Auteur Topic: Gemeenteraadsverkiezingen 2006  (gelezen 4115 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gemeenteraadsverkiezingen 2006
« Gepost op: maart 07, 2006, 08:41:50 pm »
Zijn jullie ook zo benieuwd? Ik wel!

Maar ik woon dan ook in Amsterdam. Sinds 4 jaar doet de christenunie daar eindelijk een beetje mee. Voor het stadsdeel Zuid-Oost werd Yvette Lont verkozen. Zij heeft daar de CU een beetje op de kaart gezet. Met een beetje mazzel heeft ze de bewoners verder kunnen mobiliseren: er wonen heel veel christenen in Zuid-Oost die vroeger niet stemden. Wellicht stomen ze daar door naar 2 zetels.

De vorige keer kwam de CU voor de centrale stad naar ik meen zo'n 200 stemmen tekort voor de eerste zetel. Ik hoop dat we nu, met stemmen uit Zuid-Oost erbij, dan toch eindelijk een zetel hebben veroverd. Ik wacht in spanning af!

Overigens heb ik uiteindelijk voor mijn eigen stadsdeel blanco gestemd  :X . CU deed niet mee. 't Ging me toch te ver om GroenLinks te stemmen: ik vind het lastig om de locale standpunten los te zien van het centrale en landelijk programma. En het CDA is in mijn stadsdeel een vreemde gezapige hoop elitaire mensen, die kunnen ook niet op mijn steun rekenen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 07, 2006, 10:56:13 pm »
Hmz... CU heeft wel meer stemmen gekregen. De opkomst was wat beter (50.8%) dan de vorige keer (ongeveer 47.2%). De CU heeft daardoor uiteindelijk 0.2 procent meer stemmen. De 1.5% die behaald is, is erg waarschijnlijk niet genoeg voor een zetel ;(.
De uitslagen voor de deelraden zijn nog niet bekend, helaas.

Wel typisch: maakten we 4 jaar geleden een ruk naar leefbaar rechts, nu heeft Nederland weer ontzettend links gestemd. Met name PvdA en de SP hebben gewonnen, ten koste van CDA, VVD en D66. En leefbaar natuurlijk.

edit: even de juiste gegevens opgezocht...
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2006, 11:07:03 pm door elle »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 07, 2006, 11:16:12 pm »
Er staat nog een aardig artikeltje over de Bijlmer on-line. Verder heeft de CU het sowieso wel aardig gedaan over het algemeen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2006, 12:35:56 am »
In de prachtige gemeente Hellendoorn heeft de CU (vroeger als GPV/RPF)  voor het eerst in de geschiedenis 2 zetels behaald!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2006, 08:29:04 am »
Ik ben blij dat de ruk naar rechts van 4 jaar geleden weer behoorlijk teniet gedaan is. Ik kan vol vertrouwen weer terug naar Rotterdam in afzienbare tijd ;)

/edit: van Aartsen stapt op. Ik heb me enorm aan hem geërgerd de afgelopen campagne. Hij kon echt geen enkele keer normaal reageren op de anderen en zat zelf ook alleen maar op anderen af te geven.
Maar of ik blij ben met zijn aftreden weet ik niet. Een andere fractievoorzitter zal ws een stuk meer kiezers trekken, en daardoor ook over 14 maanden stemmen bij de linkerkant weghalen. En ik hoop juist een keer op een puur links kabinet.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2006, 08:33:53 am door Wybo »
Pinkeltjefan

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2006, 09:37:06 am »

quote:

Wybo schreef op 08 maart 2006 om 08:29:
En ik hoop juist een keer op een puur links kabinet.

Nou, ik niet! Het gaat in Nederland weer als vanouds: als we in de economische dip zitten, is harde (en voor burgers onplezierige) actie en begrotingsdiscipline nodig en die zit nu eenmaal meer aan de rechterkant van het politieke spectrum. Zelden hebben burgers daar echter begrip voor: zij zien alleen hun eigen besteedbaar inkomen.
Vervolgens stemmen burgers uit onvrede over hun eigen situatie op dit moment (dus zonder erover na te denken dat deze ingrepen vooral een investering in een gezonde toekomst zijn) op links, die vervolgens de gevierde jongen kan uithangen door het gespaarde geld en de verbeterde situatie te verbrassen aan allerlei populaire dingen voor de burgers en daarmee dus de zorgvuldig opgebouwde structuur onderuit te schoffelen.
Gelukkig hebben CDA/VVD nog een jaar de tijd om te laten zien dat de verbeterde situatie in Nederland vooral aan hun beleid te danken is en ik hoop dat de burgers hen daarvoor eens een keer belonen!
PS Wat helemaal mooi is, is de winst van de CU !
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2006, 09:56:02 am »
tuurlijk joh, die aanvallen op eenderde van de nederlandse bevolking als onnadenkend en dom beginnen me echt de keel uit te komen onderhand. Rechts is de enige kant die nadenkt, en links denkt alleen aan zich zelf.

