Auteur Topic: Giften aftrekken  (gelezen 2763 keer)

Macguinness

• Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Gepost op: maart 22, 2006, 01:03:47 pm »
Het is weer bijna 1 April, en tijd om je belastingzaken weer op regel te brengen en je formulieren in te vullen en op te sturen/mailen.

Nu staan gereformeerden (en andere christenen uiteraard) er bekend om dat ze nog al wat geld weggeven aan de kerk (VVB, collecten, Verre naasten, VBOK, etc.)
Ze staan er ook bekend om dat ze dan die giften weer aftrekken van de belasting, er worden speciaal collectemunten gemaakt om zo te kunnen aantonen hoeveel je zondags in het ponkje doet.

Nu zit ik daar wel eens over na te denken: Wat doe je met het geld wat je terug krijgt via de belasting?
Zie je het als een kadootje van God, als een soort beloning en dat je er leuke dingen van mag doen?
Of ben je gewoon blij dat je iets terug krijgt en dat je op deze manier net weer de eindjes aan elkaar kunt knopen?
Of zie je het als geld wat eigenlijk niet van jou is en dat je het gewoon als extra gift weer weg moet/mag geven?

Voor mij zelf is dit wel eens een dilemma, ik ga niet zeggen wat ik geef en wat ik terug krijg en wat ik er mee doe, en dat verwacht ik ook niet van jullie, een ieder is zelf verantwoordelijk hoeveel hij of zij geeft, en dat gaat niemand wat aan.

Waarom open ik dan een topic hierover? Gewoon om er eens over na te denken hoe je hier mee omgaat.
Hoe dankbaar zijn wij?
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2006, 01:09:05 pm door Macguinness »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2006, 01:25:04 pm »
Het hangt nogal van je perspectief af. Ik heb niet 't idee dat je iets "terug krijgt". Het enige is dat je geen belasting hoeft te betalen over dat deel van je inkomsten dat je weggeeft. Het is dus geen cadeautje, alleen een korting op je aanslag. Of heb jij, als een krat bier afgeprijst is van 10 euro naar 8 euro, ook 't idee dat je 2 euro krijgt?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2006, 01:26:04 pm »
Wij trekken de giften af die via de bank gegeven zijn (oa VVB). Onze gemeente kent het fenomeen collectemunten niet, dus een deel van de giften geven we niet op (en de straatkrantverkoper geeft ook geen bonnetjes ;) ). We rekenen idd wel op het geld dat we terugkrijgen van de belasting (ik studeer nog, dus het gaat niet om 100 euro ofzo), dus dat zien we niet als extraatje.

Ik geef echt niet omdat ik dan meer belasting terugkrijg (zit volgens mij sowieso een maximum aan). Ik geef om goede doelen.
Dat de regering weggeefgedrag stimuleert middels extra belastingteruggave, vind ik goed (hoewel wat paternalistisch). Dat ik als christen die motivatie niet nodig heb doet daar niet zoveel vanaf. Dus geef ik de 'bewijsbare' giften op, zonder verdere schuldgevoelens ofzo.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Macguinness

• Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2006, 01:31:39 pm »

quote:

Pooh schreef op 22 maart 2006 om 13:25:
 Of heb jij, als een krat bier afgeprijst is van 10 euro naar 8 euro, ook 't idee dat je 2 euro krijgt?
Je houdt 2 euro over waar je iets anders mee kunt doen.  :)

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2006, 01:32:07 pm »
Omdat ik het altijd te laat invul krijg ik het ook vaak laat terug, en gebruik het gewoon weer als inkomsten, ik zie het dilemma niet echt.
Daarnaast is het niet weggeven giften die weer terug komen, maar gewoon teveel betaald belastingsgeld toch ? :+

Als je nou heel strak voor jezelf de tienden zou gaan stellen, klopt dat natuurlijk weer niet met je netto gekregen loon, is dat je probleem misschien ? ;)
[JESUS]Life[/JESUS]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2006, 01:52:46 pm »
Als dat het probleem is: dan moet je of 10% van je nettoloon weggeven, of 10% van je brutoloon+de teruggegeven belastingcenten ;).

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2006, 01:58:43 pm »

quote:

elle schreef op 22 maart 2006 om 13:52:
Als dat het probleem is: dan moet je of 10% van je nettoloon weggeven, of 10% van je brutoloon+de teruggegeven belastingcenten ;).

Andersom.

dingo

• Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2006, 02:02:59 pm »
Alle giften die via de bank betaald zijn trek ik gewoon af en omdat ik weet dat ik een deel terug krijg kan ik wat royaler zijn. Collectemunten doe ik niet aan want het gaat niemand wat aan wat ik in de collectezak doe. Overigens beperk ik me niet tot alleen christelijke organisaties, ook organisaties als bijvoorbeeld Artsen zonder grenzen en het Aidsfonds staan op het lijstje. Maar de organisatie die ik het warmste wil aanbevelen is Red een kind! Een instelling die met minimale overhead heel veel goed werk doet in Azie en Afrika.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2006, 02:17:06 pm door dingo »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2006, 02:03:12 pm »
Oja...

