Auteur Topic: Hoe vertel ik over Jezus Christus aan niet/anders-gelovigen?  (gelezen 8631 keer)

Prikkel

• Bekijk profiel
Hoe vertel ik over Jezus Christus aan niet/anders-gelovigen?
« Gepost op: november 26, 2005, 10:13:25 am »
Ik ben nieuwsgierig hoe we aan mensen die niet geloven of anders geloven, vertellen over Jezus.

Wat voor manieren heb jij ervoor?
Ik leer graag van je.

Uitgangspunt is voor mij een woord van Paulus: ik heb alles gedaan voor allen, om enigen te redden (I Kor. 9,22b).

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2005, 11:19:15 am »
mijn ervaring is, dat het eerste wat je 'moet' doen is allerlei vooroordelen over het christendom wegnemen. Zelfs als mensen ooit 'christelijk' zijn opgevoed lopen ze nog steeds met rare ideeën over het geloof rond. Dat het draait om de regeltjes en de rituelen, etc. Uitleggen dat het niet daarom draait, maar om een persoon, is al heel verhelderend.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2005, 11:31:05 am »

quote:

Prikkel schreef op 26 november 2005 om 10:13:
Ik ben nieuwsgierig hoe we aan mensen die niet geloven of anders geloven, vertellen over Jezus.

Ik leer graag van je.

Uitgangspunt is voor mij een woord van Paulus: ik heb alles gedaan voor allen, om enigen te redden (I Kor. 9,22b).

Wat een leuk onderwerp.
Ik vertel zelf niet zoveel over Jezus aan andere mensen. Ik merk namelijk dat mensen vaak nogal lacherig of afwijzend reageren, en dat vind ik vervelend.  :|
Nee, eigenlijk vind ik dat zwaar irritant!  :(

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 26, 2005, 01:28:41 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 november 2005 om 11:19:
mijn ervaring is, dat het eerste wat je 'moet' doen is allerlei vooroordelen over het christendom wegnemen. Zelfs als mensen ooit 'christelijk' zijn opgevoed lopen ze nog steeds met rare ideeën over het geloof rond. Dat het draait om de regeltjes en de rituelen, etc. Uitleggen dat het niet daarom draait, maar om een persoon, is al heel verhelderend.

dat klopt, merk ik ook in de contacten die ik heb. ik merk wel dat mensen ook wel nieuwsgierig zijn en zelf ook hun ideeen met je delen. Ik heb vaak hele leuke gesprekken over mijn geloof, over de kerk waar ik heen ga.

In de gesprekken die ik heb probeer ik vooral ook te luisteren naar de ander. Vooral als ze kritisch zijn, ook interesse tonen in de ander. In ieder geval niet veroordelend zijn, betweterig.  

Het maakt me eigenlijk altijd heel bij als ik met een ander over mijn geloof kan praten. het geeft wel eens een blijer gevoel dan dat ik praat met een medegelovige.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2005, 10:17:59 pm »
Mijn gesprekken met niet/anders gelovigen zijn meestal wel goed.
Maar het aangaan van gesprekken die 'over het geloof gaan', dat is het probleem. Meestal klets ik er wat omheen. Dat zal wel een stuk angst zijn, maar wat doe je daaraan?

Mijn ervaring is trouwens ook, dat je mensen hongerig, nieuwsgierig kan maken. Met de kerstdagen staan wij als gemeente met een kraam in een winkelcentrum vlakbij onze kerk, waar we koffie en chocolademelk uitdelen. Puur om er te zijn voor mensen, in koude dagen, die voor alleengaanden best eenzaam kunnen zijn. Je merkt dat mensen dat waarderen en vreemd opkijken als je ze iets gratis (heel on-Nederlands) aanbiedt. Mensen beginnen dan vanzelf te vragen waarom je dat doet. Dan krijg je snel een gesprek over geloven en kerken, maar uit me zelf vind ik dat lastig. Er zijn zoveel vooroordelen uit de weg te ruimen... en zoveel lastige vragen. Moeilijk hoor!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2005, 12:28:20 am »
Eerlijk zijn. En aanleiding geven.
Bij mij begint het vaak met dat ze merken dat ik getrouwd ben. Ik zie er wat jonger uit dan ik ben, dus dat vindt men opmerkelijk. Dan doe ik er een schepje bovenop door te zeggen dat we niet hebben samengewoond, dat we eerst getrouwd zijn. Dat heeft uiteraard te maken met mijn achtergrond. 'Oja? Ben je dan protestants ofzo?'
En van lieverlee komt men er achter dat ik christen ben, en echt nog geloof, en leg dan het een en ander uit naar aanleiding van de vragen die ze stellen. Daarbij ben ik vooral eerlijk, dus verhul niets over de 'zondigheid' of 'fouten' van mij (die in seculiere ogen dus helemaal niet fout zijn).

Dat is al: ik laat anderen merken dat er (hoogopgeleide) mensen zijn die in God geloven en daar blij om zijn. Veel meer doe ik niet. Ik kan ze toch niet in dat halve uurtje bekeren. Maar misschien wil God door mij een zaadje planten in dat hart, en groeit er later iets moois uit...

Wat ik er verder zelf aan doe: me verdiepen in vragen waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op wist. Dus daardoor ben ik mij bijvoorbeeld wat meer gaan verdiepen in wat en hoe moslims geloven.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 27, 2005, 03:17:40 pm »
Reageren op:

Ik ben nieuwsgierig hoe we aan mensen die niet geloven of anders geloven, vertellen over Jezus. Wat voor manieren heb jij ervoor?
Ik leer graag van je.

Je hoeft niet zo ver van huis te gaan hiervoor.
Bijvoorbeeld, je gaat niet naar de disco en je drinkt niet. Je gaat dus niet mee met niet-gelovigen.  Natuurlijk komen er vragen die je dan kunt uitleggen.

Mensen kunnen zien dat je gelooft door je vriendelijkheid , je wilt altijd een ander helpen en je bent erg geduldig en dan komen er vragen : wat heb jij ?
De Christus!

Afspeken met vriendinnen in de stad, daar in een kring gaan staan, zingen van de Heer.
Getuigen van de Heer.
Muziek maken met veel jonge mensen trekt veel gehoor. Nu kan je vertellen waarom je zingt.
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 27, 2005, 05:02:37 pm »
Citaat
desiree schreef op 27 november 2005 om 15:17:

Mensen kunnen zien dat je gelooft door je vriendelijkheid , je wilt altijd een ander helpen en je bent erg geduldig en dan komen er vragen : wat heb jij ?
De Christus!

