Auteur Topic: Scheidbrief herinvoeren? (Afsplitsing)  (gelezen 1148 keer)

bert

• Bekijk profiel
Scheidbrief herinvoeren? (Afsplitsing)
« Gepost op: maart 10, 2006, 11:53:52 pm »
Modbreak:
Dit topic is een afsplitsing van Echtscheiding (Synodestandpunten) Hier kan verder gediscuseerd worden over de scheidbrieven en of ze ook nu weer een rol kunnen/moeten spelen.

quote:

Bert schreef eerder:
Ik lees net een uitleg over de scheidbrief:

Marcus 10: 5
Gisteren zagen we dat Jezus met een vraag over echtscheiding op de proef werd gesteld. Is Hij het eens met de ‘vrijzinnige’ richting die om ieder wissewasje toestaat een vrouw weg te sturen? Of gaat Hij mee met de strenge richting die alleen maar echtscheiding toestond als er sprake was van echtelijke ontrouw?
In dit geval wordt de scheidbrief ter sprake gebracht. De achtergrond van die brief was dat een weggezonden vrouw werd beschermd. Men heeft dergelijke brieven uit die tijd teruggevonden. In die brieven werden alle zaken rondom de scheiding keurig geregeld. Zo kreeg de betrokken vrouw die weggestuurd werd alle bezittingen mee die zij in het huwelijk had ingebracht. En daarbij werd zelfs rekening gehouden met de waardevermindering: die werd dan ook nog gecompenseerd. Kortom, de vrouw mocht in ieder geval materieel geen schade lijden aan het feit dat haar man haar niet meer wilde!
Bovendien verklaarde de ex-echtgenoot dat zij elke Joodse man mocht trouwen die haar aanstond. En mocht door de een of andere manier dit document verloren gaan, dan kon ze altijd bij haar ex-echtgenoot om een nieuw exemplaar vragen. De echtgenoot als gentlemen.
Maar Jezus maakt duidelijk welke achtergrond deze bepaling heeft: de hardheid van uw hart. Van de beide kwaden werd dan maar het minst kwade gekozen. Maar het blijft kwaad, zegt Jezus. Want de Here God heeft het niet op deze manier bedoeld.
Het is goudeerlijk dat vandaag ook maar tegen elkaar te zeggen.

Vertaald naar vandaag: als je scheidt zorg dan voor goede afspraken. Zorg ervoor dat de partner op allerlei wijze wordt ondersteund: ook daarin kun je liefde betonen, ook al zal het soms voelen als een vorm van liefhebben van je vijand. Maar dat is ook een goddelijk gebod.

Toch nog even het laatste benadrukken:

In de synodestandpunten mis ik aandacht voor aspecten die te maken hebben met hoe om te gaan als de scheiding een feit is.

Het is prima om aandacht te hebben voor preventie van echtscheiding (applaus, een verplichte marriage course sta ik helemaal achter) en hoe kerkelijkrechtelijk om te gaan met een echtscheiding, maar hoe pastorale zorg gegeven kan worden na de scheiding, psychologische hulp, juridische hulp, hoe om te gaan met omgangregelingen, hoe om te gaan met financiele regelingen, eventueel zelfs bijstand van de diakonie, ik lees niets van dat alles. Ik merk ook erg veel schroom op dat gebied.

Nu voelt het vaak als: tja, als je willens en wetens de fout in gaat, zit je ook zelf maar op de blaren, moet je van ons ook maar niets verwachten.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2006, 12:47:25 pm door Zijnkind »
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2006, 12:49:19 am »
Vind dit wel erg zwart-wit gesteld en absoluut niet mijn ervaring!
Natuurlijk is er in het begin de reactie dat scheiden niet goed is...
Maar in de gesprekken komt vervolgens het verhaal en dan groei je met elkaar ook naar een situatie van begrip en vergeving.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2006, 10:06:57 am »
Bijvoorbeeld het gegeven dat ik mijn ex zou moeten vergeven dat zij bij mij is weggegaan is nog nooit in een ambtelijk of broederlijk gesprek ter sprake gekomen.

Dit is een heel moeilijk aspect van het omgaan met mijn scheiding waar ik mezelf zeker bewust van ben. Ik zal de synodestukken eens specifiek hierop doorlezen, het is inderdaad een wezenlijk aspect.

Ik ben blij dat jij een andere ervaring hiermee hebt, ik hoop ook dat menigeen die ervaring heeft. Het gaat mij om de juiste aandacht hiervoor in "regelgeving" en "zorgplannen".

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2006, 11:43:21 am »

quote:

bert schreef op 10 maart 2006 om 23:53:
(...)

In de synodestandpunten mis ik aandacht voor aspecten die te maken hebben met hoe om te gaan als de scheiding een feit is.