Als dat het probleem is: dan moet je of 10% van je brutoloon weggeven, of 10% van je nettoloon+de teruggegeven belastingcenten.

Gelukkig doet Pooh de belastingaangifte :+...

Macguinness

• Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2006, 02:23:26 pm »
Of je nou "tienden" geeft of meer/minder dat maakt volgens mij niet zo veel uit, je moet geven met je hart uit liefde.
Wij leven dan in een land met een belastingstelsel dat je giften mag aftrekken, dat is lang niet overal zo denk ik, en wieweet veranderd dat hier ooit nog wel eens, je weet het maar nooit.
Maar ik zie het niet als iets waar je recht op hebt, of dat je gewoon te veel belasting hebt betaalt: Je krijgt het omdat je gegeven hebt, dus kun je dat ook weer weggeven. (kun je volgend jaar weer meer aftrekken en vervolgens weer meer weggeven.) :)

Dat herrinnert mij er aan dat ik mijn VVB nog over moet maken :D

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2006, 02:30:41 pm »

quote:

Macguinness schreef op 22 maart 2006 om 14:23:
Maar ik zie het niet als iets waar je recht op hebt, of dat je gewoon te veel belasting hebt betaalt: Je krijgt het omdat je gegeven hebt, dus kun je dat ook weer weggeven. (kun je volgend jaar weer meer aftrekken en vervolgens weer meer weggeven.)

Maar je 'krijgt' toch niks, behalve 'korting'? Je betaalt minder. Dat vind ik toch wel een fundamenteel verschil. Natuurlijk is die korting aardig, en kun je daardoor wellicht geld aan andere dingen uitgeven, maar ik zie 't niet als een 'gift' aan mij. Je krijgt niks, je betaalt alleen wat minder.

Macguinness

• Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2006, 02:33:02 pm »

quote:

Pooh schreef op 22 maart 2006 om 14:30:

[...]

Maar je 'krijgt' toch niks,
Je krijgt toch alles? :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2006, 02:33:34 pm »

quote:

Ja, maar niet van de belastingdienst. :+

Macguinness

• Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2006, 02:35:00 pm »

quote:

Pooh schreef op 22 maart 2006 om 14:33:

[...]

Ja, maar niet van de belastingdienst. :+
Die hebben het ook weer gekregen.  :P

_mike_

• Alive in Christ
    • Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2006, 12:43:56 pm »
Tsja, het ligt eraan hoeveel je verdient.

Verdien je rond minimum loon of net erboven, dat je geld terug krijgt van de belastingdienst over teveel betaalde belastingen, dan krijg je meer geld terug van de belasting dienst.

Rekensommetje om uit te leggen:

1000 Betaalde belasting door de loop van het jaar
900   te betalen belasting over het gehele jaar
----
100   Terug gaaf, omdat je 100 euro teveel hebt betaald.

Als je 200 euro aan giften hebt weggegeven word het rekensommetje:

1000 betaalde belasting door de loop van het jaar
-
200 aftrekpost giften
900 belastingen over loon.
700 euro te betalen belasting
300 euro teruggaaf.

Maar stel je moet meer betalen

1000 euro betaalde belastingen
1400 te betalen belastingen
---
400 euro dokken aan de staat

heb je weer 200 euries weggegeven word het

1000 euro betaalde belastingen
-
200 euro aftrek giften
1400 belastingen over loon
1200 te betalen belasting
----
200 euro te dokken aan de staat.

Volgen jullie het nog?

De aftrekpost gaat over het feitelijk te betalen bedrag aan belastingen over het gehele jaar.
Heb je meer  belastingen betaald dan je hoeft te betalen, en is het belastbare bedrag hoger dan de giften die je hebt gegeven, krijg je het geld terug wat je weggegeven hebt.

Is het andersom, hoef je gewoon minder te dokken.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2006, 12:45:26 pm door _mike_ »
http://www.christenforum.nl - De plek voor Christenen en niet Christenen om elkaar te ontmoeten

alfasierra

• Bekijk profiel
Giften aftrekken
« Reactie #15 Gepost op: april 07, 2006, 12:56:08 am »

quote:

_mike_ schreef op 06 april 2006 om 12:43:
Tsja, het ligt eraan hoeveel je verdient.
Is het andersom, hoef je gewoon minder te dokken.
Erg duidelijk is het niet. Wie een belastingformulier invult snapt meestal wel hoe het in elkaar zit.
En dan kun je bij iedere gift royaler zijn omdat je weet dat je een gedeelte terugkrijgt. Dat gaat voor collectebonnen of -munten ook op.