Auteur Topic: waarom heb jij voor de vrijgemaakte kerk gekozen??? of niet?  (gelezen 4388 keer)

antonia

• leeuwarden
    • Bekijk profiel
waarom heb jij voor de vrijgemaakte kerk gekozen??? of niet?
« Gepost op: april 28, 2006, 12:37:30 pm »
hoi. waarom heb jij voor de vrijgemaakte kerk gekozen?  :*) waarom ben jij uit de vrijgemaakte kerk gestapt?  :'( waarom zou jij nooit naar de gkv willen?  :w als je opnieuw voor een kerk zou kiezen waar moet die kerk dan aan voldoen?  O-) als iemand nog geen keuze heeft gemaakt voor een kerk wat zou jij diegene dan adviseren?  _/-\o_ waar moet je op letten bij het kiezen voor een kerk?  :? waar ben je het wel of niet mee eens in de kerk en waarom? d:)b
antonia

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2006, 12:48:39 pm »
Hoi :>. Naar mijn idee :+ zou je onderscheid B) moeten maken tussen "de GKv" :X en de plaatselijke gemeente  d:)b . Veel mensen kiezen niet voor een kerverband :O, maar voor een bepaalde gemeente in een bepaalde plaats 8)7.

offtopic:De smileys zijn vandaag blijkbaar in de aanbieding, dus ik heb er ook maar kwistig gebruik van gemaakt.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2006, 12:49:30 pm door Pooh »

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2006, 01:43:17 pm »
lol @ Pooh

Euhm, tja, daar hebben m'n ouders voor gekozen, en anders hun ouders wel. Ik zit hier best op m'n plek, al moet ik er niet aan denken hier m'n eigen kinderen op te moeten voeden. Maar goed, da's weer een ander verhaal.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2006, 02:09:52 pm »

quote:

Ulysses schreef op 28 april 2006 om 13:43:
lol @ Pooh

Euhm, tja, daar hebben m'n ouders voor gekozen, en anders hun ouders wel. Ik zit hier best op m'n plek, al moet ik er niet aan denken hier m'n eigen kinderen op te moeten voeden. Maar goed, da's weer een ander verhaal.

Het ligt toch wel in het verlengde van dit verhaal denk ik. Wat is er plotseling zo anders wanneer je kinderen moet opvoeden in de GKV?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2006, 02:33:26 pm »
Op dit moment zit ik prima in mijn gemeente, maar dat is beslist geen doorsnee GKv gemeente, vooral qua vorm. Er is veel aandacht voor muziek en visuele begeleiding tijdens de dienst, en bij de organisatie zijn veel gewone leden betrokken. Ipv 'mannen- en vrouwenvereniging' kennen we huiskringen. De gemeente 'leeft'.

Mocht ik verhuizen, dan kies ik niet automatisch voor een GKv. Ik zou een locale gemeente opzoeken, dus niet per se de GKv als die in een durp 10 kilometer verderop zit. Qua leer zou wel een gereformeerde kerk opzoeken, of in een extreem geval een PKN die behoorlijk gereformeerd is. Het meest zou ik mij thuisvoelen in een 'levende' gemeente, een gemeente waarin Gods Naam groot gemaakt wordt, waarin men positief op elkaar betrokken is, en waarin geprobeerd wordt om de boodschap aan ongelovigen bekend te maken.
In diverse GKv gemeenten zou ik mij daarom niet thuis voelen. Ik geloof echter dat God iemand in een gemeente kan plaatsen die hem/haar niet ligt. God kan op die manier, ook voor gewone leden, een taak wegleggen. Het elkaar tot hand en voet zijn in het Lichaam is niet per se makkelijk.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 28, 2006, 03:24:11 pm »

quote:

antonia schreef op 28 april 2006 om 12:37:
hoi. waarom heb jij voor de vrijgemaakte kerk gekozen?  :*) waarom ben jij uit de vrijgemaakte kerk gestapt?  :'( waarom zou jij nooit naar de gkv willen?  :w als je opnieuw voor een kerk zou kiezen waar moet die kerk dan aan voldoen?  O-) als iemand nog geen keuze heeft gemaakt voor een kerk wat zou jij diegene dan adviseren?  _/-\o_ waar moet je op letten bij het kiezen voor een kerk?  :? waar ben je het wel of niet mee eens in de kerk en waarom? d:)b

Ik heb nooit voor de één of andere kerk gekozen, om de simpele reden dat dat imho niet tot de mogelijkheden behoort. Waar maar één Kerk bestaat, kan ik slechts kiezen wel of geen lid te zijn van die ene Kerk. Kerk-keuze is dus wmb gewoon een onbestaanbaar fenomeen, een theologisch misverstand. Ik zou niemand iets adviseren, mensen komen zelf wel tot de waarheid, of niet.

Uit wat ik vervolgens van vrienden hoor en zie, van partijgenoten merk, en op fora als dit meemaak, van Calvijn lees, zie ik wel zoveel waardevols in de gereformeerde tradities, dat ik me daarbij heel redelijk thuis voel, en denk dat daar veel uit valt te leren. Ik geloof nog steeds dat het binnen de kerkorde van de PKN (die van de GKv ken ik gewoon niet goed genoeg) mogelijk is dat ik, met behoud van mijn geloof, lid zou kunnen worden. Maar ik kan met geen mogelijkheid een gereformeerde kerk als Kerk zien. Alleen al het idee dat ik me zou afvragen of ik het met de Kerk eens ben of niet, is wmb absurd. De waarheid is geen functie van mijn voorkeuren, en behoeft op geen enkele wijze mijn instemming, om waarheid te zijn.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2006, 03:54:16 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 april 2006 om 14:09:

[...]

Het ligt toch wel in het verlengde van dit verhaal denk ik. Wat is er plotseling zo anders wanneer je kinderen moet opvoeden in de GKV?
Sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn: ik bedoel mijn eigen gemeente, niet de GKv in het algemeen. Ik geloof dat wij hier 2 of 3 gezinnen met 1 of 2 jonge kinderen hebben, meer niet. En 85% is ruim boven de 65 jaar. Dat vind ik geen goede kerkelijke omgeving voor mijn toekomstige kinderen.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2006, 04:35:41 pm »
"waarom zou jij nooit naar de gkv willen?"

