quote:
PietZa schreef op 15 mei 2006 om 09:55:Strootman:
Door te zeggen dat dit gebed niet in deze tijd past, zeg je wel degelijk dat het een onvolmaakt gebed is. Dit gebed is volmaakt en super actueel:
[...]
Onze Vader is (ook nu) in de hemel!
[...]
Amen! (en actueel!)
[...]
Daar mogen we elke dag om bidden en Gods koninkrijk is nu al bezig te komen! Actueel dus!
[...]
alle Wat God wil, dat gebeurd en God's wil is goed, daar mogen we dagelijks om bidden! Actueel!
[...]
Dit is zeker actueel, want veel mensen zijn niet meer dankbaar voor wat ze krijgen omdat ze het (naar eigen mening) zelf hebben verdient, en dat terwijl God het hun schenkt!
[...]
Actueel, tot en met. Dagelijks doe ik zonde en vraag ik God om vergeving en bijna dagelijks moet ik mijzelf erop betrappen dat ik erg veel moeite heb om de schuld van anderen te vergeven.
[...]
Dagelijks moeten we erom bidden want hoe vaak worden we wel niet beproefd? Actueel!
[...]
Actueel: God is Koning, God is machtig en God is onze majesteit en Hij is en was en komt!
[...]
Inderdaad: Amen!
Er is geen punt in dit gebed wat niet actueel is. Ja ik ken jouw standpunt over Jezus en de volgens jouw genoemde Christus-geest en je zult vast struikelen over het stuk dat Gods koninkrijk komt, maar dat heeft meer te maken met hoe jij de complete Bijbel leest dan dat het gebed niet actueel is.
Al wat je naar voren brengt, hoeft nog niet te betekenen, dat het Onze Vader geen bedelingsgebed is. Dat het K. der H. bijvoorbeeld nog steeds nabij is, is onjuist. Dat was wel zo, toen Jezus in Galilea rondtrok, het evangelie van het Koninkrijk verkondigde, alle ziekten en alle kwaal onder het volk genas. De nabijheid van het K. der. H. werd GEKENMERKT door de wonderen en tekenen, die geschiedden! Maar in Hand.1. 6 vroegen zijn discipelen:'Here, herstelt Gij in deze tijd het koninschap voor Israel?' Hij antwoordde: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft'
Wat die zondenvergeving betreft, waarover je schreef, ik heb er nog op geattendeerd, dat Paulus de bede: 'Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren' heeft omgekeerd. De bede die Jezus leerde 'paste' volkomen in dit bedelingsgebed, want Jezus was een Wetsprediker. En bovendien heeft Jezus nooit tot de volkeren gesproken, die geen Wet hebben(Rom.2.14a). Paulus predikte geloof inplaats van werken der wet (Galaten 3.2) en leerde dan ook onze naasten hun schulden te vergeven, omdat Christus ons alle schulden vergeven heeft. Dat is dus leven vanuit de GENADE! Dan heb je ook geen moeite meer, zoals je schreef, om anderen te vergeven!
Wat de bede: 'Geef ons heden ons dagelijks brood' betreft', is het de vraag, of het in deze bede over het dagelijks eten en drinken ging. Het zou een 'eigenaardige' tussenbede' zijn, omdat hij a.h.w uit de toon valt tussen de bede:'Uw Koninkrijk kome' en:'Vergeef ons onze schulden...' In Johannes 6. 32 e.v. staat:'En Jezus zei tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar Mijn Vader in de hemel geeft u het ware brood uit de hemel'.Zij zeiden dan tot Hem: Here, geef ons altijd dit brood'. Jezus zei: 'Ik ben het brood des levens', wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten' Eigenlijk zou het ook in tegenspraak zijn met Jezus' eigen woorden:'Daarom zeg Ik u: weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten....'
Ook is er nog de vraag, waarom Paulus niet wist wat wij moeten bidden. Zou hij het Onze Vader dan niet gekend hebben? Dat is toch wel erg opvallend. En hij is nog wel onze apostel, namelijk de apostel der heidenen! En ook zijn prediking wordt niet beheerst door een Koninkrijk der Hemelenverwachting, maar door het geloof in de Geest van God, die in beginsel woont in ieder mens. Het ging hem om de innerlijke Christus, opdat Hij gestalte in ons zou aannemen.
Tot slot: Ik heb dus volstrekt NIET gezegd, dat het een onvolmaakt gebed is. Dat wordt er juist van gemaakt, als we het overbrengen naar onze tijd, nu de satan nog de god dezer eeuw is.