Auteur Topic: Vrij-katholieke Kerk is geen kerk?  (gelezen 20306 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrij-katholieke Kerk is geen kerk?
« Reactie #100 Gepost op: april 29, 2006, 10:25:59 pm »

quote:

Laodicea schreef op 29 april 2006 om 21:40:
Wat je bij het mislukken van gnostische ketterijen vaak ziet gebeuren als terugkerend fenomeen, dat is hoogmoed, arrogantie en een zekere tactloosheid, en ik denk dat dat wel degelijk valt terug te voeren op de leer, omdat meestal het streven naar 'innerlijke wijsheid' als sociaal-darwinistische onderscheidingsmiddel dient.

Heb jij er een andere visie op? :)

nee niet echt. Maar ik wil er gewoon op wijzen, dat je heel nauwkeurig onderscheid moet maken. Hoe laat je zien dat 'hoogmoed, arrogantie en een zekere tactloosheid' terug te voeren zijn op een leer? (n.b. ik sluit niet uit dat het zo is, maar het is m.i. niet iets wat je zomaar kan poneren. Maar het is in dit topic ook eigenlijk offtopic.).

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: april 29, 2006, 11:36:50 pm »

quote:

Ennys schreef op 29 april 2006 om 21:11:
[...]

Ik vermoed dat ik je in eerdere discussie op andere fora toch onrecht aan heb gedaan...
Ik ook.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2006, 11:43:08 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: april 29, 2006, 11:40:46 pm »

quote:

Ennys schreef op 29 april 2006 om 21:26:
Dus de enige oplossing is:
Nee, reïncarnatie is niet de enige oplossing voor het probleem dat je schetst. Het purgatorium is de andere oplossing. Die heeft twee voordelen: het is wel in overeenstemming met de Bijbel (anders dan reïncarnatie), en het is ook nog eens de leer van de meerderheid van het christendom.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: april 30, 2006, 08:51:16 am »

quote:

diak2b schreef op 29 april 2006 om 23:40:
[...]

Nee, reïncarnatie is niet de enige oplossing voor het probleem dat je schetst. Het purgatorium is de andere oplossing. Die heeft twee voordelen: het is wel in overeenstemming met de Bijbel (anders dan reïncarnatie), en het is ook nog eens de leer van de meerderheid van het christendom.

Precies, lees maar eens:

1 Kor. 3
11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: april 30, 2006, 09:03:59 am »

quote:

diak2b schreef op 29 april 2006 om 20:25:
Een, wellicht onterechte, en in ieder geval hopeloze, neiging ...

Of ie al dan niet terecht is, daar laat ik mij niet over uit. Maar geheel hopeloos is ie toch niet.

quote:

Laodicea, werkt jouw MSN ook als email (om me niet dezelfde buil te vallen als ooit tevoren bij Ennys, haha, ik zat maar te wachten en te wachten ... ;))
« Laatst bewerkt op: april 30, 2006, 09:45:28 am door wateengedoe2 »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: april 30, 2006, 01:15:29 pm »

quote:

Ennys schreef op 29 april 2006 om 21:26:
En ik was Laodicea nog een antwoord schuldig :)
:)

quote:

Voor zover ik weet is de VKK niet opgericht om de komst van de Maitreya te bespoedigen. Die in ons kerkje trouwens gewoon met 'Christus' wordt aangeduid.
Het was in elk geval wél Leadbeater's zienswijze. En Christus is een titel, hij wordt dan ook wel aangeduid als Maitreya de Christus.

quote:

Een fysieke wederkomst, als een soort esoterische versie van het laatste oordeel vind ik zelfs vrij belachelijk klinken, wel erg theosofisch maar niet zo Vrij-Katholiek, die immers meer geloven in een Christusgeest dan in een Christusfiguur. Meer zoals Hans Stolp, eigenlijk. Over het algemeen dan, want we hebben het weer over Vrij-Katholieken ;) Het is iig wel meer mijn visie.
Ik vind het op zich wel redelijk plausibel, een 'sterke man' spreekt de massa's op zich nog altijd meer aan dan een anoniem iets als een uitstorting van de 'Christus geest', maar het kan natuurlijk best samengaan. Volgens Creme's Maitreya pagina is de VKK in elk geval nog altijd een 'instrument van de Hierarchie'

quote:

Krishnamurti zou wel als een soort geestelijk leider van de kerk worden aangesteld, dacht ik, maar dat heeft hij dan geweigerd.
Volgens dit stuk (vanaf 'Second Coming') heeft die gedachte zich pas gevestigd nadat Krishnamurti zich niet als nieuwe Christus wilde zien.

quote:

Ehm nee, niet de hemel. Ik zal je mijn theorie geven. De hemel is volmaakt, en onvolmaakte zielen zouden de hemelse volmaaktheid aantasten, dat lijkt me niet kunnen.
Je kan ze ook niet naar de hel sturen, want dat is in tegenspraak met de goedheid van God, waar ik heel sterk in geloof.
Dus de enige oplossing is: zielen net zo lang op aarde laten leren tot ze klaar zijn voor de 'hemel'. Ik ben geen heftige aanhangster van reïncarnatie, op dat gebied erg 'lauw' zoals wateengedoe2 dat noemt, maar het lijkt me de enig logische oplossing. Een gebaseerd op de aanames dat de ziel na de dood niet sterft en dat God goed is, en het goede met de mens voorheeft.
Maar dat is dan wel een wat Platonische beeld wat je dan van de hemel hebt, en nog los van allerlei andere zaken, de filosofie en theologie heeft sinds Plato niet bepaald stil gestaan. En Christelijke visie hierop lost dat probleem van onvolmaaktheid op, door het offer van Jezus te aanvaarden. Logischerwijs voorkomt dat dan ook een  soort menselijke 'torenbouw' van Babel m.b.t. de ziel.

quote:

dank, ik was zowieso al van plan die eens te lezen :)
Hier heb ik wel een mooie vertaling van de Confessiones in het Engels gevonden.

quote:

het lijkt me een wat ingewikkelde gedachte om telken in je achterhoofd te hebben als je de belijdenis zingt..De meesten in de VKK hebben wel een abstract godsbeeld denk ik, maar zó abstract..(lees: vaag)
Er zal wel wat verschil in zitten, maar het kader zal waarschijnlijk wel zoiets dergelijks geloven, men gelooft in elk geval niet in een persoonlijke God, dus kan kom je toch al gauw uit op een Godsbeeld dat meer synoniem staat aan een soort 'kracht' die men met de juiste benadering onder controle kan krijgen.

quote:

ik ga ermee accoord dat mij gedachten overeenkomst vertonen met de gnostiek, maar wat mij betreft staat dat niet haaks op het christendom. Ik weiger enige overeenkomst met Hitler te aanvaarden!
Nee, maar zo heb ik het ook niet bedoeld, maar de stelling dat Hitler een gnosticus was, die durf ik wel te verdedigen, dat is ook niet zo controversieel trouwens.

quote:

Over de Albigenzen heb ik het al (vrij heftig)  gehad, en Valentinus vind ik zo mislukt niet...hij heeft het dat niet tot paus geschopt, maar had in zijn tijd veel volgelingen en was toch een gerespecteerd man?
Dat is trouwens een verhaal dat je steeds weer terug ziet komen, dat Valentinus paus had kunnen worden, maar alleen Tertullianus schrijft dat hij een bisschopszetel kreeg aangeboden (niet eens dat het die van Rome was) en dat terwijl de geschriften van Tertullianus nou juist door veel gnostici van tegenwoordig wordt gewantrouwd. En ja, mislukt, zijn leer heeft het niet gehaald, zijn volgelingen bleven niet bij elkaar en hij werd geexcommuniceerd, ik geloof wel dat God daar een bedoeling mee had.