Kan je al wel vertellen dat als ik dat hier neer zet het waarschijnlijk binnen no-time door de moderator gedelete wordt ... dus die moeite zal ik me besparen!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2006, 06:13:43 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 28 april 2006 om 16:35:
"waarom zou jij nooit naar de gkv willen?"

Kan je al wel vertellen dat als ik dat hier neer zet het waarschijnlijk binnen no-time door de moderator gedelete wordt ... dus die moeite zal ik me besparen!

Een nette formulering kan toch wel?
Ik zou persoonlijk nooit GKVer worden omdat ik een andere overtuiging heb wat betreft de doop en het kerk-zijn qua vorm (geen liturgie en geen dominee).
Dit gaat niet samen met de GKV.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

jeanpierre

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2006, 11:16:24 pm »
Voor mij was het altijd vanzelfsprekend de gkv --> in deze kerk gedoopt, gereformeerd onderwijs genoten, later belijdenis gedaan in deze kerk. Tot een moment in mijn leven waar dit alles niet meer zo vanzelfsprekend was. Op eigen benen staan, eigen keuzes moeten maken, jezelf verantwoorden naar vrienden, collega's en aan jezelf. In die periode regelmatig andere kerkgenootschappen bezocht, discussies voerend over verschillende thema's.
Blij zijn dat we samen geloven in God, maar ook ervan balen dat er soms enorme verschillen zijn die tussen christenen kunnen staan. Het is een periode geweest waarin ik mij openstelde voor diverse belevingen. Super om een enthousiaste (her)doopdienst mee te maken, om gemeentes binnen te komen waar een "vreemde" warm welkom wordt geheten, of om aan het "geheimzinnige" roomse te ruiken, om handenklappend en swingend God te danken.
En dan kwam ik weer in mijn eigen gemeente, stil leek het, saai zelfs, maar toch..
een gemeente waar vanuit de bijbel wordt gepreekt, waar men bezig is om te kijken hoe we nu verder moeten, een gemeente/ kerk die vooruit wil en de wereld in wil, een kerk waar van het noorden tot het zuiden de boodschap hetzelfde is.
Tuurlijk zijn er ook dingen waar ik niet mee eens ben, waar ik me zelfs voor schaam. Maar met al de gebreken ook van mijn kant ervaar ik deze kerk als een goede keuze.
Een kerk waar ik me voor in wil zetten als belijdend lid!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2006, 11:54:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 april 2006 om 18:13:
Een nette formulering kan toch wel?
Ik zou persoonlijk nooit GKVer worden omdat ik een andere overtuiging heb wat betreft de doop en het kerk-zijn qua vorm (geen liturgie en geen dominee).
Dit gaat niet samen met de GKV.
Waarom heb je dan een hoge functie op het forum van de GKV? :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2006, 12:21:47 am »

quote:

Laodicea schreef op 28 april 2006 om 23:54:
[...]

Waarom heb je dan een hoge functie op het forum van de GKV? :)

Omdat ik netjes kan formuleren denk ik. :P
Ik werd gevraagd en heb ja gezegd.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 29, 2006, 09:31:07 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 april 2006 om 00:21:

[...]

Omdat ik netjes kan formuleren denk ik. :P
Ik werd gevraagd en heb ja gezegd.
Nou, je doet het ook goed hoor, daar niet van. http://images.fok.nl/s/yes_new.gif
« Laatst bewerkt op: april 29, 2006, 09:31:27 am door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

sannebird

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2006, 09:49:23 am »
Ik heb mij ongeveer een jaar geleden onttrokken van de gkv.

Redenen: ik voelde mij niet serieus genomen door verschillende ambtsdragers. Meerdere malen heb ik aangegeven over een aantal dingen te praten. Daar werd of niet op gereageerd of op zodanige kwetsende manier dat ik het de volgende keer wel uit mijn hoofd liet om nog ergens naar te vragen.

Door de dominee werd ik zeker wel serieus genomen maar hij kwam eenmaal per jaar, dan is het te moeilijk om een goede band te krijgen. Bovendien had hij kant en klare oplossingen voor problemen die al jarenlang speelden, dat werkt niet (bij mij).

Het is een grote stap geweest, ik heb er jaren over nagedacht om deze stap al dan niet te doen. Ik ben blij dat ik het uiteindelijk wel gedaan heb.  

Het koste tijd en energie en vriendschappen om dit besluit door te zetten en ik zie er zeker Gods hand in hoe hij mij hier in gestuurd heeft en nog doet.

Op het moment ben ik geen lid bij een andere gemeente maar wil dit wel worden. Maar dit is een beslissing die ik niet zomaar kan nemen en wil daar eerst goed over nadenken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2006, 11:55:41 am »
Mijn verhaal lijkt veel op dat van jeanpierre. Opgevoed in de gkv, daarna op onderzoek geweest en toch tot de conclusie gekomen dat het zo gek nog niet was in de gkv. Wel diverse "probleempjes" met de leer en de omgang met elkaar maar tegelijk nuchter genoeg om te weten dat ik dat in elke gemeente/kerk wel zal houden.

Jammer @sannebird. Inderdaad zal niet elke ambtsdrager de tact en inzichten hebben om goed met een situatie om te gaan. Zelf heb ik een goed gesprek gehad van de week met mijn ouderling over mijn bezwaren aangaande avondsmaalviering b.v.
Ik hoop dat je gemeente vind die wel bij je past en waar je je relatie met God kunt laten groeien.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 29, 2006, 01:16:21 pm »
Modbreak:
enkele off-topic berichten getrashed.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 06, 2006, 10:01:20 pm »
Ik kies voor de gemeente met de boodschap van Jezus. Ik kies voor navolging en discipelschap. Ik kies voor geloofsgroei en steeds meer worden naar het Beeld van hem. Ik ben dankbaar voor zijn genade. dat wil ik laten merken door me te geven in aanbidding en lofprijzing. Dat wil ik weten door naar zijn evangelie te luisteren. Dat wil ik door mijn broers en zussen te zien staan en te helpen en ondersteunen. Dat wil ik door praktisch vorm te geven aan mijn geloof. dat wil ik van het moment van opstaan tot in slaap vallen. Zijn boodschap dien ik uit te dragen in de wereld. Ik verkies dat omdat Hij dat van mij vraagt. Ik kies dat omdat ik dat wil en niet onder het motto "voor wat (geloven) hoort wat (het leven in eeuwigheid) Ik wil dat vorm geven van ontwaken tot slapen gaan. Niet alleen op de zondag, maar ook door de week. Vanuit mijn rugzakje hoop ik weer een instrument te mogen zijn om zoekenden op weg te helpen daadwerkelijk te leven met Gods Zoon. dat leven is niet voor de toekomst, maar start al in het hier en nu. Die keuzewil komt niet uit eigen kracht. Daar wordt je in geleid. Ik kies dus voor een gemeente die daar heel praktisch vorm aan geeft, dit uitdraagt en ondersteunt. Dan is het helemaal niet belangrijk welk label daar aan hangt.
Christen zijn betekent puur geloven, volgen, groeien en verkondigen. Gods Zoon op nummer één in het dagelijks leven. Veel loslaten. Je innerlijk huis laten verbouwen door de Heilige Geest. Dat kan ook in de VGK, net een mail gehad van een hard arbeidende GKV - predikant die deze christocentrische akker bewerkt. Met waardering, maar ook met tegenwind. Zo geloven kan in de GKV, maar ook in een andere kerkelijke gemeenschap.
Gods gemeente wordt door kerkmuren heen gebouwd, voor welke kerkelijke gemeenschap men kiest wordt dan niet minder relevant, wel van een andere orde. Voorgaande beschreven zakenheb ik persoonlijk in mijn eigen GKV - tijd minder ervaren, daar was (op dat moment in ieder geval) het verstandelijk geloof het voertuig van gemeente zijn. In mijn huidige gemeente is het hart meer voertuig voor het gemeente zijn. Met mijn gereformeerde roots daarbij is er sprake van een redelijk evenwicht. Overigens wordt van meerdere kanten de bijbelkennis van de gereformeerde broeder en zuster zeer gewaardeerd, mede omdat zij het besef van dat belang daarvan met zich meebrengen als ze deel worden van die gemeente. Maar je kerkelijke omgeving ervaren kan voor anderen, in de GKV weer heel anders zijn. Gods Geest werkt door een ieder die Hem oprecht wil volgen. Hij werkt zijn gemeente door de kerkmuren, waar Christus centraal staat, heen.

Kajem
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2006, 06:58:16 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 14, 2006, 04:57:49 pm »

quote:

Ulysses schreef op 28 april 2006 om 15:54:
[...]

Sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn: ik bedoel mijn eigen gemeente, niet de GKv in het algemeen. Ik geloof dat wij hier 2 of 3 gezinnen met 1 of 2 jonge kinderen hebben, meer niet. En 85% is ruim boven de 65 jaar. Dat vind ik geen goede kerkelijke omgeving voor mijn toekomstige kinderen.

Snap helemaal wat je bedoeld, maar ja als iedereen zo denkt wordt de gemeente nooit jonger... Misschien denken al die andere mensen: hehe eindelijk weer jonge mensen, en genieten ze met volle teugen van de doop (denk ik wel tenminste) en maken ze dat nog bijna niet meer mee... Ergens moet een begin zijn om de kerk te verjongen.

In mijn eerste gemeente na mijn overstap van kerk was bijna iedereen bejaard. Ik vond dat heel jammer. Toen gingen we verhuizen en wat denk je? Ook hier bijna alleen maar ouderen. Mijn reactie was het zelfde en ik was nog zwanger ook! Totdat mijn zus zei: misschien denken hun wel: eindelijk een jongere! En het mooie is dat er hier iets leeft in de gemeente, er gebeurd hier iets, kan het niet uitleggen, maar het geloof groeit hier, God's Geest is hier duidelijk aan het werk en de gemeente wordt jonger en jonger, steeds meer mensen komen terug naar de kerk, jongeren ook. Blij dat ik ben gebleven :)

Ik ben van vrijgemaakt overgestapt naar de PKN. Met mijn huwelijk. Voor mij is het belangrijste heb God lief en je naaste als jezelf, en daarna natuurlijk ook dat de kerk zoveel mogelijk de bijbel naleeft. Dat is niet bij elke Protestantse kerk zo maar bij heel veel gelukkig nog wel. En wij zitten bij een kerk die eigenlijk helemaal niet zoveel verschilt van de vrijgemaakte kerk. Ik heb niets tegen op de vrijgemaakte kerk zelf, ben persoonlijk wel blij dat ik er weg ben alleen al om hoe hard ik door mensen ben benaderd toen ik de overstap maakte. Ik stond voor velen gelijk aan een heiden. Kortom, helemaal niets met de kerk te maken maar er wordt (viel me toen op) door veel mensen gedacht dat vele andere kerken het fout doen. En dat is gelukkig niet zo. Nu ze langzamerhand met me meegaan zien ze ook dat dat totaal niet het geval is en komen ze er gelukkig op terug. Maar volgensmij dwaal i kte ver af :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 14, 2006, 05:15:36 pm »
Moet niet het criterium zijn wie er het dichtst bij de waarheid zit? Ik lees allemaal zaken als de sfeer was niet goed, ruzie met de voorganger, teveel bejaarden op één vierkante meter, verhuizing. Maar het gaat toch om de leer?

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 14, 2006, 05:22:53 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 juni 2006 om 17:15:
Moet niet het criterium zijn wie er het dichtst bij de waarheid zit? Ik lees allemaal zaken als de sfeer was niet goed, ruzie met de voorganger, teveel bejaarden op één vierkante meter, verhuizing. Maar het gaat toch om de leer?

