Auteur Topic: Bemoeizuchtige ouders  (gelezen 2754 keer)

Effenberg

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Gepost op: februari 04, 2006, 01:53:16 pm »
Het zit zo..

Ik heb al een tijdje een relatie met een lief en gelovig meisje (24). Haar ouders zijn ook gelovig maar meer van "de oude stempel". Alles wat anderen, en dus ook mijn vriendinnetje, anders denken dan zij, is stom of niet normaal. Ze woont nog thuis en heeft dus nog veel met haar ouders te maken.

Zo wil mijn vriendin af en toe bij mij blijven slapen. Ze heeft dan 2 keuzes.

1) Ze verteld het eerlijk aan haar ouders welke dan duidelijk laten merken het er niet mee eens te zijn. De ruzie die hierop volgt verziekt eigenlijk het hele "slaapfestijn". Waarom kunnen zulke ouders niet gewoon accepteren dat hun dochter een eigen mening heeft..? Ze is tenslotte oud en wijs genoeg om zelf beslissingen te nemen.

2) Ze liegt erover tegen haar ouders en zegt dat ze bij een vriendin gaat slapen maar komt gewoon naar mij toe. Eigenlijk vragen zulke ouders om liegende kinderen aangezien er niet met ze te discussieren valt en ze niet tot rede vatbaar zijn.

Denken zulke ouders werkelijk dat zij alles voor het zeggen hebben..?

diak2b

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2006, 02:10:27 pm »

quote:

Effenberg schreef op 04 februari 2006 om 13:53:
Het zit zo..

Ik heb al een tijdje een relatie met een lief en gelovig meisje (24). Haar ouders zijn ook gelovig maar meer van "de oude stempel". Alles wat anderen, en dus ook mijn vriendinnetje, anders denken dan zij, is stom of niet normaal. Ze woont nog thuis en heeft dus nog veel met haar ouders te maken.

Zo wil mijn vriendin af en toe bij mij blijven slapen. Ze heeft dan 2 keuzes.

1) Ze verteld het eerlijk aan haar ouders welke dan duidelijk laten merken het er niet mee eens te zijn. De ruzie die hierop volgt verziekt eigenlijk het hele "slaapfestijn". Waarom kunnen zulke ouders niet gewoon accepteren dat hun dochter een eigen mening heeft..? Ze is tenslotte oud en wijs genoeg om zelf beslissingen te nemen.

2) Ze liegt erover tegen haar ouders en zegt dat ze bij een vriendin gaat slapen maar komt gewoon naar mij toe. Eigenlijk vragen zulke ouders om liegende kinderen aangezien er niet met ze te discussieren valt en ze niet tot rede vatbaar zijn.

Denken zulke ouders werkelijk dat zij alles voor het zeggen hebben..?
Wellicht denken zulke ouders dat als hun dochter de volwassenheid mist om op zichzelf te gaan wonen en eigen verantwoordelijkheid te nemen, ze de volwassenheid mist om dit soort keuzes zelf te maken.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2006, 02:33:59 pm »
Ik heb geen sluitend advies of oplossing. Slechts wat zaken om over na te denken;

1) Je hebt alleen maar negatieve woorden over je schoonouders te melden. Maar heb je eraan gedacht dat deze ouders veel om hun dochter lijken te geven? Wat had je dan verwacht? Dat ze hun dochter iets laten doen waar ze niet achter staan en er verder niets over zeggen? Zou je voor zulke ouders wel respect kunnen opbrengen?

2) Je vriendin lijkt bewust voor de confrontatie te kiezen. Ze doet datgene waarvan ze weet dat haar ouders er moeite mee hebben. Het gaat er niet om of het goed of fout is. Het gaat erom hoe je met elkaar omgaat. De ouders zien blijkbaar niet voldoende in dat hun dochter volwassen is. De dochter gaat niet volwassen om met het conflict maar lijkt op escalatie aan te sturen.

3) Logisch dat jij partij kiest voor je vriendin. Maar vergis je niet. Tussen ouders en kind in gaan staan zal je vroeg of laat opbreken. Die band is altijd sterker dan een niet-bloed band. Tenzij er een zwaar conflict is tussen kind en ouders. Maar dat zal wel niet als je vriendin nog thuis woont op haar 24e.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

joepie

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2006, 02:37:27 pm »
Inderdaad, mee eens. Maar zo ook maar zo kunnen zijn dat de desbetreffende kinderen niet het respect voor de mening van hun ouders kunnen opbrengen. En dan maar gaan liegen. Alsof je daarmee laat zien dat je volwassen bent.
Het klinkt mij meer in de oren als: wij willen dit en dan moet het ook zo......
Alsof je de kindertijd van dwingelandij nog niet ontgroeit bent.

