Auteur Topic: Christelijke basisschool of gereformeerde (v) basisschool?  (gelezen 5701 keer)

Moody

• Bekijk profiel
Christelijke basisschool of gereformeerde (v) basisschool?
« Gepost op: februari 04, 2006, 10:25:32 pm »
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een christelijke school en een geref.vrijg. basisschool? Wij denken erover onze kinderen naar een pc-school te laten gaan, omdat er geen vrijg. school in ons dorp is en we anders een eind moeten reizen. We vinden de regiofunctie van een school belangrijk en willen daarom een school bij ons in het dorp. Waar moet je op letten bij het kiezen van een christelijk basisschool, wil je zeker zijn dat het goed christelijk onderwijs geeft? Kent iemand de methode 'Kind op maandag'?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2006, 10:37:40 pm »
Vreselijke methode. Maar ja, als ze die gebruiken kun je er niet veel aan doen. En staat of valt het met de leerkracht. (Ik ken een leerkracht - wel op een andere school, die het niet gebruikte terwijl het wel op de school als geheel werd gebruikt)
Belangrijk is of de directeur positief is. Dat heeft z'n weerslag op de hele school en je hebt een aanspreekpunt als je ergens problemen mee hebt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2006, 11:26:34 pm »
Hier staat wat info over die methode: http://www.johanfriso.nl/...rooster/kindopmaandag.htm
[Prediker 7:29]

Moody

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2006, 10:37:12 pm »

quote:

Wat is er precies vreselijk aan?
Het gaat er mij om dat het een methode moet zijn die niet kritisch staat t.o. de waarheid van de bijbel. In welke vorm ze dat precies gieten, maakt me niet uit.  Maaar belangrijk is dat het overeenstemt met wat wij erkennen in onze apost. geloofsbelijdenis (de  belangrijkste punten in ons geloof samengevat). Is dat het geval of niet?
Op de site die Marloes mailde lees ik dat de methode bijbelverhalen doorgeeft en dat het kinderen leert dat er een levende God is. www.kindopmaandag.nl is een site over de methode van de producenten zelf, maar is m.i. nog wat vaag en algemeen, maar komt ook niet direct negatief over.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2006, 09:02:52 am »
Het bijbelverhaal wordt vertelt. Op een bepaalde dag in de week. Daarna gaan ze aan de slag met de spiegelverhalen. Hierbij wordt het bijbelverhaal 'verduidelijkt' in het dagelijks leven zeg maar. Dat klinkt heel mooi maar komt neer op dat ik goed moet zijn voor een ander etc. De bijbelse waarheid sneeuwt op die manier onder als je bijvoorbeeld een juf hebt die zelf nooit een kerk van binnen ziet en bv meer in de Ter-Linden variant gelooft.
Het wordt dan een horizontaal gebeuren: ik ontmoet God in mijn leven als ik goed ben voor een ander etc.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2006, 09:14:36 am »
Na even zoeken vond ik dit op internet waarvan ik kan zeggen dat het precies weergeeft wat mijn bezwaren zijn:

quote:

Uit een brochure over deze methode door mevr. drs. M. Vrijmoeth-de Jong

Over de doelstelling:
* In de doelstellingen van Kind op Maandag wordt niet gesproken over het doel de kinderen bekend te maken met de kern van het Evangelie, zoals die samengevat is in de volgende punten:
a. Wie God is. Hoe Hij zich toont in de Bijbel als Schepper, Verbondsgod, God van liefde, rechtvaardigheid, trouw en als Vader van hen, die Jezus Christus in geloof aanvaarden (Godskennis).
b. Wat zonde is. Hoe de mens van nature zich van God afkeert en Hem negeert en hoe satan en het kwaad regeren op aarde en in elk mens, die zich niet tot God bekeert (zondebesef).
c. Hoe de verzoening tussen God en mens heeft plaats gevonden door de dood van Jezus, Gods Zoon en hoe zo de mogelijkheid tot verlossing van ieder mens uit de macht van satan door het geloof in Jezus Christus ontstaan is (verlossing).
d. Dat een mens alleen vergeving van zonden en bevrijding uit de macht van satan krijgt door persoonlijk gehoor te geven aan de oproep van God tot geloof en bekering (wedergeboorte).
e. Dat God de heiligmakende en vernieuwende werking van Zijn Heilige Geest geeft in het persoonlijke en gemeentelijke leven van alle gelovigen (heiligmaking).

Bezwaren tegen de didactiek en de vertelschets

Kind op Maandag in de praktijk

De tweede helft van de brochure geeft een aantal voorbeeldbladzijden, waaruit opgemaakt kan worden hoe Kind op Maandag in de praktijk werkt.

Abraham
De voorbeelden in deze brochure betreffen alle een verhalenserie van een aantal weken over Abraham onder het motto "Hoe zullen zij dan wonen", die begint in de week voor Pinksteren.De verbinding met Pinksteren wordt gelegd in het feit van het nieuwe begin. Abraham wordt door God gebracht in een land, dat dor en droog is, dat als het ware nog braak ligt. Hij moet zijn best doen om het bewoonbaar te maken. Pinksteren draagt de belofte in zich dat er vruchten zullen komen. Iedereen zal zich moeten inspannen om zijn omgeving leefbaar, bewoonbaar te maken.

