Auteur Topic: Evangelisatie in GKV: om je te schamen  (gelezen 10060 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Evangelisatie in GKV: om je te schamen
« Gepost op: februari 25, 2006, 03:43:45 pm »
Vandaag sloeg ik het ND open waar een kort artikeltje stond over statistieken mbt de vrijgemaakte kerk. Het totale aantal leden lag op ongeveer 125.000, met 275 gemeenten. De kop luidde "Weer minder vrijgemaakten". Om precies te zijn in totaal 340.

Wat ik echter véél en véél alarmerender vond was het aantal mensen dat uit 'geen kerk' kwam. Een heel jaar, 275 gemeenten, 125.000 'volgelingen van Jezus' en maar liefst (kuch) zeventig bekeerden.

Dat is toch om je kapot te schamen!

Dat is zo ongeveer 0,25 bekeerling per gemeente per jaar!! Oftewel slechts 1 keer in de 4 jaar komt iemand van buiten de kerk definitief bij de gemeente!

Ben ik nu gek, is de kerk haar missie kwijt of is Nederland wérkelijk onbekeerbaar, zelfs voor God?  8)7
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2006, 03:43:21 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2006, 04:09:53 pm »
Aan de vrucht herkent men de boom??

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2006, 05:39:42 pm »
Hoe staat het er eigenlijk in andere kerkgenootschappen eigenlijk voor? Zijn daar ook cijfers van? Kennelijk is het toch lastig voor de GKV om 'bezielend' naar buiten te treden.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

crashit

• Just christen...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2006, 07:34:02 pm »

quote:

izzewizze schreef op 25 februari 2006 om 17:39:
Hoe staat het er eigenlijk in andere kerkgenootschappen eigenlijk voor? Zijn daar ook cijfers van? Kennelijk is het toch lastig voor de GKV om 'bezielend' naar buiten te treden.

Ik denk dat we op dit moment meer met onszelf bezig zijn dan iets anders. Maar dat komt omdat het niet overal even lekker in de kerk draait. Toch zie ik zo af en toe wel de zoektocht naar echtheid naar boven komen. Het vertaalt zich in discussies als die over het ambt, over elkaar je zonden belijden, over kerkgang etc. Ik denk dat die zoektocht nog wel ff duurt en dat tot die tijd het moeilijk is om te evangeliseren.

Daarnaast speelt natuurlijk ook mee dat Nederland zo geseculariseerd is als de pest. Men staat weliswaar weer open voor spiritualiteit, maar dat betekend niet direct dat men uitkomt bij het Christendom. De wereld zoekt het eerder in wicca e.d.

Overigens weerhoudt de kritiek die mensen in onze kerk op elkaar hebben, natuurlijk ook veel mensen om uberhaupt naar de GKV te komen. Zeg nu zelf, durf jij zomaar iemand mee te nemen naar de GKV? Ik met moeite iig... :)
Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. 1 Petr. 5:10

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2006, 08:50:04 pm »

quote:

izzewizze schreef op 25 februari 2006 om 17:39:
Hoe staat het er eigenlijk in andere kerkgenootschappen eigenlijk voor? Zijn daar ook cijfers van?

Exacte cijfers heb ik niet. Wel héél wat verhalen uit de kring van familie, kennissen en collega's.

Snelle groeiers (met toename óók 'van buitenaf!') zijn in de kring van de NGK o.a. de gemeenten van Assen, Ede, Houten.

Binnen de CGK zijn dat o.a. Groningen (die groeit de laatste jaren zéér snel), Zwolle en de multiculturele, engelstalige gemeente Rotterdam-Charlois, die als 'werknaam' gebruikt: 'International Christian Fellowship'. De CGK heeft de moed gehad de evangelist van deze gemeente sacramentsbevoegdheid te geven! ('Bijzondere ds.')

In Amsterdam is in het 'Oude Westen' de Jeruzalemkerk (PKN - confessioneel/evangelisch) een snelle 'groeier' in een multiculturele wijk.

Voor al deze gemeenten geldt dat ze het 'lef' hadden om vastgetreden paden te verlaten!

Van genoemde gemeenten weet ik dus 'iets', stellig zijn er vele andere plaatselijke gemeenten die werfkracht hebben.

Of daar ook GKV-gemeenten bij zijn?

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2006, 09:17:15 pm »

quote:

[
Of daar ook GKV-gemeenten bij zijn?
Dat is dan niet te hopen, want dat wordt de gemiddelde werfkracht van de overige GKV kerken nog kleiner.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2006, 09:42:37 pm »
Ja, reden genoeg om ons voor te schamen.
Toch zoek ik het probleem minder bij de kerk en meer bij onszelf. Als ik naar mezelf kijk dan schaam ik me soms diep voor hoe weinig ik durf te getuigen. Juist datgene wat mij ten diepste drijft en diegene die mijn verlosser is en mijn hart in vuur en vlam zet, die verloochen ik zo vaak. Wat dat betreft herken ik mij veel te vaak in Petrus, die temidden van z'n vertrouwde groep vrienden heel grote woorden spreekt over het navolgen van Jezus, zelfs tot in de dood, en dan bij het vuur tussen vreemden tot driemaal toe uit zijn mond weet te krijgen dat hij Jezus niet kent. Net als hij moet ik daar wel eens diep om huilen, dat ik mijn eigen angsten laat heersen over de eer van God.

Daar zit wat mij betreft uiteindelijk het probleem. We durven ons leven niet ten volle aan God te wijden, we zijn bang om de controle te verliezen, onze veilige haven te verlaten, we zijn bang dat we moeten leiden om Zijn Naam. Dat is waar ik momenteel voor aan het bidden ben, dat ik daartoe bereid ben en dat God alle barrieres om te getuigen van zijn liefde in mijn hart wil opruimen en dat ik mensen die God nog niet kennen werkelijk leer lief te hebben.
En ik bid dat niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn broeders en zusters, voor de GKV en voor alle christenen. Dat doe ik veel liever dan te mopperen op de GKV.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2006, 10:20:32 pm »
We hebben het over vaste leden neem ik aan? Mensen van buitenaf kunnen ook tijdelijk een gastlidmaatschap of andere niet geregistreerde status hebben. Deze getallen zeggen dus niet alles.

Maar het is altijd te weinig natuurlijk zolang er nog mensen zijn die God niet volgen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 25, 2006, 10:47:18 pm »
Weer minder vrijgemaaktenHet ledental van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) is vorig jaar opnieuw gedaald, met 340 leden. Dat is wat minder dan het voorgaande jaar, toen het ledental voor het eerst daalde en wel met 639.Dit blijkt uit het Handboek 2006, dat gisteren is verschenen. Het boekje met allerlei (adres)gegevens over het kerkverband meldt in de statistieken over het afgelopen jaar dat de 275 vrijgemaakt-gereformeerde gemeenten in totaal 295 dienstdoende predikanten en 125.970 leden tellen. Er zijn vorig jaar 1.824 kinderen gedoopt, dat waren er in 2004: 1841, en in 2005: 2157. Van de doopleden hebben er vorig jaar 1700 belijdenis van hun geloof afgelegd; het jaar daarvoor 1757 en tien jaar daarvoor 1865.

