Even terug naar de vraag van diak2b:
quote:
diak2b schreef op 06 februari 2006 om 23:19:Gereformeerde broeders en zusters,
Alleen geloof, en geloof alleen, maakt het verschil uit tussen " behouden" worden of verloren gaan, toch? Maakt het daarbij nog uit wat je gelooft? Ofwel, moet je precies X geloven, of Y? Moet je geloven wat de GKv leert? Of mag je ook op details iets anders geloven?
Als het wel uitmaakt wat je precies gelooft, waarom leren de 3FvE dan dat alle gedoopten (als ik Esek goed begrepen heb natuurlijk) in " de kerk" zitten? Als het niet uitmaakt wat je precies gelooft, waarom splitsen protestanten dan om de meest gedetailleerde theologische bijzaken hun kerken, tegen Jezus bede om eenheid in?
Je stelt hier verschillende vragen. Ik zal een poging doen ze te beantwoorden:
1. Maakt het uit wat je gelooft?Ik wil hier graag op reageren door een aantal bijbelteksten te citeren:
Joh 20:31 NBV maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.
De kern is dat ik geloof dat Jezus de Christus is, de Zoon van God. Nu maak ik even een sprong:
Judas :3 NBV Geliefde broeders en zusters, het was mijn vaste voornemen u te schrijven over de redding van ons allen, maar ik zie mij nu genoodzaakt u in deze brief op te roepen om te strijden voor het geloof dat voor eens en altijd aan de heiligen is overgeleverd.
De kern is duidelijk: het gaat om Jezus Christus, maar er valt meer te zeggen: we moeten ook strijden voor het geloof dat eenmaal aan de heiligen is overgeleverd. Hiermee wordt de geloofs
inhoud bedoeld. Er was ook in de eerste eeuw al sprake van verdraaiing van het evangelie. We lezen ook bij Petrus zoiets:
2 Petrus 3:1-3 NBV
1 Geliefde broeders en zusters, dit is al de tweede brief die ik u schrijf. Met beide wil ik u tot een helder inzicht brengen, 2 en wel door u te herinneren aan de woorden die de heilige profeten destijds hebben gesproken en aan het gebod van onze Heer en redder dat uw apostelen u hebben doorgegeven. 3 Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen (...)
Het wordt duidelijk: we moeten de woorden die door de heilige profeten destijds zijn gesproken (het OT dus), en het gebod van de Heer Jezus dat de apostelen hebben doorgegeven (dat is het NT) ons herinneren, want er zullen spotters komen.
Ook bij Paulus lezen we zoiets in 2 Tim 3. Ik zal enkele teksten citeren (NBV):
1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen (...) zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen. Keer je af van zulke mensen. (...) 8 Zoals Jannes en Jambres zich tegen Mozes hebben verzet, zo verzetten deze dwaalleraren zich tegen de waarheid. Het zijn mensen met een zieke geest en een onbetrouwbaar geloof. (...) 10 Jij daarentegen bent mij trouw gevolgd in mijn leer, mijn levenswijze, streven, geloof, geduld, liefde, volharding, (...) blijf bij alles wat je geleerd hebt en met overtuiging hebt aangenomen. Je weet wie je leraren waren 15 en bent van kindsbeen af vertrouwd met de heilige geschriften die je wijsheid kunnen geven, zodat
je wordt gered door het geloof in Christus Jezus. 16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.
Nogmaals: de kern is duidelijk! Het gaat om het geloof in Jezus Christus. Maar de heilige geschriften kunnen ons wijsheid geven, we kunnen de bijbel gebruiken om dwalingen en fouten te weerleggen. Op het moment dat mensen dingen leren die tegen Gods Woord ingaan, moeten we daar tegen optreden. Hoe? Dat kan op verschillende manieren. Afscheiden is er (slechts) één van.
2. waarom leren de 3FvE dat alle gedoopten in "de kerk" zitten?Vergeef me, maar ik wil eerst een tegenvraag stellen: Wat is de kerk? Een kerkgenootschap? Alle ware gelovigen? Of iets anders?
Als de kerk een kerkgenootschap is, zoals de RKK, of de GKv, dan laat de praktijk al zien dat deze stelling niet klopt. Er zijn veel gedoopten die de kerk verlaten hebben.
Als de kerk alle ware gelovigen zijn, dan geldt hetzelfde: ongelovigen die ooit gedoopt zijn behoren niet tot die kerk. Als het echter niet om de waterdoop gaat, maar om de geestelijke doop, waar de waterdoop slechts naar verwijst, dan klopt dit wel denk ik.
3. Als het niet uitmaakt wat je precies gelooft, waarom splitsen protestanten dan om de meest gedetailleerde theologische bijzaken hun kerken, tegen Jezus bede om eenheid in?Het maakt dus wel uit wat je gelooft, zoals ik heb laten zien in mijn antwoord op vraag 1. Tegen dwaalleer moeten we optreden. Dat daarbij veel menselijks bij zit en dus ook zonde is een tweede, maar we hebben wel de opdracht om tegen dwaalleer op te treden. Scheuringen zijn daarin soms onvermijdelijk.