Auteur Topic: Vriendschap  (gelezen 1679 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
Vriendschap
« Gepost op: april 06, 2006, 11:15:07 am »
Wat doe je als een goede vriend of vriendin iets doet waar je absoluut niet achter kunt staan? Onlangs kwam in een gesprek met een goede vriend (die geen christen is) naar voren dat hij en zijn vrouw hadden besloten hun huwelijk te veranderen in een open huwelijk, dat wil zeggen dat ze elk andere seksuele partners zouden mogen hebben. Nu heeft het verder geen invloed op mij, maar ik vind het toch erg moeilijk om er mee om te gaan, wat ik ook eerlijk heb gezegd en ik wist zelfs niet of ik wel vrienden wilde blijven.

Ik sprak er over met mijn man. Misschien zijn mannen wel wat makkelijker ingesteld als het om vriendschappen gaat. Hij zei dat er voor hem maar één grens is: als een van zijn vrienden drugs zou gaan gebruiken, zou hij die vriendschap beëindigen. Ik realiseerde me dat het besluit van een vriend met betrekking tot zijn huwelijk, voor mij geen reden is om een vriendschap te beëindigen. Ook realiseerde ik me meteen wat wel een reden zou zijn: ooit had ik een vriend die loog over alles. Dat was verwoestend voor die vriendschap. Dat is dus voor mij een grens.

Wat is voor jou een grens?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vriendschap
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2006, 12:21:33 pm »
Vind ik lastig. Grens is eerlijkheid en oprechtheid. Maar daarop 'selecteer' ik mijn vrienden eigenlijk al. Als iemand 'glad' is, leugentjes om bestwil vertelt, vaak sociaal geaccepteerde antwoorden geeft ipv zijn eigen mening, dan is de kans niet groot dat hij/zij mijn vriend wordt. Als iemand mijn vriend is en blijkt dat hij/zij mij heeft zitten voorliegen dan levert dat wel een vertrouwensbreuk op. (Dat kan ook zijn qua lastige dingen: als ik een vriend vraag hoe het met hem/haar gaat, verwacht ik een eerlijk antwoord. Als een tijd later blijkt dat die iemand met toch problemen zat, dan vind ik het getuigen van te weinig vertrouwen in mij als vriend. Ik zou me gepasseerd voelen.)

Het is ook zo dat het contact met een vriend of vriendin tijdelijk minder kan zijn, omdat diegeen een 'verkeerde' beslissing maakt, bijvoorbeeld een relatie krijgen met iemand die mij totaal niet ligt en waarvan ik het onverstandig vind. Desondanks blijft zo iemand wel vriend: hij/zij kan een beroep op mij blijven doen.

Overigens, als iemand gaat stoken in mijn eigen relatie, dan is het wel snel gedaan... Maar drugsgebruik of open huwelijk is wat mij betreft geen reden om vriendschap te verbreken. Maar vriendschap is voor mij meer dan gezellig sjoppen of borrelen: vriendschap is vooral het kunnen bespreken van keuzes en moeiten.
In het geval van dat open huwelijk zou ik mijn moeite en bezorgdheid aan hen voorleggen, het hen afraden. En zeggen dat ik vermoed dat er alleen verdriet van kan komen. En daar zou ik het bij laten. Totdat er daadwerkelijk verdrietige dingen gebeuren, dan zou ik proberen te troosten.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

• Bekijk profiel
Vriendschap
« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2006, 01:16:48 pm »
Bedankt voor de antwoord. Ik wil er wel bij zeggen dat diegene en ik wel vrienden blijven, (gelukkig maar, goede vrienden zijn ontzettend moeilijk te vinden). En we bespreken het onderwerp inderdaad op een goede manier. Ik ben blij dat ik die vriendschap niet heb verbroken. Het is moeilijk om goede vrienden te missen en bovendien mis je een kans om te getuigen in het leven van die ander. (En drugsgebruik is voor mij ook geen reden om een vriendschap te vrebreken. Mijn man heeft gewoon een bloedhekel aan drugs.)

Iedereen selecteert vrienden op bepaalde aspecten. Maar ik denk dat je iemand altijd kunt bedriegen, al dan niet willens en wetens. Het kan heel subtiel gebeuren, zodat je pas na lange tijd in de gaten krijgt dat diegene tegen je liegt. En ik bedoel niet één leugen, die als het ware een uitzondering is. Maar als iemand je gewoon als persoon en als vriend niet serieus neemt en daarom over vanalles liegt.

