Auteur Topic: De eindtijd  (gelezen 6393 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Gepost op: februari 04, 2006, 10:03:34 am »

quote: http://forum.gkv.nl/forum/list_message/214733#214733

Modbreak:Niet bepaald nuttig om een anderhalf jaar oud draadje weer op te rakelen, zonder in te gaan op de discussie. Als je een nieuwe discussie wilt, dan mag je die starten.
Ok :)

quote:

Laodicea schreef op 03 februari 2006 om 23:55:
Volgens mij valt de eindtijd zelfs wel aan een atheist uit te leggen. Wat overwegingen:

quote:

In 1804 telde de wereld 1 miljard mensen. In 1927 was de wereldbevolking gegroeid tot 2 miljard. Eind jaren '50 stond de teller op 3 miljard en op maandagochtend 19 juli 1999 werd volgens de VN de 6 miljardste mens geboren. Hoe groot de wereldbevolking vandaag, op vrijdag 3 februari 2006 is, zie je hierboven.

Op dit moment is het aantal mensen op aarde overigens al ruim 30 keer groter dan (biologisch) van een alleseter van ons formaat verwacht zou mogen worden. Als dat maar goed gaat...
van de site:http://www.cijfers.net/bevolking.html

De toenemende milieuproblematiek, en dat terwijl India en China, samen goed voor 1/3 van de wereldbevolking, nog maar nauwelijks zijn begonnen met o.m. de motorisering en industrialisering. Ook zijn b.v. de oliemaatschappijen vooral bezig met investeren in de zoektocht naar nieuwe bronnen i.p.v. toepassingen voor schone energie.

Sociaal gezien hebben we in het westen vooral te maken met een toenemende individualisering, waardoor sociale verbanden die oplossingen kunnen coordineren en vergemakkelijken onder druk staan, als ze al niet geheel verdwenen zijn, bovendien zijn we ook nog eens weinig gewend. Het leven moet vooral ten dienste staan voor ons zelf, we zonderen ons steeds meer af en onze cultuur lijkt steeds trivialer te worden...

Zo zijn er nog wel meer zaken, eerst maar eens naar bed :O ...
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2006, 10:11:25 am »

quote:

drentenaar schreef op 04 februari 2006 om 00:02:
[...]

Wel eens rondgekeken in Bangalore (India: gigantische ultramoderne industriecomplexen) of
rondgereden in Shanghai (China: een verkeersdrukte die in Europa en Amerika compleet onvoorstelbaar is?
Maar dat zijn nog steeds eerder uitzonderingen, Shanhai is bijvoorbeeld een speciale economische zone. Wat highlights uit een artikel dat mooi weergeeft wat ik bedoel:

quote:

WASHINGTON, 12 januari (IPS) - China consumeerde vorig jaar 26 procent van het staal, 32 procent van de rijst, 37 procent van het katoen en 47 procent van het cement. Tenzij de 2,5 miljard Chinezen en Indiërs het snel anders aanpakken dan het Westen, stevenen we af op een grondstoffentekort. Dat stellen twee nieuwe rapporten van het Amerikaanse Worldwatch-instituut en het Earth Policy Instituut.
...
De afgelopen twee jaar toonden een verontrustende beeld van hoe de toekomst er kan uitzien als China en India het economische model van het Westen gaan volgen, besluit het rapport. De aarde heeft niet genoeg reserves om tegemoet te komen aan de vraag van de Westerse landen in combinatie met die van de opkomende Aziatische reuzen
...
De VS verbruiken drie keer zoveel graan per persoon als China, en vijf keer zoveel als India. En Amerikanen stoten per persoon nog altijd zes keer zoveel CO2 uit als Chinezen, en twintig keer zoveel als Indiërs.
...
Als China en India per persoon evenveel zouden consumeren en vervuilen als de Amerikanen momenteel doen, hebben we twee aardbollen nodig om alleen al die twee economieën op gang te houden, zegt Worldwatch.
...
De conclusie van Worldwatch echoot de studie die een andere onderzoeksgroep uit Washington, het Earth Policy Instituut, vorige week publiceerde. Dat voorspelde dat als de Chinese economie groeit aan acht procent per jaar, de gemiddelde Chinees tegen 2031 evenveel zal verdienen als een Amerikaan nu. Als Chinezen op een dag evenveel auto's bezitten als Amerikanen (dat wil zeggen drie wagens per vier mensen), betekent dat een Chinees wagenpark van 1,1 miljard voertuigen. Momenteel rijden er over de hele aardbol 800 miljoen auto's rond.
...
Voor hem is er geen twijfel: "Het Westerse economische model - de op fossiele brandstoffen gebaseerde wegwerpeconomie - kan niet werken voor China. En als het niet kan werken voor China, kan het dat ook niet voor India, dat tegen 2031 een nog grotere bevolking zal tellen dan China. En al helemaal niet voor de drie miljard andere mensen in ontwikkelingslanden
bron
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2006, 10:54:05 am »
Als er één constante is in de einde-der-tijden-voorspellingen van de afgelopen pakweg 20 eeuwen is het wel dat ze niet uitkomen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2006, 12:15:38 pm »

quote:

diak2b schreef op 04 februari 2006 om 10:54:
Als er één constante is in de einde-der-tijden-voorspellingen van de afgelopen pakweg 20 eeuwen is het wel dat ze niet uitkomen.
Dat klopt, volgens mij waarschuwt de Bijbel ook tegen voorspellingen. Toch, als je het nu eens niet vanuit de Bijbel beziet, maar vanuit de 'natuurlijke openbaring' b.w.v.s. dan ziet de toekomst er volgens mij toch vrij somber uit.

diak2b

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2006, 12:23:37 pm »

quote:

Laodicea schreef op 04 februari 2006 om 12:15:
[...]