Kom toch op zeg. Ik vind dat dit kabinet de zwakkeren in de samenleving in de steek laat. En dan heb ik het niet over de mensen die wel kunnen werken maar het niet doen, maar over de mensen die niet kunnen werken. Als ik kijk naar het vreemdelingenbeleid dan is dat niet hard en rechtvaardig maar alleen hard. Dit zijn voor mij twee zeer essentiele dingen waarom ik weloverwogen op links stem.
Een strak economisch beleid om de economie weer in het zadel te helpen waarbij de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen mag niet meer van rechts. "de zwakkeren moeten zelf hun verantwoordelijkheid nemen." Een uitspraak van de VVD een poos terug (waar ze nog steeds achter staan gezien de uitspraken van van aartsen over de voedselbank de afgelopen weken.)
Dat die zwakkeren dat niet kunnen komt blijkbaar niet bij ze op. Nee wmb heeft dit kabinet gefaald op het punt van de manier van alles weer op de rails te zetten.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2006, 09:56:41 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2006, 09:57:32 am »
Helaas geen enkele winst in Delft voor CU/SGP. Ook geen verlies gelukkig. Met een hoger opkomst percentage betekent dat dus een zeer bescheiden winst in stemmen.

Wat me tegenvalt is dat het grote verlies bij CDA nauwelijks tot winst leidt bij de CU/SGP. Hebben er zoveel christenen linkser gestemd dan de CU?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2006, 10:03:18 am »
@Zijnkind, ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken. Maar persoonlijk vind ik dat de CU te 'aardig' is voor het kabinet. Vanuit mijn optiek moet er een goede actieve oppositie gevoerd worden. En dat doet de CU mijns inziens veel te weinig. Daardoor halen ze weinig winst bij ontevreden CDAers. (En ken ik zelfs een aantal CUers die overstappen.)
Pinkeltjefan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2006, 10:10:42 am »

quote:

Zijnkind schreef op 08 maart 2006 om 09:57:
Wat me tegenvalt is dat het grote verlies bij CDA nauwelijks tot winst leidt bij de CU/SGP.

Waarom zouden dat christenen zijn? Lokaal heeft de christenunie nooit veel terrein prijsgegeven aan de CDA (zoals dat landelijk vaak wel gebeurt, omdat mensen landelijk sneller stemmen voor de macht, en Balkenende de brave gereformeerde jongen ging uithangen). Dus de winst voor CU nu lijkt mij voornamelijk te danken aan mensen die CU stemmen vanwege de standpunten, in plaats vanwege het christelijk gehalte.

Het verlies bij CDA zijn gewoon ontevreden CDA-stemmers. Het CDA is 't slechtst van alle partijen erin geslaagd om 't regenten-imago van zich af te schudden. Waar die stemmen heen zijn gegaan? PvdA, natuurlijk.

quote:

Hebben er zoveel christenen linkser gestemd dan de CU?

Die zullen er wel zijn. In onze deelraad zat geen CU, dus heb ik GL gestemd. Als SP had meegedaan had ik daar zeker een stem op overwogen.

Vergeet niet dat plaatselijke politiek vaak veel minder 'links' en 'rechts' is dan landelijke politiek. Veel mensen stemmen vanwege issues waar ze zelf mee te maken hebben. (Geen weg in mijn achtertuin, minder drempels, meer parkeerplaatsen, weg met die moskee, het zwembad moet blijven, etc.)
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2006, 10:12:26 am door Pooh »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2006, 11:18:13 am »
Ik denk dat de 5 zetels die de peiling van dhr de Hond aan de CU geeft er volgend jaar  gewoon weer 3 zijn. In het  'stemhokje' zullen er vast weer veel stemmers toch op het CDA stemmen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 08, 2006, 11:25:48 am »
Dat denk ik ook, dat zie je overigens ook bij de SP en GL, uiteindelijk wordt het dan toch vaak PvdA. Maar ik kan het me wel goed voorstellen (wat heet, zo ga ik zelf ook stemmen ;) ) Bij de keuze tussen een kleinere partij waar je misschien meer achter staat of een grotere partij met kans op regeringsdeelname waar je ook wel achter staat valt de keuze vaak sneller uit naar regeringsdeelname, omdat je dan tenminste ook meer je doelstellingen kan verwezenlijken.
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 08, 2006, 11:37:35 am »
Ik vind dat het CDA maar bar weinig 'CU-doelstellingen'  weet te realiseren. Ik hoop dat de overtuigd-christelijke CDA-kiezer dat nu eindelijk ook een keer ziet en zorgt voor een grotere en sterkere CU na de volgende kamerverkiezingen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 08, 2006, 11:37:34 am »
Ik denk dat een stem op CDA  dan meer als stem tegen links moet worden gezien dan een steunbetuiging voor het CDA.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 08, 2006, 11:41:10 am »
:)

denk dat je gelijk hebt, 'rechts, maar toch liever geen VVD'. En sowieso heeft het CDA natuurlijk ook gewoon iets van 20 zetels op basis van de 'gewoontestemmers' Waarvan de CU er maar 3 heeft.
Pinkeltjefan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 08, 2006, 11:41:49 am »

quote:

Wybo schreef op 08 maart 2006 om 11:25:
Dat denk ik ook, dat zie je overigens ook bij de SP en GL, uiteindelijk wordt het dan toch vaak PvdA. Maar ik kan het me wel goed voorstellen (wat heet, zo ga ik zelf ook stemmen ;) ) Bij de keuze tussen een kleinere partij waar je misschien meer achter staat of een grotere partij met kans op regeringsdeelname waar je ook wel achter staat valt de keuze vaak sneller uit naar regeringsdeelname, omdat je dan tenminste ook meer je doelstellingen kan verwezenlijken.

