off-topic discussie uit:
GKV een gevaarlijke sekte?==================================================================
op 09 Jan 2004 13:26:32 schreef Remco II:Maar dat er wat rammelt in de GKV, dat is beslist waar. Om eens een paar punten te noemen.
- Functioneert de bekering en de wedergeboorte wel in de preek?
- Worden de wegen voldoende gekend en belicht die de HERE met Zijn volk houdt? Ik bedoel dus het bevindelijke geloofsleven?
- Functioneert de profetische en apostolische ernst wel?
Mijn indruk: nee.
Heel tekekend vond ik wat ik een student uit Kampen eens hoorde zeggen: "Als Paulus het heeft over de mysteriën van het geloof, kunnen we ons daar nauwelijks of niks bij voorstellen." (Mysteriën: verborgenheden (SV), geheimenissen (NBG), gr.: mustèrioi.) Dat is geen best teken. In die zin is het waar : Leiding door de Heilige Geest is vaak ver te zoeken. Maar het is niet zo dat er helemaal géén leiding is door de Heilige Geest. Want ze zijn er ook in de GKV, die zó verslagen zijn door hun zonden, dat ze niet meer durven te geloven in de genade. Dat is: zij kennen hun ellende wel (eerste stuk, HC v/a 2), maar ze hebben nog te weinig zicht op de verlossing (tweede stuk, HC v/a 2). Jesaja 53:15: "Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden."
Maar om tot de rechte kennis van de verlossing te zullen komen, zal een mens wel eerst zijn zonde en vervloeking moeten zien. En dat mist m.i. nogal in de prediking van de GKV.
Ik heb zelf ook eerst voor de onmogelijkheid gestaan, voordat de weg van de genade mij bekend werd gemaakt door God. Ik heb nooit troost en zekerheid kunnen vinden in de nogal algemene genadeverkondiging in de GKV. Immers, het zal waar wezen dat er genade bestaat. Maar hoe weet ik dan of ik daar al een plaats in heb? Of mijn zonden ook verzoend zijn? Daarin heb ik voor mijzelf nooit goede leiding ervaren binnen de GKV.
Ook de evangelische richting biedt in dat opzicht geen oplossing. Daar willen ze vaak helemaal niet meer weten van de wet en de ellende van de mens. Daar stappen ze liever gelijk door naar de genade. Wet en ellende zijn immers gepasseerde stations sinds de verzoening door Christus? En zo hebben ze daar meer van die amateuristische dogma's. Ze moesten eens weten wat ze kunnen leren van de gereformeerde vaderen!
In het evangelische geloof heb ik ook nooit vaste troost voor mijn ziel kunnen vinden.
Er is een citaat wat zegt: "Arminianism is all door and no house. Hypercalvinism is all house and no door." (K. van der Zwaag haalt dat ergens aan in
Afwachten of verwachten; ik heb het helaas niet meer terug kunnen vinden in dat enorm dikke boek.)
In het remonstrantisme stap je inderdaad zo binnen. Maar waar binnen? Je staat gelijk weer buiten, want er is geen huis. Zo blijf je steeds maar door de deur gaan, tot je er hopeloos van wordt. Zo vind je nooit zekerheid, of God moet nog rechte slagen slaan waar kromme stokken worden gehanteerd. (Want ook daartoe is Hij in staat!)
Over de kennis van de ellende heb ik hier een prachtig citaat uit
Het Schatboek der verklaringen van de Heidelbergse Catechismus, Zacharias Ursinus. Uit de verklaring bij vraag 2, pagina 28 van deel 1:
De kennis van de
ellende is hoogst nodig, niet omdat zij enige troost in haarzelf bevat - want zij is integendeel niet anders dan tot verschrikking en vervaarnis voor de zondaar! - maar om deze drie speciale redenen.
1. ...
2. ...
3. De mensen zijn geen geschikte hoorders van het Evangelie, tenzij ze hun zonde en ellende recht kennen. Want door de verkondiging van de Wet - waaruit de ellende gekend wordt - moet de verkondiging van het Evangelie worden voorbereid. Anders zouden de mensen tot zorgeloosheid vervallen en zou alle troost onzeker worden, aangezien een vaste troost niet met vleselijke zorgeloosheid kan samengaan. Daarom is het nodig, dat men bij de verkondiging der Wet begint, zoals de apostelen en profeten daarin zijn voorgegaan, ten einde de mensen hun waan van eigengerechtigheid te ontnemen en op de bekering voor te bereiden. Want als dit niet gebeurt, worden ze door de verkondiging der genade zorgelozer en hardnekkiger, en dan worden de parelen voor de zwijnen geworpen.