Vanuit de Bijbel leren we dat we vriendelijk moeten zijn, natuurlijk is dat waar. Maar ben je daar zo'n uitzondering in? Ik ken heel veel niet-Christenen die vriendelijk zijn en gedulig en bereidt om je te helpen. Maakt dat dan het verschil? Dat vind ik lastig.

Ik denk dat mensen eerder verbaasd zijn als je zegt Christen te zijn, maar je gedrag past daar niet bij. Immers als een Christen de mist ingaat met iets.....dan wordt dat er altijd bij vermeld!

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 27, 2005, 08:00:55 pm »
Je hebt gelijk als je zegt:
Ik denk dat mensen eerder verbaasd zijn als je zegt Christen te zijn, maar je gedrag past daar niet bij. Immers als een Christen de mist ingaat met iets.....dan wordt dat er altijd bij vermeld!
Dat is zeker zo.

Prikkel

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 30, 2005, 03:44:34 pm »
Tsjonge, wat leuk, al die reacties en gedachten! d:)b

Ik lees reacties over schroom: hoe begin ik over Jezus, over mijn geloof? Ook hoor ik dat mensen aansluiten bij wat anderen denken: vooroordelen en misverstanden uit de weg ruimen is dan één, maar het vervolg bestaat uit luisteren en nog eens luisteren. Weer iemand anders zegt: laat het zien aan je gedrag, dan komen de vragen vanzelf en kun je zeggen dat je van Christus Jezus bent.

Zelf ben ik nogal geraakt door wat Paulus zegt in I Korintiërs 9:22b. Hij is voor allen alles geworden, om zo mogelijk mensen te redden. Ik lees daarin (en in het voorafgaande aan zijn woorden) dat Paulus zich zo ver mogelijk aan past, maar niet helemaal. Hij is er helemaal vrij in om zo te handelen.

Volgens mij volgt hij daarin de Here Jezus. Dat leidt ik af uit hst. 11:1: Paulus zegt daar dat je naar hem moet kijken om Jezus te leren navolgen. Jezus zei niet eerst tegen ons: jullie moeten worden als ik. Hij liet zijn 'werkwijze' zien: Hij werd eerst één van ons; Ik word één van jullie; Ik kom je ophalen. Ik lees dat in Paulus' brief aan de Filippenzen, hst.2.

Paulus heeft een manier van werken die uit is op aansluiting van hem bij de ongelovige. Mij ontspant dat best wel. Ik kan er nogal mee zitten, er zelfs wat geblokkeerd door raken, door van mijzelf te verwachten dat ik al vrij snel moet beginnen over Jezus. Paulus doet dat volgens mij niet zo. Hij wacht af, gaat met de mensen om, sluit aan, doet net als de ongelovigen zover als dat kan (vergelijk bijvoorbeeld dat hij Timoteus besnijdt om bij de Joden ingang te vinden) en zo ontstaat vanzelf het klimaat om iemand voor Christus te plaatsen.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 30, 2005, 04:16:14 pm »
Ik doe mijn ding en praat niet echt met mensen over wat ik geloof. Vroeger deed ik dat veel vaker, maar als je er zelf over begint dan ervaren mensen dat vaak als een soort bekerings drang.

Persoonlijk ga ik er vanuit dat mijn gedrag en persoon een voorbeeld moeten zijn van waar ik in geloof. Wanneer ik complimenten krijg daarover dan is er een mooi moment om te refereren aan mijn wereld visie. En op dat moment ontstaat er ofwel een dialoog, ofwel niet.

Kort gezegd, ik geef eerlijk en open antwoord aan die mensen die het willen weten en vragen stellen en als men er geen interesse in heeft of dat niet toont dan is dat ook prima.

yo-han

• -
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2005, 04:27:06 pm »
gewoon net zoals je tegen iedereen spreekt, of heb je iets te verbergen?
yo-han

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2005, 04:50:59 pm »

quote:

yo-han schreef op 30 november 2005 om 16:27:
gewoon net zoals je tegen iedereen spreekt, of heb je iets te verbergen?
Het is meer hoe je iets intiems deelt met een ander die er geen weet van heeft. Dat geldt niet voor iedereen die je spreekt want veel weten er al van. Hoe breng je iets dat je leven vult en voor jou heel belangrijk is op een ander over. Dat staat los van iets verbergen...eerder het tegendeel.

Gezien je reacties in andere topics vermoed ik dat je niet-gelovig bent, Yo-han. Maar ook jij hebt ongetwijfeld je interesses en passies. Hoe ga je daarmee om? Vertel je het aan een ieder die het horen wil of pas je het verhaal aan bij de verschillende types die je ontmoet?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2005, 04:55:10 pm »
Open en eerlijk zijn daarover.
Je hoeft niet overal zelf over te beginnen, maar er kan een gesprek bezig zijn waar je op in kan springen.

Op een bepaald moment speelde die zaak met die trouwambtenaar die geen homo's wilde trouwen.
Ik liep langs het bureau van een collega die zich afvroeg wat voor achterlijks dat was, dat mensen geen homo's wilde trouwen.
Ik ben even blijven staan om eea uit te leggen, waarop hij z'n excuses aanbood voor zijn gebruikte woorden en er wel begrip voor had. :)

Dan is dan niet meteen een gesprek over Jezus of zo, maar het is wel een onderdeel van het christenzijn uitdragen, en wie weet of de persoon in kweatie dan niet aan het denken is gezet?
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

JSbach

• Jaagt de liefde na. 1 Cor.14:1
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2005, 05:31:49 pm »

quote:

Prikkel schreef op 26 november 2005 om 10:13:

Ik leer graag van je.

Leuk onderwerp Prikkel, en volgens mij ook heel nuttig.

Ik wilde graag een wedervraag stellen. Weten jullie dat het geweldig tof is om voor Jezus uit te komen? Je kunt dan alle schroom verliezen en openlijk je geloof belijden. Dit terwijl je merkt dat Hij je op zo n moment ongelofelijke kracht en vreugde geeft. Dit heeft Hij immers ook beloofd. (zie bijbeltekst hieronder)

Bij mij is het openstaan voor vreemden over mijn relatie met Jezus een direct gevolg van hoe mijn relatie op dat moment met Hem is. Soms ben ik bezig met allerlei andere dingen en dan werkt het niet want Jezus wil je hele hart hebben. En als Jezus dus in je hart woont, in de persoon van zijn Heilige Geest, geldt onderstaande bijbeltekst voor jou!

quote:

Mattheus 28
Uitzending van de leerlingen
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg waar Jezus hen had onderricht, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Liefde is geduldig en vriendelijk. Zij is niet jaloers, vervalt niet in grootspraak en eigendunk (1Cor. 13:4)

DeeDee

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2005, 06:56:12 pm »
Tip; het boekje 'Visserslatijn' van Peter Scheele. Een heel goed handboek voor evangelisatie, leuk geschreven en heel toegankelijk en verfrissend. Ik pak het regelmatig weer even uit de kast.
DeeDee

Prikkel

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 01, 2005, 07:22:58 pm »

quote:

DeeDee schreef op 01 december 2005 om 18:56:
Tip; het boekje 'Visserslatijn' van Peter Scheele. Een heel goed handboek voor evangelisatie, leuk geschreven en heel toegankelijk en verfrissend. Ik pak het regelmatig weer even uit de kast.

