Auteur Topic: Wat is gereformeerde identiteit?  (gelezen 15518 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wat is gereformeerde identiteit?
« Reactie #50 Gepost op: mei 19, 2007, 09:38:27 am »

quote:

dingo schreef op 18 mei 2007 om 13:02:
Wat blijft staan is dat God recht heeft op onze lofprijzing en dankbaarheid. Je eigen geluk nastreven is dan ook kwestie van interpretatie. Bestaat je eigen geluk uit het lofprijzen en werken van dankbaarheid dan gaat de redenering van Piper op. Bestaat je eigen geluk uit allerlei materieel en immaterieel bezit uitsluitend voor eigen genot dan is er geen sprake van het liefhebben van God en je naaste maar uitsluitend van jezelf.

Uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen.
In de eerste plaats gaat het om Hem. Misschien alleeen wel om Hem. En daar worden we zelf ook gelukkig van.....
God recht doen was het eerste wat moest gebeuren bij het offer van de Here Jezus.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 19, 2007, 11:14:59 am »

quote:

pyro schreef op 18 mei 2007 om 17:49:
De reformanten hadden gewoon de vinger kunnen leggen op de heersende misstanden van die tijd, zonder leerstellig gezien de hakbijl erin te gooien bedoel je?
Ja, ik denk dat dat zo is. Al is dat achteraf wel weer makkelijk gezegd natuurlijk  O-)
Het verschil tussen hervorming en revolutie zeg maar. ;) Gelukkig maar dat er ook nog zo iemand was als Calvijn, die de troep die Luther gemaakt heeft, tenminste weer wat heeft geprobeerd te ordenen. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 19, 2007, 05:12:52 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 mei 2007 om 23:01:
[...]
:)

[...]

Zeker, en ik veroordeel niks, maar treurig vind ik het wel. Jezus is helder over eenheid, en die eenheid is te grabbel gegooid.
De vraag is alleen wie het te grabbel heeft gegooid  :P  :Y)
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 19, 2007, 07:01:22 pm »

quote:

HenkG schreef op 19 mei 2007 om 17:12:
[...]

De vraag is alleen wie het te grabbel heeft gegooid  :P  :Y)
Het is minstens zo boeiend te zien wie liever schuldigen aanwijst, en wie liever oplossingen zoekt  ;)
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2007, 07:19:33 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 19, 2007, 08:27:14 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 mei 2007 om 19:01:
[...]
Het is minstens zo boeiend te zien wie liever schuldigen aanwijst, en wie liever oplossingen zoekt  ;)

Ik ben voor de oplossingen! d:)b
Voor mij is het in elk geval een irrelevante vraag.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2007, 08:28:03 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: augustus 02, 2007, 10:24:21 am »
Voor gereformeerden zijn de 3-formulierenvan Enigheid belangrijk:

De Drie Formulieren van Enigheid betreffen een drietal theologische geschriften die door de Synode van Dordrecht in 1618-1619 als de belijdenis van de toenmalige Gereformeerde Kerk werden aanvaard (uit deze Gereformeerde Kerk zijn de Nederlandse Hervormde Kerk en later de diverse Gereformeerde kerkgenootschappen alsook de recentelijk ontstane Protestantse Kerk in Nederland (PKN) voortgekomen).

Deze drie belijdenisgeschriften zijn:

Heidelbergse Catechismus, opgesteld door Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus in 1563
Nederlandse geloofsbelijdenis, opgesteld door Guido de Brès in 1561
Dordtse Leerregels, opgesteld door de Synode van Dordrecht in 1618 en 1619. Deze worden ook wel de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten genoemd

Oorsprong
In deze belijdenissen is de Reformatie van Maarten Luther, Johannes Calvijn en Ulrich Zwingli duidelijk aanwezig. Veel formuleringen in deze geschriften gaan letterlijk terug op de Institutie van Calvijn. De eerste uitgave van de Institutie is van 1536.

Betekenis
De Drie Formulieren van enigheid hebben verschillende functies:

Ze dienen als bron voor de geloofsoverdracht in catechese, prediking en onderwijs. Vooral de Heidelbergse Catechismus heeft die functie.

