Auteur Topic: tevoren bestemd om aan zijn beeld gelijkvormig te worden  (gelezen 2238 keer)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
tevoren bestemd om aan zijn beeld gelijkvormig te worden
« Gepost op: mei 10, 2006, 09:57:22 am »
Naar aanleiding van onderstaand laatste partje uit "uitverkoren of niet" in GL  kan misschien eens van gedachten worden gewisseld. Eerst even de passage die aanleiding geeft dit topic op te zetten en daarna mijn insteek...

quote:

kajem schreef op 02 mei 2006 om 22:18:
Als je uitverkozen bent, waar staat dat aan gelijk? Wat is het hoofddoel van God met zijn uitverkorenen en vanaf wanneer krijgt dat doel zijn beslag/ gaat dat in werking...

quote:

Istarion schreef op 09 mei 2006 om 23:36
Volgens mij geeft Romeinen 8:29 daar wel een aardig antwoord op geven:
29 Want hen die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broeders.

We moeten op Hem gaan lijken. Dat is een proces wat begint zodra je een kind van Hem bent. En dat zal je hele leven lang doorgaan. En uiteindelijk, wanneer we bij Hem in het Vaderhuis mogen zijn, zullen we volmaakt zijn, en is het proces ook ten einde en zijn we waarlijk 'broeders van Hem'!

Het op Hem gaan lijken brengt natuurlijk allerlei consequenties met zich mee. We moeten doen zoals Hij deed. Iets wat wel aardig benadrukt werd door die WWJD (What Would Jesus Do?) hype. Maar ook ons denken moet vernieuwd worden, de oude natuur verbannend, en de nieuwe geestelijke natuur en de Heilige Geest de ruimte gevend.
Mijn antwoord aan Istarion;

quote:

Volgens mij is dat het goede antwoord. Dat betekend dat gelijkvormig worden aan het beeld van Christus al in dit leven begint. Niet nadat we de laatste levensadem hebben uitgeblazen en het leven na dit leven hebben betreden.
wanneer het gaat om uitverkiezing is de gedachtelijn veelal, je bent uitverkozen om in de hemel te komen. Het hele tussenstuk (de geloofsgroei, hier en in dit leven) is daarbij niet gesprekspunt. Wellicht een interessant punt om onder ander topic over verder te praten om van gedachten te wisselen hoe dit nu wordt bewerkt, wat dit nu betekend en wat dit kost.
Nu mijn insteek voor dit topic en wat vragen die me bezig houden.

Hoe wordt dat groeien naar gelijkvormigheid bewerkt, wat betekent dit nu en wat kost dit.
Betekend aan zijnbeeld gelijkvormig worden dat jij daar een aandeel in hebt of dat het uitsluitend de HG is.
Vanaf welk moment begint die verandering van de christen.
Er zijn veel gelovige opgevoede mensen die eerder af lijken te drijven van dat beeld dan er meer op gaan lijken. Laat de HG dat toe, is dat de bedoeling, hoe werkt dat eigenlijk. Welk aandeel heb jij hierin.

Hoe verhoud zich hierin de tekst van fillipenzen 2.

Wordt hier gesproken over

a. De uitverkozen christen die zonder enig eigen verantwoordelijkheid is uitverkozen en deze opdracht krijgt (en zich laat groeien?)

b.Over de christen die aan de roep van God om "Jezus Christus in zijn evangelie te volgen" gehoor heeft gegeven. Die gelooft in het zondoffer van Jezus dood en opstanding. Zich daarom en op de dringende roep van God bekeert, zich op dat geloof heeft laat dopen en zich laat leren zodat hij kan groeien in zijn geloof en zo

c. een andere uitleg

d. in hoeverre moet je je inspannen m.b.t. je redding.

e. hoe lees in het woord ontzag, als "diep respect" "met de grootste achting", "diep eerbetoon" of een combinatie daarvan met of zonder de factor "angst"

f. hoe verhoud inspannen zich met het door God bewerken van het willen en weten.

12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt. 14 Doe alles zonder morren en tegenspreken, 15 opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel. 16 Houd daarbij vast aan het woord dat leven brengt. Dan kan ik op de dag van Christus trots zijn omdat ik me niet voor niets heb ingespannen en afgemat. 17 Ook al zou mijn bloed als een offer worden uitgegoten, samen met het offer dat u brengt door de dienst van uw geloof, toch ben ik vol vreugde, samen met u allen. 18 Wees dus ook vol vreugde, samen met mij.

In kolossenzen 1 (hieronder geplaatst) staan ook mooie dingen die spreken over de hoop wat in de hemel voor de heiligen gereed ligt. Over vrucht dragen, begrijpen en het laten onderwijzen. De Geest die je steeds meer leert zien en het verkrijgen van kracht om alles vast te houden. ook de nodige vragen kunnen oproepen. Heel duidelijk wordt aangegeven dat Christus degene is die door zijn offer dit heeft bewerkstelligd.

Maar men moet daarvoor wel BLIJVEN GELOVEN. ONWRIKBAAR GEGRONDVEST ZIJN IN HET EVANGELIE.... (vers 23).

Kan men dus zijn geloof weer KWIJTRAKEN ?? Hoe verhoud zich dat t.o.v. het geloof krijgen?

3 In al onze gebeden danken wij God, de Vader van onze Heer Jezus Christus, voor u, 4 want we hebben gehoord dat u in Christus Jezus gelooft en alle heiligen liefhebt, 5 omdat u hoopt op wat in de hemel voor u gereedligt. Daarover hebt u gehoord toen aan u de waarheid verkondigd werd en het evangelie 6 u bereikte. Overal in de wereld draagt het vrucht en groeit het, ook bij u, vanaf de dag dat u over Gods genade hoorde en de ware betekenis ervan begreep. 7 Onze geliefde medewerker Epafras, die zich als trouw dienaar van Christus voor u inzet, heeft u daarin onderwezen. 8 En hij heeft ons verteld over de liefde die de Geest in u opwekt.
9 Daarom bidden wij onophoudelijk voor u, vanaf de dag dat we dat gehoord hebben. We vragen dat u Gods wil ten volle mag leren kennen door de wijsheid en het inzicht die zijn Geest u schenkt. 10 Dan zult u leven zoals het past tegenover de Heer, hem volkomen welgevallig. U zult vrucht dragen door al het goede dat u doet, uw kennis van God zal groeien 11 en u zult door zijn luisterrijke macht de kracht ontvangen om alles vol te houden en alles te verdragen.
12 Breng dus met vreugde dank aan de Vader. Hij stelt u in staat om te delen in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht. 13 Hij heeft ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon, 14 die ons de verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden.

15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
16 in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.
18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.
Oorsprong is hij,
eerstgeborene van de doden,
om in alles de eerste te zijn:
19 in hem heeft heel de volheid willen wonen
20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,
alles op aarde en alles in de hemel,
door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.

21 Eerst was u van hem vervreemd en was u hem in al het kwaad dat u deed vijandig gezind, 22 maar nu heeft hij u door de dood van zijn aardse lichaam met zich verzoend om u heilig, zuiver en onberispelijk bij zich te brengen. 23 Maar dan moet u blijven geloven, onwrikbaar gegrondvest zijn in de hoop die het evangelie brengt, het evangelie dat u gehoord hebt en dat aan alle schepselen onder de hemel verkondigd is, en waarvan ik, Paulus, de dienaar ben geworden.

kajem

Modbreak:
Opmaak van deze post aangepast om de leesbaarheid te verbeteren.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2006, 01:44:22 pm door Zijnkind »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

istarion

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2006, 12:09:53 pm »

quote:

Rom 12:1,2
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. En wordt deze wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoed, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God is.

quote:

1 Kor 6:19,20
Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is, Die gij van God hebt, en dat gij van uzelf niet zijt? Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.

quote:

Rom 8:14-16
Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. Want gij hebt niet ontvangen de geest der dienstbaarheid weer tot vreze, maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

quote:

Rom 8:9b
Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Op basis hiervan kun je stellen dat iedereen die tot geloof komt de Heilige Geest krijgt. Vanaf dat moment, dus vanaf de wedergeboorte, beginnen we te groeien naar gelijkvormigheid met Christus. Dit doen we aan de ene kant zelf, en aan de andere kant kunnen we dat niet alleen, maar is de Heilige Geest van cruciaal belang hierbij. Je zou het kunnen vergelijken met dit beeld:

De ouders van een kind willen het kind stimuleren om te gaan sparen. Ze beloven dat alles wat dat kind op zijn spaarrekening zet, zij ook er nog eens op zullen zetten. Dit is nodig omdat het kind totaal geen zin/discipline heeft om zelf te sparen. Als we dan de grootte van de spaarrekening als beeld voor geloofsgroei/'gelijkvormigheid aan Christus' nemen en het kind als gelovige en de ouders als God. Dan zie je dat het kind kiest om wel of niet te sparen. De ouders reageren op het sparen van kind door er ook geld bij te storten. Zo gaat het sparen twee keer zo snel. Dit is met gelijkvormigheid ook zo: als de mens ècht en waarachtig wil groeien in zijn geloof en gelijkvormig wil worden aan Hem, dan helpt de Heilige Geest je daarbij en gaat het veel sneller dan als je dat alleen had geprobeerd, dat zou niet werken. Natuurlijk ligt niet àlles bij het kind (de mens). Doordat het kind weet en heeft gemerkt dat het sparen veel sneller gaat zo en eigenlijk best lucratief is, gaat er ook een stimulerende werking vanuit. Dit is ook zo bij de gelovige. De Heilige Geest stimuleert de gelovige ook om te groeien en gelijkvormig te willen worden aan Hem.

Om concrete invulling te geven aan gelijkvormig worden is het zinvol om Rom 12 verder uit te lezen. Daar wordt o.a. gesproken over de verschillende genadegaven, die je moet benutten en over hoe je je tegenover je broeders en zusters maar ook mensen in het algemeen hoort te gedragen.

Christelijke opvoeding garandeert nog geen wedergeboorte (helaas!). Als mensen afdwalen van hun opvoeding en God niet willen aannemen dan woont de Heilige Geest ook nog niet in hen. Natuurlijk 'pusht' de H.G. hen wel om te gaan geloven, maar dat is wat anders dan de hier boven bedoelde situatie en gelijkvormigheid en geloofsgroei is dan nog niet van toepassing omdat er überhaupt nog geen geloof is.

Pff. Je hebt een hoop vragen en opmerkingen. Dit is een reactie op slechts het bovenste gedeelte van je post.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2006, 01:08:44 am »

quote:

[message=226913,noline]istarion schreef op 10 mei 2006 om 12:09
Op basis hiervan kun je stellen dat iedereen die tot geloof komt de Heilige Geest krijgt. Vanaf dat moment, dus vanaf de wedergeboorte, beginnen we te groeien naar gelijkvormigheid met Christus. Dit doen we aan de ene kant zelf, en aan de andere kant kunnen we dat niet alleen, maar is de Heilige Geest van cruciaal belang hierbij. Je zou het kunnen vergelijken met dit beeld:

istarion, je schrijft dat degene die tot geloof KOMT de HG krijgt. Is dat een gave van God of een aanreiking die je aan mag nemen. Krijg je de HG dus al voor je doop, door de doop heen en/of wordt die werking pas na de doop zichtbaar en voelbaar?

quote:

Als we dan de grootte van de spaarrekening als beeld voor geloofsgroei/'gelijkvormigheid aan Christus' nemen en het kind als gelovige en de ouders als God. Dan zie je dat het kind kiest om wel of niet te sparen. De ouders reageren op het sparen van kind door er ook geld bij te storten. Zo gaat het sparen twee keer zo snel. Dit is met gelijkvormigheid ook zo: als de mens ècht en waarachtig wil groeien in zijn geloof en gelijkvormig wil worden aan Hem, dan helpt de Heilige Geest je daarbij en gaat het veel sneller dan als je dat alleen had geprobeerd, dat zou niet werken. Natuurlijk ligt niet àlles bij het kind (de mens). Doordat het kind weet en heeft gemerkt dat het sparen veel sneller gaat zo en eigenlijk best lucratief is, gaat er ook een stimulerende werking vanuit. Dit is ook zo bij de gelovige. De Heilige Geest stimuleert de gelovige ook om te groeien en gelijkvormig te willen worden aan Hem.

