Auteur Topic: Financiële gesteldheid NL-ers  (gelezen 2003 keer)

Does

• Bekijk profiel
Financiële gesteldheid NL-ers
« Gepost op: april 04, 2006, 09:26:04 am »
Omdat ik vorig jaar particulier verzekerd was kan ik niks terugvorderen. Iedereen die zorgverzekering verzekerd was kan dat wel.

De groepen die het geld hardnodig hebben worden benadeeld, de studenten want die hebben namenlijk geen vaste baan! Dus moet men wel particulier verzekerd zijn!

Wat een dom land.. :P

quote:

Ruim 1,1 miljoen huishoudens financieel achteruit

Uitgegeven: 4 april 2006 08:56
Laatst gewijzigd: 4 april 2006 08:56

DEN HAAG - Ruim 1,1 miljoen huishoudens gaan er dit jaar financieel op achteruit. Dat blijkt dinsdag volgens ingewijden uit nieuwe koopkrachtberekeningen van het Centraal Planbureau. Tijdens het recente voorjaarsoverleg tussen kabinet en sociale partners werd na discussie over de precieze gevolgen van het kabinetsbeleid tot de nieuwe berekeningen besloten.

De cijfers lijken vooral vakbond MHP gelijk te geven. Die gaf eerder in een zwartboek aan dat 20 procent erop achteruit gaat. Het kabinet rekent voor dit jaar op een koopkrachtstijging van gemiddeld 1 procent, maar benadrukte steeds dat niet gegarandeerd kan worden dat iedereen erop vooruit gaat.

Vooral het nieuwe zorgstelsel raakt sommige groepen in de portemonnee, zo blijkt uit de cijfers. Het koopkrachtverlies komt weliswaar in meerdere inkomensgroepen voor, maar vooral onder alleenstaanden zonder kinderen en tweeverdieners zonder kinderen gaan veel mensen erop achteruit.
Live vanuit de luie stoel

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2006, 09:29:02 am »
Wat is je punt? Of je nu 200 euro per maand te besteden hebt of 198, dat maakt niet zoveel uit hoor. ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2006, 09:32:12 am »

quote:

Does schreef op 04 april 2006 om 09:26:
Omdat ik vorig jaar particulier verzekerd was kan ik niks terugvorderen. Iedereen die zorgverzekering verzekerd was kan dat wel.

Wat bedoel je met terugvorderen?

quote:

De groepen die het geld hardnodig hebben worden benadeeld, de studenten want die hebben namenlijk geen vaste baan! Dus moet men wel particulier verzekerd zijn!
Doorgaans hadden studenten dan ook een bijbaantje, al was het maar omdat 1 uur per week werken je 40 euro korting op je ziektekostenverzekering opleverde.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2006, 09:42:56 am »

quote:

Pooh schreef op 04 april 2006 om 09:32:

[...]

Wat bedoel je met terugvorderen?

[...]

Doorgaans hadden studenten dan ook een bijbaantje, al was het maar omdat 1 uur per week werken je 40 euro korting op je ziektekostenverzekering opleverde.

Terugvorderen als je geen medicatie heb gehad of wat dan ook en/of naar een dokter ben geweest. Dan krijg je geld terug van je zorgverzekeraar, nu de belasting.. no claim oid..

Maar dat krijgen mensen niet als ze particulier zijn verzekerd.

Met dat bijbaantjegedoe zat het niet meer zo dat je dat kortingen opleverde.. lijkt me stug.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2006, 09:43:14 am »

quote:

elle schreef op 04 april 2006 om 09:29:
Wat is je punt? Of je nu 200 euro per maand te besteden hebt of 198, dat maakt niet zoveel uit hoor. ;)
Lol, jij hebt een baan of een vent die werkt zeker? :w

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2006, 09:48:59 am »

quote:

Does schreef op 04 april 2006 om 09:42:
Met dat bijbaantjegedoe zat het niet meer zo dat je dat kortingen opleverde.. lijkt me stug.

