Auteur Topic: Als je kind een ongelovige partner kiest, wat dan?  (gelezen 3138 keer)

HendrikJ

• Bekijk profiel
Als je kind een ongelovige partner kiest, wat dan?
« Gepost op: mei 08, 2006, 10:12:03 pm »
Je zoon (een twintiger) gelooft, heeft belijdenis gedaan, geeft daar ook inhoud aan.
Op zijn werk ontmoet hij een ongelovige vrouw, opgegroeid in een ongelovig gezin.

Dan praat je als ouders met je zoon, onder vier ogen.
Maar dan komen de argumenten: "ze laat me vrij, ze heeft interesse in het geloof".

Je praat met je zoon over de essentie van een huwelijk.
Bekend is dat een "gemengd paar protestant - geen religie" een tweemaal zo hoge kans heeft op echtscheiding dan het gemiddelde cijfer, dat al zo hoog ligt.
Je zoon kijkt de illusie te hebben dat ieder z'n eigen vrijheid wel heeft in een huwelijk.

Hoe om te gaan met je zoon, met zijn vriendin?
Afstandelijk en neutraal zijn, gaan evangeliseren, wie weet raad ??

Ben benieuwd naar jullie levenservaringen !

Hendrik

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2006, 11:14:35 pm »
Niet met mijn zoon maar wel met andere familieleden. Ik heb er geen statistiek van bijgehouden maar 'gemengde' huwelijken (gemengd in de zin van geloofsovertuiging of etniciteit of nationaliteit) hebben een extra grote kans voortijdig af te breken. En toch houd je ze niet tegen, liefde is blind voor dat soort problemen. Er zijn hier al een redelijk aantal topics geweest over verkering of meer met een ongelovige partner en ook daar zie je dat terug.

Met je zoon en zijn vriendin kun je het beste omgaan als een liefdevolle vader zoals ook onze vader in de hemel. Evangeliseren, als er een gelegenheid voor is. Eventueel als je toekomstige schoondochter al wat langer over huis komt, kan dat ook met woorden. Met afstandelijk en neutraal te zijn heb je een goede kans  je zoon te verliezen terwijl je een dochter te winnen hebt. Sterkte!

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2006, 11:27:03 pm »

quote:

HendrikJ schreef op 08 mei 2006 om 22:12:Je zoon (een twintiger) (...)
Dan moet je even slikken. Da's een hele schok voor je, lijkt me. Maar nu verder...

quote:

Waar praat je over? Over zijn geloof of over zijn partnerkeuze? Ik denk dat iemand met een overtuigd geloof die dat geloof ook in zijn leven belijdt weinig weerstand mag ontmoeten. Een zwak geloof (ja, ik weet het, het is lastig om dat van jouw eigen kind te zeggen, maar toch kun je proberen de realiteit onder ogen te zien) een zwak geloof dus heeft nogal wat kans om in de beroerde kant van de statistieken terecht te komen. Maar gelukkig beslissen de statistieken niet over het lot van mensen.

quote:

Maar dan komen de argumenten: "ze laat me vrij, ze heeft interesse in het geloof".
Schitterend! Een uitgelezen kans. Meejuichen met de engelen is het eerste wat ik zou doen.

quote:

Bekend is dat een "gemengd paar protestant - geen religie" een tweemaal zo hoge kans heeft op echtscheiding dan het gemiddelde cijfer, dat al zo hoog ligt.
Je zoon kijkt de illusie te hebben dat ieder z'n eigen vrijheid wel heeft in een huwelijk.
Tot op zekere hoogte bestaat die vrijheid ook. In het tegenovergestelde geval zal de gelovige partner van iemand die niet (meer) gelooft toch ook gewoon trouw kunnen blijven aan God en van de kerk lid kunnen blijven? Het huwelijk is weliswaar geen evangelisatieplatform, maar is wel een mooie gelegenheid om met het diepste van het persoonlijk geloof kennis te maken, en daarvan onder de indruk te geraken.

quote:

Afstandelijk en neutraal zijn,
Nee, nooit afstandelijk. Wel betrokken. Meeleven met je zoon, want hij zal het allemaal ook niet erg vanzelfsprekend vinden. En hem steunen in de moeiten die hij ervaart.

quote:

gaan evangeliseren,
Het gesprek met zijn vriendin op gang brengen. Niet belerend, niet evangeliserend. Want daar komt ze niet voor. Maar wel getuigend. laten zien wat jou drijft. Wat jou houwvast geeft.

quote:

wie weet raad ??

In de gemeente waar ik lid ben zijn ze er in vele soorten en maten. Huwelijken met (oorspronkelijk) ongelovige vrouwen, met (oorspronkelijk) ongelovige mannen, sommige waarvan de ongelovige partner tot geloof is gekomen. En ook waarvan de partner niet tot geloof kwam. En ja, ook verschillende waarvan de partner ongelovig was en het kerklid zich uiteindelijk onttrokken heeft. Het heeft in een aantal gevallen wel iets moeizaams, maar in andere gevallen zijn de 'nieuwe' gelovigen entousiaste, meelevende en actieve kerkleden.
Mijn advies: trek je niets aan van de statistieken, al was het maar om het effect van de self-fullfilling-prophecy te ontlopen. Een open en liefdevol contact opent het hart beter dan een evangelisatiesalvo. Geen negatieve reacties. Die stoten af en leiden de aandacht ook af van waar het om gaat. En geduld, heel veel geduld.
En als laatste en allerbelangrijkste: gebed.

quote:

Hendrik

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2006, 11:28:36 pm »
Als je Geloof echt is  en  je leeft er na in navolging van Jezus Christus , ben je niet bang voor een ongelovige in de famillie,dan juist  heet je haar/hem welkom.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2006, 09:54:00 am »
Ik heb nog niet zoveel levenservaring, maar wat ik vaak merk is dat er vaak tegen jongeren wordt gepraat in plaats van met. Er wordt alleen maar een hele hoop argumenten op tafel gelegt, in plaats van een echt gesprek te voeren. Wat je dan ziet gebeuren is dat de boodschap niet aankomt, dat er alleen maar een gevoel van aanval en verdediging heerst. Ik kan niet beoordelen of dat bij u ook speelt.

Ik zou gaan spreken over zorgen en belangsteldend vragen of u zoon ook deze zorgen wel ervaart. Probeer door te vragen in plaats van meteen tegen argumenten op tafel te leggen. Probeer een open gesprek te krijgen. Probeer te weten komen wat hem aanspreekt in zijn vriendin. Probeer ook te weten te komen wat hem aan spreekt in het geloof. Laat Hem ook zien wat u aanspreekt in het geloof.

Tenslote nog een ding die u voor ogen moet houden: U zoon is zelf verantwoordelijk (ook doet het u pijn).  Uw emotie kan er voor zorgen dat u uw zoon juist wegduwt in plaats van dichtbij haalt.

Ik zal voor u bidden

groet,

Meindert

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 09, 2006, 10:21:52 am »

quote:

HendrikJ schreef op 08 mei 2006 om 22:12:
Je zoon (een twintiger) gelooft, heeft belijdenis gedaan, geeft daar ook inhoud aan.
Op zijn werk ontmoet hij een ongelovige vrouw, opgegroeid in een ongelovig gezin.

Hendrik

Ik heb nog geen kinderen in de leeftijd dat dit speelt, maar in het kader van mijn opleiding, de eisen die aan een diaken (en zijn gezin) worden gesteld, en het feit dat ik vier zoons heb (dus statistisch een aanzienlijke kans dat ze niet braaf gaan doen wat ik zou wensen :) ), maakt wel dat ik dit soort situaties heb overwogen, en besproken met diakens en met mede-studenten.

Mijn conclusie voorlopig is dat ik mijn kinderen zo goed als ik kan probeer op te voeden, ze naar vermogen een goed oordeelsvermogen probeer bij te brengen, en ze waar ik kan begeleid naar hun volwassenheid. En als ze volwassen genoeg zijn om keuzes te maken, hoop ik alleen maar dat ik in staat ben voldoende los te laten en te vertrouwen.

Mijn advies, dat ik tzt zelf hoop op te volgen, zou zijn: luister naar je zoon, ben blij voor hem, adviseer hem waar hij advies vraagt, en heb vertrouwen dat je het de afgelopen 20 jaar niet al te beroerd hebt gedaan. Een man van 20, eigen inkomen, moet toch geacht worden redelijk zelfstandig beslissingen te kunnen nemen. Dat wil niet zeggen dat hij niks fout zal doen, maar hij lijkt, gezien het verhaal, toch wel toe aan zelf zijn neus stoten en dan zelf de brokken weer bij elkaar vegen, of zie je dat anders?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2006, 01:00:32 pm »

quote:

Hendrik

Heb een dochter van 14. Als klein kindje geloofde ze met een heerlijk kinderlijk geloof. Nu niet meer. Vind het allemaal pure onzin. Nu kan ik haar krampachtig vast willen houden maar weet dat ik haar daarmee verlies.

Laatst in de kerk schetste iemand een prachtig beeld wat mij aansprak.
Neem een handje vol stuifzand, probeer het krampachtig vast te houden door te knijpen. Resultaat is dat het zand tussen je vinger wegstroomd. Wanneer je je hand losjes houd en het zand erop laat liggen zul je zien dat het blijft liggen.

Overigens geloofde ikzelf ook als kind met een heerlijk kinderlijk geloof, ongeveer rond m'n 14de wilde ik ook niets meer van Hem weten. Ik kon alles zelf wel en dacht Hem niet nodig te hebben. Herken mezelf wel in mijn dochter. Pas later, veel later werd geloof, God en alles wat daarmee te maken heeft weer heel actueel door bepaalde omstandigheden/gebeurtenissen.

Laatst zei ik tegen m'n dochter, jij gelooft niet meer in Hem... maar Hij wel in jou. Je had haar verbaasde snuit moeten zien.. Moeders, arhhgggeee... ;)
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2006, 01:01:07 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

HendrikJ

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2006, 05:34:55 pm »
Heel hartelijk dank voor al jullie waardevolle en bemoedigende reacties op mijn vraag.

Mijn vrouw en ik hadden vanzelfsprekend de afgelopen tijd al verschillende gesprekken met elkaar en met onze oudste zoon en zijn vriendin. Diverse punten die jullie aanroeren waren daarbij aan de orde geweest, maar een vraag op dit forum moet je kort houden.

Natuurlijk hebben we onze zoon, die enkele jaren geleden zijn HBO-diploma haalde en sindsdien full-time werkt, al jaren geleden losgelaten. Keuzes die hij maakt zijn geheel voor zijn verantwoording. Maar toch dringt zich in deze individualistische maatschappij steeds de vraag aan je op: “Ben ik mijn broeders hoeder?”

Je bespreekt je zorgen over een gemengde relatie met je zoon en benadrukt nog eens dat je hem alleen maar graag gelukkig ziet. Een leven naar Gods wil is daarmee naar onze overtuiging onlosmakelijk verbonden. Dat zo’n levenswandel met God zwaarder is met een ongelovige partner, is bekend en dat gun je niemand toe, zeker je eigen kinderen niet.

We zijn van huis uit, in familie, kerk en vriendenkring gewend om ons comfortabel te koesteren in ons eigen gelovige milieu. Geen moeilijke discussies. Dat is ergens eens gemakkelijke weg. Maar wat deed Jezus? Hij had het niet zo op met kerkmensen, Hij trok door het onreine Samaritaanse land, at en dronk met tollenaren. Dat is misschien concreet voor ons nu ook de opdracht: liefdevol om te gaan met een ongelovige “indringer” in onze familie.

Onze zoon heeft tijdelijk het idee gehad dat hij zou moeten kiezen tussen zijn vriendin en zijn ouders. Dat dat absoluut niet aan de orde is, was hem gelukkig wel snel duidelijk door de open gesprekken die we gewend zijn te voeren. Onze kinderen hebben we zodra dat kon, gezien als partners in het gesprek, tegen hen preken, een monoloog afsteken, was en is zeker nooit onze stijl geweest.

We hebben indringend met hem over zijn en ons geloof gesproken. En over zijn relatie waarop meteen aan het begin al een hypotheek rust en de moeiten die wij daar mee hebben en onze zoon blijkbaar niet, of veel minder.

Het is goed dat “een man van 25 jaar zijn ouders verlaat en zijn vrouw aanhangt”. Voor ons blijft het gevoel dat hij, door voor zijn vriendin te kiezen, God wel eens kwijt zou kunnen raken. Deze vrees legt misschien pijnlijk de zwakheid van ons eigen geloof bloot. Onze zoon zou door het leven met zijn vriendin God een tijd kunnen vergeten, maar God laat onze zoon nooit los! Gebed is het enige dat ons dan nog rest.