Het gaat zeker om de leer.
Helaas is mijn ervaring dat door al die regels (die van oorsprong mijns inziens goede regels zijn) binnen de vrijgemaakte kerk, er door de leden te erg over de liefde heen wordt gelopen. En dan kan de leer nog wel heel erg goed zijn, hij moet ook in de gemeentes tot uitvoering worden gebracht, en naar worden geleefd.
En geen enkele kerk kan het 100 procent goed doen lijkt mij. Want veel dingen in de bijbel zijn toch open gelaten en hebben we zelf moeten concluderen wat juist is, en misschien hebben we het vaak goed maar ik denk niet altijd. En dat is binnen elke kerk zo.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 14, 2006, 10:13:57 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 juni 2006 om 17:15:
Welke leer? Waar staat dat?
Ik lees in het NT over de gemeente(n). Daar is de leer een onderdeel van. Maar of het daarom gaat? Volgens mij doe je dan tekort aan andere aspecten en kenmerken van de gemeente (kerk).

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 15, 2006, 09:41:56 am »
Ik ben zelf opgegroeid in een gkv kerk en ook gkv onderwijs gevolgd. Belijdenis gedaan en ik probeer mijn gaven actief in de gemeente te gebruiken. Maar toen kwam mijn vriendin in het vizier en gooide mijn beeld kwa kerk hevig door elkaar. Zij is namelijk opgegroeid in een baptistengemeente en daar zitten veel verschillen tussen (overigens ook enorm veel overeenkomsten).

Een tijd geleden hadden wij toevallig (of was het leiding?) op de zelfde dag het gevoel van: "Ik laat alles achter mij. Ik vind het niet erg om in een andere kerk lid te zijn. Ik wil nu niet meer kiezen om het vertrouwde gevoel maar om Gods weg te volgen die God voor ons heeft uitgestippelt."

Met onze trouwdatum in het vizier (28 september) hebben we de knoop door gehakt. Binnenkort word mijn vriendin lid van de gkv. Uiteraard niet zonder slag of stoot en om een aantal redenen hebben we voor de gkv gekozen (dit betekend niet dat andere kerken dit niet hebben natuurlijk):
- Allereerst is het belangrijk dat het een Bijbelgetrouwe gemeente is waarin God centraal staat. De redding in Jezus moet de drijfveer van de gemeente zijn. De gkv heeft dit zeker.
- We hebben een stabiele gemeente nodig met een vaste ondergrond. In de gkv-gemeente waar we terecht komen is die stabiliteit met een structuur van kerkenraad en bijbelgetrouwe voorgangers en dergelijke. Voor ons was dit een heel belangrijk punt omdat we momenteel veel waarde hechten aan stabiliteit in ons leven.
- We waren op zoek naar een levende gemeente waar actief (en ook buiten de kerkdiensten om) veel met het geloof word gedaan. Uiteraard zijn er veel gemeentes die dit hebben maar de gkv-gemeente waar we terecht komen heeft dat ook zeker weten.
- Een gastvrije gemeente was belangrijk. Bij het zoeken naar gemeentes in de omgeving werden we op een of andere manier (wie zien God leiding hierin) steeds weer in de gkv gemeentes aangesproken en gastvrij ontvangen.
- Verder vinden we het belangrijk dat we onze gaven van God kunnen gebruiken ter ere van God. Mijn vriendin met enorme gave van muziek was eerst bang dat ze in de gkv te weinig ruimte hiervoor zou hebben. Maar de gkv is ook in beweging en er is steeds meer ruimte om (binnen en buiten de kerkdienst) hier mee bezig te zijn.
- Ook zien we het als een uitdaging om in de kerk met onvolmaakte mensen God te eren. De perfecte kerk bestaat niet want zolang er zondige mensen in de kerk zijn, is de kerk niet perfect. Maar wij willen de uitdaging in deze gemeente aan.

En dan de doop waar zoveel mensen over struikelen. Na jarenlange worsteling hiermee ben ik er achter gekomen dat het onmogelijk is om hierin te zeggen dat zuigelingendoop of geloofsdoop de enige ware vorm van dopen is. Alles staat of valt met interpretatie van teksten en de uitleg er omheen. Ik zal dus nooit zeggen dat de ander verkeerd zit met de doop. Wel heb ik gemerkt dat veel mensen (van beide kampen) te kortzichtig hierover denken. Zonder al te veel onderzoek "weet" men dat hun visie de juiste is. Dat is soms best jammer.

Maar kiezen voor de gkv is niet kiezen tegen alle andere kerken. Mijn vriendin zal nog steeds welkom zijn in de batistengemeente waar ze is opgegroeid en wij gaan er ook beiden aan het avondmaal. Omdat we weten dat de baptistengemeente ook een trouwe dienende gemeente is en we mogen dankbaar zijn met de luxe vrijheid dat wij in nederland kunnen kiezen naar wat voor een kerk wij gaan.
Maar wij hebben nu een keuze gemaakt en zullen ons nu ook houden aan de regels binnen die kerk. We erkennen de mensen die God in de gemeente gezag heeft gegeven en willen hiernaar leven.
Verba volant, scripta manent

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 15, 2006, 10:03:15 am »
Ik heb zelf niet gekozen voor de GKV als institituut. Ik geloof dat God me daarin heeft geplaatst. God liet mij geboren worden bij ouders die lid waren van de GKV. Tijdens het opgroeien leerde ik te geloven dat God mij wil redden door zijn Zoon. Voor mij is het logisch om lid te blijven van een GKV gemeente, omdat ik denk dat God redenen heeft gehad om mij daar te laten opgroeien. Aangezien ik nooit het idee of wat voor signaal dan ook heb ontvangen om de GKV te verlaten, zal ik lid blijven.

Ik wil ook niet mijn keuze voor een bepaalde gemeente niet baseren op een persoonlijke voorkeur of smaak. Persoonlijke voorkeur of smaak mogen bij mij pas een rol spelen als ik mijn geloof zou dreigen te verliezen. Omdat ik vertrouw op Gods leiding blijf ik kiezen voor een GKV gemeente hoe concervatief of vooruitstrevend die dan ook is.