'Korting' is niet 't goede woord. Maar als je minstens 1 uur per week werkte, mocht je in 't ziekenfonds. De goedkoopste ziekenfondsverzekering was al snel 40 euro goedkoper dan de goedkoopste particuliere.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2006, 09:54:23 am »
Dus dan was ik maar 12 euro kwijt geweest ? Right... :w

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2006, 10:10:14 am »
Does, je hebt gelijk. Koopkrachtdaling is inclusief vaste lasten. Een arme student zet denk ik 750 euro in de maand om, dus 1% daling zou te vergelijken zijn met 7 euro 50. Als daarvan 200 euro voor kleren, eten, uitgaan is, dan heb je na de daling nog maar 192.50 te besteden. De afgelopen jaren zijn nl met name de vaste lasten gestegen (verzekering, energie, huur), dus die maken in verhouding meer geld op dan vroeger.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 04, 2006, 10:10:16 am »
Does: Goedkoopste nominale premie was 28,90 per maand vorig jaar. Als jij 52 kwijtwas had je dus 23 euro per maand bespaard, en had je ook nog eens 255,- euro kunnen terugkrijgen. Totale winst per maand: 23+(255/12) = 44,25.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 10:10:31 am door Pooh »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 04, 2006, 10:41:34 am »
Als er één groep in Nederland is waar ik geen medelijden mee heb, dan zijn het de studenten wel, als ik zo eens om mij heen kijk dan zie ik geen arme studenten, ze zien er allemaal goed gekleed uit, gaan regelatig uit, op vakantie en doen aan allerlei sporten...
Dus Does, niet zeuren! :w

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 04, 2006, 10:44:00 am »
Lang geleden dat ik op vakantie zijn geweest. Veel studenten krijgen geld van pappie en mammie.. dat zit er bij mij ook niet in. Ik heb overigens niks te klagen maar het is wel zo dat het allemaal erg duur word.. je moet eens kijken wat boeken kosten tegenwoordig.. niet dat ik boeken koop maar toch.. ze zijn belabberd duur!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 04, 2006, 10:49:29 am »
Dat zijn dan ook rijke studenten :+...
Maar helemaal snap ik macs opmerking niet: de meeste studenten leggen hun prioriteiten heel anders dan 'burgers', dus hun uitgavepatroon is ook anders. Kamer ipv huis, scheelt een boel en die huisgenoten neem je op de koop toe. Geen auto, dus meer bier. Kleding uit de uitverkoop, dus minder kosten/meer kleding. Door te liften kom je ook in Spanje of Hongarije. Een nieuwe bank haal je bij het grof vuil vandaan.
En als je toch een bijbaantje hebt, kun je ook een ochtendje extra werken, scheelt weer 40 euro. Kun je ipv 750 ineens 790 euro omzetten: scheelt 4%; of 20% op variabele uitgaven. :)

Does: jij kunt ook liften  8)
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 11:28:36 am door elle »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 04, 2006, 12:06:19 pm »

quote:

Kamer ipv huis, scheelt een boel
Je kan beter een huis nemen en daar met 3/4 studenten in gaan zitten, ben je een stuk goedkoper uit als op kamers :w
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2006, 12:07:21 pm »
Da's hetzelfde, knakker...
Maar ook bij een hospita ben je goedkoper uit dan wanneer je een heel huisje voor jezelf huurt. En studenten als huisgenoot zijn vaak wat aangenamer dan een hospita, al maakt een hospita doorgaans meer schoon.
Maar in amsterdam moet je 5 jaar wachten voor je in aanmerking komt voor een huis... Tenzij je anti-kraak gaat wonen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 12:10:54 pm door elle »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 04, 2006, 12:11:18 pm »

quote:

Does schreef op 04 april 2006 om 10:44:
je moet eens kijken wat boeken kosten tegenwoordig.. niet dat ik boeken koop maar toch.. ze zijn belabberd duur!
Hahaha! :) Ja, leuk!  _/-\o_

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 04, 2006, 12:17:34 pm »
Maar even zonder faluwekul he? In mijn omgeving ken ik echt geen studenten die de eindjes aan elkaar moeten knopen, ze zullen er waarschijnlijk wel zijn, maar ik zie ze niet.
En wat is er mis mee om een beetje armoede te kennen om 2e hands meubels te kopen, om met z'n zessen in een bouwval te wonen, om kleding te kopen in de uitverkoop, al je boodschappen te halen bij de aldi, om te liften naar spanje, etc.
Het is wel goed, vooral als je jong bent, om te leren dat je alles niet zo maar kunt krijgen, dat je misschien wel moet sparen voor een vakantie of zo.
Ik heb ook wel een periode gekend dat het financieel niet zo lekker ging, het vormt je, zo'n periode... B)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 04, 2006, 12:36:00 pm »

quote:

elle schreef op 04 april 2006 om 10:49:

