Auteur Topic: god als bewustzijnsinhoud [afgesplitst]  (gelezen 2757 keer)

klaas f

• Bekijk profiel
god als bewustzijnsinhoud [afgesplitst]
« Gepost op: maart 14, 2006, 02:15:23 am »
Beste Ialink33,

In duizenden jaren van - laten we maar zeggen - "theologie", is het nooit gelukt het (tastbare, substantiële, concrete) bestaan van God of Zijn attributen (Zijn Geest, Zijn Wijsheid etc.) te bewijzen.
Wat de laatste tijd wèl is gelukt, is het aantonen van schommelingen in de hormonenspiegel tijdens het ervaren van "religieuze", c.q. "numineuze" of "absolute" gevoelens.
Wat vind je van de opvatting dat religieuze ervaringen eigenlijk gepersonificeerde emoties zijn, veroorzaakt door stootjes dopamine, epinephrine e.d. ?
vriendelijke groet, klaas.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2006, 03:10:38 pm »
Als je de juist regionen in je hersenen stimuleert, komen er allerlei herinneringen uit het verleden naar boven. Bewijst dat dat die herinneringen 'alleen maar' electronische toestanden in je brein vertegenwoordigen? Die lantaarnpaal waartegen je opliep, beste Klaas, bestond niet echt. Gewoon een paar opgewonden hersencelletjes.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2006, 06:27:18 pm »
offtopic

quote:

klaas f schreef op 14 maart 2006 om 02:15:
Wat vind je van de opvatting dat religieuze ervaringen eigenlijk gepersonificeerde emoties zijn, veroorzaakt door stootjes dopamine, epinephrine e.d. ?
Leuke info wat dat betreft is te vinden op de volgende site: Noorderlicht over Persinger. Als je naar beneden scrollt, vind je nog veel meer links naar gerelateerde websites.

En w.b. mijn visie hierop: zoals hierboven ook al werd aangehaald m.b.t. herinneringen, als je iets kunt oproepen in je hersenen met stroomstootjes, wil niet zeggen dat het niet echt bestaat. God kán alleen in onze hersenen zitten (en dus niet echt bestaan), en God kán ook - als externe entiteit - een soort biologische interface voor contact met Hem in de mens ingebouwd hebben (of dat dan via schepping of ID is gebeuurd, is een tweede ;)). Wetenschappelijk onderzoek kan nooit aantonen welke van de twee het is.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2006, 01:21:27 am »

quote:

Edith schreef op 14 maart 2006 om 18:27:
offtopic

[...]

A. Leuke info wat dat betreft is te vinden op de volgende site: Noorderlicht over Persinger. (...)

B. (...) God kàn alleen in onze hersenen zitten (en dus niet echt bestaan) (...)

Beste Edith,

Ad A. Persinger lijkt alle niet-zintuigelijke waarneming als religieus te beschouwen. Als geesteswetenschapper zou hij beter moeten weten!

Ad B. Als overtuigd aanhanger van het immanent godsbegrip kan ik het niet met je eens zijn.
De zaken waar wij ons hier druk over maken behoren, voor zover wij kunnen nagaan, volstrekt tot het gebied van de voorstellingen. Het gebied van de bewustzijnsinhouden, dus. Dat is echter in het geheel niet strijdig met de kwalificaties die we qualitate qua aan die voorstellingen toekennen - zoals almacht, eeuwigheid, alom tegenwoordigheid, liefde, barmhartigheid, etc., en zelfs hun autonome bestaan, onafhankelijk van ons bewustzijn.  

Wat de triniteit betreft: het idee is eigenlijk één van de eerste holistische, syncretistische "New-Age" gedachten geweest. De Nieuwe Tijd is dus eigenlijk al heel vroeg begonnen.
Het komt neer op het verwarren en verknopen van heel verschillende "personen" en hun functies. Heel jammer, want dat leidt tot een chaos..
In the Old Time Religion was het allemaal nog duidelijk: God was God, een attribuut van God was niet meer dan een attribuut - en dus niet God zèlf - en een schepsel was een schepsel.
Maar het idee om schepselen en attributen te laten promoveren tot God-zèlf is godslasterlijk.
God heeft daar zelf de doodstraf op gezet!
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2006, 01:47:02 am door klaas f »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2006, 07:51:54 am »

quote:

klaas f schreef op 15 maart 2006 om 01:21:
Ad B. Als overtuigd aanhanger van het immanent godsbegrip kan ik het niet met je eens zijn.
Hallo, léés nou eerst eens even goed, voordat je antwoordt! Hoe kan ik, overtuigd katholiek, nou geloven dat God alleen in onze hersenen zit?! Dat zeg ik ook helemaal niet. Dat zegt Persinger wél, maar dat is dan ook een verstokt atheïst. Waarheid is, dat zijn onderzoek hartstikke leuk en aardig is, maar dat we er beiden ons  gelijk niet mee kunnen behalen. Dat is ook wat ik zei....

