Bronquote: Balkenende denkt dat 'Giovanardi signaal heeft begrepen'
MEISE - Premier Balkenende denkt dat de Italiaanse minister Giovanardi "het signaal heeft begrepen" dat de regering het niet accepteert dat hij het Nederlandse euthanasiebeleid vergelijkt met nazi-praktijken. Dat heeft Balkenende donderdagmiddag gezegd na overleg met zijn Italiaanse collega Berlusconi op een bijeenkomst van christendemocratische regeringsleiders in Meise bij Brussel, voorafgaand aan de EU-top.
Balkenende heeft Berlusconi "nog eens nadrukkelijk gezegd dat zulke vergelijkingen niet kunnen", maar dat meningsverschillen over het euthanasiebeleid mogelijk zijn. "Maar je moet nooit vergelijkingen maken met het nazi-regime. Daar waren wij het over eens. De heer Berlusconi heeft ook aangegeven dat minister Giovanardi op persoonlijke titel heeft gesproken en niet namens de Italiaanse regering."
(...)
Voorzitter Cassini van Giovanardi's partij UCD, die donderdag het overleg in Meise bijwoonde, distantieerde zich enigszins van zijn partijgenoot, die minister is voor relaties met het Italiaanse parlement. "Geen enkel land dan Nederland heeft meer geleden onder de verschrikkingen van het nazi-regime", aldus Cassini tegenover Italiaanse media.
Hmz... Ik vind dat de premier zich dergelijke uitspraken wat meer mag aantrekken. Het heet anders, maar uiteindelijk komt het op het zelfde neer: veel ongeboren leven is ongewenst
omdat het bepaalde gebreken vertoont. Of je nu de ouders niet met zo'n kind op wilt zadelen of het breder ziet en er een maatschappelijk belang in ziet, het blijft wat mij betreft gewoon neerkomen op het vermoorden van leven dat volgens sommigen onwaardig is.
De parallel met de Nazi-praktijken is hooguit onsmakelijk, maar dat doet aan de waarheid van de uitspraken wat mij betreft niet veel af.
Ik zou willen dat Balkenende het signaal van die Italiaan wat beter zou begrijpen. Wat vinden jullie ervan?