Er kan in 14 maanden natuurlijk nog vanalles veranderen, maar op basis van de huidige stand van zaken zou een links kabinet een optie zijn. PvdA-GL-SP(-CU) is niet onwaarschijnlijker dan PvdA-CDA. Ben benieuwd wat dat met 't stemgedrag van CDA/CU twijfelaars doet.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 08, 2006, 11:53:47 am »
Ik denk dat een PvdA - CDA kabinet meer voor de hand ligt dan een links blok. (Zoals eerder gezegd vind ik dat persoonlijk jammer.) PvdA zal in een linkse coalitie teveel de 'middenstememrs' van zich vervreemden en dus 4 jaar later de zure vruchten van een dergelijke constructie plukken vrees ik. Aan de andere kant is het juist de PvdA die in Nijmegen wel de winst heeft weten te pakken. Maar of dat nu een plaatselijk gegeven is of dat die stemmen vanwege de landelijke politiek gegeven zijn is natuurlijk niet te zeggen.
Hoe de CU stemmers dara tegen aan kijken lijkt me ook moeilijk te voorspellen. Aangezien die partij een achterban van links naar rechts heeft. Dus die kan volgens mij uiteindelijk stemmen verliezen aan alle 3 de partijen.

Ik meen me te herinneren van 3 jaar geleden dat de CU toen minder stemmen aan het CDA had verloren als wel aan de andere partijen.
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 08, 2006, 11:58:31 am »

quote:

Wybo schreef op 08 maart 2006 om 11:41:

denk dat je gelijk hebt, 'rechts, maar toch liever geen VVD'. En sowieso heeft het CDA natuurlijk ook gewoon iets van 20 zetels op basis van de 'gewoontestemmers' Waarvan de CU er maar 3 heeft.

Je doet nu (en dat doen wel meer mensen tegenwoordig) alsof 3 het 'standaard' aantal zetels voor de CU is, maar RPF/GPV hebben er gezamenlijk vrijwel altijd 5 gehad. 2002 en 3 waren dus echte uitglijders. Ik hoop dat ze weer omhoog kunnen krabbelen nu.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 08, 2006, 12:10:45 pm »
@Mezza, veel GPVers en RPFers uit mijn omgeving herkennen zich minder in de CU dan in de voorgangers ervan en zijn dus veel minder partijvast dan vroeger. Ik denk dat 5 zetels best wel weer haalbaar is, net als dat het CDA ook veel meer haalt dan die 20 zetels die ik net noemde. Maar dat zijn geen zekere zetels. Dat zijn de zetels waarvoor gewerkt moet worden zeg maar :)
Pinkeltjefan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 08, 2006, 01:00:41 pm »
Tja, met 5 zetels in 2003 had de CU geregeerd ipv D66. CDA-VVD-CU. Of we daar echt blij mee hadden moeten zijn de afgelopen periode? In nederland kijken we toch primair naar ons eigen leventje en dan pas wordt er in het groot gedacht. Dit kabinet zal beter moeten worden in het uitleggen van de noodzaak van de ingrepen en de behaalde resultaten laten zien.

Ik ben wel benieuwd hoe de CU eraan moet werken om bv. Wybo weer als stemmer te winnen.

Ander punt. Er is volgens mij veel naar de landelijke politiek gekeken bij het stemmen. In Delft hebben we al 8 jaar een college met pvda als grootste. Delft is in die tijd een zeer dure stad geworden en er werd veel gemopperd in de lokale pers. Toch is de pvda veel sterker geworden en ook coalitiegenoot vvd heeft nauwelijks verloren. Dat kan ik niet echt rijmen als er werkelijk alleen naar lokale issues is gekeken bij de kiezers.

Waar moet ik de verklaring voor de winst van SP trouwens zoeken? Iig niet bij pvda afvalligen want die zijn er nauwelijks. Allochtonen? Mogelijk door het stemadvies van die allochtone belg?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 08, 2006, 05:03:50 pm »
Yvette Lont is herkozen in de Bijlmer. Nu met 4.1%, dat is 1066 stemmen, tegen 801 4 jaar geleden. Groei dus! En een dikke zetel, want in de Bijlmer zijn er 29 te verdelen. Nu maar hopen dat het niet geheel toe te schrijven is aan het lijstduwersschap van Regina MacNack, die daar enige tijd terug een broodnodige voedselbank is begonnen.

Ik hoop dat de CU de komende tijd zich beter profileert, zodat we over 4 jaar toch een gemeentezetel in de wacht slepen.
Ik zat er in mijn eerste post overigens wel naast: voor de centrale stad heeft de CU ruim 4300 stemmen opgehaald, wat echter te weinig is voor de 6500 voor een zetel. Maar het kan natuurlijk dat ze 4 jaar geleden 200 stemmen tekort hadden voor een eventuele restzetel. Ook nu hebben we iig tekort voor een restzetel.
Nouja, over 4 jaar woon ik hier ook nog wel, dan is er een nieuwe kans.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 08, 2006, 05:10:06 pm »
@Zijnkind: scherp opgemerkt. PvdA is al jaaaaren de grootste partij in Amsterdam. Onder het bewind van de PvdA zijn er diverse religieuze escalaties geweest, zijn er overal gebruikersruimten geopend, zijn er honderden kinderen die met honger naar school gaan, zijn er meer dan ooit voedselbanken nodig. Zo sociaal vaardig zijn ze dus niet gebleken. Wat ze wel bereikt hebben is de privatisatie van het Gemeentelijk VervoersBedrijf :X en de aanleg van de Noord-zuid-metrolijn (alhoewel ik voorstander van dat laatste ben, zou ik denken dat de PvdA liever anders met haar geld omspringt).
Ikzelf hoop toch echt dat christenen steeds meer kunnen gaan betekenen in deze stad.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 08, 2006, 05:57:08 pm »