Ik zou als ik jullie was eerst eens voor mezelf duidelijk willen hebben waarom je bij elkaar wilt blijven slapen. Wat daarbij jullie verwachtingen zijn. Wat de bedoeling is van het bij elkaar slapen en of het beslist nodig is.
En waarom jullie erover duidelijk een andere Christelijke mening denken te hebben. DUs wat is jullie uitgangspunt in het wel vinden kunnen.
En dan vervolgens in alle rust er een gesprek met de ouders over aangaan. Met daarbij niet te vergeten vooral het respect wat je voor de mening van de ouders hebt.
Want alleen al je opmerking : wel gelovig maar meer van de oude stempel...... vind ik weinig respect vol.

Ik denk dat de ouders van het meisje ook jullie wel kunnen uitleggen waarom zij het niet goed vinden.
Dan kun je daarna nog altijd gaan overleggen wat dan voor jullie vieren een goed alternatief zou kunnen zijn.

Effenberg

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2006, 03:17:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 04 februari 2006 om 14:10:
[...]
Wellicht denken zulke ouders dat als hun dochter de volwassenheid mist om op zichzelf te gaan wonen en eigen verantwoordelijkheid te nemen, ze de volwassenheid mist om dit soort keuzes zelf te maken.
Ze is volwassen genoeg. VWO Diploma, daarna HBO diploma behaald en nu 2 jaar werkende als juf op een basisschool. Dan ben je volwassen genoeg om zelf beslissingen te nemen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2006, 03:19:56 pm »
He Effenberg,

Ik had me al afgevraagd wat er van jullie terecht gekomen is. Fijn om te horen dat jullie het tot dusver samen goed kunnen vinden!
Op zich denk ik dat je opmerking 'van de oude stempel' vermoedelijk goed samenvat waar de problemen uit voort komen. Het klinkt natuurlijk als een stigma, maar geeft wel heel in het kort aan hoe de situatie ligt.

Uiteraard kun je de manier waarop de ouders met jouw vriendin omgaan afwijzen. Het is naar jouw mening te betuttelend, te beschermend, te weinig van deze wereld. Maar daar kun je op diverse manieren op reageren.
1) je accepteert het zoals het is, ondanks dat je het zelf heel anders zou doen. In dat geval probeer je begrip op te brengen voor die ouders, en probeer je het beste ervan te maken. Ik vind het begrijpelijk dat die ouders stijgeren als hun dochter na amper 3 maanden verkering bij haar vriend gaat slapen. Dus: je peilt of er over te discussieren valt. Indien niet, dan voeg je je naar hun mening. Het zijn per slot van rekening wel je schoonouders.
2a) je accepteert het niet maar weet het beter. Dat levert voor je vriendin een behoorlijk moeilijke situatie op. Na 24 jaar ineens voor jezelf of voor je vriend kiezen is behoorlijk moeilijk! Dat levert onbegrip en confontaties op tussen ouders en dochter. Dat kun jij die ouders verwijten, maar daarmee breng je hun dochter in een nog lastiger parket.
2b) De andere oplossing, liegen tegen die ouders, is zelden goed. 't Is een korte-termijn oplossing, die waarschijnlijk vroeg of laat problemen oplevert. Tenzij je schoonouders van het struisvogeltype zijn: als je hen braaf voorliegt en geen ongeoorloofde dingen doet waar zij bij zijn, maken zij geen problemen (mijn vader is van dat soort).

Optie 1 is veruit wenselijker, naar mijn mening. Wat is er op tegen om, vanwege de gemoedsrust van je vriendin, je schoonouders op bepaalde punten tegemoet te komen? Dat je daarbij zelf, of dat jullie relatie, daarbij tijdelijk tekort komt, is een offer dat volgens mij wel op te brengen moet zijn.
Optie 2 hangt imho van je vriendin af. Hoe zelfverzekerd is zij, als het op confrontaties met haar ouders aankomt? Kan zij die spanning aan? Je zegt zelf: als zij bij jou blijft slapen, is eigenlijk de lol eraf. De huidige manier is dus sowieso niet juist, want nu heeft geen van 3en er vrede mee. Waarschijnlijk voelt je vriendin zich schuldig: enerzijds ouders boos, anderzijds voelt ze zich mogelijk zondig (want: uit blijven slapen bij je vriend volgt vroeg of laat seks).