Dat klopt, volgens mij waarschuwt de Bijbel ook tegen voorspellingen. Toch, als je het nu eens niet vanuit de Bijbel beziet, maar vanuit de 'natuurlijke openbaring' b.w.v.s. dan ziet de toekomst er volgens mij toch vrij somber uit.
Ik had het niet alleen over de Bijbelse voorspellingen. Doemdenkers krijgen op lange termijn zelden gelijk. Als je bijvoorbeeld eens smakelijk wil lachen, raad ik je aan de voorspellingen van de club van Rome nauwkeurig te vergelijken met de werkelijkheid.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2006, 12:39:13 pm »
Niet veel somberder dan rond 1850, als je het mij vraagt. De industrialisering die destijds op kwam zetten voorspelde weinig goeds: vernietiging van natuur, slechte arbeidsomstandigheden, armoede op platteland en in de steden, brakke woonvoorzieningen enzovoorts.
Toch is de westerse industrie tegenwoordig niet zo verpestend meer. En er is een behoorlijke welvaart uit voort gekomen, met terugdringing van ziekten enzovoorts. Best kans dat dat ook gaat gebeuren in Azie ea. Industrialisering is niet per se fout. Natuurlijk moet een en ander met beleid gebeuren, dus fabrieken op natuurlijke grondstoffen moeten bijvoorbeeld langzaamaan over op kernenergie. Maar industrialisatie is niet per se meteen een natuurramp die we niet meer te boven komen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2006, 12:55:18 pm »

quote:

diak2b schreef op 04 februari 2006 om 12:23:
Ik had het niet alleen over de Bijbelse voorspellingen. Doemdenkers krijgen op lange termijn zelden gelijk. Als je bijvoorbeeld eens smakelijk wil lachen, raad ik je aan de voorspellingen van de club van Rome nauwkeurig te vergelijken met de werkelijkheid.
Dat is inderdaad het nadeel van té preciese voorspellingen doen, dat rapport 'Grenzen aan de groei' had ook best zinnige dingen te melden, maar juist door die te gedetailleerde voorspellingen wordt de achterliggende boodschap niet meer zo serieus genomen. Ik vond hetgeen dat staatssecretaris van Geel (toch niet bepaald een doemdenker) erover te melden had wel zinnig:

quote:

“Rapport Club van Rome akelig dicht bij werkelijkheid”
De scenario’s van het rapport van de Club van Rome (1972) komen anno 2004 ‘akelig dicht bij de werkelijkheid’. Dat concludeert staatssecretaris Van Geel van milieu op grond van het vervolgrapport ‘Limits to Growth: the 30-year update’, dat tot nog toe alleen in Amerika is verschenen.
Van Geel, die het nieuwe boek van hoofdonderzoeker Dennis Meadows op verzoek van het radio 1-programma De Ochtenden (EO) bestudeerde, concludeert dat ten onrechte vaak het beeld bestaat dat de voorspellingen van de Club van Rome niet zijn uitgekomen. ,,Als je dit rapport bekijkt, komen bijvoorbeeld de scenario’s op het gebied van bevolkingsgroei en het gebruik van energie erg dicht bij wat er werkelijk gebeurt.’’
Volgens Van Geel is de kern van het nieuwe rapport dat de mensheid zich steeds kwetsbaarder maakt. ,,Het wordt steeds duurder, ingewikkelder, complexer om deze manier van leven op wereldschaal overeind te houden. Dus worden we kwetsbaarder. We kunnen echt nog wel een tijd nog slimmer en met nog betere technieken nieuwe olie vinden. Maar op enig moment worden we daar erg kwetsbaar door. En als je op verschillende factoren kwetsbaar wordt, wordt het steeds problematischer.’’
In zijn nieuwe boek betoogt onderzoeker Dennis Meadows dat de wereldbevolking een te groot beslag legt op de aarde. Volgens zijn modelberekeningen loopt de mensheid bij ongewijzigd gedrag voor 2050 aan tegen de grenzen van de groei. De scenario’s laten zien dat de wereldbevolking geconfronteerd kan worden met voedseltekorten, beperkende lucht- en waterverontreiniging, uitgeputte hulpbronnen en als gevolg daarvan militaire conflicten.
Volgens Meadows is er een belangrijk verschil tussen nu en 1972. ,,Dertig jaar geleden leefden we nog onder de draagkracht van de aarde. Maar sindsdien is er veel veranderd. De bevolking is gegroei van 3,5 tot meer dan 6 miljard. De economie is enorm gegroeid. We leven nu boven de draagkracht van de aarde. Ons doel zou nu moeten zijn terug te gaan naar een duurzaam niveau van leven. Maar als we de problemen ontkennen, en dat lijkt feitelijk te gebeuren, zullen er milieucrises komen die uiteindelijk hoge sterfte veroorzaken.’’
Staatssecretaris Van Geel zegt naar aanleiding van het nieuwe rapport dat er hard gewerkt moet worden aan de overgang naar duurzame energie en aan behoud van biodiversiteit. ,,De bedoeling is natuurlijk dat deze nieuwe scenario’s niet uitkomen.’’
bron
Een wikipedia overzichtje van mogelijke dreigingen (serieuze en minder serieuze).

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2006, 01:08:51 pm »

quote:

elle schreef op 04 februari 2006 om 12:39:
Niet veel somberder dan rond 1850, als je het mij vraagt. De industrialisering die destijds op kwam zetten voorspelde weinig goeds: vernietiging van natuur, slechte arbeidsomstandigheden, armoede op platteland en in de steden, brakke woonvoorzieningen enzovoorts.
Toch is de westerse industrie tegenwoordig niet zo verpestend meer. En er is een behoorlijke welvaart uit voort gekomen, met terugdringing van ziekten enzovoorts. Best kans dat dat ook gaat gebeuren in Azie ea. Industrialisering is niet per se fout. Natuurlijk moet een en ander met beleid gebeuren, dus fabrieken op natuurlijke grondstoffen moeten bijvoorbeeld langzaamaan over op kernenergie. Maar industrialisatie is niet per se meteen een natuurramp die we niet meer te boven komen.

Grofweg gezegd kan je best stellen dat op elke negatieve ontwikkeling voor de mensheid er een antwoord volgt waarmee men die ontwikkeling tracht te keren, maar vaak is het onvoldoende en/of houdt die ontwikkeling een nieuw en nog groter probleem in.

Voorbeeldje, op WOI volgde WOII, waarbij de vijand alleen te verslaan was door een coalitie aan te gaan met met een dictator die nét een slagje minder erg was dan de oorlogsstichter, gevolg; de vijand werd verslagen, maar het communisme kreeg een boost en zorgde voor zo mogelijk nog meer doden + een wapenwedloop die wapens heeft geproduceerd die de menheid  voor het eerst in ons bestaan, kunnen vernietigen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2006, 02:59:50 pm »

quote:

Laodicea schreef op 04 februari 2006 om 13:08:
[...]

Grofweg gezegd kan je best stellen dat op elke negatieve ontwikkeling voor de mensheid er een antwoord volgt waarmee men die ontwikkeling tracht te keren, maar vaak is het onvoldoende en/of houdt die ontwikkeling een nieuw en nog groter probleem in.