quote:

Ik ben btw op het moment bezig de Nag Hammadi geschriften van kaft tot kaft te lezen en zit midden in Valentinus. Interessante gedachten had die man, dat wel :)
Nunc heeft trouwens een punt, dat het slagen van een beweging niets hoeft te zeggen over de juistheid van een beweging.
Niet persé nee. Maar ik geloof wél dat het beste bewijs tegen de gnostiek in het verleden ligt. Lees je trouwens de N.H. versie van Slavenburg? Lees dan anders ook dit eens.

quote:

wateengedoe2 schreef op 30 april 2006 om 09:03:
Laodicea, werkt jouw MSN ook als email (om me niet dezelfde buil te vallen als ooit tevoren bij Ennys, haha, ik zat maar te wachten en te wachten ... ;))
Jazeker. :)

quote:

wateengedoe2 schreef op 30 april 2006 om 09:11:
... waarmee de rol van de Kerk in die tijd echt niet goed gepraat, dan wel goed te praten is.
Oorlogen zijn nou eenmaal geen sprookjes, maar wat moesten ze anders doen? Ter vergelijking; Ik ben ook niet kapot van de bombardementen op Dresden, Hiroshima en Nagasaki bijvoorbeeld, toch denk ik dat het goed geweest is dat de geallieerden het opgenomen hebben tegen de Nazi's.

quote:

Onze beschaving zou er vast anders uitgezien hebben dan nu, maar het einde ... Tja, een 'volwaardige' Albigens was celibatair (ook binnen het huwelijk), maar men keek niet neer op mensen die dat niet waren. Bovendien werden de meesten het pas later in hun leven en waren dan al lang en breed married with children.
We weten het nooit zeker natuurlijk, maar de kerk was er in ieder geval van overtuigd, ter illustratie een stukje uit de New Advent:

quote:

The dualism of the Albigenses was also the basis of their moral teaching. Man, they taught, is a living contradiction. Hence, the liberation of the soul from its captivity in the body is the true end of our being. To attain this, suicide is commendable; it was customary among them in the form of the endura (starvation). The extinction of bodily life on the largest scale consistent with human existence is also a perfect aim. As generation propagates the slavery of the soul to the body, perpetual chastity should be practiced. Matrimonial intercourse is unlawful; concubinage, being of a less permanent nature, is preferable to marriage. Abandonment of his wife by the husband, or vice versa, is desirable..
En dan verderop over de houding van de kerk:

quote:

Properly speaking, Albigensianism was not a Christian heresy but an extra-Christian religion. Ecclesiastical authority, after persuasion had failed, adopted a course of severe repression, which led at times to regrettable excess. Simon of Montfort intended well at first, but later used the pretext of religion to usurp the territory of the Counts of Toulouse. The death penalty was, indeed, inflicted too freely on the Albigenses, but it must be remembered that the penal code of the time was considerably more rigorous than ours, and the excesses were sometimes provoked. Raymond VI and his successor, Raymond VII, were, when in distress, ever ready to promise, but never to earnestly amend. Pope Innocent III was justified in saying that the Albigenses were "worse than the Saracens"; and still he counselled moderation and disapproved of the selfish policy adopted by Simon of Montfort. What the Church combated was principles that led directly not only to the ruin of Christianity, but to the very extinction of the human race
bron
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2006, 12:07:25 pm door Nunc »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: april 30, 2006, 07:13:01 pm »

quote:

diak2b schreef op 29 april 2006 om 23:40:
[...]

Juist. Het purgatorium is, zo ik begrijp, het vagevuur? De plek waar zielen gelouterd en zo gereinigd worden?

Zo zou je de aarde waarop wij leven best kunnen zien. In ieder geval vervult de aarde in mijn model de functie van jou purgatorium. Misschien een gevaarlijke stelling, de aarde gelijkstellen aan het purgatorium. Hou daarbij alsjeblieft in gedachten dat dat wat mij betreft niet negatief is. Zonder loutering geen volmaakte ziel, toch?
Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: april 30, 2006, 07:23:34 pm »

quote:

Ennys schreef op 30 april 2006 om 19:13:
[...]

Juist. Het purgatorium is, zo ik begrijp, het vagevuur?
Dat is inderdaad de Nederlandse, ietwat onjuiste, term.

quote:

De plek waar zielen gelouterd en zo gereinigd worden?
Zo zou je het kunnen noemen.

quote:

Zo zou je de aarde waarop wij leven best kunnen zien.
Tuurlijk, je kan ook denken dat de maan van kaas is. Alleen, de aarde is niet het purgatorium, en de maan is niet van kaas. Hoewel ik van dat laatste niet 100% zeker ben.

quote:

In ieder geval vervult de aarde in mijn model de functie van jou purgatorium. Misschien een gevaarlijke stelling, de aarde gelijkstellen aan het purgatorium.
Nee hoor, onzinnig, onbijbels en nergens op gebaseerd. Maar niet gevaarlijk hoor :)

quote:

Hou daarbij alsjeblieft in gedachten dat dat wat mij betreft niet negatief is. Zonder loutering geen volmaakte ziel, toch?
Ik neem aan dat je nergens hebt gelezen dat ik het purgatorium negatief noemde, want ik zie er niets negatiefs in. Maar reïncarnatie is volstrekt onbijbels & onchristelijk, de aarde is de aarde en dus niet het purgatorium, en verder is dit met alle respect vooral een aanschouwelijk voorbeeld van relishoppen.

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: april 30, 2006, 07:27:24 pm »
Citaat
Laodicea schreef op 30 april 2006 om 13:15:

quote:

Het was in elk geval wél Leadbeater's zienswijze. En Christus is een titel, hij wordt dan ook wel aangeduid als Maitreya de Christus.
klopt, we hebben het daar in de kerk ook wel over gehad. Vroeger werd inderdaad over de Maitreya gesproken, vertelde mijn priester, maar het is nu min of mee rin onbruik geraakt. Men zegt gewoon 'de Christus' of 'Christus.

quote:

Ik vind het op zich wel redelijk plausibel, een 'sterke man' spreekt de massa's op zich nog altijd meer aan dan een anoniem iets als een uitstorting van de 'Christus geest', maar het kan natuurlijk best samengaan. Volgens Creme's Maitreya pagina is de VKK in elk geval nog altijd een 'instrument van de Hierarchie'

Ben ik een hele elitaire doos als ik zeg dat het voor de Vkk niet zoveel uitmaakt de massa's het meest aanspreekt? Het is niet bepaald een 'massale' kerk ;)
En die Maitreya site vond ik niet echt egloofwaardig overkomen, maar het kan ebst dat ze de VKK noemen ja.

quote:

Volgens dit stuk (vanaf 'Second Coming') heeft die gedachte zich pas gevestigd nadat Krishnamurti zich niet als nieuwe Christus wilde zien.
okee, dat wist ik niet :)

quote:

Maar dat is dan wel een wat Platonische beeld wat je dan van de hemel hebt, en nog los van allerlei andere zaken, de filosofie en theologie heeft sinds Plato niet bepaald stil gestaan. En Christelijke visie hierop lost dat probleem van onvolmaaktheid op, door het offer van Jezus te aanvaarden. Logischerwijs voorkomt dat dan ook een  soort menselijke 'torenbouw' van Babel m.b.t. de ziel.
Ik moet bekennen dat ik hier dan 'onbewust Platonisch' was...Wat bedoel je met een Babelse torenbouw van de ziel?

quote:

Hier heb ik wel een mooie vertaling van de Confessiones in het Engels gevonden.
Okee, die gaat mijn favorieten in :)

quote:

Er zal wel wat verschil in zitten, maar het kader zal waarschijnlijk wel zoiets dergelijks geloven, men gelooft in elk geval niet in een persoonlijke God, dus kan kom je toch al gauw uit op een Godsbeeld dat meer synoniem staat aan een soort 'kracht' die men met de juiste benadering onder controle kan krijgen.
mee eens, behalve dat 'onder controle krijgen'. God is geen werktuig, het is evel te groot en te immens, en...alles, eigenlijk. Plotinus noemde God 'to hèn to agathon', het Ene en het Goede. Vind ik een hele goede omschrijving van het Goddelijke. Valentinus had het wel over de Bron, of de Diepte. Net zoiets. Dat zijn beschrijvingen die dicht in de buurt van 'het' Vrij-Katholieke godsbeeld komen. Ik gebruik de omschrijving van Plotinus vaak als ik zelf moet uitleggen hoe ik het zie. God onder controle krijgen vind ik blasfemisch klinken :|

quote:

Nee, maar zo heb ik het ook niet bedoeld, maar de stelling dat Hitler een gnosticus was, die durf ik wel te verdedigen, dat is ook niet zo controversieel trouwens.
het lijkt me verstandig de Hitler-discussie te laten liggen.

quote:

Dat is trouwens een verhaal dat je steeds weer terug ziet komen, dat Valentinus paus had kunnen worden, maar alleen Tertullianus schrijft dat hij een bisschopszetel kreeg aangeboden (niet eens dat het die van Rome was) en dat terwijl de geschriften van Tertullianus nou juist door veel gnostici van tegenwoordig wordt gewantrouwd. En ja, mislukt, zijn leer heeft het niet gehaald, zijn volgelingen bleven niet bij elkaar en hij werd geexcommuniceerd, ik geloof wel dat God daar een bedoeling mee had.
Ik had het al over Valentinus gehad...

quote:

Niet persé nee. Maar ik geloof wél dat het beste bewijs tegen de gnostiek in het verleden ligt. Lees je trouwens de N.H. versie van Slavenburg? Lees dan anders ook dit eens.
Ja, ik lees de vertaling vam Slavenburg. Ik weet dat hij wetenschappelijk controversieel is, maar voorlopig heeft hij wel (voor zover ik weet) de enige volledige vertaling in het Nederlands gemaakt. Sommige stukken zijn ook elders vertaald, zo vind ik de Thomas-vertaling van Bram Moerland erg mooi en heb ik ergens nog een alternatieve vertaling van het evangelie der waarheid liggen, die ik beter vind dat die van Slavenburg, omdat hij moderner vertaald is en minder vage zinsconstructies gebruikt. Maar je moet het doen met wat je hebt ;)

quote:

Oorlogen zijn nou eenmaal geen sprookjes, maar wat moesten ze anders doen? Ter vergelijking; Ik ben ook niet kapot van de bombardementen op Dresden, Hiroshima en Nagasaki bijvoorbeeld, toch denk ik dat het goed geweest is dat de geallieerden het opgenomen hebben tegen de Nazi's.

...ehm...okeeeeeee...dit vraagt misschien tóch om een apart Albigenzentopic!
Nu moet ik gaan eten, dus...tot later ;)
Ennys

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: april 30, 2006, 08:39:05 pm »

quote:

diak2b schreef op 30 april 2006 om 19:23:
[...]
Dat is inderdaad de Nederlandse, ietwat onjuiste, term.

[...]
Zo zou je het kunnen noemen.

[...]
Tuurlijk, je kan ook denken dat de maan van kaas is. Alleen, de aarde is niet het purgatorium, en de maan is niet van kaas. Hoewel ik van dat laatste niet 100% zeker ben.

[...]
Nee hoor, onzinnig, onbijbels en nergens op gebaseerd. Maar niet gevaarlijk hoor :)

[...]
Ik neem aan dat je nergens hebt gelezen dat ik het purgatorium negatief noemde, want ik zie er niets negatiefs in. Maar reïncarnatie is volstrekt onbijbels & onchristelijk, de aarde is de aarde en dus niet het purgatorium, en verder is dit met alle respect vooral een aanschouwelijk voorbeeld van relishoppen.

Als relishoppen is het niet bedoeld, het is slechts een proberen beide ideeën naast elkaar te leggen en te vergelijken. Een purgatorium is uiteraard een gedachte die niet te combineren valt met het idee van reïncarnatie, en het was ook niet mijn bedoeling het purgatorium-idee in de reïncarnatietheorie te introduceren. Ik wil slechts zeggen dat beide ideeën vergelijkbaar zijn, omdat ze beiden uitgaan van een loutering van de ziel voordat die naar de hemel kan. En in het orthodoxe beeld is de plek waar dat gebeurt plek het purgatorium (ik weet niet waar zich dat zou moeten bevinden) en bij reïncarnatie is die plek de aarde. Zo ver wou ik mijn vergelijking trekken.

Ik wil het idee van een purgatorium niet helemaal verwerpen, ik heb geen enkele zekerheid op dit punt. Ik vraag me wel af waar het zich zou moeten bevinden en hoe ik het me voor moet stellen, ik ben eerlijk gezegd maar weinig bekend met het hele idee. Ik neem reïncarnatie slechts aan bij gebrek aan betere theorie, ik heb geen positief bewijs, ook geen positive argumenten, zoals je hebt kunnen lezen.

Ik noemde mijn stelling in zoverre gevaarlijk, dat het vagevuur meestal wordt geassocieerd met lijden en negativiteit. Als je de aarde met het vagevuur vergelijkt, zou je kunnen denken dat ik de aarde ook als een vervelende plaats zie waar alleen maar te lijden valt, wat niet zo is. Maar ik geloof niet dat dit nog helemal ontopic is?
« Laatst bewerkt op: april 30, 2006, 08:43:22 pm door Ennys »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: april 30, 2006, 11:09:12 pm »

quote:

Ennys schreef op 30 april 2006 om 20:39:
[...]