Ik zou doen wat joepie/Zijnkind zeggen: probeer uit te zoeken wat het eigenlijke probleem van schoonouders is. Waarschijnlijk zal dat neerkomen op 'seks voor het huwelijk is fout'. Misschien speelt er een 'schijn ophouden voor de omgeving' mee (is schoonpaps ouderling?). Als je de achterliggende motiven weet, kunnen jij en je vriendin daarop antwoorden. Wellicht is de veronderstelling van de schoonouders onjuist, dat 'blijven slapen' gelijk staat aan 'seks', dan kun je in eerste instantie voor jullie zelf die stelling ontkrachten of beamen. En dan volgt de stap waarin je dat overlegt of meedeelt aan schoonouders.

Ik weet niet of je wat kunt met mijn antwoord. Hoe dan ook, nogmaals veel sterkte en wijsheid!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Effenberg

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2006, 03:26:14 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 04 februari 2006 om 14:33:
Ik heb geen sluitend advies of oplossing. Slechts wat zaken om over na te denken;

1) Je hebt alleen maar negatieve woorden over je schoonouders te melden. Maar heb je eraan gedacht dat deze ouders veel om hun dochter lijken te geven? Wat had je dan verwacht? Dat ze hun dochter iets laten doen waar ze niet achter staan en er verder niets over zeggen? Zou je voor zulke ouders wel respect kunnen opbrengen?

Het is inderdaad wat negatief. Maar ik kan de positieve kant er ook nog niet echt van inzien. Wat moet ik met een vriendin die klaagt over de bemoeizucht van haar ouders..?

quote:

2) Je vriendin lijkt bewust voor de confrontatie te kiezen. Ze doet datgene waarvan ze weet dat haar ouders er moeite mee hebben. Het gaat er niet om of het goed of fout is. Het gaat erom hoe je met elkaar omgaat. De ouders zien blijkbaar niet voldoende in dat hun dochter volwassen is. De dochter gaat niet volwassen om met het conflict maar lijkt op escalatie aan te sturen.

Mijn vriendin is de laatste die er een ruzie van maakt. Maar ze wordt gewoon een beetje moe van al dat bemoeizuchtige gedrag van haar ouders. Haar ouders maken de ruzie, niet zij.

quote:

3) Logisch dat jij partij kiest voor je vriendin. Maar vergis je niet. Tussen ouders en kind in gaan staan zal je vroeg of laat opbreken. Die band is altijd sterker dan een niet-bloed band. Tenzij er een zwaar conflict is tussen kind en ouders. Maar dat zal wel niet als je vriendin nog thuis woont op haar 24e.
Ik kies inderdaad partij voor mijn vriendin maar ben niet van plan tussen deze 2 partijen in te gaan staan. Dan wordt het een getouwtrek waar ik helemaal geen zin in heb. Ik probeer alleen maar mijn vriendin te helpen.

Effenberg

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2006, 03:31:58 pm »
@ Elle: Bedankt voor de flinke lap tekst. Reactie volgt later.

Een beetje druk atm  :(

diak2b

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2006, 04:01:46 pm »

quote:

Effenberg schreef op 04 februari 2006 om 15:17:
[...]

Ze is volwassen genoeg. VWO Diploma, daarna HBO diploma behaald en nu 2 jaar werkende als juf op een basisschool. Dan ben je volwassen genoeg om zelf beslissingen te nemen.
Ik weet niet of een diploma tegenwoordig een maatstaf is voor volwassenheid. Ik weet wel dat wie er voor kiest bij de ouders te blijven wonen, een verantwoordelijkheid op zich neemt.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2006, 04:06:09 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2006, 04:04:56 pm »

quote:

Effenberg schreef op 04 februari 2006 om 15:26:
[...]

Het is inderdaad wat negatief. Maar ik kan de positieve kant er ook nog niet echt van inzien. Wat moet ik met een vriendin die klaagt over de bemoeizucht van haar ouders..?
Haar helpen een stapje richting volwassenheid te zetten? Dat wil dus ook zeggen: zelf verantwoordelijkheid nemen en niet alleen klagen over ouders die dat niet zouden geven. Wie er ondanks eigen inkomen voor kiest bij de ouders te blijven wonen, kiest zelf voor die "bemoeizucht". Klagen en niet zelf verantwoordelijkheid nemen is voor pubers heel normaal, maar voor een volwassene minstens wat twijfelachtig.

