Naar aanleiding van onderstaand laatste partje uit "uitverkoren of niet" in GL kan misschien eens van gedachten worden gewisseld. Eerst even de passage die aanleiding geeft dit topic op te zetten en daarna mijn insteek...
quote:
kajem schreef op 02 mei 2006 om 22:18:
Als je uitverkozen bent, waar staat dat aan gelijk? Wat is het hoofddoel van God met zijn uitverkorenen en vanaf wanneer krijgt dat doel zijn beslag/ gaat dat in werking...
quote:
Istarion schreef op 09 mei 2006 om 23:36
Volgens mij geeft Romeinen 8:29 daar wel een aardig antwoord op geven:
29 Want hen die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broeders.
We moeten op Hem gaan lijken. Dat is een proces wat begint zodra je een kind van Hem bent. En dat zal je hele leven lang doorgaan. En uiteindelijk, wanneer we bij Hem in het Vaderhuis mogen zijn, zullen we volmaakt zijn, en is het proces ook ten einde en zijn we waarlijk 'broeders van Hem'!
Het op Hem gaan lijken brengt natuurlijk allerlei consequenties met zich mee. We moeten doen zoals Hij deed. Iets wat wel aardig benadrukt werd door die WWJD (What Would Jesus Do?) hype. Maar ook ons denken moet vernieuwd worden, de oude natuur verbannend, en de nieuwe geestelijke natuur en de Heilige Geest de ruimte gevend.
Mijn antwoord aan Istarion;
quote:
Volgens mij is dat het goede antwoord. Dat betekend dat gelijkvormig worden aan het beeld van Christus al in dit leven begint. Niet nadat we de laatste levensadem hebben uitgeblazen en het leven na dit leven hebben betreden.
wanneer het gaat om uitverkiezing is de gedachtelijn veelal, je bent uitverkozen om in de hemel te komen. Het hele tussenstuk (de geloofsgroei, hier en in dit leven) is daarbij niet gesprekspunt. Wellicht een interessant punt om onder ander topic over verder te praten om van gedachten te wisselen hoe dit nu wordt bewerkt, wat dit nu betekend en wat dit kost.
Nu mijn insteek voor dit topic en wat vragen die me bezig houden.Hoe wordt dat groeien naar gelijkvormigheid bewerkt, wat betekent dit nu en wat kost dit.
Betekend aan zijnbeeld gelijkvormig worden dat jij daar een aandeel in hebt of dat het uitsluitend de HG is.
Vanaf welk moment begint die verandering van de christen.
Er zijn veel gelovige opgevoede mensen die eerder af lijken te drijven van dat beeld dan er meer op gaan lijken. Laat de HG dat toe, is dat de bedoeling, hoe werkt dat eigenlijk. Welk aandeel heb jij hierin.
Hoe verhoud zich hierin de tekst van fillipenzen 2.
Wordt hier gesproken over
a. De uitverkozen christen die zonder enig eigen verantwoordelijkheid is uitverkozen en deze opdracht krijgt (en zich laat groeien?)
b.Over de christen die aan de roep van God om "Jezus Christus in zijn evangelie te volgen" gehoor heeft gegeven. Die gelooft in het zondoffer van Jezus dood en opstanding. Zich daarom en op de dringende roep van God bekeert, zich op dat geloof heeft laat dopen en zich laat leren zodat hij kan groeien in zijn geloof en zo
c. een andere uitleg
d. in hoeverre moet je je inspannen m.b.t. je redding.
e. hoe lees in het woord ontzag, als "diep respect" "met de grootste achting", "diep eerbetoon" of een combinatie daarvan met of zonder de factor "angst"
f. hoe verhoud inspannen zich met het door God bewerken van het willen en weten.
12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt. 14 Doe alles zonder morren en tegenspreken, 15 opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel. 16 Houd daarbij vast aan het woord dat leven brengt. Dan kan ik op de dag van Christus trots zijn omdat ik me niet voor niets heb ingespannen en afgemat. 17 Ook al zou mijn bloed als een offer worden uitgegoten, samen met het offer dat u brengt door de dienst van uw geloof, toch ben ik vol vreugde, samen met u allen. 18 Wees dus ook vol vreugde, samen met mij.
In kolossenzen 1 (hieronder geplaatst) staan ook mooie dingen die spreken over de hoop wat in de hemel voor de heiligen gereed ligt. Over vrucht dragen, begrijpen en het laten onderwijzen. De Geest die je steeds meer leert zien en het verkrijgen van kracht om alles vast te houden. ook de nodige vragen kunnen oproepen. Heel duidelijk wordt aangegeven dat Christus degene is die door zijn offer dit heeft bewerkstelligd.
Maar men moet daarvoor wel BLIJVEN GELOVEN. ONWRIKBAAR GEGRONDVEST ZIJN IN HET EVANGELIE.... (vers 23).
Kan men dus zijn geloof weer KWIJTRAKEN ?? Hoe verhoud zich dat t.o.v. het geloof krijgen?
3 In al onze gebeden danken wij God, de Vader van onze Heer Jezus Christus, voor u, 4 want we hebben gehoord dat u in Christus Jezus gelooft en alle heiligen liefhebt, 5 omdat u hoopt op wat in de hemel voor u gereedligt. Daarover hebt u gehoord toen aan u de waarheid verkondigd werd en het evangelie 6 u bereikte. Overal in de wereld draagt het vrucht en groeit het, ook bij u, vanaf de dag dat u over Gods genade hoorde en de ware betekenis ervan begreep. 7 Onze geliefde medewerker Epafras, die zich als trouw dienaar van Christus voor u inzet, heeft u daarin onderwezen. 8 En hij heeft ons verteld over de liefde die de Geest in u opwekt.
9 Daarom bidden wij onophoudelijk voor u, vanaf de dag dat we dat gehoord hebben. We vragen dat u Gods wil ten volle mag leren kennen door de wijsheid en het inzicht die zijn Geest u schenkt. 10 Dan zult u leven zoals het past tegenover de Heer, hem volkomen welgevallig. U zult vrucht dragen door al het goede dat u doet, uw kennis van God zal groeien 11 en u zult door zijn luisterrijke macht de kracht ontvangen om alles vol te houden en alles te verdragen.
12 Breng dus met vreugde dank aan de Vader. Hij stelt u in staat om te delen in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht. 13 Hij heeft ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon, 14 die ons de verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden.
15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
16 in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.
18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.
Oorsprong is hij,
eerstgeborene van de doden,
om in alles de eerste te zijn:
19 in hem heeft heel de volheid willen wonen
20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,
alles op aarde en alles in de hemel,
door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.
21 Eerst was u van hem vervreemd en was u hem in al het kwaad dat u deed vijandig gezind, 22 maar nu heeft hij u door de dood van zijn aardse lichaam met zich verzoend om u heilig, zuiver en onberispelijk bij zich te brengen. 23 Maar dan moet u blijven geloven, onwrikbaar gegrondvest zijn in de hoop die het evangelie brengt, het evangelie dat u gehoord hebt en dat aan alle schepselen onder de hemel verkondigd is, en waarvan ik, Paulus, de dienaar ben geworden.
kajem
Modbreak:
Opmaak van deze post aangepast om de leesbaarheid te verbeteren.