Ze fungeren voor orthodox gereformeerde kerken en organisaties als formulering voor datgene wat men als de fundamentele en onopgeefbare kern van het geloof beschouwt. Zo verlangen bijvoorbeeld veel gereformeerde en reformatorische scholen van hun personeelsleden dat zij instemmen met deze geschriften. Er wordt dan gezegd dat zij "de formulieren van enigheid dienen te onderschrijven".

Voor veel christenen in Nederland hebben deze formulieren nog steeds betekenis. De huidige ontwikkeling waarbij een deel zich afscheidt van de Protestantse Kerk in Nederland heeft mede met de gehechtheid aan deze formulieren te maken. De PKN hanteert een grondslag die breder is dan deze formulieren. Een deel is het daar niet mee eens, wat onder meer heeft geresulteerd in de oprichting van de Hersteld Hervormde Kerk.
Alleen door JEZUS

Nienke

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: augustus 02, 2007, 10:48:47 am »
Dat mensen wel of niet naar een kerk gaan zegt niets over hun geloof. Het geloof is namelijk een innerlijk gebeuren. Het lichaam van Christus is wereldwijd.  Een geloof in God zonder werken is een dood geloof.

Groetjes Nienke

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: augustus 02, 2007, 10:59:24 am »
Da's nie gereformeerd.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: augustus 03, 2007, 09:49:33 am »

quote:

Nienke schreef op 02 augustus 2007 om 10:48:
Dat mensen wel of niet naar een kerk gaan zegt niets over hun geloof. Het geloof is namelijk een innerlijk gebeuren. Het lichaam van Christus is wereldwijd.  Een geloof in God zonder werken is een dood geloof.

Groetjes Nienke

geloof wat niet "werkt", waar de vruchten niet van te zijn zijn, is een dood geloof.
geloof waarvan men de vrucht ziet (de grondhouding te willen proberen te leven zoals het door God is bedoeld) in de manier waarop men met dingen en materie om gaat is een levend geloof.

Dat is voluit algemeen christelijk en onbetwijfelbaar ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: augustus 03, 2007, 12:11:00 pm »

quote:

Nienke schreef op 02 augustus 2007 om 10:48:

Groetjes Nienke

quote:

Volgens mij valt dat nog wel mee. :)

Zie de Heidelberse catechismus:

Zondag 24

Vraag 62: Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een deel daarvan zijn?

Antwoord:
Omdat de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, geheel volmaakt en in alle opzichten met Gods wet in overeenstemming moet zijn1, terwijl zelfs onze beste werken in dit leven allemaal onvolmaakt en met zonden bevlekt zijn2.

1 Deut. 27:26; Gal. 3:10. 2 Jes. 64:6.

Vraag 63: Maar hebben onze goede werken dan geen verdienste? God wil ze toch in dit en in het toekomstige leven belonen?

Antwoord:
Deze beloning wordt niet uit verdienste, maar uit genade gegeven1.

1 Luc. 17: 10.

Vraag 64: Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?

Antwoord:
Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort1.

1 Matt. 7:18; Joh. 15:5.

Zondag 32

Vraag 86: Nu wij uit onze ellende, zonder enige verdienste van onze kant, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?

Antwoord:
Omdat Christus ons niet alleen met zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, maar ons ook door zijn Heilige Geest vernieuwt tot zijn beeld, opdat wij met ons hele leven tonen, dat wij God dankbaar zijn voor zijn weldaden1 en opdat Hij door ons geprezen wordt2.
Vervolgens om zelf uit de vruchten zeker te zijn van ons geloof3 en om door onze godvrezende levenswandel ook onze naasten voor Christus te winnen4.

1 Rom. 6:13; Rom. 12:1, 2; 1 Kor. 6 : 20; 1 Petr. 2:5, 9. 2 Matt. 5:16; 1 Petr. 2: 12. 3 Matt. 7:17, 18; Gal. 5: 6, 22; 2 Petr. 1:10. 4 Matt. 5:16; Rom. 14:18, 19; 1 Petr. 3:1, 2.