De voorbeelden van vertelverhalen demonstreren precies welke bezwaren er tegen deze methode zijn in te brengen. Zonde en schuld, verlossing en vergeving komen in deze verhalen en toelichtingen niet voor.

Sodom
Zelfs in het geval van het verhaal van Sodom wordt alleen gesproken over tekortschieten. De mensen van Sodom denken alleen aan zichzelf en hebben niets over voor de medemens. Er is geen sprake van zonde en ongerechtigheid, van het negeren van God en Zijn richtlijnen voor het leven en helemaal niet van de rechtvaardige boosheid van de HERE over Zijn schepselen, die zich niets van Hem aantrekken en hun eigen zin doen.

Pinksteren
Kinderen leren door zulk een uitleg niet wat zonde en ellende is en dus horen ze ook niet van verlossing, bekering en vergeving. Pinksteren is in deze 'bijbelse theologie' niet het verhaal van de komst van de Heilige Geest, die overtuigt van zonde en oordeel, die geloof en bekering in het hart van de mens en ook van het kind wil bewerken en die in de mens, die gelooft komt wonen en kracht geeft om vol te houden.

Dat er geen oog is voor deze belangrijke daden van God, waaruit Zijn liefde en genade blijken, is het grote bezwaar tegen de methode Kind op Maandag.

Willemieke

• may the grace of our Lord be w
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2006, 03:51:00 pm »
Op mijn stageschool gebruiken ze het inderdaad ook, maar ik heb niet het idee dat er heel erg veel vanuit gaat.

Moody

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2006, 08:49:59 pm »

quote:

Willemieke schreef op 06 februari 2006 om 15:51:
Op mijn stageschool gebruiken ze het inderdaad ook, maar ik heb niet het idee dat er heel erg veel vanuit gaat.

Oke, het wordt me nu duidelijk dat deze methode niet heel diepgaand is en meer op de mens gericht dan op God, waarbij het heel erg uitmaakt welke docent er voor de klas staat en hoe die deze methode brengt. Bedankt voor jullie reactie (en onderzoek)!

Dan terug bij mijn beginvraag: christelijke of gereformeerde basisschool?
Hoeveel reistijd hebben jullie ervoor over om je kinderen naar een gereformeerde basisschool te laten gaan? En wat vinden jullie van het argument dat het goed is om je kinderen naar een gereformeerde school te laten gaan, zodat ze beter contact hebben met de kinderen uit de kerkelijke gemeente (wij zijn zelf gereformeerd vrijgemaakt)? En is het echt zo dat gereformeerde baisscholen met uitsterven bedreigd worden als er niet genoeg vrijgemaakte leerlingen zich aanmelden of valt dat allemaal wel mee (omdat ze toch ook openstaan voor andere kerken)?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2006, 11:10:54 pm »

quote:

Moody schreef op 06 februari 2006 om 20:49:
[...]

En is het echt zo dat gereformeerde baisscholen met uitsterven bedreigd worden als er niet genoeg vrijgemaakte leerlingen zich aanmelden of valt dat allemaal wel mee (omdat ze toch ook openstaan voor andere kerken)?

Een zus van mij die net als ik ook niet geref. vrijgemaakt is en ook niet chr. geref., heeft de kinderen wel op een geref. basisschool. Zij woont in een klein plaatsje waar de ogen speurend rondgaan om te zien wie van de gereformeerde zusters alweer zwanger is en zo de school voor uitsterven kan behoeden. :)
Dit is misschien ook wel een van de reden om daar de niet-gereformeerde die ook de drie formulieren niet onderschrijft, toch daar op de basisschool met open armen te ontvangen.

Ik woon zelf in een grote plaats met veel vrijgemaakten en dus ook een grote vrijgemaakte basisschool en wij kunnen niet terecht. Dat ligt waarschijnlijk aan de opvattingen van het bestuur.
Niet om daarover nu een boom op te zetten, maar het verschil ligt er wel. Is dat ook zo met andere kleine GKV-schooltjes dat men dan ruimer is wat betreft toelaten van leerlingen?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2006, 11:45:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 februari 2006 om 23:10:
Ik woon zelf in een grote plaats met veel vrijgemaakten en dus ook een grote vrijgemaakte basisschool en wij kunnen niet terecht. Dat ligt waarschijnlijk aan de opvattingen van het bestuur.
Niet om daarover nu een boom op te zetten, maar het verschil ligt er wel. Is dat ook zo met andere kleine GKV-schooltjes dat men dan ruimer is wat betreft toelaten van leerlingen?

Dat denk ik wel. Bij mijn weten laten vrijwel alle GKv-basisscholen wel leerlingen toe waarvan de ouders de 3 formulieren onderschrijven, of anders waarvan de ouders lid zijn van de CGK, NGK, of geref. bond.

Maar als je hier in A'dam kijkt, met een heel klein GKv schooltje dat als enige school in heel A'dam en omstreken nog probeert om bijbelgetrouw te zijn, dan ga je vanzelf minder moeilijk doen. Niet alleen vanwege het voortbestaan van je school, maar ook vanwege de nood van andere christelijke ouders die op zoek zijn naar goed onderwijs. Ik geloof dat ons schooltje dan ook 30 nationaliteiten en even zoveel kerkgenootschappen telt. (Die allemaal braaf hun vrijgemaakte psalmversjes leren).