Volgens de opgave in het Handboek 2006 kwamen uit de Nederlands Gereformeerde Kerken 42 leden over, uit de Christelijke Gereformeerde Kerken 72, uit de Protestantse Kerk in Nederland 27, uit de Gereformeerde Kerken (synodaal) 37, uit de Gereformeerde Gemeenten 17, uit de Nederlandse Hervormde Kerk 49, uit de Rooms-Katholieke Kerk 12, uit 'overige kerken' 71 en uit 'geen kerk' 70. Vertrokken naar de Nederlands Gereformeerde Kerken zijn 68 leden, naar de Christelijke Gereformeerde Kerken 149 leden, naar de 'Nieuwe Vrijgemaakten' 171, naar de Gereformeerde Kerken (synodaal) 120, naar de Gereformeerde Gemeenten 1, naar de Nederlandse Hervormde Kerk 45, naar de Rooms-Katholieke Kerk 5, naar 'overige kerken' 404, naar 'geen kerk' 287. Overigens wordt niet duidelijk waarom hervormden en gereformeerden die gefuseerd zijn in de PKN hier nog apart zijn opgesomd.

In totaal zijn er 443 van buiten het kerkverband toegetreden. Het jaar daarvoor waren dat er 556 en tien jaar daarvoor 498. In totaal zijn vorig jaar 1705 leden vertrokken, het jaar daarvoor beduidend meer 2243, tien jaar daarvoor 749.

Toelating uit de categorie 'geen kerk' laat geen grote groei of daling zien. Tegenover 70 vorig jaar, staat 73 het jaar daarvoor en 66 tien jaar daarvoor. In tien jaar is er wel groei in de categorie vertrokken naar 'geen kerk': tegenover 287 vorig jaar staat 192 tien jaar daarvoor.

Dit is het hele artikel te vinden op www.nd.nl

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2006, 10:53:35 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 25 februari 2006 om 22:20:
Mensen van buitenaf kunnen ook tijdelijk een gastlidmaatschap of andere niet geregistreerde status hebben. Deze getallen zeggen dus niet alles.

Inderdaad kúnnen er gastleden zijn, bijv.
- asielzoekers die nog niet over de a-status beschikken,
- (vm.) syn. gereformeerden die nog aarzelen de PKN in te gaan
- 'gelovigen in de diaspora'.
Maar we hebben het dan zeker niet over buitenkerkelijken en ook niet over grote aantallen.  
Bovendien is gastlidmaatschap per definitie altijd iets van zeer tijdelijke aard.

Groei is m.i. pas te verwachten als we doen wat Jezus zijn leerlingen opdroeg:
'Gooi het net eens aan stuurboord uit, dan zal het wél lukken' (Joh. 21:6).

In een vorige posting zei ik over zgn. groeigemeenten al:

quote:

Voor al deze gemeenten geldt dat ze het 'lef' hadden om vastgetreden paden te verlaten!
De getallen zeggen dus zeker niet alles, maar wel veel.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2006, 11:20:54 pm door drentenaar »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2006, 11:44:04 pm »
Wat bedoel je met "we hebben het dan zeker niet over buitenkerkelijken"? Want daar doelde ik juist wel op met niet-geregistreerde leden. In onze gemeente zijn enkele "vrienden van de gemeente" die af en toe naar de diensten komen. Er is ook ander contact met hen maar ze weten nog niet of ze er echt voor willen gaan. Oftewel, of ze definitief hun leven aan Jezus geven. Het zijn dus geen (gast-)leden.

En kijk eens naar onze Shimmer. Al een aardig eind op weg maar volgens het jaarboekje telt ze niet mee.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2006, 11:45:05 pm door Zijnkind »

clifford Gilberto

• skippy'sfirst sambalesson
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2006, 11:49:59 pm »
Een vraag: ziet een gemeente iemand pas als bekeerd als die in het jaarboekje staat genoteerd?
I was young and I needed the money

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 26, 2006, 01:32:32 am »
Hoewel ik van mening ben dat het hem niet in de getallen zit en het niet gezond is je voorop te staan m.b.t. de werfkracht van je gemeente is het begrijpelijk dat e.e.a toch vragen kan opwerpen.

Een aantal vragen....

i.v.m. ledenverlies...

Hoeveel zijn van de VGK over gegaan naar een andere gereformeerde richting
Hoeveel van de VGK zijn over gegaan naar een evangelische richting
Hoeveel van de VGK overwegen over te gaan naar een andere richting
Hoeveel van de VGK hebben besloten de geestelijke pijp aan Maarten te geven.

i.v.m. evangelisatie...

Hoeveel VGK - gemeenten hebben een beleidstuk evangelisatie
Hoeveel VGK - gemeenten staan op de markt
Hoeveel VGK - gemeenten stimuleren hun leden te spreken over hun geloofsbeleving in het informelere circuit (huisgroepen, gesprekken tijdens broederlijke / zusterlijke visites op de zaterdag / zondagavond, getuigenissen )
M.b.t. het laatste leer je zo vrijheid en vrijmoedigheid te krijgen over je persoonlijke geloof en relatie met christus.
Hoeveel VGK - gemeenten durven een cursusreeks op te zetten voor belangstellenden / buitenkerkelijken. Met gespreksleiders vanuit de gemeenten die niet specifiek in de ambten hoeven te zitten
Hoveel durf jij te investeren in die collega / kennis die zoekende is. Wat doe je om hem over de streep te trekken eens je gemeentedienst te bezoeken. Wat weerhoud je. Wellicht m.b.t. het laatste ee interessante vraag eens eerlijk te beantwoorden. Dit legt immers de geestelijke kracht of zwakheid bloot.

Hoeveel werk is er aan de evangeliserende weg?

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2006, 01:36:11 am »
Kijk ook eens naar deze link onder "christen zijn in de dagelijkse praktijk"

Hoe vertel ik over Jezus Christus aan niet/anders-gelovigen?

kajem

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 26, 2006, 09:38:41 am »

quote:

kajem schreef op 26 februari 2006 om 01:32:
Hoeveel zijn van de VGK over gegaan naar een andere gereformeerde richting
Hoeveel van de VGK zijn over gegaan naar een evangelische richting
Hoeveel van de VGK overwegen over te gaan naar een andere richting
Hoeveel van de VGK hebben besloten de geestelijke pijp aan Maarten te geven.

i.v.m. evangelisatie...