Voorbeeldje, op WOI volgde WOII, waarbij de vijand alleen te verslaan was door een coalitie aan te gaan met met een dictator die nét een slagje minder erg was dan de oorlogsstichter, gevolg; de vijand werd verslagen, maar het communisme kreeg een boost en zorgde voor zo mogelijk nog meer doden + een wapenwedloop die wapens heeft geproduceerd die de menheid  voor het eerst in ons bestaan, kunnen vernietigen.

Hoe was het gegaan als Hitler niet was verslagen dan? Geleerden in het derde Rijk hadden toch ook wel de atoombom ontwikkeld.
En verder weet ik nog dat mijn moeder laatst vertelde dat mijn opa er al vanuit ging dat het in Hitlers bedoeling lag de Nederlanders - of een gedeelte iig (zij woonden in Overijssel) naar Polen te verkassen om 'Lebensraum' te scheppen voor de duitsers.
En na de oorlog was er toch nog lang de dreiging van de derde wereldoorlog, bv toen Hongarije werd binnen gevallen.
Wij staan verder van deze gebeurtenissen af maar het was toch wel dreigend ook na WO II.

Verder heb je in deze tijd natuurlijk de vraag: hoe lang is er nog voedsel en energie voor de bewoners van deze planeet.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2006, 07:01:54 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2006, 03:00:34 pm »

quote:

diak2b schreef op 04 februari 2006 om 10:54:

Toen was het er natuurlijk ook nog niet aan toe. :P
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2006, 04:10:52 pm »

quote:

Laodicea schreef op 04 februari 2006 om 13:08:
[...]

Op WO I volgde de volkerenbond, op WO II de EU en de VN. De ondergang van de grote koloniale mogendheden, de democratisering van  grote delen van de wereld, etc.

Voor doemdenkers is er altijd iets te vinden. Maar als ik hoor hoe mijn grootouders leefden, dan ben ik blij met de vooruitgang die sindsdien weer geboekt is. Voor optimisten is er namelijk ook altijd iets te vinden.

diak2b

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #11 Gepost op: februari 04, 2006, 04:11:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 februari 2006 om 15:00:

[...]

Toen was het er natuurlijk ook nog niet aan toe. :P
En nu evenmin.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2006, 05:57:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 februari 2006 om 14:59:
Hoe was het gegaan als Hitler niet was verslagen dan?
Dan was hij waarschijnlijk de antichrist geweest. ;)

quote:

Geleerden in het derde Rijk hadden toch ook wel de atoombom ontwikkeld.
Daar zaten ze heel dichtbij, dichtbij een H-bom althans, maar hun 'zwaar water' fabriek' werd middels sabotage onklaar gemaakt.

quote:

En verder weet ik nog dat mijn moeder laatst vertelde dat mijn opa er al vanuit ging dat het in Hitlers bedoeling lag de Nederlanders - of een gedeelte iig (zij woonden in Overijssel) naar Polen te verkassen om 'Lebensraum' te scheppen voor de duitsers.
Mmm... dat was iets anders, als 'broedervolk' mochten de Nederlanders meehelpen om het Ostland te koloniseren middels de NOC

quote:

En na de oorlog was er toch nog lan de dreiging van de derde wereldoorlog, bv toen Hongarije werd beinnen gevallen.
Wij staan verder van deze gebeurtenissen af maar het was toch wel dreigend ook na WO II.
Dat klopt, als het toen wél tot een uitbarsting was gekomen (en tijdens de Cuba crisis zijn we toch heel dichtbij geweest.) dan had er vernietiging op grote schaal plaats gevonden, als de planeet al niet onbewoonbaar was geweest.

quote:

Verder heb je in deze tijd natuurlijk de vraag: hoe lang is er nog voedsel en energie voor de bewonders van deze planeet.
En dat zijn nog maar een paar dreigingen, onder dat wikipedia linkje vind je een heel rijtje.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2006, 06:25:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 04 februari 2006 om 16:10:
Op WO I volgde de volkerenbond,
Die is niet echt succesvol geweest toen het er op aan kwam.

quote:

op WO II de EU en de VN.
Die zijn in hun doel redelijk succesvol geweest, maar vooral onder de druk van oorlogsdreiging.

quote:

De ondergang van de grote koloniale mogendheden, de democratisering van  grote delen van de wereld, etc.
De koloniale machten zijn feitelijk vervangen door de multinationals, alleen zijn deze laatste machtiger en slechter te controleren. De globale golf van democratisering van 1945 tot nu, is in de meeste landen op een mislukking uitgelopen

quote:

Voor doemdenkers is er altijd iets te vinden. Maar als ik hoor hoe mijn grootouders leefden, dan ben ik blij met de vooruitgang die sindsdien weer geboekt is. Voor optimisten is er namelijk ook altijd iets te vinden.

Ter overdenking, een paar paradoxen van Francois Lyotard:

De schaarste-paradox (ook wel de Achterhuis paradox genoemd.)
Terwijl tijdens het proces van verdergaande mondialisering de productie van economische middelen sterk toeneemt, is toch het besef van schaarste met name in de rijke landen niet afgenomen

De armoedeparadox
Tijdens het welvaartsbevorderende proces lijken bepaalde vormen van armoede in met name de rijkste landen versterkt terug te keren. Deze paradox steunt o.m. op het empirische feit dat één op de vier kinderen in de VS vandaag de dag de ervaring van honger kent en in Harlem de levensverwachting van een pasgeboren kind lager ligt dan bijv. in Bangladesh

De tijdsparadox (ook de Juliet Schor paradox)

Met name in de rijke landen is tijdens het mondialiseringsproces het besef van haast en tijdgebrek toegenomen en dat terwijl welvaart toch vaak juist met meer vrije tijd wordt geassioceerd.

De mondiale milieuparadox

Terwijl de kennis over zowel de oorzaken als de mogelijke bestrijding van de milieuproblematiek en alsmede de aanwezige economische middelen enorm zijn toegenomen, lijkt de oplossing van het mondiale milieuprobleem verder weg dan ooit.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2006, 06:29:21 pm door Laodicea »

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2006, 06:28:38 pm »

quote:

Als er een constante is geweest in de geschiedenis, dan is het wel dat de optimisten op den duur altijd ongelijk hebben gekregen. ;)
Of zoals Loe Siuun zei:
"Wat men vrede pleegt te noemen, is een pauze tussen twee oorlogen."

