Auteur Topic: Kabbalisme goed of slecht?  (gelezen 7047 keer)

Eliazer

• Bekijk profiel
Kabbalisme goed of slecht?
« Gepost op: maart 12, 2006, 01:02:42 am »
In veel kringen wordt nogal negatief gesproken oven Kabbalisme als zijnde occult?
Zelf heb ik hier geen negatieve ervaringen over, wie kan mij vertellen wat er occult aan is en op welke grond dat bijbels aantoonbaar is?

Madonna heeft al een huis gekocht op de Heilige plaats!
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2006, 01:39:02 am door Eliazer »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2006, 12:55:12 pm »
Ik  houd niet van kabaal.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2006, 12:55:26 pm door Doarsie »

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 12, 2006, 11:03:05 pm »
In de eerste oogopslag dacht ik dat er "kannibalisme" stond... dat vind ik natuurlijk slecht. Maar ik heb geen idee wat Kabbalisme is. Volgens de Dikke Van Dale is een kabbalist "iem. die de kabbala beoefent". En dan...

kab·ba·la (de ~)
1 mystieke getalsleer van de joden in de middeleeuwen

Getalsleer is tof, en de Joden waren in de middeleeuwen ook wel tof, dus het enige probleem kan hem in het "mystieke" zitten. Om er verder maar niet om heen te draaien, meer dan deze omschrijving weet ik er niet van. Dus kan ik niet beoordelen of het goed of slecht is. Misschien zou je er iets meer over kunnen vertellen?

Even een zijstapje.... ken je de Bijbel Code? Dat is echt een intrigerend boek  ;)
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 12, 2006, 11:17:40 pm »
Popstar Madonna is een fervent kabbaliste!!!

Ze heeft dan ook regelmatig en veelvuldig contact met rabbijnen van deze richting.

Of die daar ook blij mee zijn?  ;)
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2006, 11:18:14 pm door drentenaar »

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2006, 12:25:34 am »

quote:

Thom schreef op 12 maart 2006 om 23:03:
In de eerste oogopslag dacht ik dat er "kannibalisme" stond... dat vind ik natuurlijk slecht. Maar ik heb geen idee wat Kabbalisme is. Volgens de Dikke Van Dale is een kabbalist "iem. die de kabbala beoefent". En dan...

kab·ba·la (de ~)
1 mystieke getalsleer van de joden in de middeleeuwen

Getalsleer is tof, en de Joden waren in de middeleeuwen ook wel tof, dus het enige probleem kan hem in het "mystieke" zitten. Om er verder maar niet om heen te draaien, meer dan deze omschrijving weet ik er niet van. Dus kan ik niet beoordelen of het goed of slecht is. Misschien zou je er iets meer over kunnen vertellen?

Even een zijstapje.... ken je de Bijbel Code? Dat is echt een intrigerend boek  ;)
De Bijbelcode van Da Vinci heb ik nog niet gelezen, maar zijn schilderkunst ken ik wel!

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2006, 12:26:55 am »

quote:

Goed lezen en begrijpen is geen zonde!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2006, 09:37:57 am »
Er zit wel getalssymboliek in de bijbel en we hebben ons wel eens verdiept in Weinreb die hier ook mee bezig was. Je kunt er een heleboel van leren - tot op zekere hoogte. Want wat de mystiek betreft gaat het dan te ver en wordt er van alles aan opgehangen wat mijns in ziens niet de bijbelse boodschap is - ook niet de Joods boodschap.
Weinreb ging ook zover dat hij perfect kon uitleggen aan de hand van het Mattheusevangelie waarom Jezus de Messias moest zijn/was. Alleen hij geloofde toch niet in Hem.
En uiteindelijk kwam hij uit op alverzoening: iedereen wordt uiteindelijk behouden.
En zover wil ik niet gaan. :)

Kabbala is de Joodse mystiek en hier heb ik een kort citaat over kabbala, hier toegespitst  op Adam en hoe we weer geoddelijk kunnen worden:

quote:

De grond-ideeën van de Kabbala komen overeen met die van andere esoterische tradities. De tegenstellingen in de Godheid weerspiegelen zich in de hele kosmos en ook in ons. De mens is een microkosmos, die een weerspiegeling is van de macrokosmos (God en het heelal). In onze wereld, die aanvankelijk een perfect evenbeeld van de goddelijke wereld vormde, is een breuk gekomen, waardoor Adam zijn androgyne karakter verloor, zo leert de Kabbala. Door herstel van de oorspronkelijke harmonische eenheid kan de goddelijke energie weer in ons neerstromen, d.w.z. het innerlijk dynamische leven van de Godheid, zoals zich dat weerspiegelt in de hele kosmos. Uit "Joodse mystiek" van J.H. Laenen, blz.48-88.
Kabbala goed of slecht?: slecht.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2006, 09:38:34 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2006, 09:39:47 am »
Als Madonna er aan doet kan er niet veel goeds aan zitten  :9

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 13, 2006, 10:54:48 pm »
Die alverzoenings leer bevalt mij dan weer wel. :) En het citaat waar P&A zich tegen afzet, zegt wat mij betreft exact hetzelfde. Hoe kun je de zonde overstijgen en weer terug bij God komen. Dat doen ze dan weer wel een stukje ingewikkelder dan Jezus zijn uitleg van de situatie.

Ook denk ik is voor die mensen denk ik het probleem dat kaballah niet in isolement bestaat. Je komt al gauw in een hele dosis occulte joodse mystiek terecht. Veel magiers gebruiken kaballah als onderdeel van hun occulte leer.

Ik sta er persoonlijk niet negatief tegenover. De schrijvers van het oude testament ook niet. Dus het hangt er een beetje van af waar je je waarden legt. Either way staat God centraal. En ik ben iemand die dan al snel zijn "OK" stempeltje zet.  Ik heb het ook een korte periode bestudeerd, voor mij was het gewoon te complex en het stond wat mij betreft in geen verhouding tot mijn ervaring van de wereld. Ik zag het nut er dus snel niet meer van in en ben er mee opgehouden. Misschien kom ik er ooit op terug, maar op dit moment zie ik dat niet gebeuren.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2006, 11:10:30 pm »
Op een site over `kabbala` (www.boudicca.de) vond ik o.a. de volgende informatie:

quote:

De vier kabbalistische werelden

Nog een belangrijke indeling om meer over de levensboom te leren. Voor de duidelijkheid eerst even de afbeelding:

De boom des levens en de vier werelden.

De vier werelden zijn:

- Aziluth, de archetypische wereld (Kether)
- Beriah, de scheppende wereld (Chockmah en Binah)
- Jezirah, de vormgevende wereld (Chesed tot Jesod)
- Assiah, de materiele wereld (Malkuth)

De plaats van mythologie op de levensboom

Vaak worden de Goden en Godinnen van heidense pantheons in de 'vakjes' van de tien sefirot ingedeeld, en men steunt daarbij vooral astrologische correspondeties, omdat de astrologie een tamelijk universele taal 'spreekt', omdat alle mensen dezelfde planeten zien.

Het heelal wordt aan Kether toegeschreven, de zodiak aan Chockma, de zeven klassieke planeten aan de darop volgende sefira en de aarde tenslotte aan Malkuth.

Vanuit deze indeling kan men iedere God, die met Saturnus in verband wordt gebracht, bij Binah onderbrengen, en ook iedere Godin, die als 'oermoeder' gezien wordt.
De bovenste driehoek (Kether, Chockma en Binah) herbergt ook de oude Goden, die in elk pantheon als de voorgangers van de daar vereerde goden gezien worden. De oude griekse god Chronos b.v. heeft hier z'n plaats.
Alle maangodinnen horen bij Jesod, de oorlogsgoden worden bij Geburah ondergebracht, en de liefdesgodinnen bij Netzach.
De Goden, die de mensen nieuwe kennis en weten brachten, b.v. Thoth en Hermes, staan in relatie tot Hod, en Goden die zich opofferden, of als verlosser optraden, passen bij Tipheret.
Met behulp van dit systeem kunnen we dus de pantheons sorteren, symbolen met elkaar vergelijken en ze ook verklaren.