Groet,

Meindert

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 15, 2006, 05:59:02 pm »

quote:

PietZa schreef op 15 juni 2006 om 09:41:
(...)en om een aantal redenen hebben we voor de gkv gekozen (...)
Een echte keuze dus. Om jaloers op te zijn!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 15, 2006, 06:44:18 pm »

quote:

alfasierra schreef op 14 juni 2006 om 22:13:
[...]
Ik lees in het NT over de gemeente(n). Daar is de leer een onderdeel van. Maar of het daarom gaat? Volgens mij doe je dan tekort aan andere aspecten en kenmerken van de gemeente (kerk).
De leer lijkt me wel het belangrijkste, daar vloeit alles uit voort. Een goed voorbeeld, maar dan van Katholieke zijde is bijvoorbeeld de VKK. Oppervlakkig gezien lijkt het alsof ze alles er beter voor elkaar hebben dan in de gemiddelde RK kerk in Nederland, alleen zijn ze niet Christelijk.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 15, 2006, 06:47:00 pm »

quote:

alfasierra schreef op 14 juni 2006 om 22:13:
[...]

Galaten 1:
6 Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, 7 en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! 9 Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!

Als engelen zelfs geen nieuwe leer mogen verkondigen, dan mag je toch genoegelijk aannemen dat de leer voor de kerk [understatement]heel belangrijk[/understatement] is.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 15, 2006, 11:15:34 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 juni 2006 om 18:47:

[...]

Galaten 1:
6 Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, 7 en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! 9 Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!

Als engelen zelfs geen nieuwe leer mogen verkondigen, dan mag je toch genoegelijk aannemen dat de leer voor de kerk [understatement]heel belangrijk[/understatement] is.

Het gaat hier wel heel specifiek over 'de genade' en 'het evangelie' van Christus he?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 16, 2006, 07:46:47 am »
Het is alleen wel zo dat de "leer van de Kerk" in het algemeen veel uitgebreider is dan het onveranderlijke "evangelie" waar Paulus over spreekt.

Als Paulus spreekt over het "evangelie" bedoelt hij de boodschap dat Jezus' genade er voor iedereen is (joden+heidenen) én we erin moeten geloven om gered te worden; ipv de wet te houden.

Ik meen niet dat Paulus hier ook zelfs maar de leer van de drie-eenheid bij haalde, een doopleer, avondmaalsleer, eindtijdsleer, gavenleer of welke leer dan ook maar waar kerken zo graag uitspraken over doen.

Ikzelf heb dan ook niet gekozen voor de GKV om al die aspecten van de leer; maar omdat ik het idee heb dat mijn vrouw en ik er geplaatst zijn en er goed tussen passen, wat ook wel de afgelopen tijd is gebleken. We zitten er op onze plek!
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2006, 07:48:22 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 16, 2006, 09:01:27 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 15 juni 2006 om 23:15:

[...]

Het gaat hier wel heel specifiek over 'de genade' en 'het evangelie' van Christus he?

De 'genade' is niet het onderwerp, dat is in deze tekst alleen de manier waarop God mensen geroepen heeft: " die u door de genade van Christus geroepen heeft". Er staat dus niet bij hoe breed of hoe smal Paulus het hier bedoelt, maar het gaat in ieder geval om het evangelie. Maar 'evangelie' is wel meer dan alleen "Jezus is gestorven en weer opgestaan".

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 16, 2006, 09:30:08 am »
Ik ben op gegegroeid in de gkv, maar heb gekozen om deel uit te maken van Christus gemeente die gelukkig groter is dan de onze kerkmuren of kerkorde regels :)

Maar ben wel blij met de plaatselijke gkv hoor, heb me familie en vreinden er.
En zolang Jezus er te vinden is en de leer met de Bijbel overeenkomt  zal ik er niet snel weg gaan, God heeft me tenslotte hier geplaatst en er is werk genoeg te doen.
[JESUS]Life[/JESUS]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 16, 2006, 12:38:20 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 juni 2006 om 09:01:

[...]

De 'genade' is niet het onderwerp, dat is in deze tekst alleen de manier waarop God mensen geroepen heeft: " die u door de genade van Christus geroepen heeft". Er staat dus niet bij hoe breed of hoe smal Paulus het hier bedoelt, maar het gaat in ieder geval om het evangelie. Maar 'evangelie' is wel meer dan alleen "Jezus is gestorven en weer opgestaan".

Zoals Zwever ook al zei dat als wij het over 'de leer' hebben, dat een veel uitgebreidere lading heeft, dan wanneer Paulus het over de leer heeft. Uit de context van de verzen ervoor kan je duidelijk opmaken dat 'de leer' in vers 8 slaat op 'de genade van Christus' uit vers 6. In vers 7 verwijst ie daar naar terug en in vers 8 ook weer. Het zou raar zijn als het in vers 8 ineens om de 'uitgebreide' versie van het woord leer zou gaan. Volgens mij legt Paulus heel veel nadruk op het belang van het sterven en opstaan van Christus en is DAT voor hem juist evangelie. Dus ik vind het wat gekunsteld om hier in dat woord meer te willen zien.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 17, 2006, 01:35:56 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 juni 2006 om 18:47:

[...]

Galaten 1:Als engelen zelfs geen nieuwe leer mogen verkondigen, dan mag je toch genoegelijk aannemen dat de leer voor de kerk [understatement]heel belangrijk[/understatement] is.

De leer is niet onbelangrijk, maar of de leer het criterium is?
Criteria als in Openbaring zijn:
Opgeven van de liefde, verkeerde leer, verkeerd leven, tekort schieten, lauw zijn.
De leer is daar een onderdeel van. En zeker niet het criterium, maar hooguit een van de criteria. En aangezien niet altijd een kerk aan alle criteria voldoet mag je niet een criterium als belangrijkste aangeven, omdat je dan altijd het criterium noemt waar je zelf het beste mee wegkomt. Uit bescheidenheid ook de criteria die 'ons' wat minder uitkomen dus.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 17, 2006, 02:39:29 pm »

quote:

alfasierra schreef op 17 juni 2006 om 13:35:
[...]

De leer is niet onbelangrijk, maar of de leer het criterium is?
Criteria als in Openbaring zijn:
Opgeven van de liefde, verkeerde leer, verkeerd leven, tekort schieten, lauw zijn.
De leer is daar een onderdeel van. En zeker niet het criterium, maar hooguit een van de criteria. En aangezien niet altijd een kerk aan alle criteria voldoet mag je niet een criterium als belangrijkste aangeven, omdat je dan altijd het criterium noemt waar je zelf het beste mee wegkomt. Uit bescheidenheid ook de criteria die 'ons' wat minder uitkomen dus.

grotendeels mee eens, maar het frappante is, dat 'naastenliefde' of 'het voelt goed zo' de mensen als criterium toch meestal het beste uitkomt.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 17, 2006, 05:09:51 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 juni 2006 om 14:39:

[...]

grotendeels mee eens, maar het frappante is, dat 'naastenliefde' of 'het voelt goed zo' de mensen als criterium toch meestal het beste uitkomt.

