Auteur Topic: Je kind niet laten dopen  (gelezen 3037 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Gepost op: april 22, 2006, 10:45:36 am »
Ondertussen ken ik binnen de vrijgemaakte kerk al enkele stelletjes (zonder kinderen) die actief en vol enthousiasme meedraaien in de vrijgemaakte kerk, daar zich prima thuisvoelen, maar het niet eens zijn met de kinderdoop.

Mochten ze ooit kinderen krijgen, zie ik ongeveer drie scenario's voor ogen:

1. Ze dopen het kind uiteindelijk tóch maar; ook al zijn ze het er eigenlijk niet mee eens.
2. Ze dopen het kind niet (met wat protest vanuit de gemeente) maar blijven gewoon lid.
3. Ze moeten de kerk verlaten.

Heb je ervaring met deze situatie en kun je aangeven wat er toen gebeurd is?

Ik ben benieuwd!

p.s. om roddels te voorkomen: nee mijn vrouw is niet zwanger  :+
p.p.s. ook hier weer géén inhoudelijke discussie over kinderdoop!
« Laatst bewerkt op: april 22, 2006, 10:46:10 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2006, 11:22:32 am »
Wij hebben optie 2 meegemaakt. Het betrof ouders die wel een GKv oorsprong hadden. De ouderling van dienst deed er erg stoethaspelig over, maar de kinderen zijn uiteindelijk soort van 'opgedragen aan de Heer' middels gebed. Dit is nu een aantal jaren geleden gebeurd, en tot nu toe zijn ze de enigen (er wordt volop gedoopt, kinderen zat.) Ze zijn van plan te verhuizen naar elders in de randstad, en zullen dan -vermoedde zij- niet weer lid worden van een GKv.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2006, 11:26:00 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2006, 11:29:03 am »
Geen ervaring mee, maar optie 2 lijkt mij de logische.

Modbreak:
Reactie op verwijderde post is uit deze post gehaald
« Laatst bewerkt op: april 22, 2006, 04:21:44 pm door Zijnkind »
[Prediker 7:29]

Zijnkind

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2006, 04:23:34 pm »
Modbreak:
Off-topic post verwijderd. Het gaat hier niet om de inhoudelijke opvattingen over de doop maar over hoe ermee om te gaan. En wel binnen de gkv waarmee niet-gereformeerde beschouwingen zeker off-topic zijn en ook nog eens in strijd met de policies van GL.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2006, 05:59:39 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

joepie

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2006, 07:48:39 pm »
Optie Drie.

volgeling

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2006, 08:41:26 pm »
Ik kan het mis hebben maar ik geloof dat dit ooit ergens rond 1920 op een synode aan de orde is geweest. Toen betrof het een predikant met een andere visie op de doop. Hij kon gewoon predikant blijven, mits hij niet zijn visie verkondigde en verder wel gewoon kinderen zou dopen. Geloof ik...
Dat zou dus optie 2 betekenen.

Misschien is er iemand die dit kan bevestigen?

bela

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2006, 09:13:32 pm »
klopt maar het was ook zo dat je indienje nog kinderen zou kunnen krijgen je moet laten onderwijzen in de gereformeerde doopsleer. Dit is besloten op de synode van 1914.
meer info op kerkrecht.nl

joepie

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2006, 10:14:19 pm »
In de kerkorde staat dit: Artikel 56 - Bediening van de doop aan de kinderen Editie(s) 1978  

Aan de kinderen van de gelovigen zal de doop als zegel van Gods verbond zo spoedig mogelijk bediend worden in de openbare eredienst.