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #15 Gepost op: februari 04, 2006, 10:33:40 pm »

quote:

elle schreef op 04 februari 2006 om 12:39:
Toch is de westerse industrie tegenwoordig niet zo verpestend meer. En er is een behoorlijke welvaart uit voort gekomen, met terugdringing van ziekten enzovoorts. Best kans dat dat ook gaat gebeuren in Azie ea.

Wat vind je als medicus van de wereldwijde kans op epidemien zoals de vogelgriep en het sars-virus?
Als je het van die kant bekijkt zijn er kansen op nieuwe ziekten waar geen vaccin tegen is. Door mutaties etc.
Laatst stond er een berichtje in de krant met het aantal Nederlanders wat zou overlijden als gevolg van zo'n pandemie.

Dit is toch wel iets waar ik me persoonlijk geen zorgen om maak, maar waarvan ik signaleer dat het gegeven uit Openbaring niet meer iets is waarvan we zeggen dat het niet mogelijk is tegenwoordig want alles is tegenwoordig zo goed onder controle wat betreft ziekten etc.:

quote:

Op. 6
7 En toen Hij het vierde zegel opende, hoorde ik de stem van het vierde dier zeggen: Kom! 8 En ik zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood, en het dodenrijk volgde achter hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel der aarde om te doden, met het zwaard, met de honger, met de zwarte dood en door de wilde dieren der aarde.

Vergel. ook:

Matt 24: 7
Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen. offtopic:(Waarom de pest niet meer wordt genoemd in de NBG en NBV zou ik niet weten, vandaar dit citaat uit de SV)

De vierde ruiter rijdt met de Hades (het dodenrijk) in zijn gevolg. Zijn naam is “de dood”. Ze krijgen macht  'over het vierde deel der aarde om te doden'.
Het zou kunnen gaan om de mensen die op ¼ van de aardoppervlakte wonen.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #16 Gepost op: februari 04, 2006, 10:48:42 pm »
De laatste grote pandemie was de Spaanse griep:

quote:

Toen de oorlog in november 1918 eindigde en soldaten terugkeerden naar hun landen, werden ze overal ter wereld feestelijk onthaald. Door deze wereldwijde massabijeenkomsten verspreidde het virus zich als een schokgolf. In de VS stierven 675.000 mensen, in Frankrijk 200.000, in Engeland 400.000, in Nederland 27.000. Enorme klappen werden uitgedeeld in India en Rusland, waar miljoenen stierven. Al met al lijkt het erop dat maar liefst 20% van de toenmalige wereldbevolking besmet raakte. In totaal een half miljard mensen. De meest voorzichtige schattingen komen op 20 tot 40 miljoen doden. En net zo snel als het kwam, verdween het virus ook weer: eind 1919 was het voorbij
...
De Spaanse griep doet denken aan de huidige vogelgriep dreiging, het H5N1 virus. Dit virus zou net zo kunnen muteren als de Spaanse griep ooit waarschijnlijk is gemuteerd, en de gevolgen kunnen vergelijkbaar zijn
bron
En volgens mij vind er nu mondiaal nog veel meer interactie plaats als toen.
[/quote]

cyber

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #17 Gepost op: februari 06, 2006, 08:22:32 pm »
Ik geloof niet dat er aan de hand van economische en/of natuurverschijnselen
of zo op het oog nieuwe ziektes de eindtijd  geconcludeerd kan worden,
net zo min geloof ik dat je met de bijbel in de hand de eindtijd kan voorspellen.

Modbreak:
In dit bericht een reactie op off-topic berichten verwijderd.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2006, 11:25:22 pm door Priscilla en Aquila »

Esek

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #18 Gepost op: februari 06, 2006, 09:52:56 pm »
De enige twee zaken die op een einde der tijden kunnen wijzen zijn:
het openlijk loochenen van God en
het ontkennen van elk gezag, ni Dieu, ni maître.
Dit zijn aspecten die voor de Franse Revolutie nauwelijks aan de orde waren en nu word je er van vergeven, of vergiftigd, liever gezegd.

diak2b

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2006, 10:44:12 pm »

quote:

Laodicea schreef op 04 februari 2006 om 18:25:
[...]
Die is niet echt succesvol geweest toen het er op aan kwam.
[...]
Die zijn in hun doel redelijk succesvol geweest, maar vooral onder de druk van oorlogsdreiging.
[...]
De koloniale machten zijn feitelijk vervangen door de multinationals, alleen zijn deze laatste machtiger en slechter te controleren. De globale golf van democratisering van 1945 tot nu, is in de meeste landen op een mislukking uitgelopen
[...]

Ter overdenking, een paar paradoxen van Francois Lyotard:

De schaarste-paradox (ook wel de Achterhuis paradox genoemd.)
Terwijl tijdens het proces van verdergaande mondialisering de productie van economische middelen sterk toeneemt, is toch het besef van schaarste met name in de rijke landen niet afgenomen

De armoedeparadox
Tijdens het welvaartsbevorderende proces lijken bepaalde vormen van armoede in met name de rijkste landen versterkt terug te keren. Deze paradox steunt o.m. op het empirische feit dat één op de vier kinderen in de VS vandaag de dag de ervaring van honger kent en in Harlem de levensverwachting van een pasgeboren kind lager ligt dan bijv. in Bangladesh

De tijdsparadox (ook de Juliet Schor paradox)

Met name in de rijke landen is tijdens het mondialiseringsproces het besef van haast en tijdgebrek toegenomen en dat terwijl welvaart toch vaak juist met meer vrije tijd wordt geassioceerd.

De mondiale milieuparadox

Terwijl de kennis over zowel de oorzaken als de mogelijke bestrijding van de milieuproblematiek en alsmede de aanwezige economische middelen enorm zijn toegenomen, lijkt de oplossing van het mondiale milieuprobleem verder weg dan ooit.
Je toont exact aan wat ik al stelde: wie pessimistisch wil zijn, vindt daarvoor altijd wel argumenten. Als jij je graag wil wijsmaken dat " het einde"  er aan komt, ga je gang. Sta mij dan toe dat volstrekt niet serieus te nemen, met alle respect verder overigens.

diak2b

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #20 Gepost op: februari 06, 2006, 10:45:57 pm »

quote:

Laodicea schreef op 04 februari 2006 om 18:28:
[...]

