He Effenberg,
Ik had me al afgevraagd wat er van jullie terecht gekomen is. Fijn om te horen dat jullie het tot dusver samen goed kunnen vinden!
Op zich denk ik dat je opmerking 'van de oude stempel' vermoedelijk goed samenvat waar de problemen uit voort komen. Het klinkt natuurlijk als een stigma, maar geeft wel heel in het kort aan hoe de situatie ligt.
Uiteraard kun je de manier waarop de ouders met jouw vriendin omgaan afwijzen. Het is naar jouw mening te betuttelend, te beschermend, te weinig van deze wereld. Maar daar kun je op diverse manieren op reageren.
1) je accepteert het zoals het is, ondanks dat je het zelf heel anders zou doen. In dat geval probeer je begrip op te brengen voor die ouders, en probeer je het beste ervan te maken. Ik vind het begrijpelijk dat die ouders stijgeren als hun dochter na amper 3 maanden verkering bij haar vriend gaat slapen. Dus: je peilt of er over te discussieren valt. Indien niet, dan voeg je je naar hun mening. Het zijn per slot van rekening wel je schoonouders.
2a) je accepteert het niet maar weet het beter. Dat levert voor je vriendin een behoorlijk moeilijke situatie op. Na 24 jaar ineens voor jezelf of voor je vriend kiezen is behoorlijk moeilijk! Dat levert onbegrip en confontaties op tussen ouders en dochter. Dat kun jij die ouders verwijten, maar daarmee breng je hun dochter in een nog lastiger parket.
2b) De andere oplossing, liegen tegen die ouders, is zelden goed. 't Is een korte-termijn oplossing, die waarschijnlijk vroeg of laat problemen oplevert. Tenzij je schoonouders van het struisvogeltype zijn: als je hen braaf voorliegt en geen ongeoorloofde dingen doet waar zij bij zijn, maken zij geen problemen (mijn vader is van dat soort).
Optie 1 is veruit wenselijker, naar mijn mening. Wat is er op tegen om, vanwege de gemoedsrust van je vriendin, je schoonouders op bepaalde punten tegemoet te komen? Dat je daarbij zelf, of dat jullie relatie, daarbij tijdelijk tekort komt, is een offer dat volgens mij wel op te brengen moet zijn.
Optie 2 hangt imho van je vriendin af. Hoe zelfverzekerd is zij, als het op confrontaties met haar ouders aankomt? Kan zij die spanning aan? Je zegt zelf: als zij bij jou blijft slapen, is eigenlijk de lol eraf. De huidige manier is dus sowieso niet juist, want nu heeft geen van 3en er vrede mee. Waarschijnlijk voelt je vriendin zich schuldig: enerzijds ouders boos, anderzijds voelt ze zich mogelijk zondig (want: uit blijven slapen bij je vriend volgt vroeg of laat seks).
Ik zou doen wat joepie/Zijnkind zeggen: probeer uit te zoeken wat het eigenlijke probleem van schoonouders is. Waarschijnlijk zal dat neerkomen op 'seks voor het huwelijk is fout'. Misschien speelt er een 'schijn ophouden voor de omgeving' mee (is schoonpaps ouderling?). Als je de achterliggende motiven weet, kunnen jij en je vriendin daarop antwoorden. Wellicht is de veronderstelling van de schoonouders onjuist, dat 'blijven slapen' gelijk staat aan 'seks', dan kun je in eerste instantie voor jullie zelf die stelling ontkrachten of beamen. En dan volgt de stap waarin je dat overlegt of meedeelt aan schoonouders.
Ik weet niet of je wat kunt met mijn antwoord. Hoe dan ook, nogmaals veel sterkte en wijsheid!