Hoeveel VGK - gemeenten hebben een beleidstuk evangelisatie
Hoeveel VGK - gemeenten staan op de markt
Hoeveel VGK - gemeenten stimuleren hun leden te spreken over hun geloofsbeleving in het informelere circuit (huisgroepen, gesprekken tijdens broederlijke / zusterlijke visites op de zaterdag / zondagavond, getuigenissen )
M.b.t. het laatste leer je zo vrijheid en vrijmoedigheid te krijgen over je persoonlijke geloof en relatie met christus.
Hoeveel VGK - gemeenten durven een cursusreeks op te zetten voor belangstellenden / buitenkerkelijken. Met gespreksleiders vanuit de gemeenten die niet specifiek in de ambten hoeven te zitten

Ik neem aan dat waar je VGK hebt staan, je GKv bedoelt...?  O-)

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 26, 2006, 12:02:26 pm »
Intusssen blijft de vraag van topicstarter Zwever onverminderd recht overeind staan:

Hoe komt het dat een - als uitermate actief en goed-georganiseerd bekend staand - kerkgenootschap zo weinig werfracht heeft?

Op 125.000 leden, een toename vanuit 'geen kerk' van slechts 70 leden!
Wel heel minimaal, en blijkens het nieuwe handboek is dat getal door de jaren steeds zo laag geweest. Zo was tien jaar terug de toename vanuit 'geen kerk' slechts 66!

'Ergens' zit er in de GKV 'iets' toch niet goed.

Te weinig (ik suggereer maar wat) aandacht voor het werk van de Heilige Geest misschien?
Ook dát werd gememoreerd in het Handboek door kroniekschrijver ds. J.H. Kuiper.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 26, 2006, 12:26:35 pm »
Lees de bijdrage van 'shimmer' van zondag 26 februari om 12.21 uur in het topic:

'Belijdenis doen als volwassene'

Kennelijk is er toch iets mis met de GKv, vooral richting 'buitenstaanders'.

Daar weten we kennelijk geen raad mee!
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2006, 12:29:56 pm door drentenaar »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 26, 2006, 01:29:43 pm »
Het rechtstreeks aanspreken van een onbekende gaat ons over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) niet zo goed af. Soms komen er wel mensen van buitenaf binnen maar is het lastig om ze in de gemeente in te passen. Dat geldt met name voor asielzoekers en mensen uit buitenlandse culturen. Voor hen is het van groot belang dat ze enkele personen hebben waar ze op terug kunnen vallen. Daar kunnen we meer mee doen. Denk aan kleine groepen of gastgezinnen.

Maar terug naar de vraag hoe je ze in de 1e plaats in de kerk krijgt.

Vanmorgen werd bij ons een aankondiging gedaan voor een LINK avond in Delft.

Deze avonden zijn expliciet om ongelovigen en andere belangstellenden in contact te brengen met het evangelie. Naast de gkv doen ook andere kerken eraan mee.
Na de aankondiging nam een broeder het woord en vertelde over hoe hij een collega had gevraagd mee te gaan. Na eerst zelf 2 avonden bezocht te hebben had hij een mailtje gestuurd. Tot zijn verrassing reageerde de collega enthousiast. Hij is nu 2 keer met hem ernaartoe geweest. Hij gaf wel toe de collega niet naar een eredienst mee te durven vragen maar nu wel voor een alpha cursus te vragen. De Heer werkt via vele wegen ;).
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2006, 09:44:06 pm door Zijnkind »

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 26, 2006, 01:46:21 pm »

quote:

drentenaar schreef op 26 februari 2006 om 12:26:
Lees de bijdrage van 'shimmer' van zondag 26 februari om 12.21 uur in het topic:

'Belijdenis doen als volwassene'

Kennelijk is er toch iets mis met de GKv, vooral richting 'buitenstaanders'.

Daar weten we kennelijk geen raad mee!

Eens is bezocht een GKV dienst,je hebt twee soorten buitenstaanders ;de buitenstaander wel kerkelijk maar niet GKV en de buitenstaander ongelovig maar wel op zoek.

Maar terug eens bezocht een GKV, tijdens de dienst kinderen met speelgoed en teken papier in de weer,mensen die zakken snoep rond lieten gaan ,man op kansel met  een pak aan die een zogenaamde preek hield(die had hij beter niet kunnen houden ) met hand in de broekzak en leunend over de lezenaar,alsof een biertje drinkend in de kroeg; dacht toen waar is de nooduitgang.

Dan kan het niet uitblijven dat er een uittocht op gang komt,naar anderen traditie die   de Heiligheid zowel van de Eredienst als kerkgebouw  hoog in het vaandel hebben staan ,en waar ook ode weeks diensten zijn,zoook Getijdendiensten .

De vraag is is het besef wel aanwezig  dat men weet wat is een kerk,en waartoe zijn we hier,daar moet in de bovengenoemde kring maar is over nagedacht worden en zoniet toe maatregelen over gaan.

Daarna zal de problematiek van het zogenaamd belijdenis doenin deze kerk ook opgelost zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2006, 01:47:48 pm door Sacerdos »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 26, 2006, 02:02:18 pm »
Eisen we ook niet teveel van onglovigen in de gemeente?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 26, 2006, 03:07:08 pm »
Hoera, weer 70 schapen gered!

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 26, 2006, 04:49:59 pm »

quote:

Ik neem aan dat waar je VGK hebt staan, je GKv bedoelt...?  O-)

Inderdaad

Kajem

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 26, 2006, 06:04:13 pm »

quote:

kajem schreef op 26 februari 2006 om 01:32:
i.v.m. evangelisatie...

1. Hoeveel VGK - gemeenten hebben een beleidstuk evangelisatie
2. Hoeveel VGK - gemeenten staan op de markt
3. Hoeveel VGK - gemeenten stimuleren hun leden te spreken over hun geloofsbeleving in het informelere circuit (huisgroepen, gesprekken tijdens broederlijke / zusterlijke visites op de zaterdag / zondagavond, getuigenissen) M.b.t. het laatste leer je zo vrijheid en vrijmoedigheid te krijgen over je persoonlijke geloof en relatie met christus.
4. Hoeveel VGK - gemeenten durven een cursusreeks op te zetten voor belangstellenden / buitenkerkelijken. Met gespreksleiders vanuit de gemeenten die niet specifiek in de ambten hoeven te zitten

@1: volgens mij iedere GKV gemeente. Hoeveel eraan gedaan wordt, is een tweede.
@2: ik ben benieuwd, hoeveel nieuwe leden dát werft! persoonlijk vind ik aangesproken worden op de markt, of het nou van de (een) kerk, een politieke partij, een goed doel, een krant of een boekenclub is, gruwelijk irritant.
@3: ook dat gebeurt volgens mij vrij veel. persoonlijke getuigenissen bij belijdenis en doop, op bijbelkringen etc.
@4: véél GKV gemeentes hebben, of werken mee aan, een alpha-cursus of een Emmaus cursus.