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Vriendschap
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2006, 01:57:46 pm »
Ja hier herken ik ook veel in. Onze vrienden (mijn vrouw en ik) waren een geweldig leuk stel maar helaas stierf de vrouw en had haar man nog voordat de grafsteen lag weer een ander die ons dus ook nog totaal niet ligt. Heb het gewoon gezegd omdat ze vroeg of laat anders voor je deur staan en wat moet je dan?
Daar komt nog eens bij dat ze tegen de 60 jaar zijn en zich niet zo gemakkelijk laten gezeggen. Ook willen ze enkel vriendschap en gaan samenwonen. De oudsten uit de kerk vonden dat niet zo heel geslaagd en zoals je begrijpt denk ik dan ook weer van: trouw dan gewoon op een gegeven moment.
Ze hebben wel een seksuele relatie en dan denk ik, waar sta je dan op een gegeven moment als christen. Nou moet iedereen zelf weten wat hij met zijn lichaam doet maar ik hang de ouderwetse gedachte er op na dat je lichaam een tempel is waar je maar niet mee aan moet “kezen”.

Nou ja moeilijk, moeilijk. Moeilijk allemaal vooral omdat je ook nog verdriet bent over de pas overleden vrouw (van hem) en hij met iemand aan komt waar je dus niet voor gekozen hebt indertijd om vrienden te zijn.

8)7
P de Mooij

Adinomis

• Bekijk profiel
Vriendschap
« Reactie #4 Gepost op: april 06, 2006, 09:16:14 pm »
Ik heb een ongelovige vriendin die is gaan samenwonen met een getrouwde man. De vrouw van deze man is al sinds haar 40ste dement werd en wordt verpleegd. Deze vrouw en mijn vriendin waren vroeger ook samen bevriend.

Toen ze het me vertelde heb ik gezegd dat het vanuit mijn geloof mijn keus niet zou zijn, maar ook uit  piëteit  naar de demente vrouw (die het waarschijnlijk niet eens merkt).
Ik heb ook gezegd, dat het haar keus en haar verantwoordelijkheid is en dat het de relatie tussen haar en mij niet verandert.

Ik vind ook dat je ongelovigen niet kunt "vermanen" vanuit de bijbel. Ze moeten eerst Jezus leren kennen en dan zijn ze ook op die dingen aanspreekbaar.
Het enige wat we kunnen doen is voor ze bidden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

diak2b

• Bekijk profiel
Vriendschap
« Reactie #5 Gepost op: april 06, 2006, 11:19:17 pm »

quote:

Mellon schreef op 06 april 2006 om 11:15:
Wat is voor jou een grens?
Die is er niet wmb.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Vriendschap
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2006, 06:19:54 pm »
Ja dat is waar. Bedoel dat je ongelovigen niet ter verantwoording kan roepen betreffende dit soort zaken op grond van de bijbel.
Zelfs bij "christenen" is het al lastig zat.
P de Mooij

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vriendschap
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2006, 06:58:20 pm »
Neu, maar afgezien van de ge- en verboden in de bijbel, lijkt het mijzelf onverstandig als 2 mensen besluiten om hun huwelijk open te zetten. Het lijkt mij bijzonder onverstandig, daarvoor hoef ik echt niet terug te grijpen op de bijbel. Dus ook als vriend/vriendin zou ik er moeite mee hebben. En als vriend/vriendin zou ik hun 'waarschuwen': er kan naar mijn mening alleen maar verdriet van komen. Zonder wijzend vingertje op de bijbel.

Vriendschap bestaat ook uit het elkaar kunnen zeggen wat je vindt. En uit het kunnen hebben van een meningsverschil, zonder dat de vriendschap zelf daar onder lijdt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Kaleb

• Bekijk profiel
Vriendschap
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2006, 09:33:34 am »

quote:

'Wat doe je als een goede vriend of vriendin iets doet waar je absoluut niet achter kunt staan?'
Als een goede vriend of vriendin anderen willens en wetens leed berokkent (bijvoorbeeld door drugs te dealen) en niet tot andere inzichten te brengen is, dan is het met de vriendschap snel gedaan. Onmedemenselijkheid, een roofdierenmentaliteit, daar ligt voor mij de grens.