En op www.kerkrecht.nl kun je er meer over lezen.
Maar helemaal niet laten dopen zou voor de ouders inhouden dat zij zich niet aan de kerkorde wensen te houden en daardoor onder opzicht en tucht behoren te komen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2006, 11:57:42 pm »
Volgens mij bedoelt Volgeling dit...

quote:

Tolerantie jegens wie te goeder trouw dwalen

Inzake de vraag, of iemand, die in alles met de gereformeerde belijdenis akkoord gaat, maar de kinderdoop verwerpt, doch voor dit afwijkend gevoelen belooft geen propaganda te maken en de getuigenis heeft van een vrome wandel, geacht mag worden te voldoen aan de vereisten, gesteld in art. 60 K.O. voor de toelating tot het heilig avondmaal, antwoordt de synode:
1. dat zij over het bedoelde geval geen beslissing kan geven, omdat haar daartoe de nodige gegevens ontbreken en een generale uitspraak, dat afwijking van een bepaald leerstuk van de kerk geen beletsel zal behoeven te wezen om iemand tot de gemeenschap van de kerk toe te laten, niet wenselijk kan wezen;
2. dat zij echter wel wil uitspreken, dat onze gereformeerde kerken steeds hebben geoordeeld, dat naar het voorbeeld van de apostolische kerk tolerantie kan worden geoefend jegens broeders die te goeder trouw in enig stuk van de leer dwalen, mits dit niet enig fundamenteel stuk van de waarheid raakt, de dwalenden bereid zijn zich beter te laten onderrichten, en beloven voor dit gevoelen geen propaganda te maken, waarbij het natuurlijk vanzelf spreekt, dat zulke broeders, zolang ze in dat gevoelen volharden, in geen geval voor enig ambt in de kerk verkiesbaar zijn;
3. dat zij aan de betrokken kerkenraad, desnoods met advies van de classis, de beslissing moet overlaten, of in het hier bedoelde geval zulk een tolerantie wenselijk en geoorloofd is.

('s-Gravenhage 1914, art. 138)
Bron

Artikel 60

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2006, 01:08:07 am »
in efeziers 4 staat:

Christus als fundament
4
1 Ik, die gevangen zit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: 2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. 3 Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: 4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.
7 Aan ieder van ons is genade geschonken naar de maat waarmee Christus geeft. 8 Daarom staat er: ‘Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.’ 9 ‘Hij steeg op’ – wat betekent dat anders dan dat hij ook is afgedaald naar wat lager ligt, naar de aarde? 10 Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen. 11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

en Galaten 1

Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! 10 Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. 11 Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht 12 – ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd – maar dat Jezus Christus mij is geopenbaard.

Let even op de verzen 11 en 12.

Een gegronde reden om aan de hand van de geldende opvatting te stellen dat die broeders en zusters de kerk moeten verlaten toch?? Ze onderschrijven immers niet het gereformeerd belijden.

Maar er staat ook dit in de brief Galaten

De christelijke vrijheid

1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen. 3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen. 4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. 5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.
7 Gij liept goed. Wie is u in de weg gekomen, dat gij aan de waarheid niet meer gehoorzaamt? 8 Die overreding kwam niet van Hem, die u roept. 9 Een weinig zuurdeeg maakt het gehele deeg zuur. 10 Ik voor mij ben van u overtuigd in de Here, dat gij geen andere mening zult hebben. Maar wie u in verwarring brengt, zal zijn straf hebben te dragen, wie hij ook zij.
11 Wat mij echter betreft, broeders, indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik dan nog vervolgd? Dan is immers het aanstotelijke van het kruis van kracht beroofd. 12 Zij moesten zich maar laten snijden, die u verontrusten!
Vlees of Geest
13 Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. 14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.

Heftige zaken lijkt me...die zonder zonde is werpe de eerste steen. Is er twist ontstaan binnen betreffende gemeente of laat men elkaar in de waarde. Geven betreffende broeders en zusters ruchtbaarheid aan hun opvatting of houden ze deze voor zich zelf.

Optie drie lijkt me overigens te kort door de bocht....daar gaat eerst een kerkelijke weg aan vooraf.

Kajem
« Laatst bewerkt op: april 23, 2006, 01:19:14 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

dingo

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2006, 01:33:01 am »
Heb wel meegemaakt dat een van de ouders gkv en de ander iets baptistisch-achtig. Het kind werd gedoopt waarbij de ene ouder antwoord gaf op de vragen van het doopformulier en de ander op de vragen van het "opdragen" uit baptistenkring. Persoonlijk vond ik dat behoorlijk extreem maar als het alternatief geweest was dat het alleen werd "opgedragen" dan maar zo.

