Auteur Topic: Seks en huwelijk  (gelezen 3398 keer)

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Gepost op: augustus 30, 2005, 07:11:41 pm »
Ik vroeg mij af hoe het zit met seks voor t huwelijk, volgens de Bijbel mag dat niet.
Maar hoe zat het in de tijd van het oude testament: ik neem aan dat Adam en Eva ook geen huwelijksvoltrekking hadden? Zij hadden seks en waren man en vrouw.
Als wij als christen een vaste partner hebben, met wie we verloofd zijn en ons leven willen delen, mogen we dan seks met diegene hebben? Want als we '1 vlees' zijn geweest ZIJN we in God's ogen toch al man en vrouw?

En vanaf wanneer dateert de huidige huwelijksceremonie? Rond Jezus' tijd was dat er toch nog helemaal niet?

Mogen wij christenen alleen voor de kerk trouwen of moeten we ook persé voor de wet trouwen?

Zomaar wat vragen, die bij mij opkomen na een discussie met een mede-christen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #1 Gepost op: augustus 30, 2005, 08:48:40 pm »
Dag Marjol3in,

Deze discussie is, zoals je vast al vermoedde, vaker gevoerd. Zoek bijvoorbeeld tussen de discussies bij onderstaande link.  Een deel van de bovenstaande vragen is daar ook al besproken.

Gerelateerde onderwerpen-
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Parel in Gods hand

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2006, 05:56:03 pm »
Hoi Marjol3in,

Misschien zou je dit vraagstuk (en dan vooral de eerste alinea van je vraag) op een andere manier kunnen bekijken, namelijk niet 'wat mag wel en wat mag niet', maar: Hoe kan ik leven zoals God het wil? Hoe kan ik mijn leven aan Hem geven en Hem dienen bij alles wat ik doe? 1 Cor 6:19
Verder is sex een huwelijkscadeau van God. De man zegt 'ja', neemt de verantwoordelijkheid voor de vrouw, en krijgt haar van God! In Maleachi 2:14 (engelse vertaling) staat: "Because GOD was there as a witness when you spoke your marriage vows to your young bride, and now you've broken those vows, broken the faith-bond with your vowed companion, your covenant wife."
Hier gaat het duidelijk om een verbond wat gesloten wordt, met God als getuige!!

Over je 'geschiedenisvragen': Adam en Eva waren aan elkaar gegeven door God!! Adam kreeg een vrouw die bij hem past. In het hele oude en nieuwe testament worden voorbeelden van trouwen gebruikt (meestal als voorbeeld van Gods band met Israël!!!!). In Jezus' tijd was er een vorm van huwelijk (Jozef en Maria waren in ondertrouw!), en de apostelen hebben het ook over trouwen (zoals in 1 Cor. 7:9).
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 05:56:28 pm door Parel in Gods hand »

diak2b

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2006, 09:06:39 pm »

quote:

Marjol3in schreef op 30 augustus 2005 om 19:11:
Ik vroeg mij af hoe het zit met seks voor t huwelijk, volgens de Bijbel mag dat niet.
Maar hoe zat het in de tijd van het oude testament: ik neem aan dat Adam en Eva ook geen huwelijksvoltrekking hadden? Zij hadden seks en waren man en vrouw.
Ik heb hier geen zinnig antwoord op. Polygamie kan ook niet, en komt in het OT voor. Incest mag ook niet, en is in het OT klaarblijkelijk wel aan de orde. Er zijn zonder twijfel goede verklaringen voor, maar die zijn eerder exegetisch of eventueel historisch boeiend, dan dat ze mij iets vertellen over hoe ik me vandaag moet gedragen. Maar er zijn er hier zonder twijfel die wel iets boeiends te melden hebben :)

quote:

Als wij als christen een vaste partner hebben, met wie we verloofd zijn en ons leven willen delen, mogen we dan seks met diegene hebben?
Daarover zijn de meningen verdeeld, en iedere mening met mooie Bijbelse argumenten. Ik hou staande dat de Bijbel gelezen zonder traditie een boek vol wartaal en vaagheden is, dat uitstekend geschikt is als vervanging van het werk van Nostradamus. Wat ik maar zeggen wil: ik heb geen uitsluitend schriftuurlijk antwoord. Maar ik sta wel in een vrij oude & grote traditie, die hierover nogal expliciet is: eerst trouwen de beide partners elkaar voor God en de kerk (God vanwege het sacramentele karakter van het huwelijk, de kerk vanwege het sociaal-maatschappelijke karakter), en vervolgens wordt het huwelijk bezegeld in de lichamelijke vereniging.

quote:

Want als we '1 vlees' zijn geweest ZIJN we in God's ogen toch al man en vrouw?
Je kan je ook afvragen: waarom zou je niet gewoon wachten tot je huwelijk? Een huwelijk is niet alleen een zaak tussen twee partners, evenmin alleen een zaak tussen twee partners en God, maar een huwelijk heeft ook een sociaal-maatschappelijke component. Die over het hoofd zien past in onze moderne, ik-gerichte, hedonistische maatschappij, maar absoluut niet in de christelijke gemeenschapszin, denk ik.

quote:

En vanaf wanneer dateert de huidige huwelijksceremonie? Rond Jezus' tijd was dat er toch nog helemaal niet?
Ik ben totaal niet op de hoogte van de historische ontwikkeling van de huwelijksceremonie, maar ik wil er wel wat onder verwedden dat ook in Jezus' tijd voor de omgeving evident duidelijk werd gemaakt dat een stel voortaan als stel door het leven zou gaan.

quote:

Mogen wij christenen alleen voor de kerk trouwen of moeten we ook persé voor de wet trouwen?
Wij christenen hebben met de huwelijkswetgeving niets te maken. Wij Nederlanders wel. En de Nederlandse wet verbiedt een kerkelijk huwelijk zonder voorafgaand wettelijk huwelijk.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 09:07:38 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2006, 09:34:34 pm »
Is seks in principe niet gewoon het huwelijk?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

alfasierra

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2006, 09:41:23 pm »

quote:

Marjol3in schreef op 30 augustus 2005 om 19:11:
Er is eerder gediscussieerd over dit onderwerp, maar een aspect wil ik graag onder jouw aandacht brengen. Niet dat dit de discussie meteen een andere wending zal geven, maar gewoon om dingen recht neer te zetten: de bruiloft te Kana was een happening in de tijd van Jezus, Joh. 2,2. Reken maar dat dit een ceremonie was!
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 09:41:42 pm door alfasierra »

istarion

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2006, 02:41:21 am »

quote:

Laodicea schreef op 16 mei 2006 om 21:34:
Is seks in principe niet gewoon het huwelijk?

Nee.

Dat zou impliceren dat je òf met meerdere mensen getrouwd zou zijn bij overspel, wat dan niet echt overspel meer is omdat je dat toch ineens met die persoon getrouwd bent, òf bij overspel is je huidige huwelijk ineens verbroken.

Seks is slechts, slechts één aspect van het huwelijk. Huwelijk > seks en niet: seks=huwelijk. Zoals diak2b als zei, is het huwelijk ook een samenlevingsvorm, iets sociaals-maatschappelijks.

Daarbij wordt er in de Bijbel nergens gesproken over het 'moeten trouwen' of iets dergelijks zoals wij dat kennen. Die keren dat er verplicht getrouwd moet worden is dat puur uit bescherming van de vrouw omdat die anders niet meer aan de man komt. Is het meisje in kwestie namelijk al in ondertrouw dan hoeft ze niet met haar verkrachter te trouwen. Zie de wet van mozes, ik dacht leviticus, maar ik heb even geen bijbel bij de hand.

Laodicea

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2006, 09:51:19 am »

quote:

istarion schreef op 17 mei 2006 om 02:41:
Nee.