Bedankt voor de tip, DeeDee.
Maar, kun je ook iets in dit topic inbrengen waar we allemaal mee verder kunnen?

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 01, 2005, 10:14:40 pm »
Het zit me nog niet lekker.

Evangelisatie (of missionairiteit of hoe je het ook noemt) met daden lijkt en klinkt heel goed, en ik geloof dat het ook goed is, maar het heeft iets heel onbevredigends. Het lijkt wel alsof we ons een beetje hierachter verschuilen, een makkelijke manier om je evangelisatie-geweten te sussen. Ook het 'goede dingen doen', het vriendelijk zijn enzovoort, kan een vorm zijn van makkelijk evangeliseren. Het is toch vanzelfsprekend dat als we christen zijn, dat we vriendelijk, behulpzaam en zo voort zijn. Je moet dat niet gebruiken om te laten zien hoe goed je wel niet bent, en daarmee aan verstopte evangelisatie doen.

God (Jezus) geeft ons toch een opdracht om te vertellen, te gaan. Dat klinkt radicaal. Dat is elke gelegenheid aangrijpen. Niet alleen als het ons uitkomt. Maar zo vaak mogelijk. Daarbij je helemaal inleven in de ander. En dat kan je je goede naam kosten, je voordeel, je welvaart, je geld, je leven. Hebben wij dat er voor over? Of zoeken wij de makkelijke, Nederlandse weg? Geen kop boven het maaiveld. Geen risico's nemen, geen harde uitspraken durven doen.

Ik weet het niet, maar ik vind ons te laf en te lui. Ik, anderen, kerken. En dat zijn grote gemiste kansen. Misschien wel zonde.

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 02, 2005, 01:31:27 pm »
Gemiste kansen........
Ja, als je het evangelie kwijt kan aan iemand maar je mond houdt, dan ben je schuldig.
Je hebt iemand de weg naar het behoud onthouden.
Maar wij hoeven het evangelie niet in eigen kracht te brengen.
Uit ons zelf kunnen wij niets.

God brengt ons bijbelteksten in het geheugen die helpen om het evangelie te brengen, God is het Die overtuigt en Die mensen aanraakt.
Zwijgen en het evangelie niet brengen als er die mogelijkheid is, is tegen de Heilige Geest in.  
Wij moeten de Heilige Geest niet bedroeven maar God de Vader en de Zoon verheerlijken door Zijn boodschap te verkondigen.

Dit is soms heel moeilijk. We moeten bereid zijn om voor gek verklaard te worden, uitgelachen etc.
Jezus zegt: wie zich voor Mij schaamt, voor diegene zal ik ook Mij schamen.

Geef dan uw vrijmoedigheid niet prijs die grote vergelding heeft te verwachten, gij hebt volharding nodig om te verkrijgen hetgeen beloofd is.
zegt de bijbel. (sorry, ik weet even niet waar)
« Laatst bewerkt op: december 02, 2005, 01:32:58 pm door desiree »

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 02, 2005, 01:32:49 pm »
Ik voel met je mee. et is een lastig gebied. Als je niets doet en alleen goed leeft dan zal niemand merken dat je Christen bent. Er zijn zat goede mensen die iets anders of nergens in geloven. Ga je er assertiever te werk dan heb je kans dat het eerder afstoot dan aantrekt. In het boekje van Scheele wordt dit 'DEvangelisatie' genoemd. Ik heb een collega die altijd getuigt. Hij wordt Aplostel <naam> genoemd en er is geen hond die nog naar hem luistert. Het stoot gewoon af. Het vervelende is dat ook ik wordt aangesproken op zijn gedrag omdat we beide christelijk zijn. Dat is niet terecht maar goed, leg dat maar eens uit....

Ik denk dat evangelisatie pas werkt als je je niet verschuild als christen en op de juiste momenten de juiste woorden spreekt. Hoe dat verschilt per situatie en dat maakt het zo lastig. Mijn collega's weten dat ik christen ben en met een broeder collega spreek ik onderling ook vrijuit over het geloof op de afdeling. Het is niet veel maar het werkt wel een beetje. Men respecteert mij en mijn geloof en ziet dat ik er gewoon open over ben. Dat maakt het minder eng. Het lastige is de laatste stap: hoe krijg je ze zover dat ze zelf iets gaan geloven/zoeken. Het klassieke antwoord (wachten totdat God iets doet) vind ik nog erg onbevredigend en niet overtuigend... Het blijft zoeken...

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 02, 2005, 01:36:24 pm »
We gaan er m.i. ook teveel vanuit dat getuigen ellende brengt. We gaan ons al snel verdedigen of juist aanvallend zijn. Dat hoeft toch niet?? Zolang je dat denkt kan je niet spontaan en open kunnen praten over God. Mensen zijn best beschaafd hoor! Je mening wordt heus wel gerespecteerd, zolang je het normaal brengt. Natuurlijk kan je wel op je mening worden aangevallen maar dat is niet meer dan normaal. Verdedigend worden heeft geen zin. Probeer het op dezelfde manier te doen als wanneer mensen het suf vinden dat je op (vb) korfbal zit. Als je die houding kan aanhouden kom je echt een heel eind!

Johan

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 02, 2005, 01:46:04 pm »
Ik ben al oud, 54 jaar.....in 1970 ging ik met een klein groepje jonge mensen het centrum van DenHaag in met gitaren en zang. Om de beurt getuigden wij dan van Jezus en spraken jongeren aan. Het kan nooit aan ons spreektalent gelegen hebben, maar veel jongeren en ouderen gingen met ons mee om koffie te drinken in het huis wat wij gehuurd hadden.
Daar vertelden wij meer en zongen meer en boden opvang voor diegenen die opvang wilden. Wij hadden bedden en eten.
Dit was toen een succes. We begonnen met 6 jongeren. We eindigden met meer dan 300 jonge mensen die hun hart aan Jezus gaven.
Er kwamen veel probleemgevallen hoor, drugaddicts, dronkaards en mensen die in de war waren, he, die krijg je altijd wel.
Er waren ook vreselijke dingen hoor.  We zagen ook wel mensen doodgaan aan een overdosis. Je hielp ook met afkicken, er bij blijven en praten en handen vast houden, moed in praten, en soms ook roepen.  Liefde doet heel veel hoor.
Wij noemden ons Jesus-people.
We hadden alles gemeenschappelijk, zelfs de kleren!
Ik ben er nog twee jaar gebleven.
Mijn ouders waren erg teleurgesteld in mij, zij hadden gehoopt dat ik een geweldige studie zou beginnen.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 02, 2005, 03:40:51 pm »
Heel erg mooi Desiree! Echt! Het geeft wel iets weer van wat ik bedoel. Zingen en praten is leuk maar de verder opvang is minstens zo belangrijk. In mijn kerk hebben ze nu Alpha. Dat werkt goed maar na de cursus komen ze in de kerk en dat is toch heel anders en opeens is eht zwemmen. Dat vind ik niet kunnen. Doe het dan goed! Natuurlijk mogen we rekenen op de zegen van God maar dat ontslaat ons niet van de plicht om het zo goed mogelijk te doen!