Zelf denk ik dat als je het niet eens bent met de kinderdoop dat je daar ook de consequenties van moet aanvaarden en een gemeente moet opzoeken die het wel met je eens is. Maar dat is mijn persoonlijke mening, kerkrechtelijk gezien kan het wel dus.

joepie

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2006, 08:50:20 am »
Maar dan moet die kerkelijke weg wel bewandeld worden.
En niet zoals er nu veel gebeurd gewoon toegestaan zonder verdere stappen.
Als je met elkaar een orde voor de kerk opsteld dan dient iedere kerk zich daaraan te houden. Als je anders wil moet je inderdaad de kerkelijke weg bewandelen en naar de classis ,etc te gaan.

dingo

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2006, 10:30:13 am »
Wat zou het nut ervan zijn om nog een keer de kerkelijke weg te bewandelen? Er ligt een uitspraak op basis waarvan dit mogelijk is. Wou je dit per geval bevestigd zien? Of een regeling waarbij je uiteindelijk automatisch geëxcommuniceerd wordt als je kind niet wil laten dopen?

volgeling

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2006, 11:37:54 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 april 2006 om 23:57:
Volgens mij bedoelt Volgeling dit...

[...]

Bron

Artikel 60
Inderdaad! Bedankt Mezzamorpheus!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2006, 12:07:10 pm »

quote:

dingo schreef op 23 april 2006 om 01:33:
Zelf denk ik dat als je het niet eens bent met de kinderdoop dat je daar ook de consequenties van moet aanvaarden en een gemeente moet opzoeken die het wel met je eens is. Maar dat is mijn persoonlijke mening, kerkrechtelijk gezien kan het wel dus.

Inderdaad, maar als je getrouwd bent zit je dan dus met het probleem dat 1 van beiden het er altijd niet mee eens zal zijn, welk alternatief je ook kiest.

Theoretisch vind ik het ook vreemd om als je echt tegen de kinderdoop bent, voor de GKV te kiezen omdat de verbondsleer met daarbij de verbondsdoop juist in de GKV erg centraal is. Ik kan me voorstellen dat als er onenigheid is tussen echtgenoten, dat je dan voor een "halve" oplossing kiest, maar als je allebei niet achter de kinderdoop staat dan vraag ik me af of je in de GKV op de juiste plek zit.

Praktisch gezien: het gaat niet zo ver dat ik me er bijvoorbeeld aan zou ergeren dat mensen die tegen de kinderdoop zijn, en toch bij mij in de gemeente zitten, Avondmaal vieren of zo  8)
Bombus terrestris Reginae

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #15 Gepost op: april 23, 2006, 12:35:13 pm »
Oke, bedankt voor de reacties zo ver.

Ik ben echter nog niets tegengekomen in de kerkrecht-stukken die slaan op déze situatie: je kind niet laten dopen. Het gaat hoogstens over het 'dwalen in de leer' maar niet over de consequenties van die leer. In ieder geval mooi dat er gevallen zijn waar het kind toch kan worden opgedragen (met uiteraard de nodige moeite en discussie maar dat kan ik begrijpen).

Daarbij vind ik opmerkingen als 'dan ga je toch naar een andere kerk' zo verschrikkelijk simpel; alsof je ineens elkaars broer en zus niet meer bent als je hierover van mening verschilt en dús niet meer in 1 kerk kan zitten. Maar goed, dat is voor een ander topic. Overigens zijn die stelletjes waar ik het over heb al hun leven lang vrijgemaakt dus om te zeggen dat ze "niet op hun plek zitten" vind ik zowiezo wat bot.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2006, 12:35:51 pm door Zwever »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #16 Gepost op: april 23, 2006, 12:36:42 pm »
Het is zo dat als je opgroeit in een gereformeerde kerk het ook zo kan zijn dat je gaandeweg tot een andere overtuiging komt. Dan zal het tot een punt komen dat je niet meer actief lid kunt zijn omdat het indruist tegen meer dan alleen het kindertjes dopen. Dit doortrekt in z'n consequenties nl het hele kerk-zijn.
Maar misschien zijn er ook mensen die geen kinderen willen dopen maar wel achter de verbondsgedachte staan. Dan zit je er tussen in zeg maar en zou het wel kunnen dat je wilt en kunt blijven (misschien)