Ik bedoel dit overigens niet zo bot als het wellicht klinkt, de overgang naar volwassenheid is voor iedereen een flinke stap. Maar het is je vriendin die, gezien wat je vertelt, die stap niet zet.

Sacerdos

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #10 Gepost op: februari 05, 2006, 03:33:50 pm »
Twee volwassen mensen  is toch aan te nemen ,trek je eigen plan en wees verantwoordelijk  voor je eigen doen en laten.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2006, 06:54:53 pm door elle »

joepie

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #11 Gepost op: februari 05, 2006, 06:58:34 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 05 februari 2006 om 15:33:
Twee volwassen mensen  is toch aan te nemen ,trek je eigen plan en wees verantwoordelijk  voor je eigen doen en laten.
Maar dan nog kun je rekening houden met de wensen van een ander. In dit geval de ouders van het meisje. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

diak2b

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #12 Gepost op: februari 05, 2006, 07:37:10 pm »

quote:

joepie schreef op 05 februari 2006 om 18:58:
[...]

Maar dan nog kun je rekening houden met de wensen van een ander. In dit geval de ouders van het meisje. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden.
Sacerdos schreef toch niet: ga doen waar je zin in hebt? Als je onder het dak van je ouders woont, trek je je iets van hen aan, en ga je niet zitten pruilen, of liegen. Tenzij je 16 bent, dan hoort dat er bij.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #13 Gepost op: februari 06, 2006, 09:41:38 am »
Ik ben het wel een beetje eens met diak2b.

Mijn gevoel zegt als eerste: waar bemoeien ze zich mee, ze is 24, ik pikte dat soort commentaar toen ECHT niet meer van mijn ouders (mening en advies geven is natuurlijk welkom, nog steeds, maar bemoeizucht, hoe lief bedoeld ook, ben ik echt allergisch voor) maar ja, ik woonde toen al 6 jaar op mezelf!

Ik vind 't ook op z'n zachtst gezegd bijzonder dat je een HBO opleiding hebt afgerond en al twee jaar werkt, en dan nog bij je ouders woont. Dan gedraag je je ook wat "onvolwassen" (klinkt misschien hard, is niet verkeerd bedoeld) en dat soort gedrag lokt betutteling uit. Is er een reden dat ze nog bij haar ouders woont? (woningnood of zoiets)
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #14 Gepost op: februari 06, 2006, 09:48:38 am »
Nog even ter nuancering: als iemand 24 is, zelfs als ze nog onder dak bij haar ouders woont (zal een reden voor zijn) vind ik het wel hoog tijd worden dat er afspraken gemaakt worden over wat ze zelf beslist en waar ouders zich tegenaan "mogen" bemoeien.

Uiteraard mogen ouders laten weten dat ze het ergens niet mee eens zijn, maar één keer is dan wel genoeg, en moeten ze uiteindelijk accepteren dat iemand van 24 eigen keuzes maakt. Als zij bij jou blijft slapen heeft niemand daar verder last van. Ik vind eigenlijk dat ze meer recht van spreken hebben als ze continu onaangekondigd bij je zou gaan eten en haar moeder heeft op haar gerekend, bij wijze van voorbeeld. Daar hebben ze namelijk wél last van. Bij jou slapen vind ik eigenlijk haar beslissing.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #15 Gepost op: februari 06, 2006, 10:06:27 am »

quote:

Bumblebee schreef op 06 februari 2006 om 09:48:
Uiteraard mogen ouders laten weten dat ze het ergens niet mee eens zijn, maar één keer is dan wel genoeg, en moeten ze uiteindelijk accepteren dat iemand van 24 eigen keuzes maakt. Als zij bij jou blijft slapen heeft niemand daar verder last van. Ik vind eigenlijk dat ze meer recht van spreken hebben als ze continu onaangekondigd bij je zou gaan eten en haar moeder heeft op haar gerekend, bij wijze van voorbeeld. Daar hebben ze namelijk wél last van. Bij jou slapen vind ik eigenlijk haar beslissing.

Dat hangt natuurlijk nogal van de situatie af. Misschien kan Effenberg daar iets meer over vertellen. Er zijn dorpen en kerken genoeg waar blijven slapen bij een vriend tot zulk extreem roddelgedrag leidt dat ook het leven van de ouders daar knap moeilijk van wordt. Maar juist in zo'n situatie sluit ik me des te meer aan bij de posters hiervoor: "24, opleiding afgerond? Ga op jezelf wonen!"