Belangrijk blijft ook hier, dat de boom des levens niet als de ultieme filosofische wijsheid wordt gezien, maar als een universele kaartenbak, als een machtig instrument van de geest. Hiervan moet men zich bij het bestuderen en gebruiken van de praktische kabbala voortdurend bewust zijn; dus ook, wanner men zich verdiept in hier niet besproken aspecten, zoals b.v. de kabbala in de magie.
Het bovenstaande is volkomen in strijd met het fundamentele joodse geloof, verwoord in (Sjema Jisraeel) Deut. 6

quote:

De HEER is de enige
4 Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige!  
(6:4) de HEER, onze God, de HEER is de enige – Ook mogelijk is de vertaling: ‘de HEER, onze God, de HEER is één’, of: ‘de HEER is onze God, de HEER alleen’.

Eén en ander is ook duidelijk in strijd met wat God zegt in Deut. 18

quote:

9 Wanneer u in het land komt dat de HEER, uw God, u geven zal, mag u de verfoeilijke praktijken van de volken daar niet navolgen. 10 Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, 11 bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. 12 Want de HEER verafschuwt mensen die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. 13 U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn. 14 Ook al luisteren de volken in het land dat u in bezit zult nemen wel naar wolkenschouwers en waarzeggers, ú heeft de HEER, uw God, dat verboden
Als ik die sites over de Kabbala lees, kan ik zeggen dat het Adonai een gruwel is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 16, 2006, 10:43:23 am »
Modbreak:
Enkele berichten die specifiek op alverzoening door gingen zijn verplaatst naar Alverzoening. Het is denk ik voldoende voor dit topic om te constateren dat (/of) de kabbalah een alverzoening voorstaat, en derhalve daarmee strijdig is met wat de christelijke orthodoxie leert.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2006, 08:22:22 am »
Volgens mij wordt alle Kabbalah hier op één hoop gegooid, en dat lijkt me een onterechte negatieve benadering. Volgens mij mag je onderscheid maken tussen de Joodse en de 'wereldse' Kabbalah, en dan heb je eventueel ook nog een occulte, satanische Kabbalah. Die laatste twee mag je wat mij betreft bijelkaar nemen, omdat ze beide slecht zijn. Het probleem is, dat ze beide wel hun oorsprong vinden in de Joodse Kabbalah, waardoor die in een negatief daglicht komt te staan (getuige deze topic).
De getalsleer op zich is niet slecht, maar zodra je met het spirituele deel eromheen begint, moet je je eerst heel goed afvragen wie de bron ervan is. De website waarnaar eerder in dit topic werd gelinkt staat dan ook vol met informatie over de wereldse Kabbalah, en is niet van toepassing op de Joodse.

Bijna alles wat er hiervoor in dit topic is gezegd, is van toepassing op de wereldse Kabbalah, die m.i. niet goed is. Maar wacht je ervoor hierdoor ook de Joodse Kabbalah negatief te bestempelen.
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2006, 08:50:42 am door Priscilla en Aquila »
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 17, 2006, 08:53:52 am »

quote:

Thom schreef op 17 maart 2006 om 08:22:
Volgens mij wordt alle Kabbalah hier op één hoop gegooid, en dat lijkt me een onterechte negatieve benadering. Volgens mij mag je onderscheid maken tussen de Joodse en de 'wereldse' Kabbalah, en dan heb je eventueel ook nog een occulte, satanische Kabbalah. Die laatste twee mag je wat mij betreft bijelkaar nemen, omdat ze beide slecht zijn. Het probleem is, dat ze beide wel hun oorsprong vinden in de Joodse Kabbalah, waardoor die in een negatief daglicht komt te staan (getuige deze topic).
De getalsleer op zich is niet slecht, maar zodra je met het spirituele deel eromheen begint, moet je je eerst heel goed afvragen wie de bron ervan is. De website waarnaar eerder in dit topic werd gelinkt staat dan ook vol met informatie over de wereldse Kabbalah, en is niet van toepassing op de Joodse.