Als relishoppen is het niet bedoeld, het is slechts een proberen beide ideeën naast elkaar te leggen en te vergelijken.
Als je het zo wil noemen, ook prima.

quote:

Een purgatorium is uiteraard een gedachte die niet te combineren valt met het idee van reïncarnatie, en het was ook niet mijn bedoeling het purgatorium-idee in de reïncarnatietheorie te introduceren.
Zeker zo belangrijk: reïncarnatie is een idee dat niet te combineren valt met christendom.

quote:

Ik wil slechts zeggen dat beide ideeën vergelijkbaar zijn, omdat ze beiden uitgaan van een loutering van de ziel voordat die naar de hemel kan.
Nee, beide zaken zijn niet vergelijkbaar, en het is dan ook niet voor niets dat je een rare constructie moet maken met "aarde = purgatorium" om toch iets vergelijkbaars er uit te krijgen.

quote:

En in het orthodoxe beeld is de plek waar dat gebeurt plek het purgatorium (ik weet niet waar zich dat zou moeten bevinden) en bij reïncarnatie is die plek de aarde. Zo ver wou ik mijn vergelijking trekken.
Om met Van Gaal te spreken: lees je nou zelf zo slecht wat je schrijft, of lees ik het zo goed? Het spijt me, ik heb dat al vaker gezegd, op andere fora ook, maar je gooit er wat begrippen tegen aan, zonder enig blijk van een samenhangende theologische kennis, en dan vind je het nog gek ook dat een zinnige discussie steeds maar blijft stranden.

quote:

Ik wil het idee van een purgatorium niet helemaal verwerpen, ik heb geen enkele zekerheid op dit punt. Ik vraag me wel af waar het zich zou moeten bevinden en hoe ik het me voor moet stellen, ik ben eerlijk gezegd maar weinig bekend met het hele idee. Ik neem reïncarnatie slechts aan bij gebrek aan betere theorie, ik heb geen positief bewijs, ook geen positive argumenten, zoals je hebt kunnen lezen.
Nee, daarmee vat je het allemaal vrij nauwkeurig samen. Je hebt geen idee, je bent weinig bekend met de zaken waarover je spreekt, maar ik heb tot mijn spijt al vaak mogen ondervinden hoe je reageert als iemand je wat al te krachtig tegen spreekt.

quote:

Ik noemde mijn stelling in zoverre gevaarlijk, dat het vagevuur meestal wordt geassocieerd met lijden en negativiteit.
Alleen door diegenen die geen benul hebben waarover ze spreken. Dus inderdaad, "meestal".

quote:

Als je de aarde met het vagevuur vergelijkt, zou je kunnen denken dat ik de aarde ook als een vervelende plaats zie waar alleen maar te lijden valt, wat niet zo is. Maar ik geloof niet dat dit nog helemal ontopic is?
wat je wil.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: mei 01, 2006, 10:22:00 am »
Modbreak:
het Albigenzen gerelateerde gedeelte is uit deze post afgesplitst naar Nunc in "Albigenzen (afgesplitst van topic over d..." (waar het relevante gedeelte in een post staat van Nunc)

quote:

Ennys schreef op 30 april 2006 om 19:07:
Ik zie dat mislukken dus niet zo. Ook al trok Valentinus uiteindelijk niet aan het langste einde, toch lijkt zijn missie me niet mislukt. Alleen al dat zijn geschriften nu weer gelezen (en op waarde geschat) worden vind ik prachtig.
Maar of een visie 'mooi' is, zegt verder niets over het waarheidsgehalte er van, en of hij op waarde geschat wordt? Men pikt er gewoon uit wat wel bevalt, en zet het bij in het grote 'Theosofisch pantheon'.

quote:

Hoogmoed, arrogantie, tactloosheid..I wasn't there, ik kan er niet over oordelen. De katharen (daar weet ik het meeste van, vandaar dat ik er op teruggrijp)  waren in zoverre trots dat ze liever dood gingen, op een vrij onaangename manier, dan dat ze hun geloof opgaven. Heb ik eigenlijk best wel respect voor.
Ik heb op zich best respect voor martelaren, maar bij de Albigenzen moet ik eerder denken aan Jonestown en Waco.

quote:

En ja, het vloeit wel een beetje voort uit de gnostische leer dat je vrij overtuigd bent van je eigen gelijk. Die leer gaat immers uit van 'gnosis', eerstehands godskennis. Als je zelf iets hebt meegemaakt zal je vrij stellig zijn in je getuigenis daarvan.
En wie zegt dat die kennis van God afkomstig is en niet aangetast is door het Kwaad?

quote:

Ennys schreef op 30 april 2006 om 19:27:
Ben ik een hele elitaire doos als ik zeg dat het voor de Vkk niet zoveel uitmaakt de massa's het meest aanspreekt? Het is niet bepaald een 'massale' kerk ;)
Toch heeft ze, vanuit mijn optiek, meer oog voor de 'mode' dan voor de waarheid. Maar ik geloof ook niet dat de VKK de voorhoede is van de New Age, eerder een reliek uit het Krishnamurti-tijdperk, je zou vanuit sociaal-darwinistisch perspectief kunnen zeggen dat anderen har voorbij zijn gestreeft.

quote:

En die Maitreya site vond ik niet echt egloofwaardig overkomen, maar het kan ebst dat ze de VKK noemen ja.
Er zijn veel meer van dat soort sites, ik heb het ook nooit ál te letterlijk genoemen, maar ze wijzen in grote lijnen wel één kant uit.

quote:

Ik moet bekennen dat ik hier dan 'onbewust Platonisch' was...Wat bedoel je met een Babelse torenbouw van de ziel?
Omdat er een godsdienst wordt opgebouwd die niets meer met de waarheid maar alles met gewenstheid heeft te maken, men bouwt een godsdienst naar de waarheid van mensen, en mensen alleen, en dat gaat hoe dan ook fout aflopen naar mijn mening.

quote:

mee eens, behalve dat 'onder controle krijgen'. God is geen werktuig, het is evel te groot en te immens, en...alles, eigenlijk. Plotinus noemde God 'to hèn to agathon', het Ene en het Goede. Vind ik een hele goede omschrijving van het Goddelijke. Valentinus had het wel over de Bron, of de Diepte. Net zoiets. Dat zijn beschrijvingen die dicht in de buurt van 'het' Vrij-Katholieke godsbeeld komen. Ik gebruik de omschrijving van Plotinus vaak als ik zelf moet uitleggen hoe ik het zie. God onder controle krijgen vind ik blasfemisch klinken :|
Dit vind ik net zo goed de beschrijving van een 'kracht', dat is eigenlijk evengoed een devaluatie van God.

quote:

Ja, ik lees de vertaling vam Slavenburg. Ik weet dat hij wetenschappelijk controversieel is, maar voorlopig heeft hij wel (voor zover ik weet) de enige volledige vertaling in het Nederlands gemaakt. Sommige stukken zijn ook elders vertaald, zo vind ik de Thomas-vertaling van Bram Moerland erg mooi en heb ik ergens nog een alternatieve vertaling van het evangelie der waarheid liggen, die ik beter vind dat die van Slavenburg, omdat hij moderner vertaald is en minder vage zinsconstructies gebruikt. Maar je moet het doen met wat je hebt ;)
Wat mij tegenstaat aan het werk van veel, en dan juist de populaire, gnostische schrijvers, is dat ze zoveel van die gemalkkelijk te vermijden menselijke fouten maken, 'over wijsheid van mensen' gesproken. Dit is wel een aardige site die heel veel gnostische werkjes heeft gerecenseerd, echt aan te bevelen! d:)b

quote:

ehm...okeeeeeee...dit vraagt misschien tóch om een apart Albigenzentopic!
Ik vind het prima, het wordt vanzelf wel in een ander topic geplaatst als de mods dat nodig vinden :).
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2006, 11:50:39 am door Nunc »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: mei 01, 2006, 11:40:58 am »
Modbreak:
topic is eventjes op slot, zodat het albigenzen gedeelte afgesplitst kan worden. Dus makkers, staakt uw wild getyp. Topic is weer open. Laat me even weten, of ik nog wat meer gedeelten mbt de Albigenzen moet overzetten (of doe het zelf even) als je denkt dat dat nodig is.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2006, 11:55:50 am door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: mei 01, 2006, 08:21:40 pm »

quote:

of hij op waarde geschat wordt? Men pikt er gewoon uit wat wel bevalt, en zet het bij in het grote 'Theosofisch pantheon'.
Je kan ook zeggen: de Kerk heeft in haar menslievendheid weer eens te zacht opgetreden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: mei 01, 2006, 08:23:27 pm »
OK, ff een reactie, diak2b, al ga ik niet alles meepakken (kost te veel tijd en RSI). Maar verzoeknummers zijn natuurlijk beschikbaar - ik wil niet net de belangrijkste dingen voor jou overslaan (al zou het dan per ongeluk zijn). Er zal ook nog wat elders door cyberspace 'vliegen' :)

quote:

diak2b schreef op 27 april 2006 om 19:04:
[...]
Waarbij ik me wel oprecht afvraag of de wijding van een ketter geldig is. Theosofie laat zich niet verenigen met het geloof, voorzover ik weet.
Er zullen ook in de RKK vele ketters gewijd worden en het probleem daarbij is dan natuurlijk, dat moeilijk is uit te maken dát het ketters zijn (wat bij Leadbeater wat makkelijker is). Maar het zou toch vervelend worden als je je steeds moet afvragen of de mis waar je heengaat wel geldig is, aangezien de priester of de bisschop die hem heeft gewijd wellicht niet zuiver van geloof is geweest. Ik denk dat de Persona Christi waarin iemand gewijd wordt en waarin diegene vervolgens zelf de sacramenten (incl. als bisschop volgende wijdingen) toedient staat, zwaarder weegt. Maar keiharde bewijzen heb ik hier niet voor (en keiharde bewijzen tegen heb ik ook nog niet gezien).

quote:

Tsja, het klinkt voor mij als "ik liep gisteren voorbij de kraan, dus nu ben ik schoon". Ik wéét niet hoe die dingen werken, ik heb daar echt geen verstand van. Maar mijn gevoel zegt me, dat als je via een dergelijke lange serie omwegen van onrechtmatige wijdingen, in de successie moet staan, het weinig meer betekent.

Weliswaar met een lange tuinslang, maar toch wel degelijk is er water om je handen mee te kunnen wassen. Geldige maar niet toegestane sacramenten verliezen m.i. hun geldigheid niet als ze (wijdingen elkaar opvolgen.

quote:

Dat is er zeker. Laten we maar eens agenda's trekken.

'k Wacht met spanning af ... Sta ook nog op 't punt om met Ennys af te spreken voor de Latijnse mis in Utrecht, vandaar :)

quote:

Je bent inderdaad vet eigenwijs. (place of smiley left intentionally blank)

Ik zal de laatste zijn om dát te ontkennen :D Maar wellicht begint het loog van de gehoorzaamheid nu langzaamaan te werken.

quote:

diak2b schreef op 27 april 2006 om 19:18:*grin* je weet toch, neem ik aan, dat alléén degenen die in staat van doodzonde sterven een goede kans op de hel maken? En zelfs van hen: geen mens zal ooit weten hoe God over hen beslist, tot het zover is.

Ik vertrouw in dezen op Gods genade. Maar, stel dat God 'mathematisch' te werk gaat (slaat nergens op, I know, maar ik moet met íets benaderen wat ik bedoel als ik het niet precies onder woorden kan brengen), zouden dan alle niet-gedoopten die geen doodzonde begaan hebben, in de/het (?) limbus terechtkomen volgens de katholieke leer?

quote:

(ging over het verborgen (letterlijke betekenis van occult) zijn van katholieke sacramenten)

Ik denk dat wij een verschillende definitie van 'verborgen' hebben, getuige jouw antwoord. Zou jij uit willen leggen wat je ermee bedoelt? Ik bedoel het volgende: de handelingen van de sacramenten, de woorden, dingen die erbij gebruikt worden enz. zijn zichtbaar. Hetgeen (Gods genade) wat erbij gebeurt, is niet (voor het gewone oog) zichtbaar. Bijv. brood en wijn veranderen in de eucharistie in Lichaam en Bloed van Christus, maar zo zien ze er niet uit (behalve dan bij het eucharistisch wonder van Lanciano, maar da's nou eenmaal niet dagelijkse kost).

quote:

diak2b schreef op 27 april 2006 om 20:19:
[...]
En daar draait je hele vergissing om. Orthodoxe katholieken die zich niet thuis voelen in hun kerk, dragen dat, maar weten dat ze toch moeten blijven waar ze zijn. Een orthodoxe katholiek zal nooit naar een andere kerk gaan. Evenezeer overigens als een orthodoxe OKK-er nooit naar de RKK zal komen. Zo kan je je ook ernstig afvragen of de Pius-X-ers orthodox katholiek zijn. Ons geloof brengt nu eenmaal gehoorzaamheid aan de kerk mee, en niet als een vrijzinnige of een protestant jezelf boven de kerk plaatsen, gaan kerk-shoppen, etc. Daar is opzichzelf niks mis mee, maar het is niet katholiek. En zeker niet orthodox.
Ik bedoelde niet orthodox-RK, maar orthodox-christelijk in het algemeen, nl. het persoonlijk aanvaarden van Jezus' offer aan het kruis. Iemand kan van de RKK overgaan tot de GKV en is en blijft dan orthodox-christelijk in die betekenis (of hij gehoorzaam is aan de Kerk, dat is een heel ander verhaal).
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2006, 08:56:23 pm door wateengedoe2 »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: mei 01, 2006, 10:44:12 pm »

quote:

diak2b schreef op 01 mei 2006 om 20:21:Je kan ook zeggen: de Kerk heeft in haar menslievendheid weer eens te zacht opgetreden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
:D
Ja, dat had ik ook kunnen zeggen inderdaad. :P

Maar misschien is het wel eens goed dat je hier op deze plaats een beknopte verhandeling geeft waarom de gnostiek zo slecht vanuit theologisch oogpunt, daar heb jij immers meer verstand van dan ik, en ik ben altijd bereid om er meer over te horen.  :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: mei 02, 2006, 12:42:02 am »

quote:

Laodicea schreef op 01 mei 2006 om 22:44:
[...]
 :D
Ja, dat had ik ook kunnen zeggen inderdaad. :P

Maar misschien is het wel eens goed dat je hier op deze plaats een beknopte verhandeling geeft waarom de gnostiek zo slecht vanuit theologisch oogpunt, daar heb jij immers meer verstand van dan ik, en ik ben altijd bereid om er meer over te horen.  :)

Ergens heb ik het vermoeden dat je niet geheel onbekend bent hiermee  :Y)

De vorige keer dat ik een poging deed dat uit te leggen, kreeg ik nogal boze mensen achter me aan, maar allez, voor het goede doel moet een mens wat over hebben. Lijkt me alleen iets voor een nieuw topic. Vandaag even niet meer, maar ik zal eens zien wat ik voor je kan doen :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: mei 02, 2006, 12:57:04 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 01 mei 2006 om 20:23:
OK, ff een reactie, diak2b, al ga ik niet alles meepakken (kost te veel tijd en RSI). Maar verzoeknummers zijn natuurlijk beschikbaar - ik wil niet net de belangrijkste dingen voor jou overslaan (al zou het dan per ongeluk zijn). Er zal ook nog wat elders door cyberspace 'vliegen' :)
Zojuist ontvangen. Antwoord volgt.

quote:

Er zullen ook in de RKK vele ketters gewijd worden en het probleem daarbij is dan natuurlijk, dat moeilijk is uit te maken dát het ketters zijn (wat bij Leadbeater wat makkelijker is). Maar het zou toch vervelend worden als je je steeds moet afvragen of de mis waar je heengaat wel geldig is, aangezien de priester of de bisschop die hem heeft gewijd wellicht niet zuiver van geloof is geweest. Ik denk dat de Persona Christi waarin iemand gewijd wordt en waarin diegene vervolgens zelf de sacramenten (incl. als bisschop volgende wijdingen) toedient staat, zwaarder weegt. Maar keiharde bewijzen heb ik hier niet voor (en keiharde bewijzen tegen heb ik ook nog niet gezien).
Ik ook niet, zoals ik al aangaf. Maar je vergelijking gaat wat mank. We hebben het hier niet over een individuele bisschop of priester, maar over een lijn van ketters die elkaar "wijdt". Het kost jou of mij helemaal geen moeite om te weten of je daar iets te zoeken hebt of niet, dus je argument is niet aan de orde. Ergo, ik twijfel of e.e.a. geldig is. Maar uit de forum-discussie die Laodicea aanhaalde kan je lezen dat het Vaticaan de geldigheid van de successie in de VKK niet bevestigt. En imho zou dat voor jou en mij genoeg moeten zijn. Voor mij is het iig genoeg.

quote:

Weliswaar met een lange tuinslang, maar toch wel degelijk is er water om je handen mee te kunnen wassen. Geldige maar niet toegestane sacramenten verliezen m.i. hun geldigheid niet als ze (wijdingen elkaar opvolgen.
De kwestie is academisch. We zijn beiden geen theologen, hoewel ik aandurf te stellen dat ik er wat meer studie van gemaakt heb dan jij, maar om eerder genoemde redenen is de discussie zonder werkelijk belang. Of die wijdingen nu wel of niet de successie verbroken hebben, een rooms katholiek heeft niets te zoeken, en al zeker niet deel te nemen aan rituelen cq sacramenten, die plaatsvinden in een geloofsgemeenschap die 100% ketters is. Sorry.

quote:

Ik vertrouw in dezen op Gods genade. Maar, stel dat God 'mathematisch' te werk gaat (slaat nergens op, I know, maar ik moet met íets benaderen wat ik bedoel als ik het niet precies onder woorden kan brengen), zouden dan alle niet-gedoopten die geen doodzonde begaan hebben, in de/het (?) limbus terechtkomen volgens de katholieke leer?
De laatste stand van zaken is dat het voorgeborchte is afgeschaft, schijnt. De laatste buzz die ik hoorde, is dat de ongedoopten mogen aansluiten bij de rij "gedoopten", mits (a) de ouders hadden willen dopen en (b) ze niet onnodig gewacht hebben. Ik ben echter niet zo goed thuis in de fijnere details van de hiernamaalse logistiek.

quote:

(ging over het verborgen (letterlijke betekenis van occult) zijn van katholieke sacramenten)

Ik denk dat wij een verschillende definitie van 'verborgen' hebben, getuige jouw antwoord. Zou jij uit willen leggen wat je ermee bedoelt? Ik bedoel het volgende: de handelingen van de sacramenten, de woorden, dingen die erbij gebruikt worden enz. zijn zichtbaar. Hetgeen (Gods genade) wat erbij gebeurt, is niet (voor het gewone oog) zichtbaar. Bijv. brood en wijn veranderen in de eucharistie in Lichaam en Bloed van Christus, maar zo zien ze er niet uit (behalve dan bij het eucharistisch wonder van Lanciano, maar da's nou eenmaal niet dagelijkse kost).
Daaraan is echter niets verborgens. We noemen lucht en licht ook niet occult, simpelweg omdat we het onder de meeste omstandigheden niet zien? Zoals licht pas zichtbaar is als het weerkaatst van een object en het oog raakt, zo is Gods genade pas waarneembaar in de weerkaatsing van de sacramenten op ons hart. Maar niet waarneembaar? Wel degelijk.

quote:

Ik bedoelde niet orthodox-RK,
ik bedoelde een tamelijk specifiek persoon, katholiek en orthodox.

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: mei 02, 2006, 07:10:09 am »

quote:

diak2b schreef op 02 mei 2006 om 00:42:
[...]

De vorige keer dat ik een poging deed dat uit te leggen, kreeg ik nogal boze mensen achter me aan, maar allez, voor het goede doel moet een mens wat over hebben. Lijkt me alleen iets voor een nieuw topic. Vandaag even niet meer, maar ik zal eens zien wat ik voor je kan doen :)

ik zal niet boos worden, als jij een goed bearguenteerd redelijk verhaal neerzet hoor..

Ik weet niet hoeveel verder we zullen komen in deze discussie, de conclusie van Laodicea en diak2b lijkt te zijn dat de VKK ketters is, maar wat moeten we daarmee? Daarvoor wordt het voor mij nog niet minder 'mijn ' kerkje..

Waar ik van schrik hier is de aggressieve houding van Lasodicea en diak2b tegenover andersdenkende stromingen.

quote: laodicea

Ik vind het vergelijken van een religie, die objectief gezien niks verkeerds gedaan heeft, met de nazi-dictatuur die miljoenen levens heeft gekost erg ver gaan.

quote: diak2b

Je kan ook zeggen: de Kerk heeft in haar menslievendheid weer eens te zacht opgetreden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Waarom zou de kerk eigenlijk moeten optreden tegen andersdenkenen? Waarom denkt ze dat recht te hebben en waarom zou ze het eigenlijk doen?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: mei 02, 2006, 08:00:49 am »

quote:

diak2b schreef op 02 mei 2006 om 00:57:
De laatste stand van zaken is dat het voorgeborchte is afgeschaft, schijnt. De laatste buzz die ik hoorde, is dat de ongedoopten mogen aansluiten bij de rij "gedoopten", mits (a) de ouders hadden willen dopen en (b) ze niet onnodig gewacht hebben. Ik ben echter niet zo goed thuis in de fijnere details van de hiernamaalse logistiek.

Bedankt voor deze update, ik was nog niet op de hoogte van het laatste nieuws ;)

quote:

Daaraan is echter niets verborgens. We noemen lucht en licht ook niet occult, simpelweg omdat we het onder de meeste omstandigheden niet zien? Zoals licht pas zichtbaar is als het weerkaatst van een object en het oog raakt, zo is Gods genade pas waarneembaar in de weerkaatsing van de sacramenten op ons hart. Maar niet waarneembaar? Wel degelijk.