Does: jij kunt ook liften  8)

Ik doe niet anders in het buitenland. Schotland for instance... van noord tot Glasgow gelift.
Maar het gaat er gewoon om dat studenten echt de dupe worden, ik had vorig jaar naast mijn studie niet eens tijd en puf om te werken! :w

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 04, 2006, 12:36:16 pm »
Het vormt je absoluut, maar het levert ook een berg stress op. Mn ouders steunen me nu wat meer financieel, maar het is nog steeds geen vetpot
computerfout: een vreemde een in de byte

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 04, 2006, 12:36:51 pm »

quote:

Macguinness schreef op 04 april 2006 om 12:17:
Maar even zonder faluwekul he? In mijn omgeving ken ik echt geen studenten die de eindjes aan elkaar moeten knopen, ze zullen er waarschijnlijk wel zijn, maar ik zie ze niet.
En wat is er mis mee om een beetje armoede te kennen om 2e hands meubels te kopen, om met z'n zessen in een bouwval te wonen, om kleding te kopen in de uitverkoop, al je boodschappen te halen bij de aldi, om te liften naar spanje, etc.
Het is wel goed, vooral als je jong bent, om te leren dat je alles niet zo maar kunt krijgen, dat je misschien wel moet sparen voor een vakantie of zo.
Ik heb ook wel een periode gekend dat het financieel niet zo lekker ging, het vormt je, zo'n periode... B)
Ik merk dat je er nog steeds onder te lijden hebt idd..

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 04, 2006, 12:39:44 pm »

quote:

Does schreef op 04 april 2006 om 12:36:
[...]

Ik merk dat je er nog steeds onder te lijden hebt idd..
't valt niet mee... :/

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 04, 2006, 12:53:37 pm »
Ach, ik vind studenten niet zielig. Ik heb 7 jaar beurs gehad (en 2 jaar lening) en heb daar soms bij gewerkt, soms meer geleend van mijn ouders (nouja, lenen...) en idd op een gegeven moment een man-met-baan getrouwd ;). Het vormt je enigszins, maar je wordt het op een gegeven moment echt wel zat, alleen geeft dat allemaal niet. 't Is bij elkaar een waardevolle periode.
Op zich is het -neem ik aan- anders voor HBO-studenten, en zeker ook voor studenten die nog thuis wonen. Op het HBO heb je een grotere studiedruk door een stom schools systeem, dus dan houd je idd minder energie over voor een bijbaan. En studenten die nog thuis wonen krijgen idd veel minder beurs, en delen het huishouden met ouders (soms ook financieel).

Mac: ik had het niet over 2e hands meubels kopen, daar had ik echt geen geld voor. Ik haalde mijn meubels van de straat (er staat nu nog steeds 1 stoel in ons huis die van de straat komt). Ik heb ook wel eens een jaar max 50 gulden aan kleding uitgegeven, en een jaar lang geen geld uit kunnen geven voor een zoute haring (die kocht ik het jaar daarop van mijn eerste loon, nog nooit zo'n lekkere zoute haring gehad ;) ). De vakantie van dat jaar bestond uit een liftweekend dat uiteindelijk 100 piek kostte. Boeien...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 04, 2006, 01:30:40 pm »

quote:

elle schreef op 04 april 2006 om 12:53:
(er staat nu nog steeds 1 stoel in ons huis die van de straat komt).

