Auteur Topic: Wie wil mij heel veel uitleggen?  (gelezen 2113 keer)

Kacey

• Bekijk profiel
Wie wil mij heel veel uitleggen?
« Gepost op: mei 18, 2006, 12:04:01 pm »
Hoi,

Ik moet voor een schoolproject(Levo) een werkstuk maken over het Gereformeerde geloof.
(Ik ben zelf katholiek) Kunnen jullie een paar vragen beantwoorden?

1.Hoe streng is het gereformeerde geloof?
2.Wat houd deze religie in?
3.Wat zijn de regels van dit geloof?
4.Waar hoort het gereformeerde geloof precies bij?
5.Hoe zit het gereformeerde onderwijs in elkaar?
6.Wat zijn de plichten van deze religie?
7.Wat zijn de rituelen van de religie?

Alvast bedankt! d:)b
99 bottles of beer on the wall, 99 bottles of beer. swab, one down, run it through CODIS. 99 bottles of beer on the wall.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2006, 12:06:13 pm »
Of wij je werkstuk even willen schrijven bedoel je?   ;)

Begin hier maar eens: http://www.kerkenregister.com/gereformeerd.htm
zijn er daarna nog veel onduidelijkheden dan kun je altijd met specifieke vragen komen.
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2006, 12:08:22 pm »
Modbreak:
Topic verplaatst naar Gereformeerd Leven

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2006, 12:38:01 pm »
hm, gereformeerd geloof is ook nogal breed, er zijn weer talloze stromingen in, van heel zwaar tot behoorlijk licht, van vrijzinnig en juist niet etc.

Ik zou zeggen, google eens wat rond, kijk eens op Wikipedia over gereformeerd zijn en de verschillende stromingen... dan heb je er wat meer info over en kan je misschien wat specifiekere vragen stellen, de vragen die je hier stelt zijn vrij breed en ik denk dat je hele boekwerken over de vragen zou kunnen schrijven ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2006, 04:42:04 pm »
Leg zelf eens uit waarin jij denkt dat het verschilt van het Katholieke geloof?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2006, 08:05:10 pm »
Wat bedoel je met 'het' gereformeerde geloof?
En tot welke andere religie behoren gereformeerden dan katholieken?

Zomaar twee vraagjes...  O-)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2006, 08:19:40 pm »

quote:

En de juiste vragen zijn belangrijker dan de juiste antwoorden  O-)  O-)  O-)  :P
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2006, 10:04:11 pm »
Misschien is dit draadje wel een aardig beginpunt.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 28, 2006, 04:12:45 pm »
Mensen zo moeilijke vragen stelt onze mede broeder toch niet ?

Het komt neer op, Eer uw God lief boven alles, en heb uw naste lief als u zelf.
alle 'echte gereformeerde'regeltjes mochten ze beschreven zijn of enkel in hoofden van mensen bestaan zijn vallen hieronder ;)

Dat er voor iedereen genade bestaat door het bloed dat Jezus aah het kruis als offer betaald heeft.

3.Wat zijn de regels van dit geloof?
zie 1

4.Waar hoort het gereformeerde geloof precies bij?
het is een tak van de in religieus/kerkgeschienis bekende protestants christelijke stroming

5.Hoe zit het gereformeerde onderwijs in elkaar?
Dit verschilt per gereformeerde onderwijsinstelling, de meeste onderwijsinstellingen, bijv een school is gekoppeld aan een bepaalde gereformeerde kerk, de leerkrachten op deze school zijn over het algemeen ledenen van deze kerken, of onderschrijven de geloofsbelijenis van deze kerken, welke weer een uitgebreide samenvatting is van het antwoord op vraag 1 en 2

6.Wat zijn de plichten van deze religie?
zie 1 ;)

-een bijbel die dagelijks gelezen word
-gevouwen handen (gebed dus) op meerdere momenten van de dag
-zondagse erediensten met gebed, lofzang en onderwijs uit de Bijbel
-een doop voor zowel jong als oud die door (zie 2) genade bij Christus mogen horen
-een eens in de zoveeltijd terugkerend avondmaal, waarbij we ter nagedachtenis van (zie 2)  samen wijn schenken en drinken en brood breken en eten.
[JESUS]Life[/JESUS]

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 28, 2006, 06:32:16 pm »

quote:

spacy schreef op 28 mei 2006 om 16:12:
Mensen zo moeilijke vragen stelt onze mede broeder toch niet ?