Ik heb mogen ervaren dat volledige intentie tot overgave aan Jezus Christus werkt. De HG zorgt voor ongedachte veranderingen in je leven. Gebondenheden waarvan ik dacht nooit los te komen, daarvan ben of wordt ik meer en meer los gemaakt. het gekke, nooit op momenten dat je dat zelf wilt of denkt, maar altijd anders als je verwacht. het gebeurt echter wel. dat maakt de navolging en het je laten omvormen naar zijn beeld ook zo spannend en rijk.

quote:

Om concrete invulling te geven aan gelijkvormig worden is het zinvol om Rom 12 verder uit te lezen. Daar wordt o.a. gesproken over de verschillende genadegaven, die je moet benutten en over hoe je je tegenover je broeders en zusters maar ook mensen in het algemeen hoort te gedragen.

Vers 16 "weest onderling eensgezind, niet zinnende op hoge dingen, maar voegt u in het eenvoudige. Weest niet eigenwijs" is iets wat veel in kerken ontbreekt en lijkt welhaast door de kerkgeschiedenis heen een zaak die onmogelijk ten eeuwigendage vol is te houden. Zie alle kerkscheuringen en vrijmakingen door de tijd heen. De basis van al die breuken ligt hem veelal of uitsluitend  in leerconflicten en niet in een gebrek aan navolging en groeien naar zijn beeld. Leert vers 16 ons misschien dat we een moeten zijn in navolging, willen groeiende naar zijn beeld. In eenvoudige aanvaarding van Zijn evangelie, gelovende dat de kracht van de HG ons zal omvormen. Als ik erover nadenk: mijn vrouw is op latere leeftijd lid geworden van een gereformeerde kerk. Ze geloofde al, maar was geen lid van een kerk. Voor lidmaatschap moest ze eerst naar catechesatie, zich laten dopen en belijdenis doen. Eerder kon ze geen lid zijn van de gemeente. Dus zich eerst laten leren, daarna dopen en pas na de belijdenis (op de leer van de kerk welke is vastgelegd in de bekende formulieren) toegang tot het avondmaal. Wat je daarna deed betreffende je geloofsgroei is in theorie wel een belangrijke zaak, maar stond in de leer als onderwerp binnen de prediking niet heel erg op de voorgrond. Je praktisch geloofsleven en navolgen stond niet centraal op het hoofdmenu terwijl jezus m.b.t. in het hem (na)volgen el spreekt en juist meerdere keren aangeeft dat dit niet voor een ieder is weggelegd omdat keuzes zwaar vallen. Is het bouwen van zijn gemeente nu afhankelijk van al die uitputtende tot tien cijfers achter de komma beredeneerde dogma's en leerstelligheden en dus een "is gelijkteken" m.b.t. "binnen bepaalde kerkmuren en structuren" of afhankelijk van die praktische navolging. Zou de vraag niet moeten zijn wat is de ware christen, inplaats van wat is de ware kerk? Een christen bouwt toch het geloof op Christus in een zuiver geweten naar God.

quote:

Christelijke opvoeding garandeert nog geen wedergeboorte (helaas!). Als mensen afdwalen van hun opvoeding en God niet willen aannemen dan woont de Heilige Geest ook nog niet in hen. Natuurlijk 'pusht' de H.G. hen wel om te gaan geloven, maar dat is wat anders dan de hier boven bedoelde situatie en gelijkvormigheid en geloofsgroei is dan nog niet van toepassing omdat er überhaupt nog geen geloof is.