Johan

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 02, 2005, 04:51:24 pm »
Ik heb een voorbeeld genoemd van wat ik meemaakte op mijn werk.
Zoals bovenstaande berichten ook aangeven, dat wil imo niet zeggen dat je niet meer moet doen, want hetgeen ik noem, is datgene waarmee je kan beginnen, en je zal zien als je er mee begint dat er dan veel meer uit voor kan komen, en dat hoeft dan geen moeten praten te zijn, maar gaat het vanzelf.

Ik ben zelf ook al geruime tijd druk met de alpha. Ik vind het leuk om daarmee bezig te zijn. Ik doe het voor anderen, maar ik zelf leer er ook een heleboel van.
Maar dat is een manier van met Gods woord en het evangelie bezig te zijn, waarbij ik mij lekker voel en waar mijn kwaliteiten liggen. Met een kraampje op een markt staan bvb vind ik dus helemaal niks, alleen het idee al!! }:| Maar daar zijn volgens mij weer andere christenenen voor die daar weer goede kwaliteiten voor hebben.

Kortom, het is onze taak om er mee bezig te zijn vind ik ("het kleine begin van zijn groot ideaal") maat de manier waarop is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf denk ik.
De een kan er goed over praten op zijn werk, de ander thuis, weer een ander is heel goed in praktisch organiseren, weer een ander is vakman, kan niet  of vind het moeilijkom te praten over geloven maar door zijn vakkunst wel de juiste facaliteiten geven aan anderen om met het evangelie bezig te zijn. Ik denk dat ieder op zijn eigen manier dan een klein stukje van het evangelie uitdraagt.
 :)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 02, 2005, 06:51:43 pm »
Het geheim van een levendige gemeente die “vol”is van het evangelie.
Nieuwe leden door de Alpha-cursus (met de maaltijden en gezelligheid).
Nieuwe leden niet alleen in de grote vijver (alleen kerkdiensten) plompen maar via huiskringen ze in Alpha-sfeer houden.
Bijbelstudies aanpassen aan de kennis van een groepje mensen, bijbelstudies altijd houden in het huis van één van de leden van de bijbelstudie.
Groepjes niet groter maken dan 10 , 12 mensen.
Hiertoe moeten er enthousiaste gemeenteleden opgeleid worden om deze bijbelstudies te gaan geven. Ze hoeven geen dominee te zijn……..maar een cursus uit een boekje …wel van een dominee… gaan geven. Thuis beantwoorden de bijbelstudieleden de vragen.
Het onderwerp wordt tijdens een gezellige avond met koffie en koek besproken.
Al spoedig gebeurt er meer dan bijbelstudie, vriendschappen ontstaan, vriendendiensten en gemeenschapszin, zieken worden bezocht, verdrietigen getroost enz. enz.

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 04, 2005, 08:31:21 am »
Ik vertel erover bij gelegenheid, ik spreek niet zomaar onbekende erover aan wel bekenden of mensen waarmee ik toevallig in gesprek raak. Vaak is het een teleurstellende ervaring maar soms ook niet. Probeer vooral de mensen niet te overtuigen maar vertel alleen over wie Jezus is en dat het geloof in Hem het eeuwige leven inhoudt.
Staan de mensen ervoor open dan kun je ze adviseren op internet te kijken naar de online-bijbel.
Staan ze er niet voor open dan stop ik. Ik respecteer ieders mening en denk dan ook dat Jezus zelf ook doorliep als mensen zijn woorden niet aannamen. Ik denk dat het evangelie verkondigen een kwestie van vertellen is en niet van overtuigen. Dat kan alleen De Heilige Geest.

Marc
Marc Knoop

Prikkel

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 05, 2005, 04:06:41 pm »
Ik heb van iemand eens gehoord dat hij het café in dook met een paar vragen op zak:
1. wat is het grootste probleem van de stad waar je woont?
2. wat heeft de stad nodig volgens jou?
3. ik ben lid van een kerk: wat verwacht jij nu van een kerk die ook hart voor de stad heeft?

Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar volgens deze man krijg je op een makkelijke manier gesprek over de gemeente van de Here Jezus, over geloof en denkt een niet-gelovige even met je mee.

Op naar de kroeg!

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 12, 2005, 11:52:50 am »
Het allerbelangrijkste is, is dat je daadwerkelijk bewogen bent over de mensen die Jezus niet (meer) kennen. Kan je echt janken om die mensen, omdat die mensen, volgens Jezus, verloren gaan? Als je antwoord ja is dan is het belangrijkste om te luisteren naar deze mensen en dat je oprecht geintresseerd bent.

Want je kan pas mensen vertellen over God als je weet, wat zij zelf hierover weten. Voorbeeld; je kan met iemand beginnen over Levend Water of over de Vader in de Hemel. Maar als degene niet eens weet wat kerst is, dan kan ik je garanderen dat jouw verhaal niet bij hem/haar zal landen.

En inderdaad het vertellen, getuigen over Hem kan op vele vele manieren; op straat, op je werk, school, door te praten, te luisteren, door je gedrag, door je betrokkenheid, etc.
Als wij daadwerkelijk de mensen leren zien zoals Jezus ze zag, dan ben je je bewust van jouw verantwoordelijkheid. Want voor vele mensen ben JIJ de ingang naar de bijbel.

En het is nooooit weg om je te trainen in evangelisatie, maar doe het wel in de juiste volgorde. Eerst bewogenheid dat is de basis, dan volgt de rest vanzelf. En weet: je doet het niet zelf, Jezus geeft Zijn Heilige Geest aan jouw!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 12, 2005, 11:47:02 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 01 december 2005 om 22:14:
Het zit me nog niet lekker.