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 16, 2006, 01:59:06 am »
Beste Edith,

Dat we het beiden niet met Mr. Persinger eens zijn, had ik al vermoed.
Maar ik reageerde op jouw eigen opmerking "(...) God kàn alleen in onze hersenen zitten (en dus niet echt bestaan) (...)"

Ten diepste kunnen we God alleen duiden als een bewustzijnsinhoud.
Met jouw woorden: "alleen in onze hersenen".
Dat wil echter niet zeggen dat God niet bestaat.
Het bestaan van God is een ervaringsfeit: net zoals Zijn almacht, Zijn alomtegenwoordigheid, Zijn eeuwigheid, enzovoorts.
En hoewel niet concreet aantoonbaar of bewijsbaar, is Zijn bestaan voor ons onloochenbaar en onweerlegbaar.
Dat God echt bestaat is immers één van Zijn essentialia: zonder die eigenschap zou Hij niet onze God kunnen zijn.

In de plafondschildering van de Sixtijnse Kapel heeft Michelangelo deze paradox mooi verbeeld: wie de schildering van de Schepping van Adam door de oogharen heen bekijkt, ziet dat het hele tafereel zich afspeelt binnen de contouren van het menselijk brein.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 16, 2006, 02:07:10 am »

quote:

klaas f schreef op 16 maart 2006 om 01:59:
Dat God echt bestaat is immers één van Zijn essentialia: zonder die eigenschap zou Hij niet onze God kunnen zijn.
Je wist al dat de klassieke godsbewijzen redelijk ingehaald zijn?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 16, 2006, 02:22:09 am »
Beste Diak2b,

Ja, dat wist ik...
Althans: een paar jaar geleden wist ik dat nog!
Maar Anselmus van Canterbury's ontologisch godsbewijs, bijvoorbeeld, met zijn omkering van de bewijslast waar het om de realiteit van God gaat, is m.i. eigenlijk hoogst modern.
Niet het objectief-controleerbare stelt de norm, maar wat men ervaart.
Niet het ding, dus, maar de mens.
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2006, 06:36:59 pm door klaas f »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 16, 2006, 08:08:33 am »
Als God te bewijzen is, wat blijft er dan nog over te geloven?

Zegt de Bijbel niet terecht: Hebr 11: 1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. 2 Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven .....
En dan volgt er een imposante lijst met geloofsgetuigen.
Niks bewijzen, maar geloven!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 16, 2006, 09:43:37 am »

quote:

klaas f schreef op 16 maart 2006 om 02:22:
Beste Diak2b,

Ja, dat wist ik...
Althans: een paar jaar geleden wist ik dat nog!
Maar Anselmus van Canterburry's ontologisch godsbewijs, bijvoorbeeld, met zijn omkering van de bewijslast waar het om de realiteit van God gaat, is m.i. eigenlijk hoogst modern.
Niet het objectief-controleerbare stelt de norm, maar wat men ervaart.
Niet het ding, dus, maar de mens.
Zeker, heel modern. Maar geen bewijs. Zowel het ontologisch bewijs van Anselmus, als de vijf bewijzen van Thomas, zijn gebaseerd op één vooronderstelling: God bestaat. En zo krijg je een cirkelredenering, die, hoe modern ook, geen enkel bewijs levert.

Als jij, met de kerkleraren Anselmus en Thomas, het leuk vindt om in "intellectueel gregoriaans" de drie-ene God te bezingen, dan is dat vanzelfsprekend prachtig. Als je daarbij niet de indruk wekt dat van enige vorm van bewijs sprake is, is dat nog realistisch ook.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 16, 2006, 05:42:12 pm »

quote:

klaas f schreef op 16 maart 2006 om 01:59:
Maar ik reageerde op jouw eigen opmerking "(...) God kàn alleen in onze hersenen zitten (en dus niet echt bestaan) (...)"