dat is zo, ik spreek uit eigen ervaring. Ik mocht dat geloof uiteindelijk wel zien en aannemen. Ik zag het niet. Vele jaren  zijn "verloren" gegaan, maar zijn tegelijkertijd ook weer een (overvolle) rugzak die ik kan gebruiken in de zoektocht van anderen naar Jezus Christus.
Er zijn vele kinderen uit christengezinnen die de weg kwijtraken en ook nooit meer terugkeren.
Wedergeboren worden in een nieuw leven. Een heel bijzonder geboorte met (in)zicht op een nieuw leven. Een keuze bewerkt door de HG.

kajem

edit: opmaak verbeterd
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2006, 10:49:25 am door Priscilla en Aquila »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2006, 10:46:54 am »
Modbreak:
Dit past toch wel (beter) in het subforum BF en is daarom verplaatst van CL naar BF
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2006, 11:20:47 am »

quote:

kajem schreef op 15 mei 2006 om 01:08:
[...]

istarion, je schrijft dat degene die tot geloof KOMT de HG krijgt. Is dat een gave van God of een aanreiking die je aan mag nemen. Krijg je de HG dus al voor je doop, door de doop heen en/of wordt die werking pas na de doop zichtbaar en voelbaar?

Wedergeboren worden is volgens Johannes 3 iets wat gebeurt door water en Geest. En dan staat water voor het woord van God en de Geest is wel duidelijk. Die werkt aan je hart:

Op. 3

20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Als je tot geloof komt ontvang je Hem IN je hart:

Hand 11,17

Indien nu God hun op volkomen gelijke wijze als onsde gave heeft gegeven op het geloof in de Here Jezus Christus, hoe zou ik dan bij machte geweest zijn God tegen te houden?

Rom 8,23

En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.

quote:

Ik heb mogen ervaren dat volledige intentie tot overgave aan Jezus Christus werkt. De HG zorgt voor ongedachte veranderingen in je leven. Gebondenheden waarvan ik dacht nooit los te komen, daarvan ben of wordt ik meer en meer los gemaakt. het gekke, nooit op momenten dat je dat zelf wilt of denkt, maar altijd anders als je verwacht. het gebeurt echter wel. dat maakt de navolging en het je laten omvormen naar zijn beeld ook zo spannend en rijk.

Ik vind die uitspraak van Johannes de Doper altijd wel typerend:

Joh 3,30

Hij moet wassen, ik moet minder worden.

Als je minder met jezelf bezig bent maar je meer afvraagt wat God wil en gehoorzaamt als Hij je iets duidelijk maakt, gaat het steeds minder om jezelf. Dan gaat Jezus door jou heen werken en zullen anderen ZIJN beeld zien en niet meer wat je van jezelf bent. Dan groeit Hij in jou - of het nieuwe leven groeit en je oude leven wordt dan vanzelf minder. Het gaat nl niet samen.

quote:

Vers 16 "weest onderling eensgezind, niet zinnende op hoge dingen, maar voegt u in het eenvoudige. Weest niet eigenwijs" is iets wat veel in kerken ontbreekt en lijkt welhaast door de kerkgeschiedenis heen een zaak die onmogelijk ten eeuwigendage vol is te houden. Zie alle kerkscheuringen en vrijmakingen door de tijd heen. De basis van al die breuken ligt hem veelal of uitsluitend  in leerconflicten en niet in een gebrek aan navolging en groeien naar zijn beeld. Leert vers 16 ons misschien dat we een moeten zijn in navolging, willen groeiende naar zijn beeld. In eenvoudige aanvaarding van Zijn evangelie, gelovende dat de kracht van de HG ons zal omvormen. Als ik erover nadenk: mijn vrouw is op latere leeftijd lid geworden van een gereformeerde kerk. Ze geloofde al, maar was geen lid van een kerk. Voor lidmaatschap moest ze eerst naar catechesatie, zich laten dopen en belijdenis doen. Eerder kon ze geen lid zijn van de gemeente. Dus zich eerst laten leren, daarna dopen en pas na de belijdenis (op de leer van de kerk welke is vastgelegd in de bekende formulieren) toegang tot het avondmaal. Wat je daarna deed betreffende je geloofsgroei is in theorie wel een belangrijke zaak, maar stond in de leer als onderwerp binnen de prediking niet heel erg op de voorgrond. Je praktisch geloofsleven en navolgen stond niet centraal op het hoofdmenu terwijl jezus m.b.t. in het hem (na)volgen el spreekt en juist meerdere keren aangeeft dat dit niet voor een ieder is weggelegd omdat keuzes zwaar vallen. Is het bouwen van zijn gemeente nu afhankelijk van al die uitputtende tot tien cijfers achter de komma beredeneerde dogma's en leerstelligheden en dus een "is gelijkteken" m.b.t. "binnen bepaalde kerkmuren en structuren" of afhankelijk van die praktische navolging. Zou de vraag niet moeten zijn wat is de ware christen, inplaats van wat is de ware kerk? Een christen bouwt toch het geloof op Christus in een zuiver geweten naar God.