In deze punten zit 't 'm volgens mij niet.

En persoonlijk (let op: hier volgt een politiek incorrecte opvatting, dus mensen die daar niet tegen kunnen moeten maar even een stukje in het ND gaan lezen of zo) ben ik er ook van overtuigd dat de GKV het evangelie misschien wat minder joepie-de-poepie (no offence, joepie  ;) ) brengt dan sommige andere stromingen.

Bedenk dat evangelie tegenwoordig een totaal foute naam is... het evangelie is alleen Goed Nieuws voor mensen die zondebesef hebben, namelijk. In deze maatschappij is het Slecht Nieuws. En op Slecht Nieuws komen weinig vliegen af...
Bombus terrestris Reginae

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 26, 2006, 06:37:19 pm »

quote:

Zwever schreef op 25 februari 2006 om 15:43:
Vandaag sloeg ik het ND open waar een kort artikeltje stond over statistieken mbt de vrijgemaakte kerk. Het totale aantal leden lag op ongeveer 125.000, met 275 gemeenten. De kop luidde "Weer minder vrijgemaakten". Om precies te zijn in totaal 340.

Wat ik echter véél en véél alarmerender vond was het aantal mensen dat uit 'geen kerk' kwam. Een heel jaar, 275 gemeenten, 125.000 'volgelingen van Jezus' en maar liefst (kuch) zeventig bekeerden.

Dat is toch om je kapot te schamen!

Dat is zo ongeveer 0,25 bekeerling per gemeente per jaar!! Oftewel slechts 1 keer in de 4 jaar komt iemand van buiten de kerk definitief bij de gemeente!

Ben ik nu gek, is de kerk haar missie kwijt of is Nederland wérkelijk onbekeerbaar, zelfs voor God?  8)7

Eerlijk gezegd schaam ik me helemaal niet. Ik lees jaarlijks het handboekje dus ik ken de cijfers al een poosje. Natuurlijk zou ik graag zien dat we honderden bekeerlingen per jaar konden verwelkomen maar er zijn sowieso niet zo veel kerken die dat realiseren.
En dan nog zelfs als we massaal weer zelf gaan evangeliseren ipv het aan de evangelisatiecommissie over te laten, zouden we dan zoveel mensen meer trekken? Spiritualiteit is wel in maar het christendom wordt nog steeds als oubollig beschouwd. (Nog even afgezien van het negatieve imago dat we als "ware" kerk formatie nog steeds hebben.)

Moeten we dan maar niets doen? Tuurlijk wel, maar begin bij de basis: het kerk zijn. Overzichtelijke groepen die naar elkaar omzien en die tenminste 1x doordeweeks bijeenkomen en behalve gezellig samenzijn (samen eten is prima voor teambuilding) ook een serieus onderwerp bij de kop pakken. Het liefst met meerdere generaties door elkaar. (Ja ik hoor de mensen al zuchten 1x per week?) En als het een onderwerp is dat je collega of buurvrouw interesseert nodig je hem/haar gewoon uit.

Als iets dergelijks aan de basis functioneert dan kun je beginnen met vriendendiensten, themadiensten, soep scheppen en andere evangelisatie acties. Maar het is een lange weg van een introverte naar een missionaire gemeente.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 26, 2006, 09:17:39 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 26 februari 2006 om 13:46:
[...]

,man op kansel met  een pak aan die een zogenaamde preek hield(die had hij beter niet kunnen houden ) met hand in de broekzak en leunend over de lezenaar,
..en iemand die een lied zingt, een ander die profeteert, een paar anderen die onbegrijpelijke taal spreken, een kind valt uit het raam....

Gaat het eigenlijk niet om de inhoud?
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2006, 09:18:04 pm door alfasierra »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 26, 2006, 09:25:40 pm »
Eens met Dingo dat het begint bij een goed functionerende basis. Ook eens met Zwever dat we ons moeten schamen voor onze slecht functionerende missionaire houding. Maar niet in die zin dat we ons zo schamen dat we zielig in een hoekje gaan kruipen en alleen maar denken dat er niets uit onze handen kan komen. Dan belanden we nl. in onaangename vicueuze cirkels. Ten eerste moeten we ons bedenken dat het bij evangelisatie meer om een gevolg geven aan een Bijbelse oproep gaat dan om getallen. Ten tweede moeten we dus blij zijn met zeventig(!) mensen die zich blijkbaar bekeerd hebben. Als de engelen in de Bijbel juichen om elke(!) zondaar die zich bekeert hebben ze om die zeventig vast een groot feest gevierd!

Ik denk dat het probleem 'em er toch inzit (let op: hier volgt een politiek incorrecte opvatting, dus mensen die daar niet tegen kunnen moeten maar even een stukje in het ND gaan lezen of zo :) ) dat de gemiddelde GKv'er een vrij rationele inslag heeft en het moeilijk vindt, en soms zelfs de noodzaak niet eens ziet, om open en vrij voor zijn geloof (lees: de verlossing door Jezus) uit te komen (behalve misschien dan door hard en vaak te roepen dat je niet mag vloeken, of door op het werk of op school voor het eten te bidden, maar eerlijk gezegd geloof ik dat beiden geen geweldige evangelisatiemethoden zijn).

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat we met z'n allen in de GKv er weer van doordrongen raken dat evangelisatie geen 'hobby' van de EC is, maar iets is dat bij je leven als christen 'hoort'. Maar hoe?  :?

Tegelijkertijd moeten we absoluut de moed niet opgeven en de mooie dingen die er gebeuren ook zien. Zie bijv. Amsterdam/Amstelveen, Maastricht, Breda/Bergen op Zoom (wat evangelisatiepost wordt), Lichtenvoorde (evangelisatieproject van classis-kerken in samenwerking met E&R), Utrecht-Leidsche Rijn (wat ook evangelisatieproject wordt/is voor zover ik weet), alle E&R-projecten die zomers draaien, de talloze kerken die Alpha en/of Emmaus draaien en ik vergeet vast nog het een en ander. Er gebeurt dus ook best wat.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 26, 2006, 10:52:12 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 februari 2006 om 21:25:Ik denk dat het probleem 'em er toch inzit (...) dat de gemiddelde GKv'er een vrij rationele inslag heeft en het moeilijk vindt, en soms zelfs de noodzaak niet eens ziet, om open en vrij voor zijn geloof (lees: de verlossing door Jezus) uit te komen.
Afgezien dan dat het nogal generaliserend is wat je schrijft (en dat je hiermee wat christenen pijnlijk kunt treffen) nader je wel de kern. In de eerste post werd gevraagd of de kerk haar missie kwijt was. Nee dus! Maar de kerkleden schieten wel tekort als er van enige werfkracht nauwelijks sprake is. En of nederland onbekeerbaar is. Daar kunnen wij niet over oordelen, maar dat 'we' in Nederland nog wel wat zendingsijver aan de dag mogen leggen lijkt mij een open deur intrappen.

