quote:
Ik kan niet voor 'Christenen' spreken, alleen voor mezelf als Christen. Zelf denk ik dat de inhoud van die boodschap in dit tijdsgewricht al gauw verloren gaat door dat soort uiterlijkheden.
quote:
Ik zelf denk namelijk dat Madonna er vooral op uit is om de hypocrisie aan te pakken en niet het feit dat iemand christen is.
Dan getuigt het toch van geestelijke en artistieke armoede als ze dat onderscheid niet beter weet aan te brengen.
quote:
En met alle respect, met Bush heb ik niets, ik vind hem een moralistisch christen die er daarbij ook nog eens merkwaardige denkbeelden op nahoudt als het gaat om de invulling van sociaal christendom en voor een leugentje schrikt hij ook niet terug. Maar goed dat is Bush.
Maar goed, hoe weet je zo zeker dat Bush een Christen is? Uiterlijk zegt niet alles, en als je de esoterische kant van de filosofie van Leo Strauss, die één van de meest belangrijke geestelijke vaders is van het neoconservatisme is, onderzoekt, dan vrees ik het ergste.

quote:
Wat betreft Madonna kijk heb ik toch wel een wat genuanceerder beeld sinds ik de laatste documentaire van haar heb gezien en de beweegredenen die haar er toe drijven om te doen zoals ze doet.
Persoonlijk denk dat Madonna niet zo'n groot licht is, én bovendien niet in God gelooft en dat dat vooral de reden is. Immers, als God niet bestaat, dan is de drempel een stuk lager om dit soort dingen te ondernemen. Al blijft het een teken van geestelijke armoede om je boodschap over te brengen door te shockeren, het werkt weliswaar soms, maar er zitten ook veel schadelijke bijeffecten aan, en bovendien raken mensen er op een gegeven moment immuum voor, en die immumiteit (er zit een spelfout in, maar weet niet wat precies) kan alleen nog maar doorbroken worden door nóg erger te shockeren, waardoor weer een spiraal effect ontstaat.
Wat ík knap vind, is een artiest die een boodschap weet over te brengen door ontroering, zoals bijvoorbeeld Neal Morse, Peter Gabriël of J.S. Bach om maar wat te noemen, dat blijft ook veel langer hangen. Wat dat betreft is Madonna toch vooral een aapje dat maar één truucje kent.