(...)
Volgens mij komt dat door wat je hier op het forum ook ziet: scheiding van leer en praktijk. De synode hoort de juiste leer te verdedigen. De praktijk is echter iets voor een kerkeraad: die moeten bekijken hoe de leer op een situatie wordt toegepast. De synode zegt hoe het zit, maar geeft vervolgens ook veel verantwoordelijkheid aan de kerkenraad bij het uitvoeren van de leer. offtopic:(Dat zie je bijvoorbeeld bij de gezangenkwestie: de synode heeft bepaald volgens welke richtlijn een gezang geschikt is voor de eredienst. Zij heeft zelfs een lijst samengesteld. Maar toch geeft zij aan een kerkenraad de mogelijkheid om zelf die richtlijn op andere gezangen te hanteren en goed te keuren. De 90 gezangen ea zijn dus niet inperkend bedoeld, maar als startvoorraad.)
Dit is een discussie in GL, hier wordt bediscussieerd wat de gereformeerde leer is of zou moeten zijn. In CZDP kan men bediscussieren hoe je met een echtscheiding om zou moeten gaan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2006, 11:53:19 am »
Begrijp ik. Toch lijkt mij het onderscheid te zwart/wit.

Om het eens zo te stellen: In geval van een echtscheiding is de kerkenraad verantwoordelijk voor de scheidbrief. In het geval van hertrouwen in de kerk moet er gekoken worden naar de scheidbrief.

De synode zou dan moeten invullen wat er in de scheidbrief moet komen te staan en hoe bij hertrouwen de bepalingen in de scheidbrief kunnen worden getoetst. In die toetsing hoort dan ook een onderdeel te staan over "vergeving".

Daarnaast hoort er een handreiking te komen over hoe pastoraal het rouwproces, want dat is het altijd, kan worden begeleid.

Mijn stelling is dat de verantwoordelijkheid voor echtscheiding niet alleen maar bij de scheidende partijen ligt.

Ons probleem vandaag is de onduidelijkheid die er is omdat er geen sprake meer is van scheidbrieven.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2006, 12:40:35 pm »
Ik ben van mening dat er voor vrouwen al veel geregeld is in de seculiere wereld. Misschien wel TE veel. Ik ben nog altijd verbaasd over hoe makkelijk mijn ex kon weglopen en daarbij beloond werd met de kinderen, een inkomen en allerlei rechten. Ik heb noodgedwongen een advocaat moeten nemen (werd gedaagd door de ex) om niet helemaal geplukt te worden. Die advocaat wilde me niet eens de illusie geven dat je als vader nog een kans maakte op je kinderen (alleen als de moeder overduidelijk niet functioneerde of als de vader al meer dan 50% van de verzorging op zich nam tijdens het huwelijk. Ook dan een zeer kleine kans trouwens). Zelfde voor de financieële kant. Ik wilde uiteraard mijn deel voor de kinderen betalen. Maar als mijn inkomen genoeg was geweest had ik ook voor mijn ex moeten betalen en haar stap daarmee nog belonen ook. Zo wordt het wel heel aantrekkelijk als je niet zoveel om je man meer geeft om hem te verlaten.

Voor alle duidelijkheid. Los van mijn persoonlijke ervaringen vind ik het natuurlijk wel goed dat er opvang voor vrouwen is. Bij misbruik en/of andere grove ellende moeten ze zich kunnen redden.

Om terug te komen op de OT-scheidbrieven... Ik neem aan dat het alleen kon als de man de vrouw wegstuurde? Vrouwen die de man verlieten hadden geen rechten?
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2006, 03:56:29 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2006, 09:32:03 am »
Volgens mij kon de vrouw haar man ook niet wegzenden?
Alles werd gedaan vanuit de man. Toch?

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2006, 12:35:41 am »

quote:

joepie schreef op 22 maart 2006 om 09:32:
Volgens mij kon de vrouw haar man ook niet wegzenden?
Alles werd gedaan vanuit de man. Toch?
Daar gaat het niet om, er wordt nu gekeken naar de huidige problematiek vwb echtscheiding e/o hertrouwen.
Er wordt dan gekeken naar echtscheiding, niet of de vrouw de man verlaat of andersom.
De kerkenraad meet met dezelfde lat, als het gaat om besluitvorming.
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2006, 12:42:08 am »
Observer, het gaat in dit topic over de OT-scheidbrief en of die (in een nieuwe vorm) gewenst is in deze tijd. Joepie reageerde op mijn eerdere post met een vraag over de scheidingspraktijk in het OT. En volgens mij maakte het in het OT wel degelijk uit of je man of vrouw was. Niet dat de 1 slechter behandeld mocht worden maar wel anders. Iets dat tegenwoordig nauwelijks anders is.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.