Evangelisatie (of missionairiteit of hoe je het ook noemt) met daden lijkt en klinkt heel goed, en ik geloof dat het ook goed is, maar het heeft iets heel onbevredigends.
Ik weet het niet, maar ik vind ons te laf en te lui. Ik, anderen, kerken. En dat zijn grote gemiste kansen. Misschien wel zonde.

Ik vind evangelisatie soms ook moeilijk. Ik heb wel eens met E&R gewerkt. Verder ben ikvaak naar asielzoekers gegaan. We hebben onder hen een bijbelgespreksgroep gestart. Er zijn mensen tot geloof gekomen. Toch had ik soms het gevoel dat ik met bijbedoelingen contact met mensen maakte. Mensen denken dat je ze bezoekt omdat je ze aardig vindt. Ik vindt ze ook echt aardig, maar als er geen belangstelling voor het evangelie is, ga je op de duur liever naar anderen die dat wel hebben. Ik heb daarom wel eens het advies gekregen om meteen met de deur in huis te vallen en zeggen dat je namens de Heer Jezus komt. Dan weten ze wat ze te wachten staat. Toch heb ik moeite om dat te zeggen. Ik bouw liever een relatie op en in de loop van dat proces vertel ik al gauw over Jezus of lees een stukje voor uit de bijbel.

Ik herinner me ook dat Anne v.d. Bijl, die ook onder moslims werkt een zei: "je moet het eerst verdienen, voordat je erover spreekt." De mensen moeten je eerst vertrouwen.

Je kunt om een opening bidden, om het gesprek naar Jezus te leiden. Er moet bewogenheid zijn met de mensen en ook daarvoor kun je bidden. Er zijn geen vaste regels voor evangelisatie.

Desiree deed het op een andere manier en ook daar gaven mensen hun leven aan Jezus.
Als we het maar biddend doen, en vragen om fijngevoeligheid op dit gebied, zodat we niet de blijde boodschap "door de strot duwen" tegen wil en dank.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 13, 2005, 12:31:47 am »
Maar Adinomis, als je een relatie opbouwt dan breek je die toch niet bewust af? Ik bedoel dan niet E&R relaties maar meer in je directe omgeving. Niet dat E&R relaties niets zouden opleveren maar meestal is er ook fysieke afstand. Dat de meeste relaties op een gegeven moment minder worden is een feit. Zo gaan die dingen nu eenmaal.

Het lijkt me echter moeilijk om een punt aan te geven wanneer iemand echt niet bereikbaar is met het evangelie. Daar kan soms een levenslangproces aan vooraf gaan. Wij mensen hebben daar vaak het geduld niet voor. Jezus zegt erover dat sommigen zaaien en anderen oogsten. Het effect zien we niet altijd van ons evangelisatie werk. Maar wel van onze daden op zich. Een relatie kan zo'n daad zijn.

Soms kan het goed zijn om meteen met Jezus binnen te vallen. Meestal moet je echter meer met iemand hebben voordat je dit belangrijke kunt delen. Wat moet iemand met jou als je met het geloof komt maar je weet niets van zijn/haar persoonlijke problemen in het leven? Het blijft een aftasten en proberen wat het beste is in die situatie. Een geluk daarbij is dat je het samen met God mag doen. Bidden voor die naaste die je wilt bereiken is belangrijk.

Nou ja, dit zijn wat dingen die bij me opkwamen toen ik de discussie doorlas.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 13, 2005, 09:03:15 am »
Persoonlijk geloof ik niet zo in het verkondigen door mensen aan te spreken met "een boodschap", ik denk dat je leven een verkondiging moet zijn, en ook zal zijn, als je een liefdesrelatie hebt.

Ik probeer mensen bijvoorbeeld ook niet actief te vertellen dat het huwelijk met mijn vrouw zo geweldig is. Natuurlijk heb ik vrienden, collega's, etc., die worstelen met relaties, ongelukkig zijn binnen hun relatie, steeds wisselende relaties hebben, etc. Maar als ik die mensen zou aanspreken met een "he, kijk mij eens geweldig gelukkig zijn, dat kan jij ook hebben als je maar gewoon doet wat ik doe" vrees ik dat de meerderheid daar  :r van zou krijgen. Niet dat je dan niet OOK een klein percentage zou bereiken die je toevallig op precies het goede moment in hun leven raakt, maar ik zou de schade die je op die manier aanricht niet op de koop toe willen nemen. Omgekeerd gebeurt wel. Mensen merken dat je al heel lang (relatief dan :) ) een vaste, gelukkige relatie hebt. En aspecten van die relatie betrekken mensen op zichzelf en raken dan in gesprek. De ene keer kan dat zijn omdat ze zich realiseren dat je al zo lang getrouwd bent en je dus al (voor de peer-group ;) ) heel jong getrouwd bent, de andere keer omdat je "laat vallen" dat je nooit relaties vóór of tijdens je huwelijk hebt gehad en in mijn geval dat er ook geen relaties na zullen komen. Of je betrekkelijk grote aantal kinderen komt ter sprake, of de weinig krampachtige manier van omgaan met "emancipatie-zaken". Etcetera, de aanleiding is hoe dan ook steeds iets wat een ander ziet, op zichzelf betrekt, en ter sprake brengt. En dan "getuig" ik ten volle. Niet ter bekering, maar ter verkondiging van wat ik zelf geleerd heb van het leven. Bekeren kan ik niet, dat is aan een Ander.

Met mijn liefdesrelatie met God is het net zo. Natuurlijk raak je wel eens iemand als je zelf en actief je ideeën gaat pushen, maar ik zie te goed hoe velen er alleen maar irritatie en minachting over christenen, en afgeleid over Christus, aan overhouden. Voor die paar mensen die je op die manier bereikt, vind ik de grote groep die onverschillig blijft, plus de overigens ook kleine groep die je er verder mee afstoot een te groot bezwaar. Dus ook deze liefdesrelatie is onderwerp van mijn getuigenis op de manier die ik hiervoor beschreef. Ik leef vanuit die liefde, en daardoor is het onvermijdelijk dat mensen dat merken. Ik verzwijg niets, ik doe niet geheimzinnig en al helemaal niet beschaamd, maar ik praat er niet over in de zin van "moet jij niet eens...", maar het is verweven in mijn gesprek. Tijdens de lunch met collega's, of het wereldnieuws, de kinderen, de weekendactiviteiten of wat dan ook ter sprake zijn. Tijdens de vergadering over puur zakelijke onderwerpen, tijdens de cursus die ik geef, etcetera. Zelden is het onderwerp "geloof", maar in alles wat je doet en zegt is het geloof verweven (nou ja, lijkt mij voor de hand liggend tenminste), en mijn ervaring is dat mensen hieruit ook aanknopingspunten vinden voor zaken die henzelf bezig houden, die op dat moment in die situatie voor hen vragen, nieuwsgierigheid of werkelijke interesse oproepen. En dan komt het gesprek vanzelf wel. En ook dan verkondig ik wat ik geloof, weet, ervaar, maar ik zal nooit een poging doen te bekeren. En nu weet ik dat veel christenen zeggen dat ze dat niet doen, maar intussen zie ik het toch gebereuren. Nu ja, dit is mijn visie, doe er mee wat je wil.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 13, 2005, 10:48:11 am »

quote:

diak2b schreef op 13 december 2005 om 09:03:
Maar als ik die mensen zou aanspreken met een "he, kijk mij eens geweldig gelukkig zijn, dat kan jij ook hebben als je maar gewoon doet wat ik doe" vrees ik dat de meerderheid daar  :r van zou krijgen.
Het zou ook een leugen zijn als je het wel zou zeggen. Een relatie met God garandeerd geenzins dat je leven en huwelijk vlekkeloos verlopen. Ik spreek uit ervaring helaas.

