quote:
diak2b schreef op 13 mei 2007 om 11:53:Ik hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik denk dat de reformatie, slechts enkele eeuwen oud en relatief klein, afwijkt van de katholieke leer, niet andersom. Ik zeg dat niet uit sjaggerijn, maar in deze zelfde draad bestaat iemand het om te beweren dat 75% van de christenen geen christenen zijn, juist door uit te gaan van de gedachte dat het gereformeerde gedachtengoed de norm zou zijn.
Ik neem het je niet kwalijk. Maar ik reageer wel even en ik hoop dat jij me dat op jouw beurt niet kwalijk neemt:
Jij neemt je ijkpunt in de katholieke leer en je lijkt impliciet te stellen dat die ten tijde van de Reformatie al zo'n 1500 jaar vaststaat. Dat vind ik echter te kort door de bocht. De Reformatie als gebeurtenis mag dan zo'n 500 jaar geleden hebben plaatsgevonden. De léér van de Reformatie grijpt terug op de vroege kerkgeschiedenis en nog verder terug, op de Bijbel. Daarmee is de gereformeerde leer niet iets (volledig) nieuws, maar wilde juist terugkomen van de dwalingen in de Kerk van die dagen. Verder: Aantallen of percentages doen wat mij betreft niet terzake op dit punt.
quote:
[... Soli Deo Gloria uitgewerkt door Knee]
Zet daar tegenover de katholieke leer, en je ziet, neem ik aan, naast grote overeenkomst, een essentieel subtiel verschil:
Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn.
Bot gezegd: God heeft ons niet nodig om geëerd te worden. God heeft ons gewild tot ons eigen geluk. Dat bereiken we door God te dienen.
Wat je hier precies wilt zeggen is me niet duidelijk: gaat het je om het feit dat God ons niet nodig heeft om geëerd te worden? Of gaat het je om de notie van geluk voor de mens? Of allebei?
Het wezenlijke verschil dat ik van mijn kant zie is dat de RK definitie niet spreekt over Gods eer. Terwijl dat ook Góds hoogste doel is. Zie bijv. Efeze 1:4-6 en 11-12: God werkt, verkiest, neemt aan tot zijn kinderen, verlost etc. tot lof van de heerlijkheid van zijn genade.
NB. Ik stel daarmee mijn geluk niet tegenover Gods eer, juist niet! Ik geloof dat God meer geëerd wordt wanneer ik mij meer in Hem verheug.
quote:
[... Sola gratia uitgewerkt door Knee]
Heel rechtlijnig gezegd kan ik dit wel als katholiek verdedigen, maar het gaat om de invulling. Als hiermee gezegd zou zijn dat de mens niet gehouden is mee te werken aan de genade, dan is het dus niet katholiek.
Er is genade en genade, namelijk onvoorwaardelijke genade en voorwaardelijke genade. Zonder het eerste zal niemand het tweede krijgen. Het eerste is dat werk van God wat buiten ons om gaat en vooraf gaat aan het geloof (uitverkiezing, voorbestemming, roeping). God moet eerst ons hart veranderen en ons geloof schenken. Dat geloof is namelijk de voorwaarde voor de rechtvaardiging (Rom 5:1). Nu is rechtvaardiging een verklaring van God: Hij rekent ons rechtvaardig enkel en alleen door het geloof in Jezus Christus. Onze eigen geestelijke prestaties (de werken) spelen daarin geen enkele rol. Het gaat juist om het geloof in Christus. Wat Hij voor ons gedaan heeft. Door het geloof wordt mij Zijn gerechtigheid toegerekend.
Daarnaast is er de heiliging. Ook die is voorwaardelijk: ook de heiliging is door het geloof. Heiliging is echter een proces dat ons hele leven duurt. We gaan steeds meer lijken op Jezus als we naar Hem kijken (2 Kor 3:18). Dat kijken (aanschouwen) is wat geloven is: de blik op Hem richten, alles van Hem verwachten. Dat geloof zet ons in beweging en maakt dat we Christus volgen en net als Hem wandelen in liefde.