quote:

elle schreef op 08 maart 2006 om 17:03:
Yvette Lont is herkozen in de Bijlmer. Nu met 4.1%, dat is 1066 stemmen, tegen 801 4 jaar geleden. Groei dus! En een dikke zetel, want in de Bijlmer zijn er 29 te verdelen. Nu maar hopen dat het niet geheel toe te schrijven is aan het lijstduwersschap van Regina MacNack, die daar enige tijd terug een broodnodige voedselbank is begonnen...
Ik zat er in mijn eerste post overigens wel naast: voor de centrale stad heeft de CU ruim 4300 stemmen opgehaald, wat echter te weinig is voor de 6500 voor een zetel. Maar het kan natuurlijk dat ze 4 jaar geleden 200 stemmen tekort hadden voor een eventuele restzetel. Ook nu hebben we iig tekort voor een restzetel...

Een zetel voor de Amsterdamse gemeenteraad is geheel afhankelijk van de opkomst!
Er zijn 45 zetels te verdelen. Er werden 294.303 stemmen uitgebracht. De 'prijs' voor een volle zetel was deze maal dus 6541 stemmen, daar zat de ChristenUnie helaas 2.011 stemmen onder.
De allerlaatste restzetel ging deze maal weg voor 5564 stemmen, naar AA/Groenen.
Ik volgde de Amsterdamse campagne de laatste weken behoorlijk goed, het viel me op dat de CU zich al heel vroeg té rijk rekende. Men was al vanaf de startavond in de Maranathakerk op 18 februari 'in the winning mood'. Een té vroege piek!
Commentatoren 'van buitenaf' zagen die éne zetel doorgaans al niet zitten, er van uitgaande dat de christen-allochtoon óf niet zou komen opdagen óf (zoals veruit de meeste allochthonen) PvdA zou stemmen, hetgeen dus ook gebeurde.

En in de Bijmer? Ja, daar ging idd 4,1 % van de stemmen voor de stadsdeelraad naar de ChristenUnie, echter van de stemmen voor de (stads-)gemeenteraad was het maar krap 3,4%!
Overigens: alle lof voor Joël Voordewind!

En: verkiezingsuitslagen blijven nu eenmaal volstrekt onvoorspelbaar!
Wie had er nu op een CU-zetel gerekend in Eindhoven?
En een tweede zetel in Leiden en in Almere?
En in Delfzijl van 1 op 4?

Maar het ChristenUnie geluid in de Amsterdamse raad zou wel een groot verschil hebben gemaakt t.o.v. alle andere geluiden die daar klinken!!!

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 08, 2006, 09:44:49 pm »
Laat ik als rotterdammer als eerste zeggen dat de uitslag in Rotterdam weer eens in extremen is doorgeslagen.
En beste Wybo, ik weet niet waar jij vertrouwen op baseert. Vertrouwen wat ik in ieder geval nog niet al te veel heb. Jij kijkt door een veel te smalle linkse bril.
De verhoudingen binnen rotterdam zijn volkomen zoek, want in de gemeenteraad wint PVDA maar in de deelgemeenten heeft Leefbaar flink gewonnen.
Want, de reden dat PVDA en SP winnen in Rotterdam, daar is afgezien van een aantal natuurlijke zetels die ze terug hebben gewonnen maar 1 reden voor: Allochtonen.
Om 2 redenen, ten eerste onder allochtonen was de opkomst erg hoog, stukken hoger dan de vorige keer, en ten 2e van de allochtonen stemde 80% op de PVDA en SP.
Want de SP heeft er helemaal niks van gebakken de afgelopen jaren, en komt ineens van 1op 3. De lijsstrekker is een bijzonder kleurloos figuur dus op basis waarvan? Niet vanwege lokale motieven in elk geval.  Die belg van de AEL met zijn stemadvies?(ik weet zn naam niet meer)

En de PVDA? Tsja die hebben onder de allochtonen veel verwachtingen gewekt, en zullen dat waar moeten maken. Ik zou het een sterke prestatie vinden als ze dat over 4 jaar weer voor elkaar krijgen.
4 jaar geleden was de coolsingel een suffe ingeslapen zooi waar vriend Kombrink voor de TV zei, wij als PVDA weten wat goed is voor de mensen. Toen waren zij een regenteske partij die er uberhaupt maar vanuit ging dat ze zouden winnen. CDA en VVD deden dat toen ook.
Na de verkiezingen begrepen CDA/VVD de les maar wat zei Mevr. Kuiper van de PVDA, we hebben niet genoeg duidelijk gemaakt wat we goed hebben gedaan. Dan heb je het dus niet begrepen!! In de loop van 4 jaar heeft de PVDA er wel  van geleerd. Ook het CU raadslid vertelde mij eens dat hem dat wel was opgevallen.