Ten diepste kunnen we God alleen duiden als een bewustzijnsinhoud.
Met jouw woorden: "alleen in onze hersenen".
Lees nou mijn eerste post over dit onderwerp nog eens, en dan écht goed, graag ... Technisch gesproken zijn het inderdaad mijn woorden, tenzij iemand mijn profiel op GKV heeft gehackt. Maar in de context zíe je toch, dat ik bedoelde, dat er twee manieren zijn om tegen zulk hersenonderzoek aan te kijken en dat deze er één van is? Niet meer en niet minder? Ik zal het even anders uitdrukken, wellicht dat het dan duidelijker wordt: "God zóu alleen in onze hersenen kunnen zitten (en dus niet echt bestaan)". En als je dan even verder leest (namelijk in mijn tweede post), zie je ook dat dat niet mijn conclusie is, om de simpele reden dat ik in God (als externe entiteit) geloof.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2006, 05:44:42 pm door wateengedoe2 »

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2006, 02:30:22 am »
Beste Edith,

Ons verschil van inzicht ligt, voor zover ik kan begrijpen, hierin:
• volgens jou bestaat God niét, wanneer Hij ten diepste wordt gedefinieerd als een bewustzijnsinhoud ("alleen in onze hersenen");
• volgens mij bestaat God wèl, ook al wordt Hij ten diepste gedefinieerd als een bewustzijnsinhoud ("alleen in onze hersenen").

Ik zal het je nog sterker vertellen: God is voor mij de Schepper van Hemel en Aarde, Eeuwig, Almachtig, Alomtegenwoordig, Barmhartig & Liefdevol, Onze Vader in de Hemel, etc., etc., hoewel ik Hem logischerwijs alleen maar kan duiden als een begrip.
Dat Hij rationeel beschouwd een menselijke constellatie is, een projectie, geschapen naar ons eigen beeld en gelijkenis, speelt voor mijn beleven geen rol. Want het gaat om geloof.
En het geloof neemt paradoxen voor lief.
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2006, 02:33:14 am door klaas f »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 17, 2006, 07:36:25 am »
Als God alléén een hersenspinsel zou zijn, d.w.z. als Hij zich alleen manifesteert als een gedachte of gevoel bij de gelovige, dan bestaat Hij m.i. niet nee. Maar dat is niet wat ik geloof, ik geloof dat Hij bestaat en dat die reacties in de hersenen daar puur een weerslag van zijn. Zoals je het bijv. ook kunt meten in de hersenen als iemand iets ziet, ruikt of hoort, zo kun je ook meten als de proefpersoon God 'registreert'.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2006, 03:28:13 pm »
Modbreak:
afgesplitst van De triniteit (drie-eenheid) een dwaling??? omdat het daar flink offtopic ging.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2006, 08:39:40 pm »

quote:

joepie schreef op 16 maart 2006 om 08:08:
Als God te bewijzen is, wat blijft er dan nog over te geloven?

Zegt de Bijbel niet terecht: Hebr 11: 1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. 2 Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven .....
En dan volgt er een imposante lijst met geloofsgetuigen.
Niks bewijzen, maar geloven!

AMEN!!!

Inderdaad, veel discussies lijken hier te gaan over het al dan niet bewijzen van God. Maar christenen GELOVEN in God, zij bewijzen Hem niet, dat hoeven zij ook niet, laat dat maar over aan de wetenschap :P
De wetenschap heeft er geen weet van hoeveel het geloof in God voor een mens kan betekenen, dat je dat door diepe dalen van je leven kan leiden. Om Iemand te mogen ervaren als je Vader die naar je omziet, die je gebeden hoort en verhoort.
Het bestaan van God wordt ten diepste bewezen in de dingen die door het geloof in Hem zichtbaar worden. Maar zij die het geloof in God proberen onderuit te halen hebben Mattheus 13:13 zeker niet begrepen:
"Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen."

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 17, 2006, 11:11:41 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 17 maart 2006 om 20:39:
[...]

AMEN!!!

Inderdaad, veel discussies lijken hier te gaan over het al dan niet bewijzen van God. Maar christenen GELOVEN in God, zij bewijzen Hem niet, dat hoeven zij ook niet, laat dat maar over aan de wetenschap :P
De wetenschap heeft er geen weet van hoeveel het geloof in God voor een mens kan betekenen, dat je dat door diepe dalen van je leven kan leiden. Om Iemand te mogen ervaren als je Vader die naar je omziet, die je gebeden hoort en verhoort.
Het bestaan van God wordt ten diepste bewezen in de dingen die door het geloof in Hem zichtbaar worden. Maar zij die het geloof in God proberen onderuit te halen hebben Mattheus 13:13 zeker niet begrepen:
"Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen."