quote:

Omgekeerd gebeurt wel. Mensen merken dat je al heel lang (relatief dan :) ) een vaste, gelukkige relatie hebt. En aspecten van die relatie betrekken mensen op zichzelf en raken dan in gesprek.
Inderdaad. Als christen heb je een voorbeeld functie. Paulus houdt dat de verschillende gemeenten ook voor in zijn brieven. Met name de leiders van die gemeenten zoals Timotheus. Omgekeerd werkt het helaas zo dat een misstap door een christen nog lange tijd in herinnering blijft bij de mensen. Misschien zijn we te snel met te zeggen dat we de bron van al het goede ontdekt hebben en te langzaam met erbij te vertellen dat ook wij niet zondevrij zijn.

quote:

Bekeren kan ik niet, dat is aan een Ander.
Amen.

quote:

maar in alles wat je doet en zegt is het geloof verweven (nou ja, lijkt mij voor de hand liggend tenminste), en mijn ervaring is dat mensen hieruit ook aanknopingspunten vinden voor zaken die henzelf bezig houden, die op dat moment in die situatie voor hen vragen, nieuwsgierigheid of werkelijke interesse oproepen. En dan komt het gesprek vanzelf wel. En ook dan verkondig ik wat ik geloof, weet, ervaar, maar ik zal nooit een poging doen te bekeren. En nu weet ik dat veel christenen zeggen dat ze dat niet doen, maar intussen zie ik het toch gebereuren. Nu ja, dit is mijn visie, doe er mee wat je wil.
Noem het zoals je wilt maar je bent in mijn ogen gewoon (passief) aan het bekeren. Dat valt onder de noemer zaaien. Anderen en misschien jijzelf zullen dan mogelijk later oogsten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 13, 2005, 10:57:40 am »

quote:

Zijnkind schreef op 13 december 2005 om 10:48:
[...]
 Het zou ook een leugen zijn als je het wel zou zeggen. Een relatie met God garandeerd geenzins dat je leven en huwelijk vlekkeloos verlopen. Ik spreek uit ervaring helaas.
Ik denk dat diak2b met 'geweldig gelukkig' eerder 'innerlijk/geestelijk gelukkig' bedoeld dan dat zijn leven op rolletjes loopt en dat ie daarom 'geweldig gelukkig' is.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 10:57:57 am door Mezzamorpheus »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 13, 2005, 12:36:32 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 13 december 2005 om 10:48:

[...]
 Het zou ook een leugen zijn als je het wel zou zeggen.
Persoonlijk ben ik er niet dol op om voor leugenaar uitgemaakt te worden. Het was dan ook geen leugen. Wat ik namelijk zei was: he, kijk mij eens geweldig gelukkig zijn, dat kan jij ook hebben als je maar gewoon doet wat ik doe. En feiten zijn:
- ik ben geweldig gelukkig in mijn huwelijk (daar ging het in dit geval even over, ter illustratie overigens, want ik ben ook geweldig gelukkig in mijn relatie met God)
- dat wat ik doe om dat geluk te bereiken is imho inderdaad voorwaarde voor dat geluk. Als dat een leugen is, is het een leugen in commissie.

quote:

Een relatie met God garandeerd geenzins dat je leven en huwelijk vlekkeloos verlopen.
Zei ik dan ook niet. Wat ik wel zei, of minstens bedoelde, is dat je zelf dingen kan doen en nalaten om te bevorderen dat die relatie gelukkig is. Dat is iets anders dan beweren dat een relatie met God tot een vlekkeloos leven of huwelijk zou leiden. Dat heb ik nooit gezegd, dus nogmaals, mij voor leugenaar uitmaken om iets wat ik niet gezegd heb, vind ik niet aangenaam.

quote:

Ik spreek uit ervaring helaas.
Dat is spijtig voor je. En ik zou me kunnen voorstellen dat dat de reden is dat je dingen in mijn woorden leest die er niet staan. Ik kan me zelfs voorstellen dat dat de reden is dat je over leugens spreekt. Maar ik zou je toch willen vragen, in alle begrip, om me niet voor leugenaar uit te maken om iets dat ik niet gezegd heb.

quote:

Noem het zoals je wilt maar je bent in mijn ogen gewoon (passief) aan het bekeren.
Als je zin hebt in een semantische discussie dan vind ik het prima, maar ik doe daar niet aan mee. Ik heb de indruk dat mijn verhaal je best duidelijk was, dus daar laat ik het bij.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 13, 2005, 01:27:21 pm »
Diak2b,

Lezen is duidelijk niet je sterkste kant.  

Ik onderschreef je voorbeelden en vulde aan. Met "het zou een leugen zijn als je het wel zou zeggen. Een relatie met God is garandeerd etc..." bedoel ik wat er staat; Namelijk dat je nu dus geen leugenaar bent en dat naast de reden die jezelf al gaf... dit een 2e is om het niet op die wijze te brengen aan ongelovigen. We zijn het dus eens. Zo duidelijk?

