Auteur Topic: Wat te doen met ongebruikte embryo's na IVF?  (gelezen 4713 keer)

Kaartje

• Bekijk profiel
Wat te doen met ongebruikte embryo's na IVF?
« Gepost op: april 04, 2006, 08:49:41 pm »
Modbreak:

quote:

elle schreef op 19 mei 2003 om 17:00:
[...]

kBen trouwens tegen het weggooien van de tijdens IVF bevruchte eicellen.
Ik kan me helemaal bij je aansluiten. Alleen blijft de vraag, wat doe je met bevruchte eicellen die 'over' zijn? Ik heb wel eens gehoord van stellen die een maximum aantal eicellen liet bevruchten en die bewaarde voor latere zwangerschappen. Ze deden dan net zo veel pogingen totdat alle bevruchte embryo's gebruikt waren. Dat lijkt me ook niet altijd haalbaar. Stel nou dat je gezegend wordt met meerdere tweelingen?!
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 10:03:57 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2006, 09:26:44 pm »
Het beleid verschilt per ziekenhuis, maar voor zover ik weet is er in NL geen ziekenhuis die de eitjes 1 voor 1 bevrucht.
Wel is er een max aan het aantal terugplaatsingen: dat zijn er 2 of 3. Dus je zou kunnen afspreken dat er bij max 5 geoogste eicellen per keer een poging tot bevruchten gedaan wordt. Dan verkrijg je maximaal 5 embryo's, die je in 2x terug zou kunnen plaatsen. Ik weet alleen niet of een dergelijke afspraak in een NL ziekenhuis te maken valt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2006, 11:01:53 pm »
Misschien kun je 'IVF in eigen cyclus' proberen? Meer info oa http://www.stilverlangen.com/behandelingen/ivfeigen.php en http://www.umcg.nl/azg/nl/nieuws/persberichten/42451

/edit
Sorry, ik had niet gezien dat TS Elle aansprak maar dacht dat TS met een dilemma zat.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2006, 12:03:37 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2006, 08:45:45 am »

quote:

elle schreef op 04 april 2006 om 21:26:
Wel is er een max aan het aantal terugplaatsingen: dat zijn er 2 of 3.

Volgens mij is het nu zelfs zo dat als ze embryo's van goede kwaliteit hebben, ze er maar 1 terugplaatsen omdat de meerlingen toch veel ellende (kunnen) geven.

Las ik laatst ergens maar het was geen vakliteratuur dus pin me er niet op vast  :?
(Vrij Nederland of zo)
Bombus terrestris Reginae

Kaartje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2006, 10:16:19 pm »
Bedankt voor jullie reactie. Ivf in eigen cyclus is voor ons geen optie omdat ik zelf geen cyclus heb. Hopelijk komt het niet zo ver, maar ik vraag me ondertussen af hoe de bijbel spreekt over ivf en alle ethische bezwaren die daar bij komen kijken. Weet iemand waar ik daar het een en ander over kan vinden?! Zijn er boeken over geschreven offe...
alvast bedankt

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2006, 11:47:11 pm »
Hier is een overzicht van publicaties van het Lindeboominstituut over onder andere ivf.
Het probleem van ivf zit 'm inderdaad bij de overgebleven embyro's. Aan de andere kant bij een succesratio van 1 op 6 zijn 6 embyro's niet extreem veel, maar in theorie kun je idd 4 of 6 kinderen krijgen. Als dat geen bezwaar is dan is er in mijn opinie geen bezwaar tegen een ivf-behandeling.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2006, 11:51:56 pm »
He Kaartje,
Waarschijnlijk heb je zelf ook al op het internet gekeken en het een en ander gelezen. Deze site van het LUMC legt een heleboel over hun procedure uit: Patientenfolder.
Er wordt uitgelegd dat er eicellen worden geoogst, dat deze bevrucht worden en dat deze vaak 1 voor 1 worden teruggeplaatst. Ze gaan niet in op de vraag of ze de eicellen 1 voor 1 zouden willen bevruchten, daarvoor zou je ze denk ik moeten bellen. (Als die brochure teveel lastige termen gebruikt, help ik je graag. Laat het even weten, bijv via een Topic Report, handje bovenaan de draad.)
Zij geven ook cijfers: 30% van de vrouwen bij wie een embryo wordt teruggeplaatst, krijgt daarop een kind. Een tweeling volgt in 13% van de IFV-procedures. En inclusief meerdere pogingen hebben nu, sinds 1996, 60% van de vrouwen 1 of meer kinderen. (laatst gewijzigd in nov 2005.)

Boeken zijn er ongetwijfeld, maar ik heb er niet 1 gelezen. Ik denk dat het goed is om boeken te lezen omdat dat helpt om argumenten op een rij te zetten. Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf een mening vormen, waarvan jij (en je man) denken dat de juiste is.
Ik ben bang dat de bijbel je niet veel gaat helpen. Je leest van onvruchtbaarheid bij Sara en Abram, Hanna en Elkana. Je leest over voorschriften die God geeft over kinderen en kinderloosheid. Uit vanalles blijkt dat kinderen erg belangrijk zijn. Daarom kun je wat mij betreft stellen dat het krijgen van kinderen idd bij de taken van een vrouw hoort. En dat onvruchtbaarheid dus het gevolg is van de gebrokenheid van deze wereld.
Maar hoe je vandaag de dag omgaat met die gebrokenheid, daar zegt de bijbel volgens mij niet veel over. Ik kan allerlei one-liners roepen, maar die zouden allemaal uit hun contekst gerukt zijn. Dus daar heb je niet veel aan.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2006, 12:44:07 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Kaartje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2006, 09:38:23 pm »
Hallo Elle en Dingo,

Wat de medische termen betreft daar kom ik wel aardig uit. Zit zelf in die richting, maar dat maakt de keuze helaas niet veel gemakkelijker. De publicaties van het Lindeboom instituut geven me wel wat meer duidelijkheid, maar het blijft heel lastig. Waar doe je goed aan en waaraan niet, etc etc. Mochten jullie nog meer weten dan hoor ik het graag. Bedankt zover.

Groetjes Kaartje