quote:
Theodoor schreef op 26 mei 2006 om 17:33:[...]
De constatering van een te klein vertrouwen in het werk van Jezus hoeft geen last te worden, dat hangt er vanaf wat je er mee doet. Ga je ermee naar Christus toe, of blijf je er zelf mee zitten. We belijden toch elke keer dat we nog zwak zijn en daardoor te kortschieten in ons geloof en vertouwen en zonde doen. Dan is het toch ook logisch dat we tekortschieten in ons geloof en vertrouwen en als gevolg daarvan nog veel van de gaven van God in ons leven missen.
Kijk, ik zie de constatering van een klein geloof als een kans om God te bidden voor een groter vertrouwen in het werk van Jezus en zijn beloften daaraan gekoppeld voor ons uit de bijbel. De last van beschuldigen over eigen tekortschieten, wil ik onmiddelijk bij Jezus brengen, die mijn lasten gedragen heeft. En dan is die last ook weg.
Dus op het moment dat jij verkouden wordt heb je al te weinig vertrouwen o.i.d.? Of: hoe lang mag je ziek zijn zonder dat het eigenlijk te maken heeft met een onvolledig vertrouwen op God?
quote:
Concrete beloften zoals bij voorbeeld uit Jes 53:5 kunnen mijn vertrouwen in het werk van Jezus ondersteunen en laten groeien.
"5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing."
Wat voor genezing wordt hier bedoeld?
Als we geestelijk opstaan uit de dood bij onze bekering, waarom zal de genezing dan plotseling lichamelijk bedoeld zijn hier?
Lees bijvoorbeeld deze tekst:
Marcus 2
15 En het geschiedde, toen Hij aanlag in zijn huis, dat vele tollenaars en zondaars mede aanlagen met Jezus en zijn discipelen; want zij waren talrijk en zij volgden Hem. 16 En toen de schriftgeleerden der Farizeeën Hem met de zondaars en tollenaars zagen eten, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet Hij met de tollenaars en zondaars? 17 En Jezus hoorde het en zeide tot hen:
Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.Waar staat in het NT een belofte voor een leven zonder problemen en eventueel ziekte van de gelovigen? En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we geheel moeten vertrouwen en dan (uiteindelijk) zonder ziekte etc door het leven zouden gaan.
Wat een harde boodschap naar die ontelbare gelovigen die lijden onder lichamelijke ziekten
en die God hierin verheerlijken.Zij zouden te weinig geloof en vertrouwen hebben?
quote:
God kent ons en weet dat we een weg nodig hebben om te groeien in geloof, net als Abraham die ook nodig had om een groter vertrouwen te krijgen in God zelf en zijn beloften voor ons. (eerst probeerde hij zelf op andere manieren kinderen te krijgen)
Daarnaast hebben we voorbeelden nodig van mensen met een groot geloof in God en hebben we voorgangers nodig die ons elke keer weer aan moedigen om groot te denken van God en van het werk van Jezus.
Wat doe jij dan met dat gedeelte uit Romeinen 8 over het lijden waar de schepping nog aan onderworpen is?
quote:
Als eerste wil ik aangeven dat ik denk dat ziekte, pijn en dood, dingen zijn die ook in het leven van christenen aanwezig zullen zijn. Een goede reden om naar Jezus toe te gaan hiermee.
Maar ik geloof niet in dit proces, als proces van heiliging. Heiliging vindt alleen door Jezus Christus plaats en door je vertrouwen op hem te stellen. Voor sommige mensen is hun ziekte een middel of een manier waarop ze geleerd hebben zich afhankelijk van God te weten en waarin ze veel van zijn liefde en aanwezigheid hebben ervaren. Dat zijn mooie dingen. Maar de heiliging is alleen gekomen door het vertrouwen op het offer van Jezus en heeft niks met de ziekte op zich te maken. Andere mensen raken hun geloof juist kwijt in perioden van ellende en ziekte. Het is zo als bij veel dingen. Door ziekte en pijn kan de vraag op je afkomen: waar ga je heen met jouw verdriet en jouw pijn? Als jij dan de gelukkige bent die mee heeft gekregen dat je bij God terecht kan, dan is voor jou de weg op voor de keuze om troost van Hem te verwachten en Hij zal er voor je zijn.
En zal Hij je genezen? Want dat ligt hierin besloten.
quote:
Anderen mensen zijn zo gelukkig geweest dat ze mee hebben gekregen dat God genezing door het werk van Jezus Christus beschikbaar voor hen heeft.
Lijkt me frustrerend als je daar altijd op zit te wachten en het gebeurd (nog steeds) niet.
quote:
Natuurlijk hoeft dat niet onmiddelijk te gebeuren en kan daar een proces aan voorafgaan of in proces zijn. Maar de verwachting van toekomstig herstel maakt het verschil, tussen dragelijk lijden en uitzichtloos lijden.
Niet mee eens.
Vandaar dat ik vroeg naar een tekst voor dit idee vanuit het NT.
Gelukkig heb ik wel de belofte van de heerlijkheid na dit leven, die het lijden ver te boven gaat.
quote:
Natuurlijk hebben we de hoop ook in het perspectief van het eeuwig leven. Met het oog op de onvermijdelijke dood op oudere leeftijd in dit leven is deze ook heel belangrijk. Maar in het eeuwig leven, hoeft de kracht van het verlossend werk van Jezus Christus en de liefde van God niet meer bekend gemaakt te worden. Hier in dit leven wel!
Dat kan soms misschien wel beter door lijden heen dan door genezing.
quote:
Jezus koos op elk moment zelf voor zijn lijden! Dat is het kenmerk van het lijden om Christus wil. Het is niet lijden dat ons overkomt om de zonde in de wereld die ons raakt. Het lijden om Christus wil, heeft altijd met de verkondiging van het evangelie te maken. Het wordt vaak ten onrechte met gewone ziekte in verband gebracht.
Tja, als je niet gelooft dat een goed christen permanent ziek kan zijn, is het ook niet mogelijk voor je om het zo te zien dat het lijden wat ons overkomt in de vorm van ziekte etc ook iets is wat we gehoorzaam van God aaqnvaarden als op ons bordje gelegd om ons te vormen tot de christen hoe Hij ons wil hebben.
Dus wel degelijk gehoorzaam aanvaarden. En als God het zou
willen genezen is Hij er toe in staat, maar we moeten net als de Heer zeggen:
in dien het Uw wil is laat deze ziekte mij voorbijgaan. (eerbiedig bedoelde variatie op Christus gehoorzaamheid om de beker van het lijden - ook het lichamelijke lijden, te aanvaarden)
quote:
Nogmaals onderstreep ik dat ziekte en dood het effect is van leven op deze zondige aarde en christenen ook kan raken. Maar het blijft gaan om de volgende stap. Waar ga ermee naar toe en wat verwacht daarin van de God die alles voor je over had, zelf zijn eigen leven?
Zie vorige opmerking. God gaf zijn leven niet om ons hier een prettig leven zonder ziekte te bezorgen. Dat is nu net de belofte die aan de Israelieten in het OT werd gegeven.
Bv:
Deut 4,40
Onderhoud dan zijn inzettingen en zijn geboden, die ik u heden opleg, opdat het u en uw kinderen na u wèl ga en opdat gij lang leeft in het land, dat de HERE, uw God, u geven zal voor altijd.
Deut 5,16
Eer uw vader en uw moeder, zoals de HERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en het u wèl ga in het land, dat de HERE, uw God, u geeft.
Zij verwachtten dan ook een aards koninkrijk waar deze dingen werkelijkheid zullen zijn.