Auteur Topic: Hoe meer bidders, hoe meer vreugd?  (gelezen 990 keer)

Ulysses

• Bekijk profiel
Hoe meer bidders, hoe meer vreugd?
« Gepost op: april 25, 2006, 06:46:17 pm »
Iets wat je in (vrijzinnig-) christelijke kringen vaak tegenkomt is de oproep tot gebed voor een speciaal onderwerp. Zo kun je in christelijke bladen lezen te bidden voor Arabische christenen, of christenen die in Noord-Korea in de gevangenis zitten. Ook op dit forum (en andere) wordt in het gebedstopic aan mede-forummers gevraagd mee te bidden bij al dan niet persoonlijke problemen. Ik doe hier ook wel eens aan mee door zelf een onderwerp te plaatsen, of om te bidden om het gevraagde. Maar ik vraag me nu toch iets af. Is het zo dat hoe meer christenen om een bepaald iets vragen, hoe eerder (of hoe groter de kans dat) God het gebed verhoord? Zo nee, waarom dan nog anderen vragen met jou mee te bidden? En zo ja, zou het dan de moeite lonen om vanavond af te spreken met z'n allen te bidden voor bijvoorbeeld de bekering van Jan Mulder of een spoedige oplossing van het Midden-Oostenvraagstuk? Kunnen wij God 'onder druk zetten' door zoveel mogelijk bidders te mobiliseren?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2006, 07:03:09 pm »

quote:

Ulysses schreef op 25 april 2006 om 18:46:
[...]

Kunnen wij God 'onder druk zetten' door zoveel mogelijk bidders te mobiliseren?

Ik denk het niet. Maar volgens mij is dat ook niet de manier om er tegenaan te kijken.

Voorbede doen verstrekt je eigen betrokkenheid bij de zaak waar je voor bidt. Hoe meer mensen voor een zaak bidden, hoe meer mensen erbij betrokken zijn, des te meer middelen heeft God om er iets aan te doen. Voorbede doen schept verplichtingen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2006, 07:37:08 pm »
Bidden doe je om met God, Vader te praten. Om hem je blijde en je droeve dingen te vertellen, je vragen voor te leggen en natuurlijk om hem te danken. Na Jezus verzoenend offer kan dat namelijk weer, je hebt geen offers en priesters meer nodig voordat je naar vader kan. Gelijkertijd is God autonoom en almachtig en bepaald niet door ons kleine mensjes onder druk te zetten.

Het aantal mensen wat bidt is ook niet van belang, Elia bad alleen toch regende het 3 jaar lang niet op zijn vraag. Je bidt omdat God dat van je vraagt, Hij wil gebeden worden in alles wat je beweegt of beroerd. En omdat Hij autonoom is weet je nooit of Hij doet wat je vraagt maar wel dat Hij als een Vader voor je zal zorgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2006, 10:18:29 pm »
Dit vind ik altijd wel een mooie tekst over bidden en dan is hetgene wat ik hieruit leer, dat we nog veel te weinig bidden:
Efeze 6
 18 En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; 19 ook voor mij, dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschonken worde, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bekend te maken, 20 waarvoor ik een gezant ben in ketenen.Dan zal ik daartoe vrijmoedig kunnen optreden, zoals ik behoor te spreken.

Paulus blijkt hier afhankelijk te zijn van het gebed van andere gelovigen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2006, 10:26:35 pm »
God onder druk zetten klinkt zo negatief. Maar het is iets wat bv naar voren komt bij de onrechtvaardige rechter. Daar lijkt het wel op onder druk zetten:

Lucas 18
18
1 Hij sprak een gelijkenis tot hen met het oog daarop, dat zij altijd moesten bidden en niet verslappen. 2 En Hij zeide: Er was in een stad een rechter, die zich om God niet bekommerde en zich aan geen mens stoorde. 3 En er was een weduwe in die stad, die telkens tot hem kwam en zeide: Verschaf mij recht tegenover mijn tegenpartij. 4 En een tijdlang wilde hij niet, maar daarna sprak hij bij zichzelf: Al bekommer ik mij niet om God en al stoor ik mij aan geen mens, toch zal ik, 5 omdat deze weduwe het mij moeilijk maakt, haar recht verschaffen; anders komt zij mij ten slotte nog in het gezicht slaan.
6 En de Here zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt. 7 Zal God dan zijn uitverkorenen geen recht verschaffen, die dag en nacht tot Hem roepen, en laat Hij hen wachten? 8 Ik zeg u, dat Hij hun spoedig recht zal verschaffen. Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?

Toch denk ik dat dit alleen kan als we bidden naar Gods wil. Voor iemands bekering bidden zal altijd naar Gods wil zijn. Maar wat de politieke situatie betreft kun je dat niet altijd zo duidelijk zeggen. Vrede in het Midden Oosten zal niet morgen komen omdat alle christenen er bv voor bidden. (M.i. dan :) ) Omdat Gods wegen met de volken in het Midden Oosten en Israel eerst helaas nog een hoop narigheid voor hen hebben. Wel kun je m.i. vragen of de vrede zal komen en zal God deze dingen die nog moeten gebeuren eventueel versnellen.
Dus je kunt niet altijd zeggen: voor alles wat ik bidt, zal God wel zorgen.

Maar met z'n allen om de bekering van Jan Mulder bidden valt te proberen. ;)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2006, 10:48:22 pm »
Hij is al een beetje op weg met z'n Postbank-spot met Bodar... En in de allerlaatste BvD-uitzending zei hij dat de enige politicus die hem van inzicht heeft doen veranderen Andre Rouvoet is... ;)
« Laatst bewerkt op: april 25, 2006, 10:50:24 pm door Mezzamorpheus »

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2006, 11:27:06 pm »
Daar doelde ik inderdaad ook op. ;)

Oke, met z'n allen vanavond? :)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2006, 04:58:42 pm »
En het niet laten bij een avondje ;) : 18 En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest.....(Efeze 6)
« Laatst bewerkt op: april 26, 2006, 04:59:08 pm door Priscilla en Aquila »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2006, 05:25:47 pm »
Consequentie van geloven dat veel bidden helpt, is dat je bij gebrek aan resultaat gaat denken dat je te weinig hebt gebeden.
Of dat je jezelf eerst nog wat meer moet heiligen, voordat God je gebed wil verhoren. Dat je eerst nog een Achan moet stenigen voor je krijgt waar je om bad.

Dit lijkt mij onjuist: als het ergens slecht gaat met een gemeente, komt dat omdat ze niet bidden, niet omdat ze te weinig bidden. Of omdat ze zichzelf en eigen behoeften centraal stellen (Jacobus 4). In Rom 12:12 en 1 Tess5 lijkt Paulus rampspoed en bidden los te koppelen: je behoort altijd en voortdurend bidden. Veel bidden is een opdracht. Maar ik lees nergens dat weinig bidden bestraft zal worden.
Jezus koppelt gebedsverhoring aan Godsvertrouwen: 22 Jezus zei tegen hen: ‘Heb vertrouwen in God. 23 Ik verzeker jullie: als iemand tegen die berg zegt: “Kom van je plaats en stort je in zee,” en niet twijfelt in zijn hart, maar gelooft dat gebeuren zal wat hij zegt, dan zal het ook gebeuren. 24 Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen. (Marcus 11)

Dus als iemand twijfelt aan de bekering van Mulder.... ;)
« Laatst bewerkt op: april 26, 2006, 05:29:38 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]