Wat de laatste opmerking betreft, geen idee waarom je daar zo negatief op reageert. Zal wel door het eerdere misverstand zijn. Het maakt me dus niet uit hoe je het noemt maar als jij beschrijft dat je door je houding en keuzes mensen voor God wil intereseren dan klopt dat niet met de regel dat je ze niet wil bekeren. Dat bedoelde ik. Voor de rest maakt het me niet uit hoe je het noemt. Ik noem (in navolging van Jezus) zaaien en oogsten. Met God zelf als degene die harten veranderd. Maar ook daar waren we het al over eens. Geen verdere discussie nodig dus.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 01:39:43 pm door Zijnkind »

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 13, 2005, 08:55:55 pm »
offtopic: Kunnen we niet een apart draadje openen met als topictitel: Zijnkind - Diak2b, waarine deze of gene het met elkaar uit kan vechten en de disucssie weer ontopic gaat? (foei moderator :P)
Just B te W te Ee

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 13, 2005, 09:03:21 pm »
Modbreak:
Kortom: we houden op met onderling gekissebis en gaan weer op vriendelijke toon verder discussieren over de vraag hoe je over Jezus Christus vertelt aan niet/anders-gelovigen.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 09:04:34 pm door Mezzamorpheus »

Prikkel

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 29, 2005, 10:19:58 am »

quote:

Adinomis schreef op 12 december 2005 om 23:47:
[...]
Ik vind evangelisatie soms ook moeilijk. Ik heb wel eens met E&R gewerkt. Verder ben ikvaak naar asielzoekers gegaan. We hebben onder hen een bijbelgespreksgroep gestart. Er zijn mensen tot geloof gekomen. Toch had ik soms het gevoel dat ik met bijbedoelingen contact met mensen maakte. Mensen denken dat je ze bezoekt omdat je ze aardig vindt. Ik vindt ze ook echt aardig, maar als er geen belangstelling voor het evangelie is, ga je op de duur liever naar anderen die dat wel hebben. Ik heb daarom wel eens het advies gekregen om meteen met de deur in huis te vallen en zeggen dat je namens de Heer Jezus komt. Dan weten ze wat ze te wachten staat. Toch heb ik moeite om dat te zeggen. Ik bouw liever een relatie op en in de loop van dat proces vertel ik al gauw over Jezus of lees een stukje voor uit de bijbel.

Wat Adinomis hier zegt is herkenbaar voor me. Je bent begaan met je medemens en je wilt zo snel mogelijk over Jezus beginnen. En als je dan geen aansluiting vindt bij je gesprekspartner, forceer je het gesprek over Jezus 'gewoon' door over Hem te beginnen. Uiteindelijk geeft je dat een 'vies' gevoel: met bijbedoelingen met iemand omgaan is niet straight.
Een oplossing is 'met de deur in huis vallen'. Ik vind dat niet sjiek, maar dat vind jij ook. Wat mij zo opvalt in jouw reactie en in die van veel mensen die hierover schrijven, is dat we twee dingen moeilijk vinden: 1. je medemens voor Christus plaatsen; 2. dat combineren met respect voor je gesprekspartner.

Want hoe je evangelisatie ook bekijkt, het blijft òf door je gedrag òf door je spreken toch dat je mensen voor Christus plaatst en ze helpt om te antwoorden op de vraag of ze hun leven willen geven aan Hem. Maar als dat dan je doel is, wil je je gespreksparnter die God nog niet kent, daar wel naartoe leiden. Hoe doe je dat nu 'respectvol'? Dat is op zo'n manier dat de ander zich niet overruled, maar meegenomen voelt? Eigenlijk is het niet zo moeilijk als het lijkt, denk ik. Wat ik vaak vergat is om aan de ander te vragen of ik mocht vertellen over de Here Jezus. Nu ik dat wel doe, krijg ik gelijk helder of ik verder mag. Bij een nee is helder dat je niet verder moet gaan. Bij een ja krijg je wel de gelegenheid. En steeds wanneer ik een nieuw stukje wil vertellen, vraag ik weer toestemming. Totdat ik helder hebt verwoord wie God is, en iemand kan vragen: wil jij je hart ook geven aan Jezus?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 30, 2005, 10:35:01 am »

quote:

Prikkel schreef op 29 december 2005 om 10:19:
[...]

Want hoe je evangelisatie ook bekijkt, het blijft òf door je gedrag òf door je spreken toch dat je mensen voor Christus plaatst en ze helpt om te antwoorden op de vraag of ze hun leven willen geven aan Hem. ?
of/of?  VOlgens mij is het en/en. Trouwens, ik ben niet zo weg van al die structuren, schema's en plannen. Geef mij maar natuurlijke evangelisatie. Gewoon leven door het Feest dat Jezus naar de aarde kwam! Leven uit dankbaarheid! En niet zoveel waarde hechten aan wat de mensen om ons heen vinden (ik bedoel dat je je erdoor laat tegenhouden). Wij zijn toch geroepen om het verschil te maken?!?!?
Just B te W te Ee

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 30, 2005, 11:42:54 am »

quote:

Prikkel schreef op 29 december 2005 om 10:19:
[...]
 Hoe doe je dat nu 'respectvol'? Dat is op zo'n manier dat de ander zich niet overruled, maar meegenomen voelt? Eigenlijk is het niet zo moeilijk als het lijkt, denk ik. Wat ik vaak vergat is om aan de ander te vragen of ik mocht vertellen over de Here Jezus. Nu ik dat wel doe, krijg ik gelijk helder of ik verder mag. Bij een nee is helder dat je niet verder moet gaan. Bij een ja krijg je wel de gelegenheid. En steeds wanneer ik een nieuw stukje wil vertellen, vraag ik weer toestemming. Totdat ik helder hebt verwoord wie God is, en iemand kan vragen: wil jij je hart ook geven aan Jezus?
Dit vind ik een mooie handreiking. Bedankt!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Prikkel

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 30, 2005, 12:39:41 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 30 december 2005 om 10:35:
[...]

of/of?  VOlgens mij is het en/en. Trouwens, ik ben niet zo weg van al die structuren, schema's en plannen. Geef mij maar natuurlijke evangelisatie. Gewoon leven door het Feest dat Jezus naar de aarde kwam! Leven uit dankbaarheid! En niet zoveel waarde hechten aan wat de mensen om ons heen vinden (ik bedoel dat je je erdoor laat tegenhouden). Wij zijn toch geroepen om het verschil te maken?!?!?

Ik heb geen onderscheid willen maken tussen je handelen en je spreken. Maar voor beide manieren van doen willen zeggen dat je mensen voor Christus moet plaatsen. Verder lijkt me je 'natuurlijke evangelisatie' voor een deel best prima. Wij zijn inderdaad geroepen om het verschil te maken en vrij te leven uit dankbaarheid voor wat God ons geeft in Jezus Christus. Maar 'niet zoveel waarde hechten aan wat de mensen om ons heen vinden' vind ik een teken van gebrek aan fijngevoeligheid: Het evangelie als wals (en dan niet in de muzikale betekenis van het woord). Ik hoor teveel in gesprek met mensen om me heen dat mensen zich door de kerk niet serieus genomen voelen, beschadigd zelfs omdat kerkmensen de mond vol hadden over Jezus en zijn waarheid, maar de ongelovige niet zagen staan. Geen kansen zagen om een brug te slaan.
En dat doet Jezus nu juist wel, het is het eerste dat Hij doet: Hij werd eerst mens als wij en stierf voor ons toen wij nog zondaren waren. En Paulus doet het Hem na: hij is allen alles geworden, om tenminste enigen te redden (I Korintiërs 9,22b).