Als er een constante is geweest in de geschiedenis, dan is het wel dat de optimisten op den duur altijd ongelijk hebben gekregen. ;)
Of zoals Loe Siuun zei:
"Wat men vrede pleegt te noemen, is een pauze tussen twee oorlogen."

Nogmaals, als jij jezelf wil wijsmaken dat het steeds slechter gaat in de wereld, je doet maar. Probeer eens te gaan leven zoals, bijvoorbeeld, pakweg een eeuw geleden. Kijken of je vindt dat het steeds slechter gaat. Dan ga ik nu weer verder met lachen.

(Pfff, me realiserende met een pessimist van doen te hebben: ik bedoel niet uitlachen, maar een vrolijk, optimistisch lachend de wereld tegemoet treden)
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2006, 10:46:40 pm door diak2b »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #21 Gepost op: februari 06, 2006, 10:48:12 pm »
Modbreak:
Enkele berichten zijn verplaatst naar een nieuw topic in BF: de vier paarden uit Openbaring 6 waar het bespreken van een tekstgedeelte uit Openbaring 6 meer op z'n plaats is. Tevens zijn enkele off-topic berichten verwijderd. Hier kunnen we verder met de discussie over de eindtijd vanuit het gezichtspunt van wat er hier op aarde in deze tijd aan de hand is

Adinomis

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #22 Gepost op: februari 06, 2006, 11:39:43 pm »

quote:

diak2b schreef op 06 februari 2006 om 22:45:
[...]

Nogmaals, als jij jezelf wil wijsmaken dat het steeds slechter gaat in de wereld, je doet maar. Probeer eens te gaan leven zoals, bijvoorbeeld, pakweg een eeuw geleden. Kijken of je vindt dat het steeds slechter gaat. Dan ga ik nu weer verder met lachen.

(Pfff, me realiserende met een pessimist van doen te hebben: ik bedoel niet uitlachen, maar een vrolijk, optimistisch lachend de wereld tegemoet treden)

Het is maar net in welke situatie je leeft. Niet iederéén kan de wereld lachend tegemoet treden. Lees op dit forum maar eens iets over "incest". Dat is een fenomeen dat steeds meer de kop op steekt in deze "versexte" wereld met al zijn uitwassen. Dan al die kapotte relaties. Hoe denk je over de mensen uit het gebied van de Tsunami en de enorme aardbevingen? Zij hebben ontzag gekregen voor de dingen die over ons kunnen komen. Vanuit Christelijk oogpunt gezien wordt er ook heel veel geleden om het geloof in landen als Korea, en allerlei moslimlanden. Dat is niet iets om zomaar weg te wuiven. We hebben het hier in Nederland nog heel erg goed. Daarvoor moeten we dankbaar zijn. Maar toen Noach waarschuwde voor de zondvloed, werd dat weggewuifd. Als we de bijbel lezen, kunnen we niet anders dan rekening houden met oordelen die over de wereld zullen komen.
Natuurlijk mogen we als christenen een optimistisch toekomstbeeld hebben, om wat God heeft beloofd. We moeten ons niet de hoop laten ontnemen en genieten van de gaven die we iedere dag mogen ontvangen. We moeten ook voorbereid zijn op slechtere tijden. Want de wereld is in barensnood. Het woord "barensnood" wil zeggen dat er iets goeds uit voort komt. Het komt goed, God heeft het beloofd!

quote:

Rom. 8
20 Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen,  
21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.  21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt.  
22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.  
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #23 Gepost op: februari 07, 2006, 12:00:17 am »

quote:

diak2b schreef op 06 februari 2006 om 22:44:
Je toont exact aan wat ik al stelde: wie pessimistisch wil zijn, vindt daarvoor altijd wel argumenten. Als jij je graag wil wijsmaken dat " het einde"  er aan komt, ga je gang. Sta mij dan toe dat volstrekt niet serieus te nemen, met alle respect verder overigens.

Maar trek het nu eens uit de sfeer van waarde oordelen, de bovenstaande ontwikkelingen en anderen zijn objectief gezien steeds groter geworden, en belangrijker, steeds onbeheersbaarder, dat lijkt me toch naar een conclusie toe te werken, er zit per slot van rekening een plafond aan, de Aarde kan maar één keer vernietigd/onleefbaar gemaakt worden, en hoe langer het antwoord op zich laat wachten, hoe rigoureuzer datzelfde antwoord waarschijnlijk is.

Ik vergelijk het maar weer eens met WOII, als men in '36 ingegrepen had bij de remilitarisering van het Rijnland (waar men volkenrechtenlijk toe gemachtigd was) dan was het Duitse leger door alleen het Franse leger in een mum van tijd zonder veel verliezen uitgeschakeld. Vier jaar later was het een heel ander verhaal.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #24 Gepost op: februari 07, 2006, 12:10:38 am »

quote:

diak2b schreef op 06 februari 2006 om 22:45:

Je kan zo heerlijk cynisch uit de hoek komen voor een optimist :>

Neem het met een korreltje zout, geluk is een moeilijk te meten iets, als je naar Afrika gaat dan zie je zat arme mensen met een enorme big smile. Ik kan het moeilijk hard maken, juist ook door die onmeetbaarheid (al kan ik het natuurlijk fenomenologisch gezien wel enigzins duiden.), maar ik denk dat onze huidige samenleving geestelijk gezien in een grotere crisis zit dan ooit te voor, terwijl er feitelijk gezien juist steeds minder aanleiding voor zou moeten zijn.

Dus het zou best wel eens kunnen dat de mensen van een eeuw terug gelukkiger waren dan nu, wie zal het zeggen? :)

Iets anders; wat zegt de katholieke traditie trouwens over de eindtijd (speciaal voor optimisten zou ik het ook als nieuw begin kunnen duiden natuurlijk ;) )? Ik heb wel eens gehoord dat Johannes Paulus II zich er wel veel mee bezig hield, zijn de profetieeen van Maleachias trouwens iets dat binnen de RKK serieus wordt genomen?

cyber

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #25 Gepost op: februari 07, 2006, 12:23:15 am »

quote:

Adinomis schreef op 06 februari 2006 om 23:39:
[...]