quote:

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat we met z'n allen in de GKv er weer van doordrongen raken dat evangelisatie geen 'hobby' van de EC is, maar iets is dat bij je leven als christen 'hoort'. Maar hoe?  :?
Dat is een vraag waar we iets meer aan hebben dan de vraag of de kerk haar missie kwijt is. Maar uitgaande van de goede bedoelingen van beide schrijvers lijkt het mij de moeite waard om hierover een en ander aan suggesties te vernemen. Los daarvan staat de vraag hoe we elkaar kunnen motiveren om actief te zijn, te blijven of te worden. Omdat je over alle soorten plannen geen zegen kunt verwachten als de werkers zelf niet gedreven zijn. En daarom misschien eerst intern wat zendingswerk, om daarna het werk 'naar buiten' aan te pakken.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2006, 10:54:30 pm door alfasierra »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 26, 2006, 11:30:01 pm »
Moeten we niet allereerst dankbaar zijn dat we nog kerk zijn ?? en dan voegt God ook nog toe, dubbel dankbaar denk zijn ik dan.

En de kerk is ook geen Unilever met winstoogmerk.

Vanmorgen werd er weer, ja weer vorige week ook al, afgelezen dat zich een catachemeen zich bij de kerk voegde.

Maar daar staat dan wel tegenover dat mijn vader de kerk is uitgegaan :'(

En bij elke evangelisatie, of vriendendienst of alfa, wij strooien zaadjes en God geeft wasdom.

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 27, 2006, 08:52:20 am »
God geeft zeker wasdom...

Voor mij persoonlijk voelt het wel alsof God me, heilige geest, me 'de weg wijst', als ik me durf open te stellen daarvoor, volledig durf te vertrouwen daarop.
En eerlijk gezegd, sinds ik durf te vertrouwen..ècht durf te vertrouwen, merk ik veel positieve dingen in mijn leven.

Mijn verleden is o.a. naar de kerk gaan, catechisatie, etc. (zowel Hervromd als Gkv opgevoed). Mijn geloof heb ik altijd diep in mezelf beleefd en ervaren (door negatieve dingen van m'n ouders en kerkgemeente). Iets waar ik van los probeer te komen.

Mijn enige probleem was, dat ik niet meer een kerk in durfde. Dit doe ik sinds 2 maanden weer. In besef dat zolang niet naar de kerk gaan, best de nodige angsten zou oproepen.

Wat ik naast mijn eigen angsten als moelijk ervaar, is toch wel de 'houding' van mensen. Ik kom er niet voor 't eerst meer. We zien elkaar elke week 2 keer zondag's. Maar niemand nodigt uit om me te laten inschrijven..om maar iets te noemen.

Het voelt niet erg welkom..juist omdat ik de stap genomen heb weer naar de kerk te gaan. En heel serieus bezig ben, eindelijk (met hulp van collega, dit forum), weer deel te nemen aan een kerkgemeenschap.

Ik heb daarin verantwoordlijkheden, kan zelf stappen ondernemen, op mensen afstappen (als ik lef daarvoor had). En toch,..en toch verwacht ik dat ik daarbij iets meer 'geholpen' zou worden door een gemeentelid. Juist omdat er nu toch geen sprake meer is van 'iemand voor 't eerst zien'..

Blijkbaar moet ik nog leren ècht samen te leven met een gemeente. Ik heb daarin hulp nodig..dat weet ik. En weet (nog) niet goed, hoe dit aan te pakken, wie hiervoor te benaderen..
It's good te be me, feel free to be you

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 27, 2006, 04:25:38 pm »
Het blijkt dat er ergens een kerk is waar duidelijk een tekort is te signaleren. Natuurlijk had er al iemand behoren te reageren op jouw aanwezigheid in de kerk! Dat is dus niet gebeurd, en ik vrees dat er veel meer gemeenten zijn (zowel GKv als uit andere kerkverbanden) waar de hartelijke verwelkoming van 'gasten' niet nadrukkelijk plaatvindt. dat is buitengewoon spijtig en een reden om eens kritisch aan intern onderzoek te doen. het brengt een van de tekorten aan werfkracht schrijnend aan de oppervlakte.
Maar verder hoef je niet na te laten om hierin te doen wat God van je vraagt. gelukkig zijn we in de kerk niet afhankelijk van ons eigen slagen m.b.t. activiteiten die de werfkracht vergroten, maar is het de Geest die werkt. Dat mag evenwel voor de kerkgangers geen enkel excuus inhouden. Sterker nog: 'we' laten een van onze verantwoordelijkheden liggen en zijn daarin schuldig voor God. En daar mogen we niet gering over denken.
Wie de schoen past....

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 27, 2006, 05:18:10 pm »
Even tussendoor na dit draadje snel en niet aandachtig te hebben doorgelezen.
Gisteren kwamen er bij ons in de kerk een vreemd stel. Ze lopen naar de kast met "Leenboekjes" en pakken een bijbel. Ik stond ernaast, en na een blik op het liturgiebord heb ik ze verblijd met nog drie boekwerken. 8)7
Of ze hebben kunnen volgen welk boek wanneer gebruikt moest worden heb ik niet kunnen volgen, ik hoop dat hun buren in de rij ze geholpen hebben.
Daarnaast zijn er in de krant regelmatig artikelen te lezen waarin de GKv'ers als een "echte eenheid" naar buiten komen. |:(
Ik denk niet dat dit soort zaken echt wervend werkt ;(
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2006, 05:19:58 pm door Merwekade »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 27, 2006, 05:37:23 pm »
Ik weet ook niet in hoeverre je zou kunnen zeggen: er zijn zoveel (en dan aantal) bekeerlingen - het gaat dus geweldig.
Ik ken ook die andere kant van mensen die uit alle macht lopen te tellen hoeveeel duizend bezoekers er op een conferentie zijn (en dan mensen van de organisatie) om daar dan de mate van opwekking aan af te meten.
Dat is het andere uiterste.
Persoonlijk zou ik in eerste instantie werven voor Christus en niet voor een kerkgenootschap of richting. (Dit even als niet-GKV-er gezegd)
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2006, 05:38:21 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 27, 2006, 06:02:54 pm »
Wat ik heb gemerkt aan een grotere focus op evangelisatieprojecten, is dat het moeilijker wordt om de huidige gemeenteleden allemaal 'thuis' te houden. Hoewel de mogelijkheid op ledengroei gecreeerd wordt, zie je tegelijk een afname van getrouwe leden.
Ik vraag me af of je daar als gemeente rekening mee moet houden. Misschien gebeurt dat ook wel. Met andere woorden: is het gegeven dat er weinig aan evangelisatie lijkt te worden gedaan niet een gevolg van het belangrijker achten van iets anders, namelijk de conservatie van de huidige gemeente? Is het niet zo dat idealiter je beide hebt, maar praktisch slechts aan 1 toekomt?
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2006, 06:16:58 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 27, 2006, 06:04:18 pm »

quote:

Merwekade schreef op 27 februari 2006 om 17:18:(...)
Of ze hebben kunnen volgen welk boek wanneer gebruikt moest worden heb ik niet kunnen volgen, ik hoop dat hun buren in de rij ze geholpen hebben.
(...)
Ik denk niet dat dit soort zaken echt wervend werkt ;(

Waarom ben je er niet naast gaan zitten dan? :?