Ik snap hoe je het bedoelt.

quote:

ik bedoelde een tamelijk specifiek persoon, katholiek en orthodox.
Dat had ik ook door, toen ik jouw vorige antwoord las. Ik had het over mensen in het algemeen. En ik denk dat er voor deze tamelijk specifieke, katholieke en orthodoxe persoon best nog wel wat hoop is, dus don't worry :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: mei 02, 2006, 09:41:35 am »

quote:

Ennys schreef op 02 mei 2006 om 07:10:Ik weet niet hoeveel verder we zullen komen in deze discussie, de conclusie van Laodicea en diak2b lijkt te zijn dat de VKK ketters is, maar wat moeten we daarmee? Daarvoor wordt het voor mij nog niet minder 'mijn ' kerkje..
Daar hoef je in principe niets mee, de insteek van deze discussie was dat de VKK geen kerk is vanuit Christelijk perspectief bezien, om dat ze vanuit haar eigen wil verkiest om dit niet te zijn, maar zich wel als zodanig voor doet.

quote:

Waar ik van schrik hier is de aggressieve houding van Laodicea en diak2b tegenover andersdenkende stromingen.
Dat valt mee hoor, maar het is misschien best aardig om eens te kijken hoe meer in het algemeen wordt gedacht in de diepere New Age over de mensen uit het Vissen tijdperk die door haar orthodoxe denkbeelden niet in staat zijn om mee te evolueren naar het Aquarius tijdperk, met als toppunt uiteraard de Joden.

quote:

Ik vind het vergelijken van een religie, die objectief gezien niks verkeerds gedaan heeft, met de nazi-dictatuur die miljoenen levens heeft gekost erg ver gaan.
Dit ging over de Albigenzen, en de noodzaak van optreden daar tegen.

quote:

Waarom zou de kerk eigenlijk moeten optreden tegen andersdenkenen? Waarom denkt ze dat recht te hebben en waarom zou ze het eigenlijk doen?
Als de gnostiek niet probeerde het Christendom te infiltreren als het ware, dan was er niet zoveel aan de hand geweest, de kerk hoedt haar schaapjes, dat is toch juist goed? :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: mei 02, 2006, 09:47:05 am »

quote:

diak2b schreef op 02 mei 2006 om 00:42:
Op zich klopt dat wel, maar aangezien ik veel meer verstand heb van geschiedenis als van theologie (helaas), blijft de conclusie nogal een lekenconclusie van mijn kant.

quote:

Ik ben benieuwd! http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie.gif

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: mei 02, 2006, 12:59:50 pm »

quote:

Ennys schreef op 02 mei 2006 om 07:10:
[...]

ik zal niet boos worden, als jij een goed bearguenteerd redelijk verhaal neerzet hoor..
Helaas strookt die bewering niet met mijn ervaring.

quote:

Ik weet niet hoeveel verder we zullen komen in deze discussie, de conclusie van Laodicea en diak2b lijkt te zijn dat de VKK ketters is, maar wat moeten we daarmee? Daarvoor wordt het voor mij nog niet minder 'mijn ' kerkje..
Als dat alles is wat je uit de argumenten over houdt, heeft de discussie inderdaad geen enkele zin.

quote:

Waar ik van schrik hier is de aggressieve houding van Lasodicea en diak2b tegenover andersdenkende stromingen.
Retoriek. En nog slechte ook. Zo kan je altijd je gelijk proberen te halen natuurlijk, zodra je op de inhoud niet verder komt besluiten dat degenen die wel argumenten leveren toch wel erg agressief zijn.

quote:

Je kan beweren dat die religie niets verkeerd doet, maar zodra het op argumenten aankomt blijf je steken op "ik weet het niet", "ik moet dat eens navragen", en "ik voel nu eenmaal dat ik gelijk heb", oh ja, en degene met argumenten is natuurlijk erg agressief.

quote:

Geen idee. Waarom zou een democratische overheid moeten optreden tegen Holocaust-ontkenners?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: mei 02, 2006, 01:38:10 pm »

quote:

Ennys schreef op 02 mei 2006 om 07:10:
(...)

Jezus waarschuwt tegen valse profeten (Mat 7:15, 24:11-24) en zegt ons weg te blijven bij hen. Paulus waarschuwt voor het gevaar van 'valse broeders' (2 kor 11:26, Gal 2:4), net als Petrus (2P2:1). Daarbij gaat het dus niet om verleidingen van buiten de kerk, maar om verleiders binnen de kerk, om 'broeders' en 'profeten'.
Degenen die in de kerk een ambt bekleden (apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars) zijn belast met de eenheid van het geloof, kennis van Gods zoon, toerusting van de gemeente (Efeze 4:11-16) . Met andere woorden: het aanwijzen en bestrijden van dwalingen is een taak van de kerk.
Het veroordelen van dwalingen is geen 'recht' van de kerk, maar een plicht! Dat valt m.i. niet te ontkennen zonder tevens het gezag van Paulus -een door God aangesteld dienaar- te ontkennen.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2006, 01:41:10 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: mei 02, 2006, 02:40:29 pm »
En om dat geheel on-topic te maken: welke kerk zou nu méér aangewezen zijn, dan de OKK en de RKK, wier liturgie wordt misbruikt, wier naam wordt misbruikt, door een gnostische groep die volstrekt onchristelijk is? Het spijt me hartelijk, je noemt het maar agressief, maar in wat ik zie van de VKK, zie ik pornografie, de pervertering van wat me heilig is. Je bent me iets te gemakkelijk in het weglopen voor argumenten, en in het jezelf in een underdog positie plaatsen van waaruit je kan zeggen wat je wil, waarin je mensen van agressief optreden kan beschuldigen, van het stellen van valse vergelijkingen, terwijl je je geen seconde lijkt te realiseren wat dit alles betekent. Maar goed, o tempora, o mores, zei iemand al eens. En onze tijden zijn die van de wederopstanding van de oudste vijand van Christus, de gnostiek. In totaal relativisme is het Christendom in de verdediging gedrongen, fantasie en emotie worden uitgeroepen tot historische feiten, en zoals in de tijden van de apostelen, waar Elle al naar verwijst, gaat dezelfde 'religie' rond. Na de Kerken van de Verlichting en de Loges van de Vrijmetselaars, laat ook de gnostiek, die in deze beiden al volop aanwezig was, van zich horen op de al te bekende manier. Imitatie en pervertering van de liturgie, verkondiging van een scheppings-vijandige leer, en altijd de slachtofferrol aannemend, totdat voldoende kracht is verzameld om het gehate Christendom met openlijk geweld tegemoet te treden.

Overdrijf ik? Vast wel. En ik zal ook wel heel agressief zijn, intolerant ook, en wie weet speel ik nog op de man ook. Wat zou jij doen, als je de Schepper zou willen bestrijden, als je mensen zou willen afhouden van Hem die de Waarheid is? Kweek vijandschap tegen het vlees, zodat vijandschap ontstaat tegen Hem die Schepper is van het vlees en die het vlees zelf heeft aangenomen. Want als je mensen maar weet te overtuigen van het idee dat het vlees slecht is, en een gevangenis van de ziel, van de goddelijke vonk, dan wordt het totale offer van God die voor ons het vlees heeft aangenomen, ineens iets verkeerds, iets om af te wijzen. Eerste stap gewonnen. En dan de tweede stap: ontken het bestaan van een waarheid. Want wie het bestaan van één waarheid effectief kan ontkennen, ontkent de ene Waarheid, God zelf. En hoe moeilijk is dat? Niet zo heel moeilijk. Leer dat waarheid relatief is, dat het gaat om wat goed voelt, wat past bij de eigen emoties. Voor je het weet is het hele concept van één waarheid is belachelijks, ja zelfs iets totalitairs, iets onderdrukkends, iets om als intolerant en agressief af te wijzen. Doe deze beide dingen, en je hebt het verlossende offer van Christus tot iets afzichtelijks gemaakt in de ogen van mensen, en je hebt de Waarheid tot iets onbestaanbaars gemaakt. Aan de vruchten kent men de boom, en uit dit topic, en uit de vele bronnen die inmiddels zijn aangehaald en opgenoemd, is heel duidelijk te zien wat de vruchten zijn die de VKK opkweekt. Maar weet wel dat niet degene die beweert zich tot Christus te richten, wie "Heer, heer" roept in een fraaie liturgie, door Hem gekend wordt. Hem ontkennen, Hem verduisteren voor andere mensen, Zijn offer ridiculiseren, de liturgie van zijn Kerk perverteren, dat zijn echt de dingen waarover de Schrift spreekt he? Maar niet in verband met de eeuwige verlossing.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2006, 02:41:06 pm door diak2b »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: mei 02, 2006, 02:54:49 pm »
't Enige wat ik daarop te antwoorden heb is: het is -volgens mij- de taak van ambtsdragers en niet de taak van leken om dwalingen te onderkennen (en tucht daarover te oefenen).
Dat vind ikzelf in de praktijk wel lastig: soms vind ik iets een dwaling, maar ik denk dat het oordelen daarover niet aan mij is. Ik moet wat dat betreft oppassen voor hoogmoedigheid. En als de kerk iets als dwaling bestempelt, dan ontslaat mij dat niet van barmhartigheid jegens dwalenden. Maar ik denk wel dat het mijn verantwoordelijkheid is -als deel van het lichaam van Christus- om me aan te sluiten bij een gemeente waarin ambtsdragers hun taken serieus nemen.
Ik heb verder niet veel verstand van de VKK. Maar de leer van Leadbeater -kennelijk een belangrijke naam in de VKK- lijkt mij dusdanig onbijbels, onchristelijk èn door de VKK onbekritiseerd, dat ik er (nu) niet over peins om eventueel lid van de VKK te worden.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: mei 02, 2006, 02:57:45 pm »