Het is maar net in welke situatie je leeft. Niet iederéén kan de wereld lachend tegemoet treden. Lees op dit forum maar eens iets over "incest". Dat is een fenomeen dat steeds meer de kop op steekt in deze "versexte" wereld met al zijn uitwassen. Dan al die kapotte relaties. Hoe denk je over de mensen uit het gebied van de Tsunami en de enorme aardbevingen? Zij hebben ontzag gekregen voor de dingen die over ons kunnen komen. Vanuit Christelijk oogpunt gezien wordt er ook heel veel geleden om het geloof in landen als Korea, en allerlei moslimlanden. Dat is niet iets om zomaar weg te wuiven. We hebben het hier in Nederland nog heel erg goed. Daarvoor moeten we dankbaar zijn. Maar toen Noach waarschuwde voor de zondvloed, werd dat weggewuifd. Als we de bijbel lezen, kunnen we niet anders dan rekening houden met oordelen die over de wereld zullen komen.
Natuurlijk mogen we als christenen een optimistisch toekomstbeeld hebben, om wat God heeft beloofd. We moeten ons niet de hoop laten ontnemen en genieten van de gaven die we iedere dag mogen ontvangen. We moeten ook voorbereid zijn op slechtere tijden. Want de wereld is in barensnood. Het woord "barensnood" wil zeggen dat er iets goeds uit voort komt. Het komt goed, God heeft het beloofd!

[...]

Ik lees betrokkenheid in je posting, maar toch,
Prediker zei: er is niks nieuws onder de zon.

In het OT de kuisheidswetten , dus incest is helaas van alle tijden, natuurrampen idem dito, jammer maar wel de realiteit.
Slechtere tijden zijn alleen die tijden waarin wetsverachting toeneemt, en
niet de natuurrampen die de aarde teisteren, in overstroming of ziekten.

cyber

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #26 Gepost op: februari 07, 2006, 12:27:34 am »

quote:

Laodicea schreef op 07 februari 2006 om 00:00:

Ik vergelijk het maar weer eens met WOII, als men in '36 ingegrepen had bij de remilitarisering van het Rijnland (waar men volkenrechtenlijk toe gemachtigd was) dan was het Duitse leger door alleen het Franse leger in een mum van tijd zonder veel verliezen uitgeschakeld. Vier jaar later was het een heel ander verhaal.

En als de toenmalige USSR Duitsland niet had geholpen had Duitsland nog in
geen jaren een leger gehad.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #27 Gepost op: februari 07, 2006, 03:47:50 pm »

quote:

cyber schreef op 07 februari 2006 om 00:27:
En als de toenmalige USSR Duitsland niet had geholpen had Duitsland nog in
geen jaren een leger gehad.
Yep, eerst met het Rapallo verdrag en later met het Molotov-Ribbentrop pact, toen Ribbentrop overigens in Moskou aankwam om het verdrag te sluiten, merkte hij treffend op dat het niet zo verschillend was als in de 'heimat'.

cyber

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #28 Gepost op: februari 07, 2006, 06:40:11 pm »

quote:

Laodicea schreef op 07 februari 2006 om 15:47:
[...]
Yep, eerst met het Rapallo verdrag en later met het Molotov-Ribbentrop pact, toen Ribbentrop overigens in Moskou aankwam om het verdrag te sluiten, merkte hij treffend op dat het niet zo verschillend was als in de 'heimat'.

Ja dat verdrag en pact ook, maar dit stukje geschiedenis is niet zo bekend

quote:

Reeds lang voor de opkomst van Hitler, maakte Stalin zijn voorkeur voor een oorlog kenbaar, waarbij de SU als laatste zou intreden. De opstelling van Stalin tegenover de opkomst van Hitler wordt als onderdeel van de leninistische logica van Stalin ook ineens begrijpelijk. Hij stond Duitsland toe om tussen 1922 en 1935 haar leger in de SU te vormen, oefenen en uit te bouwen. Zoals bekend verbood Stalin de Duitse communisten ondertussen om tegen de nationaal-socialisten te ageren en gaf hij hen opdracht om voortdurend de sociaal-democraten aan te vallen. Daarmee saboteerde hij een voor de hand liggende verkiezingscoalitie tussen communisten en sociaal-democraten, die de verkiezingsoverwinning van Hitler in 1933 met ruime meerderheid van stemmen had kunnen verhinderen. Pas twee jaar nadat de nationaal-socialisten de verkiezingen gewonnen hadden en toen Hitler stevig in het zadel zat, werkte Stalin mee aan de vorming van een zogeheten Volksfront tegen het fascisme. In de tweede helft van de jaren ’30 gaat hij Hitler in eigen kring openlijk “de ijsbreker van de Wereldrevolutie” noemen.

Mijn geschiedenisboek zit nog ingepakt, dus de info maar op internet gezocht.

klik hier

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #29 Gepost op: februari 07, 2006, 09:44:09 pm »
Heb je dit stuk helemaal onderaan de link die je gaf ook gelezen?

quote:

Een belangrijke bron, die voor gangbare historici al helemáál uit den boze is, biedt hiertoe de antroposofie, waarin afzonderlijke volkeren hun eigen plaats krijgen in de ontwikkeling van de mensheid. Rudolf Steiner gaf de SU in 1919 nog zeventig jaar. Waarom zo’n juiste voorspelling? Omdat hij redeneerde vanuit de verschillende wilsrichtingen in de moderne geschiedenis. Zo hamerde hij erop, dat de samenwerking tussen Duitsland en Rusland van doorslaggevend belang is om een gezonde balans in de wereldpolitiek te krijgen, wil er niet uit de heen en weer golvende bewegingen tussen Oost en West oorlog op oorlog ontstaan...
... Midden-Europa, met als kernland Duitsland, had en heeft het ‘talent’ om tot een meer spirituele (mens-) wetenschap te komen. Oost-Europa, met als kernland Rusland, had en heeft de aanleg om broederlijke gemeenschapsvormen te ontwikkelen. De gevolgen van de Eerste Wereldoorlog zag Steiner al als rampzalig voor deze ontwikkelings-mogelijkheden. Het verdere verloop van de gebeurtenissen is nog erger gebleken: In Duitsland kwam de anti-menselijkheid aan de macht, in Rusland ontplooide de anti-individualiteit zich ten volle. Vervolgens vlogen deze twee elkaar in de haren en zijn het bovenal de Amerikanen die met het ‘minst slechte’ alternatief het ‘einde van de geschiedenis’ zijn komen oogsten.
Zo op het eerste gezicht lijken er wel een paar lacunes in het stuk te zitten, maar niettemin leest het vlot weg, maar toen ik bij dat stuk over antroposofie (=een theosofie variant) en Steiner aankwam, was ik toch wel verbaast, áls we in de eindtijd leven, dan ben ik er in elk geval van overtuigd dat de theosofie tot de tegenpartij behoort, hier staat er meer over:http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/5711

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #30 Gepost op: februari 08, 2006, 12:16:36 am »

quote:

cyber schreef op 07 februari 2006 om 00:23:
[...]