Maar de PVDA had niet genoeg aan z'n lokalen en moest hulp uit den Haag hebben (van Heemst), ondersteund door Wouter Bos. Ze hadden imo helemaal niet zo'n geweldige campagne. Ze bleven veel en veel te veel steken in algemeenheden en kopieerden het onderwerp veiligheid van Leefbaar. (of was het de agent van het jaarverkiezing die ze hadden bedacht?)Een hoop oeverloos geouwehoer maar echte oplossingen voor problemen  hadden ze niet en de verkiezingsfilm van de wapperende roos, tsja ik kan me daar wel in vinden, gezien de uitspraken van redelijk wat rotterdamse pvda'ers de laatste weken. Die draaien dus overal om heen.
Want dat is wat het afgelopen college wel heeft gedaan, helder zijn en problemen aanpakken. Ze hebben fouten gemaakt, maar ook gezorgd voor heel veel goede dingen.
Leefbaar heeft alleen nu de fout gemaakt, om zich veel te veel te focussen op de PVDA en had veel meer de nadruk moeten leggen op hun beleid vind ik.

Wat betreft verhoudingen die zoek zijn:
Voor de PVDA was het beter geweest als ze nu wel hadden gewonnen maar nog niet de grootste waren geworden. Leefbaar heeft door veel zaken de bezem gehaald maar kan zijn werk niet afmaken. PVDA zit nu met een enorm verwachtingspatroon en ik moet nog maar zien of ze dat waarmaken. Door de 2strijd tussen leefbaar en PVDA is de rest verworden tot splintergroepen, dus zal er een coalitie komen maar staan zij er feitelijk alleen voor.
Niet voor niets was van Heemst gisteravond bijzonder vriendelijk in het debat na afloop en liep ie al zo nadrukkelijk te hengelen naar oa het CDA.
Zoals eerder gezegd staan ze dus voor een enorme uitdaging aangezien Leefbaar in de deelgemeenten wel heeft gewonnen, en ze dus de allochtonen vast moeten houden, en ze het dus de komende jaren beter moeten doen dan het afgelopen college dat zn fouten had maar ook heel veel goed heeft gedaan voor de stad.

Want met leefbaar is niet afgerekend. Zij zijn op 14 (dat valt me mee)blijven steken en is dus nog aardig groot en ook over 4 jaar een belangrijke faktor. En als PVDA niet kan voldoen aan hetgeen ze hebben beloofd (en daar vrees ik voor) dan maakt leefbaar ze over 4 jaar af, en slaat alles weer terug naar de andere kant. Dan zegt leefbaar zie je wel. Was leefbaar de grootste gebleven, dan had de PVDA/CDA etc. over 4 jaar definitief met ze af kunnen rekenen.

Ik zag vanavond Bram Peper op tv rijnmond, die z'n oude arrogantie weer terug had, en als ik dat dus zie, dan houd ik mijn hart vast voor de komende 4 jaar, dat zij weer terugvallen in hun oude fouten, en de coolsingel weer een stoffige ondoorzichtige handel wordt.

Maar ik ga er maar mee stoppen, want zo kan ik nog wel een uur doorgaan geloof ik.........

Laterzzzz
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 08, 2006, 09:48:25 pm »
O ja, het verhaal van Another Brick, daar kan ik me wel aardig in vinden.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 08, 2006, 10:31:32 pm »
Mijn vooronderstelling dat de grota massa christen-allochthonen in Amsterdam op de PvdA heeft gestemd, wordt onderbouwd door wat Joël Voordewind vandaag schreef in zijn weblog:

Woensdag 8 maart:  'The day after'….

We hebben het niet gehaald in Amsterdam. Wel weer een winst van ruim 600 stemmen met in totaal 4.330 stemmen, maar nog zo'n 1300 stemmen tekort voor een zetel. Alle kleine partijen zijn weggevaagd en het CDA gehalveerd van 4 naar 2 zetels. De winst ging in Amsterdam naar jawel de PvdA en SP. Toch hebben we goede campagne gevoerd met opmerkelijk veel media-aandacht, zowel van de kranten als radio en tv. Zelfs het 8 uur journaal met 1,8 miljoen kijkers. We hebben in veel kerken ons verhaal mogen vertellen, we hebben in verschillende debatten ons christelijk-sociale boodschap kunnen vertellen en we zijn op allerlei markten actief geweest met folderen. Daar zijn we dankbaar voor.

Al denkende kom ik tot twee voorlopige overwegingen en verklaringen:
1. Ondanks ook het verlies van het CDA (van 4 terug naar 2 zetels), hebben we te weinig winst kunnen boeken. De christenen kunnen dus nog te weinig één stem laten horen of zijn nog te weinig politiek bewust. We merkten vooral bij de witte kerken een grote terughoudendheid om geloof en politiek te mengen, terwijl we in Nederland alleen een functionele scheiding tussen kerk en staat hebben, maar niet tussen geloof en politiek (anders zou de ChristenUnie niet kunnen bestaan).
2. Zuidoost bleef achter met een winst van 200 stemmen. We hadden daar gehoopt op een tweede zetel met 800 stemmen winst, dan hadden we het net kunnen halen in de gemeenteraad. Mijn inschatting is dat de PvdA heel veel christenmigranten in Zuidoost heeft overgehaald om op de PvdA te stemmen. De laatste zaterdag heeft Wouter Bos met de grote PvdA-karavaan vele winkelcentra van Zuidoost aangedaan. De PvdA in Zuidoost heeft ook zijn connecties met de kerken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 08, 2006, 11:21:04 pm »
quote:
drentenaar schreef op 08 maart 2006 om 22:31:
De laatste zaterdag heeft Wouter Bos met de grote PvdA-karavaan vele winkelcentra van Zuidoost aangedaan. De PvdA in Zuidoost heeft ook zijn connecties met de kerken.

