quote:
Meindertd schreef op 27 maart 2006 om 22:39:[...]
Ik denk dat deze indeling wel een beeld geeft van de werkelijkheid. Maar hoe komt het dat je tot één van die stromingen behoord? Welke factoren spelen een rol? leeftijd?? De vriendenkring?? Wat je in je opvoeding hebt meegekregen?? Inteligentie?? studie??
Als die factoren hoofdzakelijk een rol spelen kun je het mijnsinziens nog moeilijk spreken van een rationele mening. Dan zijn het de emoties die het meest bepalend zijn in de houding die je inneemt ten opzichte van veranderingen. En dan moeten we er juist werken aan wederzijds inlevingsvermogen om bijelkaar te kunnen blijven.
gr
Meindert
Zoals ik het zie zitten mensen altijd in een van de 3 onderverdelingen, maar men is zich daar niet altijd van bewust, en dat hoeft ook niet want anders ben je jezelf de hele dag aan het analyseren. Want de ene keer is no 1 aan bod de andere keer no 3 of no 2 en zo switchen we automatisch tussen alle 3.
Mijn oom en tante woonden in Schildwolde, daar was toen nog een voorlezer, als kind vond ik dat erg interessant, want waar ik woonde was dat niet, nu hebben we weer voorlezers.
Mijn oom en tante woonden op een boerderij waar het recht, een soort vetorecht lag, op elke beslissing die de kerkenraad nam, van de Hervormde kerk, moest ratificeren.
Na afloop van de vergadering kwam een delegatie mannen broeders voor de handtekening, en een borrel, dat mijn oom GKv was deed er niet toe. Het recht moest zijn loop hebben, het heeft heel wat voeten in aarde gehad voordat dit recht kon worden opgeheven.
Wat heeft mensen er toe gebracht om een 'vetorecht' aan een huis ter verbinden, rationeel?? emotioneel?? financieel?? de traditie heeft het wel in stand gehouden, ook toen het nut ervan niet meer aanwezig was.
Ik denk niet dat deze traditie weer word ingevoerd.
Vroeger waren er voorzangers, het lijkt mij voor nu ook wel wat, ik ben wel voor invoering, maar het is geen vernieuwing natuurlijk, het was er al alleen in de loop van de tijd vond men het niet meer nuttig.
Ik ga nog even door op vroeger, want vroeger was ook niet alles koek en ei, er werd door sommigen geweigerd de nieuwe gezangen te zingen, of demonstratief de kerk uitliepen, maar zou dit alleen in de GKv zijn voorgekomen ??
Maar er gebeurt ook zoveel moois, een voorbeeld, een vrouw is uit Ter Apel gezet met een treinkaartje in de handen, na veel omzwerving kwam ze in een bepaalde plaats, waar ze mensen aansprak voor eten, en jawel die wisten van een kerk die mensen hielpen, deze vrouw logeert nu bij de dominee.
Ach er gebeurt zoveel moois, maar je moet het wel willen zien, als je alleen kijkt naar het negatieve, daar word een mens alleen maar negatief van.
Resume;
Eenheid in de kerk is er en is er ook niet, en tot de jongste dag zal dat ook niet veranderen.
God bidden om eenheid lijkt mij de enigste optie, want wij mensen klungelen wat af.