Dat zou impliceren dat je òf met meerdere mensen getrouwd zou zijn bij overspel, wat dan niet echt overspel meer is omdat je dat toch ineens met die persoon getrouwd bent, òf bij overspel is je huidige huwelijk ineens verbroken.

Seks is slechts, slechts één aspect van het huwelijk. Huwelijk > seks en niet: seks=huwelijk. Zoals diak2b als zei, is het huwelijk ook een samenlevingsvorm, iets sociaals-maatschappelijks.

Daarbij wordt er in de Bijbel nergens gesproken over het 'moeten trouwen' of iets dergelijks zoals wij dat kennen. Die keren dat er verplicht getrouwd moet worden is dat puur uit bescherming van de vrouw omdat die anders niet meer aan de man komt. Is het meisje in kwestie namelijk al in ondertrouw dan hoeft ze niet met haar verkrachter te trouwen. Zie de wet van mozes, ik dacht leviticus, maar ik heb even geen bijbel bij de hand.
Wat ik ermee bedoelde, is dat de 'consummatio', zeker in de tijd dat de kerk zich nog niet met de huwelijksinzegening bezighield, de bezegeling van het huwelijk was. Die zaken die jij beschrijft, die lijken mij juist de uitzondering op de regel te zijn, anders werden ze niet zo expliciet genoemd. Dat seks niet het zwaartepunt van het huwelijk is, en dat het de bedoeling is dat men stukje bij beetje aan die behoefte ontgroeid, dat betwist ik uiteraard niet.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2006, 10:03:42 am »

quote:

Laodicea schreef op 17 mei 2006 om 09:51:
Wat ik ermee bedoelde, is dat de 'consummatio', zeker in de tijd dat de kerk zich nog niet met de huwelijksinzegening bezighield, de bezegeling van het huwelijk was. Die zaken die jij beschrijft, die lijken mij juist de uitzondering op de regel te zijn, anders werden ze niet zo expliciet genoemd. Dat seks niet het zwaartepunt van het huwelijk is, en dat het de bedoeling is dat men stukje bij beetje aan die behoefte ontgroeid, dat betwist ik uiteraard niet.

Ik ken iemand die het verhaal van Rebekka en Izaak als "zwaartepunt" (bewijs) neemt en daarmee de sexuele daad als huwelijk beschouwd.

Gen 24,67
Toen bracht Isaak haar in de tent van zijn moeder Sara, en hij nam Rebekka, en zij werd hem tot vrouw, en hij kreeg haar lief. Zo vond Isaak troost na de dood van zijn moeder.

Maar dat als ik naar de voorgeschiedenis kijk, hoe Rebekka door God zelf als vrouw voor Izaak uitgekozen werd. De feest van te voren dan krijg ik het idee dat daar de huwelijkszegen door de vader zelf werd uitgesproken.

En daarbij, als ik naar het O.T. kijk. En vooral in die tijd dan is monogamie een vrij normale gang van zaken die in de Kerk niet normaal meer is.
En kijkende naar wat Jezus zei:

Matt. 19
4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Hier sprak Hij over één man en één vrouw.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 10:04:22 am door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Liudger

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2006, 12:17:25 pm »
Trouwen

quote:

Van de schilderijen uit de vijftiende en zestiende eeuw weten we hoe het er op een bruiloft aan toe kon gaan. Deze feesten konden dagenlang duren. Een ordonnantie uit de zestiende eeuw beperkte het aantal feestdagen tot twee en het aantal gasten tot veertig. Het is de vraag of het allemaal veel heeft uitgehaald (Bron 5).
Die feesten zijn een uiting van de ‘wereldlijke’ kant van het huwelijk, die veel ouder is dan de kerkelijke. Tot in de twaalfde eeuw was het niet gebruikelijk dat een huwelijk in de kerk werd gesloten en ook de aanwezigheid van een priester was niet noodzakelijk. Als er toch een inzegening plaatsvond, dan gebeurde dat meestal in het huis van het echtpaar. In de ogen van de kerk was het huwelijk veel minder belangrijk dan bijvoorbeeld de doop.
In de twaalfde eeuw veranderde dat: het huwelijk werd een sacrament, een plechtige handeling met een voor gelovigen bijzondere betekenis, en werd nu net zo belangrijk als de doop. Voortaan moest elk huwelijk gesloten worden door een priester.  