Dat is dus niet slim geweest van de CU om daar niet met een prominente actie op te reageren; wat mij betreft met Rouvoet.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 09, 2006, 08:54:25 am »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 08 maart 2006 om 11:58:

[...]

Je doet nu (en dat doen wel meer mensen tegenwoordig) alsof 3 het 'standaard' aantal zetels voor de CU is, maar RPF/GPV hebben er gezamenlijk vrijwel altijd 5 gehad. 2002 en 3 waren dus echte uitglijders.

Enig realisme zou gepast zijn.
Gezamenlijk vijf kamerzetels.
Dat klopt.
Maar nog nooit sámen vijf!
In 1998 haalde de RPF 3 zetels en de GPV er 2. (gezamenlijk 5)
In 2002 de ChristenUnie 4 (exit o.a. Leen van Dijke)
In 2003 de ChristenUnie 3 (exit van Middelkoop).
Tussendoor nog het drama rond Kars Veling beleefd.
Fusie betekent zeker ook: een minder hechte band met de 'nieuwe' partij.
Dus meer 'floating vote'.
Vandaar dat de SGP-aanhang stabieler is!

In het stemhokje kijkt landelijk menigeen toch vooral naar de machtsfactor (CDA).
Dat was nu in Amsterdam niet anders (PvdA).  

Lijsstrekker Joël Voordewind zei al:
'Toen het er op aan kwam, was de portemnonnee belangrijker dan het geloof'.
Dat geldt voor autochtoon én voor allochtoon.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 09, 2006, 09:51:58 am »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 08 maart 2006 om 23:21:

[...]

Dat is dus niet slim geweest van de CU om daar niet met een prominente actie op te reageren; wat mij betreft met Rouvoet.

Een tegenactie zou wellicht verstandig zijn geweest, maar ik denk niet dat Rouvoet er een groot verschil had kunnen maken. Een beetje misschien, maar niet veel. Ik kan me 4 jaar geleden herinneren toen Kars Veling op bezoek kwam: hij deed erg zijn best, maar de kloof tussen bijlmerbewoners en een nederlandse politicus is erg groot. Ik denk niet dat Rouvoet het er beter af zou brengen.
In de bijlmer trek je stemmen met allochtonen: Hanna Belliot, Yvette Lont, Regina MacNack ea. Wat dat betreft is het geen rare zet geweest van de VVD Laetitia Griffith naar Amsterdam te sturen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 09, 2006, 10:27:38 am »
Wouter Bos heeft het daar zaterdag blijkbaar toch ook goed gedaan door veel laatste-moment twijfelaars over de streep te trekken? Die conclusie trek ik tenminste uit het weblog-stukje van Joel Voordewind. Daar moet je dus als CU niet zielig over gaan doen, zij hebben het dus blijkbaar beter/slimmer aangepakt en ik denk dat het goed was geweest als de CU hier een stevige tegen-actie tegenover had gezet op het laatste moment.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2006, 10:27:50 am door Mezzamorpheus »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 09, 2006, 10:31:29 am »
Rouvoet kan niet overal tegelijk zijn...Nederland is groter dan Amsterdam.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 09, 2006, 10:32:48 am »
Er is nogal een verschil tussen het charisma van Bos en Rouvoet. Daarnaast weet ik niet of Bos het verschil heeft gemaakt. Je hebt best kans dat de actie op zich al goed genoeg was om stemmers te trekken. Maar wellicht streelt het de ijdelheid van de mensen in de bijlmer als zo'n landelijke pief de moeite neemt om hen op te zoeken. Ook dan doet Bos meer goed dan Rouvoet.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 09, 2006, 10:33:22 am »
quote:
drentenaar schreef op 09 maart 2006 om 08:54:
Lijsstrekker Joël Voordewind zei al:

Als deze man dat werkelijk gezegd heeft, is dat een grof schandaal, en precies één van de redenen waarom ik nooit op de CU zou willen stemmen. Alsof je, als je gelooft, op geen andere partij dan de CU kunt stemmen. En alsof je portemonnee belangrijker voor je is als je op de PvdA stemt! Walgelijk.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 09, 2006, 10:36:38 am »
Een grof schandaal?  niet zo slim misschien maar een grof schandaal lijkt me wat overdreven.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 09, 2006, 10:37:30 am »
Hoezo walgelijk?
Op sommige punten, zoals drugs- en prostitutiebeleid is de PvdA ronduit pragmatisch. Het gedogen van drugs en prostitutie, het wegstoppen van problemen in gebruikersruimten, da's pragmatisch en kost in verhouding minder dan de problemen op een principiele manier aanpakken.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 09, 2006, 10:47:08 am »
Het gaat mij om de gedachte achter deze uitspraak: ben je gelovig, dan is er maar één optie: CU. En als je PvdA hebt gestemd, ben je blijkbaar egoïstisch geweest, want heb je aan je eigen portemonnee gedacht. Het idee alleen al! Ja sorry hoor, maar ik krijg een rode waas voor mijn ogen van dat soort redeneringen. Dan ga ik termen als 'walgelijk' gebruiken. Niet zo netjes misschien, maar het moet maar even.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 09, 2006, 10:51:10 am »
quote:
Doarsie schreef op 09 maart 2006 om 10:31:
Rouvoet kan niet overal tegelijk zijn...Nederland is groter dan Amsterdam.