Vraag 87: Kunnen zij dan behouden worden, die in hun goddeloos en ondankbaar leven voortgaan en zich niet tot God bekeren?

Antwoord:
Beslist niet, want de Schrift zegt dat een onkuise, afgodendienaar, echtbreker, dief, gierigaard, dronkaard, lasteraar, oplichter, of een dergelijke zondaar, het koninkrijk van God niet beërven zal1.

1 1 Kor. 6:9, 10; Ef. 5:5, 6; 1 Joh. 3:14, 15.

Zondag 33

Vraag 88: Waarin bestaat de ware bekering van de mens?

Antwoord:
In het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens1.

1 Rom. 6: 4-6; 1 Kor. 5:7; 2 Kor. 7: 10; Ef. 4:22-24; Kol. 3:5-10.

Vraag 89: Wat is het afsterven van de oude mens?

Antwoord:
Oprechte droefheid, dat wij God door onze zonden vertoornd hebben. En ook dat wij deze zonden hoe langer hoe meer haten en ontvluchten1.

1 Joël 2:13; Rom. 8:13.

Vraag 90: Wat is het opstaan van de nieuwe mens?

Antwoord:
Hartelijke vreugde in God door Christus1 en lust en liefde om naar de wil van God in alle goede werken te leven2.

1 Jes. 57:15; Rom. 5:1, 2; Rom. 14:17. 2 Rom. 6:10, 11; Gal. 2: 19, 20.

Vraag 91: Maar wat zijn goede werken?

Antwoord:
Alleen die uit waar geloof1, naar de wet van God2 en tot zijn eer3 gedaan worden, maar niet die op onze eigen mening of op geboden van mensen gegrond zijn4.

1 Rom. 14: 23. 2 Lev. 18:4; 1 Sam. 15:22; Ef. 2:10. 3 1 Kor. 10:31. 4 Jes. 29:13, 14; Ezech. 20:18, 19; Matt. 15:7-9.

--------------------------------------
Maar misschien doel je op een ander aspect Ursa?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: augustus 03, 2007, 12:40:10 pm »
""Wat is de Gereformeerde identiteit?" Een vraag om je over te bezinnen, vooral als er geen gereformeerden in je buurt zijn, zoals in het buitenland. Bestaan er vanuit die "Gereformeerde identiteit" zendelingen, die in het buitenland vanuit de "drie formulieren van enigheid" gaan onderwijzen als er iemand tot geloof komt? Wat heeft een buitenlander aan de "Nederlandse geloofsbelijdenis," die eeuwen geleden nodig was i.v.m. Philips de Tweede?

In de "drie formulieren van enigheid" staat weinig of niets wat aansluit bij de latere maranathabeweging in zijn vele vormen.

Dat ds. van Gurp zich met een groep gelovigen nu afscheidt van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerken in Nederland is tegen het gebed van Jezus als onze hemelse Hogepriester "Vader, maak hen één opdat de wereld weet dat Gij Mij gezonden hebt."

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: augustus 03, 2007, 02:12:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 augustus 2007 om 12:11:
Maar misschien doel je op een ander aspect Ursa?
Heuh, ja. Wat ik bedoelde is dat het niet gereformeerd is buiten de kerk te willen geloven. Was niet helemaal helder.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: augustus 03, 2007, 06:26:36 pm »
laat maar
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2007, 06:33:23 pm door grondig christelijk »

Nienke

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: augustus 04, 2007, 04:19:49 pm »
De Gereformeerde indentiteit heeft de ""waarheid"" in pacht?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: augustus 05, 2007, 12:02:43 am »

quote:

Nienke schreef op 04 augustus 2007 om 16:19:
ook in dit geval laat maar, aangezien het op het plein van gereformeerd leven is....
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2007, 12:03:51 am door grondig christelijk »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: augustus 05, 2007, 02:07:07 pm »

quote:

Nienke schreef op 04 augustus 2007 om 16:19:

Zei ik dat?  :X

Het is nog de vraag in hoeverre een identiteit 'de waarheid' in zich kan hebben... misschien bedoel je de gereformeerde leer? Wat mij betreft is die waar, ja. Dat betekent echter niet dat ik op houd met denken.