De aangewezen plek hiervoor was voor de deuren van dekerk in het kerkportaal. Daarna volgde in de kerk zelf de huwelijksmis. Maar daarnaast bleef gedurende de Middeleeuwen het ‘clandestiene’ of ‘heymelike’ huwelijk bestaan. Daar was niets geheims aan: man en vrouw leefden samen, maar waren niet voor de kerk getrouwd (Bron 6). De kerk had veel macht in de Middeleeuwen, maar niet zoveel dat ze eeuwenoude gewoontes van de ene op de andere dag kon veranderen.  
In hoeverre de praktijk in Eindhoven en omgeving de leer van de kerk volgde, is moeilijk na te gaan. Wel kunnen we zien hoe bepalingen van het concilie van Lateranen, dat in 1215 onder meer de nieuwe kerkelijke leer over het huwelijk vaststelde, werden uitgewerkt in statuten die elke bisschop afkondigde. In de statuten van het bisdom Luik staat te lezen dat mannen en vrouwen zich voorafgaand aan het huwelijk eerst moesten verloven. Dit moest gebeuren op een publieke plaats voor de kerk en in aanwezigheid van meerdere getuigen en van een priester. Ook het huwelijk zelf moest voor de kerk voltrokken worden. Intiem contact voor het huwelijk was verboden. Dat was niets nieuws. Wel nieuw was het verbod om vrouwen tot een huwelijk te dwingen. Hierin komt naar voren dat de kerk het huwelijk zag als een overeenkomst tussen twee mensen en niet als een zakelijke transactie waarbij een familie een dochter kon uithuwelijken. Een glimp van de dagelijkse praktijk vangen we op als we lezen dat de echtelieden uitdrukkelijk worden verplicht tijdens de gehele bruidsmis aanwezig te zijn. Blijkbaar ging veel pasgetrouwde stellen het na de sluiting van hun huwelijk in het kerkportaal niet de kerk in, maar begaven ze zich meteen naar het feest. Wie een clandestien huwelijk sloot of bij die sluiting aanwezig was, werd geëxcommuniceerd: verbannen uit de kerkelijke gemeenschap. Maar ook was er de mogelijkheid om zo’n clandestien huwelijk alsnog om te zetten in een kerkelijk. Deze bepalingen wijzen erop dat nog niet iedereen voor de kerk trouwde
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 12:18:28 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Laodicea

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #10 Gepost op: mei 17, 2006, 06:17:12 pm »

quote:

Ja, daar doelde ik op, wist je trouwens dat het huwelijksacrament is ingesteld naar aanleiding van de Albigenzen kwestie?

Liudger

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #11 Gepost op: mei 17, 2006, 07:41:52 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 mei 2006 om 18:17:
[...]
Ja, daar doelde ik op, wist je trouwens dat het huwelijksacrament is ingesteld naar aanleiding van de Albigenzen kwestie?

Ha, daar zijn ze weer, de Albi's - het bloed kruipt ... :) . Is er toch nog wat goeds uit voortgekomen. Niet gehinderd door een overmaat aan historische kennis begon ik de laatste jaren te vinden dat er steeds minder argumenten waren voor een verband tussen de burgerlijke en de kerkse huwelijkssluiting. De staat kan het geen ruk schelen of een huwelijk een leven lang of een jaar lang duurt, of het tussen man en man, vrouw en vrouw of man en vrouw is etc. Laat er maar een soort partnercontract voor in de plaats komen met zo zijn fiscale consequenties etc.  En laat de kerk maar ophouden met pretenderen dat het kerkelijk huwelijk iets te maken heeft met zo'n partnercontract.