ehmm.. ik ben het hier deels mee eens, maar geloven is geen excuus om niet naar bewijzen te kijken. Het woord wat in het NT vaak voor geloven gebruikt wordt (pistis als ik me niet vergis) heeft ook associaties met 'bewijzen'. Verder zie je dat er juist in de bijbel steeds 'bewezen' wordt:

Als Petrus (en anderen) in handelingen aan het getuigen zijn, wijzen ze steeds naar de bewijzen, namelijk de wonderen die gebeurd zijn, en waarvan mensen ooggetuige zijn geweest. Heel het boek Johannes draait om bewijzen dat Jezus de Zoon van God is (Johannes heeft z'n boek om die reden geschreven, zie Joh. 20:31). Toen Paulus problemen had met de Korintiers (wanneer niet eigenlijk?) verwees hij (1 kor. 15) naar de voor hen beschikbare bewijzen, namelijk de bijna 500 getuigen. Lukas begint z'n boek handelingen met op te merken dat Jezus Zich met vele 'kentekenen' (nbg51) levend heeft getoond. Het woord wat daar gebruikt wordt, betekent ook gewoon 'feiten'. God zelf vertoonde Zich aan het hele volk Israel (Hij zei niet tegen Mozes dat ze maar moesten geloven, Hij liet Zich zien). De opstanding van Jezus was het ultieme bewijs voor diegenen die het mee mochten maken, dat alles wat Jezus verder gezegd had, echt te vertrouwen was.

God laat Zich (helaas slechts zo nu en dan zo publiekelijk) zien! Dat kan richting iemand persoonlijk, maar God heeft dat ook publiekelijk gedaan, en in feite is het jodendom en daarna het christendom daar de weerslag van. Het christendom is geen metafysisch stelsel of een leuke filosofie, maar een reactie op een historische openbaring, een ingreep van God. Daar zijn sporen van, en die kunnen als bewijs* dienen. Het is zeker waar dat we opgeroepen worden te geloven, maar niet in het wilde weg. God licht een tipje van de sluier op, maar we kunnen er alleen maar op vertrouwen dat Hij verder is zoals Hij zegt.

*) Ik bedoel bewijs hier in de 'juridische' zin, dus niet de 'exact-logische'. Er zijn maar heel weinig dingen exact te bewijzen, en de dingen die je op die manier wel kunt bewijzen zijn over het algemeen compleet nutteloos en oninteressant voor je dagelijks leven, aangezien je alleen binnen de logica (en wiskunde) exact kunt bewijzen. Alle andere 'bewijs' werkt met betrouwbaarheid (zoals bv. bij een jury). Omdat een steen duizend keer valt is dat een 'bewijs' (eigenlijk een 'aanwijzing') dat dat een regelmaat is. Omdat de man met een bebloed mes naast het lijk van een vrouw wordt aangetroffen, is dat een 'bewijs' (eigenlijk een 'aanwijzing') dat de man de moord gepleegd heeft.
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2006, 11:20:28 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 18, 2006, 12:19:05 am »
Juist. Als Jezus' leven als mens van vlees en bloed & Zijn lijden, dood en verrijzenis, géén historische feiten zijn, gebeurtensisen die waarneembaar in "onze" wereld en tijd hebben plaatsgevonden, dan is het geloof in Christus in niets verschillend van geloof in kabouters, sinterklaas of de kerstman.

En dus is het wel degelijk noodzakelijk naar bewijzen te kijken, of beter nog, serieuze pogingen te doen die te ontkrachten. Want alleen dan kan je zien of dat wat we als historisch juist aannemen wel zo historisch zou kunnen zijn.

Wat stelt geloof voor, als het niet wordt uitgedaagd? Je moet geloven? Maar waarom dan? Je kan zoveel geloven. Omdat het in de Bijbel staat? Kom nou toch. In de Koran staat ook vanalles, waarom dat niet geloven?

Als je je geloof serieus neemt, moet je ten volle bereid zijn om je geloof te verlaten indien de basisfeiten waarop het gebaseerd is niet blijken te kloppen. Anders is het een fantasie waarmee je jezelf voor de gek houdt, niets meer. Of het is inderdaad iets van jezelf, een product van de hersenen, een zegswijze om iets onder woorden te brengen. Maar dat is geen transcendente en immanente God, dat is een fantoom van de menselijke geest.

Een moslim die weigert constant het idee aan te vechten dat Mohammed de Koran letterlijk gedicteerd kreeg, wat gelooft hij werkelijk? Hoe groot is zijn geloof als hij, blijkbaar, vreest dat ooit bewezen kan worden dat het zo niet gegaan is?

