quote:
Die is niet echt succesvol geweest toen het er op aan kwam.
quote:
op WO II de EU en de VN.
Die zijn in hun doel redelijk succesvol geweest, maar vooral onder de druk van oorlogsdreiging.
quote:
De ondergang van de grote koloniale mogendheden, de democratisering van grote delen van de wereld, etc.
De koloniale machten zijn feitelijk vervangen door de multinationals, alleen zijn deze laatste machtiger en slechter te controleren. De globale golf van democratisering van 1945 tot nu, is in de meeste landen op een mislukking uitgelopen
quote:
Voor doemdenkers is er altijd iets te vinden. Maar als ik hoor hoe mijn grootouders leefden, dan ben ik blij met de vooruitgang die sindsdien weer geboekt is. Voor optimisten is er namelijk ook altijd iets te vinden.
Ter overdenking, een paar paradoxen van Francois Lyotard:
De schaarste-paradox (ook wel de Achterhuis paradox genoemd.)
Terwijl tijdens het proces van verdergaande mondialisering de productie van economische middelen sterk toeneemt, is toch het besef van schaarste met name in de rijke landen niet afgenomen
De armoedeparadox
Tijdens het welvaartsbevorderende proces lijken bepaalde vormen van armoede in met name de rijkste landen versterkt terug te keren. Deze paradox steunt o.m. op het empirische feit dat één op de vier kinderen in de VS vandaag de dag de ervaring van honger kent en in Harlem de levensverwachting van een pasgeboren kind lager ligt dan bijv. in Bangladesh
De tijdsparadox (ook de Juliet Schor paradox)
Met name in de rijke landen is tijdens het mondialiseringsproces het besef van haast en tijdgebrek toegenomen en dat terwijl welvaart toch vaak juist met meer vrije tijd wordt geassioceerd.
De mondiale milieuparadox
Terwijl de kennis over zowel de oorzaken als de mogelijke bestrijding van de milieuproblematiek en alsmede de aanwezige economische middelen enorm zijn toegenomen, lijkt de oplossing van het mondiale milieuprobleem verder weg dan ooit.