Wat ik deed was slechts reageren op een opmerking die niet in de lijn van het topic past, dat gaat immers over het pogen tot bepalen van een gereformeerde identiteit.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: augustus 05, 2007, 04:00:25 pm »
Gereformeerde identiteit houdt m.i. in dat men denkt vanuit het verbond van Abraham dat God heeft gesloten met hem. Die lijn trekt men door naar het nieuwe testament en ziet de gelovigen vandaag ingelijfd in dat Verbond.
Hierbij is de kinderdoop een belangrijk aspect waarin God de hand naar dat kind uitstrekt die uit de gelovige ouders is geboren.\
Dat kind wordt al aangesproken en gezien als 'Gods kind'.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2007, 04:01:56 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: augustus 05, 2007, 05:15:08 pm »

quote:

Ursa schreef op 05 augustus 2007 om 14:07:
[...]

Zei ik dat?  :X

Het is nog de vraag in hoeverre een identiteit 'de waarheid' in zich kan hebben... misschien bedoel je de gereformeerde leer? Wat mij betreft is die waar, ja. Dat betekent echter niet dat ik op houd met denken.

Wat ik deed was slechts reageren op een opmerking die niet in de lijn van het topic past, dat gaat immers over het pogen tot bepalen van een gereformeerde identiteit.
Sterker, het zou wel al te grijs zijn als je meende dat de gereformeerde leer niet deugt, en je toch gereformeerd zou blijven.

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: augustus 05, 2007, 06:03:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 augustus 2007 om 16:00:
Gereformeerde identiteit houdt m.i. in dat men denkt vanuit het verbond van Abraham dat God heeft gesloten met hem. Die lijn trekt men door naar het nieuwe testament en ziet de gelovigen vandaag ingelijfd in dat Verbond.
Hierbij is de kinderdoop een belangrijk aspect waarin God de hand naar dat kind uitstrekt die uit de gelovige ouders is geboren.\
Dat kind wordt al aangesproken en gezien als 'Gods kind'.

Psalm 105:3 over " 't verbond met Abraham, Zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind" wordt bij de kinderdoop wel gezongen overeenkomstig de Calvinistische verbondstheologie. Doop en besnijdenis zijn vergelijkbaar, maar niet identiek.  
De gereformeerde identiteit komt nu m.i. meer voort uit traditie dan uit geloof in de constitutie van Calvijn, want wie kent die?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: augustus 05, 2007, 06:19:55 pm »

quote:

Jumbala schreef op 05 augustus 2007 om 18:03:
[...]
de constitutie van Calvijn, want wie kent die?
eh, ik.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: augustus 06, 2007, 09:09:44 pm »
Er staan nu 5 van die "soli's" gezellig bij elkaar, zonder erg alleen te zijn, valt me op.
Wie weet komen er morgen of overmorgen nog wel 1 of 2 bij.

Groetjes, Divinespark.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: augustus 07, 2007, 05:19:41 pm »
Leuk gezien, Divinespark. Ze zeggen dan ook niet zoveel over gereformeerde identiteit als sommigen wel willen. Maar dat is al vaak genoeg gezegd hier, ook in deze thread. Bovendien is ook duidelijk dat helemaal niet zo duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Wat mij betreft wordt sola dan ook gewoon weer een fabriek van bestek en dergelijke.
shoot me again, I ain't dead yet

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: augustus 07, 2007, 05:27:14 pm »
offtopic:Net nu we ze aan het behandelen zijn met huiskring, zeker.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: augustus 08, 2007, 08:06:02 am »
offtopic:H Elle, als je op problemen stuit kun je altijd nog even je dominee vragen ;-)
shoot me again, I ain't dead yet

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: augustus 08, 2007, 05:55:14 pm »
Volgens mij is er in dit topic sprake van onduidelijkheid. Er wordt namelijk gesproken over verschillende begrippen:

Gereformeerde leer
De Gereformeerde leer kun je definiëren: wat hoort er wel bij, wat niet. Wat zijn de hoofdpunten, waar onderscheidt het zich van andere leren?