Nu wordt het mij dus duidelijk dat dit volkomen ahistorisch is - de kerk had oorspronkelijk weinig met het huwelijk van doen!

diak2b

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #12 Gepost op: mei 17, 2006, 09:46:53 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 mei 2006 om 09:51:
[...]

Wat ik ermee bedoelde, is dat de 'consummatio', zeker in de tijd dat de kerk zich nog niet met de huwelijksinzegening bezighield, de bezegeling van het huwelijk was.
En sindsdien nog steeds. Een huwelijk is in de RKK (en ik neem aan in de orthodoxe kerken evenzo) NIET aan de orde, zonder consumptie. Een huwelijk zonder consumptie is als een naturalisatie zonder juiste naam: het bestaat niet.

diak2b

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #13 Gepost op: mei 17, 2006, 09:50:12 pm »

quote:

In de RKK is de aanwezigheid van een priester nog steeds niet vereist. Het huwelijk is in de de RKK een sacrament, maar wel een sacrament dat de beide partners aan elkaar bedienen. De Kerk is getuige van het eerste deel van de huwelijksvoltrekking, maar niet in persona Christi, en dus kan een priester die getuige zijn, maar ook een diaken. Zou de rol niet die van getuige zijn, maar van bedienaar van het sacrament, dan zou dat nooit door een diaken kunnen gebeuren.

Laodicea

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #14 Gepost op: mei 17, 2006, 11:21:34 pm »
Lijkt me duidelijk zo :).

Parel in Gods hand

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #15 Gepost op: mei 18, 2006, 03:24:43 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 mei 2006 om 18:17:
[...]
...Het lijkt me heel interessant het verhaal van de Albigenzen kwestie te kennen. Kan iemand me het vertellen?

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #16 Gepost op: mei 18, 2006, 03:29:13 pm »

quote:

Parel in Gods hand schreef op 18 mei 2006 om 15:24:
...Het lijkt me heel interessant het verhaal van de Albigenzen kwestie te kennen. Kan iemand me het vertellen?
Lees dit eens... O-)
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2006, 03:29:28 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Liudger

• Bekijk profiel
Seks en huwelijk
« Reactie #17 Gepost op: mei 18, 2006, 04:40:02 pm »
Hallo Marjol3in,

Heb hier gisteren wat over zitten kletsen met mijn vrouw - iets breder dan jouw TS, want ook overwegend de mogelijkheid van het hebben van meer dan 1 sekspartner voor het huwelijk.

We heben een aantal mogelijke beweegredenen voor seks voor het huwelijk bedacht, met een aantal mogelijke antwoorden. Hoewel er geen bijbel-citaat tussenzit, wordt ervan uitgegaan dat God's wet bedoeld is voor zowel het welzijn van de maatschappij als het welzijn van een ieder van ons individueel (die twee hangen natuurlijk samen). Ik ga er dan ook vanuit dat het huwelijk tot de scheiding door de dood, en huwelijkstrouw, een goede zaak zijn.

1. Om het gevoel later te voorkomen dat je mogelijkheden hebt misgelopen, dat je niet 'volkomen' geleefd hebt, is het zinvol meerdere - ook seks - partners te hebben gehad voordat je definitief kiest.

Antwoord: je loopt inderdaad ervaringen mis. Maar elke keuze opent mogelijkheden, net zoals het andere afsnijdt. Geen seks wil niet zeggen geen andere partners. Het belang van wat je zonder seks mist hangt nauw samen met het belang wat je aan seks op zich hecht.
Je kunt relaties benaderen met consummatio als het hoogste doel en belangrijkste element. In dat geval mis je ontzettend veel. Je kunt seks ook zien als een fundament voor een paleis, en een motor voor een Rolls Royce. Let wel, in deze visie is niet de consummatio het belangrijkste aspect van seks, maar de spanning van de wederzijdse aantrekking. De spanning geboren uit seks is dan essentieel als middel, maar niet het doel. In deze visie is de concentratie op  consummatio een net zo grote vergissing als hard
op het gas trappen terwijl je de koppeling ingedrukt houdt.

