He Kaartje,
Waarschijnlijk heb je zelf ook al op het internet gekeken en het een en ander gelezen. Deze site van het LUMC legt een heleboel over hun procedure uit:
Patientenfolder.
Er wordt uitgelegd dat er eicellen worden geoogst, dat deze bevrucht worden en dat deze vaak 1 voor 1 worden teruggeplaatst. Ze gaan niet in op de vraag of ze de eicellen 1 voor 1 zouden willen bevruchten, daarvoor zou je ze denk ik moeten bellen. (Als die brochure teveel lastige termen gebruikt, help ik je graag. Laat het even weten, bijv via een Topic Report, handje bovenaan de draad.)
Zij geven ook cijfers: 30% van de vrouwen bij wie een embryo wordt teruggeplaatst, krijgt daarop een kind. Een tweeling volgt in 13% van de IFV-procedures. En inclusief meerdere pogingen hebben nu, sinds 1996, 60% van de vrouwen 1 of meer kinderen. (laatst gewijzigd in nov 2005.)
Boeken zijn er ongetwijfeld, maar ik heb er niet 1 gelezen. Ik denk dat het goed is om boeken te lezen omdat dat helpt om argumenten op een rij te zetten. Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf een mening vormen, waarvan jij (en je man) denken dat de juiste is.
Ik ben bang dat de bijbel je niet veel gaat helpen. Je leest van onvruchtbaarheid bij Sara en Abram, Hanna en Elkana. Je leest over voorschriften die God geeft over kinderen en kinderloosheid. Uit vanalles blijkt dat kinderen erg belangrijk zijn. Daarom kun je wat mij betreft stellen dat het krijgen van kinderen idd bij de taken van een vrouw hoort. En dat onvruchtbaarheid dus het gevolg is van de gebrokenheid van deze wereld.
Maar hoe je vandaag de dag omgaat met die gebrokenheid, daar zegt de bijbel volgens mij niet veel over. Ik kan allerlei one-liners roepen, maar die zouden allemaal uit hun contekst gerukt zijn. Dus daar heb je niet veel aan.