De christen-migranten uit Amsterdam waren niet voor niets het speerpunt in de campagne.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 09, 2006, 10:54:01 am »
Ik niet echt een andere reden verzinnen waarom je PvdA zou stemmen en niet op de CU... PvdA en andere linkse partijen zijn weliswaar 'sociaal', maar dat is de CU ook. Voor centraal Amsterdam spelen kwesties als drugs en prostitutie zeker mee, enevnals tot op zekere hoogte kwesties als abortus. Als je als christen toch PvdA stemt, dan ga ik dat iig niet snappen.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 09, 2006, 11:18:47 am »
Nu, dan zal er tussen ons wat dit aangaat een onoverbrugbaar verschil van mening blijven.

Ik kan wél veel redenen verzinnen waarom een christen op de PvdA zou stemmen (ik doe het zelf niet hoor, ik stem CDA). Zo kun je overtuigd aanhanger zijn van het sociaal-democratische gedachtegoed. Of erg onder de indruk zijn van de plaatselijke of landelijke lijsttrekker. Of gevoelig zijn voor het argument van de macht: de PvdA regeert bijna overal, de CU bijna nergens.

Ik kan eveneens talloze redenen verzinnen waarom een christen niet op de CU zou stemmen. Zo kun je allergisch zijn voor 'bijbelse politiek'. Of voor de neiging om te onderscheiden tussen goeie en minder goeie christenen (zie die onzedelijke uitspraak van Voordewind: een goed christen stemt CU). De CU heeft voor mij veel te veel de geur van fundamentalisme, van mensen die haarfijn kunnen aangeven wie een goed gristen en wie een minder goed gristen is, en die precies weten wat een goed gristen moet vinden en wat niet.
Maar ik heb het idee dat ik aan het doordraven ben, dat krijg je van die rode waas, dus ik zal deze tirade afbreken. ;)
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2006, 12:06:35 pm door Fleur »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 09, 2006, 11:40:41 am »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 09 maart 2006 om 10:51:

[...]

De christen-migranten uit Amsterdam waren niet voor niets het speerpunt in de campagne.

In Amsterdam misschien, Hier in Hellendoorn bemoeien we ons niet met Amsterdam....

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 09, 2006, 12:06:57 pm »
Ik citeerde ff 'uit het hoofd' de Amsterdamse ChristenUnielijsttrekker Joël Voordewind.
quote:
drentenaar schreef op 09 maart 2006 om 08:54:
[...]

Daar over rees twijfel en kwamen vragen:
quote:
Fleur schreef op 09 maart 2006 om 10:33:
[...]

Als deze man dat werkelijk gezegd heeft, is dat een grof schandaal, en precies één van de redenen waarom ik nooit op de CU zou willen stemmen. Alsof je, als je gelooft, op geen andere partij dan de CU kunt stemmen. En alsof je portemonnee belangrijker voor je is als je op de PvdA stemt! Walgelijk.

Nog even nagekeken wat Voordewind gisteren nu letterlijk heeft geschreven; wel dit (zijn weblog is te vinden op www.novatv.nl  ) zijn zijn woorden:
'Ik denk dat nog teveel christenmigranten met hun portemonnee stemmen in plaats vanuit hun geloof' .

En om nog ff te reageren op onze dwarse Tukker Doarsie:
quote:
Doarsie schreef op 09 maart 2006 om 11:40:
[...]
Hier in Hellendoorn bemoeien we ons niet met Amsterdam....

1. Als in de dagen van het GPV, het epicentrum van Nederland ligt in Oost-Overijssel!
2. Amsterdam was in de CU-campagne speerpunt! (Daar hoor je de CU-voorlui opeens niet meer over).
De campagne had daar niet moeten starten, maar moeten finishen!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 09, 2006, 12:26:23 pm »
Eigenlijk ben ik 'dwars' tegen  het veel te veel gebruiken  van landelijke politici voor gemeentelijke verkiezingen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 09, 2006, 06:40:37 pm »
In Amersfoort bleef de CU helaas steken op hun huidige 3 zetels, al hadden ze wel een procent meer stemmen. En in Amersfoort zijn ze lekker links, dus kregen ze ook mijn stem, ondanks dat ze indirect instemmen met de stelling, dat de katholieke mis een loochening van Christus' offer en een vervloekte afgoderij zou zijn :P
quote:
another brick schreef op 08 maart 2006 om 09:37:
Gelukkig hebben CDA/VVD nog een jaar de tijd om te laten zien dat de verbeterde situatie in Nederland vooral aan hun beleid te danken is en ik hoop dat de burgers hen daarvoor eens een keer belonen!