Dus als 'natuurlijke evangelisatie' betekenen gaat 'niet je best doen om aansluiting te zoeken bij je gesprekspartner', dan haak ik af. Je doet dan juist niet wat Jezus doet.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2005, 12:41:06 pm door Prikkel »

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 30, 2005, 01:04:26 pm »
Ik werk in de bouw (kan me bijna geen ruiger terrein voorstellen) waar iedereen bijna wel vloekt of anderzijds lucht geeft op grove manieren aan allerhande frustraties. In de kantine ligt het vol met bladen als playboy en soortgelijk spul. Toch komt ook het geloof wel ter sprake en natuurlijk sta je dan open om zo iemand te vertellen over het evangelie.

Vaak als mensen worden stilgezet bij de vergankelijkheid van het leven (sterfgeval in de familie) of andersoortige vormen van lijden, kom ik wel tot goede gesprekken. Doch tot nu toe merk ik wel dat hun interesse in het bestaan van God wegsmelten zodra het leven minder pijn gaat doen. Ben dan ook wat voorzichtiger geworden met het delen van het allermooiste wat er bestaat. Jezus Christus is mij te kostbaar. Dat neemt niet weg dat ik altijd  de hoop koester dat er toch iets is blijven hangen van hetgeen je met die of gene deelde.
P de Mooij

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 02, 2006, 09:14:48 pm »
Ik probeer het gesprek altijd te beginnen , door op de maandag te vragen, wat ieder al zo gedaan heeft, vooral met mensen, die ik voor de eerste maal zie, ik zelf werk in de bouwvak, waar ik met verschillende soorten bouwvakarbeiders samen werk, zelf ben ik stukadoor, meestal ben ik korte periodes op een werk. Het is mij wel gebeurd dat er een bouwvakker stond te beweren, dat hij in het weekend wel 60 glazen bier dronk, ik vond dat nogal een zinloze bezigheid, en dat vertelde ik heb, zijn verweer was, wat moet je anders doen in het weekend, voor mij was dat een open doel. Ik zei, ga eens naar een kerk, deze man  veranderde op slag, door te zeggen, ik ben wel gelovig, en hij schaamde zich over zijn woorden, van dat bier drinken. Ik heb contact met hem gehouden, hij kwam van Urk, en hij nodigde mij uit, om op zijn huwelijk te komen, om reden, dat het gezegde, ga eens naar een kerk, hem de ogen hadden geopend, om knopen door te hakken. Ik vind het altijd geweldig om een geloofsgenoot te ontmoeten, om wat te discussiëren, over toekomende verwachtingen, want je kan wel eindeloos door redeneren over de Bijbel hoe je die moet lezen. Je opstelling in het leven is toch, om daar in Christus te tonen, dat deden die eerste christenen, en daarmee overwonnen zij de boze. Maar het blijft moeilijk om te evangeliseren, om dat je niet weet, hoe de ander er op reageert, er staat wel in Openbaring 10:10  En ik nam dat boeksken uit de hand des engels, en ik at dat op; en het was in mijn mond zoet als honig, en als ik het gegeten had, werd mijn buik bitter.

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 02, 2006, 10:00:27 pm »
Wat een geweldig verhaal Leem! Hartelijk dank hiervoor.

Dat evangeliseren niet altijd makkelijk is , is ook waar.
Maar ook is waar:  Zij die met tranen zaaien, zullen met gejuich oogsten!

Prikkel

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 22, 2006, 04:32:20 pm »
Zullen we eens kijken naar wat er in de kerkdienst zou kunnen/moeten gebeuren om buitenstaanders binnen te krijgen en geïnteresseerd? Of moet ik dan een ander topic beginnen?

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 22, 2006, 04:46:16 pm »
Laat men eerst maar is de Eredienst in volle luister vieren,tja dan zal er heel wat moeten veranderen .

Over de Heilige Verlosser  Jezus Christus vertellen ,dat doe je door houding ,uitstraling en Hem Jezus Christus dus navolgen,en niet in discussie gaan ,maar zeggen wat je te zeggen hebt ,Hem in alle overtuiging aan bevelen ,je houding moet zo zijn,dat mensen zeggen dat wil ik ook;kortom elke Christen moet een visser van mensen zijn.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 12, 2006, 11:31:55 pm »
Ik vind het vertellen van mensen over Jezus altijd ontzettend spannend en het meest intrigerende wat er is. Al jaren post ik in diverse forums en ik heb mijn christen-zijn nog nooit onder stoelen of banken gestoken. Ook niet op mijn werk, trouwens.

Hoe langer ik hier mee bezig ben, hoe meer ik de onvoorstelbare liefde van God en Jezus voor mensen ben gaan zien. Ja, uiteraard moet je met je leven een getuigenis afleggen en ja je moet ook uitleggen hoe het zit met de bijbel en zonde en vergeving enzo. Maar wat het allereerst komt is gebed. Alleen door gebed kun je alle vooroordelen over mensen loslaten, bijvoorbeeld dat ze zondig zijn of irritant. Pas als je dat kunt loslaten, zoals ook Jezus geen aanzien des persoons had en omging met mensen die in zijn tijd bij wijze het schuim der aarde waren, ga je ook jezelf anders zien.

Doordat je een afhankelijker houding krijgt ten opzichte van God en je meer bewust wordt van wat vergeving inhoudt en wat zonde inhoudt, geeft God je de mogelijkheid om anderen door zijn ogen te zien. Alleen door met Hem te delen wat je denk over anderen, kun je dichter bij ze komen en wordt je leven als vanzelf een getuigenis voor die personen.

Het is een kwestie van benadering.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 13, 2006, 11:17:57 pm »
Ik kom dan uit een hoek waar mijn aandacht meer op God ligt, maar misschien is mijn ervaring dichtbij genoeg om van waarde te kunnen zijn. Ik onderschrijf exact sacerdos zijn instelling. Ik denk dat mensen de kerk in zullen komen rennen als ze denken God daar te zullen vinden en het idee hebben dat als wij over God praten we het hebben over dat wat ze zelf ook ervaren als God.

Op sommige momenten kun je iets betekenen voor mensen. Help ze dan zonder te spreken over je geloof. In sommige gesprekken kun je een deel van je geloof laten zien zonder specifiek te noemen wie wat en waar. Laat zien welke voordelen je van je geloof hebt. En als mensen vragen over je geloof kun je het delen. Maar begin met dat deel wat ze nodig hebben wat ze kan helpen zodat ze er in eerste instantie direct voordeel uit hebben. Als je weet dat iets werkt accepteer je sneller wat je er niet leuk aan vindt.