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #16 Gepost op: februari 06, 2006, 10:08:35 am »

quote:

Pooh schreef op 06 februari 2006 om 10:06:
Dat hangt natuurlijk nogal van de situatie af. Misschien kan Effenberg daar iets meer over vertellen. Er zijn dorpen en kerken genoeg waar blijven slapen bij een vriend tot zulk extreem roddelgedrag leidt dat ook het leven van de ouders daar knap moeilijk van wordt.

Haha, daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan, zo ver van m'n bed is dat. :D
Zoiets is inderdaad wel erg vervelend.
Des te meer reden om meer zelfstandigheid op te zoeken!

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #17 Gepost op: februari 06, 2006, 10:27:42 am »
lb -> gc

joepie

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #18 Gepost op: februari 06, 2006, 03:14:56 pm »
Ik wil toch wel even reageren op de opmerkingen over onvolwassen zijn als je met je 24 ste nog thuis woont.
Waar komt dat idee vandaan? Wie bepaald wanneer je op jezelf moet gaan wonen?
Is daar een vaste afspraak over ofzo?
Over veroordelen gesproken??????????????????????
Wat maakt het uit waar iemand woont als die 24 is, waar bemoeien jullie je mee zou ik haast zeggen. Sjonge dat is pas echt betuttelend :?

Willemieke

• may the grace of our Lord be w
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2006, 03:52:59 pm »
hm, irritant... een goed gesprek erover is beter, en er open over zijn, maarja, das ook niet altijd makkelijk.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #20 Gepost op: februari 06, 2006, 04:07:01 pm »
ehm, joepie, als ik het goed begrijp is het niet zozeer het feit dat ze als 24-jarige nog thuiswoont, maar het feit dat ze blijkbaar niet op een volwassen manier met haar ouders kan omgaan. Als ze vindt dat haar ouders haar betuttelen en ze zou op een volwassen manier er mee omgaan, dan zou ze zelf tegen haar ouders zeggen dat ze het gevoel krijgt dat ze haar betuttelen en dat ze dat niet fijn vindt omdat ze al volwassen is. Of ze zou de beslissing nemen zelfstandig te gaan wonen. Maar wat er nu lijkt te gebeuren is dat ze loopt te klagen dat haar ouders haar betuttelen, maar dat ze daar verder niets tegen doet. En dat is een nogal puberale houding.
De enige echt volwassen oplossing voor dit probleem is volgens mij, net als anderen al gezegd hebben, een open gesprek, als volwassenen onder elkaar. Makkelijk? Nee. Maar verantwoordelijkheid hebben/nemen is niet makkelijk en dat moet je toch wel ooit leren...

Heel veel sterkte hiermee, Effenberg en vriendin!
computerfout: een vreemde een in de byte

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #21 Gepost op: februari 06, 2006, 04:08:58 pm »
LOL _O_
Joepie heeft op zich gelijkt: ieder die zegt 'Je moet dit of dat doen, da's beter voor je', is aan het betuttelen.

Maar op zich ben ook ik het met de rest eens: uit huis gaan en zelfstandigheid gaan hand in hand. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar in de meeste gevallen gaat het naar mijn mening gewoon op. Onder Nederlandse (gereformeerde) jongeren is het gebruikelijk om tijdens of na je studie uit huis te gaan. Doe je dat, dan maak je een ontzettende ontwikkeling door op het gebied van zelfstandig worden. Doe je dat niet, dan is dat een gemiste kans. Je kunt evengoed dat proces doorlopen terwijl je bij je ouders woont, maar het aantal leermomenten is een stuk lager.
Ik ken de situatie van Effenbergs vriendin verder niet. Ik kan dus niet beoordelen of er sprake is van onvolwassen gedrag.

Maar dat terzijde. Ook als de dochter besluit om op ons aller advies per direct uit huis te gaan, zullen de ouders waarschijnlijk blijven betuttelen, of op zijn minst het logeren bij vriendlief blijven afkeuren. Dan moeten de dochter en Effenberg alsnog een manier vinden om daarmee om te gaan. Daarbij liegen is naar mijn mening een blijk van disrespect, of van onvolwassenheid.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #22 Gepost op: februari 06, 2006, 10:31:42 pm »

quote:

elle schreef op 06 februari 2006 om 16:08:
LOL _O_
Joepie heeft op zich gelijkt: ieder die zegt 'Je moet dit of dat doen, da's beter voor je', is aan het betuttelen.
Joepie heeft helemaal geen gelijk, ook niet " op zich" . Zoals al gezged: het gaat helemaal niet om waar je woont met 24, alleen om de constatering dat het nogal onvolwassen is om je als een puber te gedragen. Voor een puber is dat onvolwassen, voor een 24 jarige ook. Het verschil is hooguit dat van pubers onvolwassenheid wat meer voor de hand ligt.