Een christen die niet wil luisteren, niet zelf wil zoeken, naar bewijzen dat Jezus niet verrezen is, waar is hij bang voor? Dat hij het bewijs zal vinden? De ongelovige die zich christen noemt doet de oren dicht, en roept dat je moet geloven, en dat zelfs maar nadenken over de historische feiten heiligschennis is.

Maar het is als kinderen die niet willen horen over de werkelijkheid van sinterklaas uit angst dat ze geen cadeautjes meer krijgen. Wie werkelijk gelooft kan niet bang zijn voor vragen over de historiciteit die de kern van zijn geloof schraagt. Want wie werkelijk gelooft wéét dat die vragen nooit een bewijs van onjuistheid zullen opleveren. En omdat hij dat weet, kan en moet hij aanvaarden dat als dat bewijs wel gevonden wordt, zijn geloof onjuist was.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 18, 2006, 03:42:41 pm »

quote:

Een christen die niet zelf wil zoeken, naar bewijzen dat Jezus niet verrezen is, waar is hij bang voor? Dat hij het bewijs zal vinden?

Jezus heeft ons opgeroepen om zijn evangelie wereldwijd te verspreiden. Zijn bestaan bewijzen is een interessante bezigheid voor historici (die bang zijn in een sprookje te geloven?), maar een eenvoudige burger kan veel meer met de opdracht van Jezus zelf.

Het schort christenen juist zo vaak aan het verspreiden van de blijde boodschap. Mensen die het christelijk geloof proberen te bewijzen zijn er wel in overvloed...

Het geloof bewijst zich vanzelf in je eigen leven als je God echt erkent als je Heer.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 18, 2006, 05:52:15 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 18 maart 2006 om 15:42:
[...]

Jezus heeft ons opgeroepen om zijn evangelie wereldwijd te verspreiden. Zijn bestaan bewijzen is een interessante bezigheid voor historici (die bang zijn in een sprookje te geloven?), maar een eenvoudige burger kan veel meer met de opdracht van Jezus zelf.

Het schort christenen juist zo vaak aan het verspreiden van de blijde boodschap. Mensen die het christelijk geloof proberen te bewijzen zijn er wel in overvloed...

Het geloof bewijst zich vanzelf in je eigen leven als je God echt erkent als je Heer.
Om nodeloos langs elkaar heen praten te voorkomen: heb je gelezen wat ik schreef?

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 20, 2006, 01:00:50 am »
In de jaren '70 kwam ik tot geloof. Ik zocht Jezus als iets tastbaars, want dat was wat ik nodig had in een extreme zoektocht naar de tevredenheid in het bestaan.
Ik raakte na lang verhaal in gebed en er was wel degelijk een grote invloed en aanraking van de HG. Een liefdevol licht raakte mijn lichaam aan en deze ervaring duurde uren. Ik werd uit mijn  lichaam naar een andere en heel fijne gemoedstoestand getrokken. Het kan niet anders zijn dat dit Jezus was.  

Ik kort dit lange verhaal iets in i.v.m. behoefte een discretie.

Nu 30 jaar later is er nog steeds een innerlijke rust te vinden in gebed. Er lijkt iets van mij af te glijden. Dit is medisch niet te verklaren. De koperen hemel ken ik ook en de tegenslag waar je in bepaalde fasen in je leven niet lijkt uit te komen ook.
Maar de boodschap met hemelvaart dat wij niet als wezen achter worden gelaten en vervuld zullen worden met de HG is voor mij een tastbare, al is het geestelijk, ervaring.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2006, 05:12:28 am door franciscus »
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 20, 2006, 02:25:07 am »
Beste Franciscus,

Je geeft hiermee m.i. glashelder aan dat wij de werking van de Heilige Geest, en/of de hulp van Jezus, en/of de hemelse Vader zelf, erváren als een ingrijpen van buiten-àf.
We hebben immers niet zelf - althans niet bewust - het initiatief genomen?
En we hebben immers niet zelf - althans niet bewust - de regie gevoerd?
We erváren het als ingrijpen van God.
En wie zal ons dat bestrijden?
Onze dankbaarheid is het bewijs van Gods goedheid.
Hij geeft het Zijn beminden in de slaap...

Maar het valt logischerwijs niet uit te sluiten dat ons eigen onbewuste zielsleven dingen doet die we later dankbaar aan God toeschrijven, toch?
Ik probeer alleen maar aan te geven dat geloofservaringen en (psycho)logische verklaringen elkaar helemaal niet hoeven uit te sluiten.