Auteur Topic: eeuwig?  (gelezen 634 keer)

NNNils

• Bekijk profiel
eeuwig?
« Gepost op: september 07, 2003, 12:37:55 pm »
Even n.a.v. de hele discussie over de invulling van het 4e gebod.

Quote uit de reformatie van deze week, artikel van K. de Vries, hij citeert op zijn beurt uit het rapport van de GS Zuidhorn 2002

"Het woord 'eeuwig' heeft echter wel vaker de betekenis van 'van onbeperkte duur' of  'zolang het (oude) verbond geldt'. Zo kan het wassen van handen en voeten door de priester een eeuwige inzetting heten (ex. 30:21). Je kunt daarmee dus niet bewijzen dat de sabbat een instelling voor altijd is."

Waar ik hierbij direct aan moet denken is het eeuwige leven.

Hoe "eeuwig" zal dat dan zijn?

Ik verwacht hierop reacties als "ja met het nieuwe verbond is het allemaal weer anders geworden etc. etc." maar is dat niet teveel naar het positieve redeneren?

joris

• Bekijk profiel
eeuwig?
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2003, 04:33:31 pm »
ik zou als ik jou was aan het eeuwige van het handenwassen gaan sleutelen, en niet aan de eeuwigheid van het eeuwige leven.

handen wassen is immers een eeuwg principe? Als je laat schoonwassen ben je weer rein voor God. Dat is een eeuwige, blijvende bepaling voor aaron en al zijn nakomelingen.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
eeuwig?
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2003, 05:18:46 pm »
Eeuwig is gerelateerd aan het onderwerp. Het komt van een verbuiging van het Hebreeuwse 'olam' en het griekse 'aion' en die talen hebben een wat andere tijdrekening dan wij.

De joden denken bij aards 'eeuwig' aan een lange tijd gedurende dit leven, gaat het echter over God of over het nieuwe leven dan denken ze wel degelijk aan wat wij als 'eeuwig' beschouwen.

Anders zou een kreet als "Hem,  die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden. " ook nergens op slaan.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

joris

• Bekijk profiel
eeuwig?
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2003, 05:32:27 pm »
in ieder geval niet echt bruikbaar om het sabbahts gebod mee te verdedigen, maar ook niet om het af te zwakken. Er zijn wel sterkere argumenten. Maar daar wil je het hier niet over hebben geloof ik.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8