quote:

Ennys schreef op 02 mei 2006 om 07:10: Waarom zou de kerk eigenlijk moeten optreden tegen andersdenkenen? Waarom denkt ze dat recht te hebben en waarom zou ze het eigenlijk doen?

Je vraagstelling is te vaag. Welke andersdenkenden, die binnen of buiten haar muren? Welke vormen van optreden? Antwoorden op vragen? Weerleggen van aantijgingen? Tegenspreken van laster? Tegengaan van wat je stelen van copyright zou kunnen noemen?

De discussie hier lijkt een beetje op het laatste - parallel aan een bedrijf dat aan de haal gaat met de logo van een ander bedrijf, en daarvoor een proces aan de broek krijgt  :Y)

Dat is maatschappelijk volledig acceptabel, dacht ik.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: mei 02, 2006, 03:03:07 pm »

quote:

elle schreef op 02 mei 2006 om 14:54:
't Enige wat ik daarop te antwoorden heb is: het is -volgens mij- de taak van ambtsdragers en niet de taak van leken om dwalingen te onderkennen (en tucht daarover te oefenen).
Lijkt me ook. Maar betekent dat dat leken zwijgend moeten afwachten? Zijn niet alle gedoopten opgenomen in een volk van priesters?

quote:

Dat vind ikzelf in de praktijk wel lastig: soms vind ik iets een dwaling, maar ik denk dat het oordelen daarover niet aan mij is.
Maak je, na het lezen van alle bronnen die genoemd zijn, na het lezen van deze discussie, zelf een oordeel, of getuig je slechts van het oordeel dat de Kerk al 20 eeuwen, al te beginnen in de Schrift zelf!, als je reageert op pogingen deze leer als aanvaardbaar, ja zelfs christelijk (sic) neer te zetten?

quote:

Ik moet wat dat betreft oppassen voor hoogmoedigheid.
En evenzeer voor lauwheid.

quote:

En als de kerk iets als dwaling bestempelt, dan ontslaat mij dat niet van barmhartigheid jegens dwalenden.
Is er in dit topic al iemand geweest die opriep tot actie tegen dwalenden dan?

quote:

Maar ik denk wel dat het mijn verantwoordelijkheid is -als deel van het lichaam van Christus- om me aan te sluiten bij een gemeente waarin ambtsdragers hun taken serieus nemen.
Ik heb verder niet veel verstand van de VKK. Maar de leer van Leadbeater -kennelijk een belangrijke naam in de VKK- lijkt mij dusdanig onbijbels, onchristelijk èn door de VKK onbekritiseerd, dat ik er (nu) niet over peins om eventueel lid van de VKK te worden.
Dat lijkt me een goede eerste stap. Maar je bent ook christen, op een forum, waar die leer wordt verdedigd op een wijze die om een antwoord vraagt. Geef je dat antwoord? Of val je degenen aan die een poging doen dat antwoord te geven?

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: mei 03, 2006, 02:26:56 am »

quote:

elle schreef op 02 mei 2006 om 13:38:

[...]

Jezus waarschuwt tegen valse profeten (Mat 7:15, 24:11-24) en zegt ons weg te blijven bij hen. Paulus waarschuwt voor het gevaar van 'valse broeders' (2 kor 11:26, Gal 2:4) (...).
Heb je wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat Jezus waarschuwde voor valse profeten zoals... Paulus, bijvoorbeeld?
vriendelijke groet, klaas.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: mei 03, 2006, 09:39:37 am »

quote:

klaas f schreef op 03 mei 2006 om 02:26:
[...]

Heb je wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat Jezus waarschuwde voor valse profeten zoals... Paulus, bijvoorbeeld?
Aangezien je maar niet ophoudt dat naar voren te brengen, heb ik daar wel eens over nagedacht. Maar je hebt me niet overtuigd  - je bewijs heb ik gewogen en te licht gevonden.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: mei 03, 2006, 03:11:18 pm »

quote:

[...]

Ja. Lijkt me een serieus te overwegen optie. Sterker, het heeft iets vreemds, zo'n Paulus, die helemaal niets met Jezus te maken had, die gedurende Jezus' leven nooit door Jezus is uitgezocht, en die dan ineens de boel over komt nemen. Heel gek.

Stel dat ik geen christen was, en Jezus' woorden niet serieus zou nemen, dan zou ik zeggen dat je waarschijnlijk gelijk hebt. Het probleem is alleen dat Paulus is aanvaard door de apostelen, door de Kerk. Diezelfde Kerk waarvan Jezus het hoofd is, die door de Geest behouden wordt, en die niet zal falen of bezwijken tot de laatste dag. Om jouw punt serieus te nemen, zal ik niet alleen Paulus moeten afwijzen als valse profeet, ik zal ook Jezus' woorden moeten negeren. En als ik Jezus' woorden negeer, is het irrelevant wat Jezus gezegd heeft over valse profeten.

Kortom, je selectieve gewinkel in de Schrift is al vaker opgevallen, maar je doet niet veel meer dan uit de Bijbel plukken wat je bevalt, en de rest bestempel je tot vervalsing. Op de dag dat ik begin te geloven in de profeet klaas f zal ik het vertellen, maar tot die tijd zie ik weinig argument waarom jouw persoonlijke keuzes een indicatie van de waarheid zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2006, 03:11:49 pm door diak2b »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: mei 03, 2006, 03:19:11 pm »

quote:

Jahoor, heb ik serieus overwogen. Ik vind namelijk dat Paulus allerlei onaardige dingen zegt over (de positie van) vrouwen ea. Maar bij nadere bestudering hield de hypothese niet lang stand. Bij nog wat naderder bestudering ben ik vooral blij met Paulus.
Maar misschien kun je aangeven hoe die opmerking relevant is voor het al dan niet ware kerk zijn van de VKK?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: mei 04, 2006, 10:45:08 am »
Modbreak:
enkele posts die over manuscripten en de betrouwbaarheid van de bijbel gingen, afgesplitst naar Het evangelie van Judas., omdat de discussie heel erg ging lijken op die daar al gevoerd was.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2006, 10:45:16 am door Nunc »