Ik lees betrokkenheid in je posting, maar toch,
Prediker zei: er is niks nieuws onder de zon.

In het OT de kuisheidswetten , dus incest is helaas van alle tijden, natuurrampen idem dito, jammer maar wel de realiteit.
Slechtere tijden zijn alleen die tijden waarin wetsverachting toeneemt, en
niet de natuurrampen die de aarde teisteren, in overstroming of ziekten.

Misschien kun je het zo zeggen dat de rampen wel van alle tijden zijn, maar de frequentie waarmee ze voorkomen in deze tijd, toeneemt. Zoals met weeen ook het geval is.
En de tekenen der tijden/rampen worden voorgesteld als de weeen:

Matt. 24
3 Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden. 6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën.

cyber

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #31 Gepost op: februari 08, 2006, 12:24:28 am »

quote:

Laodicea schreef op 07 februari 2006 om 21:44:
Heb je dit stuk helemaal onderaan de link die je gaf ook gelezen?

Maar natuurlijk, maar Steiner heeft niks van doen met de troepen opbouw
die in de USSR plaatsvond natuurlijk.

quote:

Zo op het eerste gezicht lijken er wel een paar lacunes in het stuk te zitten, maar niettemin leest het vlot weg, maar toen ik bij dat stuk over antroposofie (=een theosofie variant) en Steiner aankwam, was ik toch wel verbaast, áls we in de eindtijd leven, dan ben ik er in elk geval van overtuigd dat de theosofie tot de tegenpartij behoort, hier staat er meer over:http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/5711

Jazeker het leest vlot weg, het is denk ik ook voor een groot publiek bestemd, maar helaas ik kon niet bij mijn geschiedenis boek en toen was het behelpen met internet ;)

Alles wat niet bij God hoort is de tegenpartij.

cyber

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #32 Gepost op: februari 08, 2006, 12:31:43 am »

quote:

Nee dat kan ik niet, want ik deel je visie niet.

quote:

dat de rampen wel van alle tijden zijn, maar de frequentie waarmee ze voorkomen in deze tijd, toeneemt. Zoals met weeen ook het geval is.
En de tekenen der tijden/rampen worden voorgesteld als de weeen:

Matt. 24
3 Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden. 6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #33 Gepost op: februari 08, 2006, 12:34:13 am »
Ik zie het wel zo en bekijk het dus wel op die manier. :)
Het schijnt nsmelijk ook echt zo te zijn dat de frequentie van de rampen zoals aardbevingen bv. toenemen.

cyber

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #34 Gepost op: februari 08, 2006, 12:46:27 am »
Als jij het zo wilt bekijken, ik vind het prima.

Maar met

quote:

schijnt nsmelijk ook echt zo te zijn
heb je niks onderbouwd.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #35 Gepost op: februari 12, 2006, 09:40:45 am »
Er is lang veel debat over geweest of dit wel zo was, maar tegenwoordig is de communis opinio dat het inderdaad waar is. Van de site van het KNMI:

quote:

Dat roept de vraag op of de wereldwijde opwarming van het klimaat een rol speelt. Wetenschappelijk is dat moeilijk aan te tonen. Extreme weersverschijnselen komen immers relatief weinig voor en de meetreeksen zijn maar kort. Toch gaan onderzoekers er tegenwoordig van uit dat het aantal weerrampen toeneemt. Tussen 1900 en 1940 schatten experts uit Indonesië het aantal natuurrampen wereldwijd op 100 per decennium. Dat liep op tot 650 tussen 1960 en 1970, 2000 tussen 1980 en 1990 en 28.00 tussen 1990 en 2000
bron:http://www.knmi.nl/VinkCM...ubject_detail.jsp?id=2675
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2006, 11:50:57 am door Laodicea »

dingo

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #36 Gepost op: februari 12, 2006, 11:56:22 am »
Ook dat zegt niet veel want de wereldbevolking is sinds die tijds enorm toegenomen dus er worden meer natuurrampen waargenomen en meer natuurverschijnselen hebben direct gevolgen voor de bevolking. Het enige wat we kunnen zeggen is dat we dichter bij de eindtijd zijn dan tweeduizend jaar geleden maar als Jezus ons van te voren verteld dat hij komt als een dief in de nacht dan is er geen enkele menselijke berekening die gaat vertellen wanneer dat dan is.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #37 Gepost op: februari 12, 2006, 12:33:23 pm »

quote:

dingo schreef op 12 februari 2006 om 11:56:
Ook dat zegt niet veel want de wereldbevolking is sinds die tijds enorm toegenomen dus er worden meer natuurrampen waargenomen en meer natuurverschijnselen hebben direct gevolgen voor de bevolking.
Het staat ook niet los van elkaar, veel natuurrampen staan ook direct dan wel indirect in verband met het doen en laten van de mensheid, daar ze immers ook in relatie met diezelfde natuur staat, dat ontkennen zou van een overdreven antropocentrisme getuigen.

quote:

Het enige wat we kunnen zeggen is dat we dichter bij de eindtijd zijn dan tweeduizend jaar geleden maar als Jezus ons van te voren verteld dat hij komt als een dief in de nacht dan is er geen enkele menselijke berekening die gaat vertellen wanneer dat dan is.
Dat is waar, het is ook de klassieke fout van mensen als b.v. Hal Lindsey dat ze hun eindtijduitleg heel erg specifiëren. Aan de andere kant moeten we ook oog hebben voor "de tekenen des tijds".

Aimé

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #38 Gepost op: februari 12, 2006, 01:05:09 pm »

quote:

Ook dat zegt niet veel want de wereldbevolking is sinds die tijds enorm toegenomen dus er worden meer natuurrampen waargenomen en meer natuurverschijnselen hebben direct gevolgen voor de bevolking. Het enige wat we kunnen zeggen is dat we dichter bij de eindtijd zijn dan tweeduizend jaar geleden maar als Jezus ons van te voren verteld dat hij komt als een dief in de nacht dan is er geen enkele menselijke berekening die gaat vertellen wanneer dat dan is.