De kenmerken voor de kerk, gemeente, lichaam van Christus zijn in mijn ogen andere dan de kenmerken van Christenen.
Je kunt die niet helemaal een-op-een op elkaar van toepassing verklaren.
Maar ook hier zie je dat ieder mens de neiging heeft om uitgerekend die criteria het zwaarst te laten wegen die hem/haar het beste uitkomen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 17, 2006, 07:41:03 pm »
Nunc,

je opvatting achter die oneliner is net zo'n dooddoener als de oneliner zelf denk ik.

God lief hebben boven alles en JE NAASTE ALS JEZELF is wat Jezus  ZELF leerde. Geloven mag overigens gewoon goed voelen. We hebben niet voor niets gevoel gekregen, maar dienen daarnaast ook nog ons verstand te gebruiken. We moeten ons niet ALLEEN door gevoel laten leiden, maar ook niet alleen door verstand.
Het gevoel in de kerk heeft lange tijd te weinig plaats gehad, het verstand voerde de boventoon. Tot enkele getallen achter de komma's als het ware. Er dient echter evenwicht te zitten tussen gevoel en verstand.
Het is erg gereformeerd alles te toetsen aan de schrift, maar vooral wat de Godgeleerden voor mening hadden. Hoe diepgravender hoe eenvoudiger geaccepteerd. Veel beredeneerd met het verstand. Daardoor minder ruimte om zelf te ontdekken.
Het staat immers al beschreven in de formulieren en cathechismus vraag en antwoord zoveel. Gevolg bij een vraagstuk veelal, wat zegt dat formulier of de catechismus daar over. Staan direct ook tekstverwijzingen wel zo gemakkelijk. Zelf ontdekken en ervaren lijkt te weinig een uitdaging wellicht. te veel verstand, want dominee die en die zegt zus en zo. Calvijn schreef....
een voorbeeld uit mijn eigen omgeving. iemand die vele boeken van kuyper, calvijn en noem maar op in de boekenkast heeft staan en gelezen. de bijbel ging echter in verhouding veel minder open. dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Daar staat tegenover dat in evangelische hoek het gevoel een voorname plaats heeft. Maar daar zit wel een gedachte achter overigens. Lofprijs en aanbidding ter ere van God nemen een belangrijke plaats in. Dit is een wezenlijk onderdeel om je aandacht gericht te krijgen op God.  Hoewel het zo lijkt en nogal eens wordt verweten staat daar niet de IK centraal, maar jezus Christus als Almachtige en Verlosser.
Diepgang is niet altijd het hoofddoel in de verkondiging, daar staat vaak een vrij intens discipelschap tegenover in alle aspecten van het leven.
Als we nu eens een uitwisseling deden tussen evangelicaal en gereformeerd. even niet de leerverschillen aan de orde stellen, maar de geloofsbeleving in gevoel en verstand wederzijds ervaren. dan kon op dat gebeid nog wel eens iets moois ontstaan. Als dat dan is gebeurtd,  weer allebei op bijbelles. dat lijkt me wel wat...

Wie weet waar ik dan voor kies...

Prettige gevoelige en leerzame zondag waar je ook kerkt,

kajem

quote:

Nunc schreef op 17 juni 2006 om 14:39:

[...]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 17, 2006, 08:41:29 pm »

quote:

kajem schreef op 17 juni 2006 om 19:41:
Als we nu eens een uitwisseling deden tussen evangelicaal en gereformeerd. even niet de leerverschillen aan de orde stellen, maar de geloofsbeleving in gevoel en verstand wederzijds ervaren. dan kon op dat gebeid nog wel eens iets moois ontstaan. Als dat dan is gebeurtd,  weer allebei op bijbelles. dat lijkt me wel wat...

Wie weet waar ik dan voor kies...

_/-\o_

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 17, 2006, 09:11:06 pm »

quote:

kajem schreef op 17 juni 2006 om 19:41:
Nunc,

je opvatting achter die oneliner is net zo'n dooddoener als de oneliner zelf denk ik.

God lief hebben boven alles en JE NAASTE ALS JEZELF is wat Jezus  ZELF leerde. Geloven mag overigens gewoon goed voelen. We hebben niet voor niets gevoel gekregen, maar dienen daarnaast ook nog ons verstand te gebruiken. We moeten ons niet ALLEEN door gevoel laten leiden, maar ook niet alleen door verstand.
Het gevoel in de kerk heeft lange tijd te weinig plaats gehad, het verstand voerde de boventoon. Tot enkele getallen achter de komma's als het ware. Er dient echter evenwicht te zitten tussen gevoel en verstand.
zei ik ergens, dat we allemaal rationele robotjes moesten worden? Nee toch? Ik zei alleen dat bv "'het voelt goed zo' de mensen als criterium toch meestal het beste uitkomt." vaak het geval is. En dat is allemaal heel lief en aardig, maar naastenliefde is niet de definierende eigenschap van de kerk. De kerk is van Christus, dat is haar 'definierende eigenschap', dat is wat haar 'kerk' maakt, en het gevolg daarvan is (als alles goed gaat) naastenliefde. Het is wellicht een subtiel verschil, maar wel elementair en zeer verstrekkend.

quote:

Het is erg gereformeerd alles te toetsen aan de schrift, maar vooral wat de Godgeleerden voor mening hadden. Hoe diepgravender hoe eenvoudiger geaccepteerd. Veel beredeneerd met het verstand. Daardoor minder ruimte om zelf te ontdekken.
Het staat immers al beschreven in de formulieren en cathechismus vraag en antwoord zoveel. Gevolg bij een vraagstuk veelal, wat zegt dat formulier of de catechismus daar over. Staan direct ook tekstverwijzingen wel zo gemakkelijk. Zelf ontdekken en ervaren lijkt te weinig een uitdaging wellicht. te veel verstand, want dominee die en die zegt zus en zo. Calvijn schreef....
een voorbeeld uit mijn eigen omgeving. iemand die vele boeken van kuyper, calvijn en noem maar op in de boekenkast heeft staan en gelezen. de bijbel ging echter in verhouding veel minder open. dat lijkt me de omgekeerde wereld.

