Ik had Elle beloofd om te laten zien dat G’d gemanipuleerd wordt.
Als je G’d in de Natuur herkent, hoef ik eigenlijk al niks uit te leggen, we doen niets anders dan knutselen en sleutelen en genetisch manipuleren. De Friese troubadour Piter Wilkens zegt dat in een lied: We graven diep in Haar ziel. Dat is dus de ziel van Moeder Aarde, tot schade van onszelf, maar we zijn er blind voor geworden.
Nu de geestelijke zaken.
Jezus zei:
Matteüs 10
29 Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader.
Dus zonder de Vader, zonder G’d, kan niemand iets doen. De Vader is er ALTIJD bij betrokken. Maar is G’d vrij om te doen wat Hij wil?
Job 2: 1 Op zekere dag kwamen de zonen Gods om zich voor de HERE te stellen, en onder hen kwam ook de satan om zich voor de HERE te stellen. 2 En de HERE zeide tot de satan: Vanwaar komt gij? En de satan antwoordde de HERE: Van een zwerftocht over de aarde, die ik doorkruist heb. 3 Toen zeide de HERE tot de satan: Hebt gij ook acht geslagen op mijn knecht Job? Want niemand op aarde is als hij, zó vroom en oprecht, godvrezend en wijkende van het kwaad. En nog volhardt hij in zijn vroomheid, hoewel gij Mij tegen hem hebt opgezet om hem, zonder oorzaak, in het verderf te storten.
G’d vind geen kwaad in Job. Waarom stort Hij dan, op bevel van satan, Job in het verderf? Wel, kennelijk kun je G’d sturen door Hem ergens van te overtuigen. En blijkbaar heeft de satan met zijn aanhangers een dusdanige invloed dat zelfs G’d voor zijn kromme redeneringen moet zwichten. In de hemel gelden dus, eenvoudig gezegd: de meeste stemmen tellen. Of de wie de grootste mond heeft, krijgt zijn of haar gelijk. En dat het een kromme redenering was, dat zei G’d al: zonder oorzaak.
Maar er wordt niet naar G’d geluisterd, en als ze dat Boven niet doen, hoe zit het dan beneden? Wel, kijk om je heen: exact hetzelfde. Dus hoe het in de hemel is, valt af te lezen hier op aarde.
En hoe wordt er in de hemel beslist om iemand om te brengen?
1 Kon 22:19 (Micha) zeide: Daarom, hoor het woord des HEREN. Ik zag de HERE op zijn troon zitten, terwijl het ganse heer des hemels aan zijn rechter- en aan zijn linkerhand stond. 20 En de HERE zeide: wie zal Achab verleiden, zodat hij optrekt en sneuvelt te Ramot in Gilead? De een zeide dit en de ander dat. 21 Toen trad er een geest naar voren en stelde zich voor de HERE en zeide: ik zal hem verleiden. De HERE vroeg hem: waarmede? 22 Hij antwoordde: ik zal heengaan en een leugengeest worden in de mond van al zijn profeten. Toen zeide Hij: gij moet hem verleiden, en gij zult er ook toe in staat zijn; ga heen en doe het.
En hier neemt G’d Zelf het initiatief en vraagt om raad hoe Achab omgebracht moet worden. Hoe kan dit? Wie stuurt G’d om een boodschap? Wel, omdat ik me enigszins in Kabbala en Zohar heb verdiept, denk ik dat antwoord te weten.
Volgens de Zohar ( joodse Schriftstudie ) wordt Boven ( de hemel dus ) aangestuurd door beneden. Dus als hier beneden iemand het plan opvat om zijn buurman te vermoorden, dan wordt dat gevolgd door een beraadslaging Boven. Even simpel gezegd: gaan We dit toestaan of niet? Volgt er geen permissie van G’d, dan gaat het niet door. Maar we hebben al gezien dat G’d valse adviseurs om zich heen heeft, dus de gevolgen laten zich raden.
Trek nu zelf je conclusies. De mijne is: de Leugen regeert, dus we moeten doen wat Jezus zei:
Mat 10
16 Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven; weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven.
Mvg. < Pier >
P.S. En wie is Jezus? Zoals Nunc het formuleerde: de Wijsheid van G'd, vind ik mooi gevonden. De Wijsheid van G'd is de Weg, de Waarheid en leidt ten Leven. En zit die wijsheid steeds maar in 1 persoon, bv Jezus? Nee, natuurlijk niet. Ieder mens heeft de geest van G'd in zich en Hem direkt bij de hand. Geloof dit, pas het toe, en je zult het ervaren. En dan heeft Jezus even rust, we doen het dan zelf, kan Hij Zijn wonden en striemen en alle andere klappen die Hij heeft gekregen, verwerken.
Want staan we daar wel eens bij stil? Jezus heef alles volbracht, ja leuk he? Maar bestaan er dan Boven geen trauma's? Geen Hartepijn? Ik denk zeker van wel.
Genesis 6
5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart.
Hier is het G'd, die met pijn in Zijn hart alles wat met zoveel zorg en moeite opgebouwd was, moet vernietigen. Moest dat echter wel? Of had er, met andere adviezen, ook een betere weg gekozen kunnen worden? Ik weet dat niet, maar dat G'd toen en nu Lijdt, is zeker. G'd is de Lijdende Knecht, ja je leest het goed: Knecht. Hij staat immers altijd klaar om te dienen, te vergeven, te verbinden, te verzorgen, te onderhouden.
En Hij was ook moe na de Schepping, maakte daar een speciale dag voor, en wij weten niet
eens hoe we met die dag om moeten gaan.
Openbaringen 3
Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods: 15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet! 16 Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen. 17 Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, 18 raad Ik u aan van Mij te kopen goud, dat in het vuur gelouterd is, opdat gij rijk moogt worden, en witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde; en ogenzalf om uw oogleden te bestrijken, opdat gij zien moogt. 19 Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u.
Dit gaat dus over ons, wij 'gelovigen' die al eeuwenlang het zo goed denken te weten. Maar de 'wereld' heeft De Wijsheden van G'd beter aangevoeld en begrepen dan wij:
Wie goed doet, goed ontmoet
Een oogje dichtknijpen
Met de hand over het hart strijken
Visserslatijn
Gewone mensen begrijpen niks van Latijn: mooie en dure woorden, maar voelen het op hun klompen aan, als er iets niet klopt. En dat klopt, want iedereen heeft de geest van G'd, als je het maar wilt zien.
Zonder de Wijsheid van G'd gaat deze wereld verloren.