Het is weer bijna 1 April, en tijd om je belastingzaken weer op regel te brengen en je formulieren in te vullen en op te sturen/mailen.
Nu staan gereformeerden (en andere christenen uiteraard) er bekend om dat ze nog al wat geld weggeven aan de kerk (VVB, collecten, Verre naasten, VBOK, etc.)
Ze staan er ook bekend om dat ze dan die giften weer aftrekken van de belasting, er worden speciaal collectemunten gemaakt om zo te kunnen aantonen hoeveel je zondags in het ponkje doet.
Nu zit ik daar wel eens over na te denken: Wat doe je met het geld wat je terug krijgt via de belasting?
Zie je het als een kadootje van God, als een soort beloning en dat je er leuke dingen van mag doen?
Of ben je gewoon blij dat je iets terug krijgt en dat je op deze manier net weer de eindjes aan elkaar kunt knopen?
Of zie je het als geld wat eigenlijk niet van jou is en dat je het gewoon als extra gift weer weg moet/mag geven?
Voor mij zelf is dit wel eens een dilemma, ik ga niet zeggen wat ik geef en wat ik terug krijg en wat ik er mee doe, en dat verwacht ik ook niet van jullie, een ieder is zelf verantwoordelijk hoeveel hij of zij geeft, en dat gaat niemand wat aan.
Waarom open ik dan een topic hierover? Gewoon om er eens over na te denken hoe je hier mee omgaat.
Hoe dankbaar zijn wij?