Dag dingo,

Hoe moeten we dan (1 Thessalonicenzen 5:4) bezien? Waar hetvolgende te lezen staat:
. . . Maar GIJ, broeders, GIJ zijt niet in duisternis, zodat die dag U zo zou overvallen gelijk hij dieven zou overvallen.

Aimé
Aimé

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #39 Gepost op: februari 12, 2006, 02:29:41 pm »

quote:

Aimé schreef op 12 februari 2006 om 13:05:
[...]

Dag dingo,

Hoe moeten we dan (1 Thessalonicenzen 5:4) bezien? Waar hetvolgende te lezen staat:
. . . Maar GIJ, broeders, GIJ zijt niet in duisternis, zodat die dag U zo zou overvallen gelijk hij dieven zou overvallen.

Aimé

Die dag zal ons niet overvallen zoals ze dieven zal overvallen. Dat betekent dus dat als die dag komt (wanneer weet je niet, want 'overvallen', dat doet ze sowieso) je eerlijk en oprecht voor God kunt staan. Een dief die overvallen wordt tijdens z'n werkzaamheden, kan niet eerlijk en oprecht staan tegenover degene die hem overvalt. Deze tekst zegt dus niet dat die dag ons niet zal overvallen, maar alleen maar dat die dag ons niet zal overvallen op de manier waarop ze dieven zal overvallen (dus terwijl ze iets aan het doen zijn wat niet Gods wil is).

dingo

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #40 Gepost op: februari 12, 2006, 02:48:47 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 februari 2006 om 12:33:
[...]
Het staat ook niet los van elkaar, veel natuurrampen staan ook direct dan wel indirect in verband met het doen en laten van de mensheid, daar ze immers ook in relatie met diezelfde natuur staat, dat ontkennen zou van een overdreven antropocentrisme getuigen.
[...]
Dat is waar, het is ook de klassieke fout van mensen als b.v. Hal Lindsey dat ze hun eindtijduitleg heel erg specifiëren. Aan de andere kant moeten we ook oog hebben voor "de tekenen des tijds".
"De tekenen des tijds" zijn niet anders dan 1000 jaar geleden denk ik. Toen stierven de mensen in Europa als ratten aan de pest die ook een gevolg was van veranderingen in het klimaat. En we kunnen idd nog genoeg natuurrampen verwachten er staat niet voor niets in Romeinen 8:22  Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.

Persoonlijk houd ik het maar bij Prediker want wij kunnen wel denken dat onze generatie bijzonder is maar heel wijs schrijft hij in Prediker 3:15  Wat is, was er reeds lang, en wat zijn zal, is reeds lang geweest; en God zoekt weer op, wat voorbijgegaan is.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #41 Gepost op: februari 12, 2006, 02:57:36 pm »

quote:

maar als Jezus ons van te voren verteld dat hij komt als een dief in de nacht dan is er geen enkele menselijke berekening die gaat vertellen wanneer dat dan is.

Ik heb het geloof ik al vaker aangegeven, maar in de Bijbel staat heel duidelijk dat de wederkomst van Jezus als een dief in de nacht komt voor degenen die Hem niet verwachten.
In de Bijbel staat heel duidelijk dat die dag voor hen die Jezus verwachten NIET als een dief in de nacht komt.
Je moet de boel wel in z'n context lezen en citeren Dingo.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2006, 02:58:15 pm door Mezzamorpheus »

dingo

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #42 Gepost op: februari 12, 2006, 03:07:17 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 februari 2006 om 14:57:

[...]

Ik heb het geloof ik al vaker aangegeven, maar in de Bijbel staat heel duidelijk dat de wederkomst van Jezus als een dief in de nacht komt voor degenen die Hem niet verwachten.
In de Bijbel staat heel duidelijk dat die dag voor hen die Jezus verwachten NIET als een dief in de nacht komt.
Je moet de boel wel in z'n context lezen en citeren Dingo.
Het simpele feit dat je weet dat er een dief komt die nacht maakt je waakzaam maar zegt nog niets over het tijdstip waarop hij komt. Of zoals Jezus zegt in Mattheus 24:43  Maar weet dit: Als de heer des huizes geweten had, in welke nachtwaak de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben en in zijn huis niet hebben laten inbreken..
Waarmee de oproep om waakzaam te zijn onveranderd blijft klinken, wij hoeven ons niet te laten verrassen.
Daarmee blijf ik wel degelijk binnen deze context, maar om kritiek op het citeren van lange lappen tekst te voorkomen beperk ik me wel bij het citeren. Maar het staat je natuurlijk vrij om een uitgebreidere onderbouwing te vragen.

Laodicea

• Bekijk profiel
De eindtijd
« Reactie #43 Gepost op: februari 12, 2006, 04:10:23 pm »

quote:

dingo schreef op 12 februari 2006 om 14:48:
"De tekenen des tijds" zijn niet anders dan 1000 jaar geleden denk ik. Toen stierven de mensen in Europa als ratten aan de pest die ook een gevolg was van veranderingen in het klimaat. En we kunnen idd nog genoeg natuurrampen verwachten er staat niet voor niets in Romeinen 8:22  Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.
Was er ook niet een vers dat zei dat in de eindtijd de kennis zal toenemen? Toen in de middeleeuwen de pest uitbrak, was dat rampzalig voor de bevolking van Europa, maar de rest van de wereld wist er waarschijnlijk niets van. Het verschil met tegenwoordig, is dat er veel dreigingen zijn die de gehele mensheid bedreigen (milieuproblematiek, dreiging van pandemieeen, kernwapens die 'kwijt' zijn, clash of civilizations, de honger, oorlogen die anders van karakter, meer asymmetrisch worden) en die ook om een mondiaal antwoord vragen. Het is dat mondiale aspect wat echt het verschil maakt, en op zich zijn ze wellicht best oplosbaar, maar wat ik al zei, hoe langer men wacht, hoe rigoureuzer de ingreep zal zijn.

quote:

Persoonlijk houd ik het maar bij Prediker want wij kunnen wel denken dat onze generatie bijzonder is maar heel wijs schrijft hij in Prediker 3:15  Wat is, was er reeds lang, en wat zijn zal, is reeds lang geweest; en God zoekt weer op, wat voorbijgegaan is.
Geschiedenis is ook een proces van continuiteit en verandering, alleen herkent de mens lang niet altijd welke van de twee nu van toepassing is, ik denk dat de tegenwoordige mens juist een beetje te weinig overtuigd is van het unieke van deze tijd.