joepie

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #23 Gepost op: februari 07, 2006, 09:10:07 am »
En toch ben je nu net zo bemoeizuchtig als de ouders van de Jongedame bezig.
Ze IS onvolwassen, is een mening van jou!
En een ander zegt dat het onvolwassen is als je op je 24 ste nog thuis woont.
Wie bepaald nu eigenlijk wat onvolwassen is?
Dat zal toch voor ieder weer anders zijn.
Gelukkig is iedereen een uniek schepsel.

Zo zie ik de de mening van de ouders niet als bemoeizucht. Maar het heeft duidelijk met hun overtuiging te maken over wat goed voor je is en wat niet. Aangezien ze dat bij hun dochter eigenlijk vanaf haar geboorte voor haar gedaan hebben is het niet vreemd dat ze dat nog steeds doen. Zorgen voor je kinderen gaat niet ineens over omdat ze een bepaalde leeftijd hebben. En je mening over bepaalde zaken ook niet.
Dat zou raar wezen.
Daarom denk ik gewoon dat het goed is om gewoon het gesprek erover aan te gaan.
Waarom vinden ouders dat? Enz.
Zoals ik al eerder zei.
Als je inderdaad wil dat het zorgen over gaat zul je op die manier met elkaar in gesprek moeten gaan.
Dan kan het gerust nog zo zijn dat je beide een andere mening bent toegedaan, maar dat kun je toch van elkaar respecteren?
Als je respect wilt van je ouders voor je eigen overtuiging zul je ze die overtuiging zelf op een goed manier moeten duidelijk maken.
Dus ik zou zeggen: Er is werk te doen, en ga aan de slag om te zorgen dat er een volwaardige relatie met de ouders ontstaat.

Liudger

• Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #24 Gepost op: februari 07, 2006, 11:01:42 am »

quote:

joepie schreef op 07 februari 2006 om 09:10:

....

Dus ik zou zeggen: Er is werk te doen, en ga aan de slag om te zorgen dat er een volwaardige relatie met de ouders ontstaat.

Hm, jij hebt dus ook een mening, zij het dan over de relatie?

Dat de ouders een mening hebben, is niet bemoeizuchtig. Ik vind het ook niet bemoeizuchtig als ze hun waarden gerespecteerd willen zien in hun huis, of zelfs tot op zekere hoogte buitenshuis door degenen die in hun huis wonen.

Wat wel bemoeizuchtig is, is de verwachting dat je kind nog steeds automatisch gehoorzaamt, ook al is het 24 jaar oud.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bemoeizuchtige ouders
« Reactie #25 Gepost op: februari 07, 2006, 07:29:25 pm »

quote:

joepie schreef op 07 februari 2006 om 09:10:
En toch ben je nu net zo bemoeizuchtig als de ouders van de Jongedame bezig.
En een ander zegt dat het onvolwassen is als je op je 24 ste nog thuis woont.
Wie bepaald nu eigenlijk wat onvolwassen is?
Dat zal toch voor ieder weer anders zijn.
Gelukkig is iedereen een uniek schepsel.
Ik ben het toch niet helemaal met je eens, inderdaad het is een mening van mij dat het vreemd is dat iemand van 24, die een afgeronde opleiding heeft en al twee jaar werkt, nog thuis woont. Het komt op mij onvolwassen over, dat is mijn gevoel.

Daarbij vind ik het vreemd dat de ouders van diegene blijkbaar denken dat ze nog voor hun dochter, die voor zover ik het begreep prima zelfstandig kan functioneren, kunnen bepalen wt ze met haar vrije tijd doet en of ze bij haar vriend logeert of niet.

Is beide een mening. Iedereen moet vooral zelf weten wat-ie doet wat dat betreft.
MAAR, als je aangeeft dat de "bemoeizucht" of liefdevolle bezorgdheid of hoe je het ook wilt noemen, eigenlijk te veel wordt, dan moet je eens gaan nadenken over je situatie, en DAN zeg ik: op jezelf gaan wonen is een logische stap. Geeft duidelijkheid, ook naar je ouders toe.