De verbeterde situatie aan hun te danken?!? :S De verbeterde situatie, die voor héél veel mensen, die geen geld hebben voor op de beurs, nog helemaal niet voelbaar is, is te danken aan de wereldeconomie. En de Nederlandse economie begint nu eindelijk weer een beetje uit het slop te komen (een hele tijd na die van andere Europese landen), omdat de wereldeconomie nou eenmaal sterker is dan die bangmakerij van het rechtse kabinet, waardoor niemand nog wat durfde te kopen.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2006, 06:41:47 pm door wateengedoe2 »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 09, 2006, 09:24:37 pm »
Gisteren schreef ik:
quote:
drentenaar schreef op 08 maart 2006 om 17:57:
[...]
Een zetel voor de Amsterdamse gemeenteraad is geheel afhankelijk van de opkomst!
De allerlaatste restzetel ging deze maal weg voor 5564 stemmen, naar AA/Groenen.

Zo werd dat dinsdagavond bekend gemaakt.

Maar ach .... hedenavond meldde het Parool:

'De zetel van Amsterdam Anders/De Groenen gaat toch naar GroenLinks.
Volgens voorman Jupijn Haffmans scheelde het achttien stemmen'.

Zo kan het je dus ook vergaan! Feestje bouwen en een dagje later ... de vlag hallfstok!
Dan maar liever de ChristenUnie: daar was het tenminste meteen duidelijk dat er geen zetel in zat!

(Overigens zag Joël Voordewind, blijkens zijn weblog vorige week, AA als een goede bondgenoot op sociaal gebied!)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 10, 2006, 05:47:34 am »
quote:
drentenaar schreef op 09 maart 2006 om 21:24:
'De zetel van Amsterdam Anders/De Groenen gaat toch naar GroenLinks.
Volgens voorman Jupijn Haffmans scheelde het achttien stemmen'.

Zo, da's een minimaal verschil zeg; dan mag je als GL-stemmer in dat gebied toch wel blij zijn dat je gegaan bent ;)
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2006, 05:47:49 am door wateengedoe2 »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 10, 2006, 08:52:50 am »
In Eindhoven was de kiesdeler 1747 stemmen....  De CU kreeg 1747 stemmen

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 10, 2006, 05:56:45 pm »
quote:
elle schreef op 08 maart 2006 om 17:10:
@Zijnkind: scherp opgemerkt. PvdA is al jaaaaren de grootste partij in Amsterdam. Onder het bewind van de PvdA zijn er diverse religieuze escalaties geweest, zijn er overal gebruikersruimten geopend, zijn er honderden kinderen die met honger naar school gaan, zijn er meer dan ooit voedselbanken nodig. Zo sociaal vaardig zijn ze dus niet gebleken. Wat ze wel bereikt hebben is de privatisatie van het Gemeentelijk VervoersBedrijf :X en de aanleg van de Noord-zuid-metrolijn (alhoewel ik voorstander van dat laatste ben, zou ik denken dat de PvdA liever anders met haar geld omspringt).
Ikzelf hoop toch echt dat christenen steeds meer kunnen gaan betekenen in deze stad.

Beste Elle,

de oorzaak van voedselbanken is landelijk beleid, niet het lokale. De gemeente Amsterdam heeft onder PvdA-leiding het budget voor bijzonder bijstand juist verhoogd. Al kun je natuurlijk vinden dat de stad nog meer moet doen om voedselbanken te voorkomen.
Tegen de privatisering van het GVB heeft Amsterdam zich na het referendum altijd verzet, maar wegens landelijke regelgeving (die weer gebaseerd is op Europese regelgeving) is de privatisering van het GVB niet tegen te houden.
En om de diverse religieuze escalaties de PvdA aan te wrijven, gaat wel erg ver. Het is juist aan Cohen en Aboutaleb te danken dat de tegenstellingen in Adam minder groot zijn dan in Rdam.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 12, 2006, 07:59:17 pm »
quote:
josef schreef op 10 maart 2006 om 17:56:
[...]

En om de diverse religieuze escalaties de PvdA aan te wrijven, gaat wel erg ver. Het is juist aan Cohen en Aboutaleb te danken dat de tegenstellingen in Adam minder groot zijn dan in Rdam.

Opvallend vind ik ook wat CU-lijsttrekker Joël Voordewind in zijn weblog schreef:
quote:
[message=218583,noline]
De PvdA in Zuidoost heeft ook zijn connecties met de kerken.

De CU is dus niet de enige die investeert in contacten met kerken!!!!

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 12, 2006, 10:23:21 pm »
Hoe uitermate ongewis is des kiezers gunst (of hoe onbetrouwbaar zijn 'polls').

N.a.v. de gemeenteraadsverkiezingen werd de aanhang van de CU (liefst 41 raadszetels winst!) gepeild op 5 royale kamerzetels.
Die van de PvdA op 49.
Dat was dus op dinsdag 7 maart j.l.

Dan ... de Politieke Barometer van NOVA op vrijdag 10 maart, drie dagen later.
De ChristenUnie staat (stabiel!) op 3 kamerzetels,
de PvdA krijgt er liefst 60!
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2006, 10:24:12 pm door drentenaar »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 12, 2006, 10:52:17 pm »
De hond kwam vandaag al met heel andere cijfers.