Binnen het seks gebeuren kun je veel meer genot en geluk genereren in de anticipatie, de spanning tussen nabijheid en onthouding, dan in de vervulling zelf.

2. Meerdere sekspartners zijn nuttig, om de uiteindelijke partnerkeuze te baseren op beter begrip van de aard van en variatie tussen personen van de andere sekse.

3. Seks voor het huwelijk is nodig om een desastreuze incompatibiliteit op seksueel gebied waar je je hele leven aan vastzit, te voorkomen.

Antwoord: ten eerste, er is maar heel weinig wat je niet over een persoon kunt leren als je consummatio vermijdt. Met omhelzingen, strelen, kussen etc kun je ook lichamelijk een heel aardig beeld krijgen van wat voor vlees (sorry!) je in de kuip hebt. De kans op desastreuze incompatibiliteit is dan ook erg klein. Ten tweede, je interesse in de ander, je bereidheid meer over de ander te leren, blijft op een hoger peil als je de spanningsboog in standhoudt door niet direct over te gaan tot.

4. Sekservaring met meerdere partners voor het huwelijk is goed om je definitieve keuze niet te confronteren met een volkomen onervaren en onhandige partner.

5. Je leert meer van meerdere partners, leidend tot een betere ervaring met je uiteindelijke huwelijkspartner.

Het is een misvatting dat ervaring, zeg maar geliktheid (sorry, kon het niet weerstaan) het geheel fijner maakt. Respect, openheid,  gevoeligheid voor signalen, bereidheid om te leren, zijn belangrijker. Als je die eigenschappen niet hebt buiten seks, heb je ze ook niet binnen seks. Als je de liefde kent, dan hoor je ze te hebben. Met andere woorden, je hebt geen seks ervaring nodig om die eigenschappen aan te leren. Wat betreft het opbouwen van sekservaring, het heeft juist heel speciale charme om samen te leren. Als het gaat om het repertoire, als je dat belangrijk vind, zijn er zat boeken om ideeen uit te halen. Hetzelfde geldt voor het oplossen van problemen als die zich voordoen.

6. Omdat het fijn is en geen kwaad kan.

Of een benadering 'kwaad kan' is een zinloze kwalificering. Kwaad ten opzichte van wat? Het gaat erom welke van twee benaderingen beter is. Snel overgaan tot seks binnen liefdespaartjes verhindert (zie betoog boven) dat partners de tijd en de moeite nemen elkaar echt te leren kennen. Het gevaar bestaat dat allerlei essentiele aspecten overgeslagen worden en de focus direct gericht wordt op seks. De ontlading van ks vermindert de wederzijdse interesse. Dat  dat wat makkelijk verkregen is wordt weinig gewaardeerd.

Beperking van seks tot het huwelijk stimuleert trouwen op vroegere leeftijd (tja, dat vind ik een goede zaak  :) ). Het breken van het verband tussen huwelijk en seks betekent ook dat huwelijkstrouw als concept op losse schroeven komt te staan. Seks is een belangrijke component van wat huwelijkspartners bindt. Die binding ondermijnen ondermijnt het hele huwelijksconcept.

De moderne benadering van seks is net zoiets als alleen maar suikerblokjes eten omdat dat is wat lekker is in voedsel. Je mist dan allerlei essentiele voedingselementen, en ook nog eens alle variatie in smaak. Maar, als je gewend bent aan de sterk zoete pure suikersmaak, is het moeilijk meer gemengde voedselvormen nog te waarderen. Er is dan schade aangericht aan je vermogen tot waardering.