quote:
Nee, want ik denk dat het echte idee achter deze instellingen een combinatie van westers superioriteitsgevoel en totale hypocrisie is.
quote: Dat er een rechterlijke macht is met wereldwijde arm die recht doet als het onwaarschijnlijk is dat het in het land van herkomst te vinden is?
Internationaal "recht" bestaat slechts bij de gratie van de macht. Nationaal recht ook trouwens, maar dat terzijde. Alleen en uitsluitend als de rechterlijke macht werkelijk onafhankelijk is, en haar onafhankelijkheid kan afdwingen, heeft ze enig nut. Binnen een rechtstaat is het daarom van essentieel belang dat géén der machten zodanig dominant is, dat ze zich kan onttrekken aan de andere machten. Met name de wetgevende en de rechterlijke macht dienen, ondanks het feit dat ze geen feitelijke machtsmiddelen hebben, volstrekt zeker te kunnen zijn van het feit dat de uitvoerende macht hen gehoorzaamt, desnoods dat de uitvoerende macht
tegen zichzelf optreedt.
Dit laatste is in het internationale recht een onbestaand fenomeen, en om die reden kan de internationale "gemeenschap" op geen enkele manier een rechtstaat worden genoemd. Pas als de internationale uitvoerende macht, dwz degene die kan beschikken over het geweldsmonopolie, bereid is in alle gevallen op te treden tegen zichzelf als de rechterlijke macht of de wetgevende macht dat wil, krijg je iets wat op een rechtstaat lijkt. Maar een wetgevende macht ontbreekt. Het internationale recht komt tot stand in verdragen tussen uitvoerende machten. En de bereidheid van die uitvoerende machten zich te onderwerpen aan de rechterlijke macht is er gewoon niet.
Overigens, versta me niet verkeerd: ik pleit helemaal niet voor een soort wereld-rechtstaat, dat lijkt me een totaal onrealistisch concept. Maar ik doe dan ook niet mee aan de fantasie-wereld die de Pax Americana ons voorhoudt.
quote: Met die tribunalen is het tot op zekere hoogte logisch om dat door een onpartijdige rechter te laten verlopen: anders krijg je lynchpartijen (Barbertje moet nu eenmaal hangen).
Maar dat is nu precies wat die tribunalen zijn: lynch-partijen.