HendrikJ

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2006, 12:26:19 am »

quote:

HendrikJ schreef op 10 mei 2006 om 17:34:
Heel hartelijk dank (...)  Gebed is het enige dat ons dan nog rest.

HendrikJ
We bidden mee.

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2006, 12:19:34 am »

quote:

Hendrik
Als ik je post lees lijkt het erop dat je zoon 1 dezer dagen een trouwdatum aankondigd?
Of is het een 'verse verkering' of hoe noem je dat tegenwoordig?
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

HendrikJ

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2006, 06:44:33 pm »

quote:

observer schreef op 13 mei 2006 om 00:19:
[...]
Als ik je post lees lijkt het erop dat je zoon 1 dezer dagen een trouwdatum aankondigd?
Of is het een 'verse verkering' of hoe noem je dat tegenwoordig?

Dat zou mij zeker niet verbazen. Hoe lang de relatie al precies bestaat is ons niet bekend, omdat onze zoon voor zijn werk vaak (ver) weg van huis is. Naar de diverse uitlatingen te oordelen zo'n 4 maanden. Maar we leven in een snelle tijd, dus ook de opbouw van zo'n relatie, incl. bijv. samenwonen of wat daar voor doorgaat, kan heel snel gaan.

In ieder geval vinden wij als ouders ons geloof HET fundament onder ons leven. Daarmee is onze zoon het nota bene hartgrondig eens. Vandaar onze zorgen m.b.t. deze relatie in aanbouw, die we met hem helaas niet kunnen delen.

Uit enkele ontmoetingen hebben mijn vrouw en ik van zijn vriendin al de bekende vijandigheid en een uitgesproken cynische houding t.o.v. 'die rare Christenen en hun eigenaardige geloof' mogen ervaren. Blijkbaar is een beetje respect voor de overtuigingen van de ouders van je vriend niet nodig. Ieder voor zich, toch?

Hendrik

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2006, 07:59:09 pm »
Op dit moment klaagt zijn vriendin waarschijnlijk dat ze de bekende vijandigheid en een uitgesproken cynische houding t.o.v. "die rare ongelovigen met hun heidense levenswandel" heeft mogen ervaren. Gewoon vriendelijk blijven en niet al te jaloers zijn dat ze een plekje in je zoon's hart veroverd heeft kom je een stuk verder mee.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2006, 09:49:38 pm »

quote:

HendrikJ schreef op 15 mei 2006 om 18:44:
[...]

Blijkbaar is een beetje respect voor de overtuigingen van de ouders van je vriend niet nodig. Ieder voor zich, toch?
Hoe begrijpelijk ook, maar deze zin druipt van het cynisme. Wat je zoon en zijn vriendin doen kan je in essentie niet beïnvloeden, wel wat je zelf doet. Jaag hem niet weg, hoe zeer je ook meent in je gelijk te staan.

Sterkte!

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2006, 08:10:05 am »

quote:

Dat zou mij zeker niet verbazen. Hoe lang de relatie al precies bestaat is ons niet bekend, omdat onze zoon voor zijn werk vaak (ver) weg van huis is. Naar de diverse uitlatingen te oordelen zo'n 4 maanden. Maar we leven in een snelle tijd, dus ook de opbouw van zo'n relatie, incl. bijv. samenwonen of wat daar voor doorgaat, kan heel snel gaan.

In ieder geval vinden wij als ouders ons geloof HET fundament onder ons leven. Daarmee is onze zoon het nota bene hartgrondig eens. Vandaar onze zorgen m.b.t. deze relatie in aanbouw, die we met hem helaas niet kunnen delen.

Uit enkele ontmoetingen hebben mijn vrouw en ik van zijn vriendin al de bekende vijandigheid en een uitgesproken cynische houding t.o.v. 'die rare Christenen en hun eigenaardige geloof' mogen ervaren. Blijkbaar is een beetje respect voor de overtuigingen van de ouders van je vriend niet nodig. Ieder voor zich, toch?

Ken je het verhaal wat Jezus vertelde dat ging over de idiote vader (beter bekent als het verhaal van de verloren zoon)
Deze vader liet zijn kind gaan.. ach misschien is er voor het vertrek van de zoon wel gepraat. Maar hij liet hem vrij en gaf hem mee wat hij vroeg. Maar bleef onvoorwaardelijk van zijn zoon houden en wachtte op zijn terugkomst.
Kan jij zijn als deze vader, kan jij je volwassen zoon loslaten..? Hem ruimte geven om te zijn wie hij wil zijn op dit moment.

Als je van lezen houd lees dan het boek 'Eindelijk thuis' van Henri Nouwen eens, misschien kan je daar troost, bemoediging en iets van Gods opdracht in proeven om niet alleen de verloren zoon of de oudste zoon te zijn. Maar ook de opdracht om te worden als de Vader, om iets.. ook al is het maar een klein sprankeltje van Gods Liefde uit te stralen naar jou eigen zoon.. en naar je naasten.

Sterkte!
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 08:12:30 am door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

HendrikJ

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 16, 2006, 10:03:28 am »

quote:

Aafke schreef op 16 mei 2006 om 08:10:
[...]

Ken je het verhaal wat Jezus vertelde dat ging over de idiote vader (beter bekent als het verhaal van de verloren zoon). Deze vader liet zijn kind gaan... bleef onvoorwaardelijk van zijn zoon houden en wachtte op zijn terugkomst. Kan jij zijn als deze vader, kan jij je volwassen zoon loslaten..? Hem ruimte geven om te zijn wie hij wil zijn op dit moment.

... lees dan het boek 'Eindelijk thuis' van Henri Nouwen, misschien kan je daar troost, bemoediging en iets van Gods opdracht in proeven om niet alleen de verloren zoon of de oudste zoon te zijn. Maar ook de opdracht om te worden als de Vader, om iets.. ook al is het maar een klein sprankeltje van Gods Liefde uit te stralen naar jou eigen zoon.. en naar je naasten.

Sterkte!

Ja hoor, ik heb redelijke Bijbelkennis, met hoofd en hart, afkomstig uit een Gereformeerd nest. Dus de gelijkenis die je aanhaalt is al talloze malen op allerlei manieren en diverse plaatsen belicht, de afgelopen halve eeuw. Toevallig gisteren (15 mei) lazen we er nog over, zie het Dagboek 'Geloven in de toekomst' van ds. A. van der Veer.

En ja hoor, natuurlijk gunnen wij onze kinderen alle vrijheid van de wereld. Zoals men wel zegt: als je kinderen mag krijgen, heb je ze slechts "te leen".

Bij de doop van je kinderen beloof je dan wel van harte, tegenover God en de gemeente, dat je je kind zal vertellen over de Liefde van Jezus.

Als je kinderen dan, soms door mensen met wie ze omgaan, God dreigen te verlaten, dan doet dat wel pijn. Mag dat niet? Ik denk ook dat de vader in de gelijkenis van de verloren zoon verdriet had, toen hij zijn zoon kwijt raakte.

Ik ben zeer vertrouwd met het werk van Henri Nouwen en bewonder zijn baanbrekend werk zeer. Dus heb ik o.a. "Eindelijk thuis" in bezit en meermalen gelezen.

Een klein sprankeltje liefde, Gods Liefde, uitstralen naar je naasten lijkt me wel erg zuinig. Als Gods Liefde eenmaal verankerd is in je hart en hoofd, dan kun je niet anders doen dan mild en barmhartig zijn. Je naaste liefhebben als jezelf.

Die oprechte levenshouding laat zich 'prima' combineren met verdriet hebben over een verkeerde weg van een geliefde. En ja, natuurlijk blijven wij onvoorwaardelijk van onze zoon houden. Het bevreemdt mij zelfs dat daaraan getwijfeld lijkt te worden.

Hendrik

HendrikJ

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 16, 2006, 10:24:22 am »

quote:

dingo schreef op 15 mei 2006 om 19:59:
... Gewoon vriendelijk blijven en niet al te jaloers zijn dat ze een plekje in je zoon's hart veroverd heeft kom je een stuk verder mee.

Dat de opmerkelijke suggestie wordt gedaan, om 'gewoon vriendelijk blijven' en 'niet al te jaloers zijn', veronderstelt dat we niet vriendelijk, hartelijk, gastvrij en ook nog eens jaloers zouden zijn (geweest) in de omgang met onze zoon en zijn vriendin.

Blijkbaar heeft de auteur niets begrepen van onze moeiten en zorgen.

Hendrik
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 10:28:07 am door HendrikJ »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 16, 2006, 10:46:52 am »
Probeer niet zelf te veel te interpreteren :)

Wat Dingo bedoelt is dat je beter open kunt zijn tegenover haar, dan dat je te veel je zoon probeert te beschermen. En nee dat impliceert dus niet dat jullie dat nu niet doen. Netzomin als dat Dingo bedoelde dat jullie het hem/haar niet gunnen.
Het zijn juist tips omdat we de moeiten wel kunnen begrijpen en we je graag willen proberen te helpen.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 11:27:48 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 16, 2006, 10:49:47 am »
Beste Hendrik,

Ik wil graag even een standpunt laten horen van de andere kant, namelijk de kant van de schoondochter. Ik ben namelijk zelf vijf jaar geleden in mijn schoonfamilie gekomen als de ongelovige vriendin van hun oudste zoon, na dik een jaar tot geloof gekomen, belijdenis gedaan en sindsdien samen met hem (en hen) lid van de GKV.

Lees mijn bekeringsverhaal hier, het verhaal van mijn belijdenis hier.

Ik volg dit topic met belangstelling en wil er graag mijn mening over geven.

Eerst even de positieve punten. Uit je verhaal spreekt duidelijk veel liefde en betrokkenheid bij jullie zoon. Veel verdriet en zorg ook uiteraard over zijn keuze, die jullie zien als een verkeerde keuze. Logisch dus, dat die zorgen er zijn. Er is veel vertrouwen in God, dat Hij jullie zoon niet zal loslaten zelfs al zou jullie zoon Hem wél loslaten. Complimenten dus  :).

Wat ik mis in het verhaal, dus NIET proef (en dat kan mijn foute interpretatie zijn), is het openstaan voor de mogelijkheid dat God jullie wil gebruiken om dat meisje tot Hem te roepen. Ik proef eerlijk gezegd ook weinig oprechte hoop en verlangen dat zij Hem zal leren kennen. Zoals het uit je verhaal spreekt (nogmaals, het kan mijn interpretatie zijn) lijkt het alsof het jullie innigste wens is dat deze vrouw uit jullie, en jullie zoons leven verdwijnt, en niet dat zij over een aantal jaren met jullie het Heilig Avondmaal viert. Dit zal je ongetwijfeld niet zo bedoelen, maar zo komt het over.

Dit gevoel komt voornamelijk door uitdrukkingen als "ongelovige indringster in ons gezin", onrein, Samaritanen, tollenaren. Ik kan me voorstellen dat jullie haar zo zien, maar het voelt naar, zeker voor iemand die zélf in die positie heeft gezeten.

Mijn tips hoe hiermee om te gaan:

* Heb vertrouwen in je kind.
* Laat je schoondochter zich welkom voelen, mét haar anders-zijn. Dwing haar bijvoorbeeld niet om mee naar de kerk te gaan.
* Besef, dat ze waarschijnlijk geen enkel idee heeft wat christenen nou eigenlijk geloven. Had ik ook niet, terwijl ik toch niet dom of onontwikkeld ben of was. Een leuke openingsvraag die ik wel eens heb gehoord was: "Vertel eens iets over die god waar jij niet in gelooft. Hoogstwaarschijnlijk geloof ik namelijk ook niet in hem." Dan is er een gesprek mogelijk.
* Als ze van jullie zoon houdt, zal ze in zijn religie geinteresseerd zijn. Niet om God, maar om hem. Ik ben een Alpha-cursus gaan volgen, puur voor mijn man. Verlangen naar God, zelfs interesse in God, komt pas later (als het komt). Moedig dit aan, maar forceer het niet.
* Bid, niet alleen dat je zoon van zijn "dwaalweg" omkeert, maar bid voor je schoondochter dat ze God mag leren kennen. Hij kan dit doen!
* Focus je niet op "zonden" zoals ongehuwd samenwonen, seks voor het huwelijk of schenden van de zondag. Die dingen zijn alleen voor een christen van belang. Voor een niet christen is maar één ding belangrijk: God leren kennen. God niet kennen en maagd blijven tot het huwelijk is niets. God leren kennen en ondertussen op tien manieren de mist in gaan, is alles. Besef van wat God met je leven wil komt pas NA het leren kennen van God zélf.
* Heb geduld. Het heeft bij mij twee jaar geduurd voor ik enigszins begon te beseffen hoe moeilijk het voor mijn schoonouders moet zijn geweest dat hun zoon een relatie met mij had. Geloof me, een niet-christen heeft echt, werkelijk geen idéé hoe diep dat gaat. "Leven en laten leven" is makkelijk gezegd voor iemand voor wie er niets vanaf hangt!