En een tafel. :+

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 04, 2006, 01:31:38 pm »
Weet je wat het is? Ik wordt er altijd wat kriebelig van als mensen hier in Nederland lopen te klagen over dat alles zo duur is, niet alleen studenten, ook mensen die het wel gewoon goed hebben en een goed inkomen.
Vorig jaar ben ik op vakantie geweest in Zuid-Afrika, nu wil ik niet flauw lopen doen hoor, Maar wat ik daar gezien heb werd ik stil van, en het heeft mij zo ongelooflijk aan het denken gezet.
In Kaapstad ben ik in een township geweest, en er niet alleen door heen gereden, maar bij mensen binnen in hun "huis" geweest, nou ja huis? Golfplaten en oude pallets, één kraan, één gloeilampje die brand op prepaidstroom, kaart leeg, geen stroom meer... In een hoekje van dat huisje lag een matras op de grond, daar zaten twee jongetjes op, dat was dus een bakstel en bed in één.
De kans dat die jongetjes ooit kunnen studeren schat ik erg klein, de kans dat ze überhaupt eens op vakantie kunnen is al net zo klein.
En ik stond daar, met mijn videocamera en fototoestel in mijn tas, met mijn geld en creditcard, met mijn andere rijkdommen, en ik dacht waarom ben ik zo bevoorrecht? Waaraan heb ik dat verdient?
Je staat daar met je bek vol tanden en je schaamt je rot voor wie je bent.
Even later zit je bij iemand anders in een huisje, ook daar zie je de armoede, op het moment toen ik daar was klopte er twee kinderen aan en vroegen aan die vrouw die daar woonde om eten, niet om geld, maar gewoon om eten omdat ze honger hadden, ze pakte een zakje met brood uit een kast smeerde er wat pindakaas op en gaf het hun, toen was haar eten ook op, en ik? Wat gaf ik? Ik gaf niks, ik had niks om te geven, ja geld, maar dat hadden ze op dat moment niet nodig.
En daar zit je dan, weer schaam je je, je schaamt je voor je rijkdom.
En dan ben je weer terug in Nederland, één van de rijkste landen ter wereld, en we gaan gewoon door met klagen en mekkeren (ook ik) dat alles zo duur is geworden door de euro en dat de ziektekosten zo hoog zijn en weet ik wat al niet meer.
En ik denk dan vaak maar één ding:
Wij hebben geen recht om te klagen, we moeten alleen maar heeeeel dankbaar zijn.

Dat wilde ik nog even kwijt, niet persoonlijk bedoeld tegen iemand...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 04, 2006, 01:44:05 pm »
Heu! ;) En terecht...

Studenten (iig die WO volgen en op kamers wonen) zijn niet zielig. Maar als je enerzijds wilt studeren en anderzijds wilt leven als een burger, ja, dan maak je het jezelf wel moeilijk ja. Studeren vraagt wat financien betreft nou eenmaal een andere levensstijl.
Die bijstandsmoeder die ik ken, die is wel zielig. Die vraagt geld voor haar verjaardag omdat ze spaart voor een nieuwe broek. Zoveel moeite met de einden aan elkaar knopen heb ik iig niet gehad.
En dan kan het best zijn dat mensen elders op de wereld niet eens een broek hebben, maar daar heeft een Nederlandse niet zoveel troost aan. Maar het kennen van zulke armoede maakt je idd wel nederig en zorgt dat je je rijk voelt (dat geldt zelfs voor die bijstandsmoeder).
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 01:47:51 pm door elle »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 04, 2006, 01:46:12 pm »
Zoveel moeite heb ik wel gehad, tot mn ouders gelukkig bijsprongen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 04, 2006, 01:52:41 pm »
Sorry Fotogravinnetje, maar ouders zijn verplicht om bij te springen (sowieso tot je 21e jaar, en voor studenten tot het 27e jaar als ik het goed heb). Als een student de moeite niet neemt om zijn ouders aan hun verplichtingen te houden, moet hij/zij niet raar opkijken dat hij/zij financieel krap komt te zitten.
In Nederland wordt dat echt wel redelijk geregeld.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 01:53:00 pm door elle »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 04, 2006, 02:11:01 pm »
quote:
elle schreef op 04 april 2006 om 13:52:
Sorry Fotogravinnetje, maar ouders zijn verplicht om bij te springen (sowieso tot je 21e jaar, en voor studenten tot het 27e jaar als ik het goed heb). Als een student de moeite niet neemt om zijn ouders aan hun verplichtingen te houden, moet hij/zij niet raar opkijken dat hij/zij financieel krap komt te zitten.
In Nederland wordt dat echt wel redelijk geregeld.

En in aanvulling daarop: Mocht je je ouders niet willen laten bijspringen, om wat voor reden dan ook, dan valt dat geld ook te lenen bij het IBG, tegen zeer redelijke voorwaarden.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 04, 2006, 07:47:47 pm »
Ik vind dat mn ouders eerst ook al behoorlijk veel bijdroegen: zij betaalden mn kamerhuur en ziektekostenverzekering (net als ze voor de anderen gedaan hebben) en daarbij moest ik maar gaan werken. Helaas bleek ik dat er niet bij te kunnen hebben, dus krijg ik nu iedere maand een vast bedrag extra. Zelfs zoveel dat ik nu eindelijk weer wat kan sparen (wat wel nodig is, ivm het grote geldtekort dat ik opgebouwd had in de tijd hiervoor...)