Het komt neer op, Eer uw God lief boven alles, en heb uw naste lief als u zelf.
alle 'echte gereformeerde'regeltjes mochten ze beschreven zijn of enkel in hoofden van mensen bestaan zijn vallen hieronder ;)

De vraag van Kacey was niet: wat is de belangrijkste opdracht voor een christen? De vraag was: hoe streng is het gereformeerde geloof? Daarop valt m.i. niet een algemeen antwoord te geven, zoals ook Marnix al schreef. Toch denk ik dat, wie de strengheid van het gereformeerde geloof wil onderzoeken, niet naar de vrijzinnig-gereformeerden moet kijken. Die richting is nog relatief jong.

quote:

Dat er voor iedereen genade bestaat door het bloed dat Jezus aah het kruis als offer betaald heeft.
Ook hierin verschilt het gereformeerde geloof niet van het geloof van de rest van het christendom. De vraag van Kacey was: wat houdt de gereformeerde religie in?

Specifiek gereformeerd is volgens mij:
1. een strenge afwijzing van al hetgeen niet rechtstreeks op de bijbel is terug te voeren (sola scriptura). Gereformeerden hebben van nature de inherente behoefte om zich voor al hun opvattingen en gedragingen te verantwoorden tegenover de bijbel en de bijbel alleen.
2. Niet ongenoemd mag natuurlijk blijven de naam van Calvijn. Hij is de vader van het gereformeerde geloof. Zijn belangrijkste leerstukken waren Gods absolute soevereinteit en voorzienigheid, en, daaruit voortvloeiend: de leer der (dubbele) predestinatie: God heeft, vóórdat hij aan de Schepping begon, al bepaald wie Hij zou aannemen in genade en wie Hij zou verwerpen.
3. de binding aan de Drie Formulieren van Enigheid: de Heidelberger Catechismus, de Dordtse Leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
4. een presbyteriaal-synodale structuur: kerkregering door kerkenraden en synodes en een nadrukkelijke afwijzing van kerkelijke hiërarchie.
5. een zeer sobere liturgie met relatief weinig aandacht voor de kalender van het kerkelijk jaar.

quote:

-een bijbel die dagelijks gelezen word
-gevouwen handen (gebed dus) op meerdere momenten van de dag
-zondagse erediensten met gebed, lofzang en onderwijs uit de Bijbel
-een doop voor zowel jong als oud die door (zie 2) genade bij Christus mogen horen
-een eens in de zoveeltijd terugkerend avondmaal, waarbij we ter nagedachtenis van (zie 2) samen wijn schenken en drinken en brood breken en eten.
Hierin kan ik mij wel vinden. Hoewel ook hier weer geldt dat niet alle genoemde punten specifiek gereformeerd zijn (m.n. het tweede en derde punt niet).
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2006, 07:44:17 pm door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 28, 2006, 07:09:26 pm »
ah kijk, maar zo krijgt hij eindelijk wel de antwoorden waar hij om vraagt.

en over wat streng is verschillen de meningen.
ik vermoedde dat deze vraag afkomstig is door de gereformeerde richting als een soort regeltjes geloof te bestempelen, door aan te geven dat alle regels ondergeschikt zijn aan deze 2 hoofdregels, welke de Heer van de kerk zelf bepaald heeft, hoopte ik duidelijk te maken dat het met een streng geloof wel meevalt.

en qua details heb je al snel dat de ene het niet met de ander eens is, dus hield ik het maar bij de basis ;)
maar beadnkt voor je aanvullingen :+
[JESUS]Life[/JESUS]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 28, 2006, 09:12:27 pm »

quote:

Fleur schreef op 28 mei 2006 om 18:32:
[...]
Ook hierin verschilt het gereformeerde geloof niet van het geloof van de rest van het christendom.
Maar het begint al heel snel uit elkaar te lopen als je vervolgens vraagt voor wie die genade beschikbaar is. Voor iedereen, maar zonder meer (remonstranten ?), alleen voor wie gelooft (lutheranen en calvinisten), of alleen voor wie zelf ook nog wat werkt aan zijn genade (orthodox+katholiek). Het lijkt me dat er toch iets meer verschil valt aan te wijzen dan nu uit de antwoorden schijnt.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 28, 2006, 09:14:42 pm »

quote:

Fleur schreef op 28 mei 2006 om 18:32:

Toch denk ik dat, wie de strengheid van het gereformeerde geloof wil onderzoeken, niet naar de vrijzinnig-gereformeerden moet kijken. Die richting is nog relatief jong.

