Ik wil hier toch even reageren, ook al ben ik officieel 6 jaar geen gkv-lid meer (maar wel nauw betrokken vanwege mijn kinderen die op een gkv school zitten).
Ik denk namelijk dat evangelisatie heel erg veel inhoudt, behalve dat je op iemand afstapt die nieuw is in de kerk. Of papiertjes uitdelen op straat, E&R, tentprojecten etc...wat overigens allemaal goede initiatieven zijn.
Ik durf te stellen dat ik vrij veel ervaring heb met evangelisatie an sich in de GKV, ik was erg actief. Ook ben ik in vrij veel kerken geweest en ook evangelisatieprojecten van andere kerken, heb me vrij veel georiënteerd en heb zelf ook nu ook persoonlijk de ervaring aan de lijve gevonden sinds ik weg ben uit de GKV.
Ik heb in een kleine kerk gezeten waar een nieuwe bezoeker ontzettend sociaal werd onthaald. Je werd na de 2e keer zelfs al uitgenodigd bij mensen thuis voor de koffie of eten. Dat was daar zelfs de cultuur, iedereen deed daaraan en het werd gepredikt. Ik heb er warme ervaringen opgedaan en het is ideaal voor kleine kerken. Maar mijn ervaring is dat de GKV kerken toch wel wat groter zijn dan 70 leden

.
Door omstandigheden zitten we nu in een evangelische kerk die vrij groot is. Dat betekent dat nieuwe leden niet altijd opgemerkt worden en dat komt dan ook weer door de vele activiteiten die er worden gehouden waardoor er ook veel aanloop is en je niet altijd meer weet wie er nu nieuw is en wie niet. In het begin zit je er dan wat verloren in.
Maar....er wordt veel aandacht gegeven om mensen in de kerk te lokken. De diensten zijn standaard laagdrempelig. Dat betekent niet dat er kinderachtige preken zijn, wel worden er bijv. standaard blaadjes uitgedeeld waar je tijdens de preek zelf dingen moet invullen en je kan dat blaadje meenemen naar huis om het door te lezen.
Ook bestaan er bijbelkringen. Voor deze kringen hoef je geen lid te zijn. Je mag je gewoon opgeven, ook al wordt aan niet-christenen in de 1e instantie wel geadviseerd eerst de alpha te doen. Maar mensen die al meer van het geloof weten kunnen gewoon instromen. Dit heb ik dan ook gedaan en ik vind dit fantastisch, zo maak je het mensen aantrekkelijk om mee te doen en uiteindelijk hopelijk zich zo thuis te voelen dat ze lid worden.
Er zijn veel activiteiten zoals nu een eigengemaakte 40 dagen campagne over het lijden en sterven van Jezus...althans...met eigengemaakt wil zeggen, iedereen die meedoet krijgt een dagboekje die geschreven is in opdracht van de gemeente door mensen die bekend zijn met de gemeente. Zelfs de kinderen krijgen een 40 dagen dagboekje mee, zodat het hele gezin mee kan doen. Ook mensen buiten de kerk kunnen gewoon meedoen mits ze zich wel even opgeven, maar dat is kosteloos.
En dat is wat ik nu een beetje op aan stuur. Het is ook heel belangrijk hoe je je als gemeente profileert. Ik denk dat veel gemeentes waaronder de GKV uit traditie toch nog steeds erg hoogdrempelig zijn ook al doen ze steeds meer hun best hoor zoals in mijn woonplaats:). In de gemeente waar ik nu ga moet je voor bepaalde dingen zeker gewoon lid zijn maar voor dit soort activiteiten hoeft dat juist niet en dat maakt dus dat ik elke zondag veel nieuwe gezichten zie en dat wijt ik dus aan die openheid waardoor mensen makkelijker binnenwandelen. En daar gaat het toch eigenlijk ook om want je gemeente beschermen is belangrijk maar door te veel te beschermen schrik je juist de mensen af.