Oh ja, naar een andere kerk gaan is niet makkelijk. Al lijkt het misschien een goede oplossing.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2006, 12:40:21 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #17 Gepost op: april 23, 2006, 12:43:28 pm »
Optie 2 is volgens de belijdenis van de gereformeerde kerken de enig mogelijke.
Optie 1 is in strijd met de uitleg van het negende gebod in zondag 43.
Optie 3 is in strijd met de uitleg van de tucht in zondag 31. Het gaat in het geval zoals TS dat schetst echt niet om mensen die zich onder de naam van christen in leer of leven onchristelijk gedragen, hoogstens dat ze in een gereformeerde kerk wat ongereformeerde overtuigingen hebben. Geen kerkenraad heeft enige autorisatie van de Heer van de kerk om dan te zeggen: je hoort er niet bij.
shoot me again, I ain't dead yet

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #18 Gepost op: april 23, 2006, 01:14:07 pm »
Wow, wat een positieve reactie. Daar kan ik wat mee!

dingo

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #19 Gepost op: april 23, 2006, 01:17:27 pm »

quote:

Zwever schreef op 23 april 2006 om 12:35:
[....]
Daarbij vind ik opmerkingen als 'dan ga je toch naar een andere kerk' zo verschrikkelijk simpel; alsof je ineens elkaars broer en zus niet meer bent als je hierover van mening verschilt en dús niet meer in 1 kerk kan zitten. Maar goed, dat is voor een ander topic. Overigens zijn die stelletjes waar ik het over heb al hun leven lang vrijgemaakt dus om te zeggen dat ze "niet op hun plek zitten" vind ik zowiezo wat bot.
Die opmerkingen zijn helemaal niet simpel en ik sta echt niet te juichen als mensen weggaan maar het is de uiterste consequentie als je de kinderdoop niet aanvaardt. De gkv heeft je op dat vlak domweg niet meer te bieden dan een soort gedoogsituatie terwijl je in de eerste de beste baptistengemeente open armen en doopbassin ontvangen wordt. En er is niks bots aan om te constateren dat die stelletjes "niet meer op hun plek zitten". Dat is een feitelijke constatering zonder veroordeling imo.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #20 Gepost op: april 23, 2006, 11:27:25 pm »

quote:

dsWim schreef op 23 april 2006 om 12:43:
Optie 2 is volgens de belijdenis van de gereformeerde kerken de enig mogelijke.

Is optie 2 niet in strijd met de kerkorde, art 56? Daar staat dat de doop zo spoedig mogelijk bediend zal worden. Ik krijg het idee dat het los staat van wat de ouders wensen, dat de kerkenraad in deze haar verantwoordelijk dient te nemen en dient te dopen. Ongeacht wat schriftuurlijk zou zijn, klopt deze stelling?

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #21 Gepost op: april 23, 2006, 11:47:11 pm »

quote:

elle schreef op 23 april 2006 om 23:27:

[...]

Is optie 2 niet in strijd met de kerkorde, art 56? Daar staat dat de doop zo spoedig mogelijk bediend zal worden. Ik krijg het idee dat het los staat van wat de ouders wensen, dat de kerkenraad in deze haar verantwoordelijk dient te nemen en dient te dopen. Ongeacht wat schriftuurlijk zou zijn, klopt deze stelling?