Dus ik ben voorzichtig als het gaat om het 'meewerken': ja je moet meewerken, maar tegelijk geldt: ook dat is genade. Dat meewerken moet namelijk mogelijk gemaakt worden door God, ja, in ons gewerkt. Zie 1 Cor 15:10 voor een voorbeeld hoe Paulus zijn eigen arbeid typeert.
quote:
[... Sola scriptura uitgewerkt door Knee]
Het sola scriptura is een benadering van "het heilige boek" die eerder islamitisch aandoet, dan christelijk: het boek zelf wordt tot een soort heilige status verheven, een onfeilbaarheid en een goddelijkheid, die we herkennen in de idee van de Koran die letterlijk gedicteerd zou zijn door God, via de engel Gabriël aan Mohammed. Maar Gods Woord is Jezus Christus, die tot ons spreekt dóór de Bijbel.
Overigens, bij Calvijn vind je deze idolaterie met betrekking tot de Bijbel nog niet. Bij hem is het nog vooral een theoretische, theologische oplossing voor zijn weigering de Kerk als gezag te accepteren. Het moge duidelijk zijn dat geen katholiek akkoord kan gaan met het negeren van de Bijbel zelf, die zowel stichting, vorm en betekenis van de Kerk zo duidelijk benadrukt, als als van de Bijbel zelf, die zo duidelijk benadrukt dat ons geloof niet uit de Bijbel is, maar uit de leer van Christus aan de Apostelen en, vooral mondeling, later pas schriftelijk, door dezen verspreid, als met een scala aan logische fouten in het leerstuk van de sola scriptura.
Ik kan meekomen met de gedachte dat Jezus Christus tot ons spreekt door de Bijbel. Uiteindelijk hebben we een relatie met Hem, en niet met de Bijbel. Ik meen dat Calvijn gezegd heeft dat Christus tot ons komt in het gewaad van de Schrift. Maar daarmee is dat gewaad niet onbelangrijk. Het is hét middel om Christus te leren kennen.
Het sola scriptura wil ons leren dat ook de Kerk zelf altijd weer terug moet naar wat God zelf ons leert in de Schriften. Het lijkt me niet meer dan logisch dat de Bruid van Christus zich ook hierin behoort te onderwerpen aan de Bruidegom, het Hoofd der Kerk (Efeze 5:24).
quote:
[... Sola fide uitgwerkt door Knee]
Ik weet niet of deze weergave erg nauwkeurig is. De bewering dat onze genade "door het geloof in Jezus Christus" is, doet vermoeden dat hier bedoeld is dat onze verlossing uit geloof, en uit geloof alleen ("sola" betekent ook iets he) zou zijn. Dat is niet alleen tamelijk onbijbels, het is in ieder geval volstrekt niet katholiek. In katholiek verstaan is nogal van belang dat Christus ons een aardige reeks opdrachten en geboden heeft meegegeven, en "Heer, Heer" roepen was daar niet bij. Wel de wil van de Vader doen.
Ik wil wijzen op de onvoorwaardelijke (die aan het geloof vooraf gaat) en voorwaardelijke genade (die we ontvangen door het geloof) zoals ik hierboven al heb genoemd. Ook heb ik daar genoemd dat zowel rechtvaardiging (als eenmalige verklaring van Gods kant) als heiliging (als proces dat je hele leven duurt) door het geloof zijn. Zonder geloof kan er van beide geen sprake zijn.
Geloof is meer dan "Heer, Heer" roepen. Wat jij 'de wil van de Vader doen' noemt is wat heiliging inhoudt. Galaten 5:6 heeft het over 'geloof door liefde werkende'. De werken zijn daarbij het kenmerk van het ware geloof. Ze zijn de vruchten aan de boom, tot eer van God. Zie bijv. 1 Thes 1:3 waar Paulus het heeft over 'uw werk des geloofs'.
Geloof wérkt dus, is niet passief, anders is het dood. Lees
Zondag 24 uit de Heidelbergse Catechismus maar eens. Vr/antw. 64 stelt zo mooi: 'het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort'.
Je noemt onze 'verlossing uit het geloof alleen' onbijbels. Dat moet je nog wat meer toelichten. Je lijkt te suggereren dat er nog wat bij moet: Gods wil doen. Ik ben dat in zoverre met je eens dat wij zonder gehoorzaamheid uiteindelijk niet gered worden. Maar onze gehoorzaamheid is niet de grond van onze redding. Wij worden niet gered op grond van werken, maar op grond van waar geloof in Jezus Christus. De werken tonen dat geloof aan. Is er geen gehoorzaamheid, dan is er geen sprake van echt geloof dat Christus omhelst en Hem liefheeft.
quote:
[... Solus Christus uitgewerkt door Knee]
Dit is de eerste van de vijf waarvan ik denk dat die zonder voorbehoud door een katholiek onderschreven kan worden.