quote:
toch ben niet ik het die dit stelt en -gezien de kontekst- ruk ik tocht niks uit zijn verband.
Als een ultieme uiting van Gods Liefde schetst Johannes de zending van Gods eniggeboren zoon, "opdat wij zouden leven door Hem", en raadt ons vervolgens aan elkaar lief te hebben, zodat wij God kunnen aanschouwen in ons innerlijk.
Heldere, duidelijke taal, die mij erg goed doet, en die precies beschrijft wat ik versta onder het geestelijk leven van een christen.
Nogmaals dan, Jij hebt het alleen maar over Liefde
en nu erbij dan, zodat wij God kunnen aanschouwen in ons innerlijk
vind ik allemaal zeer vaag
quote:
Je wijst terecht op het moeten beproeven van iedere geest, of die uit God is of niet. Wel, ik blijf niet alleen belijden dat Jesus Christus in het vlees gekomen is, maar ga zelfs nog verder: ik roep op om alle bijkomende zaken af te leggen.
zo da's knap, en welke bijkomende zaken vallen daaronder in jou visie
quote:
In deze draad bijvoorbeeld hamer ik op het effect van de gelijkenis van de Goede Herder. Wat Jesus zei zeg ik ook: de goede herder blijft het verdwaalde schaap zoeken tot Hij het gevonden heeft. Het zal voor hem zijn alsof hij van dat 100ste eigenwijze schaap) meer houdt dan van de 99 andere (volgzame schapen.)
Ja zelfs de engelen in de hemelen verblijden zich als no 100 {de zondaar} zich bekeerd
quote:
Ik heb het inderdaad voor het grootste deel over Liefde.
Zo ervaar ik hem in mijn innerlijk en in mijn gebedsleven.
We zijn maar al te vaak en dan denk ik zeer zeker ook aan de gereformeerde wereld geneigd om te denken dat God voorwaarden stelt aan zijn liefde.
nee hoor de gereformeerde wereld denkt dat niet, wij weten wel dat God geen voorwaarden stelt, maar dat mensen wel voorwaarden stellen is bekent
quote:
Op sommige plaatsen voedt de bijbel deze gedachte helaas. De enige juiste gedachte is echter de gedachte zoals die door Johannes wordt verwoord. Ik wil het graag parafreseren als volgt: wil je God kennen, hebt elkaar lief, zoals Hij ons eerder liefhad
er staat geschreven
Gij zult liefhebben de Here Uw God, met geheel uw hart met geheel uw ziel met geheel uw verstand
en dan
Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf
[quote[Dat eerder liefhebben heeft betrekking op de vergeving van zonden. Dit sluit dan weer prima aan bij een uitspraak van Jesus waarin Jesus ons oproept te vergeven wie ons iets schuldig zijn, zodat onze hemelse Vader ons vergeven kan. Dit is een diepzinnig idee, wat meer ruimte vraagt dan ik in een klein postje kwijt kan, dus probeer hier svp zelf wat verder over door te denken: door een ander te vergeven, kun je zelf vergeving ontvangen.
Als je hier ver over door denkt, dan loop je ahw weer snel tegen allerlei heilige huisjes aan.... [/quote]
Jezus heeft ons geleerd:
vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren
quote:
Terecht merk je op: 'was het al zo dan hadden we nu een heel andere wereld'.
Dan maak je een denkfout. Je vergeet een gereformeerde gedachte die ik heel bijbels vind, nl. die van het rentmeesterschap.
Wij hebben er toch voor gekozen om de samenhang van goed en kwaad te onderzoeken?
Oja?? de slang zei:
Gij zult geenzins sterven maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad
quote:
Wel.....door van de boom te nemen, besloten we de aarde te bewerken. Daarmee hebben we dus ook een stuk verantwoordelijkheid voor die aarde op ons genomen.
door het eten van de vrucht van de verboden boom, is de aardbodem om uwentwil vervloekt .......
dus niks kiezen om boer te worden
en de opdracht om de aarde te onderwerpen heeft de mens satan in handen gegeven
quote:
God heeft de rol van waarnemer, en verleent ons carte blanche.
maar natuurlijk, de zondvloed en sodom en gomorra en de torenbouw van babel vergeten we maar even voor het gemak
quote:
Wensen wij de aarde te vernietigen met onze voorraad massadestructie wapens....... Hij zal niet tussenbeide komen .
Wensen we de aarde te herscheppen in een oord van vrede en liefde..... voor zijn part beginnen we morgen er al mee. En als God in onze kerken is, dan spreekt hij vast en zeker met de stem van Jesaja:
"Is het niet dat gij voor de hongerige uw brood breekt, en de arme zwerver in uw huis brengt? Dan zal uw heil voor u uit gaan, de heerlijkheid des Heren zal uw achterhoede zijn.
de mens zit zo inelkaar dat wij liever haten dan liefhebben
Behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw geboren worden
quote:
Je ziet het: het ligt niet aan God, die terecht op de titel "Liefde" aanspraak kan maken.
Het ligt aan ons.
Liefde is geen titel, Liefde is een werkwoord
quote:
De vraag is of wij in plaats van willoos leem waaruit slechts potten worden gevormd, Zijn levende handen en voeten willen worden.
ook niet
Maar dat wij, om Christus wil uit genade tot Gods kinderen worden aangenomen