Gereformeerde cultuur
De cultuur bestaat uit de dingen die de (gemiddelde) Grefo allemaal doet, zegt en vindt. De cultuur volgt soms uit de leer, soms niet. Zijn er dingen die Grefo's allemaal doen, denken, laten enzovoort? Ook hier kun je over discussiëren (is wat leuker), maar de vraag is of je er conclusies uit kunt trekken, want i.t.t. de leer is de Grefocultuur zo veranderlijk als wat.

Gereformeerde identiteit
In my humble opinion is de Gereformeerde identiteit het beleven van Gereformeerde leer en cultuur. Daarmee wordt het persoonlijk, en onbediscussieerbaar. Hierin kunnen we enkel ervaringen uitwisselen.

Het lijkt me verstandig dit onderscheid te hanteren in de discussie. Om een voorbeeldje te geven: De Dordtse Leerregels.

Inhoud = leer.
Ontstaan, gebruik = cultuur.
Beleving (wat vind je er van? (bevinding ;) ) = identiteit.

Just my two cents...

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: augustus 08, 2007, 06:10:38 pm »
Positief:

- Nuchter
- Netjes uitgewerkte leer
- Sola Gratia (Sola Fide)

Negatief:

- Kans op wetticisme
- Weinig zelfvertrouwen
- Weinig evangeliserend

(om een voorbeeldje te geven uit Groningen-West: de 'evangelisatiecommissie' heeft ergens in maart het bericht op de site geplaatst: 'binnenkort hier meer')

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: augustus 18, 2007, 12:17:12 am »

quote:

rinuz schreef op 02 augustus 2007 om 10:24:
Voor gereformeerden zijn de 3-formulierenvan Enigheid belangrijk:

De Drie Formulieren van Enigheid betreffen een drietal theologische geschriften die door de Synode van Dordrecht in 1618-1619 als de belijdenis van de toenmalige Gereformeerde Kerk werden aanvaard (uit deze Gereformeerde Kerk zijn de Nederlandse Hervormde Kerk en later de diverse Gereformeerde kerkgenootschappen alsook de recentelijk ontstane Protestantse Kerk in Nederland (PKN) voortgekomen).

Deze drie belijdenisgeschriften zijn:

Heidelbergse Catechismus, opgesteld door Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus in 1563
Nederlandse geloofsbelijdenis, opgesteld door Guido de Brès in 1561
Dordtse Leerregels, opgesteld door de Synode van Dordrecht in 1618 en 1619. Deze worden ook wel de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten genoemd

Oorsprong
In deze belijdenissen is de Reformatie van Maarten Luther, Johannes Calvijn en Ulrich Zwingli duidelijk aanwezig. Veel formuleringen in deze geschriften gaan letterlijk terug op de Institutie van Calvijn. De eerste uitgave van de Institutie is van 1536.

Betekenis
De Drie Formulieren van enigheid hebben verschillende functies:

Ze dienen als bron voor de geloofsoverdracht in catechese, prediking en onderwijs. Vooral de Heidelbergse Catechismus heeft die functie.

Ze fungeren voor orthodox gereformeerde kerken en organisaties als formulering voor datgene wat men als de fundamentele en onopgeefbare kern van het geloof beschouwt. Zo verlangen bijvoorbeeld veel gereformeerde en reformatorische scholen van hun personeelsleden dat zij instemmen met deze geschriften. Er wordt dan gezegd dat zij "de formulieren van enigheid dienen te onderschrijven".

Voor veel christenen in Nederland hebben deze formulieren nog steeds betekenis. De huidige ontwikkeling waarbij een deel zich afscheidt van de Protestantse Kerk in Nederland heeft mede met de gehechtheid aan deze formulieren te maken. De PKN hanteert een grondslag die breder is dan deze formulieren. Een deel is het daar niet mee eens, wat onder meer heeft geresulteerd in de oprichting van de Hersteld Hervormde Kerk.
Alleen door JEZUS