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 27, 2006, 10:02:27 pm »
Heb daar ook nog eens even met onze dominee over gehad. Hij gaf aan dat de cijfers in de CGK ook niet zo opbeurend zijn. We denken dat een en ander ook te maken heeft met een gebrek aan een persoonlijk getuigenis. Als christenen benadrukken we veel te weinig dat we een persoonlijke relatie met Christus hebben en dat dit ons uniek maakt. Niet de regeltjes of de dingen die we wel of niet doen maken ons bijzonder, maar de levende relatie. Dat zou van ons af moeten stralen, in alles wat we doen. Wellicht dat wemoeten leren om hier weer aandacht aan te besteden.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 27, 2006, 11:15:46 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 februari 2006 om 18:04:

[...]

Waarom ben je er niet naast gaan zitten dan? :?

Goeie eerlijke vraag, waar ik ook een eerlijk antwoord op zal geven:
1) Ik verzorg de bandopnames in de kerk en ga dus altijd vlak voor aanvang van de dienst naast mijn vrouw en dochter zitten, die al eerder een plekje hadden gevonden en niet gezien hadden wat er in de hal gebeurde.
2) De rij waarin ze waren gaan zitten zat al vol.
3) Ik moest direct na de dienst naar de radio studio om de zojuist opgenomen kerkdienst uit te zenden.

Drie slechte redenen, maar helaas alle drie de waarheid.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2006, 11:28:37 pm door Merwekade »

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 28, 2006, 02:40:20 pm »

quote:

Merwekade schreef op 27 februari 2006 om 23:15:
[...]

Drie slechte redenen, maar helaas alle drie de waarheid.

..het klinkt als plausibele redenen.
De echte vraag: wat was jouw gezindheid? Wat had je gadaan als die drie slechte redenen er niet waren? En de volgende vraag ligt voor de hand....
En dan kom je vanzelf terug bij de werfkracht.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2006, 02:42:06 pm door alfasierra »

vaynee

• ' Mijn genade is u genoeg
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 28, 2006, 03:49:26 pm »
Het is inderdaad goed om juist ook wel de mooie dingen te zien. Athletes in Action is een interkerkelijke organisatie die sport gebruikt bij de verspreiding van het evangelie. Ze wil juist kerken aansporen dit op te pakken, een sportteam te ontvangen en een relatie aan te gaan met een wijk in de buurt.
En wat wil nu het geval, er zijn juist heel erg veel vrijgemaakte kerken en vooral ook jongeren uit de vrijgemaakte kerk die aan dit soort projecten meedoen. Ik denk dat zij het hoogste percentage onder deelnemers hebben. Toch iets om dankbaar voor te zijn vind ik zelf.

Uiteraard ben ik het er verder mee eens dat het een levenshouding is die veel verder gaat dan een project o.i.d. Hebben wij een hart voor hen die verloren dreigen te gaan?
Misschien zouden we allemaal eens het boek Thuiskomst moeten lezen en zo onder indruk raken van hoe de hoofdpersoon (chinees in dit land met zware verdrukking) het serieus neemt en het als hoogste doel van z'n leven heeft. Misschien zouden we het in Nederland wat slechter moeten krijgen, ook de christenenen. Nu zouden we wel eens te veel worden afgeleid door de luxe en het vrije leven. God geeft ons de Godsdienstvrijheid maar wat doen wij er mee in tegenstelling tot veel christenen in landen waar die vrijheid niet is?
Ik schaam me als ik aan die mensen denk die zelfs hun leven hiervoor over hebben en ik me dan bedenk wat ik hier in m'n leven mee heb gedaan.
Mijn droom is dat we als christenen (vrijgemaakten ook dus :-) weer echt de liefde en genade van Jezus gaan uitstralen en uitdelen. Dan hebben we denk ik geen acties meer nodig. Het gaat volgens mij om onze houding die echte liefde uit kan stralen doordat we elke keer bij kunnen tanken bij God!!

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 28, 2006, 04:22:30 pm »

quote:

alfasierra schreef op 28 februari 2006 om 14:40:
[...]

..het klinkt als plausibele redenen.
De echte vraag: wat was jouw gezindheid? Wat had je gadaan als die drie slechte redenen er niet waren? En de volgende vraag ligt voor de hand....
En dan kom je vanzelf terug bij de werfkracht.
Het feit dat ik er, in tegenstelling tot op dat moment van anderen, er aan dacht om te checken of ze aan 1 boekje voldoende hadden geeft denk ik al aan wat ik anders getracht zou hebben te doen. Namelijk ze verder door de dienst helpen.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 01, 2006, 12:12:01 am »

quote:

Merwekade schreef op 28 februari 2006 om 16:22:
[...]

Het feit dat ik er, in tegenstelling tot op dat moment van anderen, er aan dacht om te checken of ze aan 1 boekje voldoende hadden geeft denk ik al aan wat ik anders getracht zou hebben te doen. Namelijk ze verder door de dienst helpen.
Vanzelfsprekend. In zulke gevallen is het denk ik ook wel goed om een ander attent te maken op zulke gasten. Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen hoor. Maar soms is de praktijk iets weerbarstiger dan de goede wil. vandaar...

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 01, 2006, 01:02:58 am »

quote:

alfasierra schreef op 01 maart 2006 om 00:12:
[...]

Vanzelfsprekend. In zulke gevallen is het denk ik ook wel goed om een ander attent te maken op zulke gasten. Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen hoor. Maar soms is de praktijk iets weerbarstiger dan de goede wil. vandaar...

Ik ben ook niet bang dat je aan mijn goede bedoelingen twijfelt. Het is inderdaad soms erg lastig. Soms weet je ook niet of het echte gasten zijn, of mensen die ergens bij iemand op bezoek gaan na de dienst en dus apart binnenkomen. Of dat het vakantiegangers zijn.