Dat is wat bedoeld wordt met enig protest vanuit de gemeente  ;) . Kijk es, mensen die hun kind niet zouden willen dopen hebben een lastige aan mij en ook aan de nodige ouderlingen en andere gemeenteleden. Maar als ze uiteindelijk volhouden is dat geen legitimatie om ze weg te sturen.
In ieder geval kan de kerkenraad nooit dopen zonder de medewerking/aanvraag van de ouders. Dus die stelling klopt niet.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2006, 11:48:00 pm door dsWim »
shoot me again, I ain't dead yet

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #22 Gepost op: april 23, 2006, 11:48:16 pm »

quote:

elle schreef op 23 april 2006 om 23:27:

[...]

De kerkorde gaat over het gedrag van kerkeraden en hogere vergaderingen, niet over het gedrag van leden (kort door de bocht). Kerkeraden dienen er dus voor te zorgen dat kinderen zo spoedig mogelijk gedoopt worden (en dus niet 1 keer per jaar een massale doopdienst te beleggen). Maar leden die hun kind niet willen laten dopen, hebben weinig met zo'n artikel te maken. De kerkeraad zal natuurlijk haar verantwoordelijkheid moeten nemen, en een gesprek met zulke ouders moeten hebben, maar je kunt mensen niet dwingen. En tuchtwaardig is zo'n dwaling doorgaans niet. (Misschien wel als er een veel groter leer-probleem is, en die ouders bovendien 'reclame' maken voor hun standpunt en zodoende onrust stoken, maar dat is een heel ander verhaal.)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2006, 11:50:46 pm door Pooh »

joepie

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #23 Gepost op: april 24, 2006, 08:17:33 am »
Ik zou als ik jou was toch de commentaren eens lezen die bij het artikel staan.
Ook leden van de GKV behoren zich gewoon aan de kerkorde te houden.
Die zijn voor kerkenraden EN voor leden van de GKV.

Het is dus wel degelijk tuchtwaardig als jij je kind niet laat dopen.

PietZa

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #24 Gepost op: april 24, 2006, 09:21:18 am »

quote:

Zwever schreef op 22 april 2006 om 10:45:
Heb je ervaring met deze situatie en kun je aangeven wat er toen gebeurd is?

Ik en mijn vriendin hebben al wat gesprekken met de dominee gehad. Ik ben namelijk in een vrijgemaakte kerk opgevoed en zij in een baptisten gemeente. De dominee gaf aan dat hij een paar situaties had meegemaakt waarbij de ouders hun kind niet wilden laten dopen. Dit werd gerespecteerd (uiteraard na de nodige gesprekken) maar hun werd wel op het hart gebonden om hun mening niet in de kerk te verkondigen om zo verwarring binnen de kerk te zaaien. Hierbij trok de dominee een parallel naar het wel of geen vlees eten van heidense afgoden waar Paulus het over heeft.

Optie 2 dus.

Overigens zijn mijn vriendin en ik er nog niet helemaal uit. We merken dat we door God richting de vrijgemaakte kerk worden gestuurd en dat accepteren we. We willen ons daarom ook houden aan de regels die binnen die kerk vallen, maar zullen wel gaan nadenken over of we onze toekomstige kinderen zullen laten dopen.
Verba volant, scripta manent

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #25 Gepost op: april 24, 2006, 10:50:48 am »

quote:

dingo schreef op 23 april 2006 om 01:33:
(...)
De gkv heeft je op dat vlak domweg niet meer te bieden dan een soort gedoogsituatie terwijl je in de eerste de beste baptistengemeente open armen en doopbassin ontvangen wordt. En er is niks bots aan om te constateren dat die stelletjes "niet meer op hun plek zitten". ...
offtopic:Dat is niet per se waar: veel baptisten accepteren alleen de volwassendoop, of doop op geloof. Dat vrijgemaakte stel dat ik ken, heeft voor hun kinderen de doop op geloof gekozen. Zelf zijn ze gedoopt toen ze klein waren, en vinden dat -voor zover ik weet- voldoende. Dus zouden ze niet per se welkom zijn in een baptistengemeente: zij willen zichzelf niet laten overdopen -voor zover ik weet-. Ik vermoed dat iets als PKN meer in hun lijn ligt. Iig: het hechten van meer belang aan doop op geloof wil niet zeggen dat je dan per se baptist bent. Maar GKv is het niet.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #26 Gepost op: april 24, 2006, 10:59:29 am »