Bijna alles wat er hiervoor in dit topic is gezegd, is van toepassing op de wereldse Kabbalah, die m.i. niet goed is. Maar wacht je ervoor hierdoor ook de Joodse Kabbalah negatief te bestempelen.

Schuif het maar rustig in elkaar: Kabbala (al heb je misschien verschillende stromingen) is uiteindelijk occult. Of het nu Joods of 'werelds' is - dit is volgens mij ook een onderscheid wat je niet kan maken. Kabbala is sowieso Joods van oorspong.
Het valt onder esoterische stromingen en esoterisch is iets wat niet de door Gods Geest geopenbaarde waarheid is zoals we in de bijbel verklaard krijgen, maar kennis die verborgen via een andere weg tot ons komt.
Zo leidt Boeddah je de geestenwereld in en zo is dat ook met andere esotherische stromingen zoals de 'christelijke' en de 'joodse'. En dan kan de christelijke stroming het NT gebruiken en de Joodse het OT, als we niet door de Heilige Geest worden geleidt, komen we verkeerd uit.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2006, 09:16:10 am »
Even wat opgezocht:

quote:

Kabbalah betekent letterlijk traditie, doorgegeven door het woord.

Wat is Kabbalah?
Oorspronkelijk is de Kabbala een Joodse leer. Profeten wilden de Thora onderzoeken, en probeerden uit deze boeken de 'geheime boodschappen' te ontcijferen.

De leer van de Kabbalah leert ons dat elke letter, elk woord, en elk getal een eigen verborgen betekenis heeft en geeft uitleg over de interpretatie van deze mystieke betekenis.

Wat is het doel?

Met behulp van Kaballah leer je over de zin van het leven. Waarom ben je geboren, waarom overkomen sommige dingen jou, waar ga je heen als je taak in dit leven erop zit.

Door bestudering van de Kaballah ontwikkel je een soort zesde zintuig die je inzicht geeft in de spirituele vragen van het leven. Zo zou je een evenwicht kunnen vinden tussen je materiële en spirituele leven.

Hoe bereik je dat?

Bron van de Kaballah zijn de teksten van de Zohar. Door bestudering van de teksten en door meditatie krijg je stap voor stap inzicht in de diepere betekenis en vragen van het leven.

Is Kabbalah een religie?

De Kabbalah is meer een levenswijze, of kijk op het leven.

Niets gebeurt zo maar of bij toeval. Alles heeft een reden. Alleen kunnen we die redenen niet altijd zien. Daarvoor moet je inzicht hebben in de verborgen betekenissen van de tekens om ons heen.

Numerologie

Kabbalah is de oudste bron van numerologie. Getallen stellen universele beginselen voor. De cijfers 1 t/m 9 symboliseren bijvoorbeeld de fasen van idee tot werkelijkheid. Uit de som van letters van onze naam en geboortedatum kan ons zielsgetal (de kracht die aan ons leven ten grondslag ligt), ons levenslotgetal (wat je in dit leven moet doen), ons levensgetal (hoe je je leven leeft), ons geboortegetal en jaargetal worden opgemaakt.

Tree of Life

De Tree of Life is een schema dat methoden beschrijft hoe je de verlichting of eenwording met het goddelijke kunt bereiken in dit leven. Je kunt het zien als een kaart van de menselijke psyche. Er zijn ook duidelijke overeenkomsten met chakra's en tarot.

Bron: http://newage.rubriek.nl/spiritueel/kaballah.asp

Mijn conclusie is dat de mens hier zelf God of het goddelijke probeert te bereiken en dat leidt niet tot God maar in in wezen tot jezelf/een immitatie God en dat is uiteindelijk occult.
Zie wat ik schuingedrukt heb in de bovenstaaande tekst. Het zijn bepaalde methoden hoe je verlichting of het goddelijke kunt berijken, maar over God heb ik eigenlijk niets gelezen.
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2006, 09:16:34 am door Priscilla en Aquila »