Je kan dat altijd niet goed inschatten. Ik zeg altijd maar als ik dat kan inschatten zat ik niet hier maar op een jacht in Monte Carlo. :)

Maar back on topic.
Ik denk dat de GKV altijd een gesloten gemeenschap is geweest. (Getuige ook de vele niet kerkelijk gebonden clubs zoals GPV, GRV, "eigen" campings, scholen etc). Tot voor laten we zeggen tien jaar had naar buiten treden en evangeliseren niet echt een hoge prioriteit. Nu zie je daar gelukkig een verandering in komen alleen zijn we op zoek naar middelen. Ik zelf ben lid van een kleinere kerk (bijna 200 leden, zeer groot deel jonger dan 16). welek middelen zijn dan mogelijk. Zelf ben ik redelijk actief in het radiowerk. Samen met 6 andere kerken vormen de Zendgroep kerken en vullen wekelijk 11 uur zendtijd. De samenwerking is prima en het doel staat voorop. (ps de tune is "Samen in de naam van Jezus" en dat zegt alles). Daarnaast doen we wat met lectuur en een tweetal sing-ins rond dank- en biddag. Tot slot hebben we altijd een uitdeelactie met kerst (bv een kaars of rolletje pepermunt met een geboortekaartje) en staan we op de 2-jaarlijkse braderie. Persoonlijk geloof ik niet zo in deze "eenmalige" acties. Met de radio bereiken we Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Graafstroom en een deel van Dordrecht. Als we daar, gezamelijk met de andere kerken, goed verzorgde tot weerluisteren uitnodigende programma's brengen dan denk ik dat we meer mensen kunnen raken.
Wat ik echter wel zie is een bepaalde angst bij mensen. Hoe dat kom weet ik niet. Ik ben zelf ook niet zo'n prater, maar als ik bezig ben weet ik mij altijd gesteund van boven. Maar ik krijg soms het gevoel dat niet iedereen daarvan overtuigd is. Dat je er daarbuiten alleen voorstaat. "Ik weet niet wat ik moet zeggen", "Dat durf ik niet." zijn veel gehoorde kreten. Ik vraag me in oprechtheid wel eens af of het leeft. Ik kom oorspronkelijk niet uit de GKV en heb soms de indruk dat in de GKV nog steeds leeft dat als je naar de kerkdiensten, cathegesatie en vereniging gaat het prima met je voor elkaar komt. Alles wat er verder gebeurd is voor een groepje "weet niet wat voor naam ik er aan moet geven"
Misschien een negatief beeld. Ik zou heel blij zijn als ik ongelijk had. Maar waarom is het dan zo moeilijk om soms mensen te krijgen voor actieviteiten die dit draadje behelzen?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 01, 2006, 07:57:03 am »
Ik vind het alarmeerderder dat er 1705 mensen de kerk verlieten!
Blijkbaar is het binnen de GKV niet goed toeven.
Dan is het ook niet gek dat er maar weinig toetreden (70).
Is daar ook denk ik een direct gevolg van.
Want wie wil nu bij een kerk waar zoveel onrust is?
Waar zoveel verontrusten zitten?
Dat trekt toch niet?
En dat houd ook niet vast. Of je nu allerlei toeters en bellen uit de kast haald.
Of je nu vind dat je meer missionair moet zijn, maar ondertussen je "eigen" mensen gewoon laat vertrekken.
Er is duidelijk iets helemaal scheef in de GKV.

Misschien heeft God zijn lamp wel weggenomen......
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2006, 07:57:45 am door joepie »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 01, 2006, 09:39:36 am »

quote:

joepie schreef op 01 maart 2006 om 07:57:
Dat is is op zich ook alarmerend. Ik denk wel dat het wijs is om uit te zoeken hoeveel van hen hun geloof daarbij daadwerkelijk hebben verzaakt. Dat zijn er denk ik heel wat minder dan 1705. Maar best kans dat het er meer dan 70 zijn.

quote:

Dan is het ook niet gek dat er maar weinig toetreden (70). Is daar ook denk ik een direct gevolg van.
Die logica snap ik niet.

quote:

Dat trekt toch niet?
Hier lijk je me vooringenomen. Wat de ene onrust noemt, noemt een ander dynamiek. Beweging is niet per se fout. Beweging trekt ook mensen.

quote:

Of je nu vind dat je meer missionair moet zijn, maar ondertussen je "eigen" mensen gewoon laat vertrekken. Er is duidelijk iets helemaal scheef in de GKV.
Dat is een punt dat ik dus al eerder aankaartte. Idealiter gaan die 2 dingen samen: eigen mensen vasthouden en missionair en wervend gemeente zijn. In de praktijk botst het nogal eens. Aan welke zaak moet je voorrang geven? Schaapjes die op het droge zijn, staan in een naburig weiland ook op het droge. Ondertussen liggen er nog genoeg schapen in het water te spartelen, bezig te verdrinken. Hoeveel rekening moet je houden met schapen die bang zijn nat te worden en het gedoe van die reddingsoperaties maar niets vinden?
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2006, 09:40:05 am door elle »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 01, 2006, 11:13:40 pm »
Citaat

Citaat

zijn die 1705 in meerderheid niet vertrokken naar de vrijgemaakte vrijgemaakten?

Kajem

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 02, 2006, 07:56:41 am »
Vertrokken naar de Nederlands Gereformeerde Kerken zijn 68 leden, naar de Christelijke Gereformeerde Kerken 149 leden, naar de 'Nieuwe Vrijgemaakten' 171, naar de Gereformeerde Kerken (synodaal) 120, naar de Gereformeerde Gemeenten 1, naar de Nederlandse Hervormde Kerk 45, naar de Rooms-Katholieke Kerk 5, naar 'overige kerken' 404, naar 'geen kerk' 287. Overigens wordt niet duidelijk waarom hervormden en gereformeerden die gefuseerd zijn in de PKN hier nog apart zijn opgesomd.

Nee, dus.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 02, 2006, 02:47:43 pm »
De 1705 omvat alle mensen die vertrokken. Die 70 binnenkomers zijn alleen de niet-kerkelijken. De preciese getallen stonden al in deze post. In totaal iets meer dan 400 binnenkomers.

Opvallend is dat de gkv in alle richtingen meer mensen "verliest" dan dat er binnen komen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 02, 2006, 03:22:52 pm »
Weet iemand iets over de 'onrust dan wel dynamiek' in de andere kerkverbanden?

Ik kan me goed voorstellen dat er in veel CGK, NGK en PKN-gemeenten een vergelijkbare situatie is: worstelen volgens mij allemaal met kerkverlating, experimenten met vorm tijdens diensten, en/of evangelisatieprojecten. Als dat zo is, is de onrust voor ca 340 kerkverlaters waarschijnlijk geen argument geweest bij het kiezen voor een andere kerk.
Ik kan me voorstellen dat het voor de 'nieuwe vrijgemaakten' juist wel een argument is geweest.
Wat betreft de NHK en RK: geen idee hoeveel onrust of dynamiek daar in de kerkverbanden aanwezig is, maar (afgezien van de gereformeerde bond in de NHK) zijn die kerkverbanden behoorlijk verschillend van de onze, dus lijkt het mij dat de 'onrust' geen argument geweest zal zijn voor het verlaten van de GKv.
Dan rest nog de 400 mensen die vertrokken zijn naar overige kerken. Daaronder zullen voornamelijk evangelische gemeenten, baptisten en pinkstergemeenten vallen. Deze zijn doorgaans behoorlijk wat meer in beweging met een veel 'onrustiger vorm' qua kerkdienst, wat vaak juist erg gewaardeerd wordt.

