quote:

quote:
Voor zover ik weet is de VKK niet opgericht om de komst van de Maitreya te bespoedigen. Die in ons kerkje trouwens gewoon met 'Christus' wordt aangeduid.
Het was in elk geval wél Leadbeater's zienswijze. En Christus is een titel, hij wordt dan ook wel aangeduid als Maitreya de Christus.
quote:
Een fysieke wederkomst, als een soort esoterische versie van het laatste oordeel vind ik zelfs vrij belachelijk klinken, wel erg theosofisch maar niet zo Vrij-Katholiek, die immers meer geloven in een Christusgeest dan in een Christusfiguur. Meer zoals Hans Stolp, eigenlijk. Over het algemeen dan, want we hebben het weer over Vrij-Katholieken

Het is iig wel meer mijn visie.
Ik vind het op zich wel redelijk plausibel, een 'sterke man' spreekt de massa's op zich nog altijd meer aan dan een anoniem iets als een uitstorting van de 'Christus geest', maar het kan natuurlijk best samengaan. Volgens Creme's Maitreya pagina is de VKK in elk geval nog altijd een
'instrument van de Hierarchie'quote:
Krishnamurti zou wel als een soort geestelijk leider van de kerk worden aangesteld, dacht ik, maar dat heeft hij dan geweigerd.
Volgens
dit stuk (vanaf 'Second Coming') heeft die gedachte zich pas gevestigd nadat Krishnamurti zich niet als nieuwe Christus wilde zien.
quote:
Ehm nee, niet de hemel. Ik zal je mijn theorie geven. De hemel is volmaakt, en onvolmaakte zielen zouden de hemelse volmaaktheid aantasten, dat lijkt me niet kunnen.
Je kan ze ook niet naar de hel sturen, want dat is in tegenspraak met de goedheid van God, waar ik heel sterk in geloof.
Dus de enige oplossing is: zielen net zo lang op aarde laten leren tot ze klaar zijn voor de 'hemel'. Ik ben geen heftige aanhangster van reïncarnatie, op dat gebied erg 'lauw' zoals wateengedoe2 dat noemt, maar het lijkt me de enig logische oplossing. Een gebaseerd op de aanames dat de ziel na de dood niet sterft en dat God goed is, en het goede met de mens voorheeft.
Maar dat is dan wel een wat Platonische beeld wat je dan van de hemel hebt, en nog los van allerlei andere zaken, de filosofie en theologie heeft sinds Plato niet bepaald stil gestaan. En Christelijke visie hierop lost dat probleem van onvolmaaktheid op, door het offer van Jezus te aanvaarden. Logischerwijs voorkomt dat dan ook een soort menselijke 'torenbouw' van Babel m.b.t. de ziel.
quote:
dank, ik was zowieso al van plan die eens te lezen

Hier heb ik wel een mooie vertaling van de Confessiones in het Engels gevonden.
quote:
het lijkt me een wat ingewikkelde gedachte om telken in je achterhoofd te hebben als je de belijdenis zingt..De meesten in de VKK hebben wel een abstract godsbeeld denk ik, maar zó abstract..(lees: vaag)
Er zal wel wat verschil in zitten, maar het kader zal waarschijnlijk wel zoiets dergelijks geloven, men gelooft in elk geval niet in een persoonlijke God, dus kan kom je toch al gauw uit op een Godsbeeld dat meer synoniem staat aan een soort 'kracht' die men met de juiste benadering onder controle kan krijgen.
quote:
ik ga ermee accoord dat mij gedachten overeenkomst vertonen met de gnostiek, maar wat mij betreft staat dat niet haaks op het christendom. Ik weiger enige overeenkomst met Hitler te aanvaarden!
Nee, maar zo heb ik het ook niet bedoeld, maar de stelling dat Hitler een gnosticus was, die durf ik wel te verdedigen, dat is ook niet
zo controversieel trouwens.
quote:
Over de Albigenzen heb ik het al (vrij heftig) gehad, en Valentinus vind ik zo mislukt niet...hij heeft het dat niet tot paus geschopt, maar had in zijn tijd veel volgelingen en was toch een gerespecteerd man?
Dat is trouwens een verhaal dat je steeds weer terug ziet komen, dat Valentinus paus had kunnen worden, maar alleen Tertullianus schrijft dat hij een bisschopszetel kreeg aangeboden (niet eens dat het die van Rome was) en dat terwijl de geschriften van Tertullianus nou juist door veel gnostici van tegenwoordig wordt gewantrouwd. En ja, mislukt, zijn leer heeft het niet gehaald, zijn volgelingen bleven niet bij elkaar en hij werd geexcommuniceerd, ik geloof wel dat God daar een bedoeling mee had.
quote:
Ik ben btw op het moment bezig de Nag Hammadi geschriften van kaft tot kaft te lezen en zit midden in Valentinus. Interessante gedachten had die man, dat wel

Nunc heeft trouwens een punt, dat het slagen van een beweging niets hoeft te zeggen over de juistheid van een beweging.
Niet persé nee. Maar ik geloof wél dat het beste bewijs tegen de gnostiek in het verleden ligt. Lees je trouwens de N.H. versie van Slavenburg? Lees dan anders ook
dit eens.
quote:
Jazeker.

quote:
Oorlogen zijn nou eenmaal geen sprookjes, maar wat moesten ze anders doen? Ter vergelijking; Ik ben ook niet kapot van de bombardementen op Dresden, Hiroshima en Nagasaki bijvoorbeeld, toch denk ik dat het goed geweest is dat de geallieerden het opgenomen hebben tegen de Nazi's.
quote:
Onze beschaving zou er vast anders uitgezien hebben dan nu, maar het einde ... Tja, een 'volwaardige' Albigens was celibatair (ook binnen het huwelijk), maar men keek niet neer op mensen die dat niet waren. Bovendien werden de meesten het pas later in hun leven en waren dan al lang en breed married with children.
We weten het nooit zeker natuurlijk, maar de kerk was er in ieder geval van overtuigd, ter illustratie een stukje uit de New Advent:
quote:
The dualism of the Albigenses was also the basis of their moral teaching. Man, they taught, is a living contradiction. Hence, the liberation of the soul from its captivity in the body is the true end of our being. To attain this, suicide is commendable; it was customary among them in the form of the endura (starvation). The extinction of bodily life on the largest scale consistent with human existence is also a perfect aim. As generation propagates the slavery of the soul to the body, perpetual chastity should be practiced. Matrimonial intercourse is unlawful; concubinage, being of a less permanent nature, is preferable to marriage. Abandonment of his wife by the husband, or vice versa, is desirable..
En dan verderop over de houding van de kerk:
quote:
Properly speaking, Albigensianism was not a Christian heresy but an extra-Christian religion. Ecclesiastical authority, after persuasion had failed, adopted a course of severe repression, which led at times to regrettable excess. Simon of Montfort intended well at first, but later used the pretext of religion to usurp the territory of the Counts of Toulouse. The death penalty was, indeed, inflicted too freely on the Albigenses, but it must be remembered that the penal code of the time was considerably more rigorous than ours, and the excesses were sometimes provoked. Raymond VI and his successor, Raymond VII, were, when in distress, ever ready to promise, but never to earnestly amend. Pope Innocent III was justified in saying that the Albigenses were "worse than the Saracens"; and still he counselled moderation and disapproved of the selfish policy adopted by Simon of Montfort. What the Church combated was principles that led directly not only to the ruin of Christianity, but to the very extinction of the human race
bron