Het is tegenwoordig natuurlijk ingewikkelder dan in de tijd van Paulus. Als je toen tot geloof kwam, hoorde je bij de gemeente (het Lichaam van Christus) maar toen was de gemeente in zijn haar verschijningsvorm op aarde, ook nog één. Met als gevolg dat het samenviel: was je bekeerd, kon je naar de gemeente in Jeruzalem of waar in welke plaats je ook woonde, daar zocht je de broeders en zusters op en je hoorde erbij.

Hand 4
32 En de menigte van hen, die tot het geloof gekomen waren, was één van hart en ziel,

Nu is dat veel moeilijker. Vandaar dat het allemaal een veel langere weg lijkt dan dat het in principe is. Want al ga je nooit naar een kerk, voor God hoor je als gelovige bij Zijn gemeente. (Al is het natuurlijk niet de bedoeling dat je nooit je zou aansluiten bij andere gelovigen)

quote:

dat is zo, ik spreek uit eigen ervaring. Ik mocht dat geloof uiteindelijk wel zien en aannemen. Ik zag het niet. Vele jaren  zijn "verloren" gegaan, maar zijn tegelijkertijd ook weer een (overvolle) rugzak die ik kan gebruiken in de zoektocht van anderen naar Jezus Christus.
Er zijn vele kinderen uit christengezinnen die de weg kwijtraken en ook nooit meer terugkeren.
Wedergeboren worden in een nieuw leven. Een heel bijzonder geboorte met (in)zicht op een nieuw leven. Een keuze bewerkt door de HG.
Mee eens. Er moet meer gebeuren dan opgroeien in een christelijk gezin.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2006, 11:24:34 am »
Je openingspost zal ik nog eens even bekijken. Wel dacht ik aan dit gedeelte wat aangeeft wat het doel is van degenen die tot geloof zijn gekomen. Ze worden Christus gelijkvormig, maar hebben als die veranderde mensen ook een speciale taak:

Efeze 3
6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie,

7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht. 8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen, 9 en in het licht te stellen (wat) de bediening van het geheimenis (inhoudt), dat van eeuwen her verborgen is gebleven in God, de Schepper van alle dingen,

10 opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden, 11 naar het eeuwige voornemen, dat Hij in Christus Jezus, onze Here, heeft uitgevoerd,
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2006, 11:25:37 am door Priscilla en Aquila »

istarion

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2006, 05:17:02 pm »
Het kan ook niet anders dan dat er een enorm signaal vanuit gaat. Als iemand gelijkvormig wordt aan Christus brengt dat onherroepelijk consequenties met zich mee. Mensen vinden je snel irritant en je stoot mensen voor het hoofd, zowel binnen als buiten de kerk. Net zoals dat bij Jezus Christus het geval was.

Joh. 14:23
Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.

Groots is dit om te beseffen. Gelijkvormig worden aan Christus omvat het luisteren naar zijn Woord en dat ook doen (=bewaren). Dan zal God de Vader je liefhebben en komt naast God de Heilige Geest ook God de Vader en God de Zoon in je wonen. Onvoorstelbaar....!!
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 05:17:46 pm door istarion »