hoe is dit relevant mbt mijn opmerking dat mensen vaak voor 'het gevoel' kiezen? Uiteraard zul je zelf -als je de capaciteiten ervoor hebt- op ontdekking moeten: schatgraven in de bijbel, zou je kunnen zeggen. Ik neem aan dat je wel beseft dat "Hoe fijner het voelt, hoe eenvoudiger geaccepteerd", en dat is nu juist heel gevaarlijk. Ons verstand kan ons dan wellicht niet altijd helpen, maar ons gevoel heeft er ook een aardig handje van om ons te bedriegen. Iets waar Paulus en anderen al voor waarschuwen.

quote:

Daar staat tegenover dat in evangelische hoek het gevoel een voorname plaats heeft. Maar daar zit wel een gedachte achter overigens. Lofprijs en aanbidding ter ere van God nemen een belangrijke plaats in. Dit is een wezenlijk onderdeel om je aandacht gericht te krijgen op God.  Hoewel het zo lijkt en nogal eens wordt verweten staat daar niet de IK centraal, maar jezus Christus als Almachtige en Verlosser.

Dat heb ik ook niet beweerd. Ik zei, dat vaak 'het voelt zo goed' het criterium wordt. Dat zou bv. kunnen bij muziekkeuze (nb. ik heb zelf een ontzettende hekel aan orgelmuziek, dus dit zeg ik niet omdat ik conservatief ben ofzo) of bv. of liederen vooral poëtisch moeten zijn of juist 'klare taal', en of er allerlei leuke dingetjes gedaan moeten worden in de dienst zodat iedereen een lekker gevoel heeft.

Dat is niet zozeer een kritiek op de evangelicalen, maar een algemene opmerking, en iets wat ik in de praktijk heb meegemaakt, o.a. in veel PKN-gemeenten, maar soms ook in vrijgemaakte gemeenten.

quote:

Diepgang is niet altijd het hoofddoel in de verkondiging, daar staat vaak een vrij intens discipelschap tegenover in alle aspecten van het leven.

Klopt, maar zonder intense (en ook diepe) kennis van Jezus, kun je moeilijk van een echte relatie spreken. Uiteraard iedereen naar zijn of haar kunnen, maar het lijkt mij niet gezond, als iemand diepgang maar laat voor wat het is, omdat het allemaal zo saai is (om maar iets te noemen).

quote:

Een leuk plan, maar waarom kan dit wel, en bv. niet met een groep moslims of met een groep Jehova's getuigen of Mormonen of neo-paganisten? Die kunnen toch ook een heel mooie geloofsbeleving hebben? Niet om vervelend te doen, maar je moet jezelf wel de vraag stellen of je over leerverschillen heen kunt stappen. Over sommige kan dat zeker, over andere niet.

Ik denk dat je gelijk hebt, en dat gereformeerden wel iets kunnen leren van de vrolijkheid en ook van het enthousiasme van evangelischen (en dat men andersom best wat kan leren over de grote lijnen in de bijbel), maar je kunt niet 'geloofsbeleving' van de ene of de andere groep even lekker proeven, omdat het je zo leuk lijkt. Je zult toch echt altijd moeten kijken naar 'de leer'. Misschien niet in alle details, maar toch zeker wel naar de hoofdlijnen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 17, 2006, 09:29:16 pm »
Ik vind juist dat de ratio tegenwoordig in sommige takken van het Christendom te weinig gewaardeert wordt, men zal het nog node missen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 18, 2006, 08:04:05 am »

quote:

En dat is allemaal heel lief en aardig, maar naastenliefde is niet de definierende eigenschap van de kerk. De kerk is van Christus, dat is haar 'definierende eigenschap', dat is wat haar 'kerk' maakt, en het gevolg daarvan is (als alles goed gaat) naastenliefde. Het is wellicht een subtiel verschil, maar wel elementair en zeer verstrekkend.

De leden zijn de kerk / gemeente. Die leden zijn christen. Die christenen hebben zich te houden aan het gebod van Christus God lief te hebben boven alles en hun naaste als hen zelf. Ik denk dat het begint met de liefde. Lees 1 kor 13. ten opzichte van jou startpositie naar mijn mening niets slechts een elementair maar een wezenlijk verschil.

quote:

Ik neem aan dat je wel beseft dat "Hoe fijner het voelt, hoe eenvoudiger geaccepteerd", en dat is nu juist heel gevaarlijk. Ons verstand kan ons dan wellicht niet altijd helpen, maar ons gevoel heeft er ook een aardig handje van om ons te bedriegen. Iets waar Paulus en anderen al voor waarschuwen.

Ik schreef al dat er evenwicht moet zijn, maar dat diepgravendheid en doorwrogd dogma ook een gevaar is. Lees Johannes 5 eens waar o.a. staat over schriftgeleerden:

39 U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij, 40 maar bij mij wilt u niet komen om leven te ontvangen. 41 Niet dat de mensen mij moeten eren, 42 maar ik ken u: u hebt geen liefde voor God in u.