quote:

elle schreef op 24 april 2006 om 10:50:
[...]
offtopic:Dat is niet per se waar: veel baptisten accepteren alleen de volwassendoop, of doop op geloof. Dat vrijgemaakte stel dat ik ken, heeft voor hun kinderen de doop op geloof gekozen. Zelf zijn ze gedoopt toen ze klein waren, en vinden dat -voor zover ik weet- voldoende. Dus zouden ze niet per se welkom zijn in een baptistengemeente: zij willen zichzelf niet laten overdopen -voor zover ik weet-. Ik vermoed dat iets als PKN meer in hun lijn ligt. Iig: het hechten van meer belang aan doop op geloof wil niet zeggen dat je dan per se baptist bent. Maar GKv is het niet.
In aanvulling daarop: Alsof de doop het belangrijkste is dat een kerk tot een kerk maakt! Naar mijn undruk zijn er bar weinig mensen die het voor 100% met de leer en gebruiken van hun gemeente en/of kerkverband eens zijn. Het lijkt me erg ongezond om al die mensen maar aan te raden om een andere gemeente te zoeken.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2006, 10:59:58 am door Pooh »

dingo

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #27 Gepost op: april 24, 2006, 11:57:52 am »

quote:

Pooh schreef op 24 april 2006 om 10:59:
[...]

In aanvulling daarop: Alsof de doop het belangrijkste is dat een kerk tot een kerk maakt! Naar mijn undruk zijn er bar weinig mensen die het voor 100% met de leer en gebruiken van hun gemeente en/of kerkverband eens zijn. Het lijkt me erg ongezond om al die mensen maar aan te raden om een andere gemeente te zoeken.
De doop is uiteraard niet het belangrijkste item maar maakt wel integraal deel uit van de gereformeerde leer en bepaald niet het minste deel. Dus in dit geval denk ik niet dat je kan zeggen dat iedere misnte of geringste afwijkende mening de kerk uitgeduwd wordt.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #28 Gepost op: april 24, 2006, 12:05:32 pm »

quote:

dingo schreef op 24 april 2006 om 11:57:
[...]

De doop is uiteraard niet het belangrijkste item maar maakt wel integraal deel uit van de gereformeerde leer en bepaald niet het minste deel. Dus in dit geval denk ik niet dat je kan zeggen dat iedere misnte of geringste afwijkende mening de kerk uitgeduwd wordt.

Ik heb 't niet over 't minste of geringste. Natuurlijk maakt de doop (of vooral de verbondsleer waar die doop inzit), deel uit van de gereformeerde leer. Maar de leer is wel een stuk breder dan dat, en een kerk is veel breder dan de leer. Ik pas ervoor om broeders en zusters die samen met mij het lichaam van Christus vormen, weg te jagen naar een andere gemeente omdat ze 't op zo'n punt niet eens zijn. Sterker nog, ik heb bewondering voor ze: ondanks dat ze het niet eens zijn met de doopleer, blijven ze toch lid.

Dat wordt anders wanneer ze zich niet willen voegen naar 't feit dat ze, wat dat punt betreft, 'te gast' zijn. Ze kunnen hun standpunt niet propageren, en daar zullen ze mee moeten leren omgaan.

Nogmaals: in deze postmoderne tijd hebben mensen nu eenmaal geen consistente persoonlijke overtuiging. Dat kun je betreuren, en je kunt proberen hen te onderwijzen in die punten van de leer waarin je geen overeenstemming hebt, maar het is naief om te denken dat een andere gemeente wel volledig aansluit bij hun overtuiging. Dan krijg je alleen maar meer kerkjes en clubjes. Bovendien is zo'n afweging aan die mensen zelf, niet aan de gemeente waar zij lid van zijn.

dingo

• Bekijk profiel
Je kind niet laten dopen
« Reactie #29 Gepost op: april 24, 2006, 09:15:04 pm »
Ik hou het erop dat we hetzelfde bedoelen. :)