En ds. C. Harinck - een predikant die ik zeer waardeer - zegt in een preek: "Dat oppervlakkig alleen op Jezus zien, zonder ooit de zonden onder de ogen gekregen te hebben, bedriegt de mens."
==================================================================
op 09 Jan 2004 13:26:54 schreef Remco II:Wat dan? Met zijn allen overstappen naar de Gereformeerde Gemeenten?
Ik zei al: "Maar in welke kerk is er wel niks mis? In welke kerk zijn er geen problemen? Voor zover mijn waarneming reikt: geen één."
In de rechterflank van de gereformeerde gezindte speelt het probleem dat het dogma van de uitverkiezing op nogal fatalistische wijze gehanteerd wordt, daar meer en elders weer minder. Maar de leer van de uitverkiezing is niet bedoeld om mensen klem te zetten en passief te maken, zo van: "Hopelijk heb je mazzel." Dat is ook niet het antwoord van Jezus op de man die vraagt of er maar weinigen behouden zullen worden. (Zie Lukas 13)
Mijn indruk van hoe de leer der uitverkiezing gehanteerd wordt is meer zo:
1. Als een verklaring achteraf. Bijvoorbeeld bij de vraag: Hoe komt het toch dat maar weinigen uiteindelijk tot de beloofde rust ingingen, en de meesten verhard waren?
2. Tot troost van de wedergeboren gelovigen, die het werk van Gods Geest in hun leven kennen. Rom. 8:16: "En deze Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn." Als je dan mag weten van Gods rotsvaste uitverkiezing, geeft dat een onuitsprekelijk grote troost en vastheid.
Ik wil niet in de eerste plaats doorverwijzen naar een kerkgemeenschap, maar naar de Schrift zelf. Lees die eens, en zet daarbij alles uit je hoofd wat je meent te weten. Lees die, alsof je die niet kent, en alsof je geen dogmatische kennis hebt. (Eigenlijk het liefst in de grondtekst, want die is het duidelijkst.) En let daarbij op de leidingen van Gods Geest in je leven. Zo ben ik ook begonnen in 1994. O, de weg was zo heerlijk ruim geopend: "Een ieder die wil, kome, en neme het water des levens om niet." Maar mijn weg werd al smaller totdat ik klem liep. Want ik kreeg diepe indrukken van Gods grootheid en hoogheid. En ik ging steeds meer mijn zonden zien. En toen werd het onmogelijk om nog behouden te worden. Totdat ik bepaald werd bij Mattheüs 19:26: "Bij mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk." En toen had ik weer uitzicht voor mij.
Ik sluit af met een prachtig citaat van prof. G. Wisse:
Comrie verhaalt van een professor in de godgeleerdheid, die, toen God hem bekeerde, op de knieën uitriep: "O, Heere, er is een weg van verlossing; zelf heb ik dien anderen geleerd; ach, maak dien weg mij nu bekend."
Verstaat ge dit, lezer? Wie het niet verstaat, we zullen heus geen moeite doen om te trachten het zijn verdorven verstand duidelijk te maken; wie het wèl verstaat, die zal bredere toelichting werkelijk niet nodig hebben.
(
Uit de Verbondsschat, blz. 47.)
==================================================================
op 09 Jan 2004 13:51:06 schreef xgnoom:Remco II, de manier waarop jij je redenering neerzet is idd typisch GG. Ik ben zelf erg blij dat in de GKV de nadruk niet zo op de ellende ligt, dat hoeft ook niet m.i.
Van de GG wordt ik zelf depri. De nadruk op ellende is heel groot. Voortdurend vraagt ben zich af: ken ik mijn ellende wel goed genoeg? en in het verlengde daarvan: ben ik wel behouden? - want je verlossing hangt van je ellendekennis af, er mag immers geen spoor van eigen werken zitten in je behoud