Per saldo levert dat, als mijn inschatting een beetje juist is, het volgende plaatje op:
170 die zijn vertrokken naar kerkverbanden met minder dynamiek/onrust
340 die zijn vertrokken naar kerkverbanden met vergelijkbare dynamiek/onrust
400 die zijn vertrokken naar kerkverbanden met meer dynamiek/onrust
50 voor wie dynamiek/onrust waarschijnlijk geen argument is geweest

en dan:
290 vertrokken naar onbekende bestemming
70 binnengekomen van onbekende origine

Ergo: onrust/dynamiek maakt waarschijnlijk weinig uit. Als het wel uitmaakt, is meer dynamiek/onrust beter.
Schiet deze hypothese maar af ;).

(ik mis trouwens nog zo'n 500 vertrokkenen. Ik kan het originele artikel niet weervinden, en weet dus niet waar die 'gebleven' zijn.)
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2006, 03:31:54 pm door elle »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 02, 2006, 08:47:31 pm »
Modbreak:
3 off-topic berichten verwijderd. Dit topic gaat over de evangelisatie en werving van de gkv.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 05, 2006, 03:27:58 pm »

quote:

joepie schreef op 01 maart 2006 om 07:57:
Dan is het ook niet gek dat er maar weinig toetreden (70).
Is daar ook denk ik een direct gevolg van.
Dat trekt toch niet?
En dat houd ook niet vast. Of je nu allerlei toeters en bellen uit de kast haald.
Of je nu vind dat je meer missionair moet zijn, maar ondertussen je "eigen" mensen gewoon laat vertrekken.
Er is duidelijk iets helemaal scheef in de GKV.

Misschien heeft God zijn lamp wel weggenomen......

Tja, verbeterpunten zijn er zeker voor de GKv. Meer openstaan voor anderen, meer in de wereld staat (niet van de wereld zijn overigens) in plaats van aan de rand staan en onbegrepen zijn. Een warme open gemeente zijn die zichtbaar is in de stad, zodat hun vriendelijkheid bij alle mensen bekend wordt.

Dat er 1705 mensen de kerk verlaten is erg, maar het verbaast me niet. Je kan het wijten aan koers die de GKV vaart.... Maar heel Nederland is aan het ontkerkelijken, dat is een tendens die je al een poos ziet... dus misschien mag heel christelijk nederland zich wel eens achter de oren gaan krabben en naar de splinter in eigen oog gaan kijken.

Daarnaast kan je het wel generaliseren tot "de GKV" maar ik ken ook GKV-gemeenten die juist heel erg bloeien, waar mensen bijkomen uit anderen kerken en ook niet-gelovigen bijvoorbeeld... en dat terwijl ze dezelfde synode die dezelfde lijn uitzet boven zich hebben staan als die GKV's waar het wat minder gaat.

Dat er dingen niet goed gaan klopt, en volgens mij zit dat vooral in de betrokkenheid van de plaatselijke gemeenten, of de gemeente leeft en men actief christen is in zijn stad en als kerk actief gemeente die wat uitstraalt.... of dat mensen niet meer van je weten dan dat het een of andere gereformeerde gemeente is die 2x per zondag kerk heeft.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 05, 2006, 03:39:24 pm »
Om je te schamen, dat benm ik met de topicstarter eens,
maar we noemen hier cijfertjes die mij weinig zeggen. behalve dat het minimaal te noemen is.

Ik zit hier in een gemeente, die best wel als conservatief bekend staat, maar waar ik wel bijzondere dingen zie gebeuren of al heb zien gebeuren.
Dat een vriend omdat ie verkering kreeg met een meisje uit mijn vreindengroep zich bij ons gedoopt is en zo vanuit het niets GKv werd, super!, maar nu zijn ze bijvoorbeeld met hun 2-en naar de NGK ;) ja de smiley lijtk misplaatst, maar ik zie dit laatste niet als een verlies, maar juist als een plek waar het voor hun beter toeven zal zijn, waar ze beter midden in de gemeente zijn komen te staan.

Oa dit geval geeft mij wel vraagtekens, een ervan is: zijn veel van onze gemeentes niet te groot, en verliezen we daardoor niet het persoonlijk contact onderling tussen de leden?
Hierbij wil ik opmerken dat er ook grote GKv gemeentes bestaan die erg goed en sociaal georganiseerd zijn, maar bij de mijne heb ik er mijn vraagtekens bij.

Maar in onze gemeente gebeuren meer mooie dingen, oa een soort huiskamerdienst, waarbij geïnteresseerden op een persoonlijk niveau samen van elkaar leren, met uiteindelijk doel deze personen natuurlijk toe te mogen voegen aan Christus gemeente.
Daarnaast zijn er ook Alpha cursussen gestart. (waarbij het materiaal trouwens over genomen is van uit de evangelische hoek die voor ons deze cursussen draaide, is alleen een andere adres sticker op dezelfde verspreide posters geplakt :D )

Maar ook E&R, draai ik graag in mee, je ziet ook echt vruchten van wat je mag zaaien, en hoewel veel emnsen komende jaren nog ongedoopt zullen blijven, vooral de jeugd en de kinderen natuurlijk, mag je ze wel enorm veel leren over het christelijke geloof!! en reken maar dat ze niet snel vergeten wie God is, en wat Jezus heeft gedaan.

Verder is het wel jamemr te merken dat zodra je iets van een evangelisatieactie.project oppakt samen met je evanglisch ingestelde plaatsgenoten, dit tot rumoer in je gemeente gaat leiden, en nog raarder dat zodra ze merken dat iets goed loopt, ze zichzelf gaan afvragen waarom zijn we als gkv alleen niet instaat met dergelijke ideëen te komen (dan doelt men vaak op jeugdkerken, hoewel de eerlijkheid ook hierbij gebied te zeggen dat het aantal niet christelijke jeugd wat erop af komt, net zo goed minimaal is)

Ik denk dat er veel visie tot evanglisatie ontrbeekt, en waar het wel is, deze mensen te weinig ruimte krijgen hier mee aan de slag te kunnen gaan.
Tevens zijn veel kerken in wijken weinig uitnodigende locaties, want hoeveel mensen wonen er in Nederland wel niet naast een GKv gebouw, die nog nooit een uitnodiging voor al is het een kopje koffie hebben gekregen....
[JESUS]Life[/JESUS]