Om je te schamen, dat benm ik met de topicstarter eens,
maar we noemen hier cijfertjes die mij weinig zeggen. behalve dat het minimaal te noemen is.
Ik zit hier in een gemeente, die best wel als conservatief bekend staat, maar waar ik wel bijzondere dingen zie gebeuren of al heb zien gebeuren.
Dat een vriend omdat ie verkering kreeg met een meisje uit mijn vreindengroep zich bij ons gedoopt is en zo vanuit het niets GKv werd, super!, maar nu zijn ze bijvoorbeeld met hun 2-en naar de NGK

ja de smiley lijtk misplaatst, maar ik zie dit laatste niet als een verlies, maar juist als een plek waar het voor hun beter toeven zal zijn, waar ze beter midden in de gemeente zijn komen te staan.
Oa dit geval geeft mij wel vraagtekens, een ervan is: zijn veel van onze gemeentes niet te groot, en verliezen we daardoor niet het persoonlijk contact onderling tussen de leden?
Hierbij wil ik opmerken dat er ook grote GKv gemeentes bestaan die erg goed en sociaal georganiseerd zijn, maar bij de mijne heb ik er mijn vraagtekens bij.
Maar in onze gemeente gebeuren meer mooie dingen, oa een soort huiskamerdienst, waarbij geïnteresseerden op een persoonlijk niveau samen van elkaar leren, met uiteindelijk doel deze personen natuurlijk toe te mogen voegen aan Christus gemeente.
Daarnaast zijn er ook Alpha cursussen gestart. (waarbij het materiaal trouwens over genomen is van uit de evangelische hoek die voor ons deze cursussen draaide, is alleen een andere adres sticker op dezelfde verspreide posters geplakt

)
Maar ook E&R, draai ik graag in mee, je ziet ook echt vruchten van wat je mag zaaien, en hoewel veel emnsen komende jaren nog ongedoopt zullen blijven, vooral de jeugd en de kinderen natuurlijk, mag je ze wel enorm veel leren over het christelijke geloof!! en reken maar dat ze niet snel vergeten wie God is, en wat Jezus heeft gedaan.
Verder is het wel jamemr te merken dat zodra je iets van een evangelisatieactie.project oppakt samen met je evanglisch ingestelde plaatsgenoten, dit tot rumoer in je gemeente gaat leiden, en nog raarder dat zodra ze merken dat iets goed loopt, ze zichzelf gaan afvragen waarom zijn we als gkv alleen niet instaat met dergelijke ideëen te komen (dan doelt men vaak op jeugdkerken, hoewel de eerlijkheid ook hierbij gebied te zeggen dat het aantal niet christelijke jeugd wat erop af komt, net zo goed minimaal is)
Ik denk dat er veel visie tot evanglisatie ontrbeekt, en waar het wel is, deze mensen te weinig ruimte krijgen hier mee aan de slag te kunnen gaan.
Tevens zijn veel kerken in wijken weinig uitnodigende locaties, want hoeveel mensen wonen er in Nederland wel niet naast een GKv gebouw, die nog nooit een uitnodiging voor al is het een kopje koffie hebben gekregen....