We kunnen er welgevoegelijk vanuit gaan dat Jezus hier een levende liefde bedoelt. Als we al vriendelijk worden wanneer we liefde hebben voor onze partner, dat al invloed heeft op ons gedrag, hoe te meer zou er zichtbare liefde (gevoel) mogen zijn voor onze Verlosser.
We verschuilen ons misschien wel te vaak achter onze zogenaamde hollandse nuchterheid en calvinistische levenshouding.

quote:

Dat heb ik ook niet beweerd. Ik zei, dat vaak 'het voelt zo goed' het criterium wordt. Dat zou bv. kunnen bij muziekkeuze (nb. ik heb zelf een ontzettende hekel aan orgelmuziek, dus dit zeg ik niet omdat ik conservatief ben ofzo)

laat ik nu een gepassioneerd kerkorgelliefhebber zijn.  :) Maar die inmiddels wel goede bandbegeleiding zeer kan waarderen.

quote:

of bv. of liederen vooral poëtisch moeten zijn of juist 'klare taal', en of er allerlei leuke dingetjes gedaan moeten worden in de dienst zodat iedereen een lekker gevoel heeft.

opwekkingsliederen hebben niet de functie en eerste doel zeer dichterlijk, metaforisch of wat dan ook te zijn, maar op te wekken. Daarnaast zijn er opwekkingsliederen die wel degelijk op bijbelteksten (NT) zijn gebaseerd of afgeleid. Psalmen hebben niet als eerste doel op te wekken, maar de gemeente te laten antwoorden middels laten we zeggen leerdichten die ook nog iets zeggen over gevoelsleven?
Leuke dingetjes om de leuke dingetjes slaat inderdaad nergens op. Het moet gaan om het doel het evangelie te verkondigen (wie weet wat dat is trouwens evangelie verkondigen?) en op te bouwen. Maar bij opbouwen hoort ook geloofsgevoel. Waneer we een huis hebben neergezet, zorgen we ook voor een sfeervolle inrichting. Zo mag het ook zijn met geloofsleven en eredienst.

quote:

Dat is niet zozeer een kritiek op de evangelicalen, maar een algemene opmerking, en iets wat ik in de praktijk heb meegemaakt, o.a. in veel PKN-gemeenten, maar soms ook in vrijgemaakte gemeenten.

Dat ervaar ik niet als kritiek op evangelicalen hoor. Trouwens als ik soms kritisch prikkelend ben op gereformeerd, mag dat ook op evangelicalen lijkt me. Ik denk dat in de GKV en wellicht ook PKn nog te veel veranderde dienstinrichting gehanteerd wordt als een soms wat onbeholpen kunstje, om het anders te doen. Het anders doen wordt dan een doel op zich. Het is niet de kwestie van een koortje, bandje, opwekking of beamer. Het is de intentie er achter. Een emotieloos koortje, een slecht geoefend bandje die nog geen vat heeft op opwekking en opwekkingsfeer, het onhandig omgaan met een beamer leidt eerder tot ongeloofwaardigheid dan geloofwaardigheid. Laat een koortje of bandje eerst een een jaar of twee oefenen en tijdens informele avonden / gemeenteavonden ervaring opdoen. Investeer in professionele beeldschermen in plaats van te werken met een laptopje en amateuristisch beeldschermpje bedient door een goedwillende amateur. Als je het doet, doe het geod. Tuurlijk mag je fouten maken, maar zorg dat er een goede basis ligt.

quote:

Klopt, maar zonder intense (en ook diepe) kennis van Jezus, kun je moeilijk van een echte relatie spreken. Uiteraard iedereen naar zijn of haar kunnen, maar het lijkt mij niet gezond, als iemand diepgang maar laat voor wat het is, omdat het allemaal zo saai is (om maar iets te noemen).

Ik ervaar in het gereformeerde vaak eerder een diepe kennis van de leerstelligheden, de regels, kerkorde dan een diepe kennis van het dagelijks wandelen met God. Dat bedoel ik niet negatief, hoewel ik besef dat dit zo over kan komen.
Zo ervaar ik in het evangelische vaak een dagelijks willen wandelen met God / Jezus wat op zich goed is, maar die te zeer is gebaseerd op "zit het met mijn gevoel binnen de relatie goed - gevoel".
gereformeerden zouden wat losser moeten durven zijn en evangelicalen minder angst hebben om belangrijke zaken vast te leggen.
evangelicalen zouden wat meer de zondekant moeten durven benadrukken en gereformeerden wat meer gelijk evangelicaal vrolijke geloofsbeleving invulling moeten durven geven aan hun eredienst.

quote:

Een leuk plan, maar waarom kan dit wel, en bv. niet met een groep moslims of met een groep Jehova's getuigen of Mormonen of neo-paganisten? Die kunnen toch ook een heel mooie geloofsbeleving hebben? Niet om vervelend te doen, maar je moet jezelf wel de vraag stellen of je over leerverschillen heen kunt stappen. Over sommige kan dat zeker, over andere niet.

Ik heb niet gezegd er even over heen te stappen. Ik heb gezegd ze even te parkeren en daarna ALLEBEI weer op bijbelles. Daarmnaast hebben de door jou genoemde groepen een andere basis die niet strookt met christus als hoeksteen.

Kajem

edit:Bericht leesbaar(der) gemaakt. Foutjes in de quotes verwijderd.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2006, 11:14:39 am door Mezzamorpheus »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 18, 2006, 09:08:25 am »

quote:

De leden zijn de kerk / gemeente. Die leden zijn christen. Die christenen hebben zich te houden aan het gebod van Christus God lief te hebben boven alles en hun naaste als hen zelf. Ik denk dat het begint met de liefde. Lees 1 kor 13. ten opzichte van jou startpositie naar mijn mening niets slechts een elementair maar een wezenlijk verschil.

Hoi Kajem,
1 kor 13 is wel pas het 13e hoofdstuk, niet het startpunt van Paulus' brief. Eerst heeft hij een heleboel dingen aangewezen die misgaan in de gemeente, en wijst daarna aan hoe de gemeente kan groeien in het leven vanuit de gaven van de Geest. En dáárvoor wijst hij de hoogste weg aan (1 kor 12, laatste vers, schetst het kader waarin hoofdstuk 13 gelezen moet worden): namelijk de liefde.
Nu is het inderdaad zo dat de liefde niet áchter mag blijven. Maar alleen al het feit dát er vaak een oproep gedaan wordt door Paulus, Johannes, enz. om te groeien in de liefde, geeft aan dat dat niet het énige kenmerk is, het is alleen wel een onlosmakelijk gevolg op het verlost zijn door Christus. En dat is inderdaad een opdracht voor ons. Maar als die liefde aan het verkillen is, wil dat nog niet zeggen dat het niet meer een gemeente van Christus is. Wél dat Christus ervan kan zeggen: dit heb Ik tegen jullie, dat jullie je eerste liefde verzaakt hebben (openb. 2).