Heel veel sterkte! Laat weten hoe het verder gaat. Ik bid mee.
Bombus terrestris Reginae

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2006, 11:00:53 am »

quote:

quote:

diak2b schreef op 15 mei 2006 om 21:49: Hoe begrijpelijk ook, maar deze zin druipt van het cynisme.

Ja daar zit natuurlijk een cynisch aspect aan. Maar persoonlijk vind ik dat die passage eerder droop van grote zorg voor de toekomst.

Als je zoon zulke argumenten aanvoert:

quote:

... en je schoondochter-in-spe (sic) begint met een duidelijk geuite actief negatieve houding tegenover het Christendom, dan kan ik me voorstellen dat de ouders het gevoel krijgen dat hun zoon niet weet waaraan hij begint.

Het kan natuurlijk zijn dat die houding deels het product is van de negatieve houding van de ouders tegenover het niet-Christenzijn van de schoondochter. Ik zeg niet dat die ouders daar ongelijk in hebben, in tegendeel. Maar misschien hoeft er in dat licht aan de huidige houding van de schoondochter-in-spe niet teveel gewicht toegekend worden.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2006, 11:22:22 am »

quote:

HendrikJ schreef op 16 mei 2006 om 10:24:
[...]

Dat de opmerkelijke suggestie wordt gedaan, om 'gewoon vriendelijk blijven' en 'niet al te jaloers zijn', veronderstelt dat we niet vriendelijk, hartelijk, gastvrij en ook nog eens jaloers zouden zijn (geweest) in de omgang met onze zoon en zijn vriendin.

Blijkbaar heeft de auteur niets begrepen van onze moeiten en zorgen.

Hendrik
Dan zie je maar weer hoe snel je elkaar verkeerd begrijpt. Ik zeg uitdrukkelijk "gewoon vriendelijk BLIJVEN" niet dat je het nog moet worden. Uit de rest van je post blijkt heel sterk je liefde voor je zoon maar (nog) niet voor je a.s. schoondochter die op je weg wordt geplaatst. Ik ben overigens zelf vader dus ik begrijp wel degelijk iets van jullie moeiten en zorgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2006, 03:12:20 pm »

quote:

Liudger schreef op 16 mei 2006 om 11:00:
[...]

... en je schoondochter-in-spe (sic) begint met een duidelijk geuite actief negatieve houding tegenover het Christendom, dan kan ik me voorstellen dat de ouders het gevoel krijgen dat hun zoon niet weet waaraan hij begint.

Het kan natuurlijk zijn dat die houding deels het product is van de negatieve houding van de ouders tegenover het niet-Christenzijn van de schoondochter. Ik zeg niet dat die ouders daar ongelijk in hebben, in tegendeel. Maar misschien hoeft er in dat licht aan de huidige houding van de schoondochter-in-spe niet teveel gewicht toegekend worden.
Ik geef slechts aan wat ik in die zin vond doorklinken. TS is de enige die werkelijk zicht heeft op de situatie, wij moeten reageren op wat hij vertelt. En ik weet maar al te goed hoe ouder-kind relaties die hecht en goed zijn verpest kunnen worden doordat de één van de andere denkt te kunnen begrijpen dat, tussen de regels door, maar eigenlijk bedoelde je, etc. etc. Ik heb geen antwoorden, ik kan me bijzonder goed voorstellen hoe zorgelijk de situatie is voor TS, maar ik kan weinig anders doen, dan wijzen op wat ik zie. Als mijn opmerking geen nut had, dan zij dat zo. Als ze een kleine bijdrage kan zijn aan zelfreflectie, dan neem ik dat risico graag.