Zo heel jong nu ook weer niet, Fleur!

Veel gemeenten van de 'Remonstrantse Broederschap' heten plaatselijk 'Remonstrants-gereformeerde gemeente'.  Dit kleine kerkgenootschap, in 1619 te Antwerpen gesticht, heeft een uitermate vrijzinnig karakter. Op de synode van Dordt in 1618 werden de 'Arminianen' na het vaststellen van de Dordtse leerregels oftewel de 'Vijf artikelen tegen de Remonstranten' heengezonden.

Niettemin is dit vrijzinnige minikerkje (ca. 10.000 leden) wel een loot aan de calvinistische, gereformeerde tak. Evenals de PKN zijn ze lid van de WARC (World Association of Reformed Churches).

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 28, 2006, 09:54:47 pm »
Het lastige van het 'gereformeerdendom' is dat er zo oneindig veel verscheidenheid is.

Een complicerende factor is ook dat het veruit grootste gereformeerde kerkgenootschap de 'Gereformeerde Kerken in Nederland' (GKN,  in 1892 ontstaan als gevolg van de fusie tussen 'Afgescheidenen' en 'Dolerenden' (voorman: Abraham Kuyper) per 1 mei 2004 als gevolg van het zgn. 'Samen-op-Weg-proces' met de Nederlands Hervormde Kerk en de Evangelisch-Lutherse Kerk is gefuseerd tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) .

Officieel heet de 'mainstream' van gereformeerden nu dus 'protestant'.

Edoch: een aanzienlijk deel van de vm. gemeenten van de GKN blijft zich plaatselijk nog (?) Gereformeerde kerk noemen. Deze locale gemeenten hebben nog tot 2014 de mogelijkheid om mét behoud van geld en goed (kerkgebouwen en pastoriën) de PKN te verlaten en op eigen houtje verder te gaan (evt. als gemeente binnen bijv. de CGK, de NGK, de GKV of de zgn. Voortgezette Gereformeerde Kerken, een nieuwe kerkengroep in 2004 geformeerd).

De vorming van de PKN in 2004 zou dus best eens kunnen gaan werken als katalysator van een complete hergroepering binnen de zgn. 'Gereformeerde Gezindte'.

De rechterflank van de (vm.) Hervormde Kerk (NHK) is ook niet meegegaan met de fusie (o.a. vanwege de 'vrouw-in-het-ambt' en het 'homohuwelijk').

Deze ultra-gereformeerden (!) hebben zich inmiddels geformeerd tot de Hersteld Hervormde Kerk en tellen nu zo'n 70.000 aanhangers en zijn vooral te vinden in Staphorst e.o., de Veluwe, de Bommelerwaard,  op Goeree-Overflakkee en op Tholen, dus in de zgn. Biblebelt.

Wat dus uiteindelijk de zegen is van de totstandkoming van de PKN?
Dat zal de toekomst ons nog moeten leren!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 28, 2006, 10:16:40 pm »

quote:

diak2b schreef op 28 mei 2006 om 21:12:
[...]
Maar het begint al heel snel uit elkaar te lopen als je vervolgens vraagt voor wie die genade beschikbaar is. alleen voor wie gelooft (lutheranen en calvinisten)

Fout. Gods genade is voor iedereen beschikbaar, maar wordt slechts gegeven aan hen die geloven in Jezus als hun Heer en Verlosser.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 28, 2006, 10:44:38 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 mei 2006 om 22:16:

[...]

Fout. Gods genade is voor iedereen beschikbaar, maar wordt slechts gegeven aan hen die geloven in Jezus als hun Heer en Verlosser.
Ik zat op de inkopper te wachten  :) . Maar gelukkig begreep je wel wat ik bedoelde: er is nogal verschil op dit punt tussen de verschillende christelijke takken.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2006, 10:44:53 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.