Ik werd laatst geattendeerd op dit artikel:
http://www.labri.nl/lev%209.2/introspectie.pdf over de gevaren van introspectie.
Ik had zojuist net een ander interessant artikel gelezen
http://www.gestalt.demon..../ingeleverde%20thesis.pdf en er vielen mij heel veel raakvlakken op. Zoveel, dat ik er eigenlijk op het moment mee zit dat de schrijver van dit tweedde artikel (wees gewaarschuwd, het is nogal een uitgebreid artikel, je moet wel liefhebber zijn van zulke materie..) die misschien helemaal geen chisten is, mij veel christelijker overkomt dan Andrew Fellows. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik sta open voor correctie en dat is onder andere ook de reden dat ik het hier plaats.
Om jullie de gelegenheid te geven te reageren zonder eerst heel veel te moeten lezen geef ik wat citaten van het eerste artikel en wat indrukken van het tweedde:
Even wat citaten uit dit artikel:
quote:
Introspectie is eigenlijk mentale masturbatie.
Het heeft als gevolg:
quote:
niet meer reageren op de werkelijkheid buiten ons.
En dat is niet goed.
quote:
We moeten ons dus verbinden met de werkelijkheid buiten ons.
quote:
Dat is gezond menselijk leven.
quote:
We worden alleen ons ware zelf als we verbonden zijn met wat echt is.
Iemand die aan introspectie doet kent geen intimiteit. Alleen schijnintimiteit. Wat we dan doen is:
quote:
anderen uitzuigen om onszelf als echt te ervaren.
quote:
Zoiemand kan de ander niet zien als los van zichzelf.
quote:
De wereld is voor hen niet groter dan wat zij analyseren kunnen.
Wat moeten we doen?
quote:
Allereerst moeten we gehoor geven aan de oproep om lief te hebben.
We moeten verder leren in stilte naar onszelf te kijken in de tegenwoordigheid van een Ander.
We moeten gehoorzamen, gehoorzamen aan Gods wet die boven onszelf uitstijgt helpt goed tegen introspectie.
Tot zover het artikel van Andrew Fellows.
Ik zou hiernaast ter vergelijking heel graag een samenvatting willen geven van het artikel waar ik naar verwees. Ik doe dat misschien nog wel, maar het is wat veel voor nu. Dat is dus bij mijn weten geen christelijke schrijver (misschien ook wel?), maar als christen heb ik zoveel meer aan dat artikel.
Hij schrijft met veel 'erbarmen' over mensen met een borderlinestructuur. (Iemand met zo'n structuur hoeft nog geen borderline stoornis te krijgen, maar het kan wel, en er zijn meer mensen met een borderline structuur dan wij vaak denken) Er is dan iets misgegaan in het bevestigd worden als mens in je babytijd. Het is normaal dat een moeder op haar kind reageert. Met kijken, gelaatsuitdrukking en geluidjes. Daardoor kan een kind (al heel vroeg zijn de laatste 'ontdekkingen') leren dat hij zelf iemand is. Dat hij een betekenisvol iemand in de wereld is. Het gaat mis als de moeder afwezig is (letterlijk). Als de moeder alleen zichzelf wil zien. Of als de moeder zelf niet iemand kan zijn (hier zijn mooiere termen voor, maar ik heb nogal eens de neiging om de dingen zo simpel mogelijk te verwoorden) en alleen het kind ziet. Dan leert het kind ook niet zichzelf onderscheiden van de ander.
Als er zo dus niet iets ontwikkeld is wat normaal ontwikkeld hoort te worden, is zo iemand in het leven doelloos. Zo iemand kan wel doelen hebben, maar hij kan er zelf niet bovenuitstijgen. Hij wòrdt zijn denken. Of hij wòrdt zijn gevoelens. Of zijn activisme. En dat herken ik dan weer heel erg in het eerste artikel.
En misschien lees ik het verkeerd, maar ik proef daar geen erbarmen. Wel dat je dan als mens heel veel moet. Ik heb het woord moeten in de citaten niet vetgedrukt, ik wilde niet teveel mijn gevoel erin leggen, maar zo voelde ik het wel.
Terwijl deze schrijver, hij is zelf therapeut, benadrukt dat je als therapeut er voor zo iemand vooral moet zijn. Je moet een band aan willen gaan met zo iemand die wel wil, maar niet uit zichzelf kàn ontsnappen. Je moet zo iemand veiligheid bieden en ruimte geven om te ontdekken dat hijzelf ook iemand is. En verantwoordelijkheid kan gaan nemen voor zijn eigen leven. Hij noemt daarbij vaak het woord liefde. Maar dat begint bij de therapeut.
En dan terug naar het eerste artikel (sorry ik ben op dreef) Ik lees één keer over liefhebben. Het is dan een òproep aan zo'n persoon die teveel in zichzelf zit... Wel wordt gezegd dat de oproep van God zelf uitgaat. Maar niet, dat mis ik heel erg, dat God zelf met zijn liefde, die Hij heeft laten zien in zijn Zoon, een mens met onze gevoelens, eerst ons lief heeft gehad. Een volmaakte therapeut en meer nog dan dat.
Nou ja, dit komt misschien wat bombastisch over. Maar dit is op het moment gewoon waar ik tegenaanloop in dat artikel. Waarvan ik wel erken dat het z'n nut heeft in het wakkerschudden van ons. Maar waarin ik nog niet zie hoe het ons 'de dag doorhelpt'...