan laten leiden bij het maken van deze keuze ... alleen waardoor hij zich laat leiden zal voor iedere dominee (net als ieder ander mens) anders zijn. En mijn antwoord zal niet het zijne zijn.

Een dominee is net als ieder ander een gewoon mens en net als andere christenen vraagt de een duidelijk af wat de wil van God bij een beslissing is, de ander laat zich leiden door waar deze zich het best mee voelt en een ander zal zich laten leiden door wat het hem opbrengt t.o.v. wat hij nu heeft. Net als ieder ander zoekt ook een dominee uitdaging in zijn werk.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

drentenaar

• Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2006, 06:30:32 pm »
Vor zover mij bekend zijn er ook enkele predikanten 'user' van dit Forum.
En een veelvoud daarvan is - mogelijk? - meelezer hier.

'k Ben best benieuwd naar hún visie.
Maar ja .... op zaterdavond heeft een dominee vaak iets anders aan z'n hoofd ....

M@rgreet

• Niet moeten, maar willen.
    • Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2006, 07:49:22 pm »
Ik veronderstel dat een dominee ook kijkt naar welke issues spelen in de gemeente die hem beroept, naar hoeveel zielen er zijn, hoe wordt het nu ingevuld of welke profielschets heeft de gemeente.
Een dominee heeft ook een bepaalde draagkracht en last die hij kan hebben. De een zal in zijn handen wrijven bij een grote gemeente en een ander niet.

En ik denk dat het ook te maken heeft met bijv. welke problematiek er speelt in de gemeente waar hij op dat moment staat. Het kan zijn dat hij vind dat hij op dat moment niet weg kan gaan, dat die gemeente nog een zekere leiding nodig heeft.
Soms heeft het ook te maken met persoonlijke dingen. Ik heb mee gemaakt dat een dominee een beroep afwees, omdat op dat moment zijn vrouw borstkanker had.

Ik neem inderdaad aan dat hij allereerst op leiding vertrouwt van God. En dan zul je soms ook gewoon een rationele beslissing moeten maken, keuze's afwegen en het dan over te geven naar Boven.

Maar ik ben uiteraard ook benieuwd naar de reactie van een dominee ;)
"Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op Zijn tijd"

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Beroep van een dominee
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2006, 05:09:34 pm »
quote:

" 'k Ben best benieuwd naar hún visie.
Maar ja .... op zaterdavond heeft een dominee vaak iets anders aan z'n hoofd ...."

Gelukkig is het forum 7 dagen / week 24 uur / dag geopend ;)
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: